Mitä kaikkea pyhä tarkoittaa kristinuskossa?

Anonyymi

Ja mitkä ovat kristinuskossa pyhiä asioita?

21

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyhä tarkoittaa aina Raamatussa Jumalalle erotettua. Sen ymmärsi myös Luther kun puhui Pyhistä.

      • Anonyymi

        Noin olen minäkin ymmärtänyt. Mutta eikö Jumala itsekin ole Pyhä? Eli pyhä tarkoittaisi siis sekä Jumalalle erotettua että kuvailee sitä millainen Jumala on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noin olen minäkin ymmärtänyt. Mutta eikö Jumala itsekin ole Pyhä? Eli pyhä tarkoittaisi siis sekä Jumalalle erotettua että kuvailee sitä millainen Jumala on?

        Jumala on Pyhä koska Jumalan yläpuolella ei ole ketään.


      • Anonyymi
        Oksastettu.Oksa kirjoitti:

        Jumala on Pyhä koska Jumalan yläpuolella ei ole ketään.

        Kyllä eli pyhä tarkoittaa siis muutakin kuin Jumalalle erotettua.



      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Oksastettu.Oksa kirjoitti:

        Liisi Jokiranta opettaa asiasta hyvin
        http://www.liisijokiranta.fi/avaimiaosio/ohjradiossa_29.htm

        Astukaa sisään Mooseksen kirjaan, Jumala puhuu teille tulenliekeistä. Siitä teksti kertoo. Pyhiä ovat martyyrit, joilta tämä oppi on katkaissut kaulat, tai polttanut heidät roviolla tai naulannut ristiin, tai muuten vaan kiduttanut kammioissaan. Pyhiä ovat lapset, jotka Jahven kultti on uhrannut, tai jotka ovat hyväksikäytettyjä. Mutta ennen kaikkea pyhää on tosi Jumalan eli Kristuksen ristille kiroaminen teurastettuna lampaana Paavalin sanoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Astukaa sisään Mooseksen kirjaan, Jumala puhuu teille tulenliekeistä. Siitä teksti kertoo. Pyhiä ovat martyyrit, joilta tämä oppi on katkaissut kaulat, tai polttanut heidät roviolla tai naulannut ristiin, tai muuten vaan kiduttanut kammioissaan. Pyhiä ovat lapset, jotka Jahven kultti on uhrannut, tai jotka ovat hyväksikäytettyjä. Mutta ennen kaikkea pyhää on tosi Jumalan eli Kristuksen ristille kiroaminen teurastettuna lampaana Paavalin sanoin.

        Mooses ja Aaron ja koko kansa saivat kohdata Jumalan pyhyydessään. Johtajien synti ja myös Jumalan tuomio tuli kaikkien tietoon. Jumala antoi Moosekselle ja Aaronille anteeksi, mutta lankeemuksensa tähden kumpikaan ei saanut nähdä Luvattua maata. Jumala on pyhä.

        Ehkä sinäkin olet saanut kohdata Jumalan pyhyyden, kun syntisi ovat ruvenneet sinua kauhistamaan. Ehkä sinuakin on niiden tähden nöyryytetty. Ethän kuitenkaan unohda, että pyhä Jumala on myös pitkämielinen ja suuri armossa, niin sinulle kuin Mooseksellekin. Vaikkei hän päässyt Luvattuun maahan, hän sai olla Jeesuksen kanssa kirkastusvuorella. Katso sinäkin Jeesukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä eli pyhä tarkoittaa siis muutakin kuin Jumalalle erotettua.

        Jumalan yläpuolella voi olla ylijumala, jolle Jumala kuuluu. Tällöin ylijumala ei ole pyhä, mutta Jumala on pyhä koska kuuluu ylijumalalle. Ylijumala ei kuulu enää ylemmille jumalille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin olen minäkin ymmärtänyt. Mutta eikö Jumala itsekin ole Pyhä? Eli pyhä tarkoittaisi siis sekä Jumalalle erotettua että kuvailee sitä millainen Jumala on?

        Mikä on 'Jumalalle erotettu', kun Jeesus opettaa, että kaikki ihmiset ovat Jumalan lapsia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mooses ja Aaron ja koko kansa saivat kohdata Jumalan pyhyydessään. Johtajien synti ja myös Jumalan tuomio tuli kaikkien tietoon. Jumala antoi Moosekselle ja Aaronille anteeksi, mutta lankeemuksensa tähden kumpikaan ei saanut nähdä Luvattua maata. Jumala on pyhä.

        Ehkä sinäkin olet saanut kohdata Jumalan pyhyyden, kun syntisi ovat ruvenneet sinua kauhistamaan. Ehkä sinuakin on niiden tähden nöyryytetty. Ethän kuitenkaan unohda, että pyhä Jumala on myös pitkämielinen ja suuri armossa, niin sinulle kuin Mooseksellekin. Vaikkei hän päässyt Luvattuun maahan, hän sai olla Jeesuksen kanssa kirkastusvuorella. Katso sinäkin Jeesukseen.

        <<Mooses ja Aaron ja koko kansa saivat kohdata Jumalan pyhyydessään. <<

        He kohtasivat Baal-Jumalan, koska Jumala käskee Mooseksen mennä silmiensä edestä, koska tämä johdatti Egyptistä valtaessaan israelilaiset palvomaan Baalia uhrilahjoin, eivätkä nämä kuulleet ollenkaan Jumalan ääntä. Jumala sanoo Raamatussa, että hän ei ole vaatinut uhrilahjoja, eikä sellainen olisi tullut edes hänen mieleensä.

        Jer.5:1 <<Ja Herra sanoi minulle: "Vaikka Mooses ja Samuel seisoisivat minun edessäni, ei minun sieluni taipuisi tämän kansan puoleen. Aja heidät pois minun kasvojeni edestä, he menkööt!<<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Mooses ja Aaron ja koko kansa saivat kohdata Jumalan pyhyydessään. <<

        He kohtasivat Baal-Jumalan, koska Jumala käskee Mooseksen mennä silmiensä edestä, koska tämä johdatti Egyptistä valtaessaan israelilaiset palvomaan Baalia uhrilahjoin, eivätkä nämä kuulleet ollenkaan Jumalan ääntä. Jumala sanoo Raamatussa, että hän ei ole vaatinut uhrilahjoja, eikä sellainen olisi tullut edes hänen mieleensä.

        Jer.5:1 <<Ja Herra sanoi minulle: "Vaikka Mooses ja Samuel seisoisivat minun edessäni, ei minun sieluni taipuisi tämän kansan puoleen. Aja heidät pois minun kasvojeni edestä, he menkööt!<<

        Tässä Raamatusta:

        Jer.<<7:21 Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: "Lisätkää polttouhrinne teurasuhreihinne ja syökää lihaa. Sillä en minä puhunut enkä antanut käskyä teidän isillenne poltto- ja teurasuhrista silloin, kun minä vein heidät pois Egyptin maasta, vaan näin minä käskin heitä ja sanoin: Kuulkaa minun ääntäni, niin minä olen teidän Jumalanne ja te olette minun kansani; ja vaeltakaa aina sitä tietä, jota minä käsken teidän vaeltaa, että menestyisitte.

        Mutta he eivät kuulleet, eivät korvaansa kallistaneet, vaan vaelsivat oman neuvonsa mukaan, pahan sydämensä paatumuksessa, ja käänsivät minulle selkänsä eivätkä kasvojansa. Siitä päivästä, jona teidän isänne lähtivät Egyptin maasta, aina tähän päivään asti olen minä lähettänyt teidän tykönne kaikki palvelijani, profeetat - lähettänyt varhaisesta alkaen, päivä päivältä.Mutta kukaan ei kuullut minua, ei kallistanut korvaansa, vaan he olivat niskureita, tekivät enemmän pahaa kuin heidän isänsä.<<

        Kun te vetoatte Moosekseen, te vetoatte Baaliin ja uhrikulttipalvontaan Saatanalle, ette Jumalaan. Saatana ei ole pyhä, eikä pyhää ole uhrikultti, se on pahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä Raamatusta:

        Jer.<<7:21 Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: "Lisätkää polttouhrinne teurasuhreihinne ja syökää lihaa. Sillä en minä puhunut enkä antanut käskyä teidän isillenne poltto- ja teurasuhrista silloin, kun minä vein heidät pois Egyptin maasta, vaan näin minä käskin heitä ja sanoin: Kuulkaa minun ääntäni, niin minä olen teidän Jumalanne ja te olette minun kansani; ja vaeltakaa aina sitä tietä, jota minä käsken teidän vaeltaa, että menestyisitte.

        Mutta he eivät kuulleet, eivät korvaansa kallistaneet, vaan vaelsivat oman neuvonsa mukaan, pahan sydämensä paatumuksessa, ja käänsivät minulle selkänsä eivätkä kasvojansa. Siitä päivästä, jona teidän isänne lähtivät Egyptin maasta, aina tähän päivään asti olen minä lähettänyt teidän tykönne kaikki palvelijani, profeetat - lähettänyt varhaisesta alkaen, päivä päivältä.Mutta kukaan ei kuullut minua, ei kallistanut korvaansa, vaan he olivat niskureita, tekivät enemmän pahaa kuin heidän isänsä.<<

        Kun te vetoatte Moosekseen, te vetoatte Baaliin ja uhrikulttipalvontaan Saatanalle, ette Jumalaan. Saatana ei ole pyhä, eikä pyhää ole uhrikultti, se on pahaa.

        Jer.<<7:21 Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: "Lisätkää polttouhrinne teurasuhreihinne ja syökää lihaa. Sillä en minä puhunut enkä antanut käskyä teidän isillenne poltto- ja teurasuhrista silloin, kun minä vein heidät pois Egyptin maasta<<

        Mikä on kristinuskon kannibalistinen ehtoollisriitti, johon Paavali itse on antanut Raamatun mukaan asetussanat, ja jotka sitten on lisätty Jeesuksen suuhun evankeliumeissa: se on käsky syödä hänen uhrilahjan lihaa - Jeesuksen Kristuksen - ja juoda hänen vertaan!

        Luterilaisuuden tärkein tunnustus, Augsburgin tunnustus:

        <<Opetetaan, että Kristuksen ruumis ja veri ovat leivän ja viinin muodossa TODELLISESTI läsnä ja että ne siinä jaetaan ja nautitaan.<<

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus

        Raamatusta Paavalin sanat 1.Korintolaiskirje:

        <<11:23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös OLEN TEILLE TIEDOKSI ANTANUT, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän .... Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa.<<

        Ja oppinormiston mukaan tämä Herra, jonka kuolemaa tässä julistetaan oli ristille kidutettu Tosi Jumala - Paavalin sanoin pääsiäisen teurastettu lammas!

        1.Korinttolaiskirje:

        <<5:7 Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.<<

        Ja Kristus oli tosi Jumala - Jeesuksen puhuma taivasten valtakunnan Isä hänen muodossaan - joka oli Jahven kilpailija, ja jonka kilpailijan Jahve määräsi tapettavaksi ihmeidentekijän muodossa 5.Mooseksen kirjan 13.luvussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mooses ja Aaron ja koko kansa saivat kohdata Jumalan pyhyydessään. Johtajien synti ja myös Jumalan tuomio tuli kaikkien tietoon. Jumala antoi Moosekselle ja Aaronille anteeksi, mutta lankeemuksensa tähden kumpikaan ei saanut nähdä Luvattua maata. Jumala on pyhä.

        Ehkä sinäkin olet saanut kohdata Jumalan pyhyyden, kun syntisi ovat ruvenneet sinua kauhistamaan. Ehkä sinuakin on niiden tähden nöyryytetty. Ethän kuitenkaan unohda, että pyhä Jumala on myös pitkämielinen ja suuri armossa, niin sinulle kuin Mooseksellekin. Vaikkei hän päässyt Luvattuun maahan, hän sai olla Jeesuksen kanssa kirkastusvuorella. Katso sinäkin Jeesukseen.

        <<Ehkä sinäkin olet saanut kohdata Jumalan pyhyyden, kun syntisi ovat ruvenneet sinua kauhistamaan.<<

        Kaikki hokeminen synnistä liittyy saatanaan, ei Jumalaan ja vielä vähemmän pyhyyteen. Ja tämä teidän sokeus käyttää tosi Jumalaa uhrinanne synnin varolla on se, joka minua todella kauhistuttaa ja se mitä sen varjolla on maailmassa tehty!

        << Ehkä sinuakin on niiden tähden nöyryytetty. Ethän kuitenkaan unohda, että pyhä Jumala on myös pitkämielinen ja suuri armossa, niin sinulle kuin Mooseksellekin.<<

        Pyhä Jumala, kuten voit lukea Raamatusta, käskee Mooseksen mennä silmistään, koska Mooses palvoo saatanaa eli uhraa Baalille, ja te olette Baalille jo uhranneet tosi Jumalankin, joten teidän nöyryytyksenne on vielä edessä. Minulla on ollut koko ikäni ollut edes ne kaksi aivosolua, joilla olen voinut kauhistella oppia, jossa omaa Jumalaa käytetään kuvissakin ristille kidutettuna puolialastomana uhrina saatanalle, jota palvotaa, Paavalin sanoin - julistetaan - kuolemaa kannibalistisella ehtoollisella, joka on saatananpalvojilta tuttu rituaali.


    • Anonyymi

      Laitoin Koivuniemen Raamattuhakuun sanan Pyhä, niin Koivuniemen Raamattuhausta selviää mitä Jumalan Sana tarkoittaa sanalla Pyhä.

      Otsikosta tuli mieleeni Suomen kulttuurirahaston vuonna 2018 tekemä tutkimus siitä mikä suomalaisten mielestään on pyhää.

      Hämmästykseni oli melkoinen, kun 14 % suomalaisista koki itsensä ja mielipiteensä pyhäksi ja alle 30 vuotiaista jo 27 %.

      Arvokonservatiiveilla ja arvoliberaaleilla on toisistaan poikkeavia pyhyyskäsityksiä.
      Esim. äärikonservatiiveista Suomea ja sen itsenäisyyttä pitää pyhänä 70% ja erittäin arvoliberaaleista näin ajattelee vain 20 %.

      Taide, kulttuuri ja musiikki ovat etenkin vasemmistolaisille (20%) pyhiä, ja suurten kaupunkien keskustoissa elävät kokevat ym. pyhäksi jopa 29 prosenttiseksi.
      Jne., jne..

      Eipä siis ole ihme, että ristiriitoja syntyy, kun jokin asia, joka on itselle yhdentekevä, onkin toiselle ylitse kaikkien muiden, eli pyhä.
      -jeesusfani-

      • Anonyymi

        Pyhä on muinaissuomalainen sana, joka tietenkään ei viittaa mihinkään mikä on kristinuskon mielestä puhdistettua (latinaksi sacer).
        Sunnuntai on puhdistettu päivä.
        Mooseksen kirja on puhdistettua tekstiä.
        Mikään noista kuitenkaan ei ole pyhää.


    • Anonyymi

      Pyhyys tarkoittaa Mooseksen lain noudattamista. Vastakohtana on epäpyhä, joka rikkoo lakia.

      Jumala on Pyhä ja hänen tahtonsa on kirjoitettu Mooseksen lakiin, joka käskee uskomaan myös Jeesuksen Kristukseen. Jumalalle erotettu on termi, joka antaa vajaan kuvan pyhyydestä. Jumalalle erotettu tarkoittaa sitä, että hylkää pakanalliset tapansa ja alkaa noudattaa lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen.

      1 Piet 1:14 Olkaa kuuliaisia lapsia älkääkä taipuko noudattamaan himoja, joiden vallassa ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte.
      15 Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette.
      16 Onhan kirjoitettu: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä."

      3 Moos 19:1 Herra sanoi Moosekselle:
      2 "Sano Israelin kansalle: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä.
      3 "Jokainen teistä kunnioittakoon äitiään ja isäänsä. Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
      ----
      37 Sen tähden noudattakaa kaikkia minun lakejani ja käskyjäni ja täyttäkää ne. Minä olen Herra."

      Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

      Room 7:12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.

      • Anonyymi

        OLETKO SINÄ IHMINEN UMPISOKEA, VAIKKA EDESSÄSI ON RAAMATTU, JOTA VOIT LUKEA KOSKA TAHANSA?!

        <<Jumala on Pyhä ja hänen tahtonsa on kirjoitettu Mooseksen lakiin, joka käskee uskomaan myös Jeesuksen Kristukseen. Jumalalle erotettu on termi, joka antaa vajaan kuvan pyhyydestä. Jumalalle erotettu tarkoittaa sitä, että hylkää pakanalliset tapansa ja alkaa noudattaa lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen.<<

        Ei enää mitään sen pakanallisempaa olekaan kuin uhrikultti itse Saantanalle, jota Baalia israelilaiset palvoivat Mooseksen johdolla. Ja tähän tehty kristinusko Paavalin opilla perustuu jo itse tosi Jumalan uhraamiseen Jeesuksena. Tämän pahempaa pakanakulttia rajuudessaan, jossa uhrilahjana käytetään jo itse tosi Jumaa en enää mistään muualta pysty edes löytämään! On aivan kuin teillä ei olisi edes ihmisen aivoja, aivan kuin olisitte vain joitakin petoja. Melkein tämä saa uskomaan jo Paavalin vihaoppiuskontoon teistä luonnostaan vihattavina ja pahoina.


    • Kun olen tätä palstaa seurannut, niin täällä pyhin asia on ihmisten seksuaalisuus.

      Siitä jaksetaan taittaa peistä ja vääntää. Niin, mitä muuta uskonnollisuus sitten on?

      • Anonyymi

        <<Kun olen tätä palstaa seurannut, niin täällä pyhin asia on ihmisten seksuaalisuus.<<

        Tämä perustuu siihen, koska kristinusko perustuu Baalin palvontaan, saatananpalvontaan Mooseksen Jahve Jumalalla. Ja tämähän on kautta historian sisältänyt jos jonkinlaisia sairaita seksuaalisia orgioita uskonnon nimissä. Kristinuskon Jumalan Jahven äiti - vaihtoehtoisest -i puoliso Asera on tällainen pakanallinen seksuaalinen kulttihahmo, joka todennäköisesti on nyt uskonnossa Pyhä henki -termi, jonka Paavali lanseerasi kristuskulttiinsa, kuten minulle kerrottiin, ja tämä saa aikaan tällaisen himoriettauden, joka näkyy myös näissä lukemattomissa uskonnollisten yhdyskuntien pedofiiliputsauksissa tai tulee tällaisen ilmiönä esille suhteessa seksuaalisuuteen täälläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Kun olen tätä palstaa seurannut, niin täällä pyhin asia on ihmisten seksuaalisuus.<<

        Tämä perustuu siihen, koska kristinusko perustuu Baalin palvontaan, saatananpalvontaan Mooseksen Jahve Jumalalla. Ja tämähän on kautta historian sisältänyt jos jonkinlaisia sairaita seksuaalisia orgioita uskonnon nimissä. Kristinuskon Jumalan Jahven äiti - vaihtoehtoisest -i puoliso Asera on tällainen pakanallinen seksuaalinen kulttihahmo, joka todennäköisesti on nyt uskonnossa Pyhä henki -termi, jonka Paavali lanseerasi kristuskulttiinsa, kuten minulle kerrottiin, ja tämä saa aikaan tällaisen himoriettauden, joka näkyy myös näissä lukemattomissa uskonnollisten yhdyskuntien pedofiiliputsauksissa tai tulee tällaisen ilmiönä esille suhteessa seksuaalisuuteen täälläkin.

        Kun ja jos nyt pääsemme sinne Päivi Räsäsen lanseeraamaan oikeudenkäyntiin, jonka on ennakoitu kestävän pitkään ja sen sisältävän lukemattomia todistajia, niin luultavasti sitten saamme täydellisen kuvan siitä, että mistä on ollut kyse ja mitä tämä 'puu' on tuottanut, joka on ollut tähän Jahven uhrikulttiin liittyvä Paavlin syntiopilla. Totisesti toivon, että se jo pian alkaisi, mutta ymmärrän, että sen kokoaminen ottaa aikaa, kyse on niin isosta asiasta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      322
      3393
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      212
      2827
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      144
      2514
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      18
      2029
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2025
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1696
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1672
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1578
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1286
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      246
      1231
    Aihe