Aihe

Ei sähköauto nukansaastuta

Anonyymi

Saastuktaaakosnvai eii mieleänne myeu y n vihreett

Näin sähköauton akkujen päästöt syntyvät
1. Malmin louhinta kaivoksista

Yhteen sähköauton akkuun tarvitaan Suomen Malmijalostus Oy:n mukaan malmiraaka-aineiden yhdistelmä, jossa on esimerkiksi 50 kg nikkeliä, 7 kg kobolttia ja 8 kg litiumia.

Malmin louhinta, jalostus ja kuljetus kuluttavat energiaa, ja siitä syntyy päästöjä. On arvioitu, että yhden litiumtonnin irrottaminen maaperästä Chilessä vaatii 1250 tonnia painavan maamassan nostamista suola-aavikolla sijaitsevasta kaivoksesta.

2. Metallien jatkojalostus

Kaustisella litiumin tuotantoa suunnittelevan Keliber Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lambergin mukaan malmin jatkojalostuksen kemialliset prosessit ovat hyvin energiaa vaativia, sillä prosesseissa tarvitaan korkeita lämpötiloja. Myös moni muu työvaihe mm. veden poisto eli tuotteen kuivatus vaatii paljon energiaa. Näin syntyy CO2-päästöjä.

Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi.
Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi.
Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi. PENTTI J. RÖNKKÖ
3. Akkutehtaat käyvät hiilivoimalla

Akkutehtaat valmistavat akkukennot ja pakkaavat nämä ns. akkupaketteihin. Akut valmistetaan yleensä maissa, joissa sähkö tuotetaan pääasiassa hiilivoimalla.

Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia.
Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia.
Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia.
4. Autojen toimintamatkan lisäys lisää myös päästöjä

Sähköauton toimintamatkoja halutaan pidetään ja se edellyttää akkutehojen lisäämistä.

Jokainen akun tehoon lisätty kilowattitunti aiheuttaa 150-200 kg hiilidioksidipäästön.

Bloomberg NEF -tutkimusyhtiö ennustaa, että sähköautojen akkujen keskiteho nousee lähivuosina noin 60 kWh:iin.

Litiumin tuotanto Kaustisilla riittäisi yhden akkutehtaan tarpeiksi moneksi vuodeksi. (kuva Keliber Oy)
Litiumin tuotanto Kaustisilla riittäisi yhden akkutehtaan tarpeiksi moneksi vuodeksi. (kuva Keliber Oy)
Litiumin tuotanto Kaustisilla riittäisi yhden akkutehtaan tarpeiksi moneksi vuodeksi. (kuva Keliber Oy)
Tällaisen akun valmistus tuottaa kaksi kertaa enemmän hiilidioksidia kuin pienehkön sähköauton, kuten Nissan Leafin, 30 kWh akku.

Pienehkön sähköauton 30 kWh akun ja ison 100 kWh akun valmistamisen yhteydessä pääsee ilmaan 5,3 tonnista 17,5 tonniin hiilidioksidia.

5. Akun valmistus vastaa jopa 9 vuoden ajoja

Pienen sähköauton kuten Nissan Leafin akku voi olla teholtaan 30 kWh ja ison Teslan akku jopa 100 kWh.

Esimerkiksi uudella Nissan Qashqain bensiiniversiolla (CO2 156 g/km) voisi ajaa 42 400 km ennen kuin Nissan Leaf

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköauto on päästötön! Bensa- ja dieselautit saastuttavat. Aivan turha höpöttää valmistuksesta. Pitää nuo saastuttavatkin autot valmistaa ja on niissäkin akku.

      • Anonyymi

        Normaalin bensa-auton on pikkuruinen ja tehty aivan eri aineista. Useimpia noista aineista ei käytetä bensa-auton akussa, koska niissä optimoidaan hintaa, ei kapasiteettia. Sähköauton akun tekeminen vaatii monta kertaa enemmän resursseja.

        Ja myös sähköautossa oleva sähkö pitää tuottaa jossakin ja se ei ole päästötöntä. Ei edes tuulivoima. Nollapäästöisiä autoja ei ole olemassa.

        Toki jos ostat sähköauton nyt ja käytät sitä 30 vuotta, voi se ehkä olla ekologista. Jos ostat sähköauton nyt ja vaihdat sen jo 4 vuoden niin olet ympäristörikollinen, et ekologinen. Vaikka tuotetta kuinka sanottaisiin ekologiseksi, se ei ole sitä, jos sitä ei käytetä loppuun saakka. Ekologisinta on käyttää kaiken loppuun saakka, myös autot.


    • Anonyymi

      Myös bensa-autoissa on akku. Ero on siinä, että bensa-auto savuttaa saasteita ja hiilidioksidia. Sähköauto ei.

      • Anonyymi

        Aasi , akkujen koolla on hieman eroa .


    • Anonyymi

      Ei näköjään mene jakeluun että sen töpseliauton valmistus saastuttaa enemmän kuin vanhalla bensa/diesel autolla ajelu. Luulette kai että se auto on jatkuvasti käynnissä? Ei se fossiilikäyttöinen ajoneuvo saastuta mitään kun se seisoo paikallaan, toisin kun sähköauto jota joutuu latailemaan jatkuvasti. Vihreät suosovat siis kaivostoimintaa?
      Lisä sähkön valmistus tietää luonnon raiskausta monessa muodossa, vesivoimaa varten pitää padota vapaita koskia, ydinvoima ei tule loppu pelissä kannattamaan jätteensä takia.
      Vaihtoehtona siis aurinko tai tuulivoima, ei onnistu suomessa jossa puolet vuodesta on pimeää ja silloin kun ei tuule ei tule sähköäkään, joten tämäkään vaihtoehto ei riitä sähkön tarpeen tyydyttämiseen, ainut vaihtoehto on ostaa hiilellä tuotettua sähköä venäjältä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Helsingin Itäkeskuksessa maskipakko, valvotaanko sitä?

      Itiksessä on nyt maskipakko mutta valvotaanko sitä mitenkään? https://www.itis.fi/fi/ajankohtaista/kauppakeskuksessa-maskipakko
      Maailman menoa
      125
      2532
    2. Suomeen julistettu poikkeustila

      Ulkonaliikkumiskielto pikapuoliin.
      Maailman menoa
      140
      2438