RE85:n hinnan nousu

Anonyymi

Asennutin vastikään Toyotaani Flexfuel-laitteen, eli auto nielee nyt etanolia RE85:n muodossa. Olen ollut päätökseeni täysin tyytyväinen: päästöt tippuivat 80% ja ajaminen tulee halvemmaksi. Tai siis TULI halvemmaksi siihen asti kunnes etanolin hinta alkoi jostain syystä nousta raketin lailla. Etanoli maksaa tällä hetkellä liki 1.2 euroa tai paikoin jopa yli 1.4 euroa litralta bensan maksaessa 1.5 e. Etanolia kuluu ajossa jonkin verran bensaa enemmän eli nyt ympäristöystävällinen autoilu onkin merkittävästi fossiilisilla huristelua kalliimpaa. Mikä helvetti siinä on että etanolinkin hintaa täytyy jatkuvasti hilata ylöspäin? Eipä taida näillä hinnoilla ekoautoilu kansaa tulevaisuudessa kiinnostaa.

89

17476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saivat houteltua riittävästi ostajia etanolille, ja sitten hiint ylös !
      Täysin normaalia markkinatalous toimintaa!!

      • Anonyymi

        Ohisalon äijän firma rosvoaa etanolilla !


      • Anonyymi

        Ei vain toimi.Kilometri hinta sanelee ehdot. E85 myynti sakkaa kun bensalla ajaa samaan kilometrihintaan. Tämä on sitten faktaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vain toimi.Kilometri hinta sanelee ehdot. E85 myynti sakkaa kun bensalla ajaa samaan kilometrihintaan. Tämä on sitten faktaa.

        Faktaahan se on.

        Jos bensa maksaa 2.00 ja E85 1.50 jää bensalla ajaminen halvemmaksi kuin etanolilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Faktaahan se on.

        Jos bensa maksaa 2.00 ja E85 1.50 jää bensalla ajaminen halvemmaksi kuin etanolilla.

        Etanoli kuluttaa paljon enemmän, kuin bensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etanoli kuluttaa paljon enemmän, kuin bensa.

        Niin, mutta kyse onkin siitä, että kulutusero jää pienemmäksi kuin hintaero.

        Jos auto kuluttaa 30% enemmän etanolia kuin bensaa, niin
        1,5€/ 30%=1,95€/l
        Joten etanolilla ajo kannattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etanoli kuluttaa paljon enemmän, kuin bensa.

        Litra enemmän satasella, empiiristä evidenssiä. Rauhallinen työmatka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litra enemmän satasella, empiiristä evidenssiä. Rauhallinen työmatka.

        auto kuluttaa , ei etanoli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vain toimi.Kilometri hinta sanelee ehdot. E85 myynti sakkaa kun bensalla ajaa samaan kilometrihintaan. Tämä on sitten faktaa.

        No ei tod pidä paikkansa ranskassa 0,88 per litra ja hevosvoimt lisääntyvät ja kone käy kylmempänä..kulutus 3;9 koneella 10 l/ 100


      • Anonyymi

        Tuo nyt on kaukana markkinataloudesta. Täyttä kartelli revitystä ja määräävän markkina-aseman hyväksi käyttöä. Markkinataloudessa on hinta kilpailua, tässä touhussa sitä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mutta kyse onkin siitä, että kulutusero jää pienemmäksi kuin hintaero.

        Jos auto kuluttaa 30% enemmän etanolia kuin bensaa, niin
        1,5€/ 30%=1,95€/l
        Joten etanolilla ajo kannattaa.

        Puhdas oletus tuo kulutus ero. Sen oikea määrä selviää vain testien kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tod pidä paikkansa ranskassa 0,88 per litra ja hevosvoimt lisääntyvät ja kone käy kylmempänä..kulutus 3;9 koneella 10 l/ 100

        Käydäämpä tankkaamassa Ranskassa seuraavalla kerralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mutta kyse onkin siitä, että kulutusero jää pienemmäksi kuin hintaero.

        Jos auto kuluttaa 30% enemmän etanolia kuin bensaa, niin
        1,5€/ 30%=1,95€/l
        Joten etanolilla ajo kannattaa.

        Unohdat kokonaan käyttövoimaveron. E85:llä ajo ei ole ilmaista valtion kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhdas oletus tuo kulutus ero. Sen oikea määrä selviää vain testien kautta.

        nesteen sisältämä enerkiamäärä ratkaisee

        bensalitran energiamäärä on suurempi

        fysiikan lait eivät muutu

        tosin viina autot tuhoavat öjyt moottorit letkut ja kaiken muunkin autossa

        asioitten huonot puolet unohtuvat usein

        tosin suomi pystyisi tuottamaan vaihtoehto polttoaineita mutta niillä ei rikastu kukaan

        sentakia kaasu ja metanooli ei kiinnosta kapitalistia

        eihän se käy että rahaa ei tule taskut täyteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nesteen sisältämä enerkiamäärä ratkaisee

        bensalitran energiamäärä on suurempi

        fysiikan lait eivät muutu

        tosin viina autot tuhoavat öjyt moottorit letkut ja kaiken muunkin autossa

        asioitten huonot puolet unohtuvat usein

        tosin suomi pystyisi tuottamaan vaihtoehto polttoaineita mutta niillä ei rikastu kukaan

        sentakia kaasu ja metanooli ei kiinnosta kapitalistia

        eihän se käy että rahaa ei tule taskut täyteen

        "Viina tuhoaa auton polttoaineletkut".
        Jos autosta menee rikki polttoaineletku, voi olla viisaampaa hankkia autolle uudeksi polttoaineletkuksi esim. Viton tai PTFE polttoaineletku. Viton, PTFE polttoaineletkut kestävät paljon syövyttävämpiäkin aineita kuin bensa, etanoli. Markkinoilla on myös Gatesin polttoaineletkuja jotka ovat suunniteltu etanolille.
        "Viina tuhoaa auton moottoriöljyn."
        Ei tuhoa niin helposti esim. API SN, API SN plus , API SP, Dexos1 gen2 luokiteltuja öljyjä koska nämä ovat jalostettu kestämään E85 polttoainetta.

        Kannattaa huomioida, että polttoaine/ilmaseos suhde on stoikiometrisenä bensalle 14.7 vs etanoli 9.0 (9.8 muistaakseni E85). Liian laiha seos voi rikkoa minkä tahansa polttomoottorin riippumatta siitä millä polttoaineella moottori toimii. Etanolimuunnossarjojen boksit yleensö osaavat automaattisesti säätää polttoaine/ilmaseoksen sopivaksi moottorille.

        Vaikka autolla ajettaisiin 100% bensalla niin toistuvat lyhyet ajomatkat eivät ole hyväksi polttomoottorille, erityisesti niin lyhyet ajomatkat että moottori ehdi kunnolla lämpenemään normaaliin käyntilämpötilaansa koska näin lyhyillä ajomatkoilla kondensiovesi ei poistu moottorista. Lisäksi katalysaattori, hiukkassuodatin(GPF), EGR venttiili, PCV venttiili menevät ennenaikaisesti tukkoon ja moottori karstoittuu toistuvista liian lyhyistä ajomatkoista.


    • Anonyymi

      Laskin jo niillä vanhoilla hinnoilla, että säästö olisi ollut noin 8% vuodessa.

      Jos noin pieni säästö on jo merkittävä jollekin, niin sitten mennään jo aika tiukalla budjetilla.

      • Anonyymi

        Kaikki käy


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Nyt tavallisen bensan hinta sitten loikkasi ylöspäin. Bensan hinta on monella asemalla jo 1,60 euroa. Korkeimmillaan bensa maksaa jo lähes 1,70 euroa litralta. Samalla palattiin siihen tilanteeseen, että etanolin tankkaaminen on halvempaa kuin bensan.

    • Anonyymi

      Bioetanolin hinta 18.5.2021 1.25 €/l, nyt 14.11.2021 1.413 €/l.
      Mihin perustuu hinnan nousu, kun bensaa on vain 15% litrassa?

      • Anonyymi

        Hinta monopolista, tiettävästi suomessa ei ole muita E85/RE85 polttoaineen valmistajia kuin ST1. Toki ABC myy E85 polttoainetta mutta sekin taitaa olla ST1 valmistamaa.


      • Anonyymi

        Ei ole yhtään bensaa mukana. Butaania


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole yhtään bensaa mukana. Butaania

        Se on vielä kalliimpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinta monopolista, tiettävästi suomessa ei ole muita E85/RE85 polttoaineen valmistajia kuin ST1. Toki ABC myy E85 polttoainetta mutta sekin taitaa olla ST1 valmistamaa.

        ST1 taitaa myös olla etanolikonversio-tyrkyttämisen takana. Etanolimuunnos-sarjoja ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Moottori rikki halavalla. ST1:ltä voisi kysyä miksi uusia multifuel-autoja ei enää myydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ST1 taitaa myös olla etanolikonversio-tyrkyttämisen takana. Etanolimuunnos-sarjoja ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Moottori rikki halavalla. ST1:ltä voisi kysyä miksi uusia multifuel-autoja ei enää myydä.

        ST1 Ei ole etanolikonversio-tyrkyttämisen takana. Vaan niitä etanolikonversiolaitteiden valmistajia on useissa eri maissa. Suomessa Eflexfuel, Fuel Flex. Ulkomailla on esim. Ape flex fuel, delicious tuning ja useita muita merkkejä.
        Uusia VW multifuel autoja ei myydä koska niiden valmistamisesta ja myynnistä tehtiin niin vaikeaa EU alueella päästörajoituksien takia jotka olivat määrätty tiukemmiksi kuin bensalla, toisena syynä se että ihmiset eivät ole ostaneet riittävästi niitä autoja. Ford aloitti viime vuonna uudestaan flexifuel autojen myynnin suomessa. Väite siitä että etanolipolttoaine itsessään tuhoaisi autojen moottoreita on ihan potaskaa.
        https://www.youtube.com/watch?v=rR-C_bcEGf4
        Yleisesti auton tai työkoneen polttoainejärjestelmässä ei kannata säilyttää polttoainetta 6kk ajan ilman säilytysainetta riippumatta siitä, onko tankissa etanolia vai tavallista bensaa. Etanolikin säilyy hyvin kunhan sitä säilytetään täysin ilmatiiviissä kanisterissa, kuivassa, viileässä tilassa poissa suorasta auringonvalosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ST1 Ei ole etanolikonversio-tyrkyttämisen takana. Vaan niitä etanolikonversiolaitteiden valmistajia on useissa eri maissa. Suomessa Eflexfuel, Fuel Flex. Ulkomailla on esim. Ape flex fuel, delicious tuning ja useita muita merkkejä.
        Uusia VW multifuel autoja ei myydä koska niiden valmistamisesta ja myynnistä tehtiin niin vaikeaa EU alueella päästörajoituksien takia jotka olivat määrätty tiukemmiksi kuin bensalla, toisena syynä se että ihmiset eivät ole ostaneet riittävästi niitä autoja. Ford aloitti viime vuonna uudestaan flexifuel autojen myynnin suomessa. Väite siitä että etanolipolttoaine itsessään tuhoaisi autojen moottoreita on ihan potaskaa.
        https://www.youtube.com/watch?v=rR-C_bcEGf4
        Yleisesti auton tai työkoneen polttoainejärjestelmässä ei kannata säilyttää polttoainetta 6kk ajan ilman säilytysainetta riippumatta siitä, onko tankissa etanolia vai tavallista bensaa. Etanolikin säilyy hyvin kunhan sitä säilytetään täysin ilmatiiviissä kanisterissa, kuivassa, viileässä tilassa poissa suorasta auringonvalosta.

        Suomi24 näköjään rikkoi kirjoitukseni muotoilun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ST1 Ei ole etanolikonversio-tyrkyttämisen takana. Vaan niitä etanolikonversiolaitteiden valmistajia on useissa eri maissa. Suomessa Eflexfuel, Fuel Flex. Ulkomailla on esim. Ape flex fuel, delicious tuning ja useita muita merkkejä.
        Uusia VW multifuel autoja ei myydä koska niiden valmistamisesta ja myynnistä tehtiin niin vaikeaa EU alueella päästörajoituksien takia jotka olivat määrätty tiukemmiksi kuin bensalla, toisena syynä se että ihmiset eivät ole ostaneet riittävästi niitä autoja. Ford aloitti viime vuonna uudestaan flexifuel autojen myynnin suomessa. Väite siitä että etanolipolttoaine itsessään tuhoaisi autojen moottoreita on ihan potaskaa.
        https://www.youtube.com/watch?v=rR-C_bcEGf4
        Yleisesti auton tai työkoneen polttoainejärjestelmässä ei kannata säilyttää polttoainetta 6kk ajan ilman säilytysainetta riippumatta siitä, onko tankissa etanolia vai tavallista bensaa. Etanolikin säilyy hyvin kunhan sitä säilytetään täysin ilmatiiviissä kanisterissa, kuivassa, viileässä tilassa poissa suorasta auringonvalosta.

        " Väite siitä että etanolipolttoaine itsessään tuhoaisi autojen moottoreita on ihan potaskaa."
        Rehellisyyden nimissä korjaan itse tätä väitettä koska löysin pitkällä etsimisellä syvempää tietoa asiasta. Eli etanoli voi vahingoittaa sellaisia autoja jotka ovat valmistettu vuonna 1993 tai aiemmin, eikä ole suunniteltu kestämään etanolia. 1994 ja uudemmat autot kestävät etanolia. Rehelliset flexifuel muunnossarjojen valmistajat selvittävät etukäteen ne automallit jotka eivät kestä etanolia, eivätkä valmista ollenkaan muunnossarjoja niihin autoihin jotka voivat rikkoutua etanolilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ST1 taitaa myös olla etanolikonversio-tyrkyttämisen takana. Etanolimuunnos-sarjoja ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Moottori rikki halavalla. ST1:ltä voisi kysyä miksi uusia multifuel-autoja ei enää myydä.

        Olen ajanut konversio moottorilla jo 50 000 km, ei ongelmia. Öljyt pysyvät puhtaina.
        Tässä öljy kysymyksessä öljy-yhtiöt puhuvat sitten p...aa että öljyt 'väsyvät'. Nyky kuorma-autoissa vaihtoväli yli 100 000 km. Niissä on puhdistimet. Markkinointi valehtelee aina asioista joista ne eivät joudu vastuuseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinta monopolista, tiettävästi suomessa ei ole muita E85/RE85 polttoaineen valmistajia kuin ST1. Toki ABC myy E85 polttoainetta mutta sekin taitaa olla ST1 valmistamaa.

        ST1 JA ABC eivät valmista polttoaineita vaan ostavat ne markkinoilta ja myyvät eteenpäin
        eli vetävät vain välistä rahat

        suomen maaperällä ainoastaan Neste valmistaa kilpilahsessa eri tisleitä

        ja he taas ostavat raakaöljyn markkinoilta esim venäjältä
        eli Neste on sammallainen välistävetäjä

        Markkina vapaa polttoaineen hinta on 75 prosenttia alempi jos hinnoittelussa eivä toimisi monopoliasemassa olevat yritykset


    • Anonyymi

      RE85 on pilattu hinnalla. Muuta vikaa siinä ei ole. Ajoin 10 vuotta bioetanolilla. Täysin ongelmitta käytännössä. Ympäristö kiitti. En aja enää. Säästö ei ole merkittävä, kun huomioi kulutuksen lisäyksen 2.3 l turboautomaatilla. Huollontarve ei vaikuttanut päätökseen. Mutta keinotekoisesti hypännyt hinta vaikutti.

      Nyt on ajan dieselpakulla, 3,2 l turboautomaatilla. On sentään Euro6-normien mukainen. Kun tarvitaan voimaa kohtuullisella kulutuksella ja toimintasäteellä, vaihtoehtoja on yllättävän vähän. Taajamaan yhden henkilön käyttöön ilman vetokoukkua löytyisi ladattavista tai sähköautoista jo kulkupeli.

      Patteriautot on vasta kehitysasteella. Todellisiin vetohommiin niistä ei ole.

    • Anonyymi

      Pilattu hinnalla tämäkin. Oikea hinta olis 60senttiä litra ja luonto kiittäisi.

      • Anonyymi

        Yksi syy on kilpailun puute. ST1:sellä, joka myös omistaa suomen Shell asemat on käytännössä monopoli asemassa RE85 tuotannon ja myynnin osalta suomessa. Eikä vaihtoehtoisia E85 polttoaineen valmistajia ja myyjiä ole suomessa. Toisena syynä on suomen hallitus joka ei ole kiinnostunut verottamaan etanolia paljoa edullisemmin kuin bensaa.


    • Anonyymi

      Miksi joku möisi energiaa liian halvalla?
      Ihan sama se on polttopuissa.
      Lämmitysöljyn ja sähkön hintaa polttopuiden hinta seuraa .

      • Anonyymi

        Markkinatalous on historiaa, tilalla kartelli talous.


    • Anonyymi

      Petroolin hinta nousi autoja oli tarpeeksi paljon liikenteessä. E85 on sama juttu

    • Anonyymi

      Kun muutin autoni 3 vuotta sitten etanolikäyttöiseksi,oli polttoainekulut käytännössä kokolailla samat tankkasipa bensaa tai etanolia.Nyt etanolilla ajaminen tulisi kalliimmaksi.Melkoinen huijauksen maku tästä jäi;mitään tukea ei kamppailuun päästöjä vastaan saa,vain hyvän mielen että jotain on itse yrittänyt.

      Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen näemmä tehnyt tästä viime kesänä eduskuntakyselyn,varmaan laihoin tuloksin..mutta iso KIITOS silti.

      Eli paljon puhetta ympäristöstä,mutta mitään konkreettista ei ole keksitty,paitsi verojen ja voittojen kerääminen.Monilla suomalaisilla duunareilla tarpeettomat työmatkat,koska työautolla voisi ajaa kotiin,varsinkin jos työmaa lähempänä kuin firman päämaja.

    • Anonyymi

      Juu, S-ryhmä on täällä pohjanmaalla syömässä omia mainos sivujaan kovaan tahtiin.
      Polttoaine jossa vain 15 prosenttia bensiiniä, nousee hinnoissa paljon nopeammin kuin tuo 15 prosentin osuus. Tässä sahataan vain omaa jalkaa. Kun kilometri hinta alkaa olla sama E85/E95, niin E85 myynti loppuu. Markkina tulos maksimointi ajaa näköjään aina ekologisten juttujen ohi. Ja varsinkin tuo kilometri hinta taitaa puuttua tiedoista kokonaan. No pian hoksaavat kun ei tavara myy. Hinnoissa on joillain alueilla kartellin hajua. Niin suuria eroja ja ihan systemaattisia löytyy kyllä. Ja kuiteissa löytyy sen verran että tutkimuspyynnön voisi tehdä.

      • Anonyymi

        Närästää tuo kova ja mielestäni perusteeton hinta täälläkin!
        Nyt kun Euroopassa soditaan ja energiakriisi on vyörymässä päälle, on etanolikäyttöinen kulkupeli liikkumisen huoltovarmuutta.


    • Anonyymi

      Tämän takia maanviljelöille pitäisi antaa vapaammat oikeudet osallistua biopolttoaineiden tuotantoon kasvattamalla kasveja, puita joita voidaan hyödyntää biopolttoaineiden tuotannossa esim. E85 polttoaineelle tai biodieselille, välittämättä yhtään mistään ilmastonmuutoksesta ja hiilidioksidipäästöistä. Nykyisellään tämä on laitonta koska "se on pois ruoantuotannosta" jota väittävät enimmäkseen fossiilisten polttoaineiden aineiden tuotantoyhtiöt. Mutta kumpi on sitten parempi, tuottaa peltojen avulla polttoainetta tai jättää pellot kokonaan hyödyntämättä? Sitten energiayhtiöt voisivat ottaa niitä uusiutuvia polttoaineita yleiseen myyntiin tieliikennekäyttöön. lisäksi tarvittaisiin myös Suomeen itsenäisiä polttoaineasemia jotka eivät ole minkään öljy-yhtiön omistamia. Samalla pitäisi vähentää byrokraatiaa helpottamalla uusiutuvien polttoaineiden tankkauspisteiden perustamiseen tarvittavien ympäristölupien saamista jo olemassa olevilla polttoaineasemilla. Näillä keinoilla maanviljelivät eivät olisi enää niin riippuvaisia maataloustuista. Näin saataisiin luotua lisää kilpailua öljy-yhtiöitä vastaan, vähennettyä bensan ja dieselin hintakartellia jolloin polttoaineet pysyisivät vähemmän kalliina. Fossiilisia polttoaineita valmistavat öljy-yhtiöt ovat vuosikymmenien ajan yrittäneet estää uusiutuvien polttoaineiden yleistymistä tieliikenteessä. Lisäksi autovalmistaja GM oli yli 10 vuotta aiemmin yrittänyt estää esimerkiksi alkoholipohjaisten polttoaineiden käytön ohjelmoimalla autojansa toimimaan huonommin alkoholilla kuin bensalla.

      Flexifuel autot ja E85 polttoaine ovat tehokas tapa vähentää polttomoottoreiden lähipäästöjen määriä koska etanoli jo itsessään palaa paljon puhtaammin kuin fossiilinen bensa ja diesel. Jotkut flexifuel autot pystyvät toimimaan bensan, etanolin lisäksi jopa metanolilla. Etanoli mahdollistaa myös suuremmat moottoreiden litratehot kuin bensa koska etanolin oktaanilukema 104. Lisäksi etanolin palamisesta vapautuu moottorin sylinterin palotiloihin vesihöyryä joka jäähdyttää moottorin sylinterien palotiloja, etanolin lämpöarvo on matalampi kuin bensan. Nämä mahdollistavat moottoreiden puristussuhteiden nostamisen vapaasti hengittävässä moottorissa. turbolisessa moottorissa turbon ahtopaiden korottamisen. turvallisesti kuin bensalla. Tästä voidaan ottaa esim. Koenigsegg Jesko jonka turboahdettu V8 moottori tuotti bensalla 1280hv, E85 polttoaineella 1600hv.

      Hieman lähteitä väittämilleni.
      David Blume: Alcohol can be a gas.
      http://www.alcoholcanbeagas.com/
      John Brackett automotive engineer, Colorado: Many Cars Can be Made Flex-Fuel with a Software Update.
      Marc J. Rauch: Ethanol Chronices.

    • Anonyymi

      E85 1.69 ja 95E 2.09.
      Ei mitään järkeä vaikka E85 pitäisi juuri suosia puhtauden takia.
      Kyllä valtionjohto pitäisi laittaa johdon päähän!

      • Anonyymi

        Tällä hintasuhteella E85 on kalliimpaa ajella kuin 95E.


      • Anonyymi

        Täällä suomessa poliittinen viisaus ja ahneus ylittää terveen järjen. Pitää saada kassaan lantteja joita sitten tuhlataan surutta ja ilman häpeää.


    • Anonyymi

      Mitä v.... useilla asemilla tänään yli 2e

      • Anonyymi

        Siis E85?


      • Anonyymi

        Tänään E85 1,659€/l


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään E85 1,659€/l

        Törkeän hintaista ja miksei -30% "ale" 95E:hen enää päde?


    • Anonyymi

      Brasiliassa maksaa 50 centtii litros ja wolkkari toimii hyvin!😘😘

    • Anonyymi

      Nyt etanoli maksaa yli 1,70 euroa litralta...

    • Anonyymi

      Valmistaja nostanu hyvin e85 hintaa, tulee hyvät katteet.

    • Anonyymi

      Hävytöntä mutta eihän hallitus puutu kuin omiin etuuksiin..

    • Anonyymi

      Tänään maksaa jo 1.7€/litra.

    • Anonyymi

      Ja 95e bensa 2.15€.
      Kohta nuokin on samanhintaisia vaikka E85 pitäisi ehdottomasti suosia päästöjen takia.
      Ihan sukkia nämä kaikki yritykset tuoda vähäpäästöistä polttoainetta kansalaisille.

    • Anonyymi

      Etanolin tilanne on haastava. Työkseni tätä ostavana viimeisen kuukauden aikana perushinta on noussut n. 25-35% ja lyhyen ajan ennuste on että kallistuminen jatkuu.
      Syinä on Euroopan vilja-aitan kriisitilanne, Etelä-Amerikasta tulevan sokeriruokopohjaisen etanolin vähyys, sekä 2021 ennätyksellisen heikko ohra sato koko Euroopassa. Venäjä on suuri etanolituottaja ja Ukraina Euroopan vilja-aitta... tämä kompo ei ole tällä hetkellä etanolille suotuisa. Osa isoista toimijoista maalaa jopa pula-aikaa loppuvuodesta ja varsinkin jos Euroopan oma ohrasato jää heikoksi kuten 2021.

      • Anonyymi

        Jätteiden lisäksi etanolia olisi mahdollista valmistaa biomassoista esim. näistä raaka-aineista joista ainakin osa löytyy Suomestakin.
        Mesquite.
        Sweet sorghum.
        Switchgrass.
        Ruoho.
        Maissi, Maissin olki.
        Prickley pear=kaktus.
        osmankäämit.
        Levä.
        Selluloosa, puu.
        Tärkkelys esim peruna.
        Sokeripitoiset kasvit, marjat ,hedelmät esim. viinirypäleitä, omenaa. Sokeriruoko.
        Vehnä, ohra. Yleisemmin vilja.
        Maniokki.
        Öljyhamppu.
        Tutkijat kehittivät keinon valmistaa CO2:sta etanolia.
        https://www.youtube.com/watch?v=t7EYQLOlwDM.
        Kriisiaikoina on mahdollista valmistaa esim.pontikkaa jonka voi tislata jopa 95% alkoholipitoiseksi(huippulaatua polttoaineeksi). Etanolia on mahdollista valmistaa sähköttömilläkin alueilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätteiden lisäksi etanolia olisi mahdollista valmistaa biomassoista esim. näistä raaka-aineista joista ainakin osa löytyy Suomestakin.
        Mesquite.
        Sweet sorghum.
        Switchgrass.
        Ruoho.
        Maissi, Maissin olki.
        Prickley pear=kaktus.
        osmankäämit.
        Levä.
        Selluloosa, puu.
        Tärkkelys esim peruna.
        Sokeripitoiset kasvit, marjat ,hedelmät esim. viinirypäleitä, omenaa. Sokeriruoko.
        Vehnä, ohra. Yleisemmin vilja.
        Maniokki.
        Öljyhamppu.
        Tutkijat kehittivät keinon valmistaa CO2:sta etanolia.
        https://www.youtube.com/watch?v=t7EYQLOlwDM.
        Kriisiaikoina on mahdollista valmistaa esim.pontikkaa jonka voi tislata jopa 95% alkoholipitoiseksi(huippulaatua polttoaineeksi). Etanolia on mahdollista valmistaa sähköttömilläkin alueilla.

        Listaan raaka-aineista etanolin valmistamiseen on lisäksi Norsunheinät(miscanthus).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätteiden lisäksi etanolia olisi mahdollista valmistaa biomassoista esim. näistä raaka-aineista joista ainakin osa löytyy Suomestakin.
        Mesquite.
        Sweet sorghum.
        Switchgrass.
        Ruoho.
        Maissi, Maissin olki.
        Prickley pear=kaktus.
        osmankäämit.
        Levä.
        Selluloosa, puu.
        Tärkkelys esim peruna.
        Sokeripitoiset kasvit, marjat ,hedelmät esim. viinirypäleitä, omenaa. Sokeriruoko.
        Vehnä, ohra. Yleisemmin vilja.
        Maniokki.
        Öljyhamppu.
        Tutkijat kehittivät keinon valmistaa CO2:sta etanolia.
        https://www.youtube.com/watch?v=t7EYQLOlwDM.
        Kriisiaikoina on mahdollista valmistaa esim.pontikkaa jonka voi tislata jopa 95% alkoholipitoiseksi(huippulaatua polttoaineeksi). Etanolia on mahdollista valmistaa sähköttömilläkin alueilla.

        Listalle etanolin valmistamiseen soveltuvista raaka-aineista lisäyksenä ovat appelsiinin kuoret, banaanin kuoret, bambu, perunan kuoret, riisin kuoret, omenan kuoret, porkkanan kuoret, riisin kuoret, vehnän oljet. Jätepohjaisia raaka-aineita etanolin valmistukseen saadaan esim.leipomoista, alkoholipanimoista, viinitiloista, mehupullotuslaitoksista. Myös maatalousjätteistä. Ulkomailla on keksitty keino valmistaa etanolia maitopermeaatista.
        https://ethanolproducer.com/articles/20225/michigan-project-to-convert-dairy-byproduct-into-ethanol


      • Anonyymi

        Johan pomppaa, mainoksen mukaan etanolin raaka-aine 100% Suomesta. Tällainen bullshit suututtaa toden teolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Listalle etanolin valmistamiseen soveltuvista raaka-aineista lisäyksenä ovat appelsiinin kuoret, banaanin kuoret, bambu, perunan kuoret, riisin kuoret, omenan kuoret, porkkanan kuoret, riisin kuoret, vehnän oljet. Jätepohjaisia raaka-aineita etanolin valmistukseen saadaan esim.leipomoista, alkoholipanimoista, viinitiloista, mehupullotuslaitoksista. Myös maatalousjätteistä. Ulkomailla on keksitty keino valmistaa etanolia maitopermeaatista.
        https://ethanolproducer.com/articles/20225/michigan-project-to-convert-dairy-byproduct-into-ethanol

        Vielä lisänä listaan etanolin valmistukseen soveltuvista raaka-aineista:
        Nipapalmu, paju, poppeli, ruokohelpi, rusorypykkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätteiden lisäksi etanolia olisi mahdollista valmistaa biomassoista esim. näistä raaka-aineista joista ainakin osa löytyy Suomestakin.
        Mesquite.
        Sweet sorghum.
        Switchgrass.
        Ruoho.
        Maissi, Maissin olki.
        Prickley pear=kaktus.
        osmankäämit.
        Levä.
        Selluloosa, puu.
        Tärkkelys esim peruna.
        Sokeripitoiset kasvit, marjat ,hedelmät esim. viinirypäleitä, omenaa. Sokeriruoko.
        Vehnä, ohra. Yleisemmin vilja.
        Maniokki.
        Öljyhamppu.
        Tutkijat kehittivät keinon valmistaa CO2:sta etanolia.
        https://www.youtube.com/watch?v=t7EYQLOlwDM.
        Kriisiaikoina on mahdollista valmistaa esim.pontikkaa jonka voi tislata jopa 95% alkoholipitoiseksi(huippulaatua polttoaineeksi). Etanolia on mahdollista valmistaa sähköttömilläkin alueilla.

        suomesta ei sellu lopu muttei kukaan halua metanoolia kun siitä ei saa tarpeeksi rahaa

        lautoja sahatessa saadaan puujätteestä metanoolia
        joka sopii suomen kaltaiselle maalle missä kuusenhavut tunkee suuhun joka paikassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Listaan raaka-aineista etanolin valmistamiseen on lisäksi Norsunheinät(miscanthus).

        viinaa saa tehtyä mistä vaan vaikka pelkästä ilmasta
        sähköfuusion avullakin saa viinaa purkkiin


    • Anonyymi

      Aina on perusteet hinnan nostolle muttei koskaan laskulle.
      Syitä kyllä keksitään mutta vaikka viljaa löytyisi kauhea sato jostain niin koskaan ei palattaisiin enää vanhoille hintatasolle.
      Ryöstöä siis

    • Anonyymi

      Muutama vuosi sitten oli markkanapuheissa painotettuna ettei E85 polttoaineen hinta heilahtele maailman tapahtumien mukana kuten muut polttoaineet!!!

      Oli niihin aikoihin suunitellut muuttaa silloisen autoni flexfull systeemiin (640€ muutos), mutta homma jäi teettämättä ja en ole katunut.

    • Anonyymi

      Raivostuttavaa kun E85 seuraa maailman tapahtumia! Aheet suimessa nostaa hintaa vaikka bensaa on vain n15% etanolista! Saatanan ahneet markkinamiehet! Eikö tarkoituksena olekkaan ajaa puhtaammin vaan nyt on vain rahastus kyseessä! Venäjä pommita helsinkin raunioiksi.

    • Anonyymi

      Ihan sama millä perustein saadaan nostatettua hintaa niin se tehdään.
      Bensan pitää olla vähintään 25% kalliimpaa aina jotta E85 etanolin tankkauksessa olisi mitään järkeä!
      Näin ei enää valitettavasti ole.
      Ahneita paskoja kaikki!

    • Anonyymi

      Koskas tää polttoaine laskee?

    • Anonyymi

      Toivottavasti joskus Suomeenkin saataisiin polttoaineasemille tällaisia nykyajan annostajina/sekoittimina toimivia polttoainepumppuja.
      https://ethanol.typepad.com/my_weblog/2010/05/what-is-an-ethanol-blender-pump-and-where-can-i-find-one.html
      Näin autoilijat saisivat autoihinsa nykyistä enemmän vaihtoehtoja erilaisten etanolipitoisuuksien polttoaineista, eikä maan alle tarvittaisi lisää polttoainesäiliöitä. Ehkä voisi alentaa polttoaineiden tuotantokustannuksia koska etanolin, bensan sekoitukset voisivat tapahtua nykyistä useammin isojen jalostamojen sijasta polttoaineasemien polttoainepumpuilla. Jotkut bensa-autot jotka eivät ole flexifuel autoja pystyvät kuitenkin toimimaan 15-25% etanolia sisältävällä bensalla ilman muutossarjoja.

    • Anonyymi

      Mitä E85 maksaa tällä hetkellä Suomessa? Bensan hinta alkaa olla sitä luokkaa että vaihtoehdot kiinnostaa.

      • Anonyymi

        E85 = 1.78€


      • Anonyymi

        Oliko ajatus, että halvempi polttoaine säästäisi polttoainekuluissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko ajatus, että halvempi polttoaine säästäisi polttoainekuluissa?

        Kyllähän se alkaa näillä lukemilla kannatella ajaa E85 myrkyllä. Bensa maksaa kohta 3€ litralta ja E85 2€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se alkaa näillä lukemilla kannatella ajaa E85 myrkyllä. Bensa maksaa kohta 3€ litralta ja E85 2€.

        Eli jos laskee tohon hintaan sen 30% kulutus lisäyksen, niin säästöä tulee 0.1e litralta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos laskee tohon hintaan sen 30% kulutus lisäyksen, niin säästöä tulee 0.1e litralta.

        Todellisuudessa tuo 30% lisäys polttoaineekulutukseen ei ole mikään yleisarvo. Joillakin autoilla se polttoaineenkulutuksen lisä on vain 20%. Tähän vaikuttaa paljon esim. itse automalli, sitten sen mahdollisen etanolimuutossarjan laatu ja asennus jos ei huomioida kuskin ajotapaa tai ajoympäristöä. Etanolilla/E85 polttoaineella pitää ajaa peräkkäin vähintään kolmen tai neljän tankillisen verran ennen kuin auto pääsee siihen todelliseen polttoaineenkulutukseensa etanolilla. Tämä johtuu siitä että ainakin kahdella ensimmäisellä tankisella etanoli puhdistaa auton polttoainejärjestelmää pyrkien poistamaan sieltä kaikki liat ja siirtämään ne irronneet liat mukanaan palaamaan moottorin sylinterien palotiloihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se alkaa näillä lukemilla kannatella ajaa E85 myrkyllä. Bensa maksaa kohta 3€ litralta ja E85 2€.

        Etanoli on itsessään yksi maailman puhtaimmista, vähiten myrkyllisimmistä polttoaineista joita ihminen voi valmistaa. Etanoli on polttoaineena käytössä muuallakin kuin polttomoottoreissa esim. etanolikamiinassa(useiden myös nimellä biotakka) jossa usein käytössä oleva 96-98% etanoli on palaessaan niin puhdasta ja myrkytöntä että asuntoon jossa etanolikamiina on käytössä ei tarvita ollenkaan savupiippua, hormia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se alkaa näillä lukemilla kannatella ajaa E85 myrkyllä. Bensa maksaa kohta 3€ litralta ja E85 2€.

        Niin bensiini lisäaineineen se myrkkyä on.


    • Anonyymi

      Totuus E85 kulutuksesta Toyota Avenkku 1,8 farkku.

      Ajotietokone näyttää 6,8l/100km keskikulutusta ja ajoa on ollut n 200 km peräkärry perässa n 200 km ilman ja noin 100 km sekalaista taajama/kaupunkiajoa.

      Totutin autoni E85 käyttöön ja ajelin vanhat bensat pois, joten nyt tankissa on ollut vain E85.

      Käyn samalla asemalla tankkaamassa parin tunnin kuluttua ja laitan laskelmani tänne.

    • Anonyymi

      Noniin. Tankattu on ja laskettu kulutus 8.72 l sadalla
      En tiedä mitä olisi kuluttanut normibensalla.
      Olisiko n 7.5l ? Vai enemmän kun ilmastointikin on kokoajan päällä. Kyllähän tästä pieni säästö tulee kun ensin investointi on maksettu parissa kesässä.

      Pakkasilla lisään bensaa ainakin puolet. Nyt kesällä vaatii pari starttia että syttyy.

      • Anonyymi

        Niin, ajelin n 1000km E85 sella ja Avenkkuni 1,8 farkku vei alimmillaan noin 8l/100 sekalaisessa ajossa. Laskeskelen että 50c/L alemmalla hinnalla E85 juuri ja juuri tuo pientä säästöä.

        Kuvitteellinen esimerkki 7l/ E95 x 2,2€ = 15,40€ /100km
        8l/E85 x 1,5€= 12,0€/100km

        En tiedä paljonko Avensis kuluttaa E95 omalla ajotyylilläni, moni kertoo keskikulutukseksi 7-7,5L/100 joten uskon siihen. Tuon E85 kulutuksen olen itse mitannut ja ajosta oli paljon myös peräkärryn hinausta jolloin kulutus nousee selvästi 1-2L/100km.

        Esimerkissäni ajetaan sekalaista ajoa ilman peräkärryä tai venettä, siksi niinkin alhainen kulutus.


    • Anonyymi

      Ajoin etanooliautolla espanjaan.Suomi 1,8 € litra
      Saksa E 10.....1,2 €
      Ranska E 85 0,889 €
      Espanjassa ei kukaan tiennyt mitään

      No keskimäärin 1,33 € / litra 250 litraa vauhti 120 kkotoo mansesta pyhäaamuna....espanjassa keskiviikkona puolilta päivin ....laivalla traveen.

      Espanja ilmoittaa kyllä, että 25 % asemista myy mutta vain barcelona oli mtkan varrella muita ei ollenkaan.
      On siis vain hengessämukana...no eu tukee

    • Anonyymi

      Kyllä E85 on mukavampi tankkauksella käydessä. Aina säästää 45€ :)
      50l E85/1,5€ = 75€
      50l E95/2,2€ = 110€


      Eli säästöä sitä enempi , mitä useammin käypi :)

    • Anonyymi

      Meillä on ST1 E85 hinta 1,599 ja ABC hinta 1,859 erotus 26c/l

      Eli 40 litraa kun tankkaan niin 10,40 € tulee ST1 edullisemmaksi.

      Tilasin siis saman tien St1 käteisalennuskortin

      Tässä hinnat>https://www.polttoaine.net/index.php?t=Porin_seutu

      Minulla on St1 vähän kauempana ja matkaan menee 1.20€ edestä E85, mutta kannattaa silti

      • Anonyymi

        E85 on 14% halvempaa kuin E95.
        Ajaminen on halvempaa, jos kulutus nousee vähemmän kuin 14%


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        E85 on 14% halvempaa kuin E95.
        Ajaminen on halvempaa, jos kulutus nousee vähemmän kuin 14%

        Jos keskikulutus nousee 7 litrasta 8 litraan, niin nousua on prosenteissa 14,3


    • Anonyymi

      Joko olet saanut uuden ajoneuvoverolaskun?. Valtio muistaa ekotekosi ja laskuttaa hieman lisää, suolaa haavaan.

    • Anonyymi

      Eipä tuosta hinnasta enään mitään iloa ole. Eilen ajettu 400km matka 80/90/100/120km/h ja keskikulutus 10l/100.

      Vastaavassa ajossa menee bensiinillä 8l/100.

      Säästö 1.72e/100km.

      Omassa autossani etanolia palaa täsmälleen 25% enemmän, eikä se mitenkään voi vähempää oikeastaan olla muillakaan merkeillä. Kyseessä on vain etanolin pienempi energiapitoisuus, ja se on fysiikkaa, ei mutua.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Taloudellisesti menee tappiolle jos ajaa RE85lla tämän hetken hinnoittelulla. RE85 hinta reagoi suurella viiveellää 95E10:n hinnoitteluun. Tänään E85 noin 1,50 € / l ja 95E10 1,70 €/l. Oliko vuositakaperin RE85 noin 1,55 €/l ja 95E10 2,10 €/l, tässä oli edes jotain järkeä

    • Anonyymi

      Päivitys vanhaan ketjuun.

      RE85 veropolitiikka toteutuu nyt sähköautoissa. Eli kun muita halvempi energiamuoto yleistyy tarpeeksi, ja uhkaa pudottaa tässä tapauksessa polttoaineverotuloja, se kompensoidaan uusilla veroilla:

      https://www.is.fi/autot/art-2000010288063.html

      "Sähköautojen päästöverottaminen alkaa -

      Sähköautojen aika virallisesti nollapäästöisinä ajoneuvoina päättyy. Samalla alkaa myös sähköautojen päästöpohjainen verottaminen."

    • Anonyymi

      Etanolin etu on se että tämä aine voitelee bensapumppua, joten se kestää pidempään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      333
      3739
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1448
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1270
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1254
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1211
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe