Autoissa on yleistynyt tuulilasien huurteenpoisto lasiin integroidulla näkymättömällä sähköä johtavalla kalvolla. Pieniä sarjoja veneiden tuulilaseja tuskin kannattaa samalla tekniikalla valmistaa, mutta kun ikkunoita tuunataan tummennuskalvoilla, niin onko kukaan keksinyt tuotteistaa näiden yhdistelmän? Eikö toimisi veneessä näppärästi ilman mitään rumia ja meluavia tuulettimia? Vaikka olisi näkyviäkin vastuslankoja ei ne kauheasti venekäytössä haittaisi. Eikä huurteenpoistoalan tarvitsisi täsmälleen noudattaa tuulilasin muotoja.
Huurteenpoisto sähköllä?
19
300
Vastaukset
- Anonyymi
Voihan siihen lasin sisäpintaan laittaa säännöllisin väliajoin huurtumisen estoainetta jos se on ongelma.
- Anonyymi
Juu, voi, mutta harvemmin sitä muistaa tehdä ajoissa. Puhaltimenkin voisi laittaa, jos sille olisi tilaa. Puhaltimen sovittaminen avattavan ikkunan kohdalle on vaan vähän haasteellista. Siksipä tuli mieleen, etteikö kenellekään ole tullut mieleen kopioida hyviä ratkaisuja autoteollisuuden puolelta veneilyyn. Rakennusteollisuudessakin käytetään sähköllä lämpiäviä kalvotettuja ikkunapintoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, voi, mutta harvemmin sitä muistaa tehdä ajoissa. Puhaltimenkin voisi laittaa, jos sille olisi tilaa. Puhaltimen sovittaminen avattavan ikkunan kohdalle on vaan vähän haasteellista. Siksipä tuli mieleen, etteikö kenellekään ole tullut mieleen kopioida hyviä ratkaisuja autoteollisuuden puolelta veneilyyn. Rakennusteollisuudessakin käytetään sähköllä lämpiäviä kalvotettuja ikkunapintoja.
Laivoissa ollut käytössä jo vuosia. Ihan semmoisia että lämmittävätkin. Vievät toki sähköä reilusti mutta idea on käytössä, eikä ole mitään isoja sarjoja verrattuna autoteollisuuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laivoissa ollut käytössä jo vuosia. Ihan semmoisia että lämmittävätkin. Vievät toki sähköä reilusti mutta idea on käytössä, eikä ole mitään isoja sarjoja verrattuna autoteollisuuteen.
Olettaisin, että laivoissakin ikkunat on lämmityksineen tehdasvalmisteisia ja samalla mitoituksella on tehty aika monta ikkunaa aika moneen laivaan. Jonkun pienvenevalmistajan, joka tekee yhtä mallia 300kpl jos sitäkään, ei ehkä kannata tuohon ryhtyä. Jälkiasenteinen olisi kova sana vaikka maksaisikin. Menee sitä äkkiä tonni poikineen turhempiinkin venevarusteisiin. Sähkönkulutus ei moottoriveneessä ole niin paha rasti, mutta lämppärillä puhaltaminen ilman ikkunoihin suunnattuja suuttimia on hiukan epäkäytännöllistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olettaisin, että laivoissakin ikkunat on lämmityksineen tehdasvalmisteisia ja samalla mitoituksella on tehty aika monta ikkunaa aika moneen laivaan. Jonkun pienvenevalmistajan, joka tekee yhtä mallia 300kpl jos sitäkään, ei ehkä kannata tuohon ryhtyä. Jälkiasenteinen olisi kova sana vaikka maksaisikin. Menee sitä äkkiä tonni poikineen turhempiinkin venevarusteisiin. Sähkönkulutus ei moottoriveneessä ole niin paha rasti, mutta lämppärillä puhaltaminen ilman ikkunoihin suunnattuja suuttimia on hiukan epäkäytännöllistä.
Sarjat ovat kylläkin melko pieniä.
Tehdään mittojen mukaan.
Suomessakin on sähkölämmitteisten lasien valmistajia. Tekevät minkä kokoisen tahansa, ei se varsinaisesti vaikeaa ole. Laivan "ikkunan" tosin täytyy tayttää tiettyjä lujuusvaatimuksia ja vastii luokituksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sarjat ovat kylläkin melko pieniä.
Tehdään mittojen mukaan.
Suomessakin on sähkölämmitteisten lasien valmistajia. Tekevät minkä kokoisen tahansa, ei se varsinaisesti vaikeaa ole. Laivan "ikkunan" tosin täytyy tayttää tiettyjä lujuusvaatimuksia ja vastii luokituksen.Toisin sanoen yllättävää, ettei pienveneissä ole näkynyt. Tai onko jossain pienveneessä tuollaisia? Yksittäisiä nyt ei ihan kannata "protona" edes yrittää teettää.
- Anonyymi
Sähköllä lämpiävä puhallin on ihan toimiva ratkaisu ja usein ei tarvita edes lämmitystä vaan pelkkä puhallus riittää.
Sisämoottoriveneissä on moottorin hukkalämpöä niin hyvin tarjolla, että kannattaa laittaa ihan oikea puhallin ja siihen hana, jolla voi säädellä lämmön määrää. Tehoa on paljon enemmän.- Anonyymi
Olisikin sisämoottori, mutta nykymuodin mukaisesti on perämoottorivene ja huurtuva tuulilasi on kulkuaukko jossa puhallin olisi tiellä missä kohtaa tahansa lähietäisyydellä. Kelissä ajellessa tulee lämmin ilman lämppäriäkin ja metrin päästä jos puhaltaa riittävästi niin käy tuuli koko kopissa. Sellainen 120w lehmänhönkäys riittää nippa nappa toiselle lasille kun puhallin on lasin alareunassa (ja siinäkin vähän tiellä). Rätti matkustajan kouraan ja pyyhkimään on ollut ratkaisu toistaiseksi. Lämppäri ajoissa ennakoiden päälle ja vaatetuksen keventäminen on ollut toinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisikin sisämoottori, mutta nykymuodin mukaisesti on perämoottorivene ja huurtuva tuulilasi on kulkuaukko jossa puhallin olisi tiellä missä kohtaa tahansa lähietäisyydellä. Kelissä ajellessa tulee lämmin ilman lämppäriäkin ja metrin päästä jos puhaltaa riittävästi niin käy tuuli koko kopissa. Sellainen 120w lehmänhönkäys riittää nippa nappa toiselle lasille kun puhallin on lasin alareunassa (ja siinäkin vähän tiellä). Rätti matkustajan kouraan ja pyyhkimään on ollut ratkaisu toistaiseksi. Lämppäri ajoissa ennakoiden päälle ja vaatetuksen keventäminen on ollut toinen.
12V jännitteelllä ei saa lämmitystehoa millään muulla kuin Webastolla tms ja niidenkin kanssa puhallus jää pieneksi koska ne ei ole tehty huurteenpoistoon.
Ehdotan, että googlaat "aftermarket windscreen heater tai defroster". Sieltä voisi löytyä ratkaisu ongelmaan. Nykyiset langat ovat aika paljon sirompia kuin 70-luvulla myydyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
12V jännitteelllä ei saa lämmitystehoa millään muulla kuin Webastolla tms ja niidenkin kanssa puhallus jää pieneksi koska ne ei ole tehty huurteenpoistoon.
Ehdotan, että googlaat "aftermarket windscreen heater tai defroster". Sieltä voisi löytyä ratkaisu ongelmaan. Nykyiset langat ovat aika paljon sirompia kuin 70-luvulla myydyt.No nyt alkaa lämmetä, kiitos vinkistä. Pikaisella haulla löytyi aika rujoja, mutta kenties etsivä vielä löytää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisikin sisämoottori, mutta nykymuodin mukaisesti on perämoottorivene ja huurtuva tuulilasi on kulkuaukko jossa puhallin olisi tiellä missä kohtaa tahansa lähietäisyydellä. Kelissä ajellessa tulee lämmin ilman lämppäriäkin ja metrin päästä jos puhaltaa riittävästi niin käy tuuli koko kopissa. Sellainen 120w lehmänhönkäys riittää nippa nappa toiselle lasille kun puhallin on lasin alareunassa (ja siinäkin vähän tiellä). Rätti matkustajan kouraan ja pyyhkimään on ollut ratkaisu toistaiseksi. Lämppäri ajoissa ennakoiden päälle ja vaatetuksen keventäminen on ollut toinen.
Plug and play patentti hyttiveneeseen perämoottorilla: Invertteri ja kenkienkuivain. Kuivain otetaan esille kun uskotaan sille tulevan tarvetta ja kenkiin sujautettavat letkut suunnataan ikkunoihin. Ihan hullun näköistä, mutta toimii ilman raskaita kiinteitä asennuksia. 350w voittaa 120w lehmänhönkäyksen ja invertterille on muutakin käyttöä.
- Anonyymi
Omassa veneessä sähköinen 12V kaksi tehoinen rakenteisiin sijoitettu huurteen poistaja, joka on hiljainen ja tehokas huurteen poistaja. Jokaisen etu ikkunan alla on suunnattava ja puhallusta säätävä suulake jolla myös sivu ikkunat pysyvät kirkkaina. Lasi pintaa on noin 9 metriä ohjaamossa.
- Anonyymi
Ettei vaan olis sisä- tai sisäperämoottori ja sen lämppärin kennossa kiertää moottorin lämmin jäähdytysvesi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ettei vaan olis sisä- tai sisäperämoottori ja sen lämppärin kennossa kiertää moottorin lämmin jäähdytysvesi?
Ei ole, en nyt jaksa kaivaa laitteen nimeä aluksen teknisistä kansioista.
On tämän tapainen laite
https://www.fisheriessupply.com/caframo-model-9601-12-volt-oem-window-defogger/9601oembbx - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole, en nyt jaksa kaivaa laitteen nimeä aluksen teknisistä kansioista.
On tämän tapainen laite
https://www.fisheriessupply.com/caframo-model-9601-12-volt-oem-window-defogger/9601oembbxNo eipä ole tuollaista ennen vastaan tullut. En epäile, etteikö toimisi, mutta kovan hinnan ovat muutaman kympin laitteelle lätkäisseet. Kiinakaupoista voi ostaa samat rakennuspalikat ja kasata itse.
- Anonyymi
Ainoa toimiva ratkaisu on moottorin jäähdytyskieroon laitettu puhallin. Mikään Webasto tms ei puhalla tarpeeksi, kokeiltu on. Kun haluaa riittävästi kuristetun puhalluksen juuri tuulilasille, webaston ylikuumenemisrele laukeaa.
- Anonyymi
Entäs moottorin jäähdytyskiertoon yhdistetty Webasto?
- Anonyymi
Kyllä Webastokin toimii, väliin pitää vaan laittaa erillinen puhallin että kuristuksesta saadaan paineella riittävä ilmamäärä läpi eikä lämmitin ylikuumene ilmanpuutteeseen.
- Anonyymi
Sitten ei ole osattu lukea asennusohjeita. Niissä on ohjearvot ilmakanavien mitoituksille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3633709Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1091363- 941237
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko651004Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass12844- 38830
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään60819Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise11817- 65811
Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔56810