Litium akku heikkenee jyrkemmin kun vuosia tulee

Anonyymi

Akun kunto ja varaus/purkukyky heikkenee jyrkemmin kun vuosia valmistuksesta yli 5v. Ja lisäksi sen käyttö.

akkuauton elinikä voi jäädä lyhyeksi suhteessa polttomoottoriin, jossa ei ole itsestään vanhenevaa tekniikkaa.

83

2580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nykyinen akku-teknologia on kuluvaa, kallista, painavaa...
      Kun akku valmistetaan, alkaa se heti tuhoutua nopetuvaan tahtiin.

      Ja teknologia on sama kuin esim. puhelimessa, porakoneessa, autossa, vain akun koko ja latausohjaus vaihtele... AKut siis kuluu, jokainen sen on huomannut...

      uutta teknologiaa ei edes ole näköpiirissä.
      Joten liika kiire sähköautojen kanssa on aika tuhlaavaa...

      • Anonyymi

        Litiumakku alkaa vanhenemaan valmistuspäivästä alkaen vaikka sitä ei käytettäisi koskaan. Lisäksi se kestää vain määrätyn määrän latauskertoja.


    • Anonyymi

      Tietäähän tuon jokainen jo yleisellä elämänkokemuksella. Ei tarvi katsoa kuin kännyköitä, 2v jälkeen on jo akku heikentynyt ja lataa hitaammin. Ei ne autojen Li-Ioniakut sen paremmin käyttäydy. Saahan sitä toki itselleen kaikenlaista uskotella.

    • Anonyymi

      Eli sinun mutu pesee todetun datan esim. Teslan akkujen vanhenemisesta? Keskiarvo 8 vuotiaiden Tesla Model S akkujen kapasiteetista on tällä hetkellä 93%.

      Jos käyrää seuraa, 10 vuoden kohdalla on jäljellä 92%. 20 vuoden kohdalla ainakin 87%.

      En olisi kovin huolissani, polttomoottorit vaikuttavat hajoavan paljon nopeammin.

      • Anonyymi

        140 tonnin teslan hinnalla ostaa jo tankkilaivallisen bensaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        140 tonnin teslan hinnalla ostaa jo tankkilaivallisen bensaa.

        Käytetyn Model S:n saa jo 30-40k€. Käytetyn akusta ja voimansiirrosta en olisi huolissani, mutta monesta muusta seikasta kyllä, kuten jousituksesta...


      • Anonyymi

        Patteriuskova missasi pointin. Tai siis sulki silmänsä tosiasioilta, kuten tapana on.

        Patterien hiipuminen ei mene tasaiseen tahtiin, vaan voi kiihtyä loppua kohti. Tähän on 2 syytä:

        1) patteriauton akussa voi olla uutena käyttämätöntä reserviä eli nimellisesti 45 kWh akku voikin olla oikeasti 50 kWh akku, josta on käytössä vain 90 % kapasiteetista

        Kun akku hiljalleen hiipuu, otetaan reserviä käyttöön niin, että käyttäjälle näkyvä kapasiteetti ja auton toimintasäde pysyvät ennallaan. Kunnes reservit on syöty....

        2) Akkua rasittaa eniten lataus yli 80 % ja purkaminen alle 30 %. Alkuun voi helposti pysytellä näiden välillä (pl. ne pari satunnaista Lapin reissua tms. pitkää ajomatkaa), mutta akun hiipuessa tulee entistä useammin eteen tarve ladata se ihan täyteen ja purkaa se lähes tyhjäksi asti -> vaikka ajomatkojen pituus pysyy vakiona, akku alkaa kulua koko ajan nopeammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriuskova missasi pointin. Tai siis sulki silmänsä tosiasioilta, kuten tapana on.

        Patterien hiipuminen ei mene tasaiseen tahtiin, vaan voi kiihtyä loppua kohti. Tähän on 2 syytä:

        1) patteriauton akussa voi olla uutena käyttämätöntä reserviä eli nimellisesti 45 kWh akku voikin olla oikeasti 50 kWh akku, josta on käytössä vain 90 % kapasiteetista

        Kun akku hiljalleen hiipuu, otetaan reserviä käyttöön niin, että käyttäjälle näkyvä kapasiteetti ja auton toimintasäde pysyvät ennallaan. Kunnes reservit on syöty....

        2) Akkua rasittaa eniten lataus yli 80 % ja purkaminen alle 30 %. Alkuun voi helposti pysytellä näiden välillä (pl. ne pari satunnaista Lapin reissua tms. pitkää ajomatkaa), mutta akun hiipuessa tulee entistä useammin eteen tarve ladata se ihan täyteen ja purkaa se lähes tyhjäksi asti -> vaikka ajomatkojen pituus pysyy vakiona, akku alkaa kulua koko ajan nopeammin.

        Miksi nämä eivät sitten näy tilastoissa?


      • Anonyymi

        Tesla on hukka sijoitus, joten siksi se halutaan tehdä veronmaksajien rahoilla, tuettuna.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla on hukka sijoitus, joten siksi se halutaan tehdä veronmaksajien rahoilla, tuettuna.....

        Teslaan ei mitään tukia saa, joten lopeta höpötys. No, karvalakkimallia lukuunottamatta, mutta eihän sitä juuri kukaan osta. Tukia saa vain alle 50000€ sähköautoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi nämä eivät sitten näy tilastoissa?

        Patteriuskova ummistaa silmänsä tosiasioilta. Patteriautot ovat niin uusi juttu, ettei vielä ole paljoa aineistoa pureskeltavaksi sen suhteen, miten akut pelittää yli 10 v ikäisinä.

        On näitä akkuja ilmeisesti jokunen kyykännytkin, mutta uskovaisten puheissa moinen kuitataan aina käyttövirheeksi. Sehän on myös selvää, ettei autonvalmistajat suostu kertomaan kenellekään, paljonko joutuvat takuun tai tuotevastuun puitteissa korjauksia tekemään. Eikä omistajatkaan yleensä asiasta huutele, ettei jälleenmyyntiarvo kärsi. Vertalukohdaksi voit katsella vaikka tohjon D4D pommikoneen ongelmia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi nämä eivät sitten näy tilastoissa?

        Idiooteille tehdään juuri sellaisia tilastoja mitä he haluavat katsella. 30 v aikana kaikkien akkuteknologioiden kanssa toiminut... litium kestää vähiten. Litiumeista hyvänä esimerkkinä- samassa laitteessa Samsungin akkukennoja, ikä 9-11 vuotta, LG kennoilla 2-3 vuotta.


    • Anonyymi

      Näitä maallikkosaarnaajia tämä palsta on pullollaan. Yhteistä heille on että heillä ei ole koskaan mitään tutkimustietoa saarnansa perusteeksi. Aina vain toistellaan näitä oman pään uskomuksia.
      Erityisesti naurattaa kun käytetään termiä "yleinen tieto". Jos mikään muu ei paljasta niin viimeistään tuon termin käyttäminen paljastaa että maallikkosaarnaja on taas asialla. Ei mitään hajua oikeasti mistään mutta sitäkin enemmän päin pesrettä olevia uskomuksia ja intoa saarnata mäistä uskomuksista.
      Faktojen tarjoaminen näille kalkkiksille menee aivan hukkaan. Aivot ovat lakanneet ottamasta vastaan tietoa joskus Mauno Koiviston kausilla.

      • Anonyymi

        sähköauton akun voidaan odottaa kestävän 10–15 vuotta. Senkin jälkeen akku toimii, mutta yhdellä latauksella saatava ajomatka on lyhentynyt noin kolmanneksella
        Kertoo Kauppalehti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sähköauton akun voidaan odottaa kestävän 10–15 vuotta. Senkin jälkeen akku toimii, mutta yhdellä latauksella saatava ajomatka on lyhentynyt noin kolmanneksella
        Kertoo Kauppalehti.

        Laitapa vielä linkki siihen kauppalehden juttuun niin katsotaan mitä ne ovat oikeasti kirjoittaneet.

        Tässä lainaus TM:stä:
        "Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan."

        https://tekniikanmaailma.fi/sahkoauton-akun-vaihtaminen/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitapa vielä linkki siihen kauppalehden juttuun niin katsotaan mitä ne ovat oikeasti kirjoittaneet.

        Tässä lainaus TM:stä:
        "Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan."

        https://tekniikanmaailma.fi/sahkoauton-akun-vaihtaminen/

        Etsi ite vaan, siinähän sulle on 4 rivillistä hakusanoja valmiiksi.


      • Anonyymi

        Akkujen takuita:
        Volvo5 vuotta tai 100 000 km
        Mercedes-Benz 6 vuotta tai 100 000 km
        Volkswagen 8 vuotta tai 160 000 km
        Audi e-tron8 vuotta tai 160 000 km
        Renault Zoe 8 vuotta tai 160 000 km
        BMW 8 vuotta tai 100 000 km

        Kyllä ei ole sähköautot tehty Suomea varten. Täällä on autojen keskmääräinen ikä 12,5v ja romutusikä 25v. Eli yli puolet ajelee yli 12,5v ajokeilla. Siinä kun kalliista bilikasta pätkähtää akku päreiksi sadan tonnin mittarilukemassa ja eteen lyödään 25 tonnin lasku uusimisesta niin hymy hyytyy urheimmallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etsi ite vaan, siinähän sulle on 4 rivillistä hakusanoja valmiiksi.

        No näin just. Tas jälleen kerran pelkkää tyhjää höpinää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen takuita:
        Volvo5 vuotta tai 100 000 km
        Mercedes-Benz 6 vuotta tai 100 000 km
        Volkswagen 8 vuotta tai 160 000 km
        Audi e-tron8 vuotta tai 160 000 km
        Renault Zoe 8 vuotta tai 160 000 km
        BMW 8 vuotta tai 100 000 km

        Kyllä ei ole sähköautot tehty Suomea varten. Täällä on autojen keskmääräinen ikä 12,5v ja romutusikä 25v. Eli yli puolet ajelee yli 12,5v ajokeilla. Siinä kun kalliista bilikasta pätkähtää akku päreiksi sadan tonnin mittarilukemassa ja eteen lyödään 25 tonnin lasku uusimisesta niin hymy hyytyy urheimmallakin.

        Onhan nuo takuut 2-3 kertaa pidempiä kuin polttis-voimalinjan takuut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan nuo takuut 2-3 kertaa pidempiä kuin polttis-voimalinjan takuut.

        Vaan on se huippuinvestointi jos pahimmillaan jo 8v ikäinen auto kannattaa laittaa romikseen ja ostaa uusi tilalle. Ja luonto kiittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan on se huippuinvestointi jos pahimmillaan jo 8v ikäinen auto kannattaa laittaa romikseen ja ostaa uusi tilalle. Ja luonto kiittää.

        Mitä jos 8 vuotiaasta polttiksesta levähtää motti totaalisesti? Mikä ero?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos 8 vuotiaasta polttiksesta levähtää motti totaalisesti? Mikä ero?

        Sen uusiminen maksaa maksaa max 6-7 tonttua. Eroa 20 tonnia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen uusiminen maksaa maksaa max 6-7 tonttua. Eroa 20 tonnia.

        Koneen uusimisen 6-7 tontulla saa vain niin halpoihin autoihin ettei sen uusiminen olisi kutenkaan järkevää.

        Oikeassa elämässä tuollaisessa tapauksessa valmistajan virhevastuulla olisi iso rooli. Sekä motin että akuston tulisi kestää auton koko eliniän joten kuluttajalle tulisi vain osa kustannuksista.
        Mutta joka tapauksessa aivan turhaa löpinää. Kummatkin tapaukset ovat niin epätodennäköisiä että sama kun pohtisi mitä jos meteoriitti pamahtaa päähän.
        Akuston tapauksessa pahin mitä oikeasti voisi sattua että joku yksittäinen kenno voitaisiin joutua vaihtamaan ja sekin menisi pääosin virhevastuun piikkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen uusiminen maksaa maksaa max 6-7 tonttua. Eroa 20 tonnia.

        Totta, akkujen hinta on 6-7 tonnin kieppeillä sellaselle 60-70 kWh:lle. 4 vuoden päästä se on enää 3-4 tonnia, siihen korjaamokulut muut päälle ehkä 5-6 tonnia homman hinta.

        Compliance car puulaakit, kuten BMW, yms. on asia erikseen. Ei niitä kiinnosta sähköautoasiakkaan ongelmat. Osta Tesla niin toimii.

        En tosin mitenkään usko, että polttomoottori maksaa 26-27 tuhatta euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, akkujen hinta on 6-7 tonnin kieppeillä sellaselle 60-70 kWh:lle. 4 vuoden päästä se on enää 3-4 tonnia, siihen korjaamokulut muut päälle ehkä 5-6 tonnia homman hinta.

        Compliance car puulaakit, kuten BMW, yms. on asia erikseen. Ei niitä kiinnosta sähköautoasiakkaan ongelmat. Osta Tesla niin toimii.

        En tosin mitenkään usko, että polttomoottori maksaa 26-27 tuhatta euroa.

        Polttomoottorin uusiminen on töineen 10 tonnin juttu. Siis uusi kone pellin alle merkkiliikkeessä. Niin kallista, että näitä tehdään vain, jos valmistaja maksaa kaiken tai ainakin valtaosan.

        Mutta latauskelvottoman hypetyksenkin n. 1 kWh akun uusimiselle on kerrottu hinnaksi reilu 2 tonnia ja lataushbridien reilun 10 kWh akut siellä kymppitonnin pinnassa.

        Datsun Leafille muistaakseni akuston hinta 6-7 tonnia, mutta akku on nykymittapuulla pieni (alkupään malleilla 24 - 30 kWh) eikä ainakaan alkupään malleissa akusto ollut jäähdytetty ts. tekniikka paljon yksinkertaisempaa, kuin nykyisissä täyssähköautoissa ja lataushybrideissä.

        wGolfille väläyteltiin koko akuston hinnaksi 28 tonnia (Taloussanomat tms. pari vuotta sitten) ja useimmat valmistajat, ml. Tesla, kieltäytyivät antamasta minkäänlaista hintaa. Siihen varmaan on syynsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottorin uusiminen on töineen 10 tonnin juttu. Siis uusi kone pellin alle merkkiliikkeessä. Niin kallista, että näitä tehdään vain, jos valmistaja maksaa kaiken tai ainakin valtaosan.

        Mutta latauskelvottoman hypetyksenkin n. 1 kWh akun uusimiselle on kerrottu hinnaksi reilu 2 tonnia ja lataushbridien reilun 10 kWh akut siellä kymppitonnin pinnassa.

        Datsun Leafille muistaakseni akuston hinta 6-7 tonnia, mutta akku on nykymittapuulla pieni (alkupään malleilla 24 - 30 kWh) eikä ainakaan alkupään malleissa akusto ollut jäähdytetty ts. tekniikka paljon yksinkertaisempaa, kuin nykyisissä täyssähköautoissa ja lataushybrideissä.

        wGolfille väläyteltiin koko akuston hinnaksi 28 tonnia (Taloussanomat tms. pari vuotta sitten) ja useimmat valmistajat, ml. Tesla, kieltäytyivät antamasta minkäänlaista hintaa. Siihen varmaan on syynsä.

        Polttomoottoriautossa se polttomoottori ei ole auton kallein osa, vaan tod. näk. kori,

        Patteriautoissa on aika ilmiselvää, että patteri on kallein osa. Jos akku on heikossa hapessa, koko auto on arvoton -> ei mitään mieltä alkaa uusimaan akustoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, akkujen hinta on 6-7 tonnin kieppeillä sellaselle 60-70 kWh:lle. 4 vuoden päästä se on enää 3-4 tonnia, siihen korjaamokulut muut päälle ehkä 5-6 tonnia homman hinta.

        Compliance car puulaakit, kuten BMW, yms. on asia erikseen. Ei niitä kiinnosta sähköautoasiakkaan ongelmat. Osta Tesla niin toimii.

        En tosin mitenkään usko, että polttomoottori maksaa 26-27 tuhatta euroa.

        > Totta, akkujen hinta on 6-7 tonnin kieppeillä sellaselle 60-70 kWh:lle. 4

        Niin, jos puhutaan latauskelvottomien hybridien parin kWh akuista. Mutta nehän eivät ole sähköautoja lainkaan. Lataushybridit kymppitonnin pintaan ja täyssähköautot 30 000 €.
        https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/#df4c9a0d

        Jos vanhan, sanotaanko ehjänä noin 10 000 € arvoisen, auton akku hiipu, niin ei siihen kukaan täysipäinen ala akustoa uusimaan, vaikka uusimisen saisi silloin joskus hoidettua kymppitonnilla nykyisen 30 tonnin sijaan. Ei uusi akku nosta vanhan auton hintaa 10->20 tonnin, varmaan vaikutus enempi satasissa. Vrt. miten suuri myyntivaltti on "moottori uusittu" jossain 10 v ikäisessä ja liki 200 tkm ajetussa autossa. Näistähän on mm. Toyota tarjonnut runsaasti esimerkkejä.

        Valtaosa rahasta kankkulan kaivoon. Parempi vaihtoehto myydä auto purkuosiksi (pari donaa käteen) ja ostaa vielä toimivalla akulla varustettu käytetty tilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen takuita:
        Volvo5 vuotta tai 100 000 km
        Mercedes-Benz 6 vuotta tai 100 000 km
        Volkswagen 8 vuotta tai 160 000 km
        Audi e-tron8 vuotta tai 160 000 km
        Renault Zoe 8 vuotta tai 160 000 km
        BMW 8 vuotta tai 100 000 km

        Kyllä ei ole sähköautot tehty Suomea varten. Täällä on autojen keskmääräinen ikä 12,5v ja romutusikä 25v. Eli yli puolet ajelee yli 12,5v ajokeilla. Siinä kun kalliista bilikasta pätkähtää akku päreiksi sadan tonnin mittarilukemassa ja eteen lyödään 25 tonnin lasku uusimisesta niin hymy hyytyy urheimmallakin.

        Tuosta listastasikin näkyy ero "mukasähköautojen" (Plugarit) ja oikeiden täyssähköautojen välillä. Akkuja kuluttaa eniten lataus/purkaussyklit, joita tulee lataushybridille (1/pv) noin 5 kertaa enemmän kuin täyssähköautolle (1/vko). Kennovalmistajat lupaavat 1500-3000 sykliä, jonka jälkeen kapasiteetti on tippunut alle 80%. Lataushybridillä tuo tulee täyteen 3-5 vuodessa, täyssähköllä n. 20 vuodessa. Voi se akku tuonkin jälkeen olla vielä ihan ajokunnossa, mutta auton range ja suorituskyky ovat jo selvästi uutta huonommat.

        Volvo, MB ja BMW ovat keskittyneet tekemään noita lataushybridejä, ja ovat tällä väärällä strategiavalinnalla jääneet vuosia muiden jälkeen sähköautoissa. Tosin BMW:llä oli takavuosina myös ihan oikeakin sähköauto i3, josta varmaan tuo listan 8 vuotta on otettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta listastasikin näkyy ero "mukasähköautojen" (Plugarit) ja oikeiden täyssähköautojen välillä. Akkuja kuluttaa eniten lataus/purkaussyklit, joita tulee lataushybridille (1/pv) noin 5 kertaa enemmän kuin täyssähköautolle (1/vko). Kennovalmistajat lupaavat 1500-3000 sykliä, jonka jälkeen kapasiteetti on tippunut alle 80%. Lataushybridillä tuo tulee täyteen 3-5 vuodessa, täyssähköllä n. 20 vuodessa. Voi se akku tuonkin jälkeen olla vielä ihan ajokunnossa, mutta auton range ja suorituskyky ovat jo selvästi uutta huonommat.

        Volvo, MB ja BMW ovat keskittyneet tekemään noita lataushybridejä, ja ovat tällä väärällä strategiavalinnalla jääneet vuosia muiden jälkeen sähköautoissa. Tosin BMW:llä oli takavuosina myös ihan oikeakin sähköauto i3, josta varmaan tuo listan 8 vuotta on otettu.

        So not, nuo ovat aina myös niitä keskimääräisiä kestoja. Aina tulee muutama %, joka saa käteensä mustan pekan eli kesto jää jostain syystä heikommaksi.

        Patteriautoista on myös niin surkean vähän kokemuksia, ettei oikein tiedetä, mitä muuta voi mennä vikaan kuin kennoston vaheneminen. Esim. miten käy pikku parkkipaikkakolarin tai mökkitien pohjakosketuksen seurauksena. Tai, no, Teslata tiedetään - merkkikorjaamoita ei ole ja jos valmistaja saa päähänsä, että "väärin korjattu", niin voivat etäyhteydellä vetää virtuaalisesti töpselin seinästä. Sen jälkeen autoa ei enää saa ladattua Teslan omilla latausasemilla ja voinevat myös tehdä muutakin jäynää (autopilotit yms. pois... onhan näitä etänä autoihin lisäiltykin).

        Jonniimoinen kysymysmerkki voi olla myös akuston nestekiertoinen lämmitys ja jäähdytys.

        Leafin akuston suht halpaa hintaa näköjään ahkerasti lainattu, mutta siinä on nykymittapuulla pieni akku (alkupään malleissa 24 kWh) eikä lainkaan jäähdytystä.

        Pikalataus ylipäätään vaatii, että auto kommunikoi latausaseman kanssa. Sekin on ainakin taannoin epäonnistunut, kun ei ohjelmistot ole kätelleet. Näinköhän riittää valmistajilla intoa tarjota tarpeen tullen päivityksiä vielä 10, 15 tai 20 vuoden ikäisiin autoihin? Vrt. vaikka tuki intrgroidulle naville voi loppua jo muutaman vuoden jälkeen. Muualla maailmassa 7 vuotias auto on jo wanhus.

        No, uskovainen tietysti selittää, ettei haittaa, kun aina voi hidasladata kotona...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Totta, akkujen hinta on 6-7 tonnin kieppeillä sellaselle 60-70 kWh:lle. 4

        Niin, jos puhutaan latauskelvottomien hybridien parin kWh akuista. Mutta nehän eivät ole sähköautoja lainkaan. Lataushybridit kymppitonnin pintaan ja täyssähköautot 30 000 €.
        https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/#df4c9a0d

        Jos vanhan, sanotaanko ehjänä noin 10 000 € arvoisen, auton akku hiipu, niin ei siihen kukaan täysipäinen ala akustoa uusimaan, vaikka uusimisen saisi silloin joskus hoidettua kymppitonnilla nykyisen 30 tonnin sijaan. Ei uusi akku nosta vanhan auton hintaa 10->20 tonnin, varmaan vaikutus enempi satasissa. Vrt. miten suuri myyntivaltti on "moottori uusittu" jossain 10 v ikäisessä ja liki 200 tkm ajetussa autossa. Näistähän on mm. Toyota tarjonnut runsaasti esimerkkejä.

        Valtaosa rahasta kankkulan kaivoon. Parempi vaihtoehto myydä auto purkuosiksi (pari donaa käteen) ja ostaa vielä toimivalla akulla varustettu käytetty tilalle.

        "> Totta, akkujen hinta on 6-7 tonnin kieppeillä sellaselle 60-70 kWh:lle. 4

        Niin, jos puhutaan latauskelvottomien hybridien parin kWh akuista. Mutta nehän eivät ole sähköautoja lainkaan. Lataushybridit kymppitonnin pintaan ja täyssähköautot 30 000 €."

        Tuossa on kyse täyssähköautojen akuista. Ne täyssähköautojen (ja hybridien) valmistajat, jotka myyvät myös tavallisia polttomoottoriautoja tuppaavat nylkemään kohtuuttomia summia uudesta (tai korjatusta) akusta. Koska näitä valmistajia ei kiinnosta loppukäyttäjä, vaan se miten monta sähköautoa he saavat valmistettua rajallisella määrällä akkuja. Compliance car-sähköautot kannattaa jättää nurkkaan pölyyntymään.

        Joten parempi ostaa vain Teslalta, Rivianilta, Lucidilta, yms. Muuten voi tulla kalliiksi. Onneksi sähköautojen akut kestävät helposti 20 vuotta. Mutta en silti ottaisi riskiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "> Totta, akkujen hinta on 6-7 tonnin kieppeillä sellaselle 60-70 kWh:lle. 4

        Niin, jos puhutaan latauskelvottomien hybridien parin kWh akuista. Mutta nehän eivät ole sähköautoja lainkaan. Lataushybridit kymppitonnin pintaan ja täyssähköautot 30 000 €."

        Tuossa on kyse täyssähköautojen akuista. Ne täyssähköautojen (ja hybridien) valmistajat, jotka myyvät myös tavallisia polttomoottoriautoja tuppaavat nylkemään kohtuuttomia summia uudesta (tai korjatusta) akusta. Koska näitä valmistajia ei kiinnosta loppukäyttäjä, vaan se miten monta sähköautoa he saavat valmistettua rajallisella määrällä akkuja. Compliance car-sähköautot kannattaa jättää nurkkaan pölyyntymään.

        Joten parempi ostaa vain Teslalta, Rivianilta, Lucidilta, yms. Muuten voi tulla kalliiksi. Onneksi sähköautojen akut kestävät helposti 20 vuotta. Mutta en silti ottaisi riskiä.

        Petterille tiedoksi. Patteriautot ovat tolkuttoman kalliita ja ne valmistetaan tappiolla.

        Teslakin teki pitkään turskaa, mutta kääntyi noin vuosi sitten voitolliseksi. Tosin pelkällä sähköautojen myynnillä olisi kait edelleen tappiollinen. Tesla tahkoaa rahaa autojen myynnin lisäksi myös sillä, että myy käyttämättömiä päästökiintiöitä muille.

        VW sun muut tekevät patteriautonsa tappiolla. Mutta näillä patteriautoilla saadaan painettua autotuotannon keskimääräinen CO2 päästö pienemmäksi ja näin vältetään raskaat sakot kiintiön ylityksestä. Patteriautoja tehdään vain sen verran kuin on pakko.

        Mutta petterillä jalat tukevasti ilmassa ja fantasiat tyyliin "patteriauton saa kohta kymppitonnilla, koska siinä ei ole kallista polttomoottoria".

        Polttomoottorin valmistuskustannus on siellä tuotantolinjalla tonnin luokkaa eikä koko auto montaa tonnia maksa (suorat materiaalikulut. Patteriautoissa taitaa jo pelkkä patteri maksaa enemmän. Kustannukset pitäisi saada murto-osaan nykyisestä, jotta valmistus muuttuisi edes nollakatteelliseksi... ja siitä on pitkä matka hinnanalenuksiin. Mutta petterillä on jalat tukevasti ilmassa - parin vuoden päästä patteriauton saa kymppitonninlla tai korkeintaan kahdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Petterille tiedoksi. Patteriautot ovat tolkuttoman kalliita ja ne valmistetaan tappiolla.

        Teslakin teki pitkään turskaa, mutta kääntyi noin vuosi sitten voitolliseksi. Tosin pelkällä sähköautojen myynnillä olisi kait edelleen tappiollinen. Tesla tahkoaa rahaa autojen myynnin lisäksi myös sillä, että myy käyttämättömiä päästökiintiöitä muille.

        VW sun muut tekevät patteriautonsa tappiolla. Mutta näillä patteriautoilla saadaan painettua autotuotannon keskimääräinen CO2 päästö pienemmäksi ja näin vältetään raskaat sakot kiintiön ylityksestä. Patteriautoja tehdään vain sen verran kuin on pakko.

        Mutta petterillä jalat tukevasti ilmassa ja fantasiat tyyliin "patteriauton saa kohta kymppitonnilla, koska siinä ei ole kallista polttomoottoria".

        Polttomoottorin valmistuskustannus on siellä tuotantolinjalla tonnin luokkaa eikä koko auto montaa tonnia maksa (suorat materiaalikulut. Patteriautoissa taitaa jo pelkkä patteri maksaa enemmän. Kustannukset pitäisi saada murto-osaan nykyisestä, jotta valmistus muuttuisi edes nollakatteelliseksi... ja siitä on pitkä matka hinnanalenuksiin. Mutta petterillä on jalat tukevasti ilmassa - parin vuoden päästä patteriauton saa kymppitonninlla tai korkeintaan kahdella.

        Et tainnut älytä mistä on kyse. Jos polttisvalmistaja myy pelkän akuston kohtuulliseen hintaan kuluttajalle, sille ei tule pelkästään akun tuotanto yms. myyntiin liittyvä kuluksi. Vaan se tarkoittaa myös yhtä kiintiöautoa vähemmän, mistä tulee melkoiset kulut. Joten akuston hinta on sen mukainen.

        Siksi vain tyhmä ostaa sähköauton polttomoottoriauton valmistajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koneen uusimisen 6-7 tontulla saa vain niin halpoihin autoihin ettei sen uusiminen olisi kutenkaan järkevää.

        Oikeassa elämässä tuollaisessa tapauksessa valmistajan virhevastuulla olisi iso rooli. Sekä motin että akuston tulisi kestää auton koko eliniän joten kuluttajalle tulisi vain osa kustannuksista.
        Mutta joka tapauksessa aivan turhaa löpinää. Kummatkin tapaukset ovat niin epätodennäköisiä että sama kun pohtisi mitä jos meteoriitti pamahtaa päähän.
        Akuston tapauksessa pahin mitä oikeasti voisi sattua että joku yksittäinen kenno voitaisiin joutua vaihtamaan ja sekin menisi pääosin virhevastuun piikkiin.

        Kuinka monta moottoria olette autoilu-uranne aikana joutuneet uusimaan? Aivan, en minäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan nuo takuut 2-3 kertaa pidempiä kuin polttis-voimalinjan takuut.

        Oikaisu takuista: Hyundai 5 v., Kia 7 v. . Germaaneilla vain surkean lyhyet takuut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "> Totta, akkujen hinta on 6-7 tonnin kieppeillä sellaselle 60-70 kWh:lle. 4

        Niin, jos puhutaan latauskelvottomien hybridien parin kWh akuista. Mutta nehän eivät ole sähköautoja lainkaan. Lataushybridit kymppitonnin pintaan ja täyssähköautot 30 000 €."

        Tuossa on kyse täyssähköautojen akuista. Ne täyssähköautojen (ja hybridien) valmistajat, jotka myyvät myös tavallisia polttomoottoriautoja tuppaavat nylkemään kohtuuttomia summia uudesta (tai korjatusta) akusta. Koska näitä valmistajia ei kiinnosta loppukäyttäjä, vaan se miten monta sähköautoa he saavat valmistettua rajallisella määrällä akkuja. Compliance car-sähköautot kannattaa jättää nurkkaan pölyyntymään.

        Joten parempi ostaa vain Teslalta, Rivianilta, Lucidilta, yms. Muuten voi tulla kalliiksi. Onneksi sähköautojen akut kestävät helposti 20 vuotta. Mutta en silti ottaisi riskiä.

        > Tuossa on kyse täyssähköautojen akuista.

        Siis kyseessä petterin valheet. Mitään läheviitettä ei löytynyt. Ja vaikka löytyisi, niin 6-7 tonnia voi olla pelkkä akun hinta. Siihen vaihtotyö päälle, niin ollaan äkkiä kymppitonnissa.

        Ja taitaa tosiaan olla kyseessä datsun Leaf, minkä akuston koko on neljäsosa siitä, mitä järeimmissä nykymalleissa ja akustosta puuttuu mm. aktiivinen jäähdytys, minkä vuoksi pikalataus voi olla mahdotonta kuumalla säällä tai heti moottoritieajon jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tainnut älytä mistä on kyse. Jos polttisvalmistaja myy pelkän akuston kohtuulliseen hintaan kuluttajalle, sille ei tule pelkästään akun tuotanto yms. myyntiin liittyvä kuluksi. Vaan se tarkoittaa myös yhtä kiintiöautoa vähemmän, mistä tulee melkoiset kulut. Joten akuston hinta on sen mukainen.

        Siksi vain tyhmä ostaa sähköauton polttomoottoriauton valmistajalta.

        > Vaan se tarkoittaa myös yhtä kiintiöautoa vähemmän, mistä tulee melkoiset kulut. Joten akuston hinta on sen mukainen.

        > Siksi vain tyhmä ostaa sähköauton polttomoottoriauton valmistajalta.

        Ei auta ostaa akkua sähköautovalmistajalta. Teslakin tahkoaa rahaa myymällä käyttämättömiä päästökiintiöitä muille. Ulos myyty akku = yksi sähköauto vähemmän = jää vähemmän päästökiintiöitä myytäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen takuita:
        Volvo5 vuotta tai 100 000 km
        Mercedes-Benz 6 vuotta tai 100 000 km
        Volkswagen 8 vuotta tai 160 000 km
        Audi e-tron8 vuotta tai 160 000 km
        Renault Zoe 8 vuotta tai 160 000 km
        BMW 8 vuotta tai 100 000 km

        Kyllä ei ole sähköautot tehty Suomea varten. Täällä on autojen keskmääräinen ikä 12,5v ja romutusikä 25v. Eli yli puolet ajelee yli 12,5v ajokeilla. Siinä kun kalliista bilikasta pätkähtää akku päreiksi sadan tonnin mittarilukemassa ja eteen lyödään 25 tonnin lasku uusimisesta niin hymy hyytyy urheimmallakin.

        Unohdit Toyota/Lexus 10v / 350 000km


    • Anonyymi

      Köp av elbil 360 000 – nytt batteri efter 7 år 250 000

    • Anonyymi

      Kaikki Teslan käyttäjien autoista kerätty informaatio näyttää tarkalleen päinvastaista: akkujen kunto heikkenee lähinnä ensimmäisenä vuotena. Tämän jälkeen heikkeneminen loivenee nopeasti. Keskimäärin kapasiteetista on jäljellä 96% ensimmäisen vuoden jälkeen, 93% 6-7 vuoden jälkeen.

      • Anonyymi

        Kyllä Tesla epäilemättä hyvä en, ei sitä kiistetä. Jos haluaa ostaa uuden Teslan niin oletuksella että se maksaa varusteineen ja talvipyörineen 90 te, ja että suomalaisen palkansaajan keskipalkka bruttona on 3600e/kk niin Teslan ostoon menee yli 2 vuoden bruttopalkka. Brutto. Eikä sillä vielä autoja ostella, ensin lähtee päältä verot ja asua ja elääkin vielä pitää. On tyydyttävä sangen vanhaan teslaan jos sellaisen haluaa. Ja kyllä esim. 10v vanha auto on jo vanha auto, olipa merkki ja käyttövoima mikä hyvänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Tesla epäilemättä hyvä en, ei sitä kiistetä. Jos haluaa ostaa uuden Teslan niin oletuksella että se maksaa varusteineen ja talvipyörineen 90 te, ja että suomalaisen palkansaajan keskipalkka bruttona on 3600e/kk niin Teslan ostoon menee yli 2 vuoden bruttopalkka. Brutto. Eikä sillä vielä autoja ostella, ensin lähtee päältä verot ja asua ja elääkin vielä pitää. On tyydyttävä sangen vanhaan teslaan jos sellaisen haluaa. Ja kyllä esim. 10v vanha auto on jo vanha auto, olipa merkki ja käyttövoima mikä hyvänsä.

        Klikkasin https://www.tesla.com/fi_fi/model3/design#battery läpi.

        63439 € tuli hinnaksi Model 3 LR AWD:lle, lisävarusteiksi otin vetokoukun ja talvirenkaat.

        Mistä tuo 90 k€ tulee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Klikkasin https://www.tesla.com/fi_fi/model3/design#battery läpi.

        63439 € tuli hinnaksi Model 3 LR AWD:lle, lisävarusteiksi otin vetokoukun ja talvirenkaat.

        Mistä tuo 90 k€ tulee?

        > 63439 € tuli hinnaksi Model 3 LR AWD:lle, lisävarusteiksi otin vetokoukun ja talvirenkaat.

        > Mistä tuo 90 k€ tulee?

        Hei patteripetteri! Oliko Model 3 myynnissä 3 vuotta sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > 63439 € tuli hinnaksi Model 3 LR AWD:lle, lisävarusteiksi otin vetokoukun ja talvirenkaat.

        > Mistä tuo 90 k€ tulee?

        Hei patteripetteri! Oliko Model 3 myynnissä 3 vuotta sitten?

        ...prk, siis oliko Model 3 myynnissä 10 vuotta sitten, kun sinulla näkyy olevan varmaa tietoa sen akun 10 vuoden kestosta?

        Tällä hetkellä vertailudataa tulee lähinnä Model S, mikä oli taannoin 100 k€ vehje listahinnalta.... ja sillä ei vielä ajokuntoista autoa saanut, esim talvirengassetti 5 k€ ja sitä rataa.

        Vaihtoehto B on Datsun Leaf. Taisi olla jotain 35 k€ pienellä (24 kWh) akulla ja 30 kWh sitten 40 k€ pintaan.

        Varasosien hinnoittelu on yleensä suhteessa auton alkuperäiseen hintaan. Koska niitä varaosia on aikanaan jouduttu tekemään varastoon, kalliilla kustannuksilla. Hinnat laskevat vain, jos samaa tai yhteensopivaa palikkaa tuotetaan edelleen, joko alkup. valmistajan toimesta (käytetään uudemmissakin malleissa) tai joku muu taho alkaa tehdä "piraatteja".

        Ei siis ole akusto ainoa ongelma, vaan esim. auton sis. rak. verkkovirtalaturin sanoessa poks voi varaosa maksaa monta tonnia. Näitäkin on nähty, lataushybridien kanssa.

        Tällä hetkellä tiedot mahdollisista ongelmista saadaan nimenomaan lataushybrideistä, koska niitä on myyty 5-6 kpl jokaista patteriautoa kohti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > 63439 € tuli hinnaksi Model 3 LR AWD:lle, lisävarusteiksi otin vetokoukun ja talvirenkaat.

        > Mistä tuo 90 k€ tulee?

        Hei patteripetteri! Oliko Model 3 myynnissä 3 vuotta sitten?

        "Hei patteripetteri! Oliko Model 3 myynnissä 3 vuotta sitten?"

        Hei polttispelle (ei pitäisi vajota noin alas kuin sä, mutta rajansa kaikella). Puhutaan uusista autoista. Ja Model 3 oli myynnissä 3 vuotta sitten. Myynti alkoi heinäkuussa 2017. Suomessa toki vasta 2019.

        Mistä ihmeestä tuon 3 vuotta repäisit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...prk, siis oliko Model 3 myynnissä 10 vuotta sitten, kun sinulla näkyy olevan varmaa tietoa sen akun 10 vuoden kestosta?

        Tällä hetkellä vertailudataa tulee lähinnä Model S, mikä oli taannoin 100 k€ vehje listahinnalta.... ja sillä ei vielä ajokuntoista autoa saanut, esim talvirengassetti 5 k€ ja sitä rataa.

        Vaihtoehto B on Datsun Leaf. Taisi olla jotain 35 k€ pienellä (24 kWh) akulla ja 30 kWh sitten 40 k€ pintaan.

        Varasosien hinnoittelu on yleensä suhteessa auton alkuperäiseen hintaan. Koska niitä varaosia on aikanaan jouduttu tekemään varastoon, kalliilla kustannuksilla. Hinnat laskevat vain, jos samaa tai yhteensopivaa palikkaa tuotetaan edelleen, joko alkup. valmistajan toimesta (käytetään uudemmissakin malleissa) tai joku muu taho alkaa tehdä "piraatteja".

        Ei siis ole akusto ainoa ongelma, vaan esim. auton sis. rak. verkkovirtalaturin sanoessa poks voi varaosa maksaa monta tonnia. Näitäkin on nähty, lataushybridien kanssa.

        Tällä hetkellä tiedot mahdollisista ongelmista saadaan nimenomaan lataushybrideistä, koska niitä on myyty 5-6 kpl jokaista patteriautoa kohti.

        Kun puhutaan 8 vuoden kestosta, joo, on pakko käyttää Model S:n dataa, kun ei ole oikein vaihtoehtoja. Joka tapauksessa samoja käyriä Model 3 on seurannut.


    • Anonyymi

      Kun tiedämme miten merkittävä osa iso akku/sähköjärjestelmä on niin. Eli akun uusinta autojen omistajille olisi liian kallista, eli auto jäisi todennäköisesti pois liikennekäytöstä.

      Miksi valmistaja antaa sitten noin lyhyet takuut? Jos kerran kestää varmasti ja pysyy hyvänä niin takuu ei osoita sitä. Luulisi lisäävän myyntiä ja etenkin käytettynä. Jos käytettyjen markkinat ei toimi niin näkyy varmasti uusien myynnissä jossakin vaiheessa.



      Kallein huolto / remontti omiin henkilöautoihin on 25vuoden aikana on 350eur maksu korjaamolle jakopäänhihnan, vesipumpun vaihdosta. Tämäkin tulee 5-6 vuoden tai noin 100 000km välein. Tein jo itse yhden vaihdon yksi vuosi kun ei ole vaikea, ja onnistuu ulkona kesällä.

      Ei mitään isoja laskuja ole tullut, muut on kympeissä laskettavia öljyjen vaihtoja. Nämä käytetyissä vähintään 10 vuotta lähes päivittäin käytetyissä autoissa, kyllä moottorit ja autot olleet todella pitkäikäisiä. Naapurilla käyttöauto nissan primera p10 2L bensa. Siisti ja hyvä ajettava, 25 vuotta nyt ollut omistajilla ja palvellut ajot.

      • Anonyymi

        "Miksi valmistaja antaa sitten noin lyhyet takuut? Jos kerran kestää varmasti ja pysyy hyvänä niin takuu ei osoita sitä. "

        Onhan tuo akuille annettava takuu kuitenkin 3-4 kertaa pidempi kuin polttiksien voimalinjalle annettu takuu. Miksi polttiksille annetaan noin lyhyt takuu jos kerran varmasti kestää ja pysyy hyvänä?

        Itsellä ei ole mitään huolta sähköauton akun kestävyyden ja luotettavuuden kanssa. Jo pelkästään siksi että kun akun takuu loppuu 8 vuoden kuluttua niin akut ovat halpoja kuin saippua jos jotain todella yllättävää sattuisi virhevastuu kattaisi ison osan akunvaihdon kustannuksista. Ei tuo akkujen kWh-hinnan raju lasku tähän vuoteen lopu. Hinta jatkaa samalla käyrällä alaspäin tästä eteenpäinkin.

        Ja se isoin juttu on että kaikki oikeat tutkimukset osoittavat että akut kyllä kestävät sen 20 vuotta. Päinvastaista kertovat vain netin tyhjänhuutelijat ja tapanillittäjät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi valmistaja antaa sitten noin lyhyet takuut? Jos kerran kestää varmasti ja pysyy hyvänä niin takuu ei osoita sitä. "

        Onhan tuo akuille annettava takuu kuitenkin 3-4 kertaa pidempi kuin polttiksien voimalinjalle annettu takuu. Miksi polttiksille annetaan noin lyhyt takuu jos kerran varmasti kestää ja pysyy hyvänä?

        Itsellä ei ole mitään huolta sähköauton akun kestävyyden ja luotettavuuden kanssa. Jo pelkästään siksi että kun akun takuu loppuu 8 vuoden kuluttua niin akut ovat halpoja kuin saippua jos jotain todella yllättävää sattuisi virhevastuu kattaisi ison osan akunvaihdon kustannuksista. Ei tuo akkujen kWh-hinnan raju lasku tähän vuoteen lopu. Hinta jatkaa samalla käyrällä alaspäin tästä eteenpäinkin.

        Ja se isoin juttu on että kaikki oikeat tutkimukset osoittavat että akut kyllä kestävät sen 20 vuotta. Päinvastaista kertovat vain netin tyhjänhuutelijat ja tapanillittäjät.

        minulla kokemuksena puhelimen, kannattevan ja sähkötyökalujen akut, ne alkaa romahtaa jo 1/2 v käytöllä... ja se tehon lasku on jatkuvaa.......... ja erittäin kalliita on uusia akut!
        Ja Samaa paristo akku tekniikkaa on sähköutoissa, koska ei ole keksitty mitään muuta vielä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi valmistaja antaa sitten noin lyhyet takuut? Jos kerran kestää varmasti ja pysyy hyvänä niin takuu ei osoita sitä. "

        Onhan tuo akuille annettava takuu kuitenkin 3-4 kertaa pidempi kuin polttiksien voimalinjalle annettu takuu. Miksi polttiksille annetaan noin lyhyt takuu jos kerran varmasti kestää ja pysyy hyvänä?

        Itsellä ei ole mitään huolta sähköauton akun kestävyyden ja luotettavuuden kanssa. Jo pelkästään siksi että kun akun takuu loppuu 8 vuoden kuluttua niin akut ovat halpoja kuin saippua jos jotain todella yllättävää sattuisi virhevastuu kattaisi ison osan akunvaihdon kustannuksista. Ei tuo akkujen kWh-hinnan raju lasku tähän vuoteen lopu. Hinta jatkaa samalla käyrällä alaspäin tästä eteenpäinkin.

        Ja se isoin juttu on että kaikki oikeat tutkimukset osoittavat että akut kyllä kestävät sen 20 vuotta. Päinvastaista kertovat vain netin tyhjänhuutelijat ja tapanillittäjät.

        Siinä on se ero että polttomoottoriautoista on kertynyt jo viiden-kuudenkymmenen vuoden kokemus Suomessakin ettei voimalinjat hajoa kuin jossain marginaalitapauksissa. Sähköautoista vasta toivotaan ja odotetaan.
        Btw: Ei Teslankaan yleinen takuu ole kuin 4 vuotta tai 80 000 kilometriä.. Voimalinjalla ja akulla 8 vuotta/240 tkm (kumpi täyttyy ensin, Model S) eli takuiden puitteissa sietää 30tkm/v jos meinaa sen 8v pitää voimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on se ero että polttomoottoriautoista on kertynyt jo viiden-kuudenkymmenen vuoden kokemus Suomessakin ettei voimalinjat hajoa kuin jossain marginaalitapauksissa. Sähköautoista vasta toivotaan ja odotetaan.
        Btw: Ei Teslankaan yleinen takuu ole kuin 4 vuotta tai 80 000 kilometriä.. Voimalinjalla ja akulla 8 vuotta/240 tkm (kumpi täyttyy ensin, Model S) eli takuiden puitteissa sietää 30tkm/v jos meinaa sen 8v pitää voimassa.

        Tarkoittaa sitä ettei Teslasta ole 8v jälkeen enää jäljellä kuin kuorien arvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaa sitä ettei Teslasta ole 8v jälkeen enää jäljellä kuin kuorien arvo.

        Ihan miten vaan, eli kuoret ovat 40000€ arvoiset, koska sen verran 8 vuotta vanhasta Teslasta saa. Huutonaurua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minulla kokemuksena puhelimen, kannattevan ja sähkötyökalujen akut, ne alkaa romahtaa jo 1/2 v käytöllä... ja se tehon lasku on jatkuvaa.......... ja erittäin kalliita on uusia akut!
        Ja Samaa paristo akku tekniikkaa on sähköutoissa, koska ei ole keksitty mitään muuta vielä....

        "minulla kokemuksena puhelimen, kannattevan ja sähkötyökalujen akut, ne alkaa romahtaa jo 1/2 v käytöllä... ja se tehon lasku on jatkuvaa.......... ja erittäin kalliita on uusia akut!
        Ja Samaa paristo akku tekniikkaa on sähköutoissa, koska ei ole keksitty mitään muuta vielä...."

        Minulla taas kokemusta moottorisahasta ja ruohonleikkurista. Aina saa lisätä öljyäkin. Pienkonebensakin on todella kallista. Ja Samaa poltto moottori tekniikka (sic) on polttomoottoriutoissa, koska ei ole keksitty mitään muuta vielä....

        En viitsisi toistuvasti kylmässä vetää jotain hiton narua, että polttomoottoriautolla pääsisin liikkumaan.

        Vai voisikohan niissä pienissä laitteissa olla autoihin verrattuna eroja? No ei kai sentään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minulla kokemuksena puhelimen, kannattevan ja sähkötyökalujen akut, ne alkaa romahtaa jo 1/2 v käytöllä... ja se tehon lasku on jatkuvaa.......... ja erittäin kalliita on uusia akut!
        Ja Samaa paristo akku tekniikkaa on sähköutoissa, koska ei ole keksitty mitään muuta vielä....

        Niin, ja anna niiden kiinalaisten romujesi vaan maleksia 100% varauksella laturissa kiinni ja sitten varmista, että varmasti käytät aina akut 0% asti. Niin ei tarvitse samaa laitetta tai akkua kovin kauan käyttää!

        Väärin käyttämällä kaiken saa rikki. Toki joidenkin laitteiden oikea käyttö on hyvin haastavaa, mutta vain hölmö kuluttaja moisia ostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "minulla kokemuksena puhelimen, kannattevan ja sähkötyökalujen akut, ne alkaa romahtaa jo 1/2 v käytöllä... ja se tehon lasku on jatkuvaa.......... ja erittäin kalliita on uusia akut!
        Ja Samaa paristo akku tekniikkaa on sähköutoissa, koska ei ole keksitty mitään muuta vielä...."

        Minulla taas kokemusta moottorisahasta ja ruohonleikkurista. Aina saa lisätä öljyäkin. Pienkonebensakin on todella kallista. Ja Samaa poltto moottori tekniikka (sic) on polttomoottoriutoissa, koska ei ole keksitty mitään muuta vielä....

        En viitsisi toistuvasti kylmässä vetää jotain hiton narua, että polttomoottoriautolla pääsisin liikkumaan.

        Vai voisikohan niissä pienissä laitteissa olla autoihin verrattuna eroja? No ei kai sentään...

        En ole käyttänyt pienkonebensaa koskaan. Sahoissa seisoo polttoaineet vuoden ympäri ja aina tankataan täyteen. Sama juttu trimmerit, raivaussahat.

        Tarpeeton on pienkonebensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan miten vaan, eli kuoret ovat 40000€ arvoiset, koska sen verran 8 vuotta vanhasta Teslasta saa. Huutonaurua.

        Nauru on itkun sekaista kun on aluksi maksanut 120 000. Ja aina haikeampaa kun ajattelee mitä kohti mennään.


    • Kommenteista päättelen amatöörin kirjoituksia, ei tiedä autoista mitään.

      • Anonyymi

        Joo, varsinkin tuo "Polttomoottorin valmistuskustannus on siellä tuotantolinjalla tonnin luokkaa". On siinä naurussa pitelemistä.

        Samoin naurettavaa, että ollaan niin kovasti mukahuolissaan sähköautojen kestävyydestä, vaikka ne näyttävät kestävän huomattavasti polttomoottoriautoja pitempään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, varsinkin tuo "Polttomoottorin valmistuskustannus on siellä tuotantolinjalla tonnin luokkaa". On siinä naurussa pitelemistä.

        Samoin naurettavaa, että ollaan niin kovasti mukahuolissaan sähköautojen kestävyydestä, vaikka ne näyttävät kestävän huomattavasti polttomoottoriautoja pitempään.

        Petteri ei siis tiedä, että massatuotannossa on ihan tyypillistä, että tuotteen materiaalikustannus on 10 % sen jälleenmyyntihinnasta. Raaka-aineen hinnat saa kilpailutettua alas, kun ostetaan suuria määriä ja tuotanto on pitkälti automatisoitu. Mutta sen tuotantolinjan rakentaminen kun maksaa 200 M€ ja pitää sekä tuote että tämä tuotantolinja suunnitella ja hoitaa viranomaishyväksynnät ja jakeluketjut ja jokaisen välikäden katteet ja verot... niin siitä se loput 90 % sitten kertyy.

        Varaosien kanssa sitä "käsityötä" tulee vielä paljon enemmän, jolloin nippeli, mikä tuotantolinjalla maksaa euron kustantaa merkkihuollon tiskillä 50 €.

        Patteriautoilla ilmiselvästi ongelmana, että jo pelkkä akku maksaa valmistajalle tonneja, joten katetta ei jää. Jolloin ei ole hinnan laskua odotettavissa - pitää ensin saada tuotanto kannattavaksi ja siihen on vielä matkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, varsinkin tuo "Polttomoottorin valmistuskustannus on siellä tuotantolinjalla tonnin luokkaa". On siinä naurussa pitelemistä.

        Samoin naurettavaa, että ollaan niin kovasti mukahuolissaan sähköautojen kestävyydestä, vaikka ne näyttävät kestävän huomattavasti polttomoottoriautoja pitempään.

        Bensakoneen valmistuskustannus autovalmistajille ei montaa tonnia ole tälläisissä paljon myydyissä malleissa.

        Manuaalilaatikon osatkin tekee koneet automaattisesti, linjasto sylkee kuumataottuja kiekkoja joista koneet koneistaa rattaat jne. Vaihelaatikon kuoren valu automaatinen. Youtubessa vw videoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensakoneen valmistuskustannus autovalmistajille ei montaa tonnia ole tälläisissä paljon myydyissä malleissa.

        Manuaalilaatikon osatkin tekee koneet automaattisesti, linjasto sylkee kuumataottuja kiekkoja joista koneet koneistaa rattaat jne. Vaihelaatikon kuoren valu automaatinen. Youtubessa vw videoita.

        Kaikki tuotanto on automatisoitua. Eihän sähköautonkaan materiaalit maksa kovin paljoa. Akun materiaalit ovat noin $25/kg, eli samalla tavalla ajateltuna akunkaan hinta ei ole kuin alle 2000€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki tuotanto on automatisoitua. Eihän sähköautonkaan materiaalit maksa kovin paljoa. Akun materiaalit ovat noin $25/kg, eli samalla tavalla ajateltuna akunkaan hinta ei ole kuin alle 2000€.

        Mutta siinä on busines ja verot välissä...- bensakin maksaa vain n. 10c litralta mutta sen kuluttaja hinta on korkea !


    • Anonyymi

      Käytettyinä tulee myyntiin työsuhdekäytössä olleita sähköautoja, joita on latailtu pääosin vain pikalatureilla. Millaisia pommeja nuo ovat, kun takuukin on ummessa?

      • Anonyymi

        Hmmm. Näiden provojen laatu laskee päivä päivältä. Tämäkään ei kestä pienintäkään älyllistä tarkastelua.
        Työsuhdekäytössä olevat autot ovat liisareita joiden sopmuskausi on tyypillisesti 2-4 vuotta. Sähkäreiden akkutakuu on 8 vuotta. Näetkö trollipetteri missä kohtaa juttusi meni pahasti kiville? Vai tarvitseko apua?

        Oikeesti. Hyvä trollaus vaatii vähän älyä ja tietämystä trollattavasta aiheesta. Sinulla ei selkeästi ole kumpaakaan. Kannattaisiko hankkia jotain muita harrasteita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmmm. Näiden provojen laatu laskee päivä päivältä. Tämäkään ei kestä pienintäkään älyllistä tarkastelua.
        Työsuhdekäytössä olevat autot ovat liisareita joiden sopmuskausi on tyypillisesti 2-4 vuotta. Sähkäreiden akkutakuu on 8 vuotta. Näetkö trollipetteri missä kohtaa juttusi meni pahasti kiville? Vai tarvitseko apua?

        Oikeesti. Hyvä trollaus vaatii vähän älyä ja tietämystä trollattavasta aiheesta. Sinulla ei selkeästi ole kumpaakaan. Kannattaisiko hankkia jotain muita harrasteita?

        Äitisi vai mummosi on sanonut sinua älykkääksi?
        https://www.imeche.org/news/news-article/fast-charging-can-damage-electric-car-batteries-in-just-25-cycles


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äitisi vai mummosi on sanonut sinua älykkääksi?
        https://www.imeche.org/news/news-article/fast-charging-can-damage-electric-car-batteries-in-just-25-cycles

        Et näköjään tajua ollenkaan juttusi täysin pilelssä olevaa logiikkaa vaikka sen sulle rautalangasta vääntää.
        Yritetääs uudestaan: Kun työsuhde-liisari tulee myyntiin 2-4 vuoden ikäisenä niin siinä on akkutakuuta jäljellä 4-6 vuotta. Jos akku on pilattu liisarikaudella niin se uusitaan takuuseen sen jäljellä olevan akkutakuun 4-6 vuoden aikana.
        Sulla ei oikeasti leikkaa kovin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näköjään tajua ollenkaan juttusi täysin pilelssä olevaa logiikkaa vaikka sen sulle rautalangasta vääntää.
        Yritetääs uudestaan: Kun työsuhde-liisari tulee myyntiin 2-4 vuoden ikäisenä niin siinä on akkutakuuta jäljellä 4-6 vuotta. Jos akku on pilattu liisarikaudella niin se uusitaan takuuseen sen jäljellä olevan akkutakuun 4-6 vuoden aikana.
        Sulla ei oikeasti leikkaa kovin hyvin.

        ei kallista akkua uusita, ehkä siihen jokin kpl paristoja vaihdetaan.
        Se ns. akku on iso määrä sormiparistoja.
        Litium akun käyttöikä on rajallien ja se kuluu. jopa käyttämättä, itsestään !

        Vanhan sähköauton tai hybridn ostaja saa vanhan akun. EI kannata siis ostaa vanahaa sähkö tai hybridi autoa...

        Kuten ei kannata ostaa vanhaa läppäriä ongelma-akkuinene tai puhelinta tai sähkötyökalua, jonka akku on kalliimpi kuin uusi koko työkalu!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei kallista akkua uusita, ehkä siihen jokin kpl paristoja vaihdetaan.
        Se ns. akku on iso määrä sormiparistoja.
        Litium akun käyttöikä on rajallien ja se kuluu. jopa käyttämättä, itsestään !

        Vanhan sähköauton tai hybridn ostaja saa vanhan akun. EI kannata siis ostaa vanahaa sähkö tai hybridi autoa...

        Kuten ei kannata ostaa vanhaa läppäriä ongelma-akkuinene tai puhelinta tai sähkötyökalua, jonka akku on kalliimpi kuin uusi koko työkalu!!

        "Kuten ei kannata ostaa vanhaa läppäriä ongelma-akkuinene tai puhelinta tai sähkötyökalua, jonka akku on kalliimpi kuin uusi koko työkalu!!"

        Onko noissa vempeleissä 8-10 vuoden akkutakuu? Olisikohan siihen joku syy ja siinä syyssä se ero sähköautoon verrattuna?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näköjään tajua ollenkaan juttusi täysin pilelssä olevaa logiikkaa vaikka sen sulle rautalangasta vääntää.
        Yritetääs uudestaan: Kun työsuhde-liisari tulee myyntiin 2-4 vuoden ikäisenä niin siinä on akkutakuuta jäljellä 4-6 vuotta. Jos akku on pilattu liisarikaudella niin se uusitaan takuuseen sen jäljellä olevan akkutakuun 4-6 vuoden aikana.
        Sulla ei oikeasti leikkaa kovin hyvin.

        Petteri ei nyt tainnut onnistua vakuuttamaan edes itseään.

        Jos akku on pilattu väärällä käytöllä, niin ei korvaa takuu.

        Jos akku on ottanut kipeää jo uudehkona, muttei niin pahasti, että kapasiteetti olisi laskenut alle speksin, joka voi olla esim. 80 % nimellisestä... tai oliko tojolla jotain 50 % luokkaa, niin sitten kaikki OK? 8 vuotiaana 80 % jäljellä ja siitä sitten kiihtyvällä vauhdilla alas eli 12 vuoden kohdalla 60 % jäljellä, 15 vuotiaana 40 % ja kaikki OK?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuten ei kannata ostaa vanhaa läppäriä ongelma-akkuinene tai puhelinta tai sähkötyökalua, jonka akku on kalliimpi kuin uusi koko työkalu!!"

        Onko noissa vempeleissä 8-10 vuoden akkutakuu? Olisikohan siihen joku syy ja siinä syyssä se ero sähköautoon verrattuna?

        Läppärit ja kännykät on rakennettu kestämään pari vuotta ja niiden akut ovat rakennettu sen mukaan.
        Läppärin tai kännykän akulla ei ole pitkää akkutakuuta niinkuin sähköauton akuilla on. Tyhmempikin ymmärtää niiden teknisessä toteutuksessa on selkeitä eroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läppärit ja kännykät on rakennettu kestämään pari vuotta ja niiden akut ovat rakennettu sen mukaan.
        Läppärin tai kännykän akulla ei ole pitkää akkutakuuta niinkuin sähköauton akuilla on. Tyhmempikin ymmärtää niiden teknisessä toteutuksessa on selkeitä eroja.

        tyhmempikin ymmärtää että ne on samaa akku-paristo teknologiaa.
        Ja mitään parempaakaan ei ole vielä keksitty!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Petteri ei nyt tainnut onnistua vakuuttamaan edes itseään.

        Jos akku on pilattu väärällä käytöllä, niin ei korvaa takuu.

        Jos akku on ottanut kipeää jo uudehkona, muttei niin pahasti, että kapasiteetti olisi laskenut alle speksin, joka voi olla esim. 80 % nimellisestä... tai oliko tojolla jotain 50 % luokkaa, niin sitten kaikki OK? 8 vuotiaana 80 % jäljellä ja siitä sitten kiihtyvällä vauhdilla alas eli 12 vuoden kohdalla 60 % jäljellä, 15 vuotiaana 40 % ja kaikki OK?

        "Jos akku on pilattu väärällä käytöllä, niin ei korvaa takuu."

        Nyt on taas niin reaalimaailmasta irrallista diipadaapaa että ei voi lähteä kuin täysin maailmaa kokemattoman teinin näppikseltä.
        Sanopa miten autoa voi ladata väärin. Auton softan tehtävä on huolehtia siitä että akkua ei voi pilata lataamalla autoa yleisillä latausasemilla tai kotona. Ainoa tapa olis asentaa autoon joku oma hack. Jos auto antaa ladata itseään väärin ilman hackejä niin se on valmistajan vastuulla.
        Oikeesti. Olet nyt niin ulapalla niin juridisesti, teknisesti kuin maalaisjärjenkin kannalta.

        Selkärankainen mies nostaa kätensä reilusti pystyyn kun jää kiinni tyhmyydestä. Siinä sulle vähän opittavaa, Ennenkuin voit pitää itseäsi miehenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos akku on pilattu väärällä käytöllä, niin ei korvaa takuu."

        Nyt on taas niin reaalimaailmasta irrallista diipadaapaa että ei voi lähteä kuin täysin maailmaa kokemattoman teinin näppikseltä.
        Sanopa miten autoa voi ladata väärin. Auton softan tehtävä on huolehtia siitä että akkua ei voi pilata lataamalla autoa yleisillä latausasemilla tai kotona. Ainoa tapa olis asentaa autoon joku oma hack. Jos auto antaa ladata itseään väärin ilman hackejä niin se on valmistajan vastuulla.
        Oikeesti. Olet nyt niin ulapalla niin juridisesti, teknisesti kuin maalaisjärjenkin kannalta.

        Selkärankainen mies nostaa kätensä reilusti pystyyn kun jää kiinni tyhmyydestä. Siinä sulle vähän opittavaa, Ennenkuin voit pitää itseäsi miehenä.

        Sinähän sen varmaan parhaiten tiedät???
        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/sahkoauton-pikalataus-onkin-tuhoisaa-akuille-60-latauskerran-jalkeen-kennot-halkeilivat-testissa/6218cea8-77e5-4138-b160-58623817318c


    • Anonyymi

      Auton akku koostuu sadosta kennosita jotka voidaan vaihtaa joko yksittäin tai moduleina niiden vikaantuessa tai jos yksittäinen moduli on heikentynyt nopeammin kuin muut.
      Pikkuhiljaa alkaa saamaan myös käytettyjä oduleita ja kennoja jolloin voidaan rikkoutuneen tilalle vastaavasta kulunut kuin akun muut modulit.

      Akun kuluminen käytssä johtuu anodin mekaanisesta rikkoutumisesta mikä taas johtuu siitä että anodi turpoaa ja kutistuu latauksessa ja purussa. Tuo turpoaminen rikkoo pikkuhiljaa anodin rakenteen ja siksi kenno heikkenee.
      Uuden tyyppisiä anodin mekaanisia rakenteita on jo useita sukupolvia. Teslallakin on omansa. Tekniikka tältä osin kehittyy vielä pitkään.
      Lisäksi Anodin materiaalien suhteen tapahtuu myös kehitystä. labroissa on jo anodiratkaisuja joiden "kuluminen" on marginaalsita nykyisiin hyviin verrattuna. jolloi kuluminen putoaa vielä rajummin kuin anodin rakenteella aikaan saatu.

      Kännyköiden akut ei kelpaa verrokiksi. Kännyköiden business idea on että niitä ostetaan muutaman vuoden välein. Siinä yhtälössä pitkäikäinen akku on haitta eikä siihen kannata panostaa. Kun nyt kuitenkin akut on parantuneet niin valmistajat heikentää (hidastaa) puhelimia softalla.
      Käsityökalujen akut taas on esimerkki äärimmilleen hintaoptimoidusta tuotteesta. Niiden kennojen hallintatekniikka on lapsellista verrattuna autojen tekniikkaan johtuen kustannuspaineesta.


      Kaikki tämä yllä löytyy vaikka akkutekniika-alan julkaisuista jos ei usko autovalmistajien maininontaa.
      Jokaisen pitäisi tutustua näihin ennen kuin alkaa päästelemään olettamuksiin perustuvia sammakoita. Tämä on ns. kovaa tiedettä ja isinööritekniikkaa. Ei suinkaan uskon asia kuten aika monelle tuntuu olevan.

      • Anonyymi

        Saa niitä moduleita ehkä juu netistä tilaamalla mutta kuka ja millä hinnalla ne rikkoutuneet kennot selvittää ja ne sinulle vaihtaa. Akku voi olla moniosainen ja osa auton korirakennetta, ei mikään helposti käsiksi päästävä möykky kuten käynnistysakku. Autoa voidaan joutua purkamaan ja sekin maksaa. Valtuutettu merkkihuolto tuskin noita käytettyjä kennoja sinulle etsiskelee, vaihtelee ja antaa vielä hommalle takuun. On eri juttu, jos vanhaan Priuksen akkuun on joku vaihtanut uusia kennoja, sen akun koko on jotain alle 1 kWh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa niitä moduleita ehkä juu netistä tilaamalla mutta kuka ja millä hinnalla ne rikkoutuneet kennot selvittää ja ne sinulle vaihtaa. Akku voi olla moniosainen ja osa auton korirakennetta, ei mikään helposti käsiksi päästävä möykky kuten käynnistysakku. Autoa voidaan joutua purkamaan ja sekin maksaa. Valtuutettu merkkihuolto tuskin noita käytettyjä kennoja sinulle etsiskelee, vaihtelee ja antaa vielä hommalle takuun. On eri juttu, jos vanhaan Priuksen akkuun on joku vaihtanut uusia kennoja, sen akun koko on jotain alle 1 kWh.

        Niin, eihän äärimmäisen monimutkaista polttomoottoriakaan korjata. Pienikin vika niin heti kaikki arvo poissa.

        Niin miksipä yksinkertaisempaa akkuakaan kukaan korjaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eihän äärimmäisen monimutkaista polttomoottoriakaan korjata. Pienikin vika niin heti kaikki arvo poissa.

        Niin miksipä yksinkertaisempaa akkuakaan kukaan korjaisi.

        Koska työ maksaa!

        Kyllä asiaan vihkiytyneet harrastajat purkavat moottoreita osiin tai vaihtavat moottorin autosta toiseen - mikä on nykyvehkeissä helpommin sanottu kun tehty, kun pitää aika monta elekroniikkapurkkiakin saada siinä yhteistyöhön keskenään.

        Mutta autoja menee myös paaliin suht yksinkertaisenkin mekaanisen vian vuoksi, esim. pitäisi uusia kampiakselin laakerit tai männänrenkaat. Kansivikoja sentään korjataan, koska niihin pääsee paljon helpommin käsiksi. Raja menee viimeistään siinä kohtaa, pitäisikö koko moottori ottaa irti autosta. Monen päivän työ x merkkihuollon yli 100 €/h laskutus... siinä se syy. Ei mitään järkeä, jos auton arvo lasketaan tonneissa.

        Ei ne akkumodulien vianhaut ja vaihdotkaan mitään puolen tunnin juttuja ole. Ja jos/kun kyseessä on merkki- ja mallikohtaiset osat, niin ei niille välttämättä ole muuta toimittajaa kuin alkup. valmistaja. Eikä hinta laske, jos osia ei ole enää tuotannossa. Hinta on määräytynyt silloin joskus, kun ne on kalliilla kustannuksilla valmistettu.

        Hinta laskee vain, jos tuotantomäärät ovat isot ja samaa tai yhteensopivaa härpäkettä valmistetaan pitkään. Ajan mittaan hommat opitaan tekemään tehokkaammin & halvemmalla. Se on massavalmistuksen idea. Mutta vaatii sitten näitä 100 000 kappalemääriä, mihin on harva malli yltänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eihän äärimmäisen monimutkaista polttomoottoriakaan korjata. Pienikin vika niin heti kaikki arvo poissa.

        Niin miksipä yksinkertaisempaa akkuakaan kukaan korjaisi.

        Siitä vaan irrottamaan ja purkamaan satoja kiloja painavaa 80 kWh akkua, etsimään vioittuneita kennoja, vaihtamaan ja sitten kaikki kasaan ja paikoilleen. Kyllä se jokapojalta onnistuu ihan pihalla?


      • Anonyymi

        Kännyköiden akut kelpaa verrokiksi. Kännyköiden business idea on että niitä ostetaan muutaman vuoden välein. Kuten autojakin on tarkoitus myydä jatkuvasti uusia ! Siinä yhtälössä pitkäikäinen akku on selvä haitta eikä siihen kannata panostaa. Kun nyt kuitenkin akut on parantuneet niin valmistajat heikentää (hidastaa) autoja, elektroniikkaa, puhelimia softalla.
        Käsityökalujen akut kuten autojenkin akut, siis paristot, on esimerkki äärimmilleen hintaoptimoidusta tuotteesta. Niiden kennojen hallintatekniikka on lapsellista verrattuna parhaaseen, kalliiseen tekniikkaan johtuen kustannuspaineesta.

        Kaikki tämä yllä löytyy vaikka akkutekniika-alan julkaisuista jos ei usko autovalmistajien yli optimistista maininontaa.
        Jokaisen pitäisi tutustua näihin ennen kuin alkaa päästelemään olettamuksiin perustuvia sammakoita. Tämä on ns. kovaa businesta, mainontaa, tiedettä ja isinööritekniikkaa. Ei suinkaan uskon asia kuten aika monelle tuntuu olevan. Ei siis vielä ole kestäviä, halpoja, keveitä akkuja olemassa. Vaan Yhä Vieläkin käytetään kuluvia litium patistoja akkuina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kännyköiden akut kelpaa verrokiksi. Kännyköiden business idea on että niitä ostetaan muutaman vuoden välein. Kuten autojakin on tarkoitus myydä jatkuvasti uusia ! Siinä yhtälössä pitkäikäinen akku on selvä haitta eikä siihen kannata panostaa. Kun nyt kuitenkin akut on parantuneet niin valmistajat heikentää (hidastaa) autoja, elektroniikkaa, puhelimia softalla.
        Käsityökalujen akut kuten autojenkin akut, siis paristot, on esimerkki äärimmilleen hintaoptimoidusta tuotteesta. Niiden kennojen hallintatekniikka on lapsellista verrattuna parhaaseen, kalliiseen tekniikkaan johtuen kustannuspaineesta.

        Kaikki tämä yllä löytyy vaikka akkutekniika-alan julkaisuista jos ei usko autovalmistajien yli optimistista maininontaa.
        Jokaisen pitäisi tutustua näihin ennen kuin alkaa päästelemään olettamuksiin perustuvia sammakoita. Tämä on ns. kovaa businesta, mainontaa, tiedettä ja isinööritekniikkaa. Ei suinkaan uskon asia kuten aika monelle tuntuu olevan. Ei siis vielä ole kestäviä, halpoja, keveitä akkuja olemassa. Vaan Yhä Vieläkin käytetään kuluvia litium patistoja akkuina.

        Täyssähköautojen akut on tehty kestämään.


    • Anonyymi

      Ihme porukkaa kun autosta kuin autosta tulee mieleen vain mitä vikaa siihen SAATTAA TULLA kun se on 20 vuotta vanha.
      Mahtaa olla stressaavaa elämää. Mulla on ollut autoja vuodesta 1986 saakka ja korjauksiin on mennyt vain pieni pennosia. Ehkä jotain tonnin verta yhteensä 35 vuoden aikana. Kun katson autoa minulle tulee mieleen mukava ja huoleton matkanteko, ei huolet siitä miten se voisi mennä rikki.

    • Anonyymi

      En ole nähnyt yhtään teslaa talviparkissa kadun varressa.Kesällä sitten vaan ajamaan.Kukaan ei kerro kauanko teslan akut kestää mitä 30 asteen pakkanen vaikuttaa.

    • Anonyymi

      Sähköauton akuston irrotukseen menee puoli tuntia, jokaisen kennon kunnon näkee OBD-liittimen kautta. Vikaantuneen kennon vaihdossa menee puoli tuntia ja koko homma tehty 1,5 h työllä. Helppoa, halpaa ja nopeaa.
      Lisäksi näitä vikaantuneita kennoja löytyy ääriharvoin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      136
      3512
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      39
      2763
    3. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      40
      2566
    4. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2535
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2508
    6. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      116
      1885
    7. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      318
      1575
    8. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      174
      1498
    9. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      315
      1398
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      66
      1258
    Aihe