Hei,
missä vika voisi olla, kun auto ei tänä aamuna lähtenyt käyntiin? Sillä oli ajettu hiljattain 150 km edestakaisin. Kotiin tullessa keskuslukitus ei toiminut, mutta silloin ei vielä hälytyskellot soineet, sillä avain on temppuillut ennenkin.
Auto on seissyt sen jälkeen pari päivää, ja nyt tänä aamuna ei lähtenyt käyntiin. Täysin mykkä.
Akku on noin 3 vuotta vanha, ja se on nyt laturissa, joka ei ainakaan heti mitään virhettä antanut, joten odotellaan. Mutta mikä vika tyhjentää akun 150 km:n ajon aikana? Auto on Toyota Avensis 2007 farkku.
(Huolto on jo tilattu, joten siellä selvinnee, mutta kun saisi ajettua edes sinne asti...)
Akku tyhjä pitkän ajon jälkeen
16
2716
Vastaukset
- Anonyymi
Mystillistä välillä näin ,, eihän vaan ole jäänyt kattovalo palamaan tai vastaava ?? äkkiä akku tyhjenee näin talvella::))
- Anonyymi
kattovalo ovi raolleen, takaluukun valo.
Laturi rikki.
Itselle kävi niin akku tyhjä.
Laturinvalo ei palanut mutta akku ei lataantunut.
Laturin vaihto ja taas pelaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kattovalo ovi raolleen, takaluukun valo.
Laturi rikki.
Itselle kävi niin akku tyhjä.
Laturinvalo ei palanut mutta akku ei lataantunut.
Laturin vaihto ja taas pelaa.Ei se laturin valo yleensä sytykään, kun laturista vaikka hiilet loppuu. Se valo näyttää yleensä (poikkeuksia on) akusta laturiin menevän magnetointivirran. Ehjässä laturissa moottorin käydessä magnetointivirta tulee suoraan laturista ja merkkivalo on pimeä. Samoin kun hiilet loppuu, niin ei sinne laturiin mene akustakaan magnetointivirtaa ja merkkivalo pysyy pimeänä.
Paras olisi, jos autossa olisi jännitemittari ja se tarkimmillaan alueella 10-16 volttia. Eipä vain taida löytyä tarvikeliikkeen hyllystä, autoista ei ollenkaan.
Kirjoitti vanha autosähkäri. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se laturin valo yleensä sytykään, kun laturista vaikka hiilet loppuu. Se valo näyttää yleensä (poikkeuksia on) akusta laturiin menevän magnetointivirran. Ehjässä laturissa moottorin käydessä magnetointivirta tulee suoraan laturista ja merkkivalo on pimeä. Samoin kun hiilet loppuu, niin ei sinne laturiin mene akustakaan magnetointivirtaa ja merkkivalo pysyy pimeänä.
Paras olisi, jos autossa olisi jännitemittari ja se tarkimmillaan alueella 10-16 volttia. Eipä vain taida löytyä tarvikeliikkeen hyllystä, autoista ei ollenkaan.
Kirjoitti vanha autosähkäri.Eihän noita kiinteitä jännitemittareita ole ollut kojelaudassa enää kymmeniin vuosiin, olisikohan viimeksi ollut neuvostoliittolaisissa merkeissä. Mutta tarvikeliikkeen hyllystä olen ostanut tupakansytkäriin liitettävän digitaalisen jännitemittarin. Sillä näkee tarkasti minkä verran moottorin käydessä akkua ladataan ja koska autoni on matkailuauto, niin näen myös asuntopuolella vieläkö "hupiakussa" löytyy tehoa ilman lataamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän noita kiinteitä jännitemittareita ole ollut kojelaudassa enää kymmeniin vuosiin, olisikohan viimeksi ollut neuvostoliittolaisissa merkeissä. Mutta tarvikeliikkeen hyllystä olen ostanut tupakansytkäriin liitettävän digitaalisen jännitemittarin. Sillä näkee tarkasti minkä verran moottorin käydessä akkua ladataan ja koska autoni on matkailuauto, niin näen myös asuntopuolella vieläkö "hupiakussa" löytyy tehoa ilman lataamista.
Akun täynnä- tai tyhjänäolosta ei jännitemittari kerro ääritapauksia lukuunottamatta yhtään mitään. Moottorin käydessä sitä mittaria vain tarvitaan. Ja tietysti pitää aina tietää, mitä mittarilukema kertoo kun sen yhdistää ajotilanteeseen. Tämä nyt olisi vähän pitempi juttu, en viitsi alkaa opettamaan sähkö- ja akkutekniikasta alkeista asti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se laturin valo yleensä sytykään, kun laturista vaikka hiilet loppuu. Se valo näyttää yleensä (poikkeuksia on) akusta laturiin menevän magnetointivirran. Ehjässä laturissa moottorin käydessä magnetointivirta tulee suoraan laturista ja merkkivalo on pimeä. Samoin kun hiilet loppuu, niin ei sinne laturiin mene akustakaan magnetointivirtaa ja merkkivalo pysyy pimeänä.
Paras olisi, jos autossa olisi jännitemittari ja se tarkimmillaan alueella 10-16 volttia. Eipä vain taida löytyä tarvikeliikkeen hyllystä, autoista ei ollenkaan.
Kirjoitti vanha autosähkäri.Citikassapa on jännitemittari ainakin C5 vanhemmissa.
- Anonyymi
Laturin valo syttyi. kesken matkan.
Valot pois ja 150 km kotiin pelkän akun voimin ilman latausta.
Onneksi oli päivän valoa riittävästi. Itselläni hajosi yhdestä Toyotasta digitaalikello, tyhjensi akun yhdessä yössä ja näyttö oli ihan tulinen. Keskuslukituksen temppuilu vaikuttaa siltä, että jännite on alhainen tai kuljettajan ovimoottori viallinen. Itse epäilisin eniten alhaista akkujännitettä, eli laturin teho alkaa olla nolla. Laturin vaihto, tai ainakin hiilisilta ja lataussäädin, jos niitä nyt enää missään vaihdetaan. Varmaankin vaihtolaturi tarvikeliikkeestä itse haettuna järkevin vaihtoehto.
- Anonyymi
eiköhän se perinteinen vika , akku tiensä päässä vaihda uusi akku
- Anonyymi
Tojoita oikosulussa.
- Anonyymi
Keskuslukitus ei toiminut, sillä takaovi oli jäänyt raolleen. Tämän vuoksi myös sisätiloissa oli palanut valo, joka oli tyhjentänyt akun. Pakkasta oli parikymmentä astetta sen kolme vuorokautta, kun auto seisoi parkissa akku tyhjänä. Akun lämmityksen ja latauksen jälkeen auto lähti käyntiin ja sain ajettua huoltoon.
En tiedä, oliko jäätyminen pilannut akun, mutta huollossa testasivat ja sanoivat, että akku tulisi vaihtaa.
Akunvaihdon jälkeen matkat ovat taittuneet jälleen huoletta.
t. Aloittaja - Anonyymi
Uudemmissa autoissa ohjauselektronikka suojelee akkua tyhjenemiseltä ja sammuttaa jos joku sisävalo on jäänyt palamaan.
- Anonyymi
Itäautoissa tällaista älyä ei ole. Nyhty useamman kerran autolehtien testeissä - itsesyttyvän ovi tai takaluukku on unohtunut viikonlopuksi raolleen -> 12 V akku parin päivän jälkeen tyhjä ja matka jatkuu tällöin hinausautokyydillä.
- Anonyymi
Latauksen merkkivalo ei palanut ajon aikana? Silloin ainakin laturi on ehjä.
Haisiko autossa tai sen lähellä palanut sähkökäry? Se viittaa laturin lataussäätimen hajoamiseen (kokemusta on, kärysi viikonlopun parkissa).
Luultavasti joku ovi tai kattovalo jäänyt päälle, hanskalokero jäänyt auki?
Onko autossa isompaa äänentoistoa? Vahvari ottanut herätteen virtakaapelin säikeestä?- Anonyymi
Ei latausvalon sammuminen kerro kaikkea, sillä latausvirta voi olla liian pieni tai diodisilta viallinen ja purkaa akkua auton seisoessa yms.
- Anonyymi
Eluktroniikka ei ole saavuttanut lepotilaa vaan jäänyt surraamaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen244412Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois
Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss154138Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki2293789Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa
Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman273058SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!
Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot522771Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)
Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.132766Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä1082718"Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa
Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita412397Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!
Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling672371K-kauppa on liian kallis. Ei voi S-ryhmäläinen siirtyä tuonne asiakkaaksi
Hintatason ero K-kauppojen ja S-markettien välillä on niin suuri, että S-market ei juurikaan menetä asiakkaitaan K-ketju1001940