KESYROTTA unelmana!

Anonyymi

Hejjj

oon siis n 12v tyttö täytän kolmetoista neljän kuukauden päästä ja vastuullinen oon. Rakastan eläimiä ja oon ollu eläinten kanssa tekemisissä koko elämäni mutta kuitenkin oon aina halunnu jonkun muunlin eläimen ku vaan kissan tai koiran, ku olin pieni meil oli kolme kissaa ja yks koira tosin nyt kaikki paitsi yks on kuollut vanhuuteen😔💔

rakastan kaikkia eläimiä ja kanit ja jyrsijät, hevoset/ponit ja kissat ja koirat on varsin lähellä sydäntä💓! sit ku omilleni muutan hommaan kaks kania koska niitten ylläpito on aika kallista jne. mutta kesyrotat ei tietääkseni oo kauheen kalliita loppujen lopuks? kun kaks kesyrotta naarasta haluisin..mutta isä ei tykkää rotista kun kuulemma haisee vaikka eihän tämä pidä paikkaansa kun ne oikein hoitaa, ja häkin ofc? vai olenko aivan väärässä?

luen joka rotista aika paljon mutta vielä näitä seikkoja haluaisin teiltä varmistaa jotka varmasti tietävät kesyrotista!:

1. Eli voiko kesyrottia olla vain kaksi, ja kaksi naarasta?
2. Haittaako että en pysty päivällä niiden kanssa olemaan kun olen koulussa. uskoisin ettei haittaa kun kai hämäräeläimiä ovat?
3. eli saa syöttää vähärasvaisia siemenseoksia, ja ovatko ne siis pääravinto?
4. kuinka iso häkin tulee olla että on varmasti tilaa, tai siis terraa aattelin.
5. mikä on paras kuivike terraan?
6. onko rotille rokotteita/lääkekuureja kuten koiralle esim madotus.
7. paljon sellainen varmasti tarpeeksi tilava terra maksaa?
8. paljon suurinpiirtein pitää varata rahaa kun ostaa rotat ja niitten tavarat jne?
9. paljon terveet rotat maksaa ja mistä on hyvä ostaa? yleensähän ei suositella eläinkauppaa mutta onko se tässä hyvä?
10. saako herkkutankoja tai niitä syöttää rotille?
11. onko rotat siis todella niin seurallisia kun sanotaan kun se olisi ihanaa😍
12. olisi hyvä saada kirjattua ylös hyviä puolia rotista jotta saisin isäni suostumaan siihen että ostaisin rotat ja niiden tavarat. kerään siis rahaa parhaillaan🙃

~rottis🐀

8

1002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      vai onko häkki parempi kun terra ja mistä saisin sellaisen häkin että olisi tarpeeks korkee ja tarpeeks sellai syvä? ja että ne häkin kolo juttu hommelit on tarpeeks pieniä ettei jää jumiin niihin?

    • Anonyymi

      oon itekli 13v ja kohta hankkimassa kaks poikarottaa :) 1. vähintään kaks, samaa sukupuolta. naaraat ja urokset on vähän erilaisia että voi kattoo netist. 2. rotat voi olla maksimissaan 2 päivää itsekseen ilman hoitajaa, eli ne pärjää kyllä tosi hyvin vaikka käytkin koulussa. 3. voit katsoa netistä tai eläinkaupoista esim. hakusanalla rottien täysravinto. 4. kahelle rotalle sopiva häkin koko on 70x50x80! (eli siis varmaan pituusxleveysxkorkeus) 5. paras kuivike on esim puru ja puuhake. 6. rotalle ei yleensä ole lääkekuureja, paitsi eläinlääkärin määräämiä. 7. käytettynä terra maksaa ehkä 5-80€ ja uutena ehkä 80-300€. 8. tarvikkeet varmaan maksaa halvimmillaan yhteensä 100€. 9. rotat maksaa 15-35€/kpl ja on parempi ostaa kasvattajilta, koska sillon ne on yleensä kesympiä ja isommalla todennäkösyydellä terveitä. 10. herkkutankoja saa välillä antaa rotille. 11. rotista tulee tosi seurallisia, jos saa aluks niiden luottamuksen. 12. rotat on tosi helppohoitosia eikä haise paljoo, jos niiden häkin/terran siivoo kerran viikossa. niiden touhuamista on kiva katella, ne on tosi mukavia lemmikkejä, ne tykkää kiipeillä ihmisten olkapäillä ja varsinkin urosrotat tykkää lellittelystä.

    • Anonyymi

      No siis aika usein käy niin että vanhemmat ei tahdo jotain lemmikkiä, mutta sitten kun se on hankittu niin ne oikeesti tykkää siitä. Kun meille tuli koiranpentu niin mun isä ei aluks tahtonu sitä mut sit se kiinty siihen 😂. Ja mä haluaisin itsekkin kaksi kesyrottaa ja oon lukenu niistä aika paljon. Tahtoisin silleen tietää että kun niitä pesee, niin millä saippualla? Mua myös vähän pelottaa et se märkä rotta luiskahtaa lattialle.

      Ps. kirjoitin tämän viestin noin 12 yöllä, että saattaa olla vähän outo ja kirjotusvirheinen

      • Anonyymi

        Rottia ei tule pestä ei edes näyttelyyn mennessä! Rotta stressaantuu siitä tosi paljon, toki häntä pitää pestä mutta ei yhtään turkkia. Häntä tulee pestä säännöllisesti noin 2-3 viikon välein. Hännän pesuun tulisi olla mietoa lasten shampoota tai lemmikeille omaa pesuainetta esim. "Kamu" lemmikkishampoo käy hyvin, moni kyllä käyttää astianpesuainetta hännän pesussa mutta en nää sitä kovin turvallisena jos häntään on jäänyt vähän astianpesuainetta ja rotta alkaa nuolemaan sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rottia ei tule pestä ei edes näyttelyyn mennessä! Rotta stressaantuu siitä tosi paljon, toki häntä pitää pestä mutta ei yhtään turkkia. Häntä tulee pestä säännöllisesti noin 2-3 viikon välein. Hännän pesuun tulisi olla mietoa lasten shampoota tai lemmikeille omaa pesuainetta esim. "Kamu" lemmikkishampoo käy hyvin, moni kyllä käyttää astianpesuainetta hännän pesussa mutta en nää sitä kovin turvallisena jos häntään on jäänyt vähän astianpesuainetta ja rotta alkaa nuolemaan sitä.

        Ja pah. Meillä rotat asuu kylpyhuoneessa vapaana ja tulevat itse suihkuun. Ja pitävät siitä.


    • Anonyymi

      Kirjotan nyt vaan nopeesti kommentin sun asumusvalinnasta, eli ei terraa! Vaan korkea häkki missä rotat pääsee kiipeilemään. Häkissä myös ilmastointi on parempi. Eikä rotat todellakaan oo halpoja lemmikkejä. Pelkkä häkki maksaa n. 350-500 euroa.

    • Anonyymi

      Kun oon ehkä ite saamassa kaks kesyrotaa niin voiko niitä pitää vapaana samaan aikaan???

    • Anonyymi

      Miks haluut ROTAN? Mikä järki?????🤔🤔🤔🤔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe