Perintövero työttömänä?

Anonyymi

Koronan takia lähti työt alta ja nyt olisi tulossa perintönä asunto, mutta tuo pitäisi myydä kun sijaitsee jumalan selän takana. Vai pakottaako kela muuttamaan tuonne ja evää tuet koska minulla on omaisuutta sitten?

Eli perintöveroa pitäisi maksaa yli 10,000euroa ja tuon lisäksi vielä luovutusvoittoveroa jos sen myy. Mutta milläs maksat veroja työttömänä ja lainaa tuskin saa pankilta?


"Jos kuolinpesän omaisuutta on tarkoitus myydä, kannattaa huomioida verovelvollisuus eri tilanteissa.

Jos omaisuuden arvo on kohonnut kuolinpäivästä myyntipäivään, täytyy maksaa luovutusvoittoveroa, joka määräytyy myyntihinnan ja perintöverotuksessa vahvistetun arvon erotuksesta. Jos omaisuus myydään voitolla ennen perinnönjakoa, luovutusvoittovero määrätään jakamattomalle kuolinpesälle ja jos taas myynti tapahtuu perinnönjaon jälkeen, luovutusvoittovero määrätään perinnönjaossa omaisuuden saaneelle pesän osakkaalle.

Mahdolliset myyntiaikeet kannattaa huomioida jo perunkirjoitusvaiheessa, sillä luovutusvoittovero on usein perintöveroa korkeampi. Kiinteistövälitystoimistot auttavat asunnon tai mökin arvon määrityksessä perukirjaa varten."

10

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei pakota Kela metsään muuttamaan. Myyntivoittoveroa ei mene jos myytävä asunto on perukirjassa merkitty käypään arvoon eli siihen hintaan jolla sen myyt.

      • Anonyymi

        Ja jatkona tuohon äskeiseen, niin muistaakseni on vielä niin, että verottaja voi jälikäteen oikaista perintöverotusta jos se asunnon arvo on siinä merkitty korkeammaksi kuin mitä se myyntihinta on - pari vuotta taisi olla tällaiseen mahdollisuus...


      • Anonyymi

        perintövero on pienempi kuin luovutusvoittovero joten mielummin arvioida yläkantiin kuin alakanttiin veron takia 15%->30%
        20000€ asti verovapaata perintö.


    • Anonyymi

      en oikein ymmärrä "ahdinkoa".
      Aloittajalle jää veron jälkeen vielä 100 000€ mahdollisesta myyntivoitosta jotain.
      Saako aloittaja asumistukea ta jotain muuta tukea ja on huolissaan niistä?
      Mielestäni varallisuutta on riittämiin ilman yhteiskunnan tukeakin.

      • Anonyymi

        "Mielestäni varallisuutta on riittämiin ilman yhteiskunnan tukeakin."

        Vasemmistoliitto kai oli sitä mieltä että vaikka olisi varaa itse maksaa, ei tarvi maksaa kuin omaisuuden tuotosta tulevan verran.


      • Anonyymi

        Minä kyllä ymmärrän hänen ahdingon varsin hyvin!
        Ei asuntoja noin vain myydä esim syrjäseuduilla se voi kestää vuosia jos edes onnistuu? Perintövero pitää kuitenkin maksaa aika pian.


    • "tuon lisäksi vielä luovutusvoittoveroa jos sen myy. "

      Luovutusvoittoa ei tarvi maksaa jos myyt. Ilmoita verottajalle että asunto myynnissä, he antavat lisäaikaa jotta saadaan oikea summa perintöveroon.

      Minun vanhemmat kuoli, asunto oli "heti myynnissä" ja oli 2,5 vuotta, vaikka todellisuudessa eräs työkaveri asui siellä 4 yötä viikossa.
      2,5 v jälkeen myytiin ja siitä tuli perintöveron määrä. Tapahtui kyllä 2004 , en tiedä onko systeemít muuttuneet.

      • "Jos omaisuuden arvo on kohonnut kuolinpäivästä myyntipäivään, täytyy maksaa luovutusvoittoveroa, joka määräytyy myyntihinnan ja perintöverotuksessa vahvistetun arvon erotuksesta."

        Ei asunnon arvoa kukaan voi määritellä, jokainen asunt on yksilö. Ja voipi olla että ei olel 1 v yhtään ko. asunnon paikan ja koon ostajaa, ei voi määritellä arvoa, niin että jos vuoden kuluttua myy, menisi myyntivoittoa.


    • Anonyymi

      Kyllä perintövero on täysin kohtuuton ja epäinhimillinen vero. Olen ollut samassa tilanteessa kuin sinä ja harvalla kymppitonneja on ylimääriä sukanvarressa.

      Työttömälle perintövero kutrn muillekin on vain epäinhimilinen kuolemanvero.
      Omaisuudesta on maksettu jo moneen kertaan vaikka mitä veroa, kuten esim varainsiirtiveroa, kiinteistöveroa jne...

      Eikö olis aika poistaa tämä ilkeä vero kuten muissakin pohjoismaissa on viisaasti jo tehty?

      • Anonyymi

        Perintövero on matala vero ja siinä saat vastikkeetonta rahaa itsellesi. Perintövero ei ole kymppitonneja, jos ei perinnöllä ole arvoa. Todennäköisesti perintönä saa myös käteistä hieman, joka auttaa perintöverossa. Lisäksi perintö tulee yleensä aikuiselle ihmiselle, joten rahaa pitäisi olla hieman jo itselläkin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      180
      1827
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1344
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      67
      908
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      808
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe