Palvelija ei pelastu töidensä perusteellA
Jeesuksen vertaus kotiin palaavasta palvelijasta kuvaa sitä, kuinka Jumalan armoa ei voi ansaita omilla töillä. Jeesus on tehnyt kaiken ihmiskunnan puolesta.
Vertauksen palvelija oli tehnyt pitkän päivän. Hän odotti ruokaa ja lepohetkeä. Olisi ollut kohtuullista, että hän olisi saanut huomaavaisuutta ja kiitosta osakseen. Kohtelu oli kuitenkin korutonta. Tuli kehotus numeroa tekemättä jatkaa palvelutyötä.
Pelkistetyn vertauksen viesti voi aluksi tuntua käsittämättömältä ja kohtuuttomalta. Se avautuu paremmin, kun lukee Vapahtajan selityksen vertaukselle. “Ei palvelija saa siitä kiitosta, että hän tekee, mitä hänen tulee tehdä.”
Usko tekee työtä rakkauden kautta
Palvelija vie eteenpäin Jumalan valtakunnan sanomaa. Hän toteuttaa Vapahtajan käskyä, mutta ei saa siitä mitään ansiota. Hän tekee, mitä hänen tulee tehdä! Kunnia kuuluu kokonaan Jumalalle, joka on työhön lähettänyt ja varustanut jokaisen työntekijän sopivilla lahjoilla. Jumalan valtakunnan työ on uskosta nousevaa hedelmää.
Paavali opettaa galatalaisille, että usko tekee rakkauden kautta työtä (Gal. 5:6). Opetuslapsetkaan eivät olleet vapaita oman ansion tavoittelusta. Pietari kysyi Jeesukselta: ”Me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Mitä me siitä saamme?” (Matt. 19:27.)
Matteuksen evankeliumissa Vapahtaja kuvaa viimeistä tuomiota. Silloin laupiaita tekoja tehneet kristityt eivät muista tehneensä mitään erityistä. He ihmettelevät, milloin he lähimmäistä palvellessaan palvelivat tietämättään Kristusta. He voisivat sanoa Vapahtajan opetuksen sanoin: ”Olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään.” Näille omalta puoleltaan kelvottomille palvelijoille Vapahtaja sanoo: ”Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti.” (Matt. 25:34.)
Lahjat työhön tulevat Jumalalta
Jumalan valtakunnan työstä saa kokea iloa. Työstä saa harvemmin palautetta ja kiitosta. Ei ole väärin rohkaista ja kannustaa sisaria ja veljiä. Vertauksen sivuopetus voisi silti olla sellainen, että olisimme kohtuullisia positiivisenkin palautteen annossa, olemmehan omalta puoleltamme heikkoja.
Joskus saattaa käydä niin, että lahjojen antaja on unohtua. Voimme jopa kuvitella lahjojen olevan omiamme. Ne ovat kuitenkin meillä vain lainassa Jumalalta.
Ihmiset ovat arvottomia palvelijoita, ja lähimmäistä palvelevilla teoilla voi vain heijastaa Jumalan hyvyyttä ja rakkautta ihmisiä kohtaan. ”Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, taivaan tähtien Isältä” (Jaak. 1:17).
Armoa ei ansaita
Vertauksen tärkein opetus on siinä, että olemme täysin Jumalan armon varassa. Kukaan ei pelastu omien tekojensa kautta. Jeesus on palvelija, joka on tehnyt kaiken puolestamme. Hän on virheetön Jumalan karitsa, joka kuoli ristillä kaikkien ihmisten syntien vuoksi.
Perisynnin vaikutuksesta ihmisen on vaikea uskoa omat syntinsä anteeksi sulasta armosta. Luther puhuu vaihtokaupasta, jossa kristitty saa uskon kautta omakseen Jeesuksen vanhurskauden eli Jumalalle kelpaamisen. Jeesus taas ottaa ihmisen koko syntisyyden sovitettavakseen.
Väinö Havas kuvaa runossaan Jumalan vanhurskauden lahjaluonnetta. ”Me tuomme halvat lahjamme: vain vapisevat virtemme, vain sydämemme syntiset ainoat meillä antimet.” ”Kun emme lahjaa antaa voi, lahjaksi taivas sinut soi.” (SL 13.)
Tänäkin päivänä Lutherin kuvaama vaihtokauppa on mahdollinen. Jumalan valtakunnasta saarnattu armoevankeliumi saa aikaan sen uskojassa elämän ihmeen.
Ville Laivamaa
Palvelija ei pelasti töittensä perusteella
1
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Matt. 4:17 Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
Onpa ihmisuskon ilmestymä, Vellu puhujalla.
Tilaa vaativassa puheessa vain kolme Raamatun kohtaa ja niidenkin tulkinta on varovastikin arvioiden vajava.
>>Jeesuksen vertaus kotiin palaavasta palvelijasta kuvaa sitä, kuinka Jumalan armoa ei voi ansaita omilla töillä. Jeesus on tehnyt kaiken ihmiskunnan puolesta. Jeesuksellahan on kaikki valta, miksi lataat siihen Jumalan armoa?
Jos armoa olisi, kilvoitukset ja teot olisivat turhaa. Jeesuksen veli Jaakob ampuu tuollaiset puheet kauas tyhjyyteen: Jaak. 2:14
Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
Jaak. 2:17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
Jaak. 2:18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
Jaak. 2:20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
Jaak. 2:26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.
Uskonne on kuollutta ihmisuskoa ilman tekoja ja ilman Jeesusta.
Yhtäkkiä kaveri alkaa tuomita; Jeesuksen sanomana. -“Ei palvelija saa siitä kiitosta, että hän tekee, mitä hänen tulee tehdä.”
Kyseistä jaetta ei ole Raamatussa, mutta ihmisukossa varmaankin on niin.
>> Kunnia kuuluu kokonaan Jumalalle, joka on työhön lähettänyt ja varustanut jokaisen työntekijän sopivilla lahjoilla. Jumalan valtakunnan työ on uskosta nousevaa hedelmää.** Jumala ei ole koskaan jakanut lahjojaan muille kun Israelin kansalle. Jeesuksen omille kyllä Pyhä Henki tekee sen vaativan työn.
>>Paavali opettaa galatalaisille, että usko tekee rakkauden kautta työtä (Gal. 5:6).???? Katsotaan mitä se on Raamatussa; 6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
Tarkistakaa näiden vekkulien summassa ottamat Raamatun paikat?
Opetuslapsetkaan eivät olleet vapaita oman ansion tavoittelusta. Pietari kysyi Jeesukselta: ”Me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Mitä me siitä saamme?” (Matt. 19:27.) Mikä konteksti tuolla jakeella on? Siihen on otettava myös Jeesuksen vastus; 28 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.
Jae romuttaa koko VL uskon, Hän mainitsee ylhäältä uudestisyntymisen, jonka taas Vellut väärensivät -21 puhujainkokouksessa, - Kun liitytte meihin niin meiltä saatte uudestisyntymisen.
On aikamoista ihmisten edessä valehtelua, loppunne on todella lähellä.
>>>Matteuksen evankeliumissa Vapahtaja kuvaa viimeistä tuomiota. ***He ihmettelevät, milloin he lähimmäistä palvellessaan palvelivat tietämättään Kristusta. Hu heijjaa. Te ette palvele edes tietänen Hänet kaikkivaltiaaksi.
He eivät tehneet mitään tietämätöntä, kaikki on kirjattu ja Jeesuksen seuraaminen vaatii ehdottomasti upotuskasteen.
Jeesus ei vie muita Isänsä eteen, kun omansa, ei muiden omia. Painakaa se mieleen.
>>Lahjat työhön tulevat Jumalalta** Jäi taas paikka auki, lahjat tulevat Pyhältä hengeltä niille, jotka tunnustavat suullaan Jeesuksen Herraksi ja hakeutuvat kasteelle.
>>Joskus saattaa käydä niin, että lahjojen antaja on unohtua. Voimme jopa kuvitella lahjojen olevan omiamme. Ne ovat kuitenkin meillä vain lainassa Jumalalta. ** Olet malliesimerkki niistä, jotka unohtaa, tai paremminkin, olet tietämätön.
>>>Vertauksen tärkein opetus on siinä, että olemme täysin Jumalan armon varassa. Kukaan ei pelastu omien tekojensa kautta.** Pelastuva ihminen on uskon varassa Jeesukseen ja panin jo yllä Jaakobin kirjeen sanat teoista; - usko ilman tekoja on kuollut?
Näin ja tälläkin jakeella Vellut tippuu kelkasta.
>> Jeesus on palvelija, joka on tehnyt kaiken puolestamme. Hän on virheetön Jumalan karitsa, joka kuoli ristillä kaikkien ihmisten syntien vuoksi.** Kaikilla oli mahdollisuus, mutta Hän sanoo Velluille ja useille muille; Matt 7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'
Ja jonossa, kun huudatte Herra Herra. Matt 25:12 Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä.'
On myöhäistä ottaa Jeesus vastaan, Kuninkaana. Kidutus odottaa.
>>Perisynnin vaikutuksesta ihmisen on vaikea uskoa omat syntinsä anteeksi sulasta armosta. Synnillä on aina nimi ja syntiä ei anneta anteeksi armosta, vaan viattoman veran vuoksi, jota Jeesus vuodatti.
Kukaan ei joudu helvettiin toisten synneillä, ja perisyntiä ei Raamattu tunne.
Luther on jo tuomittu; lue Gen 12;1-6.
Olipa sepustus??? Huh heijaa.
r
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 241749
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha201654Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka711495Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.601493Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1021414Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?571382Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024
Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne141349Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se191192Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot651140Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351124