Merkonomiksi jos haluaa olla vaatekaupassa töissä?

Anonyymi

Auttaako koulutus saamaan paikan? Vai onko parempi yrittää olla reippaan oloinen työhaastattelussa? Olen aika ujo ja hiljainen.

Pari vuotta olen nyt ollut siivooja. Alunperin hakeuduin alalle kun ajattelin että ujo ei saa olla esillä. Olen kuitenkin huomannut että siivoojan odotetaankin olevan sanavalmis ja toimeen tarttuva. Työskentely ei olekaan huomaamatonta puurtamista. Koko ajan ihmiset kommentoi luovat tuttavallista keskustelua. Osa tietysti huomaa minut vain jos kahvit on kaatunut lattialle mutta muuten tunnen olevani pakotetusti osa työpaikkaa. Ajattelisin että kaupassa olisin enemmän asiakaspalvelija. Jotkut voisivat vaihtaa pari sanaa mutta pääasiassa minua kohdeltaisiin henkilönä joka suorittaa maksutapahtuman.

5

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Työpaikan saamiseen on tarpeellista sekä merkonomin tutkinto että sopiva luonne.

      Myyjän ei tarvitse olla mikään hölöttäjä ja joka ihmiseen tarttuva tuppautuja. Asiallinen kyky kohdella asiakasta kohteliaasti on tarpeen. Ujo saa olla, mutta ihmisiä ei saa pelätä eikä karttaa. Lievä ujous voi olla viehättävääkin. Itsevarmuus kasvaa kun tietää mitä tekee.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta! Rupean nyt tosissani harkitsemaan opiskelun aloittamista.


    • Anonyymi

      jos koulu on toinen vaihtoehtosi niin HAE KOULUUN! myyjän työ on matalapalkkaista ja hyvin usein osaaikaista vuorotyötä. Myöhemmin haluat joko paremman paikan vaatekaupassa (esimies) tai kokonaan toiselle alalle ja näihin molempiin saat paremman edun kouluttautumalla, sillä se avaa ovet jatko opintoihin mikä esimiehiltä on suotavaa ja jos toinen ala haussa niin huomattavasti isompi tarjonta mitä hakea kun ei tarvitse hakea pelkkää ammattikoulua. Lisäksi mikään ei estä tekemästä vaatekaupassa töitä opintojen ohella jos haluat. Työpaikat vaatekaupoissa ovat pääosin juuri opiskelijoille sopivia osaaikaisia sopimuksia.

    • Anonyymi

      Merkonomin tutkinto on liiketalouden perustutkinto. Ja jos ollaan rehellisiä, sen saa kuka tahansa....valitettavasti. Eipä silti kyllä se varmaan jotakin pätevyyttä antaa, varsinkin jos hommaa sellaiset työssäoppimispaikat, jossa oikeasti voi oppia jotakin.

      Vaatekaupassa työskentely vaatii ensisijiasesti hyviä vuorovaikutustaitoja ja asiakaspalveluosaamista, eli oikeaa asennetta työskentelyyn.

      Ujo ja arka ei selviä myyjän työstä.

      • Anonyymi

        Tietenkin merkonomin tutkinnon voi opiskella kuka tahansa. Onneksi!

        Kun haluaa myyjän työhön, mikä tahansa kaupallinen tutkinto on vakuuttavampi kuin ei tutkintoa ollenkaan. Tutkinto osoittaa sentään kiinnostusta alaan ja kykyä pitkäjänteiseen toimintaan.

        Tutkinto on hyvin monella, joten hakijan asenne ja asiakaspalveluun soveltuvuus ratkaisevat työnsaannin. Tutkinnon puuttuminen vaikeuttaa ensimmäisen myyjän työpaikan saamista huomattavasti. Yksinkertaistettuna tutkinto on välttämätön mutta ei riittävä ominaisuus myyjäksi pääsemiselle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1632
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1369
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1076
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      713
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      707
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe