+20v Helvetti

Anonyymi

Taisin olla 16-17v, kun ensimmäisen kerran sain paniikkikohtauksen auton takapenkillä, kun olimme kavereiden kanssa viikonloppuna ajelemassa ja alkoholia juomassa. Tuntui, että henkeä en saa ollenkaan ja aivan järkyttävä olo. Vuosien saatossa varmaan satoja PH-Kohtauksia tullut, mutta lääkärissä olen käynyt vain 5kertaa ja pari kertaa piti lähteä odotushuoneesta pois, kun alkoi ahdistamaan niin kauheasti. Ikää jo nyt 40v ja en ole tästä kenellekkään puhunut. Kaventaa elämää todella paljon tälläinen. Esimerkiksi en voi kuvitellakkaan, että olisin jonkun muun kyydissä autossa, alkaa hartioita puristamaan ja verenpaineet kohoamaan ja ihan jäätävä olotila tulee, puhumattakaan jos menisin vaikka linja-autoon, ei ikinä. Yksin kyllä voi autolla ajaa mielin määrin, mutta mikä siinä sitten on, että jos joku toinen ajaa, niin tulee heti epämiellyttävä olo? Se on todella ihmeellistä, miten voi noinkin normaali ja arkinen asia aiheuttaa erittäin epämiellyttävän olotilan. Kädet puutuu, hengitys muuttuu "katkonaiseksi", joka kohtaan alkaa pistelemään ja vihlomaan ja sitten omilla käsillä niitä jokaista kohtaa kokoajan koettaa nykiä mitä pistelee ja vihloo, niin näyttää ulkopuoliselle varmaan aika hurjalle. Alkoa, kun ottaa niin hetkellisesti tulee rennompi olotila, mutta seuraavana päivänä yleensä sitten aivan hirveät paniikkihäiriöt. Olempa lukemattomia kertoja puhelimellani kuvannut itseäni, kun on päällä oikein paha paniikki/ahdistuskohtaus ja katsonut sitten, kun tilanne rauhoittunut, niin kyllä se näyttää oikeasti tosi hurjalle.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Entä jos menisit se videosi kanssa lääkärin vastaanotolle? Et ole liian vanha saamaan terapiaa tai muuta hoitoa. Etenkin jos vaikeudet myös haittaavat arki- tai työelämää.

    • Anonyymi

      Mä käytin nuorena alkoholia lääkityksenä paniikkihäiriöön, joka oli täysin väärin.
      Vanhemmiten on tullut vasta mietittyä noita juttuja.

      Mun paniikkihäiriö vaan paheni sitä mukaa, mitä enemmän ja kauemmin join.
      Eli selvinpäin ollessa oli ihan kamalia kohtauksia.

      Kun jätin alkoholin pois, ja muutenkin tuli käsiteltyä oman psyyken asioita, niin pääsin paniikkihäiriöstäkin eroon.

    • Mene lääkäriin ja pyydä kunnon lääke. Itse en myöskään voi mennä bussiin, lentokoneeseen, junaan, ylipäätään muiden kuin oman mieheni auton kyytiin. Ajan aina itse. Se on se hallinnan menettäminen. Ei pääse pois jos ei itse aja. Siksi olisi hyvä kertoa autoa ajavalle että jos sanot että pitää pysähtyä jaloittelemaan niin sit on pysähdyttävä heti. Se auttaa että tiedät pääseväsi pois heti kun haluat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe