Väkisin ja liian tiukalla aikataululla pyritään polttomoottoreista eroon

Anonyymi

Polttomoottoreista pyritään väkisin eroon liian tiukalla aikataululla. Kaiken kukkuraksi akkuteollisuuden on todettu kuormittavan luonnonvaroja valtavasti. Kasvava akkuteollisuus on siis luonnonvarojen riittävyyden kannata huono asia.

82

193

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Liikenteen massiivisten päästövähennyksien hyväksyttävyyttä pohditaan ja valmistellaan ilman autoilijoiden edustajaa.
      https://www.is.fi/autot/art-2000007799560.html

      Jälleen osoitus siitä, ettei kaikkien mietteitä ja näkökantoja oteta huomioon.

    • Anonyymi

      Se on myös ihmisoikeuskysymys. Sanotaan, että maailman akkuteollisuus on 80 prosenttisesti kiinalaisten hallussa ja työvoimana on ilman suojaimia ja kunnon työvälineitä minraaleja louhivia lapsia sekä orjan asemassa olevia työläisiä.
      Kiinassa on nopeasti kasvava sähköautokanta, jota ladataan maan 3000 kivihiilivoimalan ja 5000 hilikaivoksen energialla. Mitähän merkitystä on meid'n sähköautovouhotuksellamme. Ehkä vain oman kansantaloutemme alasajo.

      • Anonyymi

        Akut valmistetaan siis siellä tehtaissa jotka tuskin ovat kovinkaan ympäristöystävälliset. Suurta kusetusta koko "ympäristöteko" tässä kohtaa.


    • Anonyymi

      Ei niistä polttomootoriautoista kukaan pyri eroon, kyse on pelkästä poliittisesta taktiikasta, agendasta jota papukaijan tavoin totellaan ja toistetaan, kysy kuka hyötyy, kuka saa rahat kuka on jo valmiina myymään, kas olisko tämä vastapalvelus voitetun vaalikampanjan rahoittamisesta, korruptiorahaa takaspäin kätevästi ohjataaan maksamaan tähän kansakunta.

      • Anonyymi

        Monet autonvalimstajat ovat ilmoittaneet luopuvansa polttomoottoriautojen suunnittelusta ja tuotannosta lähitulevaisuudessa. Eroon pyritään ihan aikuisten oikeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet autonvalimstajat ovat ilmoittaneet luopuvansa polttomoottoriautojen suunnittelusta ja tuotannosta lähitulevaisuudessa. Eroon pyritään ihan aikuisten oikeasti.

        Autotehtaat on pakotettu luopumaan polttomoottorien valmistuksesta ns kansanautoissa, koska päästönormeja kiristetään koko ajan ja niiden ylityksestä määrätään huimia sakkoja.
        Tämä on pelkästään poliittinen taistelu, vaikka ilmaston kannalta hyöty on kyseenalainen nykyisin keinoin sähkäautojen valmistuksen suuren päästökuorman takia.
        Aikuisten oikeasti leikitään vain viherpesua ja eurooppalaiselle autoteollisuudelle tuli paniikki kun luulivat lobbauksen onnistuvan päästörajojen kiristyksen estämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autotehtaat on pakotettu luopumaan polttomoottorien valmistuksesta ns kansanautoissa, koska päästönormeja kiristetään koko ajan ja niiden ylityksestä määrätään huimia sakkoja.
        Tämä on pelkästään poliittinen taistelu, vaikka ilmaston kannalta hyöty on kyseenalainen nykyisin keinoin sähkäautojen valmistuksen suuren päästökuorman takia.
        Aikuisten oikeasti leikitään vain viherpesua ja eurooppalaiselle autoteollisuudelle tuli paniikki kun luulivat lobbauksen onnistuvan päästörajojen kiristyksen estämiseksi.

        Olen etsiskellyt vertailua, jossa polttomoottoriautoa verrataan plugin-hybridiin ja sähköautoon ilmastovaikutusten osalta koko auton elinkaaren ajalta. Onko sinulla sellaista tiedonlähdettä antaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen etsiskellyt vertailua, jossa polttomoottoriautoa verrataan plugin-hybridiin ja sähköautoon ilmastovaikutusten osalta koko auton elinkaaren ajalta. Onko sinulla sellaista tiedonlähdettä antaa?

        Kurkkaapa tuolta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässäpä olisi yksi pohdiskelu :https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoauto-ei-ole-valttamatta-ekoteko--sahkontuotannossa-tehtava-vallankumous/#bbb51d78

        Kiitos! Muistaakseni luinkin tuon artikkelin silloin kun se julkaistiin, mutta kertaus ei tehnyt pahaa. Varsinaisesti tuo ei käsittele asiaa elinkaaren osalta, vaikka sitäkin sivutaan, mutta tuo hyvin esiin ne ratkaisevat kysymykset. Eli, millä tavoin lataussähkö tuotetaan, ja millä tavoin autolla ajetaan. Lisäksi tuosta saa hyvän yleiskuvan siitä, miksi erilaiset käyttövoimaratkaisut ovat sellaisia kuin ovat ja miksi tietynlaiset ratkaisut ovat kannattamattomia. Hyvää luettavaa kaikille, joita aihe kiinnostaa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikaisesti katsottuna en huomannut että tuotantotehtaiden päästöjä olisi jutussa käsitelty. Sekä akkujen että auton muiden osien valmistuksessa syntyy myös päästöjä jotka tulee ottaa mukaan laskentaan.

        Onko polttomoottoriautojen ja muilla voimanlähteillä varustettujen autojen tuotannon päästöillä eroa? En siis tiedä mutta jos tietoa löytyy, niin sitä otetaan mielellään vastaan. Yleisesti ottaen, kun vertaillaan eri asioiden tuottamia päästöjä, niin käytettävän energian tuotantotavalla on valtava merkitys. Uusiutuvat energian tuotantomuodot ottavat tyrmäävän selkävoiton fossiilisista aina.


    • Anonyymi

      Suomessa poliitikot ovat niin pahasti flopattuja, että tekevät päätökset sen mukaan kuinka teollisuudelle sopii ja tietysti kansa jää silloin heikoille ja maksaa aina kaiken, jopa pankkiirien ja politikkojen tekemät tyhmyydet.

      • Anonyymi

        Joo kyllä työsarkaa ja kansan kurjistamista tässäkin riittää kun viherpiipertäjät ja vasemmistoliitto lyö päänsä yhteen. Verojen korotukset aina: A. Auto, B. Bensa ja sitte ai niin eihän me voida mennä ihan aakkosjärjestyksessä, otetaan sitten... Ö. Öljy.

        Siinä ne mitä rokotetaan aina ja taas uudestaan "ympäristösyistä" ja nehän ne ratkaisevatkin ja pelastavat mualiman.


    • Anonyymi

      Ei tarvitse mennä kuin viisi vuotta eteenpäin ja autotehtaat ottaa polttisautoja takaisin tuotantoon kun niiden kysyntä vaan jatkuu. Jos joku Volvo, Mersu ta GM lopettaa polttisten valmistuksen, asiakkaat eivät osta niiltä sähköautoja vaan itäblogin ja kaukoidän tehtaista polttisautoja. Onhan jo nyt nähty että käytettyjen polttomoottoriautojen hinnat ovat nousseet.

    • Anonyymi

      Köyhä väestö kun ei osta uusia autoja kuitenkaan niin tarvitaan aika paljon käytettyjä sähköautoja markkinoille, toki niitä varmaan tuodaankin sitten käytettyinä suomeen. Sitten se varmaan yhtä suuri haaste on se sähköautojen lataaminen. Parkkipaikkojen sähköjen uudistamisen maksaa todella paljon eikä niitä ole vielä tehty käytännössä missään. Jossain voi olla 1-2 parkkiruutua sähköautoille mutta kokonainen parkkipaikka. Paljonkohan sitten maksaa se parkkipaikan vuokra, mulla se on nyt 15 euroa, muutosten jälkeen + sähkönkulutus niin jääkö alle satasen vielä parkkipaikan vuokra. Entäs ne parkkipaikat missä vuokra on normaalistikin jo 50-100/kk niin muutosten jälkeen hinta alkaa olla melko mielenkiintoinen maksettavaksi.

      Mutta mitä näitä murhehtii, kun asia on ajankohtaisempi niin moni muukin asia on muuttunut, elämä voi muuttua monella lailla, ei tiedä missä silloin asuu jos asuu missään.

      • Anonyymi

        Sähkö siirtohinnat kun nousevat, niin ei ole varaa latailla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö siirtohinnat kun nousevat, niin ei ole varaa latailla.

        Sähkön siirrosta veloitetaan jatkossa lähinnä kiinteää kuukausihintaa luokkaa 30 - 50 e/kk. Ihan sama, mitä sähköllä teet, maksat joka tapauksessa, vaikka et käyttäisi sähköä lainkaan.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Sähkön siirrosta veloitetaan jatkossa lähinnä kiinteää kuukausihintaa luokkaa 30 - 50 e/kk. Ihan sama, mitä sähköllä teet, maksat joka tapauksessa, vaikka et käyttäisi sähköä lainkaan.

        Olisikin noin. Maksoin juuri Elenialle tammikuun sähkönsiirrosta noin 120€.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisikin noin. Maksoin juuri Elenialle tammikuun sähkönsiirrosta noin 120€.

        Tarkoitinkin lähinnä niitä, jotka käyttävät vähän sähköä. Heillä sähkön siirtolasku sisältää lähinnä vain perusmaksua. Sähköyhtiö tietää tämän ja agressiivisesti pyrkii yhä nostamaan perusmaksua. Sinä näköjään olet myös käyttänyt sähköä, joten kWh hintasi on edullisempi kuin esimerkiksi jollain ainoastaan kesäisin mökkeilevällä kesämökkiläisellä. Jos kerran jaksat maksaa sähkölaskusi, niin hölmöläislogiikalla voisit hankkia sähköautonkin.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Tarkoitinkin lähinnä niitä, jotka käyttävät vähän sähköä. Heillä sähkön siirtolasku sisältää lähinnä vain perusmaksua. Sähköyhtiö tietää tämän ja agressiivisesti pyrkii yhä nostamaan perusmaksua. Sinä näköjään olet myös käyttänyt sähköä, joten kWh hintasi on edullisempi kuin esimerkiksi jollain ainoastaan kesäisin mökkeilevällä kesämökkiläisellä. Jos kerran jaksat maksaa sähkölaskusi, niin hölmöläislogiikalla voisit hankkia sähköautonkin.

        Toisaalta vähän sähköä käyttävä vasta halvalla saakin säköautonsa kotilatauksen, jos tyytyy vanhoihin pääsulakkeisiin.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Tarkoitinkin lähinnä niitä, jotka käyttävät vähän sähköä. Heillä sähkön siirtolasku sisältää lähinnä vain perusmaksua. Sähköyhtiö tietää tämän ja agressiivisesti pyrkii yhä nostamaan perusmaksua. Sinä näköjään olet myös käyttänyt sähköä, joten kWh hintasi on edullisempi kuin esimerkiksi jollain ainoastaan kesäisin mökkeilevällä kesämökkiläisellä. Jos kerran jaksat maksaa sähkölaskusi, niin hölmöläislogiikalla voisit hankkia sähköautonkin.

        Ok, nyt ymmärsin pointtisi. En ole seurannut sähkönsiirtomaksun rakennetta ts. paljonko siinä on perusmaksua ja paljonko siirtomäärään perustuvaa, vai onko siinä perusmaksua ollenkaan. Se kun on maksu, jota ei voi edes kilpailuttaa. Sähkönmyyjää kilpailutan parin vuoden välein, ja otan sen luotettavalta firmalta olevan halvimman tarjouksen, joka takaa uusiutuvilla tavoilla tuotetun sähkön. Kierrän siis kaukaa kaikki epämääräiset Suomi Energiat ja muut huijarifirmat. Ja kyllä, seuraava autoni tulee olemaan sellainen, jota ladataan sähköllä, oli se sitten hölmöläislogiikkaa tai ei.

        Kesämökin sähkö tulee vaivattomasti omalla aurinkovoimalalla. Skeptikkojen tietojen vastaisesti se riittää erinomaisen hyvin kaikkeen tarpeelliseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ok, nyt ymmärsin pointtisi. En ole seurannut sähkönsiirtomaksun rakennetta ts. paljonko siinä on perusmaksua ja paljonko siirtomäärään perustuvaa, vai onko siinä perusmaksua ollenkaan. Se kun on maksu, jota ei voi edes kilpailuttaa. Sähkönmyyjää kilpailutan parin vuoden välein, ja otan sen luotettavalta firmalta olevan halvimman tarjouksen, joka takaa uusiutuvilla tavoilla tuotetun sähkön. Kierrän siis kaukaa kaikki epämääräiset Suomi Energiat ja muut huijarifirmat. Ja kyllä, seuraava autoni tulee olemaan sellainen, jota ladataan sähköllä, oli se sitten hölmöläislogiikkaa tai ei.

        Kesämökin sähkö tulee vaivattomasti omalla aurinkovoimalalla. Skeptikkojen tietojen vastaisesti se riittää erinomaisen hyvin kaikkeen tarpeelliseen.

        Kuinka kauan mahtaa kestää täyssähköauton lataus kesämökilläsi?


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Kuinka kauan mahtaa kestää täyssähköauton lataus kesämökilläsi?

        En tiedä. En ole ajatellut koko asiaa, saati laskenut sitä. Kui?


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä. En ole ajatellut koko asiaa, saati laskenut sitä. Kui?

        No kun sanoit, että kaikki sähkö kesämökilläsi tulee aurinkopaneeleista. Onhan siitä apua hybridin latauksessa, mutta täyssähköauton kanssa voipi tulla ongelmia. Paitsi jos se ei ole niin päivän päälle, milloin ajelee. Kesämökillähän rentoudutaan.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        No kun sanoit, että kaikki sähkö kesämökilläsi tulee aurinkopaneeleista. Onhan siitä apua hybridin latauksessa, mutta täyssähköauton kanssa voipi tulla ongelmia. Paitsi jos se ei ole niin päivän päälle, milloin ajelee. Kesämökillähän rentoudutaan.

        No, jos täyssähköauton hankin, niin sitten pitää tuokin puoli laittaa kuntoon. Enpä ole ajatellut asiasta stressiä ottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, nyt ymmärsin pointtisi. En ole seurannut sähkönsiirtomaksun rakennetta ts. paljonko siinä on perusmaksua ja paljonko siirtomäärään perustuvaa, vai onko siinä perusmaksua ollenkaan. Se kun on maksu, jota ei voi edes kilpailuttaa. Sähkönmyyjää kilpailutan parin vuoden välein, ja otan sen luotettavalta firmalta olevan halvimman tarjouksen, joka takaa uusiutuvilla tavoilla tuotetun sähkön. Kierrän siis kaukaa kaikki epämääräiset Suomi Energiat ja muut huijarifirmat. Ja kyllä, seuraava autoni tulee olemaan sellainen, jota ladataan sähköllä, oli se sitten hölmöläislogiikkaa tai ei.

        Kesämökin sähkö tulee vaivattomasti omalla aurinkovoimalalla. Skeptikkojen tietojen vastaisesti se riittää erinomaisen hyvin kaikkeen tarpeelliseen.

        Itselleni tulee kaksi sähkölaskua. Toinen yhtiö veloittaa sähkön käytöstä ja toinen taas veloittaa sähköverkon käytöstä, eli sitä "siirtohintaa". Sähköverkkoa kun ei voi kilpailuttaa, niin sen hinta pitäisi olla tarkasti säädelty tai sähköverkko julkisessa omistuksessa tai non-profit organisaation/yrityksen omistuksessa.


    • Anonyymi

      "Patteriauton" akkutekniikka pitää kehittyä valtavasti ennen kuin sekaannun sellaiseen. Toimintasäde pitää olla vähintään tuplasti nykyisten ja latausajan murto-osa nykyisestä.

      • Anonyymi

        Dieselautoni toimintasäde tankillisella on noin 1200 km ja tankkaukseen menee muutama minuutti. Siinä on vertailupohja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselautoni toimintasäde tankillisella on noin 1200 km ja tankkaukseen menee muutama minuutti. Siinä on vertailupohja.

        Dieselautoni verot vuodessa olivat 700€. Nykyisen plugarin verot ovat 114€. Plugarin polttoainekulut ovat reilusti pienemmät, kuin dieselin. Siinä myös vertailupohjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselautoni verot vuodessa olivat 700€. Nykyisen plugarin verot ovat 114€. Plugarin polttoainekulut ovat reilusti pienemmät, kuin dieselin. Siinä myös vertailupohjaa.

        Toki näin on.

        "Ajoneuvolle (henkilö-, paketti- ja kuorma-auto), jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa. Käyttövoimaveron määrä ei perustu päästöihin."

        Ajoneuvovero: Perusvero ja käyttövoimavero
        https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja-auto/Ajoneuvovero/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselautoni toimintasäde tankillisella on noin 1200 km ja tankkaukseen menee muutama minuutti. Siinä on vertailupohja.

        Sähköauton matka kapasiteetistä -6,6c
        katoaa itsekseen -41%
        Pääseekö kauppaan Helmikuussa...


    • Anonyymi

      Miten tämä isompi kuva?
      Suomen ulkomaankaupasta n. 85% kulkee aluksilla yötä päivää.
      Merellä ollessaan, nämä ovat tähän saakka tehneet itse sen sähkön
      jonka tarvitsevat.
      Satamissa ollessaan on yleensä käytetty ns. apukoneita sähkön
      tekemiseen. Joissain tapauksissa purkauksen ja lastauksen aikana
      tarvittava sähkö, on myös voitu ostaa markkinahintaan maista.
      Nyt Finnlines, joka enää ei ole suomalaisomistuksessa, on tilannut
      muutaman aluksen, joissa alusten satamassa ollessa käytetään
      sähköä, joka on ladattu akkuihin merellä.
      Aika isoista ja painavistakin akuista lienee siis kysymys.

    • Anonyymi

      Se on käytännössä merkityksetöntä millä voimalla autot tulevat Suomessa jatkossa toimimaan. Vihervasemmisto on hallituksessa jo päättänyt kaikesta yksityisautoilun rajoittamisesta. Matkalla totalitäärivaltioon on yksityiautoilu (lue=vapaa liikkuminen) ensimmäisiä lopetettavia ja estettäviä asioita. Tervetuloa todellisuuteen "autoilija".

      • Anonyymi

        Vapaasti voi sitten edelleen liikkua muilla menopeleillä. Vapaata liikkumista ei estetä.

        Onhan se loppupelissä aika järjetöntä että työmaa ja koti sijaitsevat monesti kaukana toisistaan. Valtaosa työmatkoista tehdään yksin autossa istuen. Jos ne olisivat lähellä toisia, niin voisi kävellä tai fillaroida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaasti voi sitten edelleen liikkua muilla menopeleillä. Vapaata liikkumista ei estetä.

        Onhan se loppupelissä aika järjetöntä että työmaa ja koti sijaitsevat monesti kaukana toisistaan. Valtaosa työmatkoista tehdään yksin autossa istuen. Jos ne olisivat lähellä toisia, niin voisi kävellä tai fillaroida.

        Vihervasemmiston "automaattinen" trollikone toimii...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaasti voi sitten edelleen liikkua muilla menopeleillä. Vapaata liikkumista ei estetä.

        Onhan se loppupelissä aika järjetöntä että työmaa ja koti sijaitsevat monesti kaukana toisistaan. Valtaosa työmatkoista tehdään yksin autossa istuen. Jos ne olisivat lähellä toisia, niin voisi kävellä tai fillaroida.

        Joo, aika harvassa autossa istuu useampi kuin yksi, kun työmatkaliikennettä katselee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaasti voi sitten edelleen liikkua muilla menopeleillä. Vapaata liikkumista ei estetä.

        Onhan se loppupelissä aika järjetöntä että työmaa ja koti sijaitsevat monesti kaukana toisistaan. Valtaosa työmatkoista tehdään yksin autossa istuen. Jos ne olisivat lähellä toisia, niin voisi kävellä tai fillaroida.

        Sijaitsee se mökkikin usein aika kaukana vakituisesta asunnosta, jonne on päästävä väkisin ainakin kerran kuukaudessa, ja autolla tottakai....😁


    • Anonyymi

      Sähköautolla ei teemitään jos asuu maasudukka politikot ei ynmmärrä jos sillä pääsee parhaimmillaa 50 km talvella ei sitäkään mitä virkaaa semoisella on

      • Anonyymi

        Niinpä, jos työpaikka on 50km päässä jossa ei voi ladata autoa niin toimintasäde sähköautolla on oltava vähintään 150km kaikissa olosuhteissa! Kelläpäs on varaa investoida niin kalliiseen sähköautoon, eipä kovinkaan monella.


    • Anonyymi

      Siinäpä päättäjille kiva haaste sitten, tehkööt mitä tykkäävät.

      Isoja ongelmia tulee jos kansalaisille ei ole autoja joita on varaa hankkia.
      Ja jos on varaa niin kun kyseessä on sähköauto niin niitä pitäisi voida ladata aika laajasti kaikkialla. Tämä latauspisteiden rakentaminen ei ole edes alkanut vielä, latauspisteitä ei ole kuin kauppakeskuksissa ja sitten ihan jossain harvoissa taloyhtiöissä on 1-2 parkkiruutua/tai kaupunki on laittanut sellaiset. Tällä hetkellä juuri kukaan muu ei voi hankkia ladattavaa autoa ellei asu sellaisessa asunnossa jossa itse voi hankkia latausta varten sopivat muutokset. Mahtaa olla pieni pomppaus sähkölaskussa kun latailet jollain 6kw muutaman tunnin/vuorokausi. Tosin sitten ei ole polttoainekuluja mutta ei se ajaminen ilmaista tule olemaan :)

    • Anonyymi

      Kunhan mennään muutama vuosi eteenpäin, autotehtaat unohtavat nuo lupauksensa kaikessa hiljaisuudessa.

      • Anonyymi

        Mitkä lupaukset?


    • Anonyymi

      Polttoaiheen hinnanousu on jo alkanut. Järjen köyhyyttä että ei puututa maailman suuriin saastuttajiin, vaan Suomalainen autonomistaja pitää uhrata tässäkin kohtaa jotta maailma mukamas pelastuisi. Ei pelastu tästä koska suomen autoilu on vain tippa meressä.

      • Anonyymi

        Kiinan kasvanut hiilivoiman rakentaminen vaarantaa ilmastotavoitteiden saavuttamisen. Ympäristöjärjestöjen selvityksen mukaan Kiina on aloittanut kymmenien keskeytettyjen voimalahankkeiden rakentamisen. Kiinan voimala-ala esittää kapasiteetin kasvattamista edelleen.

        https://yle.fi/uutiset/3-10711261


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinan kasvanut hiilivoiman rakentaminen vaarantaa ilmastotavoitteiden saavuttamisen. Ympäristöjärjestöjen selvityksen mukaan Kiina on aloittanut kymmenien keskeytettyjen voimalahankkeiden rakentamisen. Kiinan voimala-ala esittää kapasiteetin kasvattamista edelleen.

        https://yle.fi/uutiset/3-10711261

        En löydä asiassa yhteyttä polttomoottorien korvaamiseen ekologisimmilla vaihtoehdoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En löydä asiassa yhteyttä polttomoottorien korvaamiseen ekologisimmilla vaihtoehdoilla.

        Jos auton osia/komponentteja (esim. akut) valmistetaan saastuttavissa tehtaissa, niin lopputulema on päinvastainen kun mitä tavoitellaan. Jos akkujen kysyntä suurenee, niin valmistuspäässä syntyy entistä enemmän päästöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos auton osia/komponentteja (esim. akut) valmistetaan saastuttavissa tehtaissa, niin lopputulema on päinvastainen kun mitä tavoitellaan. Jos akkujen kysyntä suurenee, niin valmistuspäässä syntyy entistä enemmän päästöjä.

        Siis nuo uudet hiilivoimalat rakennetaan tuottamaan sähköä tehtaille, joissa rakennetaan sähköautojen osia ja akkuja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis nuo uudet hiilivoimalat rakennetaan tuottamaan sähköä tehtaille, joissa rakennetaan sähköautojen osia ja akkuja?

        Hiilivoimalat rakennetaan Kiinan teollisuuden kasvavaa tarvetta varten, joten kysymyksesi vastaus on kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiilivoimalat rakennetaan Kiinan teollisuuden kasvavaa tarvetta varten, joten kysymyksesi vastaus on kyllä.

        Kiitos. Kerrotko tiedonlähteesi, niin voin itse opiskella asiasta lisää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Kerrotko tiedonlähteesi, niin voin itse opiskella asiasta lisää?

        Tuolla YLEn jutussa kerrotaan että Kiina on aloittanut kymmenien keskeytettyjen voimalahankkeiden rakentamisen. Ei kai ne niitä huvikseen rakenna?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla YLEn jutussa kerrotaan että Kiina on aloittanut kymmenien keskeytettyjen voimalahankkeiden rakentamisen. Ei kai ne niitä huvikseen rakenna?

        Tarkoitan tiedonlähdettä, joka osoittaa, että hiilivoimalat rakennetaan tuottamaan sähköä tehtaille, joissa rakennetaan sähköautojen osia ja akkuja. Jos niitä rakennetaan teollisuuden kasvavaa tarvetta varten, niin tuo teesi on virheellinen, koska teollisuus sisältää muutakin kuin sähköautojen akkujen ja osien rakentamista. Kuinka on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitan tiedonlähdettä, joka osoittaa, että hiilivoimalat rakennetaan tuottamaan sähköä tehtaille, joissa rakennetaan sähköautojen osia ja akkuja. Jos niitä rakennetaan teollisuuden kasvavaa tarvetta varten, niin tuo teesi on virheellinen, koska teollisuus sisältää muutakin kuin sähköautojen akkujen ja osien rakentamista. Kuinka on?

        Ei missään väitetty että olisi pelkästään akkuteollisuutta varten tai autoteollisuutta varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei missään väitetty että olisi pelkästään akkuteollisuutta varten tai autoteollisuutta varten.

        Joten voidaan todeta, että hiilivoimaloiden lisärakentamisella ei ole yhteyttä polttomoottorien korvaamiseen ekologisimmilla vaihtoehdoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten voidaan todeta, että hiilivoimaloiden lisärakentamisella ei ole yhteyttä polttomoottorien korvaamiseen ekologisimmilla vaihtoehdoilla.

        Onhan se yhteys olemassa. Jos hiilivoimaa taritaan Kiinan teollisuuden kasvavaa tarvetta varten niin akkuteollisuus on siinä yksi osa, joten yhteys löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se yhteys olemassa. Jos hiilivoimaa taritaan Kiinan teollisuuden kasvavaa tarvetta varten niin akkuteollisuus on siinä yksi osa, joten yhteys löytyy.

        Niin siis eikö niitä voimaloita tehtäisi jos akkuteollisuutta ei olisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se yhteys olemassa. Jos hiilivoimaa taritaan Kiinan teollisuuden kasvavaa tarvetta varten niin akkuteollisuus on siinä yksi osa, joten yhteys löytyy.

        Ei kannata yirttää saada tuota yhtä tajuamaan. Jos ei lähde niin ei lähde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata yirttää saada tuota yhtä tajuamaan. Jos ei lähde niin ei lähde.

        Lähtee, jos joku, joka tietää, osaa myös kertoa. Sinun kohdallasi ainakin toinen noista jää toteutumatta, ja sehän riittää, mutta joku muu suoriutunee paremmin.


    • Anonyymi

      "Liikenneministeriön asettama Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmä on esitellyt loppuraportissaan keinoja päästä hiilivapaaseen liikenteeseen ja konsteina on esitetty niin ruuhkamaksuja kuin päästökaupan kehittämistäkin.

      Päästökaupan kehittämisellä tarkoitetaan myyntilupajärjestelmää, jossa polttoaineen myynnille asetettaisiin kiintiöt. Kiintiön ylittäminen johtaisi lisämaksuihin, jotka viime kädessä maksaisi polttoaineen ostaja.

      Järjestelmässä polttoaineen myyjien pitäisi ostaa valtiolta valtion järjestämistä huutokaupoista jakeluoikeus jokaista fossiilista polttoainelitraa varten. Valtio vähentäisi jakeluoikeuksien ja sitä kautta myytävän polttoaineen määrää niin, että "vuonna 2030 liikenteessä syntyisi 50 prosenttia vähemmän päästöjä”.

      Käytännössä se tarkoittaisi kuluttajan kannalta sitä, että polttoaineen hinnat nousisivat reippaasti."

      Lähde: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ed446e13-286b-446c-aa9c-306f9bbcdec3

      Hinnankorotuksilla pyritään siis vähentämään polttomoottoreiden käyttöä. Suomen autoilusta syntyvä saaste on promilleluokkaa mutta Suomihan on aina näytettävä mallia, koska poliitikot ovat niin tärinässä siitä, mitä muu maailma meistä ajattelee.

    • Anonyymi

      Kiinassa tuotiin markkinoille muutaman tonnin halpasähköauto, autoa myytiin heti tuplasti Teslaa enemmän.

      https://www.hs.fi/talous/art-2000007832684.html

      Tosin autot rakennetaan saastuttavissa tehtaissa, joten ympäristövaikutus on varmasti päinvastainen kuin mitä porukka kuvittelee.

    • Anonyymi

      Jokainen tietää että Kiinan teollisuus on erittäin saastuttava. Tämä ei ole mikään salaisuus. Väitetään että Kiina päästää viidessä tunnissa sen, mitä Suomi vähentää liikennepäästöjä vuoteen 2030 mennessä.

      • Anonyymi

        Puuttumalla näihin suuriin saastelähteisiin, niin parannettaisiin hetkessä tilanne. Suomen pikku piiperrys on vain tippa meressä. Vaikuttaa ne Suomen toimet, mutta todellakin vain sitä promilleluokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puuttumalla näihin suuriin saastelähteisiin, niin parannettaisiin hetkessä tilanne. Suomen pikku piiperrys on vain tippa meressä. Vaikuttaa ne Suomen toimet, mutta todellakin vain sitä promilleluokkaa.

        Autojen käyttövoiman vaihtuminen fossiilisista polttoaineista puhtaampiin vaihtoehtoihin on aika paljon isompi ja laajempi juttu kuin pikku piiperrystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autojen käyttövoiman vaihtuminen fossiilisista polttoaineista puhtaampiin vaihtoehtoihin on aika paljon isompi ja laajempi juttu kuin pikku piiperrystä.

        Väitetään siis että Kiina päästää viidessä tunnissa sen, mitä Suomi vähentää liikennepäästöjä vuoteen 2030 mennessä. Liikennepäästöjen väheneminen tästä vuodesta vuoteen 2030 on juurikin tuota tarkoittamaasi fossiilisten polttoaineiden korvaamista. Pikku piiperryksestä voidaan tosiaan puhua jos vertaa 9 vuotta ja 5 tuntia keskenään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitetään siis että Kiina päästää viidessä tunnissa sen, mitä Suomi vähentää liikennepäästöjä vuoteen 2030 mennessä. Liikennepäästöjen väheneminen tästä vuodesta vuoteen 2030 on juurikin tuota tarkoittamaasi fossiilisten polttoaineiden korvaamista. Pikku piiperryksestä voidaan tosiaan puhua jos vertaa 9 vuotta ja 5 tuntia keskenään.

        Onko Suomi ainoa maa, jossa pyritään vähentämään liikenteen päästöjä?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Akkutekniikka sähköautoissa on välivaihe. Se korvattaneen tulevaisuudessa suorakytketyillä polttokennoilla joissa käytetään jotain yleistä ja halpaa puolikiinteää tai kiinteää anodimateriaalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkutekniikka sähköautoissa on välivaihe. Se korvattaneen tulevaisuudessa suorakytketyillä polttokennoilla joissa käytetään jotain yleistä ja halpaa puolikiinteää tai kiinteää anodimateriaalia.

        Tulevaisuus on tulevaisutta. Hallitus haluaa mielliskellä muuta maailmaa ja haluaa että tulokset näkyvät heti ja nyt. Tästä on aloituksessa kyse. Suomalainen autoilija on jälleen maksumiehenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulevaisuus on tulevaisutta. Hallitus haluaa mielliskellä muuta maailmaa ja haluaa että tulokset näkyvät heti ja nyt. Tästä on aloituksessa kyse. Suomalainen autoilija on jälleen maksumiehenä.

        Perimmäinen kysymys jokaiselle,
        miten on tullut äänestettyä tähän asti ja kannattiko?


      • Anonyymi

        Nyt kobolttia on löydetty paljon eräästä pohjoisesta eurooppalaisesta maasta. Samaan aikaan mm. BMW on ilmoittanut, ettei se käytä materiaaleja, jotka on hankittu epäeettisesti.

        Onneksi asioita voi muuttaa, jos kykyä ja halua löytyy.


    • Anonyymi

      Valmistuksen lopetukseen sopeudutaan kyllä Suomessa.

      Maailmanlaajuisesti löytyy kyllä riittävästi jo nyt olemassa olevaa kalustoa, jonka pidämme tarvittaessa liikkeellä vielä 30-60 vuotta.

      Kuubassa on pystytty siihen ja meillä on paremmat edellytykset, vaikka ilmasto onkin vaikeampi.

      Laskevalla ostovoimalla ja nousevalla verotuksella ei kannata uneksia mistään epävarmasta kehityksen kärjestä.

      Jos hallinto menee ihan hirveäksi, niin lopetetaan siitä välittäminen.
      Vainoamiskyvylläkin on rajansa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo dokkari tulee parasta aikaa TV1. Jos meni ohi, niin suosittelen katsomaan tuon Areenasta.


    • Anonyymi

      Vielä tällainenkin aihetta liippaava juttu.

      Uusi asumiskustannuksia koskeva laki astui voimaan marraskuussa

      "Sähkö- ja lataushybridiautojen latauspisteiden rakentaminen on nousemassa taloyhtiöiden ykköshankkeeksi, kun ladattavien autojen suosio jatkaa kasvuaan.

      Uusi laki sähkölatausvalmiuden rakentamisesta Suomessa astui voimaan marraskuussa 2020 ja sen soveltaminen on alkanut maaliskuussa. Käytännössä laki koskee rakennushankkeita, joiden rakennuslupahakemus on tullut vireille 11.3.2021 alkaen.

      Taloyhtiöiden latausvalmiutta tarvitaan, koska ladattavien henkilöautojen määrä kasvaa nyt nopeasti Suomessa. Tilastokeskuksen tuoreimpien tietojen mukaan suomalaisista noin kaksi miljoonaa henkilöä asuu kerrostaloissa. Näin ollen latausvalmiuden rakentamisesta syntyvien mahdollisten kulujen syntyminen ja jakaminen koskettaa – suoraan tai välillisesti – varsin suurta kansanosaa."

      Jatkuu --> https://www.is.fi/autot/art-2000007874523.html

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Sähköauto ei siis ole täysin päästötön. Miten huomioidaan lataukseen käytettävän sähkön tuotanto? Ydinvoima ei todellakaan ole päästötöntä, vaikka se ei ilmastoa kuormitakaan. Aika vaikea verrata täysin yhdenvertaisella tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto ei siis ole täysin päästötön. Miten huomioidaan lataukseen käytettävän sähkön tuotanto? Ydinvoima ei todellakaan ole päästötöntä, vaikka se ei ilmastoa kuormitakaan. Aika vaikea verrata täysin yhdenvertaisella tavalla.

        Eipä sitä kai koskaan ole päästöttömäksi väitettykään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä sitä kai koskaan ole päästöttömäksi väitettykään.

        Joillakin viherpiipertäjillä taitaa kuitenkin olla tällainen kuvitelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillakin viherpiipertäjillä taitaa kuitenkin olla tällainen kuvitelma.

        Entä sitten? Ei sillä ole mitään vaikutusta mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Ei sillä ole mitään vaikutusta mihinkään.

        Jopa aloituksessa ja monessa muussakin kirjoituksessa vaikutuksiin viitataan. Viherpiipertäjä luulee, että sähköauto on autuaaksi tekevä asia ja nyt siihen "pakotetaan" eri menetelmin. Vaikuttaa siis suoraan kaikkiin kansalaisiin, jotka haluavat auton hankkia ja autolla liikkua.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pääjohtaja Yli-Viikarilta kysyttiin haluja jatkaa VTV:n ylijohtajana

      "Tähän uraan liittyvään kysymykseen voisin vastata Irja Askolan runon sanoin: Tultaessa tienristeykseen / joku kauhistuu / tieni näyttää päättyvän / t
      Maailman menoa
      135
      3900
    2. Maisa torpa selittää hyymylehdessä

      Syötä hakusana… UUTISET 20.6.2021 Maisa Torppa selittelee miksi lomakuvissa on alkoholia ja hänkin juo drinksulasista Maisa Torppa on lähtenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      2217
    3. Miesten ulkonäköpaineet

      https://yle.fi/uutiset/3-11987255 Siinä pitkä artikkeli aiheesta, ja lopussa ihan mielenkiintoisia kommentteja. Artikkelissa mainitaan sen verran mon
      Sinkut
      62
      1503
    4. Oikeasti olisin sut halunnut mies

      omaksi, kullaksi, rakkaaksi, kumppaniksi, ystäväksi, olkapääksi, hellittäväksi, arkeen ja juhlaan, eteiseen ja peräkammariin, sohvalle ja sänkyyn, rii
      Ikävä
      115
      1464
    5. Kiira Korpi sekoili liittonsa EROON!

      Ei riittänyt sitten sisältö tuossakaan liitossa kuin pari vuotta. Suku maksoi kalliit häälahjat, joita ei tietenkään palautella ja pian jo Kiiralla uu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1349
    6. Kivan näköistä Stefanilla

      Kylläpä on mukava nähdä Stefan reippaan ja onnellisen näköisenä tyttärensä kanssa. Toivon, että Stefan pääsisi eroon huonosta on/off -suhteesta ja et
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1026
    7. Me kuulumme yhteen.

      Mies, minä olen sinulle oikea ja sinä oikea minulle.Me kuulumme toisillemme. Me kuulumme yhteen. Se on näin.
      Ikävä
      51
      983
    8. Sofia ei ole ruudinkeksijä

      Ei ole erityisen välkky tapaus.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      789
    9. Miksi Stefu jätti Sohvin?

      Mikä oli tällä kertaa syynä?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      781
    10. Martinan takapuoli..

      Onpa tällä Martiinalla muhkea takapuoli ja reidet viimeisessä instamainoksessa. Onko turvonnut vai aina ollut näin iso tämä meidän "maailmanmestari".
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      767
    Aihe