Jää teki reiän veneen kylkeen

Anonyymi

Läheinen sairastui syöpään, enkä syksyllä stressin vallassa ehtinyt/jaksanut/muistanut mennä ajoissa kääntämään lasikuituista soutuvenettäni. Nyt kun kävin katsomassa sitä, huomasin surukseni, että umpioihin oli jäänyt sen verran vettä, että toiseen kylkeen oli tullut pieni reikä.

Kuinka iso remppa on tuon reiän korjaaminen, kovin iso se ei ole. Mutta voiko sen tehdä rannalla vai pitääkö vene kuljettaa korjaamoon? Ja kuinka helkkarin kalliiksi se tulee korjaamossa, kannattaako korjata vai ostaa käytetty soutuvene?

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siellä rannallahan on vaikka kuinka paljon muitakin hylättyjä soutuveneitä, käy hakemassa sieltä uudempi...

    • Anonyymi

      korjaamolla lätkäisevät siihen uuden soutuveneen hinnan, ei kannata.

      vaihtoehdot:

      myy projektiveneenä 50-150 eurolla riippuen vuosimallista tai

      korjaa itse. Et kertonut vaurion kokoa mutta oletetaan vaikkapa sohvatyynyn kokoinen reikä, niin lasket siihen 2 neliötä rowing kangasta hinta 15 eur, lasikuitua 2 kiloa hinta 22 eur ja kovetinta desi hinta 6 eur, ja pensseleitä 6-9 kpl, hinta 15 eur. Pintamaali 1 litra alkydimaalia hinta 15 eur. kulmahiomakone johon 40 gr lamellilaikka, katkaisulaikka, hiomalaikka, hinta yht 50 eur.

      kannattaa tehdä työ yli 15 asteen lämmössä, mieluiten autotallissa tai jossain katoksessa ja kaukana rannasta jossa ilma ei ole kosteaa. viikonlopun/ kokonaisuutena 5-8 tunnin homma kätevältä kaverilta. Olen korjannut paljon projektisoutuveneitä ja ei niistä bisnestä saa mutta omat pois ja ehjän veneen itselleen jos niin haluaa.

    • Anonyymi

      Ok, kiitos vastauksesta! Kyseessä on noin 20 sentin vekki, ei varsinaisesti reikä, joten se on varmaan aika helppo korjata noilla neuvoilla! Kevättä odotellessa!

    • Anonyymi

      ..jo tavallisissa autotarvikeliikkeissä, on "lasikuitusarjoja", joissa on pala lasikuitumattoa ja hartsin tarpeet, ohjeet ja surkeat muovihanskat... tällaisilla paikkaa tuon 20 cm vekin, mutta kysy ostaessa on mattoa tarpeeksi.
      Yleensä lasikuituhommaa aloittelevalla "hartsi" kuivii käsiin..
      korjaushomma on helppo, painat vekit vastakkain, tosin saattavatkin ollakin, tasaisiksi..
      hiot puhtaaksi hiekkapaperilla ja lasikuitipaikkaus mukana olevan ohjeen mukaan, yleensä paketin lisäksi tarvii paremman maalisiveltimen ja pakkelilastan jotta saa töpöteltyä ilmakuplat pois, niitä jää joskus,

    • Anonyymi

      Oma kokemukseni lasikuitutöistä on vuosien varrelta, mutta saattaa antaa jotakin tähän keskusteluun.

      Käytin laskuitumattoa ja polyesterihartsia Biltemasta. Hartsin mukana tuli kovetetta, jonka määrällä pystyy vaikuttamaan työskentelyaikaan. Työvälineinä sakset, mittanauha, hiontavälineitä, mekaanisia ja akkutoimisia, rannalla ei ollut sähköä käytettävissä- pari metallilastaa ja alumiinitela, jolla sai painettua lasikuitupaloista ilmaa pois. Välineiden pesuun käytin Acetonia - ilman sitä olisin pilannut m.m. hyvät sakset.

      Kuidutettava ala oli luokkaa 1,5 m2 tasaista aluetta, mutta heti alussa epäonnistuin ajan suhteen, ja tavara jämähti ennen kuin ehdin teloa sen kunnolla kiinni. Siihen saattoi vaikuttaa tuulinen ranta, jos on mahdillista valita niin sisätila tai vähätuulinen sää olisi hyvä. No, siinä tuli vaan joitakin lisähiontoja alueelle, ja kun sain sen lopulta peittoon, niin oli aika paljon hiottavaa ennen kuin olin tyytyväinen. Kyseessä oli kannen osa, joka vielä peitettiin puuvillakankaalla ja maalattiin öljyvärillä, kesti normaalikulutusta yli 10 vuotta.

      Kun katselee veneiden korjausohjeita, niin aina kehotetaan sivelemään kerros tai 2 gelcoatia polyesterin suojaksi. Itse tekisin niin , jos tulisi vastaan lasikuituveneen remppa. Muistaen, miten sotkuista homma oli, vaikka ei ollut tarkoitus, niin varaisin sotkuhommiin sopivat vaatteet, ja ertyisesti riittävästi riittävän kestäviä kertakäyttökäsineitä ja hengitys-suojaimia, itse olen käyttänyt kumisia, johon saa vaihtosuodattimia, mutta teen aika paljon hiontatöitä veneille vuosittain, joten kyllä varmaan kertiksilläkin pärjää.

      Lisäksi kannattaisi ehkä vähän googlata mitä tästsä aiheesta kerrotaan, esim.
      kevra.fi kertoo jonkin verran samansuuntaisia asioita mitä täällä on ollut esillä.

      Onnea projektille, en usko että voi epäonnistua jos peukalo ei ole täysin keskellä kämmentä. Ja aina voi aloittaa alusta jos tietää missä meni pieleen.

      Lesserwisser

      • Anonyymi

        Kertakäyttöiset pahvimukit on hyviä epoksisatsien sekoitteluun, kun tekee sopivan pieniä käyttöannoksia ne ehtii levittämään ennen epoksin jämähtämistä liian jäykäksi. Lämpötila vaikuttaa, ei niinkään tuuli. Puukolla voi veistellä sopivia sekoituslastoja ja ne käyvät myös ilmakuplien paineluun.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe