Autoissa on yleistynyt tuulilasien huurteenpoisto lasiin integroidulla näkymättömällä sähköä johtavalla kalvolla. Pieniä sarjoja veneiden tuulilaseja tuskin kannattaa samalla tekniikalla valmistaa, mutta kun ikkunoita tuunataan tummennuskalvoilla, niin onko kukaan keksinyt tuotteistaa näiden yhdistelmän? Eikö toimisi veneessä näppärästi ilman mitään rumia ja meluavia tuulettimia? Vaikka olisi näkyviäkin vastuslankoja ei ne kauheasti venekäytössä haittaisi. Eikä huurteenpoistoalan tarvitsisi täsmälleen noudattaa tuulilasin muotoja.
Huurteenpoisto sähköllä?
19
84
Vastaukset
- Anonyymi
Voihan siihen lasin sisäpintaan laittaa säännöllisin väliajoin huurtumisen estoainetta jos se on ongelma.
- Anonyymi
Juu, voi, mutta harvemmin sitä muistaa tehdä ajoissa. Puhaltimenkin voisi laittaa, jos sille olisi tilaa. Puhaltimen sovittaminen avattavan ikkunan kohdalle on vaan vähän haasteellista. Siksipä tuli mieleen, etteikö kenellekään ole tullut mieleen kopioida hyviä ratkaisuja autoteollisuuden puolelta veneilyyn. Rakennusteollisuudessakin käytetään sähköllä lämpiäviä kalvotettuja ikkunapintoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, voi, mutta harvemmin sitä muistaa tehdä ajoissa. Puhaltimenkin voisi laittaa, jos sille olisi tilaa. Puhaltimen sovittaminen avattavan ikkunan kohdalle on vaan vähän haasteellista. Siksipä tuli mieleen, etteikö kenellekään ole tullut mieleen kopioida hyviä ratkaisuja autoteollisuuden puolelta veneilyyn. Rakennusteollisuudessakin käytetään sähköllä lämpiäviä kalvotettuja ikkunapintoja.
Laivoissa ollut käytössä jo vuosia. Ihan semmoisia että lämmittävätkin. Vievät toki sähköä reilusti mutta idea on käytössä, eikä ole mitään isoja sarjoja verrattuna autoteollisuuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laivoissa ollut käytössä jo vuosia. Ihan semmoisia että lämmittävätkin. Vievät toki sähköä reilusti mutta idea on käytössä, eikä ole mitään isoja sarjoja verrattuna autoteollisuuteen.
Olettaisin, että laivoissakin ikkunat on lämmityksineen tehdasvalmisteisia ja samalla mitoituksella on tehty aika monta ikkunaa aika moneen laivaan. Jonkun pienvenevalmistajan, joka tekee yhtä mallia 300kpl jos sitäkään, ei ehkä kannata tuohon ryhtyä. Jälkiasenteinen olisi kova sana vaikka maksaisikin. Menee sitä äkkiä tonni poikineen turhempiinkin venevarusteisiin. Sähkönkulutus ei moottoriveneessä ole niin paha rasti, mutta lämppärillä puhaltaminen ilman ikkunoihin suunnattuja suuttimia on hiukan epäkäytännöllistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olettaisin, että laivoissakin ikkunat on lämmityksineen tehdasvalmisteisia ja samalla mitoituksella on tehty aika monta ikkunaa aika moneen laivaan. Jonkun pienvenevalmistajan, joka tekee yhtä mallia 300kpl jos sitäkään, ei ehkä kannata tuohon ryhtyä. Jälkiasenteinen olisi kova sana vaikka maksaisikin. Menee sitä äkkiä tonni poikineen turhempiinkin venevarusteisiin. Sähkönkulutus ei moottoriveneessä ole niin paha rasti, mutta lämppärillä puhaltaminen ilman ikkunoihin suunnattuja suuttimia on hiukan epäkäytännöllistä.
Sarjat ovat kylläkin melko pieniä.
Tehdään mittojen mukaan.
Suomessakin on sähkölämmitteisten lasien valmistajia. Tekevät minkä kokoisen tahansa, ei se varsinaisesti vaikeaa ole. Laivan "ikkunan" tosin täytyy tayttää tiettyjä lujuusvaatimuksia ja vastii luokituksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sarjat ovat kylläkin melko pieniä.
Tehdään mittojen mukaan.
Suomessakin on sähkölämmitteisten lasien valmistajia. Tekevät minkä kokoisen tahansa, ei se varsinaisesti vaikeaa ole. Laivan "ikkunan" tosin täytyy tayttää tiettyjä lujuusvaatimuksia ja vastii luokituksen.Toisin sanoen yllättävää, ettei pienveneissä ole näkynyt. Tai onko jossain pienveneessä tuollaisia? Yksittäisiä nyt ei ihan kannata "protona" edes yrittää teettää.
- Anonyymi
Sähköllä lämpiävä puhallin on ihan toimiva ratkaisu ja usein ei tarvita edes lämmitystä vaan pelkkä puhallus riittää.
Sisämoottoriveneissä on moottorin hukkalämpöä niin hyvin tarjolla, että kannattaa laittaa ihan oikea puhallin ja siihen hana, jolla voi säädellä lämmön määrää. Tehoa on paljon enemmän.- Anonyymi
Olisikin sisämoottori, mutta nykymuodin mukaisesti on perämoottorivene ja huurtuva tuulilasi on kulkuaukko jossa puhallin olisi tiellä missä kohtaa tahansa lähietäisyydellä. Kelissä ajellessa tulee lämmin ilman lämppäriäkin ja metrin päästä jos puhaltaa riittävästi niin käy tuuli koko kopissa. Sellainen 120w lehmänhönkäys riittää nippa nappa toiselle lasille kun puhallin on lasin alareunassa (ja siinäkin vähän tiellä). Rätti matkustajan kouraan ja pyyhkimään on ollut ratkaisu toistaiseksi. Lämppäri ajoissa ennakoiden päälle ja vaatetuksen keventäminen on ollut toinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisikin sisämoottori, mutta nykymuodin mukaisesti on perämoottorivene ja huurtuva tuulilasi on kulkuaukko jossa puhallin olisi tiellä missä kohtaa tahansa lähietäisyydellä. Kelissä ajellessa tulee lämmin ilman lämppäriäkin ja metrin päästä jos puhaltaa riittävästi niin käy tuuli koko kopissa. Sellainen 120w lehmänhönkäys riittää nippa nappa toiselle lasille kun puhallin on lasin alareunassa (ja siinäkin vähän tiellä). Rätti matkustajan kouraan ja pyyhkimään on ollut ratkaisu toistaiseksi. Lämppäri ajoissa ennakoiden päälle ja vaatetuksen keventäminen on ollut toinen.
12V jännitteelllä ei saa lämmitystehoa millään muulla kuin Webastolla tms ja niidenkin kanssa puhallus jää pieneksi koska ne ei ole tehty huurteenpoistoon.
Ehdotan, että googlaat "aftermarket windscreen heater tai defroster". Sieltä voisi löytyä ratkaisu ongelmaan. Nykyiset langat ovat aika paljon sirompia kuin 70-luvulla myydyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
12V jännitteelllä ei saa lämmitystehoa millään muulla kuin Webastolla tms ja niidenkin kanssa puhallus jää pieneksi koska ne ei ole tehty huurteenpoistoon.
Ehdotan, että googlaat "aftermarket windscreen heater tai defroster". Sieltä voisi löytyä ratkaisu ongelmaan. Nykyiset langat ovat aika paljon sirompia kuin 70-luvulla myydyt.No nyt alkaa lämmetä, kiitos vinkistä. Pikaisella haulla löytyi aika rujoja, mutta kenties etsivä vielä löytää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisikin sisämoottori, mutta nykymuodin mukaisesti on perämoottorivene ja huurtuva tuulilasi on kulkuaukko jossa puhallin olisi tiellä missä kohtaa tahansa lähietäisyydellä. Kelissä ajellessa tulee lämmin ilman lämppäriäkin ja metrin päästä jos puhaltaa riittävästi niin käy tuuli koko kopissa. Sellainen 120w lehmänhönkäys riittää nippa nappa toiselle lasille kun puhallin on lasin alareunassa (ja siinäkin vähän tiellä). Rätti matkustajan kouraan ja pyyhkimään on ollut ratkaisu toistaiseksi. Lämppäri ajoissa ennakoiden päälle ja vaatetuksen keventäminen on ollut toinen.
Plug and play patentti hyttiveneeseen perämoottorilla: Invertteri ja kenkienkuivain. Kuivain otetaan esille kun uskotaan sille tulevan tarvetta ja kenkiin sujautettavat letkut suunnataan ikkunoihin. Ihan hullun näköistä, mutta toimii ilman raskaita kiinteitä asennuksia. 350w voittaa 120w lehmänhönkäyksen ja invertterille on muutakin käyttöä.
- Anonyymi
Omassa veneessä sähköinen 12V kaksi tehoinen rakenteisiin sijoitettu huurteen poistaja, joka on hiljainen ja tehokas huurteen poistaja. Jokaisen etu ikkunan alla on suunnattava ja puhallusta säätävä suulake jolla myös sivu ikkunat pysyvät kirkkaina. Lasi pintaa on noin 9 metriä ohjaamossa.
- Anonyymi
Ettei vaan olis sisä- tai sisäperämoottori ja sen lämppärin kennossa kiertää moottorin lämmin jäähdytysvesi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ettei vaan olis sisä- tai sisäperämoottori ja sen lämppärin kennossa kiertää moottorin lämmin jäähdytysvesi?
Ei ole, en nyt jaksa kaivaa laitteen nimeä aluksen teknisistä kansioista.
On tämän tapainen laite
https://www.fisheriessupply.com/caframo-model-9601-12-volt-oem-window-defogger/9601oembbx - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole, en nyt jaksa kaivaa laitteen nimeä aluksen teknisistä kansioista.
On tämän tapainen laite
https://www.fisheriessupply.com/caframo-model-9601-12-volt-oem-window-defogger/9601oembbxNo eipä ole tuollaista ennen vastaan tullut. En epäile, etteikö toimisi, mutta kovan hinnan ovat muutaman kympin laitteelle lätkäisseet. Kiinakaupoista voi ostaa samat rakennuspalikat ja kasata itse.
- Anonyymi
Ainoa toimiva ratkaisu on moottorin jäähdytyskieroon laitettu puhallin. Mikään Webasto tms ei puhalla tarpeeksi, kokeiltu on. Kun haluaa riittävästi kuristetun puhalluksen juuri tuulilasille, webaston ylikuumenemisrele laukeaa.
- Anonyymi
Entäs moottorin jäähdytyskiertoon yhdistetty Webasto?
- Anonyymi
Kyllä Webastokin toimii, väliin pitää vaan laittaa erillinen puhallin että kuristuksesta saadaan paineella riittävä ilmamäärä läpi eikä lämmitin ylikuumene ilmanpuutteeseen.
- Anonyymi
Sitten ei ole osattu lukea asennusohjeita. Niissä on ohjearvot ilmakanavien mitoituksille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Onko Pajari gerontofiili?
Poliitikko Harry ”Hjallis” Harkimo, 70, kertoi itsenäisyyspäivänä seurustelevansa Jasmine Pajarin, 35, kanssa. Fuengiro16711304Netta pelkäsi Maisan nappaavan kauramiljanäärin
Samanlaisia naisia tuntuvat muutenkin olevan. Tietää kertoa: https://www.seiska.fi/rikos/kauramiljonaari-jp-kukkosen-ne1143378Netta Kukkonen perustelee varkauksiaan sillä että
hän on nuorenpana syyllistynyt rikoksii, viimeisimmät rikokset ovat vuodelta 2022. Onko hän vuodessa vanhentunut 20 vuot111419Voi kun uskaltasin
Sulta suoraa kysyä onko kaikki hyvin? 🫤 Poistit kaikki kuvatkin ja muuta... Tietäsipä et pahan olon susta pois halata901345Nainen, mitä tahdot ja odotat tulevaisuudelta
Itse olen jo kaiken sanottavan sanonut ja haudannut ne unelmat. Ei ole oikeastaan juurikaan mitään enää mitä tavoittelis1121175Sanna Marinin kaunis keltainen asu sai tuulipuvut haukkomaan henkeä ihastuksesta!
Syrjäseuduilla huokailtiin Sannan upeaa pukuvalintaa, kaunis keltainen asu sopi hienosti Sannalle ja erottui hyvin jouko3481047Tietäisinpä mitä sinä haluat
Annat vihjeitä, että haluaisit kenties lähentyä, mutta jos otan askeleen lähemmäs, saan osakseni vain torjuntaa. En tied491021Jokim vigelius tanssi miehensä kanssa linnan juhlis
Joo, alkaa tuntumaan siltä että lähes kaikki persumiehet on "niitä miehiä".118972Harvinaiset kuvat: Iskelmäkuningatar Eini ja Lars-rakas yhdessä juhlimassa "Jotain suurta pienen..."
Iskelmäkuningatar Eini oli tänä vuonna Linnan juhlissa puolisonsa Lars Pajumäen kanssa. Lars-puolisoa ei ole paljon julk11946Oliko linnaan lähetetty Kakkos-Hassinen yksi Venäjän hybridivaikuttajista?
Jälkikäteen on TV-kameroiden ja Linnan turvakameroiden tallenteilta selvinnyt että nimellä 'Mikko Hassinen' esiintynyt m48886