Huurteenpoisto sähköllä?

Anonyymi

Autoissa on yleistynyt tuulilasien huurteenpoisto lasiin integroidulla näkymättömällä sähköä johtavalla kalvolla. Pieniä sarjoja veneiden tuulilaseja tuskin kannattaa samalla tekniikalla valmistaa, mutta kun ikkunoita tuunataan tummennuskalvoilla, niin onko kukaan keksinyt tuotteistaa näiden yhdistelmän? Eikö toimisi veneessä näppärästi ilman mitään rumia ja meluavia tuulettimia? Vaikka olisi näkyviäkin vastuslankoja ei ne kauheasti venekäytössä haittaisi. Eikä huurteenpoistoalan tarvitsisi täsmälleen noudattaa tuulilasin muotoja.

19

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voihan siihen lasin sisäpintaan laittaa säännöllisin väliajoin huurtumisen estoainetta jos se on ongelma.

      • Anonyymi

        Juu, voi, mutta harvemmin sitä muistaa tehdä ajoissa. Puhaltimenkin voisi laittaa, jos sille olisi tilaa. Puhaltimen sovittaminen avattavan ikkunan kohdalle on vaan vähän haasteellista. Siksipä tuli mieleen, etteikö kenellekään ole tullut mieleen kopioida hyviä ratkaisuja autoteollisuuden puolelta veneilyyn. Rakennusteollisuudessakin käytetään sähköllä lämpiäviä kalvotettuja ikkunapintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, voi, mutta harvemmin sitä muistaa tehdä ajoissa. Puhaltimenkin voisi laittaa, jos sille olisi tilaa. Puhaltimen sovittaminen avattavan ikkunan kohdalle on vaan vähän haasteellista. Siksipä tuli mieleen, etteikö kenellekään ole tullut mieleen kopioida hyviä ratkaisuja autoteollisuuden puolelta veneilyyn. Rakennusteollisuudessakin käytetään sähköllä lämpiäviä kalvotettuja ikkunapintoja.

        Laivoissa ollut käytössä jo vuosia. Ihan semmoisia että lämmittävätkin. Vievät toki sähköä reilusti mutta idea on käytössä, eikä ole mitään isoja sarjoja verrattuna autoteollisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivoissa ollut käytössä jo vuosia. Ihan semmoisia että lämmittävätkin. Vievät toki sähköä reilusti mutta idea on käytössä, eikä ole mitään isoja sarjoja verrattuna autoteollisuuteen.

        Olettaisin, että laivoissakin ikkunat on lämmityksineen tehdasvalmisteisia ja samalla mitoituksella on tehty aika monta ikkunaa aika moneen laivaan. Jonkun pienvenevalmistajan, joka tekee yhtä mallia 300kpl jos sitäkään, ei ehkä kannata tuohon ryhtyä. Jälkiasenteinen olisi kova sana vaikka maksaisikin. Menee sitä äkkiä tonni poikineen turhempiinkin venevarusteisiin. Sähkönkulutus ei moottoriveneessä ole niin paha rasti, mutta lämppärillä puhaltaminen ilman ikkunoihin suunnattuja suuttimia on hiukan epäkäytännöllistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olettaisin, että laivoissakin ikkunat on lämmityksineen tehdasvalmisteisia ja samalla mitoituksella on tehty aika monta ikkunaa aika moneen laivaan. Jonkun pienvenevalmistajan, joka tekee yhtä mallia 300kpl jos sitäkään, ei ehkä kannata tuohon ryhtyä. Jälkiasenteinen olisi kova sana vaikka maksaisikin. Menee sitä äkkiä tonni poikineen turhempiinkin venevarusteisiin. Sähkönkulutus ei moottoriveneessä ole niin paha rasti, mutta lämppärillä puhaltaminen ilman ikkunoihin suunnattuja suuttimia on hiukan epäkäytännöllistä.

        Sarjat ovat kylläkin melko pieniä.
        Tehdään mittojen mukaan.
        Suomessakin on sähkölämmitteisten lasien valmistajia. Tekevät minkä kokoisen tahansa, ei se varsinaisesti vaikeaa ole. Laivan "ikkunan" tosin täytyy tayttää tiettyjä lujuusvaatimuksia ja vastii luokituksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sarjat ovat kylläkin melko pieniä.
        Tehdään mittojen mukaan.
        Suomessakin on sähkölämmitteisten lasien valmistajia. Tekevät minkä kokoisen tahansa, ei se varsinaisesti vaikeaa ole. Laivan "ikkunan" tosin täytyy tayttää tiettyjä lujuusvaatimuksia ja vastii luokituksen.

        Toisin sanoen yllättävää, ettei pienveneissä ole näkynyt. Tai onko jossain pienveneessä tuollaisia? Yksittäisiä nyt ei ihan kannata "protona" edes yrittää teettää.


    • Anonyymi

      Sähköllä lämpiävä puhallin on ihan toimiva ratkaisu ja usein ei tarvita edes lämmitystä vaan pelkkä puhallus riittää.

      Sisämoottoriveneissä on moottorin hukkalämpöä niin hyvin tarjolla, että kannattaa laittaa ihan oikea puhallin ja siihen hana, jolla voi säädellä lämmön määrää. Tehoa on paljon enemmän.

      • Anonyymi

        Olisikin sisämoottori, mutta nykymuodin mukaisesti on perämoottorivene ja huurtuva tuulilasi on kulkuaukko jossa puhallin olisi tiellä missä kohtaa tahansa lähietäisyydellä. Kelissä ajellessa tulee lämmin ilman lämppäriäkin ja metrin päästä jos puhaltaa riittävästi niin käy tuuli koko kopissa. Sellainen 120w lehmänhönkäys riittää nippa nappa toiselle lasille kun puhallin on lasin alareunassa (ja siinäkin vähän tiellä). Rätti matkustajan kouraan ja pyyhkimään on ollut ratkaisu toistaiseksi. Lämppäri ajoissa ennakoiden päälle ja vaatetuksen keventäminen on ollut toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikin sisämoottori, mutta nykymuodin mukaisesti on perämoottorivene ja huurtuva tuulilasi on kulkuaukko jossa puhallin olisi tiellä missä kohtaa tahansa lähietäisyydellä. Kelissä ajellessa tulee lämmin ilman lämppäriäkin ja metrin päästä jos puhaltaa riittävästi niin käy tuuli koko kopissa. Sellainen 120w lehmänhönkäys riittää nippa nappa toiselle lasille kun puhallin on lasin alareunassa (ja siinäkin vähän tiellä). Rätti matkustajan kouraan ja pyyhkimään on ollut ratkaisu toistaiseksi. Lämppäri ajoissa ennakoiden päälle ja vaatetuksen keventäminen on ollut toinen.

        12V jännitteelllä ei saa lämmitystehoa millään muulla kuin Webastolla tms ja niidenkin kanssa puhallus jää pieneksi koska ne ei ole tehty huurteenpoistoon.

        Ehdotan, että googlaat "aftermarket windscreen heater tai defroster". Sieltä voisi löytyä ratkaisu ongelmaan. Nykyiset langat ovat aika paljon sirompia kuin 70-luvulla myydyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12V jännitteelllä ei saa lämmitystehoa millään muulla kuin Webastolla tms ja niidenkin kanssa puhallus jää pieneksi koska ne ei ole tehty huurteenpoistoon.

        Ehdotan, että googlaat "aftermarket windscreen heater tai defroster". Sieltä voisi löytyä ratkaisu ongelmaan. Nykyiset langat ovat aika paljon sirompia kuin 70-luvulla myydyt.

        No nyt alkaa lämmetä, kiitos vinkistä. Pikaisella haulla löytyi aika rujoja, mutta kenties etsivä vielä löytää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikin sisämoottori, mutta nykymuodin mukaisesti on perämoottorivene ja huurtuva tuulilasi on kulkuaukko jossa puhallin olisi tiellä missä kohtaa tahansa lähietäisyydellä. Kelissä ajellessa tulee lämmin ilman lämppäriäkin ja metrin päästä jos puhaltaa riittävästi niin käy tuuli koko kopissa. Sellainen 120w lehmänhönkäys riittää nippa nappa toiselle lasille kun puhallin on lasin alareunassa (ja siinäkin vähän tiellä). Rätti matkustajan kouraan ja pyyhkimään on ollut ratkaisu toistaiseksi. Lämppäri ajoissa ennakoiden päälle ja vaatetuksen keventäminen on ollut toinen.

        Plug and play patentti hyttiveneeseen perämoottorilla: Invertteri ja kenkienkuivain. Kuivain otetaan esille kun uskotaan sille tulevan tarvetta ja kenkiin sujautettavat letkut suunnataan ikkunoihin. Ihan hullun näköistä, mutta toimii ilman raskaita kiinteitä asennuksia. 350w voittaa 120w lehmänhönkäyksen ja invertterille on muutakin käyttöä.


    • Anonyymi

      Omassa veneessä sähköinen 12V kaksi tehoinen rakenteisiin sijoitettu huurteen poistaja, joka on hiljainen ja tehokas huurteen poistaja. Jokaisen etu ikkunan alla on suunnattava ja puhallusta säätävä suulake jolla myös sivu ikkunat pysyvät kirkkaina. Lasi pintaa on noin 9 metriä ohjaamossa.

      • Anonyymi

        Ettei vaan olis sisä- tai sisäperämoottori ja sen lämppärin kennossa kiertää moottorin lämmin jäähdytysvesi?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ainoa toimiva ratkaisu on moottorin jäähdytyskieroon laitettu puhallin. Mikään Webasto tms ei puhalla tarpeeksi, kokeiltu on. Kun haluaa riittävästi kuristetun puhalluksen juuri tuulilasille, webaston ylikuumenemisrele laukeaa.

      • Anonyymi

        Entäs moottorin jäähdytyskiertoon yhdistetty Webasto?


      • Anonyymi

        Kyllä Webastokin toimii, väliin pitää vaan laittaa erillinen puhallin että kuristuksesta saadaan paineella riittävä ilmamäärä läpi eikä lämmitin ylikuumene ilmanpuutteeseen.


      • Anonyymi

        Sitten ei ole osattu lukea asennusohjeita. Niissä on ohjearvot ilmakanavien mitoituksille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      185
      8509
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4608
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4168
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3702
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3176
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2930
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2646
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2414
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2103
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2086
    Aihe