Mikä plekolaji olisi hyvä?

levabarbi

Minulla on 190litran altaassani mm. 1lehtikala(sen kaveri on kuollut), 3miekkapyrtöä, 3leväbarbia, 3parttista(2kpl 8cm ja 1kpl 3cm), 3selkäuimarimonnia.

Mahtuisiko minulle jokin plekolaji jos antaisin imumonnini pois?
Mitä plekoa suosittelisitte, haluaisin värikkään mutta melko halvan(alle40e) ja pienen plekolajin.

5

540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisi..

      hieroglyfipleko tai joku korupleko vois olla ihan jees. Mut sun levikset on kyllä liian pienessä altaassa, kuten lehtikalakin. monnit kannattaa joo antaa pois. miekkapyrstöt ei sovi muiden kalojen kanssa, koska ne pitää erilaisesta vedestä.

    • patu

      ... kalastosi ensin kunnossa niin sitten voisin ehdottaa sinne mitää kalastoa, edes.

      Lehtikaloille väh. 50cm korkea akva, pariskunnalle väh. 1.5m pitkä

      Miekkapyrstöt rappeutuu ja kuihtuu ennenaikojaan pois sekä altistuu helpommin sairauksille väärissä vesi olosuhteissa.

      Kerro vesiarvosi!

      Leväbarbien väh. akva mitat sekä parven koko; pit. 2m, kork. 40cm, syv. 40cm, parvikoko väh. 6-8 kalaa.

      Partikset alkaa jossain vaiheessa poikimaan jos ovat eri sukupuolta, sitten oot kusessa niitten poikasten kanssa, kukaan ei niitä osta kun niitä on jo nyt myyntipalstat väärällään.
      Eristä ukot ja akat eri akvoihin!

      Selkä uimari on parvikala ja vaatii yli 6 kalan parven turvaksi akvaarion sisä- ja ulkopuolisilta vaaroilta. Lisäksi se kasvaa turhan suureksi pidettäväksi noin pienessä akvaariossa.

      EN suosittele siis mitään kalaa akvaarioosi ennenkuin olet hoitanut kalaston kuntoon!

      • levabarbi

        Kiitos neuvoistanne!

        Miekkapyrstöni on kasvatettu samanlaisessa vedessä kuin altaassani on.

        Levikseni sekä lehtikala ovat vielä poikasia, luovun niistä kun ne ovat liian isoja altaaseeni.

        En voi kertoa vesiarvojani kun ei ole testejä.
        Mittautan ajoittain vesiarvot akvaarioliikkeissä eikä niissä ollut ainakaan viimeksi mitään vikaa.

        Parttikset mulla on ollu jo pari vuotta eikä ne ole poikasia tehneet vaikka ovatkin jo n.8cm pitkiä. Pienin parttis on vasta n.3cm.Tiedän jo etukäteen minne saan ainakin yhden poikueen jos niitä edes tulee.

        Akvaariokeskuksessa minulle sanottiin että selkäuimarit mahtuvat altaaseeni ja että 4kpl olisi hyvä määrä. Minulla oli niitä neljä, mutta yksi kuoli vähän aikaa sitten.


      • patu
        levabarbi kirjoitti:

        Kiitos neuvoistanne!

        Miekkapyrstöni on kasvatettu samanlaisessa vedessä kuin altaassani on.

        Levikseni sekä lehtikala ovat vielä poikasia, luovun niistä kun ne ovat liian isoja altaaseeni.

        En voi kertoa vesiarvojani kun ei ole testejä.
        Mittautan ajoittain vesiarvot akvaarioliikkeissä eikä niissä ollut ainakaan viimeksi mitään vikaa.

        Parttikset mulla on ollu jo pari vuotta eikä ne ole poikasia tehneet vaikka ovatkin jo n.8cm pitkiä. Pienin parttis on vasta n.3cm.Tiedän jo etukäteen minne saan ainakin yhden poikueen jos niitä edes tulee.

        Akvaariokeskuksessa minulle sanottiin että selkäuimarit mahtuvat altaaseeni ja että 4kpl olisi hyvä määrä. Minulla oli niitä neljä, mutta yksi kuoli vähän aikaa sitten.

        Miekoille KH 8-10 muille kaloille riittää KH 4-5.

        Miksi otat kaloja joita joutuu luopumaan, ei tule nähtyä koko elinkaarta???

        Kantsisi hankkia perus vesitestit!!!!
        Ei liike Voi tietää sun kalastosi suositus vesi arvoja ellet siitä mainitse ja siltikään ne ei välttämättä ota asiaan kantaa. Ne vaan mittaa vesi arvot, tuskin edes kaikkia tarvittavia!!!, ja ottaa rahat pois!!!!

        Liike ei useimmiten tiedä kalojen elin olosuhteista mitään, niille riittä kun kassasas kilisee.
        Mihin selkäuimaris kuoli???
        Mulla ei ole kuoleman tapauksia ollut akvaarioissani kymmeneen vuoteen!!!
        Selkäuimarit elää n. 20 vuotiaaks!!!

        Epäilen että vesi arvoissasi on sittenkin jotain mätää.

        Kerro miten hoidat kalojasi ja miten akvaariotasi, ruokinnat, vedenvaihdot jnejne.


      • levanbarbi
        patu kirjoitti:

        Miekoille KH 8-10 muille kaloille riittää KH 4-5.

        Miksi otat kaloja joita joutuu luopumaan, ei tule nähtyä koko elinkaarta???

        Kantsisi hankkia perus vesitestit!!!!
        Ei liike Voi tietää sun kalastosi suositus vesi arvoja ellet siitä mainitse ja siltikään ne ei välttämättä ota asiaan kantaa. Ne vaan mittaa vesi arvot, tuskin edes kaikkia tarvittavia!!!, ja ottaa rahat pois!!!!

        Liike ei useimmiten tiedä kalojen elin olosuhteista mitään, niille riittä kun kassasas kilisee.
        Mihin selkäuimaris kuoli???
        Mulla ei ole kuoleman tapauksia ollut akvaarioissani kymmeneen vuoteen!!!
        Selkäuimarit elää n. 20 vuotiaaks!!!

        Epäilen että vesi arvoissasi on sittenkin jotain mätää.

        Kerro miten hoidat kalojasi ja miten akvaariotasi, ruokinnat, vedenvaihdot jnejne.

        Kyllä mä AINA kerron koko akvaarioni kalaston kun ostan tai edes harkitsen uusien kalojen ostamista. Enhän nytkään osta plekoja hankkimatta ensin niistä tietoa.

        Selkäuimarini kuoli vesipöhöön ja silloin altaani vesiarvot olivat huonot. Nyttemmin asia on korjattu eikä minulla ole kuollut kuin yksi kala viimeisen kymmenen vuoden aikana.
        Mun 2 vanhinta selkäuimaria ovat ollet mulla jo 9vuotta ja voivat ihan hyvin ja tulevat aina syömään kun annan survareita tai pohjatabletteja.

        Kalojeni menuu: surviaisia, hiutaleita, pohjatabletteja, salaattia, kurkkua, paprikaa, herneitä, papuja, tomaattia, perunankuoria ym.kasviksia.
        Olen myös ajatellut valmistaa joku päivä räxmiksiä.

        Vaihdan vettä viikottain n.90litraa ja pesen suodattimet(niitä on 2) parin viikon välein.
        Ruokin kaloja pari kertaa päivässä.
        Minulla on kaksi loisteputkea.

        Kai se on mun oma asia jos annan kalojani pois.
        Aikaisemmin minulla oli tiikeribarbeja ja muutama niistä kuoli, joten koska parvi oli liian pieni niin annoin ne yli 300 litran akvaarioon yhdelle akvaristille. Akvaarioliikkeisiin en kalojani anna, annan niitä vain luotettaville akvaristeille.

        Minä todella välitän kaloistani ja yritän antaa niille parhaani mukaan hyvän elämän. Enhän muuten kävisi näillä akvaariokeskustelupalstoilla jos en hoidokeistani välittäisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6765
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4027
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2045
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1829
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1535
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe