407 suuntavakaus hukassa

Anonyymi

Ostin kesällä 407 2.0HDi-auton, vm2010. Ajettu 190tkm. Kaikki ok, mutta ajettavuus on surkea. Jo ostaessani huomasin että auto menee noin-sinnepäin. Vaihdatin uudet kesärenkaat.
Liukkaiden tultua vaihdoin uudet talvirenkaat, edelliset hakkapeliitat olivat vain talven ajetut mutta lähes kaikki nastat poikki. Huoltopäällikkö sanoi että varaa aika renkaiten suuntaukseen, tätä nastakatoa ei takuu korvaa.
Auto on uusillakin renkailla pitelemätön, en uskalla antaa autoa kenellekään muulle, se vetelee yllättäen keulaa vasemmalle/perää oikealle. Suuntauksessa tarkistettiin ja säädettiin arvot kohdalleen. Vika ei hävinnyt.
Käytin auton joulukuussa katsastuksessa. Meni heittämällä läpi. Pyysin katsastusmiestä latsomaan alustaa ja renkaiden tuentaa, kun auto "suljuu" epämääräisesti tiellä. Ei löytänyt vikaa, mittasi auton ristimitatkin navasta napaan, kaikki kunnossa, kori suora ja mitoissaan.

Teknisesti siis auto pn kunnossa. Onko joku muu ollut samanlaisen ongelman kanssa tekemisissä? Tämä on viides pösö, eka tämmöinen. Ajoin työkaverin 407:aa ja se oli paljon jämäkämpi ja ohjaukseltaan tarkempi.

3

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos renkaat ovat kiinni ja katsastus muuten alustan ehjäksi todennut, voipi kyse olla iskareiden yläpään kiinnityksestä, siellä on jotain irti tai murtunut. On tullut vastaan tapauksia tojotalla ja mitsulla, joissa iskarin ruuvit oli yläpääsyä kehinneet. Sen voisi kyllä tarkistaa jos muuta syytä ei löydy.

      • Anonyymi

        "Jos renkaat ovat kiinni ja katsastus muuten alustan ehjäksi todennut"

        Tuo että menee katsastuksesta läpi, ei kerro mitään.

        Kävin katsastamassa takapäästä kolisevan 406:den ainakin viisi, ellei kuusi vuotta putkeen ja aina meni katsastuksesta läpi. Autolla kun ajoi 120 km/h motarilla niin siinä piti olla eri tarkkana että pysyi kaistalla tai sitten jos ei ketään näkynyt missään niin ajoi kummallakin kaistalla seilaten.

        Kun vein auton merkkiliikkeeseen niin tuomio tuli, taka-akselin aurauksensäätötangot aivan väljät. Uudet tilalle ja auto oli ajoltaan sellainen kuin pitääkin.

        Ilmeisesti tuossa kävi niin, että nuo takapään nivelet tarkastettiin aina niin, että takapää kevennettiin ja tukivarret olikin silloin eri asennossa kuin normaalisti, auton ollessa renkaat maassa. Välyksiä ei koskaan katsastusmies löytänyt vaikka erikseen oikein pyysin niitä etsimään.


    • Anonyymi

      Katsastus ei tosiaan kerro mitään, vaikka mikä voi olla hajalla alustassa eivätkä katsastuksessa huomaa. Iskarit/jouset ja näiden kiinnitykset, tukivarsien puslat, kallistuksenvakaajan osat, raidetangonpäät, pyöränlaakerit, vanteet, pallonivelet. Lista on pitkä.

      Ihan mahdoton netin kautta alkaa veikkailemaan. Korjaamoon nyt aluksi alustaa tutkimaan. Irrottaa jouset niin alkaa väljyydet paljastua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe