Uskovaiset kutsuvat rauhan omistajiksi

On kiin­nos­ta­vaa kuul­la ih­mi­sil­tä ker­to­muk­sia sii­tä, kuin­ka he ovat löy­tä­neet elä­vän us­kon. Näis­sä ker­to­muk­sis­sa käy hy­vin il­mi us­kon lah­ja­luon­ne ja työ, jon­ka Ju­ma­la te­kee he­rät­tä­es­sään ih­mi­sen et­si­mään ja löy­tä­mään pe­las­tuk­sen.

Syi­tä ih­mi­sen he­rää­mi­sel­le voi ol­la mo­nia, mut­ta usein sii­hen liit­ty­vät us­ko­vai­set ih­mi­set. Teh­tä­vä hy­vän sa­no­man vie­mi­ses­tä on­kin an­net­tu kai­kil­le us­ko­vai­sil­le. Paa­va­li kir­joit­taa, et­tä kris­tit­ty on ”Kris­tuk­sen kir­je”, ja jat­kaa, et­tä ”Tätä kir­jet­tä ei ole kir­joi­tet­tu mus­teel­la vaan elä­vän Ju­ma­lan Hen­gel­lä, ei ki­vi­tau­lui­hin vaan ih­mis­sy­dä­miin” (2. Kor. 3:3).

Ih­mi­sel­lä voi usein ol­la tun­ne, et­tä ei ole ko­vin­kaan sel­vä­lu­kui­nen Kris­tuk­sen kir­je. Ei tule ker­rot­tua us­kos­taan suo­raan tai ke­ho­tet­tua mui­ta­kin omis­ta­maan hyvä sa­no­ma an­teek­si­an­ta­muk­ses­ta ja ikui­ses­ta elä­mäs­tä. Kui­ten­kin Ju­ma­la käyt­tää us­ko­vai­sia lä­he­tys­kir­jei­nään. Mil­lä ta­val­la Ju­ma­la työ­tän­sä te­kee?

Elä­vän us­kon löy­tä­nyt on usein en­sim­mäi­se­nä kiin­nit­tä­nyt huo­mi­o­ta lä­hel­lään ole­vien us­ko­vais­ten ih­mis­ten poik­ke­a­vaan elä­män­ta­paan. Kui­ten­kin eni­ten on pu­hu­tel­lut, et­tä noi­den ih­mis­ten ole­muk­ses­sa on ol­lut jo­ta­kin eri­lais­ta. Et­si­vä on ais­ti­nut eri­tyi­sen le­vol­li­suu­den ja rau­han. Se on he­rät­tä­nyt kai­puun, voi­si­ko it­se­kin omis­taa sa­maa rau­haa.

Pro­feet­ta Je­sa­ja kir­joit­taa, et­tä ”van­hurs­kau­den he­del­mä­nä on rau­ha” (Jes. 32:17). Us­kon van­hurs­kau­den tuo­mas­ta rau­has­ta pu­huu myös Jee­sus opet­ta­es­saan: ”Minä jä­tän teil­le rau­han. Oman rau­ha­ni minä an­nan teil­le, en sel­lais­ta jon­ka maa­il­ma an­taa.” (Joh.14:27.)

Ju­ma­lan rau­ha on lah­ja, joka Kris­tuk­sen so­vi­tus­työn an­si­ois­ta on jo­kai­sel­la ih­mi­sel­lä syn­ty­es­sään. Kos­ka syn­tiin­lan­kee­muk­sen seu­rauk­se­na ih­mi­nen on myös in­hi­mil­li­nen ja lan­ke­a­vai­nen, hän tar­vit­see kas­tet­ta ja elä­vää seu­ra­kun­ta­yh­teyt­tä py­sy­äk­seen Ju­ma­lan yh­tey­des­sä.

Jos ei saa ol­la an­teek­si­an­ta­muk­sen ja ar­mon osal­li­suu­des­sa, syn­ti ja sii­tä lo­pul­ta seu­raa­va epä­us­ko erot­ta­vat Ju­ma­las­ta ja hä­nen rau­has­taan. Jo syn­tiin­lan­kee­muk­sen jäl­keen Adam ja Ee­va me­net­ti­vät rau­han. Hei­dän mie­len­sä täyt­ti le­vot­to­muus ja tar­ve pa­e­ta Ju­ma­lan kas­vo­jen edes­tä.

Voi­ko rau­han me­net­tä­nyt saa­da sitä ta­kai­sin? Ai­no­as­taan Ju­ma­la voi rak­kau­des­saan he­rät­tää ih­mi­sen et­si­mään ja löy­tä­mään. Je­sa­ja sa­noo, et­tä ”näin on ole­va, kun­nes mei­hin tu­lee kor­keu­des­ta hen­ki” (Jes. 32:15).

Rau­ha löy­tyy Py­hän Hen­gen voi­mas­ta ju­lis­te­tus­sa Ju­ma­lan sa­nas­sa. Sii­nä Ju­ma­lan val­ta­kun­ta il­mes­tyy meil­le. Jee­sus ke­hot­taa et­si­mään Ju­ma­lan val­ta­kun­taa ja Paa­va­li kir­joit­taa, et­tä ”Ju­ma­lan val­ta­kun­ta ei ole syö­mis­tä ei­kä juo­mis­ta, vaan van­hurs­kaut­ta, rau­haa ja iloa, jot­ka Pyhä Hen­ki an­taa” (Room.14:17).

Je­sa­ja sa­noo, et­tä Ju­ma­lan rau­has­ta ”kas­vaa le­vol­li­nen luot­ta­mus, tur­val­li­suus joka kes­tää iä­ti” (Jes. 32:17). Sii­o­nin lau­lu ku­vaa sitä kau­niis­ti: ”Ju­ma­lan rau­haa rin­nas­san­sa, ken kan­taa maas­sa kuo­le­man, on on­nel­li­nen kul­keis­san­sa tai­vaa­seen kaut­ta vie­raan maan” (SL 220:1).

Antti Koivisto

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lopeta puhuminen elävästä uskosta. Se on vellujen fraasi!

    • Anonyymi

      Sama tyyppistä kertoo muslimit ja jehovatkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tuomas Sakari Matias Salminen. S.2005

      Nimi on ihan julkista tietoa. Ei tarvitse poistaa. Julkaistu monilla sivuilla.
      Valkeakoski
      58
      4274
    2. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      92
      1705
    3. Mikko Leppilampi ahdistellut useita!?

      Jotenkin on aina jäänyt lipevän oloinen fiilis kun hänen esiintymisiä on katsellut. Nyt rikosepäily seksuaalisesta ahd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1269
    4. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      48
      1119
    5. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      64
      1046
    6. Kaksisataa kilometriä on pitkät niin..

      Vai onko se sinusta niin, mies?
      Ikävä
      92
      707
    7. Ajattelen minä sua vieläkin mies

      Ja välillä tulee kyyneleet silmiin kun tajuan että näin tämä sitten menikin. Ikävä on, koska olet rakkauteni. En ole nyt
      Ikävä
      40
      689
    8. Vielä yksi juttu

      Kaipaan sinua enemmän kuin omaa sieluani. Olet rakas minulle.
      Ikävä
      73
      688
    9. En tiedä huomasitko edes minua

      mutta minä huomasin sinut ja näytitpä taas hyvältä!
      Ikävä
      32
      685
    10. On muuten meidän kylän poikia.

      Surullinen uutinen. Toivotaan, että uhri saa tarvitsemansa avun. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b497ba33-7a82-415d
      Tornio ja Haaparanta
      6
      664
    Aihe