Aloittelija kysyy kameroista

Anonyymi

Oon miettiny järkkärin hankkimista, mut kumpi olis parempi, peilillinen vai peilitön, canon eos m50 vai 250D vai joku muu jonka runko alle 700€

69

93

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä aiot kuvata? Se on se ensimmäinen kysymys.

      Jos ei ole mitään mitä kuvaisi niin saattaapa riittää se puhelimen kamera.

      • Anonyymi

        Maisemaa, skylineä, eläimiä, eli varmaan jonkun zoom objektiivin hankkis kanssa. Puhelimella jo useamman vuoden kuvaillu ja nyt tuntuu et olis sopiva aika päivittää ylöspäin.

        t: oj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maisemaa, skylineä, eläimiä, eli varmaan jonkun zoom objektiivin hankkis kanssa. Puhelimella jo useamman vuoden kuvaillu ja nyt tuntuu et olis sopiva aika päivittää ylöspäin.

        t: oj

        Puhelimen kameralla ei tosiaan tee mitään. Soveltuu korkeintaan hätävaraksi. Oikea laadukas kuvaus tehdään järkkäreillä ja Nikon merkkisillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhelimen kameralla ei tosiaan tee mitään. Soveltuu korkeintaan hätävaraksi. Oikea laadukas kuvaus tehdään järkkäreillä ja Nikon merkkisillä.

        Haluutko perustella miks just nikon, oon ymmärtäny et canonilla ja sonyllakin hyviä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluutko perustella miks just nikon, oon ymmärtäny et canonilla ja sonyllakin hyviä

        Nikon käyttää suurempaa APS-c kennoa kuin Canon. Kuvanlaatu on siis aavistuksen parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluutko perustella miks just nikon, oon ymmärtäny et canonilla ja sonyllakin hyviä

        Kameran valinta on vähän niinkuin autonkin, joka lähtöön ja merkkiin on omat kannattajakuntansa. Kameroista Canon, Nikon, Sony, Fuji ja Olympus ovat niitä päämerkkejä, joilla kaikilla saa riittävän hyviä kuvia. Canonin 250 D:llä on laajempi objektiivivalikoima siinä EF- bajonetissä kuin 50 M:llä M-optiikalla. Riippuu tietenkin mitenkä laajaa valikoimaa haluaa rakentaa, kummallakin pärjää tavallinen kuvaaja hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluutko perustella miks just nikon, oon ymmärtäny et canonilla ja sonyllakin hyviä

        Canonin peililliset ovat ihan hyviä ja peilittömät R:t tulevat, mutta M-sarjassa on sama ongelma kuin Sonyllakin, eli siihen ei saa kunnollista lasitavaraa. Eli noista kahdesta peilillinen Canon.

        Sonyn voit unohtaa. Nikonilla peilirungot ovat ok. Muita vaihtoehtoja ovat sitten Fuji, Panasonic ja Olympus.

        Käyttökelpoiset zoomit ovat kalliita, isokokoisia ja painavia. Unohda ne. Canoniin ensimmäiseksi f/2.8 24 mm ja f/1.8 50 mm. Niillä pääsee hyvin alkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maisemaa, skylineä, eläimiä, eli varmaan jonkun zoom objektiivin hankkis kanssa. Puhelimella jo useamman vuoden kuvaillu ja nyt tuntuu et olis sopiva aika päivittää ylöspäin.

        t: oj

        Aloittelijalle käy melkein mikä hyvänsä järjestelmädigikamera. Eikä kalliimmasta päästä kannata alkaa katselemaan.

        Käytetyt kannattaa ehdottomasti huomioida, mutta kovin antiikkitavaraa ei kuitenkaan kannata ostaa.

        Kameran ostossa kyllä kannattaa käyttää vähän aikaa tarjonnan tutkintaan, jo siinä säästää satasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nikon käyttää suurempaa APS-c kennoa kuin Canon. Kuvanlaatu on siis aavistuksen parempi.

        Erolla tuossa (Nikon vs. Canon APS-c kennokoko) ei ole käytännössä mitään vaikutusta kuvanlaatuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittelijalle käy melkein mikä hyvänsä järjestelmädigikamera. Eikä kalliimmasta päästä kannata alkaa katselemaan.

        Käytetyt kannattaa ehdottomasti huomioida, mutta kovin antiikkitavaraa ei kuitenkaan kannata ostaa.

        Kameran ostossa kyllä kannattaa käyttää vähän aikaa tarjonnan tutkintaan, jo siinä säästää satasia.

        Melkein muttei ihan. Jonkinlainen visio olisi hyvä olla tulevista tarpeista jotta osaa valita järjestelmän joka vastaa omiin tarpeisiin. Jos kyse on enemmän kokeilusta että kiinnostaisiko kuvaaminen niin pokkari tai isompi kompaktikamera on jo iso parannus puhelimeen verrattuna. Ehkä ensin kannattaa ottaa kuvaamisen teoriapuoli haltuun niin selviää moni asia mm. se että paljonko haluaa oikeasti panostaa kuvaamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittelijalle käy melkein mikä hyvänsä järjestelmädigikamera. Eikä kalliimmasta päästä kannata alkaa katselemaan.

        Käytetyt kannattaa ehdottomasti huomioida, mutta kovin antiikkitavaraa ei kuitenkaan kannata ostaa.

        Kameran ostossa kyllä kannattaa käyttää vähän aikaa tarjonnan tutkintaan, jo siinä säästää satasia.

        Näissä pitää ottaa huomioon se ettei eri merkeille tehdyt objektiivit käy yhteen keskenään. Esimerkiksi Canonin käyvät objektiivit eivät ainakaan suoraan mene Nikoniin. Siispä jos haluaa vaihtaa myöhemmin merkkiä niin pitää myydä entiset putket pois ja ostaa uudet.

        Eli kannattaa tarkkaan miettiä merkki minkä "talliin" menee. Muutoin voi tulla jatkossa kalliiksi. Itse ostin aikoinaan Nikonin kameran ja siinä merkissä olen pysynyt koska objektiiveja alkaa olla useita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näissä pitää ottaa huomioon se ettei eri merkeille tehdyt objektiivit käy yhteen keskenään. Esimerkiksi Canonin käyvät objektiivit eivät ainakaan suoraan mene Nikoniin. Siispä jos haluaa vaihtaa myöhemmin merkkiä niin pitää myydä entiset putket pois ja ostaa uudet.

        Eli kannattaa tarkkaan miettiä merkki minkä "talliin" menee. Muutoin voi tulla jatkossa kalliiksi. Itse ostin aikoinaan Nikonin kameran ja siinä merkissä olen pysynyt koska objektiiveja alkaa olla useita.

        Peilittömällä kameralla( Esim Canon M50 ) on yksi tärkeä etu: siihen saa adaptereilla kiinni noita toisen merkkisiä objektiiveja lähes rajattomasti, Fujin peilittömässä käytän välillä Olympuksen OM sarjaa tai Canon FD objektiiveja samoin Sonyn peilttömässä käytän myös em objektiiveja. Vanhat "lasit" olen ottanut uusiokäyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkein muttei ihan. Jonkinlainen visio olisi hyvä olla tulevista tarpeista jotta osaa valita järjestelmän joka vastaa omiin tarpeisiin. Jos kyse on enemmän kokeilusta että kiinnostaisiko kuvaaminen niin pokkari tai isompi kompaktikamera on jo iso parannus puhelimeen verrattuna. Ehkä ensin kannattaa ottaa kuvaamisen teoriapuoli haltuun niin selviää moni asia mm. se että paljonko haluaa oikeasti panostaa kuvaamiseen.

        Fuji on teorian opiskelussa ylivoimainen muihin verrattuna, koska aika-, aukko- ja osassa myös ISO-säädöt on toteutettu perinteisellä tavalla. Toki niissä on automatiikkakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fuji on teorian opiskelussa ylivoimainen muihin verrattuna, koska aika-, aukko- ja osassa myös ISO-säädöt on toteutettu perinteisellä tavalla. Toki niissä on automatiikkakin.

        Valotus on vain yksi osa-alue kuvaamisessa eikä edes kovin vaikea asia. Jos haluaa ottaa tietynlaisen kuvan niin se vaatii tiedon siitä miten ja millä kuva saadaan aikaiseksi. Jos teoriapuoli ei ole hallussa niin lopputulos on sattumien summa eikä harkittu kuva.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kameran valinta on vähän niinkuin autonkin, joka lähtöön ja merkkiin on omat kannattajakuntansa. Kameroista Canon, Nikon, Sony, Fuji ja Olympus ovat niitä päämerkkejä, joilla kaikilla saa riittävän hyviä kuvia. Canonin 250 D:llä on laajempi objektiivivalikoima siinä EF- bajonetissä kuin 50 M:llä M-optiikalla. Riippuu tietenkin mitenkä laajaa valikoimaa haluaa rakentaa, kummallakin pärjää tavallinen kuvaaja hyvin.

        Kaikki objektiivit, jotka käy 250D:hen käy myös M50:een. M50:een saa valovoimaisia objektiiveja, kuten 32 mm f/1.4 tai 22 mm f/2.0. Tosin M-sarjan tulevaisuus on epävarma. Canon saattaa siirtyä peilittömissä R-sarjaan.

        M50:n kitti 15-45 mm on alueeltaan parempi kuin 250D:n 18-55 mm.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Canonin peililliset ovat ihan hyviä ja peilittömät R:t tulevat, mutta M-sarjassa on sama ongelma kuin Sonyllakin, eli siihen ei saa kunnollista lasitavaraa. Eli noista kahdesta peilillinen Canon.

        Sonyn voit unohtaa. Nikonilla peilirungot ovat ok. Muita vaihtoehtoja ovat sitten Fuji, Panasonic ja Olympus.

        Käyttökelpoiset zoomit ovat kalliita, isokokoisia ja painavia. Unohda ne. Canoniin ensimmäiseksi f/2.8 24 mm ja f/1.8 50 mm. Niillä pääsee hyvin alkuun.

        Siis 22 mm f/2.0, 32 mm f/1.4 ja Sigman 16 mm f/1.4, 30 mm f/1.4 ja 56 mm f/1.4 ei ole kunnollista?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Melkein muttei ihan. Jonkinlainen visio olisi hyvä olla tulevista tarpeista jotta osaa valita järjestelmän joka vastaa omiin tarpeisiin. Jos kyse on enemmän kokeilusta että kiinnostaisiko kuvaaminen niin pokkari tai isompi kompaktikamera on jo iso parannus puhelimeen verrattuna. Ehkä ensin kannattaa ottaa kuvaamisen teoriapuoli haltuun niin selviää moni asia mm. se että paljonko haluaa oikeasti panostaa kuvaamiseen.

        Peruspokkari ei ole mikään parannus vaan reilu huononnus. Toki siinä on se zoom, jos sitä tarvitsee. Vasta, kun puhutaan tuuman kennosta valovoimaisella objektiivilla on laatu parempaa kuin kännykällä.

        Kuvassa vasen puoli on kännykällä (Huawei Nova 5T) ja oikea puoli kompaktilla (Canon PowerShot X730 HS). Puhelin maksoi 250 €, kamera 280 €.

        https://photos.app.goo.gl/RyghsqSkspdMUPZs6


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Siis 22 mm f/2.0, 32 mm f/1.4 ja Sigman 16 mm f/1.4, 30 mm f/1.4 ja 56 mm f/1.4 ei ole kunnollista?

        Varmaan ihan hyviä tuollaiselle ehtoopuolen kuvaajalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan ihan hyviä tuollaiselle ehtoopuolen kuvaajalle.

        Joo illalla tarvitsee valovoimaa ainakin talvisin.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Joo illalla tarvitsee valovoimaa ainakin talvisin.

        Seuraava askel ennen saattohoitoa onkin sitten matkailuauton hankkiminen ja sillä elvistely kamerapalstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seuraava askel ennen saattohoitoa onkin sitten matkailuauton hankkiminen ja sillä elvistely kamerapalstalla.

        Valovoimaa ei ole koskaan liikaa.


    • Anonyymi

      Jos olet juuri nyt ostamassa järkkäriä, niin Fujin X E3:sta saa hyvällä alennuksella esimerkiksi Rajalasta, koska X E4 esitellään kohta. Kolmosen normaalihinta on pitkään ollut juuri tuon 700€, mutta nyt runkoa saa 400€!

      • Anonyymi

        Saa mutta objektiiveja ei niin hyvin koska markkinoita hallitsee Canon ja Nikon eli niihin on eniten objektiivitarjontaa myös jatkossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa mutta objektiiveja ei niin hyvin koska markkinoita hallitsee Canon ja Nikon eli niihin on eniten objektiivitarjontaa myös jatkossa.

        Fujilla on kattava objektiivitarjonta kuten MFT:kin. MFT:hen jopa hieman parempi telepäässä. Canonin ja Nikonin peilirunkoihin on toki näitä laajempi. Canonin R-sarjaan on tulossa kovaa vauhtia lisää hyvää lasia, mutta M-sarjaan taas ei ole. Sony on sitten oma ongelmansa, vaikka jotain kunnollista on nyt tullut kinokennoisiin. Eli Canonin ja Nikonin osalta tilanne on runkotyyppikohtainen ja Sonyn voi unohtaa.


    • Anonyymi

      Eikö suomessa asuvan kannattaisi ostaa kamera jonka käyttölämpötila-alue alkaa miinus kymmenestä kun sitä kuitenkin talvellakin käytetään. Normaalistihan se alkaa nollasta, esim 0-40 celsiusta. Ja jos haluaa ottaa videota etsimeen katsomalla niin peilikameralla tuo ei onnistu.

      • Anonyymi

        Kaikki kamerat kestää kyllä pakkasta. Suurin ongelma on kondenssivesi eli kun kamera otetaan pakkasesta lämpimään niin esimerkiksi linssi huurtuu eli siihen tulee kosteutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kamerat kestää kyllä pakkasta. Suurin ongelma on kondenssivesi eli kun kamera otetaan pakkasesta lämpimään niin esimerkiksi linssi huurtuu eli siihen tulee kosteutta.

        Toinen ongelma on akkujen hyytyminen pakkasella.-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen ongelma on akkujen hyytyminen pakkasella.-

        Sunnuntaikuvaajalla ei ongelmaa. Vaellukset yms. missä ollaan pitkiä aikoja ulkona ehkä eri juttu, mutta nykyvehkeillä ei ole ollut tunnin, parin ulkoilureissu -15 °C kelissä mikään ongelma.

        Toista se oli varhaisten, AA akuilla toimivien kameroiden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sunnuntaikuvaajalla ei ongelmaa. Vaellukset yms. missä ollaan pitkiä aikoja ulkona ehkä eri juttu, mutta nykyvehkeillä ei ole ollut tunnin, parin ulkoilureissu -15 °C kelissä mikään ongelma.

        Toista se oli varhaisten, AA akuilla toimivien kameroiden kanssa.

        Talvikuvaajan perussääntö numero 1: Vara-akku housun takussa lähellä kehoa niin pysyy lämpimänä kuvausreissuilla.


    • Anonyymi

      Osta Nikonin peilijärkkäri, niin et pety. Minä tein syksyllä tämän valinnan ja olen tyytyväinen.

      • Anonyymi

        Jep Nikon on hyvä ja laaja malli/putki valikoima.


    • Anonyymi

      Pelitön on nollasta aloitettaessa fiksumpi valinta. Kun ohjelmistossakaan ei ollut mitään urheilukuvausta tai piilokojussa kykkimistä.

      Objektiivivalikoima on laajempi, koska adaptereilla saa melkein mitä vaan kiinni. Videokuvaus toimii paremmin, ei mm. automaattitarkennus mene täysin polvilleen sen aikana.

      Rungot ovat vähän pienempiä - tälläkin on merkitystä. Mukana olevalla kameralla saa parempia kuvia kuin kotona odottavalla.

      Objektiivivalikoimista nillittäminenkin on aika turhaa - aloittelijalle ihan se ja sama, saako runkoon jotain monen tonnin hintaisia 600/2,8 kranaatinheittimiä vai eikö saa.

      Merkkifanaatikot tietysti "myy" omaansa. Maksoi mitä maksoi. Vaan yhteensopivia objektiiveja saa myös pelkästään objektiiveihin vihkiytyneiltä valmistajilta, kuten Sigma, Tamron. Samyang, joilta voi löytyä passeli / kukkarolle sopiva vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Ei ne sovitteetkaan ihan ongelmattomia ole. Kameramerkkien omat toimii mutta muiden toiminta ei aina ole ihan toiveiden mukaista. Tyhmät sovitteet ovat oma lukunsa eivätkä välttämättä ole aloittelijoita varten. Jos nyt katsotaan vaikkapa canonin M sarjan optiikoita niin sunnuntaikuvaaja tulee varmasti toimeen mutta ei siinä valikoimassa hurraamista ole. Voihan siihen laittaa sovitteella mitä vaan saa kiinni tarttumaan mutta parempi olisi heti hankkia runko johon on olemassa edes kohtalainen valikoima siihen tarkoitettuja optiikoita. M sarjasta ei saa kasattua edes sitä kuuluisaa klassista settiä.


      • Anonyymi

        Rungon koko estää hyvän otteen saamisen kamerasta koska kamera on ohut. Peilikameroista saa aina hyvän otteen.


      • Anonyymi

        Eläinkuvaus mainittu joten pidemmät teletkin voivat tulla ajankohtaisiksi. 600mm f2.8 on urbaanilegenda johon törmää vain täällä. 300mm pitkällä pärjää aika hyvin aps-c rungon kanssa ja mikäli valovoima sallii niin telejatkeitakin voi käyttää. 70-300mm tai vastaava sopii aloittelijalle oikein hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläinkuvaus mainittu joten pidemmät teletkin voivat tulla ajankohtaisiksi. 600mm f2.8 on urbaanilegenda johon törmää vain täällä. 300mm pitkällä pärjää aika hyvin aps-c rungon kanssa ja mikäli valovoima sallii niin telejatkeitakin voi käyttää. 70-300mm tai vastaava sopii aloittelijalle oikein hyvin.

        Puhelimella kuvattu, joten kohteet todennäköisemmin kotikissoja kuin merikotkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläinkuvaus mainittu joten pidemmät teletkin voivat tulla ajankohtaisiksi. 600mm f2.8 on urbaanilegenda johon törmää vain täällä. 300mm pitkällä pärjää aika hyvin aps-c rungon kanssa ja mikäli valovoima sallii niin telejatkeitakin voi käyttää. 70-300mm tai vastaava sopii aloittelijalle oikein hyvin.

        70-300 on tosiaan se perinteinen aloittelijoille myyty kittizoomi.

        Croppirungossa kuvakulma on laajispäässä kovin ahdas (vastaa 105 mm objektiivia). No toisessa päässä kyllä piisaa millejä, mutta >>200 mm lukemille harvoin on oikeasti käyttöä. Siis muutoin kuin siihen alun "ooh, kattokaa miten lähelle zooomasin" hämmästelyn jälkeen.

        Joku 55-200 jo tolkullisempi, mutta minä katsoisin myös näitä 18-200 yms. superzoomeja. Vastoin essonbaarin varmaa tietoa, ne eivät kaikki ole ihan hanurista. Eikä kaikki 70-300 lasit ole hyviä - ainakin 90-luvun alkupuolella osattiin tehdä tosi kehnoja järkkäriobjektiiveja point-n-shoot jengille, joka osti kittijärkkärin pokkarin sijaan. Sitähän oli välillä sellainen kummallisuus, ettei ollut pokkareissa zoomia JA automaattitarkennusta, joten näitä kaipaaville myytiin halpuutettuja järkkäreitä pullonpohjaobjektiiveilla, joiden laatu riitti nippa nappa kymppikuviin.

        Maisemaa, rakennnuksia, kotieläimiä, ehkä ihmisiäkin -> kannattaisi panostaa enempi 24-75 mm haarukkaan kinomitoin (16-50 mm croppirungossa) ja valovoimaakin saisi mielellään olla 2,8. Kittizoomit pimeitä (tyyliin f/3,5-5,6), mikä etenkin croppirungossa tarkoittaa, ettei taustaa saa sumeaksi, mikä taas huonompi juttu etenkin muotokuvausta harjoiteltaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        70-300 on tosiaan se perinteinen aloittelijoille myyty kittizoomi.

        Croppirungossa kuvakulma on laajispäässä kovin ahdas (vastaa 105 mm objektiivia). No toisessa päässä kyllä piisaa millejä, mutta >>200 mm lukemille harvoin on oikeasti käyttöä. Siis muutoin kuin siihen alun "ooh, kattokaa miten lähelle zooomasin" hämmästelyn jälkeen.

        Joku 55-200 jo tolkullisempi, mutta minä katsoisin myös näitä 18-200 yms. superzoomeja. Vastoin essonbaarin varmaa tietoa, ne eivät kaikki ole ihan hanurista. Eikä kaikki 70-300 lasit ole hyviä - ainakin 90-luvun alkupuolella osattiin tehdä tosi kehnoja järkkäriobjektiiveja point-n-shoot jengille, joka osti kittijärkkärin pokkarin sijaan. Sitähän oli välillä sellainen kummallisuus, ettei ollut pokkareissa zoomia JA automaattitarkennusta, joten näitä kaipaaville myytiin halpuutettuja järkkäreitä pullonpohjaobjektiiveilla, joiden laatu riitti nippa nappa kymppikuviin.

        Maisemaa, rakennnuksia, kotieläimiä, ehkä ihmisiäkin -> kannattaisi panostaa enempi 24-75 mm haarukkaan kinomitoin (16-50 mm croppirungossa) ja valovoimaakin saisi mielellään olla 2,8. Kittizoomit pimeitä (tyyliin f/3,5-5,6), mikä etenkin croppirungossa tarkoittaa, ettei taustaa saa sumeaksi, mikä taas huonompi juttu etenkin muotokuvausta harjoiteltaessa.

        Telejatkeet voi sitten unohtaa. Etenkin näiden halpojen 70-300 zoomien kanssa. Niiden valovoima on niin kehno, että AF tippuu jatkeen kanssa pois pelistä ja nykyvehkeet pistävät objektiivit lujille myös piirron suhteen - kittilasista tulee jatkeen kanssa erittäin todennäköisesti suttuzoomi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        70-300 on tosiaan se perinteinen aloittelijoille myyty kittizoomi.

        Croppirungossa kuvakulma on laajispäässä kovin ahdas (vastaa 105 mm objektiivia). No toisessa päässä kyllä piisaa millejä, mutta >>200 mm lukemille harvoin on oikeasti käyttöä. Siis muutoin kuin siihen alun "ooh, kattokaa miten lähelle zooomasin" hämmästelyn jälkeen.

        Joku 55-200 jo tolkullisempi, mutta minä katsoisin myös näitä 18-200 yms. superzoomeja. Vastoin essonbaarin varmaa tietoa, ne eivät kaikki ole ihan hanurista. Eikä kaikki 70-300 lasit ole hyviä - ainakin 90-luvun alkupuolella osattiin tehdä tosi kehnoja järkkäriobjektiiveja point-n-shoot jengille, joka osti kittijärkkärin pokkarin sijaan. Sitähän oli välillä sellainen kummallisuus, ettei ollut pokkareissa zoomia JA automaattitarkennusta, joten näitä kaipaaville myytiin halpuutettuja järkkäreitä pullonpohjaobjektiiveilla, joiden laatu riitti nippa nappa kymppikuviin.

        Maisemaa, rakennnuksia, kotieläimiä, ehkä ihmisiäkin -> kannattaisi panostaa enempi 24-75 mm haarukkaan kinomitoin (16-50 mm croppirungossa) ja valovoimaakin saisi mielellään olla 2,8. Kittizoomit pimeitä (tyyliin f/3,5-5,6), mikä etenkin croppirungossa tarkoittaa, ettei taustaa saa sumeaksi, mikä taas huonompi juttu etenkin muotokuvausta harjoiteltaessa.

        Nyt olikin puhe tele vaihtoehdoista. Superzoomit kannattaa unohtaa vaikka suuri polttovälialue saattaakin houkuttaa. Nykyaikaisiin kameroihin luonnollisestikkin hankitaan nykyaikaiset optiikat jolloin ei tarvitse harmitella vanhempien mallien surkeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        70-300 on tosiaan se perinteinen aloittelijoille myyty kittizoomi.

        Croppirungossa kuvakulma on laajispäässä kovin ahdas (vastaa 105 mm objektiivia). No toisessa päässä kyllä piisaa millejä, mutta >>200 mm lukemille harvoin on oikeasti käyttöä. Siis muutoin kuin siihen alun "ooh, kattokaa miten lähelle zooomasin" hämmästelyn jälkeen.

        Joku 55-200 jo tolkullisempi, mutta minä katsoisin myös näitä 18-200 yms. superzoomeja. Vastoin essonbaarin varmaa tietoa, ne eivät kaikki ole ihan hanurista. Eikä kaikki 70-300 lasit ole hyviä - ainakin 90-luvun alkupuolella osattiin tehdä tosi kehnoja järkkäriobjektiiveja point-n-shoot jengille, joka osti kittijärkkärin pokkarin sijaan. Sitähän oli välillä sellainen kummallisuus, ettei ollut pokkareissa zoomia JA automaattitarkennusta, joten näitä kaipaaville myytiin halpuutettuja järkkäreitä pullonpohjaobjektiiveilla, joiden laatu riitti nippa nappa kymppikuviin.

        Maisemaa, rakennnuksia, kotieläimiä, ehkä ihmisiäkin -> kannattaisi panostaa enempi 24-75 mm haarukkaan kinomitoin (16-50 mm croppirungossa) ja valovoimaakin saisi mielellään olla 2,8. Kittizoomit pimeitä (tyyliin f/3,5-5,6), mikä etenkin croppirungossa tarkoittaa, ettei taustaa saa sumeaksi, mikä taas huonompi juttu etenkin muotokuvausta harjoiteltaessa.

        Kyllä se tausta "sumenee" kittizoomillakin. Aps-c kameralla 55mm polttovälillä ja 5.6 aukolla 1,5m tarkennusetäisyydellä terävä alue on vain 17cm. Sama aukko tuottaa 85mm polttovälillä ja samalla etäisyydellä 7cm terävän alueen. Bokeh ei halvoilla optiikoilla yleensä ole kovin nättiä mutta se ei johdu valovoiman puutteesta vaan muista optisista ominaisuuksista joita objektiivilla on. Äärimmäisen lyhyt syväterävyys ei ole mikään itseisarvo joka tekisi kuvasta paremman. Taitava kuvaaja osaa etsiä rauhallisen taustan eikä sijoita mallia liian lähelle taustaa. Aukea paikka jossa "tausta" on kaukana on ihan perustekniikka jolla kuvia otetaan ulkona. Jos kuvaan haluaa dokumentaarista otetta niin tausta saakin näkyä tunnistettavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rungon koko estää hyvän otteen saamisen kamerasta koska kamera on ohut. Peilikameroista saa aina hyvän otteen.

        Monessa peilittömässä on kyllä ihan kunnon otekahva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa peilittömässä on kyllä ihan kunnon otekahva.

        Jos kamerassa on suuri otekahva niin menetetään idea pienestä ja kevyestä järjestelmästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kamerassa on suuri otekahva niin menetetään idea pienestä ja kevyestä järjestelmästä.

        Mutta saadaan parempia kuvia kun ote parempi. Kännyköillä on esimerkiksi huono kuvata kun niin litteitä.


    • Anonyymi

      Ei kukaan muu voi antaa oikeaa vastausta kysymykseesi.
      Kaikista vaihtoehdoista parempi on aina se jolla haluat kuvata. Liian moni ostaa sellaisen jota haluaa näyttää!
      Itse valitsisin Sony Alphan tulevaisuutta ajatellen.
      Panosta ensisijassa objektiiveihin, se on ratkaisevampi osapuoli kuvan laadun kannalta.

      • Anonyymi

        Sonyyn ei saa hyvin objektiiveja kun on marginaalivalmistaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sonyyn ei saa hyvin objektiiveja kun on marginaalivalmistaja.

        Canikonkarjan normaalia ääntelyä. Taas tämä perinteinen, "ei voi ostaa kameraa, johon ei saa sitä 20 000 € hintaista 600/2,8 objektiivia", koska "moinen estää kehittymästä harrastajana".

        Sonyn omien valikoimien lisäksi objektiiveja tekevät mm. Sigma, Tamron ja Samyang (sekin nykyään AF malleja), Käsitarkenteisina löytyy enemmäkin - superlaajisten kanssa harkinnan arvoinen vaihtoehto, koska laajan terävyysalueen vuoksi tarkennuksen ei tarvi olla niin just.

        Lisäksi peilittömään saa adaptereilla kiinni melkein mitä vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Canikonkarjan normaalia ääntelyä. Taas tämä perinteinen, "ei voi ostaa kameraa, johon ei saa sitä 20 000 € hintaista 600/2,8 objektiivia", koska "moinen estää kehittymästä harrastajana".

        Sonyn omien valikoimien lisäksi objektiiveja tekevät mm. Sigma, Tamron ja Samyang (sekin nykyään AF malleja), Käsitarkenteisina löytyy enemmäkin - superlaajisten kanssa harkinnan arvoinen vaihtoehto, koska laajan terävyysalueen vuoksi tarkennuksen ei tarvi olla niin just.

        Lisäksi peilittömään saa adaptereilla kiinni melkein mitä vaan.

        Eipä löydy..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Canikonkarjan normaalia ääntelyä. Taas tämä perinteinen, "ei voi ostaa kameraa, johon ei saa sitä 20 000 € hintaista 600/2,8 objektiivia", koska "moinen estää kehittymästä harrastajana".

        Sonyn omien valikoimien lisäksi objektiiveja tekevät mm. Sigma, Tamron ja Samyang (sekin nykyään AF malleja), Käsitarkenteisina löytyy enemmäkin - superlaajisten kanssa harkinnan arvoinen vaihtoehto, koska laajan terävyysalueen vuoksi tarkennuksen ei tarvi olla niin just.

        Lisäksi peilittömään saa adaptereilla kiinni melkein mitä vaan.

        Jos ajatellaan aloittelijan tarpeita niin natiivit objektiivit ovat hyvä lähtökohta. Kuvat otetaan kuitenkin jpg muodossa jolloin kamera osaa korjata lähes kaikki virheet vähintäänkin kohtuullisesti kun käytetään valmistajan omia optiikoita. CaNiSot ja muut eivät korjaa automaattisesti muiden valmistajien objektiivien virheitä. Jos kuvataan raakana niin voidaan käyttää editointiohjelman linssiprofiileja jos saatavilla tai säätää manuaalisesti jos mahdollista. Sovitteet antavat mahdollisuuksia mutta eivät ole mikään viisastenkivi joka tekisi kuvaamisesta automaattisesti parempaa tai helpompaa. Eniten niistä lie hyötyvät kuvaajat joilla on ennestään laadukkaita manuaalitarkenteisia optiikoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajatellaan aloittelijan tarpeita niin natiivit objektiivit ovat hyvä lähtökohta. Kuvat otetaan kuitenkin jpg muodossa jolloin kamera osaa korjata lähes kaikki virheet vähintäänkin kohtuullisesti kun käytetään valmistajan omia optiikoita. CaNiSot ja muut eivät korjaa automaattisesti muiden valmistajien objektiivien virheitä. Jos kuvataan raakana niin voidaan käyttää editointiohjelman linssiprofiileja jos saatavilla tai säätää manuaalisesti jos mahdollista. Sovitteet antavat mahdollisuuksia mutta eivät ole mikään viisastenkivi joka tekisi kuvaamisesta automaattisesti parempaa tai helpompaa. Eniten niistä lie hyötyvät kuvaajat joilla on ennestään laadukkaita manuaalitarkenteisia optiikoita.

        RAW muodossa tulisi aina ottaa myös aloittajien. Muutoin menee kameran osto hukkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajatellaan aloittelijan tarpeita niin natiivit objektiivit ovat hyvä lähtökohta. Kuvat otetaan kuitenkin jpg muodossa jolloin kamera osaa korjata lähes kaikki virheet vähintäänkin kohtuullisesti kun käytetään valmistajan omia optiikoita. CaNiSot ja muut eivät korjaa automaattisesti muiden valmistajien objektiivien virheitä. Jos kuvataan raakana niin voidaan käyttää editointiohjelman linssiprofiileja jos saatavilla tai säätää manuaalisesti jos mahdollista. Sovitteet antavat mahdollisuuksia mutta eivät ole mikään viisastenkivi joka tekisi kuvaamisesta automaattisesti parempaa tai helpompaa. Eniten niistä lie hyötyvät kuvaajat joilla on ennestään laadukkaita manuaalitarkenteisia optiikoita.

        No, tuo ohjelmallinen objektiivien virheiden korjaus on kyllä tullut ihan toimivaksi todettua. Se mahdollistaa mm. hyvin pienen, yksinkertaisen ja halvan zoomin tekemisen, kun ei tarvi piitata mm. tyyny/tynnyrivääristymistä.

        Mutta... suurin osa objektiiveista tekee tarpeeksi hyvää jälkeä ilmankin ja jos nyt joskus pienet vääristymät nyppii (tulee eteen lähinnä arkkitehtuurikuvauksessa), niin kuvankäsittelyohjelmillakin niitä voi oikoa.

        Sitäpaitsi on olemassa myös semmoisia kuvankäsittelyohjelmia, jotka korvaavat objektiivin mokia automaagisesti, jos sekä runko että objektiivi löytyvät tietokannasta. Tosin ns. pullonpohjia lukuun ottamatta näiden korjausten tarve ja merkitys on pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RAW muodossa tulisi aina ottaa myös aloittajien. Muutoin menee kameran osto hukkaan.

        Fuji tarjoaa nykyään toimivat .jpg:t. Kuvaan niin, että tallentuu sekä JPG että RAW. Hyvin harvoin joutuu enää avaamaan RAW:n.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fuji tarjoaa nykyään toimivat .jpg:t. Kuvaan niin, että tallentuu sekä JPG että RAW. Hyvin harvoin joutuu enää avaamaan RAW:n.

        Sellaisia ei ole olemassa. Ainoastaan RAW on hyvä muoto. Sen jälkeen kuva voidaan tallentaa vaikkapa häviöttömään tiffiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaisia ei ole olemassa. Ainoastaan RAW on hyvä muoto. Sen jälkeen kuva voidaan tallentaa vaikkapa häviöttömään tiffiin.

        Noin minäkin ajattelin kunnes vaihdoin Canonin kaluston Fujiin. Ensimmäistä kertaa .jpg on ihan varteenotettava vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin minäkin ajattelin kunnes vaihdoin Canonin kaluston Fujiin. Ensimmäistä kertaa .jpg on ihan varteenotettava vaihtoehto.

        Ei todellakaan ole. Lopputulos voi olla jpeg mutoinen mutta alkuperäinen tuotos mitä kamera tekee tulisi aina olla RAW. Muuten menee kameran ominaisuudet täysin hukkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole. Lopputulos voi olla jpeg mutoinen mutta alkuperäinen tuotos mitä kamera tekee tulisi aina olla RAW. Muuten menee kameran ominaisuudet täysin hukkaan.

        Kuten sanoin. Fuji on ensimmäinen kamera, jossa on käyttökelpoinen .jpg. Sekään ei aina onnistu, joten tallennan sekä raakana että JPG:nä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanoin. Fuji on ensimmäinen kamera, jossa on käyttökelpoinen .jpg. Sekään ei aina onnistu, joten tallennan sekä raakana että JPG:nä.

        Sellaista kameraa ei ole..


    • Anonyymi

      Järkkäriä ei koskaan osteta jos ei ole ymmärrystä tarpeesta, eli siitä että mitä aikoo valokuvata.

      Sitten kun tämä puoli on selvä, niin aletaan vertailemaan runkoja, ja otetaan niistä parhain tarpeeseen sopiva, hinnasta riippumatta.

      • Anonyymi

        höpöhöpö


    • Anonyymi

      Ainakin minulla vielä tällä hetkellä peilittömän huono akun kesto estää niihin siirtymisen. Esim. noista 250D:n akulla saa yli tuhat kuvaa, kun M50:n akku jää alle 250:n kuvan.

      • Anonyymi

        Montako kuvaa otat keskimäärin kerralla? Yksi tai kaksi lisäakkua ei ole iso investointi ja ne kulkee mukana varsin vaivattomasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako kuvaa otat keskimäärin kerralla? Yksi tai kaksi lisäakkua ei ole iso investointi ja ne kulkee mukana varsin vaivattomasti.

        Yhdellä laturilla hidasta latailla montaa akkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdellä laturilla hidasta latailla montaa akkua.

        Ei ne laturitkaan paljon maksa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne laturitkaan paljon maksa.

        Turha ostaa useita latureita nurkkiin pyörimään..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha ostaa useita latureita nurkkiin pyörimään..

        Ihan hyvä, että latureita on useampia. Yksi on yleensä työhuoneessa ja toinen kamerarepussa tai matkoilla matkalaukussa. Jos tiedän kuvaavani videota, otan mukaan molemmat laturit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä, että latureita on useampia. Yksi on yleensä työhuoneessa ja toinen kamerarepussa tai matkoilla matkalaukussa. Jos tiedän kuvaavani videota, otan mukaan molemmat laturit.

        Ei ole hyvä. Turhaa roinaa tulee taloon.


      • Anonyymi

        Osta filmikamera. Samalle rullalle mahtui yleensä juhannus ja joulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne laturitkaan paljon maksa.

        Itse asiassa laturit ovat aika kalliita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa laturit ovat aika kalliita.

        Hintahaarukka on laaja. Merkkien omat laturit ovat hintavia mutta löytyy myös usb latureita alle 20e. Jos hankkii lisäksi varavirtalähteen niin akkuja voi latailla vaikka metsässä. Jos on tarvetta ladata useita akkuja nopeasti niin yksi laturi ei riitä. Kaikki tässä maailmassa maksaa jotain. Pitää vain pistää omat tarpeet puntariin ja miettiä mitä oikeasti tarvitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hintahaarukka on laaja. Merkkien omat laturit ovat hintavia mutta löytyy myös usb latureita alle 20e. Jos hankkii lisäksi varavirtalähteen niin akkuja voi latailla vaikka metsässä. Jos on tarvetta ladata useita akkuja nopeasti niin yksi laturi ei riitä. Kaikki tässä maailmassa maksaa jotain. Pitää vain pistää omat tarpeet puntariin ja miettiä mitä oikeasti tarvitsee.

        Harvemmin tarvitaan kahta laturia koska kun ensimmäisestä akusta loppuu virta laitetaan se laturiin ja toinen ladattu tilalle kameraan. Ennemmin lisää vara-akkuja kuin latureita.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe