Huurteenpoisto sähköllä?

Anonyymi

Autoissa on yleistynyt tuulilasien huurteenpoisto lasiin integroidulla näkymättömällä sähköä johtavalla kalvolla. Pieniä sarjoja veneiden tuulilaseja tuskin kannattaa samalla tekniikalla valmistaa, mutta kun ikkunoita tuunataan tummennuskalvoilla, niin onko kukaan keksinyt tuotteistaa näiden yhdistelmän? Eikö toimisi veneessä näppärästi ilman mitään rumia ja meluavia tuulettimia? Vaikka olisi näkyviäkin vastuslankoja ei ne kauheasti venekäytössä haittaisi. Eikä huurteenpoistoalan tarvitsisi täsmälleen noudattaa tuulilasin muotoja.

19

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voihan siihen lasin sisäpintaan laittaa säännöllisin väliajoin huurtumisen estoainetta jos se on ongelma.

      • Anonyymi

        Juu, voi, mutta harvemmin sitä muistaa tehdä ajoissa. Puhaltimenkin voisi laittaa, jos sille olisi tilaa. Puhaltimen sovittaminen avattavan ikkunan kohdalle on vaan vähän haasteellista. Siksipä tuli mieleen, etteikö kenellekään ole tullut mieleen kopioida hyviä ratkaisuja autoteollisuuden puolelta veneilyyn. Rakennusteollisuudessakin käytetään sähköllä lämpiäviä kalvotettuja ikkunapintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, voi, mutta harvemmin sitä muistaa tehdä ajoissa. Puhaltimenkin voisi laittaa, jos sille olisi tilaa. Puhaltimen sovittaminen avattavan ikkunan kohdalle on vaan vähän haasteellista. Siksipä tuli mieleen, etteikö kenellekään ole tullut mieleen kopioida hyviä ratkaisuja autoteollisuuden puolelta veneilyyn. Rakennusteollisuudessakin käytetään sähköllä lämpiäviä kalvotettuja ikkunapintoja.

        Laivoissa ollut käytössä jo vuosia. Ihan semmoisia että lämmittävätkin. Vievät toki sähköä reilusti mutta idea on käytössä, eikä ole mitään isoja sarjoja verrattuna autoteollisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivoissa ollut käytössä jo vuosia. Ihan semmoisia että lämmittävätkin. Vievät toki sähköä reilusti mutta idea on käytössä, eikä ole mitään isoja sarjoja verrattuna autoteollisuuteen.

        Olettaisin, että laivoissakin ikkunat on lämmityksineen tehdasvalmisteisia ja samalla mitoituksella on tehty aika monta ikkunaa aika moneen laivaan. Jonkun pienvenevalmistajan, joka tekee yhtä mallia 300kpl jos sitäkään, ei ehkä kannata tuohon ryhtyä. Jälkiasenteinen olisi kova sana vaikka maksaisikin. Menee sitä äkkiä tonni poikineen turhempiinkin venevarusteisiin. Sähkönkulutus ei moottoriveneessä ole niin paha rasti, mutta lämppärillä puhaltaminen ilman ikkunoihin suunnattuja suuttimia on hiukan epäkäytännöllistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olettaisin, että laivoissakin ikkunat on lämmityksineen tehdasvalmisteisia ja samalla mitoituksella on tehty aika monta ikkunaa aika moneen laivaan. Jonkun pienvenevalmistajan, joka tekee yhtä mallia 300kpl jos sitäkään, ei ehkä kannata tuohon ryhtyä. Jälkiasenteinen olisi kova sana vaikka maksaisikin. Menee sitä äkkiä tonni poikineen turhempiinkin venevarusteisiin. Sähkönkulutus ei moottoriveneessä ole niin paha rasti, mutta lämppärillä puhaltaminen ilman ikkunoihin suunnattuja suuttimia on hiukan epäkäytännöllistä.

        Sarjat ovat kylläkin melko pieniä.
        Tehdään mittojen mukaan.
        Suomessakin on sähkölämmitteisten lasien valmistajia. Tekevät minkä kokoisen tahansa, ei se varsinaisesti vaikeaa ole. Laivan "ikkunan" tosin täytyy tayttää tiettyjä lujuusvaatimuksia ja vastii luokituksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sarjat ovat kylläkin melko pieniä.
        Tehdään mittojen mukaan.
        Suomessakin on sähkölämmitteisten lasien valmistajia. Tekevät minkä kokoisen tahansa, ei se varsinaisesti vaikeaa ole. Laivan "ikkunan" tosin täytyy tayttää tiettyjä lujuusvaatimuksia ja vastii luokituksen.

        Toisin sanoen yllättävää, ettei pienveneissä ole näkynyt. Tai onko jossain pienveneessä tuollaisia? Yksittäisiä nyt ei ihan kannata "protona" edes yrittää teettää.


    • Anonyymi

      Sähköllä lämpiävä puhallin on ihan toimiva ratkaisu ja usein ei tarvita edes lämmitystä vaan pelkkä puhallus riittää.

      Sisämoottoriveneissä on moottorin hukkalämpöä niin hyvin tarjolla, että kannattaa laittaa ihan oikea puhallin ja siihen hana, jolla voi säädellä lämmön määrää. Tehoa on paljon enemmän.

      • Anonyymi

        Olisikin sisämoottori, mutta nykymuodin mukaisesti on perämoottorivene ja huurtuva tuulilasi on kulkuaukko jossa puhallin olisi tiellä missä kohtaa tahansa lähietäisyydellä. Kelissä ajellessa tulee lämmin ilman lämppäriäkin ja metrin päästä jos puhaltaa riittävästi niin käy tuuli koko kopissa. Sellainen 120w lehmänhönkäys riittää nippa nappa toiselle lasille kun puhallin on lasin alareunassa (ja siinäkin vähän tiellä). Rätti matkustajan kouraan ja pyyhkimään on ollut ratkaisu toistaiseksi. Lämppäri ajoissa ennakoiden päälle ja vaatetuksen keventäminen on ollut toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikin sisämoottori, mutta nykymuodin mukaisesti on perämoottorivene ja huurtuva tuulilasi on kulkuaukko jossa puhallin olisi tiellä missä kohtaa tahansa lähietäisyydellä. Kelissä ajellessa tulee lämmin ilman lämppäriäkin ja metrin päästä jos puhaltaa riittävästi niin käy tuuli koko kopissa. Sellainen 120w lehmänhönkäys riittää nippa nappa toiselle lasille kun puhallin on lasin alareunassa (ja siinäkin vähän tiellä). Rätti matkustajan kouraan ja pyyhkimään on ollut ratkaisu toistaiseksi. Lämppäri ajoissa ennakoiden päälle ja vaatetuksen keventäminen on ollut toinen.

        12V jännitteelllä ei saa lämmitystehoa millään muulla kuin Webastolla tms ja niidenkin kanssa puhallus jää pieneksi koska ne ei ole tehty huurteenpoistoon.

        Ehdotan, että googlaat "aftermarket windscreen heater tai defroster". Sieltä voisi löytyä ratkaisu ongelmaan. Nykyiset langat ovat aika paljon sirompia kuin 70-luvulla myydyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12V jännitteelllä ei saa lämmitystehoa millään muulla kuin Webastolla tms ja niidenkin kanssa puhallus jää pieneksi koska ne ei ole tehty huurteenpoistoon.

        Ehdotan, että googlaat "aftermarket windscreen heater tai defroster". Sieltä voisi löytyä ratkaisu ongelmaan. Nykyiset langat ovat aika paljon sirompia kuin 70-luvulla myydyt.

        No nyt alkaa lämmetä, kiitos vinkistä. Pikaisella haulla löytyi aika rujoja, mutta kenties etsivä vielä löytää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikin sisämoottori, mutta nykymuodin mukaisesti on perämoottorivene ja huurtuva tuulilasi on kulkuaukko jossa puhallin olisi tiellä missä kohtaa tahansa lähietäisyydellä. Kelissä ajellessa tulee lämmin ilman lämppäriäkin ja metrin päästä jos puhaltaa riittävästi niin käy tuuli koko kopissa. Sellainen 120w lehmänhönkäys riittää nippa nappa toiselle lasille kun puhallin on lasin alareunassa (ja siinäkin vähän tiellä). Rätti matkustajan kouraan ja pyyhkimään on ollut ratkaisu toistaiseksi. Lämppäri ajoissa ennakoiden päälle ja vaatetuksen keventäminen on ollut toinen.

        Plug and play patentti hyttiveneeseen perämoottorilla: Invertteri ja kenkienkuivain. Kuivain otetaan esille kun uskotaan sille tulevan tarvetta ja kenkiin sujautettavat letkut suunnataan ikkunoihin. Ihan hullun näköistä, mutta toimii ilman raskaita kiinteitä asennuksia. 350w voittaa 120w lehmänhönkäyksen ja invertterille on muutakin käyttöä.


    • Anonyymi

      Omassa veneessä sähköinen 12V kaksi tehoinen rakenteisiin sijoitettu huurteen poistaja, joka on hiljainen ja tehokas huurteen poistaja. Jokaisen etu ikkunan alla on suunnattava ja puhallusta säätävä suulake jolla myös sivu ikkunat pysyvät kirkkaina. Lasi pintaa on noin 9 metriä ohjaamossa.

      • Anonyymi

        Ettei vaan olis sisä- tai sisäperämoottori ja sen lämppärin kennossa kiertää moottorin lämmin jäähdytysvesi?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ainoa toimiva ratkaisu on moottorin jäähdytyskieroon laitettu puhallin. Mikään Webasto tms ei puhalla tarpeeksi, kokeiltu on. Kun haluaa riittävästi kuristetun puhalluksen juuri tuulilasille, webaston ylikuumenemisrele laukeaa.

      • Anonyymi

        Entäs moottorin jäähdytyskiertoon yhdistetty Webasto?


      • Anonyymi

        Kyllä Webastokin toimii, väliin pitää vaan laittaa erillinen puhallin että kuristuksesta saadaan paineella riittävä ilmamäärä läpi eikä lämmitin ylikuumene ilmanpuutteeseen.


      • Anonyymi

        Sitten ei ole osattu lukea asennusohjeita. Niissä on ohjearvot ilmakanavien mitoituksille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onko Pajari gerontofiili?

      Poliitikko Harry ”Hjallis” Harkimo, 70, kertoi itsenäisyyspäivänä seurustelevansa Jasmine Pajarin, 35, kanssa. Fuengiro
      Maailman menoa
      167
      11304
    2. Netta pelkäsi Maisan nappaavan kauramiljanäärin

      Samanlaisia naisia tuntuvat muutenkin olevan. Tietää kertoa: https://www.seiska.fi/rikos/kauramiljonaari-jp-kukkosen-ne
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      3378
    3. Netta Kukkonen perustelee varkauksiaan sillä että

      hän on nuorenpana syyllistynyt rikoksii, viimeisimmät rikokset ovat vuodelta 2022. Onko hän vuodessa vanhentunut 20 vuot
      Maailman menoa
      11
      1419
    4. Voi kun uskaltasin

      Sulta suoraa kysyä onko kaikki hyvin? 🫤 Poistit kaikki kuvatkin ja muuta... Tietäsipä et pahan olon susta pois halata
      Ikävä
      90
      1345
    5. Nainen, mitä tahdot ja odotat tulevaisuudelta

      Itse olen jo kaiken sanottavan sanonut ja haudannut ne unelmat. Ei ole oikeastaan juurikaan mitään enää mitä tavoittelis
      Ikävä
      112
      1175
    6. Sanna Marinin kaunis keltainen asu sai tuulipuvut haukkomaan henkeä ihastuksesta!

      Syrjäseuduilla huokailtiin Sannan upeaa pukuvalintaa, kaunis keltainen asu sopi hienosti Sannalle ja erottui hyvin jouko
      Suomen Keskusta
      348
      1047
    7. Tietäisinpä mitä sinä haluat

      Annat vihjeitä, että haluaisit kenties lähentyä, mutta jos otan askeleen lähemmäs, saan osakseni vain torjuntaa. En tied
      Ikävä
      49
      1021
    8. Jokim vigelius tanssi miehensä kanssa linnan juhlis

      Joo, alkaa tuntumaan siltä että lähes kaikki persumiehet on "niitä miehiä".
      Perussuomalaiset
      118
      972
    9. Harvinaiset kuvat: Iskelmäkuningatar Eini ja Lars-rakas yhdessä juhlimassa "Jotain suurta pienen..."

      Iskelmäkuningatar Eini oli tänä vuonna Linnan juhlissa puolisonsa Lars Pajumäen kanssa. Lars-puolisoa ei ole paljon julk
      Suomalaiset julkkikset
      11
      946
    10. Oliko linnaan lähetetty Kakkos-Hassinen yksi Venäjän hybridivaikuttajista?

      Jälkikäteen on TV-kameroiden ja Linnan turvakameroiden tallenteilta selvinnyt että nimellä 'Mikko Hassinen' esiintynyt m
      Maailman menoa
      48
      886
    Aihe