Taustaa: Minulla ja X:llä on ollut hänen irtaimeen omaisuuteensa kohdistuva kiista. X on sittemmin kuollut, ja kyseinen omaisuus on siirtynyt hänen kuolinpesäänsä. Omaisuuskiista jatkuu yhä.
X:n jo kuoltua tuomari Y on ratkaissut asiani tuomioistuimessa.
X:llä ja Y:llä on sama harvinainen sukunimi.
Olen koettanut selvittää, ovatko X ja Y sukua keskenään ja voisiko Y (tai hänen puolisonsa) olla X:n kuolinpesän osakas. Saattaa olla, että tuollaista sukulaisuutta ei ole, mutta kaipaisin varmistusta. Jos haluaisin väittää tuomaria esteelliseksi, minun olisi esitettävä peruste eli käytännössä todistettava, että Y on X:n lapsi tai muu lähisukulainen.
Tuomarin esteellisyydestä säädetään oikeudenkäymiskaaren 13 luvussa.
Mielestäni luottamus tuomarin puolueettomuuteen vaarantuu, jos hän tuomiovaltaa käyttäessään on samalla vastapuoleni kiistassa, joka koskee tiettyä osin tai kokonaan hänelle kuuluvaa irtainta omaisuutta.
Koska kirjastot ovat kiinni, en pääse katsomaan, onko Y:n perhetietoja vuoden 2019 lakimiesmatrikkelissa.
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) on kieltäytynyt antamasta Y:n tietoja sillä perusteella, että tietojen luovuttaminen loukkaa henkilön yksityiselämää.
Tuomari ei kuitenkaan käytä tuomiovaltaa yksityishenkilönä, vaan kyse on julkisen vallan käytöstä, josta säädetään laissa ja jonka valvontaan voi perustellusti kohdistua yleinen intressi. Kansalaisen on voitava varmistaa, ettei hänen asiaansa käsittelevä viranhaltija — varsinkaan tuomari — ole jäävi.
DVV on on todennut, että voisin kannella Y:stä, mutta toistaiseksi en tiedä, että Y olisi X:n lähisukulainen, eikä kanteluperustetta siis ole. On pelkkä ylimalkainen epäilys, joka voi olla myös väärä.
Päätös (2 sivua) on luettavissa tässä:
http://tinyurl.com/y6ht9uu7
http://tinyurl.com/54mdmmm7
Joitakin omituisuuksia:
– Asiana on ”yksityishenkilöä koskeva tietopyyntö”, vaikka pyyntö koskee julkisen viran haltijaa.
– Päätöksessä ilmoitetaan tuomarin kotiosoite, vaikka sitä ei ollut kysytty.
– Tuomarin nimi on kirjoitettu yhden kerran väärin.
– Päätöksessä ei täsmennetä, mihin EU:n tietosuoja-asetuksen kohtaan DVV vetoaa.
Olen laatimassa oikaisuvaatimusta. Mihin kannattaisi vedota?
Olisiko järkevämpää yrittää saada X:n perukirjaa nähtäväksi? Ehkä sekään ei onnistu?
Verohallinto tiedottaa:
”Perukirja ja sen liitteet ovat salassa pidettäviä asiakirjoja. Perukirjasta ja sen liitteistä voidaan kuitenkin antaa jäljennöksiä mm. henkilölle, joka tarvitsee tietoja etujensa, oikeuksiensa tai velvollisuuksiensa hoitamiseksi.”
http://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/lomakkeet/kuvaus/jaljennos_perukirjasta_tilauslomake_362/
Tuomarin esteettömyyden selvittämisestä tuli ongelma
Anonyymi
1
330
Vastaukset
- Anonyymi
Väitteen tuomarin esteellisyydestä voit toimittaa käräjäoikeuteen juuri yllämainituilla perusteilla, eli epäilet esteellisyyttä - ymmärtääkseni - sukulaissuhteen tms. perusteella johtuen ko. harvinaisesta sukunimestä.
Sitten pitää liitteeksi laittaa vielä tuo muu selvitys, että et itse saa riittävästi tietoa asian tarkemmaksi selvittämiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2574590Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1312993Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412762Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?751749Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061594Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281493- 551334
- 931245
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2081116- 471109