Rele

apua

Pitääkö valojen kanssa laittaa aina rele ja osaako sen laittaa kuka tahansa? Miksi pitää olla rele????

17

12094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua

      älkäöäkä sanoko että vie korjaamolle asennettavaks , asennan itse

    • itse tiedä vastausta näihin kysymyksiisi, et kyllä osaa laittaa valoja muutenkaan. Peruskoulun oppimäärä sähkötekniikassa olisi kova sana!

      • apua

        Kerropa millä peruskoulun kurssilla opetetaan releen merkitys ja käyttö


    • Miten vaan

      Ei oo pakko, jos et pidä tärkeenä asiana varmaa toimimista.
      Releen ajatuksena on et katkasijan kautta ei tartte kierrättää kuin releen ohjausvirta eli valojen käyttöjännite tulee suoraan akulta releen toimiessa katkaisijana.
      Kojelaudassa olevalla valokatkaisijalla ei siis pätkitä valoille menevää, vaan niiden relettä ohjaavaa jännitettä.
      Johdot ja katkaisija aiheuttavat aina jännite/teho häviöitä jotka pyritään minimoimaan käyttämällä relettä ja miel.paksuja johdotuksia akun ja polttimoiden välillä.

      Kyllä sen itekin laittaa, kunhan kattoo mitä tekee.

    • Valo

      Aina ei tarvitse laittaa valoille relettä.

      Mutta jos laitat autoon esim. lisävalot, niin rele on välttämätön, jotta lisävalot eivät kuormita auton omia valojärjestelmiä.
      Vertaa... Auton monitoimikytkin voi maksaa 200€ ja lisävalorele 4€.

      Releen kautta tulee myös virta lyhyempää reittiä, joten valot pysyvät kirkkaampina.

      Ja saa laittaa itsekin.
      Suosittelen kuitenkin pyytämään apua sellaiselta, joka tietää releen merkityksen.

      Kytkennän kokeileminen savun avulla ei yleensä ole kannattavaa.

      • apua

        Mutta enkös mä nyt ymmärrä releen merkityksen kun mulle kerroitte. kiitos vaan vastauksista. Eli releet laitetaan mahdollisimman lähelle valoja. Tuleeko kytkentäkaavio releen mukana? Jos ei tuu, niin voi olla ettei onnistu asennus kun ei kehtaa myyjältä kysyä jos sielläkin on joku omasta mielestään niin täydellinen tiskin takana


      • Pate
        apua kirjoitti:

        Mutta enkös mä nyt ymmärrä releen merkityksen kun mulle kerroitte. kiitos vaan vastauksista. Eli releet laitetaan mahdollisimman lähelle valoja. Tuleeko kytkentäkaavio releen mukana? Jos ei tuu, niin voi olla ettei onnistu asennus kun ei kehtaa myyjältä kysyä jos sielläkin on joku omasta mielestään niin täydellinen tiskin takana

        Ei tule, releessä itsessään jotain on, mutta hanki kaveri, joka tietää, niin hän sitten neuvoo.


    • Petri

      Säälittävää lukea noita sinulle tulleita vastauksia vastauksia, ei taida itsekkään tietää miten lisävaloja voi kytkeä (vaihtoehtoja on monia) tässä yksi toimiva ja yksinkertainen. Osta neli(4) napainen rele, releen ei tarvitse olla lähellä lamppuja riittää kun se on konehuoneessa. Releen neljä liitintä on numeroitu 30 85 86 87 Kytke näin, liittimeen numero 30 tulee virta. eli akun plus navasta johto liittimeen 30, liittimestä numero 87 vie johto lampuille, tämä on plus virta johto eli muista maadoitaa myös lamppu, liittimeen 85 tuovirta ajovalojen pitkien johdosta (tätä johtoa kutsutaan releen ohjausvirraksi) liitittimestä 86 vie johto katkaisiaan ja katkaisijasta johto auton runkoon eli maahan. Tällä kytkennällä voit käyttää joko pelkästään auton omia pitkiä tai sitten auton omia ja lisä pitkiä

      • asentelija myöskin

        Eli pitäiskö laittaa molemmille lampuille omansa vai jakaa yhdestä molemmille.


      • Petri
        asentelija myöskin kirjoitti:

        Eli pitäiskö laittaa molemmille lampuille omansa vai jakaa yhdestä molemmille.

        Yksi riittää


      • Sähkäri

        Nyt oli niin selvää ja luettavaa tekstiä, että minäkin ymmärsin. Kiitos Pete


      • kytkentä virhe
        Sähkäri kirjoitti:

        Nyt oli niin selvää ja luettavaa tekstiä, että minäkin ymmärsin. Kiitos Pete

        tuo joka antoi sulle nuita ohjeita


        laitattaa sinulla valot väärin

        86 on herätevirta ja 85 on maadoitus ,,, eli nuo oli menny väärinpäin!!!!!!!!!!


      • väärin

        85 on maadoitus ja 86 on herätevirta!!!!!!!!!


      • Petri
        kytkentä virhe kirjoitti:

        tuo joka antoi sulle nuita ohjeita


        laitattaa sinulla valot väärin

        86 on herätevirta ja 85 on maadoitus ,,, eli nuo oli menny väärinpäin!!!!!!!!!!

        Olen 15 vuotta asentanut releitä paketti ja kuorma-autoihin 12 ja 24 volttisia, yhdestäkään ei ole tullut savua ulos on ne sitten kytketty kumminpäin tahansa. Tarkistin asian vielä parilta autosähköasentajalta/omistajalta ainoastaan silloin on kytkennällä väljä jos rele on kipinäsuojattu, jolloin releen sisällä on diodi.


      • alkup.
        Petri kirjoitti:

        Olen 15 vuotta asentanut releitä paketti ja kuorma-autoihin 12 ja 24 volttisia, yhdestäkään ei ole tullut savua ulos on ne sitten kytketty kumminpäin tahansa. Tarkistin asian vielä parilta autosähköasentajalta/omistajalta ainoastaan silloin on kytkennällä väljä jos rele on kipinäsuojattu, jolloin releen sisällä on diodi.

        Ensinnäkin kiitti neuvoista. Myivät mulle sellaisen releen missä on 5 napaa, en tajunnut. Varmaan onnistuu silläkin mutta mikähän se yks napa on. Ihan tavallinen valorele pitäis olla. Kutistesukkaa ei löyry mistään tarpeeks isoa, muuten onnistuu nyt. Kevään jatkoja


      • Anonyymi
        väärin kirjoitti:

        85 on maadoitus ja 86 on herätevirta!!!!!!!!!

        Ei ole merkitystä kumpaan kytkee maadoituksen ja kumpaan ohjausvirran, ellei releeseen ole lisätty diodia.


    • Anonyymi

      Löytyy valmiita lisävalojen rele johdotuksia kytkentäkaavioineen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe