pitääkö pestä?

huhhhuh

Pitääkö ihan todella kaikki vauvan vaatteet pestä ennen käyttöä? Olen kyllä pessyt kaikki lakanat ja pyyheliinat, mutta kaikkien pikku potkareiden pesu tuntuu ahdistavalta urakalta. Olen ostellut aika paljon vaatteita ja ne on nyt nätisti kaapissaan viikattuna. Ei huvittaisi alkaa pyykkimaratonille.

8

3103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odottaja*

Yleensäkin kaikki vaatteet pitäisi pestä ennen käyttöönottoa, mutta vauvan vaatteet etenkin. Valmistuksen jäljiltä on kaienlaisia väriaine-ym jäämiä. Eihän vauvanvaatteet edes vie paljon tilaa, joten ei monta koneellista tarvitse pestä. Itse olen himopyykkäri (huvinsa kullakin...) ja huvittaisi jo pestä kaikki vauvan vaatteet ja tekstiilit, mutta la on vielä 10 viikon päästä, niin tuntuu turhan aikaiselta.

• peseekö

Itse pesen aina melkein omatkin vaatteet ennen käyttöä, moni vaate on niin kova ja tärkätty, että mukavampi laittaa päälle ihan puhtaana niistäkin. Ja vauvan vaatteet pesen aina ennen käyttöä, myös uudelleenkäyttöön oton yhteydessä omien sisarustenkin jälkeen, on kivempi laittaa just pestynä vauvalle päälle. Ekat viikot ainakin pyrin käyttämään tuoksuttomia pesu-ja huuhteluaineita ilman allergioitakin, eihän vauva ole syntyessään tottunut voimakkaisiin tuoksuihin, helpotetaan vähän tottumista ulkomaailmaan näinkin.
      Mutta tämä on makuasia, teet miten tahdot!!

• Mimmi

Ootteko pesseet myös äitiyspakkauksen lakanat? Mä olen pessyt kaikki vauvanvaatteet, mutta en lakanoita. Kai se on niin, että nekin pitää laittaa pesuun. Kaupasta ostetut vaatteet olisin ilman muuta pessyt muutenkin, eihän sitä tiedä, mikä örkki niitä siellä kaupassa on käynyt käpistelemässä. Hyi olkoon.

• ...
        Mimmi kirjoitti:

Ootteko pesseet myös äitiyspakkauksen lakanat? Mä olen pessyt kaikki vauvanvaatteet, mutta en lakanoita. Kai se on niin, että nekin pitää laittaa pesuun. Kaupasta ostetut vaatteet olisin ilman muuta pessyt muutenkin, eihän sitä tiedä, mikä örkki niitä siellä kaupassa on käynyt käpistelemässä. Hyi olkoon.

Mun mielestä lakanat ja peitto ja kaikki pakkauksen kamat haisi aika pahalle, tehtaalle, joten kaikki meni pesukoneen kautta käyttöön!

• pyykkäri

Kyllä ehdottomasti kannattaa pestä. Tekstiileissä on vaikka mitä jäämiä ja käsittelyainetta teollisuudesta. Kerran mieheni sai hirveät ihoreaktiot ja näppylät kutinat. Kävi lääkärissäkin, ennenkuin selvisi että syynä oli eräs suoraan kaupasta ostettu ja päälle laitettu pusero! Muistathan että vauvojen pyykit kannattaa pestä hajustamattomilla aineilla!

• 7 lapsen äiti

ei tarvi pestä kaikkia pieniä vaatteita mulla on 7 lasta ja kyllä ma olen käyttänyt vaatteita paljon suoraa kaupasta Jos lapsesi on allergine
      sillon sinun täytyy aina pestä huolellisesti kaikki vaatteet tv åitiliini

• henkkamaukka

Pese ihmeessä kaikki uudet vaatteet, niin omasikin ja eritoten vauvan.

Vaatteet saattavat tulla monen mutkan ja kilometrien kautta, saattavat jäädä kolleissa tulliin odottamaan tarkastusta. Valmistusmaissa eri bakteerikanta ja erillaiset pikku ötökät, joiden "jänistelyä" mahdotonta täysin estää.

Tämän takia vaatteissa on AINA voimakkaita, pahanhajuisia säilöntäaineita, jotteivat pitkällä matkallaan homehtuisi.

Nämä säilöntäaineet on kuitenkin yleensä tottuneelle aikuiselle harmittomia, mutta vauva tai pieni lapsi ei ole pystynyt muodostamaan kunnon vastustuskykyä vieraille aineille.

El pese ihmeessä jottei kohdun lämpö ja turva muutu heti kiusalliseksi allergia reaktioksi. =)

Onnea odotuksellesi ja tulevaisuudelle uuden vauvan kanssa.

• Janette-Emilia

Pesen aina kaikki itsellenikin uutena ostetut vaatteet...
      mielestäni pinelle vauvalle tulevat KAIKKI VAATTEET YM TEKSTIILIT TULEE PESTÄ ! ! !
      Eihän sitä tosiaan tiedä mitä kaikkea esim. väriaine jäämiä niissä on ja tosiaan kuka lie pidellyt.
      Ja tosiaan eihän ne paljoa vie tilaa koneessa, kun ovat niin pieniä.
      Saanhan vielä suositella tuoksuttomia pesu- ja huuhteluaineita

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5970
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5555
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5247
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3255
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1821
    Aihe