Hyvä ettei meillä ole maskiraivoa

Anonyymi

Ainakin täällä sivummalla suomea maskeihin asennoidutaan maltillisesti. Maskittomillekaan en ole nähnyt huomauteltavan. Sos-mediassa on jo merkkejä tästä.

26

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä maskittomuudesta voi huomauttaa, sehän osoittaa melkoista välinpitämättömyyttä kanssaolijoita kohtaan.

• En ole kellekään ikään maskittomuudesta huomautellut. Pitäkööt tai olkoot pitämättä. Itse käytän aika maskia kun jonnekin yleiseen tilaan menen. Allerginen olen maskille, mutta eihän ulkopuoliset näe kun nokkani siellä suojan sisällä vuotaa. Minulle on kerran nainen huomauttnut, että minun olisi pitänyt pysyä kotona kun kerroin ystävättärelleni
      mieheni juuri tulleen Hollannista. Minulla oli maski huomauttajalla ei. Yhden kerran sanoin lapselle joka kiilas melkein syliini, jotta pidetään turvaväli, no, äitinsä nykäisi lapsen pois kylestäni.

• Anonyymi

Oletko sinäkin päässyt naimisiin?

• Ei ne taida uskaltaa huomauttaa ainakaan täällä ihmisille itselleen. Selän takana sitten naristaan.

Paikallisella facella kirjoitellaan kuinka monta ihmistä bussissa oli siihen ja siihen aikaan ilman maskia. Tänäänkin oli johonkin tiettyyn kellonaikaan ollut bussissa 10 ihmistä hän, kirjoittava itse, mukaan luettuna ja vain hänellä oli maski ja se piti kertoa facella ...

Kävin muuten tänään aamuyöstä seitsemän aikaan kaupassa ihan ite. Pitkästä aikaa, kun alkoi olla viimeinen vessapaperiliuska meneillään.
      Ei ollut paljon asiakkaita ja ilokseni huomasin jokaisella muullakin olevan jo maski naamallaan paitsi henkilökunnalla. En tiedä sitten minkälaista on meininki iltapäivisin töistätuloaikoihin. Enkä halua mennä tutustumaankaan.
      Hyvin on suositukset menneet perille ainakin aikaisille liikkujille, koska kaikki muutkin näyttivät vilkuilevan hyllyjen väliin, ettei siellä vain ole ketään muuta, aivan kuin olisi ollut varkaissa. Kaikki pitivät etäisyyttä enemmänkin kuin sen kaksi metriä ja minä olin ainut kassa"jonossa".

• Anonyymi

En huomauta mutta jossakin tilanteessa saatan kysyä itselläni maski kasvoilla, ettei korona taida meitä koskeakaan? Viimeinen, maskiton mummeli, puristellessaan tomaatteja sanoi, ettei se häntä koskekaan!
      Yleisimmin, tuossa tilanteessa, jos en pysty väistämään riittävästi, vedän oman maskini alas ja hönkäisen vasten maskittoman kasvoja, mutta sehän ei ole olekaan sanallista huomauttamista!

• Anonyymi

Eniten maskittomuutts on kaupassa käyvillä läheisen työmaan miehillä. Kulkevat ryhminä ruokatunnilla vierasta kieltä suureen ääneen kajeltavia, jopa aikaisin aamulla jolloin on vanhuksille varattu aika. Jäävät siihen oven eteen syömään ja sylki lentää. Ei ihme että työmaita pitää sulkea.

• Anonyymi

Jaaha...että taas näitä. Kerrataanpa hiukan mitä koronaviruksesta tiedetään: Viruksen koko on nanomillimetriluokkaa, eli eihän sitä mikään rättimaski pitele... Toki osa viruksesta on sitoutunut ulkoisiin partikkeleihin, joista taas osa saattaa jopa jäädä kiinni maskin kuituihin. Ei tietenkään kaikki. Liki 100% suojan antaisi virusta vastaan vain joku "umpikierrätysjärjestelmä" kuten esim. sukeltajilla... No joo. Viisaammat ymmärtänevät vertauksen. Mutta asiaan: MASKIT ANTAVAT VAIN VALHEELLISTA TURVALLISUUDEN TUNNETTA, EIVÄT SUOJAA NIIN ETTÄ SILLÄ ON KÄYTÄNNÖN MERKITYSTAÄ.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaaha...että taas näitä. Kerrataanpa hiukan mitä koronaviruksesta tiedetään: Viruksen koko on nanomillimetriluokkaa, eli eihän sitä mikään rättimaski pitele... Toki osa viruksesta on sitoutunut ulkoisiin partikkeleihin, joista taas osa saattaa jopa jäädä kiinni maskin kuituihin. Ei tietenkään kaikki. Liki 100% suojan antaisi virusta vastaan vain joku "umpikierrätysjärjestelmä" kuten esim. sukeltajilla... No joo. Viisaammat ymmärtänevät vertauksen. Mutta asiaan: MASKIT ANTAVAT VAIN VALHEELLISTA TURVALLISUUDEN TUNNETTA, EIVÄT SUOJAA NIIN ETTÄ SILLÄ ON KÄYTÄNNÖN MERKITYSTAÄ.

Laajenna käsitysaluettasi rättimaskeista oikeisiin, ko. käyttöön tarkoitettuihin maskeihin.
        Sinun mielestäsi leikkaussalihenkilöstön ulospäin suodattavien, leikkauspotilasta suojaavien ns. kirurgisten maskien käyttö leikkaussaleissa on pelkkää hämäystä?
        Valista nyt ihmeessä asianomaisia tahoja!

Toinen asia ovat FFP2/3 kaksisuuntaiset, hyvin istuvat maskit. Kiistämättömällä tiedollasi säästät erittäin suuren joukon ihmisiä koko maapallolla moisesta turhuudesta!

Oletko toella suggeroinut itsesi tuohon älyttömyyteen vai heitätkö vain herjaa. Toivon viimeistä vaihtoehtoa koska ensimmäinen olisi merkki toivottomasta tapauksesta.
        Hieman älyä, tietoa ja logiikkaa paliin!

• """Viimeinen, maskiton mummeli, puristellessaan tomaatteja sanoi, ettei se häntä koskekaan!"""

Hän oli varmaan sellainen rokotettu, joka elää hänkin vielä siinä harhaluulossa, ettei rokotetut pysty levittämään koronaa, vaan rokotetodistus suojaa sekä oireeltomalta tartunnalta että tartuttamisen eteenpäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laajenna käsitysaluettasi rättimaskeista oikeisiin, ko. käyttöön tarkoitettuihin maskeihin.
        Sinun mielestäsi leikkaussalihenkilöstön ulospäin suodattavien, leikkauspotilasta suojaavien ns. kirurgisten maskien käyttö leikkaussaleissa on pelkkää hämäystä?
        Valista nyt ihmeessä asianomaisia tahoja!

Toinen asia ovat FFP2/3 kaksisuuntaiset, hyvin istuvat maskit. Kiistämättömällä tiedollasi säästät erittäin suuren joukon ihmisiä koko maapallolla moisesta turhuudesta!

Oletko toella suggeroinut itsesi tuohon älyttömyyteen vai heitätkö vain herjaa. Toivon viimeistä vaihtoehtoa koska ensimmäinen olisi merkki toivottomasta tapauksesta.
        Hieman älyä, tietoa ja logiikkaa paliin!

Korona virus on kooltaan 3-12 nanometriä, eikä sellaista rättiä tai kertakäyttö maskia ole, joka pystyisi tuon kokoisiin partikkeleihin. Mutta eipä lampaita kiinnosta toimiiko se maski vai ei. Kunhan vaan näyttää muille lampaille olevansa tottelevainen ja hyvä lammas, viis muusta...

• Anonyymi

miten käy kun lumet sulaa, tulee samalainen raivo maskeista kuin on keväisin koirankakkaraivo
      nyt on jo sairaalan ulkopuolelle pitänyt lisätä roskakoreja kun ihmiset heittää heti maskinsa kun tulevat sairaalasta

• Todella järkyttävää tuo välinpitämättömyys. Itse laitan maskin naamalta roskiin, autossanikin on erillinen roskapussi maskeille.
        Sitäpaitsi nuo maskit ovat muovia. Eivät hajoa tuhanteen vuoteen.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Todella järkyttävää tuo välinpitämättömyys. Itse laitan maskin naamalta roskiin, autossanikin on erillinen roskapussi maskeille.
        Sitäpaitsi nuo maskit ovat muovia. Eivät hajoa tuhanteen vuoteen.

Autossani on maskeja varten ämpäri. Kotona sisällä niitä varten oma muovikassi.

• Tämän aloituksen aihe ei minua kiinnosta.
      Laitanpa silti eilistä pikku tarinan.
      Olin tehnyt ostokseni ja menin Pankki-Automaatille.
      Automaatilla kaiveli kassiaan lievästi vanhentunut nainen.
      Naisella oli maski naamalla, minulla ei ollut.
      Jäin seisomaan naisen taakse, nojaillen ostos-kärryyni.
      Nainen vilkaisi minua ja mutisi jotain.
      Tunsin hänen mutisevan minulle.
      Hän kaivoi kassiaan vielä vähän, ja siirtyi mutisten pois automaatilta.
      Minä menin Automaatille, tein nostoni ja poistuin paikalta.
      Melkein tunsin, että takani mutistaan.

H.

• Anonyymi

Mä olisin karjaissut sulle että mee kauemmas.

• Anonyymi

Mä olisin katkaissut siltä sen valkoisen kepin.

• Anonyymi

Ja minä jäin miettimään, olenkohan lievästi vanhentunut nainen. Pitänee vilkaista peiliin.

• Maskittomat pyrin kiertämään hiukan kauempaa, ei voi tietää milloin joku heistä aivastaa. Käy kuten bussissa, yksi maskiton aivasti, kymmenen sai koronaviruksen muunnostartunnan, levitti sitä eteenpäin ja lopulta oli 64 tartunnan saanutta. Liekö jo enemmänkin.
      Mikähän siinä maskin pitämisessä on niin vaikeaa, eiväthän varsinkaan kertakäyttöiset halpismaskit itseä suojaa, mutta voi sitä ajatella muitakin ihmisiä.
      Parempia ja suojaavampiakin on tarjolla, maksavat tosin hiukan enemmän.

• Anonyymi

Voitko kertoa minkä nimisiä nämä paremmat maskit on.

Oma rokotus ajankohta, kun on vielä kaukana.

• Anonyymi kirjoitti:

Voitko kertoa minkä nimisiä nämä paremmat maskit on.

Oma rokotus ajankohta, kun on vielä kaukana.

Nuo ylempänä ketjussa mainitut FFP2-maskit on todettu paremmiksi, nekin ovat kertakäyttöisiä. Tarjolla on kuparimaskeja, joita voi käyttää niin kauan kuin kestävät ehjinä, ovat melko kalliita, eräässä kaupassa hinta oli 12,90/kpl.
        Kangasmaskeissa on antimikrobisella käsittelyllä suojattuja, niiden pitäisi olla tavallisia kangasmaskeja parempia.

• Luukkis kirjoitti:

Nuo ylempänä ketjussa mainitut FFP2-maskit on todettu paremmiksi, nekin ovat kertakäyttöisiä. Tarjolla on kuparimaskeja, joita voi käyttää niin kauan kuin kestävät ehjinä, ovat melko kalliita, eräässä kaupassa hinta oli 12,90/kpl.
        Kangasmaskeissa on antimikrobisella käsittelyllä suojattuja, niiden pitäisi olla tavallisia kangasmaskeja parempia.

Jossain ohjelmassa oli noista kuparimaskeista.
        Kehuttiin aivan ylivoimaisesti parhaiksi.

• Eliaana kirjoitti:

Jossain ohjelmassa oli noista kuparimaskeista.
        Kehuttiin aivan ylivoimaisesti parhaiksi.

Tuttavaperhe käyttää niitä, sanovat hengityksen kulkevan helpommin kuin kertakäyttöisiä pidettäessä.
        Kupariahan käytetään vesijohtoputkissa, tappaa kai pöpöjä vedestä.

• Anonyymi

Minulla oli kyllä maski naamalla, kun yritin pujotella kaupan kassajonon läpi toiselle puolelle kauppaa. En siis yrittänyt etuilla jonossa. Topakka nainen blokkasi kulkutien ja sanoi "Tästä ei pääse. Koronaraja!" Virus ei kuitenkaan suurella todennäköisyydellä ehdi tarttua, jos kolmessa sekunnissa sivuutan toisen ihmisen metrin päästä, ja kuten sanottu, käytin kasvosuojaa, enkä muutenkaan ole sairas. Jouduin peruuttamaan ja kiertämään jonon päästäkseni haluamalleni hyllyväliin. Semmosta hysteriaa.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Saatan kysäistä puolitutulta, miksi ette käytä maskia. Eivät loukkaannu, selittävät etteivät usko maskiin. Mitäpä siihen sanomaan.
      Käytän itsetehtyjä, tiiviistä kankaasta ommeltuja. Kauniita. Minua katsotaan kuin köyhää ja vähän suhtaudutaankin siten. En siitä piittaa. Vaihdan kaikkiin tilanteisiin uuden, koska niiden pesuun on jo tottumusta, enkä käyttele samaa kuten moni näkyy käyttävän maskin ruttuisuudesta päätellen. Käytän yhdessä kaupassa yhtä, toisessa toista, kirjastossa kolmatta jne. Eli kun yhden maskin otan pois ajaessani uuteen paikkaan, en enää laita sitä samaa naamalleni uudestaan.

• Anonyymi

Tytär on vilkkaassa asiakaspalvelupaikassa töissä. Yksittäisiä asiakkaita tulee jatkuvasti ilman maskia selittäen, kun niin tympäisee ja ahdistaa maski. Hän kertoi että tekisi mieli riuhtaista oma maski pois, hönkäistä päin ja sanoa kurillaan: sama täällä, ihan vaan vähän on kyllä ollut ripulia. Ei uskalla, varmaan soittaisivat Iltikseen ja räväkästi liioitellun jutun myötä asiakkaat kaikkoaisivat.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaamasi miehen nimi?

Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      24
      4592
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      33
      3533
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      54
      3414
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      20
      3350
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      123
      2930
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      28
      2680
    7. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      116
      2360
    8. Antifasismi - mitä se on?

Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      12
      2351
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2165
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      33
      1774
    Aihe