Suksivahaa ketjuihin?

Anonyymi

Oletteko kokeilleet miten suksivaha, tai luistovoide nykyisin kai oikeampi sana, toimii voiteluaineena polkupyörän ketjuissa?

27

1233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      esim Rexin uudet fluorittomat soveltuu pakkaskeleihin voiteiksi. Tosin niissä
      haihtuvuus suuri ja viskositeetti alhainen. Parempia kuin ei mitään. Fluorilliset taas suojaavat kosteudelta, ELY tosin kielsi jo kertaalleen niiden myynnin, mutta kyllä niitä kaupoissa on edelleen. Pulverit poistettiin hyllyiltä.

    • Anonyymi

      Voisko renkaisiin laittaa pitovoidetta etteivät olisi niin liukkat?

      • Anonyymi

        Ensin nauratti mutta sitten vakavoiduin, saattaisi toimiakin lumella. Ehkä sileällä kesärenkaalla paremmin kun kosketuspinta-ala on suurempi.


    • Anonyymi

      Onkos suksissa paljonkin villisti liikkuvia osia niinkuin polkupyörän ketjuissa ? Niitä liikuvia osiahan siinä pyörän ketjussa on tarkoitus öljytä. Oletko provo vai dummy ?

      • Itseasiassa vahapohjaisia tuotteita kyllä käytettään pyörän ketjuissa ja siihen sopivien tuotteiden määrä on kokoajan lisääntymässä ja parhaimpia testituloksia (pienin tehohäviä voimansiirrossa) on saatu juurikin vahapohjaisilla tuotteilla.

        Mutta ei siinä mitään suksivahaa käytetä.
        Käytännössä kahta eri tapaa on, on nestemäisiä ketjuvahoja, jotka käytännössä on hyvin samanoloista kuin ketjuöljyillä, mutta ovat vahapohjaisia eivät öljypohjaisia, levitetään ketjuihin ketjuöljyjen tyyppisesti ja annetaan kuivua kunnolla
        Toinen sitten työläämpi tapa on että puhdistetut ketjut upotetaan nestemäiseksi kuumennettuun (kattilassa) vahaan, annetaan olla siellä joku aika että tuo vaha tunkeutuu joka paikkaan ketjuissa, nostetaan pihdeillä ylös kattilasta, annetaan jäähtyä ja vahan kovettua.

        Eli väärin sanoa että vahoja ei käytettäisi pyörän ketjuissa kun niitä käytetään, mutta niiden käyttö on ihan omanlainen juttunsa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itseasiassa vahapohjaisia tuotteita kyllä käytettään pyörän ketjuissa ja siihen sopivien tuotteiden määrä on kokoajan lisääntymässä ja parhaimpia testituloksia (pienin tehohäviä voimansiirrossa) on saatu juurikin vahapohjaisilla tuotteilla.

        Mutta ei siinä mitään suksivahaa käytetä.
        Käytännössä kahta eri tapaa on, on nestemäisiä ketjuvahoja, jotka käytännössä on hyvin samanoloista kuin ketjuöljyillä, mutta ovat vahapohjaisia eivät öljypohjaisia, levitetään ketjuihin ketjuöljyjen tyyppisesti ja annetaan kuivua kunnolla
        Toinen sitten työläämpi tapa on että puhdistetut ketjut upotetaan nestemäiseksi kuumennettuun (kattilassa) vahaan, annetaan olla siellä joku aika että tuo vaha tunkeutuu joka paikkaan ketjuissa, nostetaan pihdeillä ylös kattilasta, annetaan jäähtyä ja vahan kovettua.

        Eli väärin sanoa että vahoja ei käytettäisi pyörän ketjuissa kun niitä käytetään, mutta niiden käyttö on ihan omanlainen juttunsa.

        Kynttilöitä sulattamalla ja parafiiniöljyä joukkoon sotkemalla jotkut ovat tehneet ihan kelvollisia ketjuvoiteluaineita. Eikös se suksivoidevalmistaja Rex myy jotain "kynttiläparafiini" litkua fillarin ketjujen voiteluun?


      • Anonyymi

        Suksien luistovoitelunvoitelun tarkoitus on vähentää kitkaa suksen ja ladun pinnan välistä. Eli ne "villisti liikkuvat osat" ovat siellä.


    • Anonyymi

      Valehtelet ! Nimittäin parhaimmissakaan vahapohjaisissa ketjunvoiteluaineissa voiteluominaisuudet jotka ovat suoraan verrannollisia tehohävikkiin, eivät ole öljyjen tasolla ! Se on sitten eriasia mitä muita ominaisuuksia ketjun voiteluaineella haetaan.

      • Kannattaa hieman päivittää tietämystä asian suhteen tähän päivään (iso osa kyseisistä tuotteista on tullut markkinoille viimeisen viiden vuoden aikana), Ceramic speedin UFO Drip ja Squirt:n Chain lube ovat ehkä ne markkinoiden tunnetuimmat vaha pohjaiset ketju"liukasteet" (nehän eivät öljyjä ole niin ei voi tarkkaan ottean sanoa ketjuöljyiksi), mutta myös muilta valmistajilta löytyy vastaavia tuotteita.

        Tuossa ihan hyvä artikkeli mikä kannattaa ensin lukea ennen kuin vastaa asiaan.
        https://www.cyclingnews.com/features/best-bike-chain-lube/

        Nyt tietysti ihan oma asiansa että onko tuolla asialla mitään tekemistä normaalin polkupyöräharrastajan suhteen, ehkä on ehkä ei, mutta silti on tosiasia että kyseisiin vahapohjaisiin tuotteisiin on siirtynyt omassakin tuttavapiirissä useampikin hieman aktiivisempi (maasto)pyöräilijä. Etenkin maastossa ajaessa niiden etuna on se, että vahatut ketjut eivät kerää läheskään niin paljon likaa/epäpuhtauksia kuin öljytyt ketjut.

        Itselleni kyseessä ei ole mitenkään omakohtainen asia, itse ajan yhä öljytyillä ketjuilla (Much Off:n Dry Lubella). Tuota Ufo drip:ä itselleni tuli pieni näytepullo mukana, kun Black Friday tarjouksesta ostin tulevaksi kesäksi maastoon uudet KMC:n DLC 12s. huippuketjut. En tiedä tuleeko tuota sitten testattua vaiko ei.

        Mutta tosiaan myös tuolla rintamalla tapahtuu kehitystä, eli tilanne mikä oli vaikka 10v. sitten ei enään välttämättä päde tänä päivänä.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Kannattaa hieman päivittää tietämystä asian suhteen tähän päivään (iso osa kyseisistä tuotteista on tullut markkinoille viimeisen viiden vuoden aikana), Ceramic speedin UFO Drip ja Squirt:n Chain lube ovat ehkä ne markkinoiden tunnetuimmat vaha pohjaiset ketju"liukasteet" (nehän eivät öljyjä ole niin ei voi tarkkaan ottean sanoa ketjuöljyiksi), mutta myös muilta valmistajilta löytyy vastaavia tuotteita.

        Tuossa ihan hyvä artikkeli mikä kannattaa ensin lukea ennen kuin vastaa asiaan.
        https://www.cyclingnews.com/features/best-bike-chain-lube/

        Nyt tietysti ihan oma asiansa että onko tuolla asialla mitään tekemistä normaalin polkupyöräharrastajan suhteen, ehkä on ehkä ei, mutta silti on tosiasia että kyseisiin vahapohjaisiin tuotteisiin on siirtynyt omassakin tuttavapiirissä useampikin hieman aktiivisempi (maasto)pyöräilijä. Etenkin maastossa ajaessa niiden etuna on se, että vahatut ketjut eivät kerää läheskään niin paljon likaa/epäpuhtauksia kuin öljytyt ketjut.

        Itselleni kyseessä ei ole mitenkään omakohtainen asia, itse ajan yhä öljytyillä ketjuilla (Much Off:n Dry Lubella). Tuota Ufo drip:ä itselleni tuli pieni näytepullo mukana, kun Black Friday tarjouksesta ostin tulevaksi kesäksi maastoon uudet KMC:n DLC 12s. huippuketjut. En tiedä tuleeko tuota sitten testattua vaiko ei.

        Mutta tosiaan myös tuolla rintamalla tapahtuu kehitystä, eli tilanne mikä oli vaikka 10v. sitten ei enään välttämättä päde tänä päivänä.

        Ja tuossa vielä toinen, Bikeradarin artikkeli aiheesta ja eri ketju"öljyistä":
        https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/chain-lubes/


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kannattaa hieman päivittää tietämystä asian suhteen tähän päivään (iso osa kyseisistä tuotteista on tullut markkinoille viimeisen viiden vuoden aikana), Ceramic speedin UFO Drip ja Squirt:n Chain lube ovat ehkä ne markkinoiden tunnetuimmat vaha pohjaiset ketju"liukasteet" (nehän eivät öljyjä ole niin ei voi tarkkaan ottean sanoa ketjuöljyiksi), mutta myös muilta valmistajilta löytyy vastaavia tuotteita.

        Tuossa ihan hyvä artikkeli mikä kannattaa ensin lukea ennen kuin vastaa asiaan.
        https://www.cyclingnews.com/features/best-bike-chain-lube/

        Nyt tietysti ihan oma asiansa että onko tuolla asialla mitään tekemistä normaalin polkupyöräharrastajan suhteen, ehkä on ehkä ei, mutta silti on tosiasia että kyseisiin vahapohjaisiin tuotteisiin on siirtynyt omassakin tuttavapiirissä useampikin hieman aktiivisempi (maasto)pyöräilijä. Etenkin maastossa ajaessa niiden etuna on se, että vahatut ketjut eivät kerää läheskään niin paljon likaa/epäpuhtauksia kuin öljytyt ketjut.

        Itselleni kyseessä ei ole mitenkään omakohtainen asia, itse ajan yhä öljytyillä ketjuilla (Much Off:n Dry Lubella). Tuota Ufo drip:ä itselleni tuli pieni näytepullo mukana, kun Black Friday tarjouksesta ostin tulevaksi kesäksi maastoon uudet KMC:n DLC 12s. huippuketjut. En tiedä tuleeko tuota sitten testattua vaiko ei.

        Mutta tosiaan myös tuolla rintamalla tapahtuu kehitystä, eli tilanne mikä oli vaikka 10v. sitten ei enään välttämättä päde tänä päivänä.

        Kunkahan nuo vahat tunkeutuvat sinne missä öljyä kipeästi tarvitaan, holkin ja tapin väliin? Raskaassa voimansiirrossa rullaketjut öljytään meidän firmassa öljykylvyssä vaihteistoöljyllä. Sprayt ym. ovat vain jälkihoitoa varten ja sitten taas irti ja pesuun sekä kuumaan öljykylpyyn.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kunkahan nuo vahat tunkeutuvat sinne missä öljyä kipeästi tarvitaan, holkin ja tapin väliin? Raskaassa voimansiirrossa rullaketjut öljytään meidän firmassa öljykylvyssä vaihteistoöljyllä. Sprayt ym. ovat vain jälkihoitoa varten ja sitten taas irti ja pesuun sekä kuumaan öljykylpyyn.

        Vaikea sanoa, kun kuten jo sanoin, itse en noita vahapohjaisia tuotteita ole itse käyttänyt (vaikka tuttavissani useilla on käytössä), mutta ihan uteliaisuudestani tuossa äsken testasin tuota Ufo Drip:ä (eli sain yhden pienen Ufo Drip näytepullon talvella kallin ketjuostoksen "kylkiäisenä") ja vertasin sitä Much Off:n Dry lube ketjuöljyyn (yksi varmastikkin markkinoiden suosituimpia ketjuöljyjä tällä hetkellä).
        Vaikutti siltä ettei aineiden "juoksevuudella" levitettäessä ole isoakaan eroa, siis ihan vain parilla perustestillä tehtynä, eli miten molempien aineiden pisarat käyttäytyvät/leviävät metallilevyn pinnalla ja sitten toisena miten käyttäytyvät kun tiputtaa tipat ketjun rullan päälle.
        Kyseisillä testeillä nyt ei mitään kauhean isoa tieteellistä pohjaa nyt ole, mutta silti sen yhteydessä huomaa että oletuksellisesti voi olettaa että tuolla vahapohjaisella aineella olisi suhteellisen yhtä hyvät "tunkeutumis" ominaisuudet ketjun väliin kuin öljypohjaisilla tuotteilla.
        Ja toisaalta myös nuo laajemmat testitkin ovat osoittaneet sitä että koska vahapohjaisten tuotteiden testiarvot (pienempi vastus, pidempi ketjujen käyttöikä) ovat parempia kuin öljypohjaisten tuotteiden vastaavat, niin oletuksillisesti niiden "tunkeumakyky" ei voi olla kauhean huono, koska muuten ne eivät toimisi kuten toimivat.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Vaikea sanoa, kun kuten jo sanoin, itse en noita vahapohjaisia tuotteita ole itse käyttänyt (vaikka tuttavissani useilla on käytössä), mutta ihan uteliaisuudestani tuossa äsken testasin tuota Ufo Drip:ä (eli sain yhden pienen Ufo Drip näytepullon talvella kallin ketjuostoksen "kylkiäisenä") ja vertasin sitä Much Off:n Dry lube ketjuöljyyn (yksi varmastikkin markkinoiden suosituimpia ketjuöljyjä tällä hetkellä).
        Vaikutti siltä ettei aineiden "juoksevuudella" levitettäessä ole isoakaan eroa, siis ihan vain parilla perustestillä tehtynä, eli miten molempien aineiden pisarat käyttäytyvät/leviävät metallilevyn pinnalla ja sitten toisena miten käyttäytyvät kun tiputtaa tipat ketjun rullan päälle.
        Kyseisillä testeillä nyt ei mitään kauhean isoa tieteellistä pohjaa nyt ole, mutta silti sen yhteydessä huomaa että oletuksellisesti voi olettaa että tuolla vahapohjaisella aineella olisi suhteellisen yhtä hyvät "tunkeutumis" ominaisuudet ketjun väliin kuin öljypohjaisilla tuotteilla.
        Ja toisaalta myös nuo laajemmat testitkin ovat osoittaneet sitä että koska vahapohjaisten tuotteiden testiarvot (pienempi vastus, pidempi ketjujen käyttöikä) ovat parempia kuin öljypohjaisten tuotteiden vastaavat, niin oletuksillisesti niiden "tunkeumakyky" ei voi olla kauhean huono, koska muuten ne eivät toimisi kuten toimivat.

        Ketjussa kriittinen paikka on tuo tapin ja holkin väli, kuluminen siellä on se, mikä aiheuttaa ketjun venymisen. Meillä töissä on vuosikymmenet kai ketjut öljytty öljykylvyssä, todettu, että tämä toimii ja ketjut kestää.

        Ideahan on se, että öljy ei ole normaaleissa ketjun käyttöolosuhteissa aivan hirveän notkeaa mutta kun se kuumennetaan viskositeetti laskee ja öljy tunkeutuu rullan ja tapin väliin ja kuuman öljyn virratessa vanha öljy korvautuu uudella. Tämä ei tapahdu hetkessä, ketjuja keitellään useampi tunti.

        Mutta tämän jälkeen öljy on ja pysyy siellä,sillä normaaleissa ketjun käyttöolosuhteissa viskositeetti ei laske enää niin pieneksi, että öljy pääsisi tulemaan ulos.

        Tuo notkistaminen ja viskositeetin palautuminen taas normaaliksi siis "kapseloi" öljyn rullan ja tapin väliin. En keksi kuinka mikään voiteluaine voisi toimia samoin ilman tuota kikkaa.

        No, pyörän ketjut eivät kalliita ole, niitä voi uusia tiheämminkin. Työkaveri kylvettää moottoripyöränsä ketjut, jotka ovat ihan kulutustavaraa joka kevät ja on todennut, että se tuplaa käyttöiän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ketjussa kriittinen paikka on tuo tapin ja holkin väli, kuluminen siellä on se, mikä aiheuttaa ketjun venymisen. Meillä töissä on vuosikymmenet kai ketjut öljytty öljykylvyssä, todettu, että tämä toimii ja ketjut kestää.

        Ideahan on se, että öljy ei ole normaaleissa ketjun käyttöolosuhteissa aivan hirveän notkeaa mutta kun se kuumennetaan viskositeetti laskee ja öljy tunkeutuu rullan ja tapin väliin ja kuuman öljyn virratessa vanha öljy korvautuu uudella. Tämä ei tapahdu hetkessä, ketjuja keitellään useampi tunti.

        Mutta tämän jälkeen öljy on ja pysyy siellä,sillä normaaleissa ketjun käyttöolosuhteissa viskositeetti ei laske enää niin pieneksi, että öljy pääsisi tulemaan ulos.

        Tuo notkistaminen ja viskositeetin palautuminen taas normaaliksi siis "kapseloi" öljyn rullan ja tapin väliin. En keksi kuinka mikään voiteluaine voisi toimia samoin ilman tuota kikkaa.

        No, pyörän ketjut eivät kalliita ole, niitä voi uusia tiheämminkin. Työkaveri kylvettää moottoripyöränsä ketjut, jotka ovat ihan kulutustavaraa joka kevät ja on todennut, että se tuplaa käyttöiän.

        Tullut nyt mielenkiinnosta (tämän keskusteluketjun ansiosta) tutustuttua noihin pyöränketjuöljyihin ja niiden toimintaan ihan toisella tasolla kun ikinä aikaisemmin ja paljon olen uutta oppinut asiasta. Eri ketjuöljytyypeistä, niiden toimintatavoista, missä olosuhteisse mitäkin tulisi käyttää taikka välttää, kuinka pitkät öljyämisvälit pitäisi olla yms. asioita.

        Yksi uusi asia minkä opin/tajusin on se että nuo vartavasten ketjujen (ei pelkästään polkupyörän ketjujen) öljyämiseen tarkoitetut aineet koostuvat isolta osin kahdesta eri aineosasta, on se itse "liukaste" jonka tarkoitus on nimenomaan muodastaa liukastavaa kalvoa liikkuvien metalliosien välille, näin vähentäen osien välsitä kitkaa, sekä sitämyöten vähentää osien kulumista niiden hangatessaan toisiaan vasten SEKÄ "kuljetinaineesta" joka on aina jonkinasteinen ohenne, jonka tarkoituksena on "ohentaa" tuota liukastetta niin että näiden aineiden seos tunkeutuu ketjun osien väliin paremmin kuin mitä pelkkä liukasteaine tunkeutuisi.
        Tämän seoksen (eli "liukaste" "ohenne") ketjuille levittämisen jälkeen ja sen tunkeutuessa nesteen ominaisuuksien mukaisesti ketjun osien väliin, alkaa tuo "ohenne" haihtumaan tuosta seoksesta ja jäljelle jää vain tuo "liukaste" osuus joka nyt sitten lukittuu tuonne ketjuväleihin ohenteen poistuessa seoksesta.
        Tuon ohenteen määrä ja haihtumisnopeus vaihtelee erittäin runsaasti eri tuotteiden ja etenkin niiden käyttökohteiden välillä. Joissain ketjuöjyissä jotka ovat tarkoitettu mahdollisimman hyvään tunkeutumiseen ketjuväleihin saattaa tuon kuljetinaineen osuus olla jopa yli 80% koko seoksen määrästä (eli varsinaista "liukastetta" on vain 20%:a nesteen tilavuudesta).

        Ja sitten se asia mitä tuo "liukaste" missäkin tuotteissa on, onkin ihan oma lukunsa, monessa tuotteessa on seos usempia eri "liukasteita" valmistajasta ja haettavista ominaisuuksista riippuen.

        Itsellenikin tuli vastaan yllätys, tuo Muc-Off:n Dry lube mitä olen kokoajan luullut ketjuÖLJYKSI, niin sen tuoteselosteesta löytyy vaikuttavana aineosana:"paraffine wax", joten vaha"öljyllä" itsekkin olen sitten ajanut jo kohta parisen vuotta.


    • Anonyymi

      Mineraalitärpättiä, etikkaa ja parafiinipalanen kattilaan, lämmitä tunti lieden kakkosella (60 C). Anna hautua yön. Talviöljy on valmis. Ei maksa paljon ja parempi kuin saksankauppojen tuotteet.

      • Anonyymi

        Tuohon lisää vielä lysolia ja ottaa huikan, ei tarvitse mitään koronarokotteita.


      • Anonyymi

        Hatusta vedetty resepti. Ei kannata kokeilla. Etikalla ei ole mitään virkaa missään vaha-öljy-liuotin seoksissa.


    • Anonyymi

      Ei suksivahaa, mutta nykyään vahaa kylläkin. Keraamiset voiteluaineet on toinen ryhmä joka nostaa päätään.

    • Anonyymi

      Öljypohjainenkaan ei välttämättä ole paras kovalla pakkasella. Minullakin kerrankin uusi ketju tipahti eturattaalta kabiinin päälle vain koska ketjun linkit jäykstyivät kylmässä tönkkösuolatuksi muikuksi.

      • Anonyymi

        Tuo on ihan öljystä kiinni, merkintä W(inter) kertoo juoksevuuden pakkasella. SAE 0W on pumpattavaa (juoksevaa siis) vielä -40 asteen pakkasessa, kun 25W jäykistyy jo -15 asteessa.

        Moottoriöljyt ovat talvella ihan hyviä ketjuöljyjä, moottoriöljyn voiteluominaisuudet ovat hyvät ja ne toimivat alhaisissakin lämpötiloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on ihan öljystä kiinni, merkintä W(inter) kertoo juoksevuuden pakkasella. SAE 0W on pumpattavaa (juoksevaa siis) vielä -40 asteen pakkasessa, kun 25W jäykistyy jo -15 asteessa.

        Moottoriöljyt ovat talvella ihan hyviä ketjuöljyjä, moottoriöljyn voiteluominaisuudet ovat hyvät ja ne toimivat alhaisissakin lämpötiloissa.

        Mutta se on toinen asia mitä valmistaja on lykännyt ketjun tehtaalla, jos rullien ja tappien välissä on öljy, joka ei pakkasta kestä ei sille voi oikein mitään tehdä. Paitsi tuo mistä kirjoitin aiemmin, vaihtaa se öljy kattilassa ketjut kylvettämällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on ihan öljystä kiinni, merkintä W(inter) kertoo juoksevuuden pakkasella. SAE 0W on pumpattavaa (juoksevaa siis) vielä -40 asteen pakkasessa, kun 25W jäykistyy jo -15 asteessa.

        Moottoriöljyt ovat talvella ihan hyviä ketjuöljyjä, moottoriöljyn voiteluominaisuudet ovat hyvät ja ne toimivat alhaisissakin lämpötiloissa.

        On sellainen pieni aavistus, että noita ketjuöljyjä ylituotteistetaan. Tyypillistä sinänsä, eikä uutta harrastusvälinekaupassa. Ollaan aika marginaaliasioiden kanssa tekemisissä: high-endiä edustava ketjuöljy vs. laadukas moottori- tai muu laadukas öljy? Ero?

        Laadukas moottoriöljyhän on voiteluaineena ihan huipputuote. Öljytä pitää varmaan aika usein mutta puhtaanahan ne ketjut tulisi muutoinkin pitää, jos tehohäviöitä optimoi. Itse voitelu on varmasti hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sellainen pieni aavistus, että noita ketjuöljyjä ylituotteistetaan. Tyypillistä sinänsä, eikä uutta harrastusvälinekaupassa. Ollaan aika marginaaliasioiden kanssa tekemisissä: high-endiä edustava ketjuöljy vs. laadukas moottori- tai muu laadukas öljy? Ero?

        Laadukas moottoriöljyhän on voiteluaineena ihan huipputuote. Öljytä pitää varmaan aika usein mutta puhtaanahan ne ketjut tulisi muutoinkin pitää, jos tehohäviöitä optimoi. Itse voitelu on varmasti hyvä.

        Moottoriöljyn suunniteltu käyttöympäristö on kyllä aikalailla erilainen kuin polkupyörän ketjuöljyn. Vai lentääkö auton moottorin pyöriviin osiin jatkuvasti rapaa? Mikä on polkupyörän ketjun tappien kierrosnopeus verrattuna moottoriin?
        Jokainen pyöräillyt tietää, että ketjuöljyjen kestossa ja liankeräävyydessä on eroja, ei ne ole "liian tuotteistettuja".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoriöljyn suunniteltu käyttöympäristö on kyllä aikalailla erilainen kuin polkupyörän ketjuöljyn. Vai lentääkö auton moottorin pyöriviin osiin jatkuvasti rapaa? Mikä on polkupyörän ketjun tappien kierrosnopeus verrattuna moottoriin?
        Jokainen pyöräillyt tietää, että ketjuöljyjen kestossa ja liankeräävyydessä on eroja, ei ne ole "liian tuotteistettuja".

        Moottoripyöräilijät käyttävät, se on pesua ja toistuvaa voitelua mutta pyörästään huolehtiva motoristi pesee joka tapauksessa pyöränsä kurakelien jälkeen. Ja vaihteistoöljyt ovat nimenomaan monien valmistajien ohjeistus ketjujen voiteluun mutta ominaishaju on epämiellyttävä.


    • Anonyymi

      Ööh miksi suksivahaa pitäisi edes harkita? Ei nuo varsinaiset ketjuöljyt niin paljon kustanna että säästöä syntyy. Ainakin tippapullosta öljy on helpompi levittää...

    • Anonyymi

      Rex chain lube domestique ultra-low friction. Siinä litaniaa ja tuota kotimaista parafiinipohjaista velogiki (tämän hetken ehkä arvovaltaisin jne) mainostaa. Piti ostamani jo ammoin, mutta hinta hirvitti. Nyttemmin sain hankittua, kun olin pessyt ketjun liuotinaineessa ja kuivuttuaan asensin ketjun tuohon Bombtrack Tension 2 polkupyörään. Uuh! Sen rattaille, niin pääsin testaamaan. Sitähän ei paljoa kulu per voitelukerta, koska aineen kanssa ei lutrata. On myös huomioitava tehokas kierrätys rattaalta rattaalle kunnes vaihteet, tai vaihde, ryhtyy lonksumaan luotettavasi ja täsmällisesti. Asensin myös hankkimani Bontrager- täysipitkät lokasuojat roiskeläpillä, vahingosta viisastuneena. Kävin nimittäin tuolla toisella syvällä metsässä nastarenkailla vailla lokasuojia. Vain todetakseni peilijään väistyessä syvän loskan estävän etenimisen tehokkaasti. Ehdin kuitenkin roiskia selkämykseni kypäriä myöten kuraan. Bontragerit on kyllä hyvät suojat, kyllä kelpoo suositella. Pysyy tukevasti eivätkä kolise eivät natise. Edellyttävät tietysti reikiä sekä etuhaarukassa että takalomiosta. Jouduinpa hieman inspiroimaan Bobtrackin takaisan yläviistoputken kanssa. Siinä kun on hassu pulttireikä alaviistoon. Onneksi löysin kaapista sopivan välikappaleen jotta sain takalokasuojan kiinnitettyä yläpäästään säällisesti ja tukevasti. Ei paljoa likaantunut tuo Bombtrack Tension 2- polkupyörä, jonka olin tietenkin hinkannut vahannut suudellen hivellen paraatikuntoon. Uuh uuh!

      Rex, uuh ja vielä kerran uu, vaikuttaa erittäin hyvältä, näin ensimmäisen seiskanelosen jälkeen. Ketju on ääneti ja tuntuu liikkuvan hyvästi oikein. Myöskään sepelikelvin pienet kivekset eikä myöskään kura tarttunut millään muotoa ketjuihin. Kyllä tuota kelpoo suositella.

    • Anonyymi

      HARTOLASSA tehty, sahtipitäjässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe