Mikä veroprosentti teillä jotka eläkkeellä?

Anonyymi

Mulla on nolla. Mitä se oikeastaan tarkoittaa? Olen nuori enkä ymmärrä näitä asioita. Sain eläkkeen mt ongelmien takia.

7

389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuloista ei mene valtionveroa, mutta kunnallisvero ja kirkollisvero (jos kuuluu ev.lut.seurakuntaan) menee eläkkeestä

• Anonyymi

Mulla menee eläkkeestä veroa 28 %. Tähän sisältyy kunnallisveron (19,5 %) lisäksi kirkollisvero ja valtionvero. Eläketulon lisäksi ei ole muuta tuloa.

Minimieläkkeestä ei taida tulla maksettavaksi veroa ollenkaan eli veroprosentti 0.

• Anonyymi

Minimieläkkeestä ei, mutta muista minimituista maksetaan verot.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minimieläkkeestä ei, mutta muista minimituista maksetaan verot.

Jos minimieläkkeen lisäksi saa muita tukia, kokonaistulo muodostuu sellaiseksi, että maksettavaa syntyy, myös minimieläkkeestä.
        Verosta vapaata on vain lapsilisä ja olisiko asumistuki, varmaan myös toimeentulotuki. Kaikki muu on veronalaista tuloa. Veronalaiset tulot lasketaan lopullisessa verotuksessa yhteen ja yhteenlaskettu summa määrää lopullisen veron.
        Minimieläkkeestäkin siis on lopulta ehkä maksettava veroa, jos saat paljon veronalaisia tukia lisäksi. Silloin noista tuista otetaan reipas ennakkovero, ettet sitten velkaantuisi, kun lopullinen verotus valmistuu.

Minimieläke on myös veronalaista tuloa, mutta jos muita tuloja ei ole, eläketulo ei ylitä verotuskynnystä. Jos muutakin verotettavaa tuloa on lisäksi, kaikesta tulosta, siis myös eläketulosta, maksetaan lopulta veroa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos minimieläkkeen lisäksi saa muita tukia, kokonaistulo muodostuu sellaiseksi, että maksettavaa syntyy, myös minimieläkkeestä.
        Verosta vapaata on vain lapsilisä ja olisiko asumistuki, varmaan myös toimeentulotuki. Kaikki muu on veronalaista tuloa. Veronalaiset tulot lasketaan lopullisessa verotuksessa yhteen ja yhteenlaskettu summa määrää lopullisen veron.
        Minimieläkkeestäkin siis on lopulta ehkä maksettava veroa, jos saat paljon veronalaisia tukia lisäksi. Silloin noista tuista otetaan reipas ennakkovero, ettet sitten velkaantuisi, kun lopullinen verotus valmistuu.

Minimieläke on myös veronalaista tuloa, mutta jos muita tuloja ei ole, eläketulo ei ylitä verotuskynnystä. Jos muutakin verotettavaa tuloa on lisäksi, kaikesta tulosta, siis myös eläketulosta, maksetaan lopulta veroa.

Niinpä. Mekanismit niin mutkikkaita ettei veroprosentti paljoa kerro ennen kuin jossain 20 yläpuolella. Verovapaita tukia on moniakin.

Itsellä veroprosentti muistaakseni 11. Joku voi sanoo "hyvätuloiseksi", mutta kerran katsoin toimeentulotukilaskurilla, että voisin saada enemmän, ainakin jos pitäisi uusia esim. silmälasit. Sitten on vielä päälle harkinnanvaraisia eriä. Se eläkkeessä on hyvää, että se on vakaa eikä siihen poliittisin päätöksin vaikuttaa niin suoraan kuin tukiin, joka voidaan aika äkistikin poistaa ihmiseltä.

lajijasuris

• Anonyymi

Mullakin on eläkkeen veroprosentti nolla.Tuloina kansaneläke,takuueläke ja asumistuki.Ei veronpalautuksia eikä mätkyjä.

• Anonyymi

Niinpä. Asumistuki on verovapaata tuloa. Kansaneläke ja takuueläke ovat yhteensä niin vähän, että verotettavaa ei synny.

Kansaneläke ja takuueläke ovat kuitenkin veronalaista tuloa. Joten jos niiden lisäksi on muutakin veronalaista tuloa, kaikesta on maksettava myös veroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      152
      2954
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      368
      2050
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1805
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1772
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      975
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      792
    Aihe