Miten merisään näkyvyys mitataan?

Anonyymi

Jos näkyvyys on vaikkapa 42 kilometriä, niin sehän vaatii kohtalaisen tarkan mittauksen. Millainen lienee mittalaite?

10

2308

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ilmatieteen laitoksen sivujen perusteella useimmissa paikoissa sirontamittarilla joka käsittääkseni mittaa sen sironnan siinä mittauspaikalla paikallisesti

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/havaintosuureet

Joka tietty tarkoittaa sitä että 40 km näkyvyys voi tarkoittaa sitä, että todellisuudessa näkyvyys voi vaikka alle kilometri, mutta just mittalaitteen kohdalla on niin selkeää, että jos kaikkialla olisi samanalaista näkyisi yli 40 km.

• Anonyymi

Ne katsoo, näkyykö joku tietty saari tai paikka vai ei.

• Anonyymi

Aika harva asema taitaa olla enää miehitetty ja niilläkin taitaa olla valonsirontamittarit.

• Anonyymi

Vaikka tällä: Vaisala FD-70. Valon sirontaan perustuva vehje, kotimaista suunnittelua ja tuotantoa.

• Anonyymi

Esimeekiksi niin,että kaveri ajaa veneen 10 kilometrin päähän ja jos vene näkyy,niin sen jälkeen 20 kilometrin päähän jne!Jos näkyy vielä 30 kilometrin päässä fiskarin profiili,niin se on aika hyvä tulos!Että silleen!

• Anonyymi

Mä opin intissä, että maapallon kaareutumisen takia ei voi nähdä horisonttiin juuri yli 20:n km:n päähän... Tiedä sitten, pitääkö paikkansa. Toki tietyllä säällä laivojen heijastukset näkyvät pitkältäkin, näyttävät kylläkin olevan ilmassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä opin intissä, että maapallon kaareutumisen takia ei voi nähdä horisonttiin juuri yli 20:n km:n päähän... Tiedä sitten, pitääkö paikkansa. Toki tietyllä säällä laivojen heijastukset näkyvät pitkältäkin, näyttävät kylläkin olevan ilmassa.

Entäs jos seisot laivan komentosillalla vaikka 20 m korkeudella? Mitä ne siihen sanoi intissä, pitkällekkö voi nähdä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinua on huijattu kuten muitakin ököjä. Nykyään on jo todistettu että maa on litteä kuin pannukakku. Kyllä sitä näkee aina sen 40 km reippaasti.

• Anonyymi

Tällaisia kysymyksiä lisää. Venehintojen äimistelyä on jo riittävästi nähty.

• Anonyymi

Onko kukaan merijuossut 42,195 km riittävässä näkyvyydessä?

Suoritus vaatii hyvää kuntoa ja hulluutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      136
      2878
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      57
      2288
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      28
      1839
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1568
    5. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1338
    6. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1303
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      73
      1302
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1085
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      1009
    10. 131
      969
    Aihe