Peugeot 207 kuljettajan oven saranan säätö

Anonyymi

Kuljettajan ovi roikkuu 2-3mm aiheuttaen lähinnä ikävän käyntiäänen ovea suljettaessa. Saranassa ei kuitenkaan ole väljyyttä vielä lainkaan.

Millainen säätö tuossa oven saranamekanismissa on? Riittääkö, että löysää sarana pulttaukset auton rungosta ja nostaa oven takareunaa tarvittavan 2-3mm?

Merkkihuolto Kotkassa olisi halunnut tilata uudet saranat. Heidän mielestään saranoissa ei ole mitään säätöä.

10

2352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pikasäätö.
      Avaa ovea vähän. Oven takaa alhaalta kiinni ja vähän nytkäyttää ylöspäin tai B-pilarissa olevaa lukon vastakappaletta vähän laskee. Siinä pitäisi olla säätömahdollisuus.
      t. RMB54

      • Anonyymi

        B-pilarin vastakappaleessa ei ole mitään säätöä, eikä sitä voi laskea. Säätö on saranoissa, tai sitten sitä ei ole lainkaan.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ehkä sitä voi säätää "hieman" reikien puitteissa.

        Mutta lukemani perusteella, sarana on se mikä se on, ja siinä on sellainen ominaisuus että sen sisällä oleva "pinni" kuluu ja menee lopulta poikki, aiheuttaen oven retkahtamisen.

        Tyypillisesti ovi retkahtaa juuri sillä hetkellä kun oven lyö kiinni, aiheuttaen vaurion oveen sekä lokasuojaan.

        Oven pystysuuntaista väljyyttä ei pysty tuntemaan, vaikka ovi on jo pudonnut useamman millimetrin, saranassa oleva jousi tiukkaa tuon välyksen pois.

        Saranan vaihto edessä, kannattaa tehdä ennenkuin se hajoaa lopullisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä sitä voi säätää "hieman" reikien puitteissa.

        Mutta lukemani perusteella, sarana on se mikä se on, ja siinä on sellainen ominaisuus että sen sisällä oleva "pinni" kuluu ja menee lopulta poikki, aiheuttaen oven retkahtamisen.

        Tyypillisesti ovi retkahtaa juuri sillä hetkellä kun oven lyö kiinni, aiheuttaen vaurion oveen sekä lokasuojaan.

        Oven pystysuuntaista väljyyttä ei pysty tuntemaan, vaikka ovi on jo pudonnut useamman millimetrin, saranassa oleva jousi tiukkaa tuon välyksen pois.

        Saranan vaihto edessä, kannattaa tehdä ennenkuin se hajoaa lopullisesti.

        Huomasin saman ohjeistuksen, mutta autossani saranapinnit ovat kaikin puolin ehjän ja tiukan oloiset. Tässä on eräs yleisohje, jossa kehotetaan löysäämään saranoiden pultit oven säätämiseksi, tiedä sitten mihin tässä uskoo:
        https://itstillruns.com/realign-car-door-2157597.html


    • Anonyymi

      Tunkilla varovasti nostaen oven takareunasta. Puunpala tms väliin, ettei maali naarmuunnu. Kyllä siellä jokin periksi antaa ennenkuin pyörät ovat ilmassa.

      • Anonyymi

        Auton jousitushan siellä antaa periksi, jollei saranoiden pultteja ensin vähän löysää.
        Tuollaiseen väkisin vääntämiseen liittyy aina rakenteiden lommahtamisen vaara.
        Ovien säätö on tekniikkalaji, ei voimalaji.
        Merkkihuoltoon sinne Kotkaan tiedoksi, että jokaisen auton ovissa on aina jonkinlainen säätövara, myös pikkupösössä. Uusien saranoiden asentaminen olisi todennäköisesti vain turhaa asiakkaan rahastamista, ellei kyseessä kolariauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton jousitushan siellä antaa periksi, jollei saranoiden pultteja ensin vähän löysää.
        Tuollaiseen väkisin vääntämiseen liittyy aina rakenteiden lommahtamisen vaara.
        Ovien säätö on tekniikkalaji, ei voimalaji.
        Merkkihuoltoon sinne Kotkaan tiedoksi, että jokaisen auton ovissa on aina jonkinlainen säätövara, myös pikkupösössä. Uusien saranoiden asentaminen olisi todennäköisesti vain turhaa asiakkaan rahastamista, ellei kyseessä kolariauto.

        eihän se tehtaalta ole lähtenyt, ovi roikkuen

        että joku siellä saranassa on kulunut...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eihän se tehtaalta ole lähtenyt, ovi roikkuen

        että joku siellä saranassa on kulunut...

        Totta tuokin, mutta kun saranat edelleen välyksetömät, niin korjaukseksi riitti tällä kertaa alemman saranan säätö ja molempien saranoiden voitelu, muutaman minuutin työ lumisella pihalla. Merkkihuoltojen ammattitaito, katoava luonnonvara?


    • Anonyymi

      Säädin oven itse löysäämällä alemman saranan pultit ja passailin oven takareunan oikeaan korkeuteen lukkomekanismille. Helppo juttu. Lisäksi pienet CRC-voiteet liikkuviin osiin. Ovi toimii jälleen hienosti.
      Nelipyörän korjaamolta puuttuu ammattitaitoa tai motivaatio hukassa. Harmi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      167
      2794
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      201
      2057
    3. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      50
      1812
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1766
    5. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1648
    6. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1501
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1070
    9. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1029
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      196
      1010
    Aihe