Aihe

EEU:lle luvattuja päästötavoitteita ei saavuteta ilman autoveron alentamista tai poistoa

Anonyymi

Autojen maahantuojat: EU:lle luvattuja päästötavoitteita ei saavuteta ilman autoveron alentamista tai poistoa
Autotuojien mukaan kilometripohjaisten tiemaksujärjestelmien muodostamisessa olennaista on, että liikenteen verorasitus ei kokonaisuutena kasvaisi
Kilometripohjaisten aikaan ja paikkaan sidottujen tienkäyttömaksujen avulla liikenteen verotuksen painopistettä voidaan liikennepoliittisten tavoitteiden mukaisesti siirtää hankinnasta ja omistamisesta käyttöön.

Muun muassa näin ilmoittaa liikenne- ja viestintäministeriölle lähettämässään lausunnossa Autotuojat ja -teollisuus ry (AT) ja jatkaa:

Autokannan ikääntymisen pysäyttämiseksi ei ole tunnistettu muita pysyviä keinoja kuin autoveron asteittainen alentaminen, jonka on arvioitu vähentävän hiilidioksidipäästöjä vuoden 2030 tasolla noin 600000 tonnia.

AT:n mukaan autoveron alentaminen tai poisto pidemmällä aikavälillä on yksiselitteisesti edellytys vuoden 2030 päästötavoitteiden saavuttamiselle.

Autoveron ympäristöohjaus toteutuisi nykyistä veromallia paremmin polttoaineveron ja ajoneuvoveron sekä matkaan, aikaan ja paikkaan sidotuilla tienkäyttömaksuilla, AT katsoo.
AJAT PALJON NIIN MYÖS MAKSAT SIITÄKIN

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vitkuttelua lähes yhdeksän vuotta – Suomea uhkaa EU-tuomioistuin autoveroasiassa
      Suomen autoverotukseen liittyvät ongelmat ovat nousemassa yhdeksi isoksi vaaliteemaksi. Ongelmakentän laajuutta kuvaa osaltaan myös se, että nyt Euroopan unionin komissio kehottaa Suomea kohtuullistamaan toisesta EU-maasta leasing-vuokrattujen tai vuokrattujen ajoneuvojen verotusta. Asiasta kertoo Taloussanomat.

      Erityisen asiasta tekee se, että EU-komissio on huomauttanut Suomea samasta asiasta aiemminkin, jo vuoden 2006 heinäkuussa antamassaan perustellussa lausunnossa. Komissio vaati Suomea tuolloin laatimaan vientipalautusjärjestelmän, jonka Suomi UM:n vastauksessa lupasi ottaa käyttöön
      Komissio toteaa, että Suomen autoverojärjestelmä on EY 49 artiklan mukaisen palveluiden vapaan liikkuvuuden vastainen, koska Suomessa asuva henkilö voi käyttää toisessa jäsenvaltiossa leasingvuokraamansa ajoneuvoa Suomessa verotta ainoastaan seitsemän päivän ajan. Sen jälkeen autovero on maksettava täysimääräisenä leasingsopimuksen pituudesta riippumatta.

      Komissio odottaa Suomelta vastausta kahdessa kuukaudessa. Jos vastaus ei tyydytä, asia voidaan viedä EU:n tuomioistuimeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomeen julistettu poikkeustila

      Ulkonaliikkumiskielto pikapuoliin.
      Maailman menoa
      187
      3351
    2. Helsingin Itäkeskuksessa maskipakko, valvotaanko sitä?

      Itiksessä on nyt maskipakko mutta valvotaanko sitä mitenkään? https://www.itis.fi/fi/ajankohtaista/kauppakeskuksessa-maskipakko
      Maailman menoa
      142
      3089