Akku tyhjä pitkän ajon jälkeen

Anonyymi

Hei,

missä vika voisi olla, kun auto ei tänä aamuna lähtenyt käyntiin? Sillä oli ajettu hiljattain 150 km edestakaisin. Kotiin tullessa keskuslukitus ei toiminut, mutta silloin ei vielä hälytyskellot soineet, sillä avain on temppuillut ennenkin.

Auto on seissyt sen jälkeen pari päivää, ja nyt tänä aamuna ei lähtenyt käyntiin. Täysin mykkä.

Akku on noin 3 vuotta vanha, ja se on nyt laturissa, joka ei ainakaan heti mitään virhettä antanut, joten odotellaan. Mutta mikä vika tyhjentää akun 150 km:n ajon aikana? Auto on Toyota Avensis 2007 farkku.

(Huolto on jo tilattu, joten siellä selvinnee, mutta kun saisi ajettua edes sinne asti...)

16

2844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mystillistä välillä näin ,, eihän vaan ole jäänyt kattovalo palamaan tai vastaava ?? äkkiä akku tyhjenee näin talvella::))

      • Anonyymi

        kattovalo ovi raolleen, takaluukun valo.
        Laturi rikki.
        Itselle kävi niin akku tyhjä.
        Laturinvalo ei palanut mutta akku ei lataantunut.
        Laturin vaihto ja taas pelaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kattovalo ovi raolleen, takaluukun valo.
        Laturi rikki.
        Itselle kävi niin akku tyhjä.
        Laturinvalo ei palanut mutta akku ei lataantunut.
        Laturin vaihto ja taas pelaa.

        Ei se laturin valo yleensä sytykään, kun laturista vaikka hiilet loppuu. Se valo näyttää yleensä (poikkeuksia on) akusta laturiin menevän magnetointivirran. Ehjässä laturissa moottorin käydessä magnetointivirta tulee suoraan laturista ja merkkivalo on pimeä. Samoin kun hiilet loppuu, niin ei sinne laturiin mene akustakaan magnetointivirtaa ja merkkivalo pysyy pimeänä.
        Paras olisi, jos autossa olisi jännitemittari ja se tarkimmillaan alueella 10-16 volttia. Eipä vain taida löytyä tarvikeliikkeen hyllystä, autoista ei ollenkaan.
        Kirjoitti vanha autosähkäri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se laturin valo yleensä sytykään, kun laturista vaikka hiilet loppuu. Se valo näyttää yleensä (poikkeuksia on) akusta laturiin menevän magnetointivirran. Ehjässä laturissa moottorin käydessä magnetointivirta tulee suoraan laturista ja merkkivalo on pimeä. Samoin kun hiilet loppuu, niin ei sinne laturiin mene akustakaan magnetointivirtaa ja merkkivalo pysyy pimeänä.
        Paras olisi, jos autossa olisi jännitemittari ja se tarkimmillaan alueella 10-16 volttia. Eipä vain taida löytyä tarvikeliikkeen hyllystä, autoista ei ollenkaan.
        Kirjoitti vanha autosähkäri.

        Eihän noita kiinteitä jännitemittareita ole ollut kojelaudassa enää kymmeniin vuosiin, olisikohan viimeksi ollut neuvostoliittolaisissa merkeissä. Mutta tarvikeliikkeen hyllystä olen ostanut tupakansytkäriin liitettävän digitaalisen jännitemittarin. Sillä näkee tarkasti minkä verran moottorin käydessä akkua ladataan ja koska autoni on matkailuauto, niin näen myös asuntopuolella vieläkö "hupiakussa" löytyy tehoa ilman lataamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän noita kiinteitä jännitemittareita ole ollut kojelaudassa enää kymmeniin vuosiin, olisikohan viimeksi ollut neuvostoliittolaisissa merkeissä. Mutta tarvikeliikkeen hyllystä olen ostanut tupakansytkäriin liitettävän digitaalisen jännitemittarin. Sillä näkee tarkasti minkä verran moottorin käydessä akkua ladataan ja koska autoni on matkailuauto, niin näen myös asuntopuolella vieläkö "hupiakussa" löytyy tehoa ilman lataamista.

        Akun täynnä- tai tyhjänäolosta ei jännitemittari kerro ääritapauksia lukuunottamatta yhtään mitään. Moottorin käydessä sitä mittaria vain tarvitaan. Ja tietysti pitää aina tietää, mitä mittarilukema kertoo kun sen yhdistää ajotilanteeseen. Tämä nyt olisi vähän pitempi juttu, en viitsi alkaa opettamaan sähkö- ja akkutekniikasta alkeista asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se laturin valo yleensä sytykään, kun laturista vaikka hiilet loppuu. Se valo näyttää yleensä (poikkeuksia on) akusta laturiin menevän magnetointivirran. Ehjässä laturissa moottorin käydessä magnetointivirta tulee suoraan laturista ja merkkivalo on pimeä. Samoin kun hiilet loppuu, niin ei sinne laturiin mene akustakaan magnetointivirtaa ja merkkivalo pysyy pimeänä.
        Paras olisi, jos autossa olisi jännitemittari ja se tarkimmillaan alueella 10-16 volttia. Eipä vain taida löytyä tarvikeliikkeen hyllystä, autoista ei ollenkaan.
        Kirjoitti vanha autosähkäri.

        Citikassapa on jännitemittari ainakin C5 vanhemmissa.


    • Anonyymi

      Laturin valo syttyi. kesken matkan.
      Valot pois ja 150 km kotiin pelkän akun voimin ilman latausta.
      Onneksi oli päivän valoa riittävästi.

    • Itselläni hajosi yhdestä Toyotasta digitaalikello, tyhjensi akun yhdessä yössä ja näyttö oli ihan tulinen. Keskuslukituksen temppuilu vaikuttaa siltä, että jännite on alhainen tai kuljettajan ovimoottori viallinen. Itse epäilisin eniten alhaista akkujännitettä, eli laturin teho alkaa olla nolla. Laturin vaihto, tai ainakin hiilisilta ja lataussäädin, jos niitä nyt enää missään vaihdetaan. Varmaankin vaihtolaturi tarvikeliikkeestä itse haettuna järkevin vaihtoehto.

    • Anonyymi

      eiköhän se perinteinen vika , akku tiensä päässä vaihda uusi akku

    • Anonyymi

      Tojoita oikosulussa.

    • Anonyymi

      Keskuslukitus ei toiminut, sillä takaovi oli jäänyt raolleen. Tämän vuoksi myös sisätiloissa oli palanut valo, joka oli tyhjentänyt akun. Pakkasta oli parikymmentä astetta sen kolme vuorokautta, kun auto seisoi parkissa akku tyhjänä. Akun lämmityksen ja latauksen jälkeen auto lähti käyntiin ja sain ajettua huoltoon.

      En tiedä, oliko jäätyminen pilannut akun, mutta huollossa testasivat ja sanoivat, että akku tulisi vaihtaa.

      Akunvaihdon jälkeen matkat ovat taittuneet jälleen huoletta.

      t. Aloittaja

    • Anonyymi

      Uudemmissa autoissa ohjauselektronikka suojelee akkua tyhjenemiseltä ja sammuttaa jos joku sisävalo on jäänyt palamaan.

      • Anonyymi

        Itäautoissa tällaista älyä ei ole. Nyhty useamman kerran autolehtien testeissä - itsesyttyvän ovi tai takaluukku on unohtunut viikonlopuksi raolleen -> 12 V akku parin päivän jälkeen tyhjä ja matka jatkuu tällöin hinausautokyydillä.


    • Anonyymi

      Latauksen merkkivalo ei palanut ajon aikana? Silloin ainakin laturi on ehjä.

      Haisiko autossa tai sen lähellä palanut sähkökäry? Se viittaa laturin lataussäätimen hajoamiseen (kokemusta on, kärysi viikonlopun parkissa).

      Luultavasti joku ovi tai kattovalo jäänyt päälle, hanskalokero jäänyt auki?
      Onko autossa isompaa äänentoistoa? Vahvari ottanut herätteen virtakaapelin säikeestä?

      • Anonyymi

        Ei latausvalon sammuminen kerro kaikkea, sillä latausvirta voi olla liian pieni tai diodisilta viallinen ja purkaa akkua auton seisoessa yms.


    • Anonyymi

      Eluktroniikka ei ole saavuttanut lepotilaa vaan jäänyt surraamaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      302
      772
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe