Varaavan takan hyötykäyttö

Anonyymi

Talosta löytyy varaava takka ja haluaisin käyttää sitä kaukolämpölaskun alentamiseen. Asia vain on niin että entinen omistaja on jostain syystä poistanut termostaatit pattereista, joten niitä ei voi pistää pienemmälle takkalämmityksen ajaksi. Olen tosin kuullut että kaukolämpöautomatiikka havaitsee itse huonelämpötilan nousun ja laskee lämmitystehoa. Kertokaahan kokeneemmat miten sitä takkaa kuuluisi käyttää "oikein"?

8

310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mitähän seuraavaksi?

• Anonyymi

Jostainhan niiden pattereiden on saatava lämpötilatieto lämmitystä vartan? Ota nyt selvää missä anturi(t) ovat tai miten muuten säätö toimii. Sitten keskustellaan takasta.

• Anonyymi

No siis lämpökäyrää voi toki säätää pienemmälle, mutta muutoksen näkyminen kestää vuorokauden. Tarkoitin lähinnä sitä, että olisi kiva jos takalla voisi korvata osan kaukolämmöstä.

Aloittaja

• Anonyymi

no voe helevetti, eihän se patteriventtiili sulkeudu, jos termari puuttuu, tuskin lämpökäyrää kuitenkaan kesäasentoon saa, on kai se ulkolämpötilasta riippuvainen sentään. nyt patteriventtiilit kuntoon, niin homma hoituu sillä..

• Anonyymi

Jos et saa puita lähes ilmaiseksi, niin puilla lämmittäminen on kalliimpaa kuin kaukolämpö.
      Lisäksi maksat vuosittaisen nuohouksen noin 100e.

• Anonyymi

Olet oikeassa, takka onkin "tukilämmitysmuoto". Kysymykseni oli lähinnä, että älyääkö automatiikka itse esim. alentaa menoveden lämpötilaa kun takka nostaa huonelämpötilaa? Kiitos

Ap

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet oikeassa, takka onkin "tukilämmitysmuoto". Kysymykseni oli lähinnä, että älyääkö automatiikka itse esim. alentaa menoveden lämpötilaa kun takka nostaa huonelämpötilaa? Kiitos

Ap

Alkuperäisessä kysymyksessä suunniteltiin takan käyttöä kaukolämpölaskun alentamiseen. Vastasin tähän, ettei se oikein sovellu siihen.

Jos kysymyksenä olikin älyääkö lämmitysautomatiikka takan käytön, jos patteritermostaatit on poistettu, niin riippuu järjestelmästä. Jos sinulla on sisällä älyyn kytketty sisätermostaatti, niin älyää. Mutta, jos on ainoastaan patteritermostaatit, jotka on poistettu, niin ei älyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Alkuperäisessä kysymyksessä suunniteltiin takan käyttöä kaukolämpölaskun alentamiseen. Vastasin tähän, ettei se oikein sovellu siihen.

Jos kysymyksenä olikin älyääkö lämmitysautomatiikka takan käytön, jos patteritermostaatit on poistettu, niin riippuu järjestelmästä. Jos sinulla on sisällä älyyn kytketty sisätermostaatti, niin älyää. Mutta, jos on ainoastaan patteritermostaatit, jotka on poistettu, niin ei älyä.

Noh, taidan laittaa kiertovesipumppua pienemmälle takkalämmityksen ajaksi. Tori.fistä pitäisi saada halvalla puita. Ei tuo kaukolämpö nyt niin paljoa maksa mutta olisi kiva hyödyntää takkaa.

Ap

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      30
      3710
    2. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      49
      1628
    3. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      73
      1338
    4. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      75
      1181
    5. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1031
    6. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      171
      1030
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      81
      876
    8. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      38
      777
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      47
      735
    10. Mikä tekee kuuman

Kaivatustasi?
      Ikävä
      39
      720
    Aihe