Jatkuva mässääminen

Anonyymi

Olen 14 v tyttö. Syömisestä on tullut mulle aivan pakonomaista. Lasken kaloreita välillä ihan vaa’an avulla, kirjaan ne ylös ja urheilen paljon. Jos en tee tätä, mua ahdistaa tosi paljon. Näin on ollut jo about syksystä (2020) asti, kun halusin oikee kunnolla laihtua. Olin silloin 61,5kg, nyt oon 47kg. (BMI 17,5) Skippailen aterioita päivän mittaan, ja olen tarkka siitä mitä suuhun laitan. (Olen opetellut jopa oksentamaan tahallani, mutta en tee sitä enää niin paljoa.) Kuitenkin iltaisin mun päässä aina ”napsahtaa”, et alan syödä itteeni aivan liian täyteen. Nyt on laihtuminen loppunut, mutta pelkään lihoamista ja käyn usein vaa’alla. Peilissä nään aina vain lihavan mursun...
Silti mietin, että onko tää kuitenkaan mikään syömishäiriö, koska eihän tällainen ylensyönti ole mikään syömishäiriön oire..?
Olisiko joku joka voisi samaistua ja jakaa omaa viisauttaan?

Ps. Vanhemmat ja läheiset ei tästä tiedä, enkä aikojokaan kertoa mun ongelmasta..

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Syömishäiriöitä on monenlaisia. On anoreksiaa, on bulimiaa, on sekamuotoa niiden väliltä ja on ahmimishäiriötä, jossa ylensyödään, muttei oksenneta.

      Syömishäiriöiden tunnusmerkki on, että syöminen ja/tai paino aiheuttaa ahdistusta, ja elämä pyörii enemmän tai vähemmän ruokaan tai ruuan välttämiseen liittyvän ajattelun ympärillä.

      Ahmimisongelmat ovat vieläkin vaikeampia hoitaa kuin anoreksia. Joten suosittelen, että menet nyt jonkun ammattilaisen juttusille. Vaikka kouluterkkarin. Tarvitset apua.

      Elämäsi käy aika hankalaksi, jos koetat vain sinnitellä yksin. Yksi tulevaisuuden kannalta todella kallis ongelma tulee olemaan pilalle menevät hampaat. Sinulla on varmaan muitakin investointikohteita tulevaisuudessa kuin laittaa kymmeniä tuhansia euroja hammasremonttiin? Itse ainakin joudun kärsimään pilatuista legoistani loppuelämäni. Varaa niiden korjaamiseen ei ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe