Onko täälä ketään joka olisi opiskellut yliopistossa englantia? Pääseekö sillä koulutuksella helposti kielenkääntäjäksi ja saako töitä? Minkälaista se koulutus on ja minkälaiset pääsykokeet sinne on? Olen kyllä lueskellut yliopistojen sivuja mutta olis i mukava kuulla ihmisten kokemuksia.. Olisi myös mukava tietää onko eri yliopistoissa eri tavalla painotteisia englannin kielen koulutusohjelmia ja onko eroa siinä kuinka helposti mihinkin yliopistoon sitä pääsee lukemaan?
Enkkua lukemaan?
6
760
Vastaukset
- ...
Hei. Itse olen opiskellut englantia pääaineena Vaasan yliopistossa.
Englannin opinnot painottuvat ainakin Vaasassa tavallaan kolmeen eri pääalueeseen: kirjallisuuteen ja kulttuurintutkimukseen, kielitieteeseen ja kielihistoriaan, ja käännöstieteeseen. Itse olen painottanut omat opinnot kirjallisuuteen ja kulttuurintutkimukseen. Jokaisesta aihealueesta on pakollisia kursseja, mutta jossakin määrin voi omilla kurssivalinnoilla ym. vaikuttaa siihen, millä tavalla omat opinnot ovat painottuneet. Ja tietenkin lopulta sitten gradu laaditaan jostakin noista kolmesta aihealueesta.
Opinnot pitävät sisällään paljon lähiopetusta. Useimmat kurssit suoritetaan esseetehtäviä ja pienimuotoisia tutkielmia tai kirjallisuuskatsauksia tms. kirjoittamalla. Jonkin verran on myös tenttejä, mutta ainakin omana aikana opettajat suosivat enemmän noita esseitä. Luettavaa on ajoittain paljonkin, sekä kaunokirjallisuutta että akateemista tekstiä. Usein lukemisen määrä tosin riippuu paljolti siitä, minkä verran johonkin esseeseen tms. haluaa (tai tarvitsee) etsiä ja lukea lähdemateriaalia. Mutta siis varsin paljon joutuu kirjoittamaan.
Kielenkääntäjäksi pääsee ja jo moni tekee käännöstöitä jo opintojen aikana. Tiedän useammankin opiskelijakaverin jotka ovat tehneet esim. elokuva ja tv-käännöksiä opiskelujen ohessa. Moni tekee myös teknisiä käännöksiä ym. hieman tylsempää hommaa. Kaunokirjallisuuden kääntämisestä ei kannata hirveästi haaveilla.
Pääsykokeesta en tiedä, koska se on muuttunut sen jälkeen kun itse olen päässyt opiskelemaan. Silloin kun itse hain piti lukea kaksi kirjaa (kielitieteellinen kirja ja kaunokirjallinen teos) sekä lisäksi kielioppia kerrata. Koe koostui kaunokirjallista teosta käsittelevistä esseetehtävistä ja lyhyistä kysymyksistä, jotka koskivat kielitieteellistä teosta. Lisäksi oli muutama kielioppitehtävä. Koeaika oli muistaakseni neljä tuntia. Vaasaan taitaa päästä hieman helpommin kuin isompiin yliopistoihin, esim. Tampereella englanti on todella suosittu aine ja hakijoita on todella paljon. - Elena
Englannin kääntämistä voi opiskella viidessä yliopistossa
Joensuu (Savonlinna)
Helsinki (Kouvola)
Vaasa
Turku
Tampere
Vaasass systeemi on vähän erilainen kuin muussa neljässä yliopistossa, joissa englannin filologia ja englannin kääntäminen on kaksi erilaista koulutusohjelmaa.
Eli jos haluat nimenomaan kääntäjäksi, valitse joku yllämainituista viidestä yliopistosta.- ...
Englantia (tosin filologia, ei niinkään kääntäminen) voi opiskella myös Oulussa ja Jyväskylässä. Kääntäjäksihän voi hyvinkin alkaa (tai "ajatua") vaikka ei käännöstiedettä sinänsä olisikaan opiskellut, vaan esim. juuri filologiaa.
... kirjoitti:
Englantia (tosin filologia, ei niinkään kääntäminen) voi opiskella myös Oulussa ja Jyväskylässä. Kääntäjäksihän voi hyvinkin alkaa (tai "ajatua") vaikka ei käännöstiedettä sinänsä olisikaan opiskellut, vaan esim. juuri filologiaa.
kiitoksia hyvistä vastauksista.. :) lisää kokemuksia olisi vielä kiva kuulla..
ja miksi on turha haaveilla kaunokirjallisuuden kääntämisestä?- ...
anzquli-87 kirjoitti:
ja miksi on turha haaveilla kaunokirjallisuuden kääntämisestä?Noo, siinä on sellainen juttu, että niitä hommia aika harva onnistuu saamaan. Tietysti säkästä sekin on ihan kiinni. Toisaalta kaunokirjallisuuden kääntäjät eivät usein edes ole koulutukseltaan kääntäjiä, vaan esim. itse kirjailijoita.
Voi sitä tietysti yrittää esim. saada apurahan, jonka turvin sitten kääntää jonkun kaunokirjallisen teoksen ja sitten yrittää sitä tarjota eri kustantajille. Kustantajilla tosin on ymmärtääkseni omat listansa (lue tärkeysjärjestys) minkä perusteella kirjoja käännetään. Mutta esim. jollekin pienkustantajalle voi tietty saada töitänsä läpi. Siis on kaunokirjallisuuden kääntäminen ihan mahdollista, mutta harva sillä taitaa elää. - Elena
anzquli-87 kirjoitti:
ja miksi on turha haaveilla kaunokirjallisuuden kääntämisestä?Opiskelen viidettä vuotta kääntämistä, enkö ole koko aikana kääntänyt yhtä ainutta kaunokirjallista tekstiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.9410603Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli702917Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä202406- 1582089
Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️222057Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1381991- 521956
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?331888- 1031532
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411296