Vuokralaisen valinta

Anonyymi

Kun olet vuokraamassa asuntoa, muista kysyäedelliseltä vuokran antajalta millainen kyseisen vuokra asunnon hakija on ollut. Oliko häiriöitä, maksoiko vuokran. Pitikö asunnon hyvin
Vielä tarkempi kannattaa olla jos asunnon hakija on työtön, sillon kannattaa ehkä pyytää 3kk vuokratakuu

12

620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kelan asumistuki suoraan vuokranantajalle.
      Tarkista ehdottamasti luottotiedot.
      Vaadi kotivakuutus, toki sitä ei saa, jos on luottohäiriöitä.
      Ei lemmikkejä, ei tupakointia.
      Kuvaa huoneisto ennen luovutusta.
      Siivoa ennen vuokralaisen tuloa.
      Vaadi loppusiivous.
      Ole itsekin hyvä vuokranantaja, älä vaadi jostain vanhasta kulahtaneesta luukusta maltaita.

      • Anonyymi

        Ensinnäkin aloitukseen liittyen, on laillisuuden rajamailla kovin tarkaan kertoa vuokralaisesta. Tietty tää voidaan hoitaa sillai sopivasti 😉
        Ei voi vaatia asumistukea suoraan, mahdollista kyllä. Puhtaat luottotiedot ei takaa mitään eikä pari merkintää tee hulttioita. Kohtalaisen hyvinkin tienaavilla voi olla raha-asiat huonolla mallilla. Tärkeää on tarkkailla vuokralaisen persoonaa ja käyttäytymistä häntä haastatellessa. Ei ihan helppo rasti, mutta monenlaista pystyy päätteleen, kunhan ottaa ensin selvää miten.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin aloitukseen liittyen, on laillisuuden rajamailla kovin tarkaan kertoa vuokralaisesta. Tietty tää voidaan hoitaa sillai sopivasti 😉
        Ei voi vaatia asumistukea suoraan, mahdollista kyllä. Puhtaat luottotiedot ei takaa mitään eikä pari merkintää tee hulttioita. Kohtalaisen hyvinkin tienaavilla voi olla raha-asiat huonolla mallilla. Tärkeää on tarkkailla vuokralaisen persoonaa ja käyttäytymistä häntä haastatellessa. Ei ihan helppo rasti, mutta monenlaista pystyy päätteleen, kunhan ottaa ensin selvää miten.

        lajijasuris

        Vuokralaiselta voi kysyä luvan, saako soittaa edelliselle vuokranantajalle, miten maksuliikenne on sujunut. Kyllä se on ihan laillista. Tai sitten pyytää kirjallisen todistuksen.
        Vakuutusyhtiöltäkin vuokralainen toimitti todistuksen, että vakuutus on voimassa.
        Kyllä minä olen saanut aina omalle tilille Kelan osuuden, se sovittiin vuokralaisen kanssa.
        Tosi on, että pari merkintää ei tee hulttiota, mutta on myös kansalaisia, jolla on pari sivua.
        Minulla oli yksiö 30 vuotta, jota vuokrasin, jotakin tietoa on. Entä sinulla vuokranantajan roolissa?
        Myin pois. Vuokralaiset tosi hyviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuokralaiselta voi kysyä luvan, saako soittaa edelliselle vuokranantajalle, miten maksuliikenne on sujunut. Kyllä se on ihan laillista. Tai sitten pyytää kirjallisen todistuksen.
        Vakuutusyhtiöltäkin vuokralainen toimitti todistuksen, että vakuutus on voimassa.
        Kyllä minä olen saanut aina omalle tilille Kelan osuuden, se sovittiin vuokralaisen kanssa.
        Tosi on, että pari merkintää ei tee hulttiota, mutta on myös kansalaisia, jolla on pari sivua.
        Minulla oli yksiö 30 vuotta, jota vuokrasin, jotakin tietoa on. Entä sinulla vuokranantajan roolissa?
        Myin pois. Vuokralaiset tosi hyviä.

        Ok juu, toimii se noinkin. Kiva, kun sulla hyvät kokemukset vuokralaisista. Kuuleman mukaan todella moni vuokranantaja on törmännyt enemmän tai vähemmän hankaliin vuokralaisiin ja kämppiä on tuhottua, vuokria maksamatta.

        Itse asiassa en ole vuokranantaja vaan vuokralainen. Ei ole raha-asiat sillä mallilla, että voisin asuntoja ostella. Jos saisin jostain rahaa reilusti sijoitettavaksi, niin en ainakaan siltä istumalta ostaisi asuntoa, vaan rahasto-osuuksia, pörssiosakkeita, ehkä metsää.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok juu, toimii se noinkin. Kiva, kun sulla hyvät kokemukset vuokralaisista. Kuuleman mukaan todella moni vuokranantaja on törmännyt enemmän tai vähemmän hankaliin vuokralaisiin ja kämppiä on tuhottua, vuokria maksamatta.

        Itse asiassa en ole vuokranantaja vaan vuokralainen. Ei ole raha-asiat sillä mallilla, että voisin asuntoja ostella. Jos saisin jostain rahaa reilusti sijoitettavaksi, niin en ainakaan siltä istumalta ostaisi asuntoa, vaan rahasto-osuuksia, pörssiosakkeita, ehkä metsää.

        lajijasuris

        Jos vuokralainen tuhoo joka asunnon ja vuokrat on maksamatta niin miten voi aina saada uuden asunnon ja on työtön eikä voi mennäkään töihin koska kaikki on ulosotossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok juu, toimii se noinkin. Kiva, kun sulla hyvät kokemukset vuokralaisista. Kuuleman mukaan todella moni vuokranantaja on törmännyt enemmän tai vähemmän hankaliin vuokralaisiin ja kämppiä on tuhottua, vuokria maksamatta.

        Itse asiassa en ole vuokranantaja vaan vuokralainen. Ei ole raha-asiat sillä mallilla, että voisin asuntoja ostella. Jos saisin jostain rahaa reilusti sijoitettavaksi, niin en ainakaan siltä istumalta ostaisi asuntoa, vaan rahasto-osuuksia, pörssiosakkeita, ehkä metsää.

        lajijasuris

        No eikös nuo vuokralaisten asumistavat ja mihin kuntoon huoneisto on jäänyt, ole juurikin tarkastettavissa? Jos vuokralainen ei anna lupaa tarkistaa, siitä voi tehdä omat johtopäätökset.
        Kyllä minun taustat on tarkistettu, kyse oli uudesta työpaikasta. En yhtään laittanut pahakseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vuokralainen tuhoo joka asunnon ja vuokrat on maksamatta niin miten voi aina saada uuden asunnon ja on työtön eikä voi mennäkään töihin koska kaikki on ulosotossa

        Se ei ole yksityisen vuokranantajan ongelma, jos jollakin on elämänhallinta hakusessa.
        Kelahan muutenkin maksanee kaikki tuet. On asumistukea, toimeentulotukea ja harkinnanvaraista tukea. Ja mitä niitä nyt onkin.
        Joissakin tapauksissa ovat isommat kuin eläke, itselläkin eläke vain 1700 kk/brutto.
        Terveisin 43 v töissä ollut, iloisena veronmaksajana yhteiseen hyvään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikös nuo vuokralaisten asumistavat ja mihin kuntoon huoneisto on jäänyt, ole juurikin tarkastettavissa? Jos vuokralainen ei anna lupaa tarkistaa, siitä voi tehdä omat johtopäätökset.
        Kyllä minun taustat on tarkistettu, kyse oli uudesta työpaikasta. En yhtään laittanut pahakseni.

        Juu, mutta niitä on semmosia tilanteita, että vuokraushetkellä kaikki näyttää hyvältä kunnes syystä tai toisesta iskee tuhovimma tai täysi piittaamattomus ja useinkaan näiltä ei mitään pysty perimään

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole yksityisen vuokranantajan ongelma, jos jollakin on elämänhallinta hakusessa.
        Kelahan muutenkin maksanee kaikki tuet. On asumistukea, toimeentulotukea ja harkinnanvaraista tukea. Ja mitä niitä nyt onkin.
        Joissakin tapauksissa ovat isommat kuin eläke, itselläkin eläke vain 1700 kk/brutto.
        Terveisin 43 v töissä ollut, iloisena veronmaksajana yhteiseen hyvään.

        Ei ehkä kun on vaan pintaremonteista kyse, mutta kun jotkut ne keksii tukkia kaikki viemäröinnit ja ei kun hanat auki! Tukia on joka lähtöön ja eikös kunnan sosiaalitoimella ole viime kädessä velvollisuus hommata kämppä aina eli kadulla tai muiden nurkissa ei pitäisi joutua asuun.

        On se jotenkin niin kummallista, kun monella mua paljon terveemmällä on elämän perusasiat eli esim. raha&asuminen ihan hukassa. Mä hoidan nuo hyvin säntillisesti, melkeinpä päinvastoin kuin on opetettu tai nähty. Ja olen myös avoin. Tänään viimeksi oli yks pikku "ongelma" maksun kanssa minkä selitin avoimesti mutta osaksi väärin. Jos mä jotain sanon se ei jää kuulematta, kun perusäänikin on aika kuuluva. Kyllähän se on sivullisen aina helppo havaita muutenkin onko siinä ongelmaa vai ei. Näitä tulee aina joskus. Jos olisin varakas, olisin paljon varovaisempi.

        Joo kyllä aika kummallisia tilanteita joskus tulee vertailtaessa työn avulla saatu tulo vs. tuet. Veikkaan että saat nettona noin 1400. Itse voi kertoa etten yksin asuvana jää hirveän kauas eli saan vähän enemmän kuin ihan minimin. Mä en kylläkään saa pelkkiä kelan tukia, mutta yhtä kaikki. On kumminkin niin monen sortin ongelmaa, että mieluusti vaihtaisin pienempään tuloon, mutta perempaan tilanteeseen - siitä kun voi ponnistaa ylöspäin.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vuokralainen tuhoo joka asunnon ja vuokrat on maksamatta niin miten voi aina saada uuden asunnon ja on työtön eikä voi mennäkään töihin koska kaikki on ulosotossa

        Sossu hankkii asunnon..


    • Anonyymi

      Kelalta saa takuuvuokra kin jos muuttaa. Mut jos on jokaikisen asunnon tuhonnu missä on asunut niin miten voi aina saada asunnon ja yksityiseltä. Ja kun kaikki on ulosotossa niin joku ne joskus kuitenkin joutuu maksaan.

    • Anonyymi

      Itsellä suurimmat ongelmat on ollut vuokralaisen kanssa joka ilmoitti ammatikseen yrittäjä / toimitusjohtaja. En enää ikinä sellaiselle asuntoani enää vuokraa. Kaveri oli ulkoisesti ja paperilla oikein hyvältä vaikuttava, mutta ei ilmoittanut minulle mitään aiheuttamistaan vahingoista. Vasta kun tarkastin asunnon hänen muutettuaan huomasin että alle vuosi sitten asennettu laminaatti lattia kupruili komeasti saumoista jääkaappipakastimen edessä ja yhdessä sisäovessa sormen kokoinen reikä ovesta läpi. Kun ihmettelin mitä ne olivat hänelle, hän selitti että jääkaappipakastimen ovi oli auennut itsestään hänen poissaollessan kotoa ja laskenut vedet lattialle ja syytti asiasta minua kun asunnossa oli niin huono jääkaappipakastin...? Ei selvinnyt kyllä mitkä vedet oli kyseessä ja miten siellä edes olisi voinut olla vettä. Ei missään nimessä halua korvata mitään. Oven reiän hän selitti kuntoilulaitteella, että oli vetänyt leukoja kun tanko oli pudonnut suoraan oveen. Ei siitäkään missään tapauksessa korvaa mitään, tai no, tarjosi lopulta siitä 5 euroa hyvitystä jota sitäkään lopulta ei maksanut. Heti seuraavana päivänä soitti ainakin 5 kertaa ja tivasi miksi hänen vuokravakuutensa ei vielä ole tullut hänen tililleen ja uhkaili lakimiehellä. Että sellaisia s**tanoita nämä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe