Pitääkö valojen kanssa laittaa aina rele ja osaako sen laittaa kuka tahansa? Miksi pitää olla rele????
Rele
17
13178
Vastaukset
- apua
älkäöäkä sanoko että vie korjaamolle asennettavaks , asennan itse
itse tiedä vastausta näihin kysymyksiisi, et kyllä osaa laittaa valoja muutenkaan. Peruskoulun oppimäärä sähkötekniikassa olisi kova sana!
- apua
Kerropa millä peruskoulun kurssilla opetetaan releen merkitys ja käyttö
- Miten vaan
Ei oo pakko, jos et pidä tärkeenä asiana varmaa toimimista.
Releen ajatuksena on et katkasijan kautta ei tartte kierrättää kuin releen ohjausvirta eli valojen käyttöjännite tulee suoraan akulta releen toimiessa katkaisijana.
Kojelaudassa olevalla valokatkaisijalla ei siis pätkitä valoille menevää, vaan niiden relettä ohjaavaa jännitettä.
Johdot ja katkaisija aiheuttavat aina jännite/teho häviöitä jotka pyritään minimoimaan käyttämällä relettä ja miel.paksuja johdotuksia akun ja polttimoiden välillä.
Kyllä sen itekin laittaa, kunhan kattoo mitä tekee. - Valo
Aina ei tarvitse laittaa valoille relettä.
Mutta jos laitat autoon esim. lisävalot, niin rele on välttämätön, jotta lisävalot eivät kuormita auton omia valojärjestelmiä.
Vertaa... Auton monitoimikytkin voi maksaa 200€ ja lisävalorele 4€.
Releen kautta tulee myös virta lyhyempää reittiä, joten valot pysyvät kirkkaampina.
Ja saa laittaa itsekin.
Suosittelen kuitenkin pyytämään apua sellaiselta, joka tietää releen merkityksen.
Kytkennän kokeileminen savun avulla ei yleensä ole kannattavaa.- apua
Mutta enkös mä nyt ymmärrä releen merkityksen kun mulle kerroitte. kiitos vaan vastauksista. Eli releet laitetaan mahdollisimman lähelle valoja. Tuleeko kytkentäkaavio releen mukana? Jos ei tuu, niin voi olla ettei onnistu asennus kun ei kehtaa myyjältä kysyä jos sielläkin on joku omasta mielestään niin täydellinen tiskin takana
- Pate
apua kirjoitti:
Mutta enkös mä nyt ymmärrä releen merkityksen kun mulle kerroitte. kiitos vaan vastauksista. Eli releet laitetaan mahdollisimman lähelle valoja. Tuleeko kytkentäkaavio releen mukana? Jos ei tuu, niin voi olla ettei onnistu asennus kun ei kehtaa myyjältä kysyä jos sielläkin on joku omasta mielestään niin täydellinen tiskin takana
Ei tule, releessä itsessään jotain on, mutta hanki kaveri, joka tietää, niin hän sitten neuvoo.
- Petri
Säälittävää lukea noita sinulle tulleita vastauksia vastauksia, ei taida itsekkään tietää miten lisävaloja voi kytkeä (vaihtoehtoja on monia) tässä yksi toimiva ja yksinkertainen. Osta neli(4) napainen rele, releen ei tarvitse olla lähellä lamppuja riittää kun se on konehuoneessa. Releen neljä liitintä on numeroitu 30 85 86 87 Kytke näin, liittimeen numero 30 tulee virta. eli akun plus navasta johto liittimeen 30, liittimestä numero 87 vie johto lampuille, tämä on plus virta johto eli muista maadoitaa myös lamppu, liittimeen 85 tuovirta ajovalojen pitkien johdosta (tätä johtoa kutsutaan releen ohjausvirraksi) liitittimestä 86 vie johto katkaisiaan ja katkaisijasta johto auton runkoon eli maahan. Tällä kytkennällä voit käyttää joko pelkästään auton omia pitkiä tai sitten auton omia ja lisä pitkiä
- asentelija myöskin
Eli pitäiskö laittaa molemmille lampuille omansa vai jakaa yhdestä molemmille.
- Petri
asentelija myöskin kirjoitti:
Eli pitäiskö laittaa molemmille lampuille omansa vai jakaa yhdestä molemmille.
Yksi riittää
- Sähkäri
Nyt oli niin selvää ja luettavaa tekstiä, että minäkin ymmärsin. Kiitos Pete
- kytkentä virhe
Sähkäri kirjoitti:
Nyt oli niin selvää ja luettavaa tekstiä, että minäkin ymmärsin. Kiitos Pete
tuo joka antoi sulle nuita ohjeita
laitattaa sinulla valot väärin
86 on herätevirta ja 85 on maadoitus ,,, eli nuo oli menny väärinpäin!!!!!!!!!! - väärin
85 on maadoitus ja 86 on herätevirta!!!!!!!!!
- Petri
kytkentä virhe kirjoitti:
tuo joka antoi sulle nuita ohjeita
laitattaa sinulla valot väärin
86 on herätevirta ja 85 on maadoitus ,,, eli nuo oli menny väärinpäin!!!!!!!!!!Olen 15 vuotta asentanut releitä paketti ja kuorma-autoihin 12 ja 24 volttisia, yhdestäkään ei ole tullut savua ulos on ne sitten kytketty kumminpäin tahansa. Tarkistin asian vielä parilta autosähköasentajalta/omistajalta ainoastaan silloin on kytkennällä väljä jos rele on kipinäsuojattu, jolloin releen sisällä on diodi.
- alkup.
Petri kirjoitti:
Olen 15 vuotta asentanut releitä paketti ja kuorma-autoihin 12 ja 24 volttisia, yhdestäkään ei ole tullut savua ulos on ne sitten kytketty kumminpäin tahansa. Tarkistin asian vielä parilta autosähköasentajalta/omistajalta ainoastaan silloin on kytkennällä väljä jos rele on kipinäsuojattu, jolloin releen sisällä on diodi.
Ensinnäkin kiitti neuvoista. Myivät mulle sellaisen releen missä on 5 napaa, en tajunnut. Varmaan onnistuu silläkin mutta mikähän se yks napa on. Ihan tavallinen valorele pitäis olla. Kutistesukkaa ei löyry mistään tarpeeks isoa, muuten onnistuu nyt. Kevään jatkoja
- Anonyymi
väärin kirjoitti:
85 on maadoitus ja 86 on herätevirta!!!!!!!!!
Ei ole merkitystä kumpaan kytkee maadoituksen ja kumpaan ohjausvirran, ellei releeseen ole lisätty diodia.
- Anonyymi
Löytyy valmiita lisävalojen rele johdotuksia kytkentäkaavioineen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1621576Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281546Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701348Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2251252- 1281125
Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1751096Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3271094Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271047Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3111040- 781036