Joskus tuntuu että olisi fiksumpaa kun vasen ajorata olisi se mitä ajetaan normaalisti

Anonyymi

Kaksiajorataisella tiellä siis, ei moottoritie.
Normaali liikenne olisi aina vasemmalla ajoradalla, kuka hoksaa mikä valtava hyöty tästä olisi liikenteen sujuvuuden kannalta. Vasemmalla ajoradallahan saa ajaa mutta tl ja yleinen tapa määrittää sitä ajamme pääsääntöisesti aina mahdollisimman oikealla ajoradalla.

34

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oikeakätisen on tehokkaampi ratsun selässä kohdata taistelussa keihäällä ja miekalla vastustaja sen vasemmalta puolen.

      • Anonyymi

        Oikein sopiva vastaus aloittajalle, joka ei erota ajokaistaa ja ajorataa. Menisikin sinne vasemmalle ajoradalle kokeilemaan, kuinka paljon hyötyä siitä on.


    • Anonyymi

      Hiukka outo tuo ilmaisu "Kaksiajorataisella tiellä", mut kyl mä hokasin mitä haluat sanoa.

    • Anonyymi

      Jos ei ole moottoritie saa valita kaistansa (tai aloittajan ajoratansa) aivan vapaasti.
      Kaikenlaiset viittaukset "nopeaan kaistaan" on niin essonbaaria että...

      • Anonyymi

        "Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."


      • Anonyymi

        "61 §
        Ajoneuvon paikka moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä

        Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa. ..."

        Pitää pystyä valitsemaan kaistan jotta voidaan edetä sinne minne on tarkoitus, kuten tilanteissa jossa ollaan poistumassa moottoritieltä tai jatkamassa eri suuntaan. "Pääsääntö" on kuitenkin tuo ensimmäinen lause, eli eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla pitää pääsääntöisesti ajaa.


    • Anonyymi

      Ei ihme, että täällä raivokkaasti taistellaan siitä montako kaistaa ajoradalla on.

    • Anonyymi

      4 Vastannu ja 50 lukenut.
      Yksikään ei vielä hoksannu vastata itse kysymykseen kuitenkaan :)
      Näillä eväillä mennään..

    • Anonyymi

      Sä saat kyllä ajaa ihan mitä kaistaa haluat.

    • Anonyymi

      Kysymys on "kuka hoksaa...", no en tiedä kuka hoksaa. Tallinnassa kun ajelin niin siellä näytti olevan sellainen tapa, että liikenne kulki enimmäkseen vasenta kaistaa. Oikeaa kaistaa käytettiin tavallaan kiihdytys/hidastuskaistana risteysten kohdalla.

    • Anonyymi

      Ajan silloin tällöin Tampereella Hakametsästä Paasikiventietä tunnelin läpi Vaitinaroon, josta lähden kohti Nokiaa. Tapana on ajaa koko tuo matka vasenta kaistaa. Oikeanpuoleiselle kaistalle liitytään, ja siltä liitytään pois, joten en ole noita toimia häiritsemässä. Lisäksi voin pitää tasaisesti nopeuden suurimmassa sallitussa, ellei sitten ole jonoa joka etenee alle sallitun.

      • Anonyymi

        Enpä ole aloituksesta löytänyt ensimmäistäkään kysymystä. Kuka löytää?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole aloituksesta löytänyt ensimmäistäkään kysymystä. Kuka löytää?

        "Kuka hoksaa" lienee tarkoitettu kysymykseksi. Minä en hoksaa. Se riippuu niin paljon paikasta ja tilanteesta. Esimerkiksi Kehäykkösellä on paljon liittymiä, joten tie saattaisi vetää paremmin, jos vasemmalla olisi yhtenäisemmät jonot ja oikealla enemän aukkoja liittyjiä ja poistujia varten. Yleispätevä sääntö tuo ei ole.


    • Anonyymi

      Kotipoliisi pääsee hyvin kontrolloimaan muiden nopeutta, kun useat eivät halua ohittaa oikealta, vaan jäävät perään tekemään ruuhkaa.

      • Anonyymi

        Jokainen valitsee itse nopeutensa. Ohi voi mennä, jos edellä olevan nopeus ei miellytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen valitsee itse nopeutensa. Ohi voi mennä, jos edellä olevan nopeus ei miellytä.

        Ja juuri siksi laki määrää käyttämään oikeanpuolisinta vapaata ajokaistaa, jolloin on luontevampaa ohittaa vasenta kaistaa käyttäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja juuri siksi laki määrää käyttämään oikeanpuolisinta vapaata ajokaistaa, jolloin on luontevampaa ohittaa vasenta kaistaa käyttäen.

        Jos vasenta kaistaa ajaa joku alle suurimman sallitun muualla kuin moottoritiellä, niin oikealta saa ohittaa. Jos vasemmalla ajaa suurinta sallittua, niin se ei haittaa ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vasenta kaistaa ajaa joku alle suurimman sallitun muualla kuin moottoritiellä, niin oikealta saa ohittaa. Jos vasemmalla ajaa suurinta sallittua, niin se ei haittaa ketään.

        Mielestäsi lakia saa rikkoa, jos se sinun mielestäsi ei haittaa ketään?
        Kävikö mielessä, että ehkä kaikki ei ole kanssasi samaa mieltä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäsi lakia saa rikkoa, jos se sinun mielestäsi ei haittaa ketään?
        Kävikö mielessä, että ehkä kaikki ei ole kanssasi samaa mieltä?

        Sori, mutta kysymyksesi on typerä usealla eri tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori, mutta kysymyksesi on typerä usealla eri tavalla.

        Mikä oikeuttaa lain rikkomiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä oikeuttaa lain rikkomiseen?

        Sitä on monelta ylinopeutta ajavalta kysytty, mutta yhtään järkevää vastausta ei ole saatu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäsi lakia saa rikkoa, jos se sinun mielestäsi ei haittaa ketään?
        Kävikö mielessä, että ehkä kaikki ei ole kanssasi samaa mieltä?

        En ajattele niin. Miksi oletat moista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ajattele niin. Miksi oletat moista?

        Kirjoitit: "Jos vasenta kaistaa ajaa joku alle suurimman sallitun muualla kuin moottoritiellä, niin oikealta saa ohittaa. Jos vasemmalla ajaa suurinta sallittua, niin se ei haittaa ketään."

        Esität väitteen, että lakia (käytettävä oikeanpuolisinta vapaata ajokaistaa) saa rikkoa, kun se ei haittaa ketään.
        Oletko itsesi kanssa nyt eri mieltä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitit: "Jos vasenta kaistaa ajaa joku alle suurimman sallitun muualla kuin moottoritiellä, niin oikealta saa ohittaa. Jos vasemmalla ajaa suurinta sallittua, niin se ei haittaa ketään."

        Esität väitteen, että lakia (käytettävä oikeanpuolisinta vapaata ajokaistaa) saa rikkoa, kun se ei haittaa ketään.
        Oletko itsesi kanssa nyt eri mieltä?

        Jatketaan sitten, kun olet ymmärtänyt oikein sen, mitä yrität lukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitit: "Jos vasenta kaistaa ajaa joku alle suurimman sallitun muualla kuin moottoritiellä, niin oikealta saa ohittaa. Jos vasemmalla ajaa suurinta sallittua, niin se ei haittaa ketään."

        Esität väitteen, että lakia (käytettävä oikeanpuolisinta vapaata ajokaistaa) saa rikkoa, kun se ei haittaa ketään.
        Oletko itsesi kanssa nyt eri mieltä?

        Et taida tietää, että vasemmalla kaistalla ajaminen on hyvinkin usein täysin sallittu.


    • Anonyymi

      Vasemmalla kaistalla ajamisessa olisi se etu että joissain liittymissä liikenteen liittyminen liikenteeseen oikealle kaistalle olisi paljon helpompaa. Varsinkin pk-seudulla näillä pääväylillä on liittymien kiihdytyskaistat tosi monissa paikoissa ihan käsittämättömän lyhyiksi jätetty. Niissä arka, kokematon kuljettaja on vaikeuksissa, voi tulla jopa vaaratilanteita kun pelivarat on todella pienet, virheisiin ei ole varaa.
      Raskasliikenne ei mitenkään voi saada niissä lyhyissä kiihdytyskaistoissa vauhtia lähellekkään tarpeeksi.

      Mutta, toki jos näillä pääväylillä liittymien kohdalla pidettäisiin riittäviä välejä edellä olevaan suhteessa nopeuteen niin liittymistä pääsee sujuvasti yleensä.

      • Anonyymi

        Tarpeeksi pitkät turvavälit ratkaisee tuon asian.


    • Anonyymi

      Itse ajan kuten huvittaa, Mitä se oma ajoni muille kuuluu. Poliisit sen sitten tulee kyllä kertomaan, että ajoinko väärin, vain en.

      Amfetamiini kinkeli, ja SOS.DEM puolueen fanaatinen kannattaja....🤣

    • Anonyymi

      Ja sitten se vasemmalla kaistalla ajava noudattaa nopeusrajoitusta niin, että koko ajan todellinen nopeus on alle sallitun noin 1 - 5 km/h. Ei hyvää päivää!

      Parempi on, että hidastelijat pysyisivät oikealla kaistalla.

    • Anonyymi

      Jos ei näillä nopeusrajoituksilla ja nykyisien autojen tehoilla pysty liittymään muun liikenteen nopeuteen, mikä vielä on oikealla kaistalla 10 - 20 km/h alle nopeusrajoituksien, niin kyllä sitä vois vakavasti miettiä julkisen liikenteen käyttöä.

      Sinänsä idea vasemmalla kaistalla nopeammasta liikkumisesta on hyvä. Raskaskalusto oikealla ja tietysti muut turvallisesti etenevät 80 km/h rajoituksella. Oikealla voisi olla joustavasti 100 km/h. Tämä toimisi varmasti hyvin lukuisilla ohituskaista teillämme.

      • Anonyymi

        Se kun ei sun suositus taida auttaa asiaan.


    • Anonyymi

      Useimmilta ovat nyt menneet ajokaista ja ajorata sekaisin.

      • Anonyymi

        2 § - Määritelmät - Tässä laissa tarkoitetaan:

        5) ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa pyörätietä lukuun ottamatta;

        7) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa;


    • Anonyymi

      Ajorata on formula-1 autojen kaista,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe