Sähköauton latauspaikka ja cat6, miksi?

Anonyymi

https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/permalink/10158255246089685/

"jokaiselle ruudulle oma 3x16A syöttö cat6" - miksi cat6 (eli tietoliikenneparikaapeli), kun cat5 riittäisi hyvin tai jopa WiFi ajaisi varmaan saman asian? Onko cat6 jonkinlaista tulevaisuuteen varautumista kun kerran kaapeli sinne laitetaan? Eikös cat6 ole paksumpi, jäykempi ja kalliimpi kuin cat5?

21

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mistä enää erikseen löydät kattivitosta kun kutosta on käytetty yleisesti jo ainakin kymmenen vuotta.

    • Anonyymi

      "Mistä enää erikseen löydät kattivitosta kun kutosta on käytetty yleisesti jo ainakin kymmenen vuotta." - no voipi olla, että en löydä mistään. En ole viime vuosina mistään catteja etsinyt. Kiitos vastauksesta, selittää asian.

    • Anonyymi

      saman hintaisia

    • Anonyymi

      Ei niillä mitään eroa ole. Varmaan cat5 on jo kalliimpi kun sitä ei kukaan käytä.

      • Anonyymi

        On niillä se ero, että toinen on hyväksytty cat6 katekoriaan muuten aivan samoja kaapeleita.


    • Anonyymi

      Miksi kolmiaihe irta syöttö kun yksikään auyo ei pysyy hyödyntämään kuin yksivaihe virtaa.

      • Anonyymi

        Teslassa vakiona, Hyundai Konaan saa kolmivaihelaturin lisävarusteena, voi olla että moneen muuhunkin (esim. Zoe). Tulevat varmaan lisääntymään tulevaisuudessa. Tuskin Suomi on ainoa maa, jossa kolmivaihesyöttö talouksiin ja taloihin on normaali. Toki yksivaihemaita on varmaan vielä runsaasti niitäkin.


    • Anonyymi

      1. Cat 6 on tarpeellinen älykkäiden latauslaitteiden ja kuorman ohjaukseen.
      2. Kuormanohjaus on tarpeellinen, koska muuten tarvittava virta muodostuu niin korkeaksi, ettei kaapelien pinta-ala riitä.
      3. 3-vaihevirta on tarpeellinen nopeassa latauksessa.
      4. Cat 5:sta ei kukaan enää vedä.
      5. Cat 6 on halpaa perustavaraa, usein tukkujen sisäänvetotuote. Melkein sitä kannattaa ennen vetää kuin vetonarua.

      • Anonyymi

        Outo juttu. Kännykkä osaa ihan itse latautua 5 V jännitteestä ihan ilman mitään catteja.

        "Kuormanohjaus on tarpeellinen, koska muuten tarvittava virta muodostuu niin korkeaksi, ettei kaapelien pinta-ala riitä."

        Jos ei kaapelin kuormitettavuus riitä niin sitten on syytä asentaa isompi kaapeli tai työntää tesla SER-keräykseen.

        "3-vaihevirta on tarpeellinen nopeassa latauksessa."

        Mitenkä se kolmivaihevirta auttaa ja nopeuttaa akun lataantumista. Onko jossain autossa kolmivaiheakku?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outo juttu. Kännykkä osaa ihan itse latautua 5 V jännitteestä ihan ilman mitään catteja.

        "Kuormanohjaus on tarpeellinen, koska muuten tarvittava virta muodostuu niin korkeaksi, ettei kaapelien pinta-ala riitä."

        Jos ei kaapelin kuormitettavuus riitä niin sitten on syytä asentaa isompi kaapeli tai työntää tesla SER-keräykseen.

        "3-vaihevirta on tarpeellinen nopeassa latauksessa."

        Mitenkä se kolmivaihevirta auttaa ja nopeuttaa akun lataantumista. Onko jossain autossa kolmivaiheakku?

        Onko paha ostaa cattia eikä vaikka mhs:ää vaikka catti on halvempaa? Kuulutko cattia vastustavaan kansanliikkeeseen? Cat6 on halvin ja helpoin kaapeli tähän. Toisaalta minun puolesta vedä vaikka rautalankaa sinne, jos ottaa sydämestä catin käyttäminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outo juttu. Kännykkä osaa ihan itse latautua 5 V jännitteestä ihan ilman mitään catteja.

        "Kuormanohjaus on tarpeellinen, koska muuten tarvittava virta muodostuu niin korkeaksi, ettei kaapelien pinta-ala riitä."

        Jos ei kaapelin kuormitettavuus riitä niin sitten on syytä asentaa isompi kaapeli tai työntää tesla SER-keräykseen.

        "3-vaihevirta on tarpeellinen nopeassa latauksessa."

        Mitenkä se kolmivaihevirta auttaa ja nopeuttaa akun lataantumista. Onko jossain autossa kolmivaiheakku?

        Kolmivaiheakku? Onko yksivaiheakkuja? Kolmevaihetta nopeuttaa latausta niin kuin kolmevaihesyötöt aina tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmivaiheakku? Onko yksivaiheakkuja? Kolmevaihetta nopeuttaa latausta niin kuin kolmevaihesyötöt aina tekee.

        Vanha akkuteknologia uusiutui vaihtovirta-akuiksi jo silloin muinoin kun autoissa yleistyivät vaihtovirtalaturit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outo juttu. Kännykkä osaa ihan itse latautua 5 V jännitteestä ihan ilman mitään catteja.

        "Kuormanohjaus on tarpeellinen, koska muuten tarvittava virta muodostuu niin korkeaksi, ettei kaapelien pinta-ala riitä."

        Jos ei kaapelin kuormitettavuus riitä niin sitten on syytä asentaa isompi kaapeli tai työntää tesla SER-keräykseen.

        "3-vaihevirta on tarpeellinen nopeassa latauksessa."

        Mitenkä se kolmivaihevirta auttaa ja nopeuttaa akun lataantumista. Onko jossain autossa kolmivaiheakku?

        Esimerkiksi tällaisella
        <POWERSEM PSD 105-12 diodi silta luku 15 1200 V 160 A 3-vaihe
        voit rakentaa 160A antavan tasavirta lähteen, osan hinta 81€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha akkuteknologia uusiutui vaihtovirta-akuiksi jo silloin muinoin kun autoissa yleistyivät vaihtovirtalaturit.

        Nyt ollaan sellaisessa tulevaisuudessa missä minä en ole käynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha akkuteknologia uusiutui vaihtovirta-akuiksi jo silloin muinoin kun autoissa yleistyivät vaihtovirtalaturit.

        HuuHaa tietoa.
        Tyypillistä disinformaatiota.
        Akku on tasavirta teknologiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HuuHaa tietoa.
        Tyypillistä disinformaatiota.
        Akku on tasavirta teknologiaa.

        Normaalia "apinaa koijataan" huumoria.

        Töpselhybridit osaavat yleensä syödä vain 1-vaihesähköä... mutta pahimmillaan 32 A.

        Täyssähköautot yleensä osaavat hyödyntää 3 vaihetta. Lisäksi niissä voi olla pikalataus tasavirralla, mutta 50 kW lataustehot ei oikein kotikäyttöön istu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalia "apinaa koijataan" huumoria.

        Töpselhybridit osaavat yleensä syödä vain 1-vaihesähköä... mutta pahimmillaan 32 A.

        Täyssähköautot yleensä osaavat hyödyntää 3 vaihetta. Lisäksi niissä voi olla pikalataus tasavirralla, mutta 50 kW lataustehot ei oikein kotikäyttöön istu.

        Suomen sähköjärjestelmälle tuo 32A yksivaihelataus on tiukka paikka. Mitähän Carunalla sanottaisiin kun tilaisi nelivaihe sähköliittymää 3x25 32A, tai kolmivaiheliittymä 2x 25 1x63A


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen sähköjärjestelmälle tuo 32A yksivaihelataus on tiukka paikka. Mitähän Carunalla sanottaisiin kun tilaisi nelivaihe sähköliittymää 3x25 32A, tai kolmivaiheliittymä 2x 25 1x63A

        Ainakin joutusivat hetken miettimään mitä tehdään kun asiakas haluaa yhden vaiheen isompana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen sähköjärjestelmälle tuo 32A yksivaihelataus on tiukka paikka. Mitähän Carunalla sanottaisiin kun tilaisi nelivaihe sähköliittymää 3x25 32A, tai kolmivaiheliittymä 2x 25 1x63A

        Ilmeisti noissa kaukoidän maissa talojen sähköliittymät ovat yleisesti yksivaiheisia, kun tuommoisen laturin ovat autoihinsa pykänneet.
        Ihmeellisintä on että noita sähköautoja tuodaan Suomeenkin! Ja sitten tietämättömät hölmöt niitä vielä ostavatkin.
        Ensimmäinen kysymys myyjältä autokaupassa, pitäisi olla: Onko autossa kolmivaihelaturi?


    • Anonyymi

      "miksi cat6 (eli tietoliikenneparikaapeli), kun cat5 riittäisi hyvin "

      - cat 5 nopeus on 100Mbit (90-luvun tekniikkaa)
      - cat 6 nopeus on 1 Gbit

      "jopa WiFi ajaisi varmaan saman asian? "

      - ei noissa yhteyksissä kannata mitään wifi toistimia hommaa, kun kiitneä yhteys luotettavampi ja latauspisteissä on suoraan RJ45 liittimet


      "Onko cat6 jonkinlaista tulevaisuuteen varautumista kun kerran kaapeli sinne laitetaan? "
      - eikun nykypäivää. Latauspisteitä pystyy tarvittaessa tsiikaa etänä ja tarvittaessa varata ja maksaa vaikka puhelinsovelluksen kautta.

      "Eikös cat6 ole paksumpi, jäykempi ja kalliimpi kuin cat5?"
      - vain pieni ero, jolla ei merkitystä. Muutenkin kannattaa valita ulkokäyttöön soveltuva kaapeli, joten se on muutenkin paksumpi, jos latauspisteet kylmässä ulkona siis.

    • Cat5:stä on myös gigabittinopeuteen speksattu CAT5e, jos kuutosen käyttö jollain tavalla ahdistaa.

      Kun kaapelia pitää joka tapauksessa vetää, olisi langattoman hyödyntäminen yksinkertaisesti typerää.

      Tekniikan (ja vikamahdollisuuksien) vähentämiseksi voitaisiin myös ohjauslaitteen pienoisjännite toimittaa PoE:lla, jolloin vältyttäisiin asentamasta hakkurivirtalähteitä joka paikkaan pienoisjännitteen tuoton ollessa keskitetty yhteen paikkaan (toivottavasti) varalaitteella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 460
      6630
    2. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2491
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      217
      2437
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      141
      1724
    5. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      114
      1688
    6. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      60
      1103
    7. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1103
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1085
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

      Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      1005
    10. Ei lumous lopu koskaan

      Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      62
      887
    Aihe