Pidätkö virsistä?

Anonyymi

Virret ovat useimmiten sanoitusiltaan syvällisiä ja teologisesti vahvoja, tenekin vahemmat virret, vaikka onhan uudempiin virsikirjojen painoksiin otettu mukaan näitäkevyempiäkin "laulelmia". Jotenkin minua usein harmittaa kun sitä kuuntelisi mielellään kristillistä radio-ohjelmaa, koska suomessa on tätä nykyä kaksikin kristillistä radioasemaa (Patmos ja Radio Dei), mutta varsinkin Raduio Deiltä tulee päiväsaikaan pelkkiä mainoksia ja kevyitä puolihengellisiä rallatuksia; "biisejä" niinkuin uoret sanovat...

Miksei voi soittaa vanhoja hartaita ja kauniita herätysliikkeiden lauluja ja virsiä? Meillähän on jo pelkästään luterilaisten herätysliikkeiden osalta valtavan rikas ja laaja virsi/lauluperinne, mutta radiosta tulee vaan niitä sulkahattupäisten nuorien tekemiä "biisejä". Joskus tuntuu että miksei niiden nimi ole Teiniradio?

No sentään Deiltä tapaa tulla varhain lauantai aamuisin hartaampiakin lauluja. Ollaanko Suomessa hautaamassa rikas vanha virsiperinne?

3

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikähän mahtaa olla vanhin tunnettu virsi? Olisi mielenkiintoista verrata ensimmäisten virsien sanoja ja melodioita uudempiin virsiin.

• Anonyymi

Tämä ei varmaankaan ole vanhin mutta varmaan yksi vähiten muokatuin 971 suojelusenkeli.
        Väitämpä , että suurinosa suomalaisista osaisi veisata tuon virren ihan ulkomuistuista.

Toinen ehdokas 571 suvivirsi.

• Anonyymi

No en näe kyllä mitään pahaa, että virsikirjaakin aikoinaan uudistettiin sillä kyllähän klassikot jätettiin rauhaan.

Täytyy myös muistaa, että kielihän kehittyy ja elää kokoajan. Nykyajan pieni kirkossa kävijä ei välttämättä ymmärtäsi edes kaikkia vanhoja sanankäänteitä ei virsissä eikä Raamattu ja tuo kait ei ole se mitä sinäkään toivot koska sanomahan molemmissa on se tärkein viesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      84
      3359
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2797
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2336
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2298
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2231
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2216
    7. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2033
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2027
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1944
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      106
      1863
    Aihe