Aihe

VG viikko 05/2021

Anonyymi

Maanantai pääsi livahtamaan ohi, mutta pidetään kuitenkin tämä normaali ohjelma päällä.
Marebalticum

54

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No kisakin on jo ohi, että väliäkös sillä. Tai tuleehan tuolta pian vielä maaliin Cremer ylivoimaisesti kaikkien aikojen nopeimpana naisena. Lyö vanhan ennätyksen yli viikolla.

    • Anonyymi

      Seurataan toki kisa loppuun asti, onhan siellä maanmiehemme Huusela mukana. Tullee maaliin samaa tahtia viimeisen ranskalaisen kanssa, joten saa myös kunnon vastaanoton.

      • Anonyymi

        Olkaa hyvä vaan. Itseltä meni mielenkiinto kutakuinkin Le Camin maalintulon jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olkaa hyvä vaan. Itseltä meni mielenkiinto kutakuinkin Le Camin maalintulon jälkeen.

        Purjehtijana olen kiinnostunut tästä kisasta, en siitä että jotakuta ei kiinnosta....


    • Anonyymi

      Onhan tämä taas yksi luku lisää suomalaiseen purjehdushistoriaan. Kunhan Huusela veneensä kanssa pääsee maaliin ehjänä. Siitä ei liene kenelläkään epäselvyyttä.

      Eräs ei-purjehtiva ystäväni oli Huuselan jollain tavalla työhommista tuntevan vaimonsa kanssa ihmetellyt että miksi Ari ei pärjää. Kerroin vähän sponsori- yms. -tilanteista ja veneiden eroista yms. yleistä VG:stä. Kyllä muuttui ääni kellossa. Maalla on monenlaista "tietäjää".

      • Anonyymi

        Eli valehtelit. Aria pienemmillä budjeteilla ja vanhemmilla veneillä ollaan jo maalissa. Arin hitaus tulee vain ja ainoastaan Arista. Miten paljon sitten on osaamattomuutta ja miten paljon ylivarovaista taktiikkaa on toinen juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli valehtelit. Aria pienemmillä budjeteilla ja vanhemmilla veneillä ollaan jo maalissa. Arin hitaus tulee vain ja ainoastaan Arista. Miten paljon sitten on osaamattomuutta ja miten paljon ylivarovaista taktiikkaa on toinen juttu.

        Kuule, sinä saat purjehtia ihan siellä missä haluat ja ihan miten haluat, tai olla peräti purjehtimatta. Kunnioita sitä, että muutkin saavat tehdä omat valintansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule, sinä saat purjehtia ihan siellä missä haluat ja ihan miten haluat, tai olla peräti purjehtimatta. Kunnioita sitä, että muutkin saavat tehdä omat valintansa.

        Mistä päättelet, etten kunnioittaisi? Onko Ari pyytänyt selittelemään sijoitustaan veneen iällä tai budjetilla. Tuskin! Turha sitä on keksiä tuollaisia syitä, jotka eivät pidä paikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule, sinä saat purjehtia ihan siellä missä haluat ja ihan miten haluat, tai olla peräti purjehtimatta. Kunnioita sitä, että muutkin saavat tehdä omat valintansa.

        Jospa pärjääminen olisikin vain rahasta kiinni, niin kait Alex "Boss" olisi ollut ekana maalissa mutta nyt ensimmäisiä telakalla. Ehkäpä Huusela olisi edennyt nopeammin jos olisi ottanut riskiä enemmän mutta vaara telakalle joutumisesta olisi kasvanut samalla.

        Huuselalla noin 5000 mailia maaliin, kestää 25 vrk jos etenee 200 mailia päivässä. Toivotaan että mies ja vene kestää maaliin asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli valehtelit. Aria pienemmillä budjeteilla ja vanhemmilla veneillä ollaan jo maalissa. Arin hitaus tulee vain ja ainoastaan Arista. Miten paljon sitten on osaamattomuutta ja miten paljon ylivarovaista taktiikkaa on toinen juttu.

        Ari kertoi jo ennen kisaa, ettei kilpaile muita vastaan. Hänen tavoitteensa on päästä maaliin. Hän noudattaa alkuperäistä suunnitelmaa. Sponsori Srark on saanut paljon vastinetta. Ari on ollut tosi hyvin esillä. Muut voivat asettaa Arille muita tavoitteita, mutta se on heidän ikioma ongelmansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ari kertoi jo ennen kisaa, ettei kilpaile muita vastaan. Hänen tavoitteensa on päästä maaliin. Hän noudattaa alkuperäistä suunnitelmaa. Sponsori Srark on saanut paljon vastinetta. Ari on ollut tosi hyvin esillä. Muut voivat asettaa Arille muita tavoitteita, mutta se on heidän ikioma ongelmansa.

        Jos ei kilpaile muita vastaan, miksi osallistua kilpailuun? Olisi lähtenyt vain kiertämään palloa omia aikojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ari kertoi jo ennen kisaa, ettei kilpaile muita vastaan. Hänen tavoitteensa on päästä maaliin. Hän noudattaa alkuperäistä suunnitelmaa. Sponsori Srark on saanut paljon vastinetta. Ari on ollut tosi hyvin esillä. Muut voivat asettaa Arille muita tavoitteita, mutta se on heidän ikioma ongelmansa.

        Kyllä! Miksi sitten joidenkin pitää keksiä selitykseksi mukamas vanhaa venettä tai mukamas muita pienenpää budjettia? Ihan kuin Ari yrittäisi ottaa veneestä parhaan suorituskyvyn irti.

        Arihan itse on kertonut hänen tavoitteensa ja pitävän enintään 12 solmun vauhdista.

        Seuraavaksisi sitten väitetään Arin olevan ainoa amatööri ihan kuin kaikille muille maksettaisiin palkkaa purjehtimisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei kilpaile muita vastaan, miksi osallistua kilpailuun? Olisi lähtenyt vain kiertämään palloa omia aikojaan.

        Moni varmasti lähteekin pallon kiertoon aivan omalla plaanillaa.
        Nyt voisit sitten ryhtyä pohtimaan, miksi ARC on niinkin suosittu tavallisten purjehtijoiden keskuudessa.
        On aivan selvää, että tuolla kalustolla yksinpurjehdukseen maailman ympäri kannattaa lähteä tuon organisaation mukana.
        Sitten on vielä se merkittävä seikka, että tuolla tavalla hän on osallistunut kuuluisaan ja arvostettuun kilpailuun, johon tarvitaan hyväksyntä järjestäjien puolelta.
        Jos kisaorganisaatio on hyväksynyt Arin kilpailusuunnitelman, niin kai mekin voimme sen hyväksyä D.
        Bootmann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä! Miksi sitten joidenkin pitää keksiä selitykseksi mukamas vanhaa venettä tai mukamas muita pienenpää budjettia? Ihan kuin Ari yrittäisi ottaa veneestä parhaan suorituskyvyn irti.

        Arihan itse on kertonut hänen tavoitteensa ja pitävän enintään 12 solmun vauhdista.

        Seuraavaksisi sitten väitetään Arin olevan ainoa amatööri ihan kuin kaikille muille maksettaisiin palkkaa purjehtimisesta.

        Tekstisi aiheuttaa vain myötähäpeää. Lopettaisit nyt tuon vätystelyn ja yrittäisit löytää hyvän olon omilla tekemisilläsi.
        (Jos pääsisit eteläiselle Tyynelle merelle, yksinpurjehduksesi olisi varmasti kalsarinpesuun painottuvaa.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekstisi aiheuttaa vain myötähäpeää. Lopettaisit nyt tuon vätystelyn ja yrittäisit löytää hyvän olon omilla tekemisilläsi.
        (Jos pääsisit eteläiselle Tyynelle merelle, yksinpurjehduksesi olisi varmasti kalsarinpesuun painottuvaa.)

        Lopetan heti, kun joku toinen lopettaa tuon naurettavan tarinoinnin vanhasta veneestä ja pienestä (1,5 MILJOONAA ei todellakaan pieni!) budjetista. Onhan se vene toki vanha ja budjetti pieni niihin muutamaan suuren budjetin veneeseen, Mutta maalissa on ollut jo kauan vanhempia ja pienemmän budjetin veneitä.

        Ja läheskään kaikki tekstit eivät ole minun kirjoittamia, vaikka ehkä kuvittelet, että olen niiden kaikkien takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekstisi aiheuttaa vain myötähäpeää. Lopettaisit nyt tuon vätystelyn ja yrittäisit löytää hyvän olon omilla tekemisilläsi.
        (Jos pääsisit eteläiselle Tyynelle merelle, yksinpurjehduksesi olisi varmasti kalsarinpesuun painottuvaa.)

        Uskon, että ko. kirjoittajalta näemme lähinnä rattiraivoa Helsingin kehätiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei kilpaile muita vastaan, miksi osallistua kilpailuun? Olisi lähtenyt vain kiertämään palloa omia aikojaan.

        Vastaus: on helpompi saada sponsori, koska näkyvyys on taattu. Onko sinulla vielä muita hyviä kysymyksiä, vai joko itsekin ymmärrät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä! Miksi sitten joidenkin pitää keksiä selitykseksi mukamas vanhaa venettä tai mukamas muita pienenpää budjettia? Ihan kuin Ari yrittäisi ottaa veneestä parhaan suorituskyvyn irti.

        Arihan itse on kertonut hänen tavoitteensa ja pitävän enintään 12 solmun vauhdista.

        Seuraavaksisi sitten väitetään Arin olevan ainoa amatööri ihan kuin kaikille muille maksettaisiin palkkaa purjehtimisesta.

        Sen verran amatööri, että oli ainoa, jonka shore team teki töitä talkoina, kaikilla muilla oli palkalliset teamit. Eikä kenelläkään muulla ollut samanlaista projektin rahoitusta omasta pussista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli valehtelit. Aria pienemmillä budjeteilla ja vanhemmilla veneillä ollaan jo maalissa. Arin hitaus tulee vain ja ainoastaan Arista. Miten paljon sitten on osaamattomuutta ja miten paljon ylivarovaista taktiikkaa on toinen juttu.

        Byhyy byhyy yää. Nyt meni ystävyys kun tuollaista menin sanomaan. Voi että minua poloista.

        Todellakin voit purkaa sitä kiukkuasi siellä kehä ykkösellä sillä liisatulla kinnerilläsi ja kotona imeä tumppua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen verran amatööri, että oli ainoa, jonka shore team teki töitä talkoina, kaikilla muilla oli palkalliset teamit. Eikä kenelläkään muulla ollut samanlaista projektin rahoitusta omasta pussista.

        Mercin kipparillako esimerkiksi sitten on palkkaa saava shore team?

        Stark ja lukuisat muut sponsorit eivät sitten maksaneetkaan mitään vaan rahoitus tuli omasta pussista? Mihin sitä rahaa kului, kun shore teamkin teki kaiken talkoilla.

        Miten ne useat veneet, jotka ovat kertoneet budjetikseen 300 000 €? Siis 1/5 Arin budjetista. Edes Le Camilla ei ollut läheskään tuollaista budjettia, minkä jo näkee venee nimestä, jossa ei sponsoria ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mercin kipparillako esimerkiksi sitten on palkkaa saava shore team?

        Stark ja lukuisat muut sponsorit eivät sitten maksaneetkaan mitään vaan rahoitus tuli omasta pussista? Mihin sitä rahaa kului, kun shore teamkin teki kaiken talkoilla.

        Miten ne useat veneet, jotka ovat kertoneet budjetikseen 300 000 €? Siis 1/5 Arin budjetista. Edes Le Camilla ei ollut läheskään tuollaista budjettia, minkä jo näkee venee nimestä, jossa ei sponsoria ole.

        Tieto siitä, että Stark oli ainoa talkoilla satamassa touhuava tiimi, oli Sables d'Olonnesta peräisin. Onko sinulla jokin luuloa parempi tieto?


    • Anonyymi

      Älkää antautuko väittelyyn tuon trollin kanssa, ei tarjota sitä nautintoa :)

    • Anonyymi

      ...toisinaan vaikuttaa näillä suomi24 palstoilla olevan Maksettuja inttäjiä... keskustelupalstan om saa juonteisiin tekstiä ja lukijoita sekä mainosmarkkoja..
      voisko peräti palstan "moderaattorrille" annettu tehtäväksi..
      ..ihan niin kuin keltainen lehdistö höperehköillä otsikoinnillaan aivan tavattoman tarpeettomisa asioista..
      jottnäi..

      • Anonyymi

        Juuri tuolta vaikuttaa.

        Tähän kommenttiin:"Älkää antautuko väittelyyn tuon trollin kanssa, ei tarjota sitä nautintoa :)"
        jatkoin näin: "Trolli on jo uitettu kölin ali."

        Tämä kommenttini poistetiin "sääntöjen vastaisena".


    • Anonyymi

      Ainoa jolle nostan hattua on Clarisse Cremer. Teot puhuvat puolesta, joka ei kaipaa selittelyjä

    • Anonyymi

      MOi!

      ..veneiden eroja ja etuja selvittävä video, foilillisten ylivoimaa kehutaan, mutta foilillisten haasteista lopussa animaation kera,
      Le Monde 25.1.2021 youtupi
      https://youtu.be/VaSbivqdigA

    • Anonyymi

      Clarisse Cremer tuli maaliin ja paransi naiskipparien ennätysaikaa noin viikolla.
      Oli mielestään purjehtinut liian varovasti, mutta halusi tuoda veneen maaliin ja myös hänen kokemus Imocasta oli kovin vähäinen kisan alkaessa. Nythän kokemusta on.
      Budjettien kirjo näyttää olevan suuri ja aitoja multimiljoonaprojekteja ei taida kovin montaa olla.
      Esimerkiksi Pip Hare vuokrasi omalla rahalla Stammilta vuonna -99 valmistuneen veneen joka nyt ties kuinka monennella kierroksella pallon ympäri.

      • Anonyymi

        Alkoi sitten kuitenkin selitellä. Miksi se osallistui, jos ei tosissaan tavoitellut voittoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoi sitten kuitenkin selitellä. Miksi se osallistui, jos ei tosissaan tavoitellut voittoa?

        Niinpä! Seuraavan kerran VG:ssä olkoon kolme luokkaa eli .1) Tosissaan kilpailevat, 2)Ei tosissaan kilpailevat ja 3) nykyinen Chic....er luokka eli apua hankkineet tai satamassa käyneet.

        Lisäksi 1 ja 2. luokan purjehtijoiden pitää toimittaa kuvallinen todistus, leimattuna ao luokan leimalla , Suoli24 akkreditoiman Seuran Purjehdusylikommodorille,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoi sitten kuitenkin selitellä. Miksi se osallistui, jos ei tosissaan tavoitellut voittoa?

        Ei kaikkien tarvitse voitosta kisata. Voi myös kisata hyvistä sijoista, kuten Clarisse, joka kuitenkin oli aivan noviisi IMOCAssa ja melko noviisi kilpapurjehduksessa. Oli kuitenkin ylivoimaisesti paras nainen lopulta ja taakse jäi puolet fleetistä.

        Ari on todella paljon kokeneempi molemmissa, mutta on päättänyt olla kisaamatta lainkaan. Onko nyt väistämässä vai etsimässä tuulta? Karkaako Alexia taas? Joku tuulialue tuolta Etelä-Amerikan rannikolta tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikkien tarvitse voitosta kisata. Voi myös kisata hyvistä sijoista, kuten Clarisse, joka kuitenkin oli aivan noviisi IMOCAssa ja melko noviisi kilpapurjehduksessa. Oli kuitenkin ylivoimaisesti paras nainen lopulta ja taakse jäi puolet fleetistä.

        Ari on todella paljon kokeneempi molemmissa, mutta on päättänyt olla kisaamatta lainkaan. Onko nyt väistämässä vai etsimässä tuulta? Karkaako Alexia taas? Joku tuulialue tuolta Etelä-Amerikan rannikolta tulee.

        Ei siinä ole mitään eroa, onko sijoitus 15 vai 25. Cremerkin menetti heti alussa mahdollisuutensa kisan voittoon, sen jälkeenhän ei oikeastaan ole kisassa mukana, vaan kaikki tekee omaa purjehdustaan. Asenne vaikuttaa myös olleen melkein sama kuin Huuselalla, muttei ole yhtä paljon vältellyt kovempia tuulia. Le Camilla oli samankaltainen vene kuin Arilla. Hän ajoi heti alussa täysillä ja haukkui muita, kun eivät uskaltaneet ajaa täysillä matalapaineisiin. Le Cam oli alussa hyvillä sijoituksilla, mutta vene hajosi pahasti tuossa romurallissa, korjausaineet loppuivat ja hän oli erittäin kovassa stressissä delaminoituneen veneensä kanssa ja vielä suunnitteli keskeytystä pari päivää ennen maaliintuloa. Jos itse olisin ensikertalaisena ylipäänsä Etelämerellä, en välttämättä lähtisi minäkään täysillä ja riskillä. Toisella osallistumisella varmasti pistäisi enemmän likoon.


    • Anonyymi

      Mielestäni ensimmäinen kerta kannattaa ottaa tutustumismielessä. Sitä puoltaa sekin seikka, että saa ainakin nimensä yksin pallon ympäri purjehtineiden tilastoon.

      Kuka tietää tuleeko toista tilaisuutta enää koskaan eteen. Vuosien saatossa ihmiset ei muista kisan kulusta muuta kuin sen ketkä pääsivät maaliin ja ketkä keskeyttivät.

      Olisihan se todella ikävää, jos hakkaisi veneensä päreiksi jo ennen puoltaväliä ja joutuisi laittamaan rojut rahtialukseen ja sitten palaisi itse turistina kotiin.
      Marebalticum

      • Anonyymi

        Tuossa oli järkipuhetta paljon, helppo olla samaa mieltä. Pelkkä kova kilpailuvietti tai - into ei tällaisissa todella pitkissä ja raskaissa kisoissa johda voittoon. Huuselan siviilitaustan huomioon ottaminen selittää mielestäni hänen valintansa tuoda vene mahdollisimman turvallisesti ja hänen itse asettamassaan aikataulussa maaliin.


      • Anonyymi

        Paitsi että Huusela muistetaan siitä että oli mukana turistina. Voi kuulostaa ikävältä mutta näin se vaan on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että Huusela muistetaan siitä että oli mukana turistina. Voi kuulostaa ikävältä mutta näin se vaan on.

        Näin se on ja noin Huusela muistetaan jo Route du Rhumeistaan. Ensin kova höpötys Class 40:stä, vaikka alla oli cruising-versio sisustuksella, tonnin suuremmalla painolla ja metrin matalammalla kölillä. Oli tietysi sekaluokassa eikä Class 40:ssä, jossa vain oikeat Class 40:t. Siellä seilasi todella pitkään samaa tahtia First 40.7:n kanssa. Sitten IMOCAlla yhtä kaukana kärjestä kuin nyt.


    • Anonyymi

      En kyllä alkuunkaan usko, että Huusela taistelisi seuraavassakaan kisassa voitosta. Jos ihmisellä on kilpailuvietti ja halu ottaa riskejä ja antautua tekemiseen intohimolla, se näkyy jo ensimmäisessä kilpailussa.

      On tietenkin kaunista vaalia tyvestä puuhun ajatusta, mutta ei se tässä tapauksessa toimi.

      Enkä sitä paitsi usko, että Huuselaa ohjaa järki. Häntä ohjaa pelko. Olen itsekin pelkääjä ja tiedän, millaista se on. Asiaa voi yrittää peitellä rationalisoimalla sen ulkopuolisille, eivätkä kaikki pysty tunnustamaan pelkoaan itselleenkään, mutta pelko ohjaava voima on. Pelon esittäminen viisautuna ja järkevyytenä on vain kulttuurisesti hyväksytympää kuin pelon myöntäminen.

      • Anonyymi

        Voi olla, se riippuu monesta, ei vähiten budjetista. Jos ei ole omaa rahaa kiinni veneessä, ja luottaa sillä pääsevän jopa kärkisijoille, voihan vetää alussa aivan täysiä ja katsoa, miten pärjää. Varmaan oli monelle yllätys, että le Camin veneellä pärjättiin noin hyvin, ehkä jopa le Camille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla, se riippuu monesta, ei vähiten budjetista. Jos ei ole omaa rahaa kiinni veneessä, ja luottaa sillä pääsevän jopa kärkisijoille, voihan vetää alussa aivan täysiä ja katsoa, miten pärjää. Varmaan oli monelle yllätys, että le Camin veneellä pärjättiin noin hyvin, ehkä jopa le Camille.

        Eiköhän Le Camilla ja monella muullakin ole omat rahat kiinni veneessä. Tietysti muutamalla ei ole.


      • Anonyymi

        Pelko on ihan tervettä, kun joutuu tuollaisiiln erittäin vaativiin olosuhteisiin ekan kerran uudella veneellä. Pelosta pääsee eroon ajan kanssa, kun kertyy itseluottamusta. Kisan vanhimmalla ja kokeneimmalla tyypillä le Camilla oli vähiten pelkoa.


    • Anonyymi

      Kyllä minuakin niin harmittaa, kun Huusela turistiluokassa tuolla seilaa ja nauttii ...itse sentään täysillä painaen tulin kuudenneksi seuramme viikkokisassa kerran. Olin ihan loppu ja samoin veneessä oluet!

    • Anonyymi

      Melkein kaikessa kilpaurheilussa on 90% osallistujista on vailla menestyksen mahdollisuuksia, oli sitten vaikkapa hiihto tai autourheilu kysymyksessä, silti osallistujia aina riittää. Miksi tämä kilpailu tekisi poikkeuksen? VG on mielestäni myös paljon muutakin kuin pelkästään purjehduskisa. Jos joku tästä Huuselan sijoituksesta saa näppylöitä, kannattaa lopettaa kilpaurheilun seuraaminen kokonaan.

      • Anonyymi

        Enpä ole nähnyt hiihdon MC-kisoissa kenenkään auraavan varovaisesti hitaasti mäkiä alas, laittavan tuplasti pitoa, ettei vain pohje revähdä suksen lipsuessa, tai pysähtyvän syömään eväitä. Kisaavat tosissaan niistä sijoista, jonne rahkeet riittävät.

        Arin veneen puolesta rahkeet riittäisivät helposti kärkikymmenikköön, jopa kärkiviisikkoon. Arin itsensä puolesta ehkä sijoille 12-20. Päättänyt kuitenkin keskittyä muuhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole nähnyt hiihdon MC-kisoissa kenenkään auraavan varovaisesti hitaasti mäkiä alas, laittavan tuplasti pitoa, ettei vain pohje revähdä suksen lipsuessa, tai pysähtyvän syömään eväitä. Kisaavat tosissaan niistä sijoista, jonne rahkeet riittävät.

        Arin veneen puolesta rahkeet riittäisivät helposti kärkikymmenikköön, jopa kärkiviisikkoon. Arin itsensä puolesta ehkä sijoille 12-20. Päättänyt kuitenkin keskittyä muuhun.

        Kilpahiidossa alamäessä jarrutetaan tarvittaessa jotta ei turhaan kaaduta ja törmäillä, ylämäessä jarrutetaan oman päivän kunnon mukaan jotta jää paukkuja vetää loppuun asti. Sukset joskus toimii hyvin, joskus ei, miten voitelu onnistuu. Ei ole kiinni välttämättä suksen tasosta. Autourheilussa säästellään renkaita, mootoria, jarruja, vältellään kuljettajan ja tiimin virheitä jne. jotta saadaan auto maaliin. Pitäisi olla ihan penkkiurheilijallekin tuttuja asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpahiidossa alamäessä jarrutetaan tarvittaessa jotta ei turhaan kaaduta ja törmäillä, ylämäessä jarrutetaan oman päivän kunnon mukaan jotta jää paukkuja vetää loppuun asti. Sukset joskus toimii hyvin, joskus ei, miten voitelu onnistuu. Ei ole kiinni välttämättä suksen tasosta. Autourheilussa säästellään renkaita, mootoria, jarruja, vältellään kuljettajan ja tiimin virheitä jne. jotta saadaan auto maaliin. Pitäisi olla ihan penkkiurheilijallekin tuttuja asioita.

        Se on aina ihan naurettavaa, kun formuloissa ne aina ulisee renkaiden lämpötiloista. En mä sellaisia ikinä mieti. Hanaa vaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpahiidossa alamäessä jarrutetaan tarvittaessa jotta ei turhaan kaaduta ja törmäillä, ylämäessä jarrutetaan oman päivän kunnon mukaan jotta jää paukkuja vetää loppuun asti. Sukset joskus toimii hyvin, joskus ei, miten voitelu onnistuu. Ei ole kiinni välttämättä suksen tasosta. Autourheilussa säästellään renkaita, mootoria, jarruja, vältellään kuljettajan ja tiimin virheitä jne. jotta saadaan auto maaliin. Pitäisi olla ihan penkkiurheilijallekin tuttuja asioita.

        Tietysti ja niin tekee kärkikin VG:ssä. Mutta tekee sen päästäkseen mahdollisimman nopeasti annetuilla säännöillä. Ei siksi, että olisi mukavaa ja riskit nollassa.

        Olen minäkin Aku Ankka -kisoissa aurannut lähtötornista alas kun pelotti, mutta eipä sellaista näe hiukankaan korkeamman tason kisoissa, vaikka kaikilla ei realistisia mahdollisuuksia olekaan kärkisijoille.

        Suksien voitelu ei aina onnistu, mutta ei kukaan pyydä tai tee hidasta voitelua tahallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti ja niin tekee kärkikin VG:ssä. Mutta tekee sen päästäkseen mahdollisimman nopeasti annetuilla säännöillä. Ei siksi, että olisi mukavaa ja riskit nollassa.

        Olen minäkin Aku Ankka -kisoissa aurannut lähtötornista alas kun pelotti, mutta eipä sellaista näe hiukankaan korkeamman tason kisoissa, vaikka kaikilla ei realistisia mahdollisuuksia olekaan kärkisijoille.

        Suksien voitelu ei aina onnistu, mutta ei kukaan pyydä tai tee hidasta voitelua tahallaan.

        Siellä se Räikkönenkin "tahallaan" ajelee häntäpään autolla ja haluaa vielä jatkaa, vaikka tietää, että kärkeen ei mitään asiaa. Joutuu ihan tahallaan jarruttamaan mutkaankin vähän aikaisemmin kuin mercedes-kuskit. Ei kuitenkaan välitä näistä Aku Ankka-asiantuntijoista tuon taivaallista. Jotkut kuitenkin pitävät häntä lajille ja faneille tärkeänä kilpailijana. Jospa vaikka Arin kokemus vielä saadaan siirrettyä jollekin seuraavalle suomalaiselle VG kilpailijalle, niin ei tarvitse ihan alusta aloittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä se Räikkönenkin "tahallaan" ajelee häntäpään autolla ja haluaa vielä jatkaa, vaikka tietää, että kärkeen ei mitään asiaa. Joutuu ihan tahallaan jarruttamaan mutkaankin vähän aikaisemmin kuin mercedes-kuskit. Ei kuitenkaan välitä näistä Aku Ankka-asiantuntijoista tuon taivaallista. Jotkut kuitenkin pitävät häntä lajille ja faneille tärkeänä kilpailijana. Jospa vaikka Arin kokemus vielä saadaan siirrettyä jollekin seuraavalle suomalaiselle VG kilpailijalle, niin ei tarvitse ihan alusta aloittaa.

        Kimihän yrittää sen minkä kalustolta pystyy ja teki viime kaudella yhden F1-historian hienoimmista ohitussuorituksista. Hänellä on oikeasti kalusto rajoitteena, toisin kuin Arilla. Ehkä Kimistä ei enää ole aivan kärkeen, mutta varmasti ajaisi paremmin kuin moni kärkikymmeninkön kuski, jos auto olisi sama. Ari luultavasti olisi vielä hitaampi, jos alla olisi kärkivene. Ne kun ovat vielä epämukavampia ja herkempiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kimihän yrittää sen minkä kalustolta pystyy ja teki viime kaudella yhden F1-historian hienoimmista ohitussuorituksista. Hänellä on oikeasti kalusto rajoitteena, toisin kuin Arilla. Ehkä Kimistä ei enää ole aivan kärkeen, mutta varmasti ajaisi paremmin kuin moni kärkikymmeninkön kuski, jos auto olisi sama. Ari luultavasti olisi vielä hitaampi, jos alla olisi kärkivene. Ne kun ovat vielä epämukavampia ja herkempiä.

        Mutta miksi Kimi on lähtenyt häviämään ja jäämään viimeiseksi? Voittoja, ennätyksiä ja rahaa on jo. Sijoituksella ei ilmeisesti ole merkitystä ja kilpailla voi myös siellä häntäpäässä. Rakkaudesta lajiin ehkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kimihän yrittää sen minkä kalustolta pystyy ja teki viime kaudella yhden F1-historian hienoimmista ohitussuorituksista. Hänellä on oikeasti kalusto rajoitteena, toisin kuin Arilla. Ehkä Kimistä ei enää ole aivan kärkeen, mutta varmasti ajaisi paremmin kuin moni kärkikymmeninkön kuski, jos auto olisi sama. Ari luultavasti olisi vielä hitaampi, jos alla olisi kärkivene. Ne kun ovat vielä epämukavampia ja herkempiä.

        Kimi ajoi Ferrarilla monta vuotta voittaja-autolla. Tallikaveri otti monen monta voittoa samalla autolla ja taisteli maailmanmestaruudesta vuosi vuoden perään. Kimi otti täsmälleen yhden voiton noina vuosina ja jäi aina jo alkukaudesta ulos maailmanmestaruuskisasta. Kuitenkin hän on yksi suosituimpia ja arvostetuimpia kuskeja sarjassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi Kimi on lähtenyt häviämään ja jäämään viimeiseksi? Voittoja, ennätyksiä ja rahaa on jo. Sijoituksella ei ilmeisesti ole merkitystä ja kilpailla voi myös siellä häntäpäässä. Rakkaudesta lajiin ehkä.

        Taitaa myös muutaman miljoonan saada kaudesta, jos nyt hänelle asialla on mitään merkitystä. Pääsee myös julkisuuteen, jos sattuu haluamaan. Ainakin vaikuttaa viihtyvän aiempaa paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole nähnyt hiihdon MC-kisoissa kenenkään auraavan varovaisesti hitaasti mäkiä alas, laittavan tuplasti pitoa, ettei vain pohje revähdä suksen lipsuessa, tai pysähtyvän syömään eväitä. Kisaavat tosissaan niistä sijoista, jonne rahkeet riittävät.

        Arin veneen puolesta rahkeet riittäisivät helposti kärkikymmenikköön, jopa kärkiviisikkoon. Arin itsensä puolesta ehkä sijoille 12-20. Päättänyt kuitenkin keskittyä muuhun.

        "Jos mulla oisi sukset, vaan kyllä näyttäisin
        Mä mäkeä kuink lasketaan, kaikki voittaisin
        Vaik hyppyri tuo katala on mulle liian matala
        Niin pilvihin mä hyppäisin, sen heille näyttäisin!"

        Ja niin kuin tuuli konsanaan hän syöksyi alaspäin
        Ei arvastanut ollenkaan, et voisi käydä näin
        Kas satakunta volttia hän teki ilman holttia
        Ja vatsalleen hän kinokseen näin lensi suksineen.


    • Anonyymi

      ..alkaako Vendee Globe organisaatio löysäileen? Voishan noita purjehtijoiden parin minuutin videoita olla useampia, vaikka kolmasosa alkaa olla maalissa...
      Noin kolmanneshan on keskeyttäneitä..

      On mielenkiintoista nähdä miten meri käy isommilla jaloilla, vai mitä?

    • Anonyymi

      Jaloilla=aalloilla

    • Anonyymi

      Ari taisi taas hakeutua turvalliseen pläkään? Onkohan pohja jo kohta samassa kunnossa kuin Tapsalla? Kauan sitten oli jo kuva perälaudan kasvitarhasta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi koronan annetaan nyt levitä?

      Miksi rajoitustoimet ei astu voimaan heti. Nyt annetaan lomalaisten levittää virusta ympäri maata. Lisäksi rajat on auki ja virus leviää sieltäkin. Tä
      Maailman menoa
      420
      5035
    2. Miksi suomalaiset eivät lähde mellakoimaan kaduille?

      Minä pitkän työuran ravintolayrittäjänä tehneenä ja kohta kotini, kesämökkini ja yritykseni menettäneenä, olisin valmis lähes mihin vain, seurauksista
      Maailman menoa
      481
      4821
    3. Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki täytti vasta 20 vuotta! Poseeraa "vanhuksen" kanssa...

      Voi että hän on vielä niin nuori: https://www.suomi24.fi/viihde/dannyyn-78-liitetty-helmi-loukasmaki-taytti-20-vuotta-poseeraa-vanhuksen-kanssa-kuin-m
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      3141