Taisin olla 16-17v, kun ensimmäisen kerran sain paniikkikohtauksen auton takapenkillä, kun olimme kavereiden kanssa viikonloppuna ajelemassa ja alkoholia juomassa. Tuntui, että henkeä en saa ollenkaan ja aivan järkyttävä olo. Vuosien saatossa varmaan satoja PH-Kohtauksia tullut, mutta lääkärissä olen käynyt vain 5kertaa ja pari kertaa piti lähteä odotushuoneesta pois, kun alkoi ahdistamaan niin kauheasti. Ikää jo nyt 40v ja en ole tästä kenellekkään puhunut. Kaventaa elämää todella paljon tälläinen. Esimerkiksi en voi kuvitellakkaan, että olisin jonkun muun kyydissä autossa, alkaa hartioita puristamaan ja verenpaineet kohoamaan ja ihan jäätävä olotila tulee, puhumattakaan jos menisin vaikka linja-autoon, ei ikinä. Yksin kyllä voi autolla ajaa mielin määrin, mutta mikä siinä sitten on, että jos joku toinen ajaa, niin tulee heti epämiellyttävä olo? Se on todella ihmeellistä, miten voi noinkin normaali ja arkinen asia aiheuttaa erittäin epämiellyttävän olotilan. Kädet puutuu, hengitys muuttuu "katkonaiseksi", joka kohtaan alkaa pistelemään ja vihlomaan ja sitten omilla käsillä niitä jokaista kohtaa kokoajan koettaa nykiä mitä pistelee ja vihloo, niin näyttää ulkopuoliselle varmaan aika hurjalle. Alkoa, kun ottaa niin hetkellisesti tulee rennompi olotila, mutta seuraavana päivänä yleensä sitten aivan hirveät paniikkihäiriöt. Olempa lukemattomia kertoja puhelimellani kuvannut itseäni, kun on päällä oikein paha paniikki/ahdistuskohtaus ja katsonut sitten, kun tilanne rauhoittunut, niin kyllä se näyttää oikeasti tosi hurjalle.
Vastaukset 3
- Anonyymi
Entä jos menisit se videosi kanssa lääkärin vastaanotolle? Et ole liian vanha saamaan terapiaa tai muuta hoitoa. Etenkin jos vaikeudet myös haittaavat arki- tai työelämää.
- Anonyymi
Mä käytin nuorena alkoholia lääkityksenä paniikkihäiriöön, joka oli täysin väärin.
Vanhemmiten on tullut vasta mietittyä noita juttuja.
Mun paniikkihäiriö vaan paheni sitä mukaa, mitä enemmän ja kauemmin join.
Eli selvinpäin ollessa oli ihan kamalia kohtauksia.
Kun jätin alkoholin pois, ja muutenkin tuli käsiteltyä oman psyyken asioita, niin pääsin paniikkihäiriöstäkin eroon. Mene lääkäriin ja pyydä kunnon lääke. Itse en myöskään voi mennä bussiin, lentokoneeseen, junaan, ylipäätään muiden kuin oman mieheni auton kyytiin. Ajan aina itse. Se on se hallinnan menettäminen. Ei pääse pois jos ei itse aja. Siksi olisi hyvä kertoa autoa ajavalle että jos sanot että pitää pysähtyä jaloittelemaan niin sit on pysähdyttävä heti. Se auttaa että tiedät pääseväsi pois heti kun haluat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa992184Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as411448Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu1381074Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.2321028- 98915
- 82856
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,53757Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo215754- 79751
- 93729
- 51689
- 40656
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79648Costa Rica on tympeän makuinen kahvi
Ostin kahvin hinnan romahduksen kunniaksi Costa Rican "Premium Blendiä". Piti olla sataprosenttista arabialaista. No ain32541Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.28526- 55517
Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"
Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin14490- 35474
Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28472- 33443