Pitääkö ihan todella kaikki vauvan vaatteet pestä ennen käyttöä? Olen kyllä pessyt kaikki lakanat ja pyyheliinat, mutta kaikkien pikku potkareiden pesu tuntuu ahdistavalta urakalta. Olen ostellut aika paljon vaatteita ja ne on nyt nätisti kaapissaan viikattuna. Ei huvittaisi alkaa pyykkimaratonille.
pitääkö pestä?
8
3088
Vastaukset
- odottaja*
Yleensäkin kaikki vaatteet pitäisi pestä ennen käyttöönottoa, mutta vauvan vaatteet etenkin. Valmistuksen jäljiltä on kaienlaisia väriaine-ym jäämiä. Eihän vauvanvaatteet edes vie paljon tilaa, joten ei monta koneellista tarvitse pestä. Itse olen himopyykkäri (huvinsa kullakin...) ja huvittaisi jo pestä kaikki vauvan vaatteet ja tekstiilit, mutta la on vielä 10 viikon päästä, niin tuntuu turhan aikaiselta.
- peseekö
Itse pesen aina melkein omatkin vaatteet ennen käyttöä, moni vaate on niin kova ja tärkätty, että mukavampi laittaa päälle ihan puhtaana niistäkin. Ja vauvan vaatteet pesen aina ennen käyttöä, myös uudelleenkäyttöön oton yhteydessä omien sisarustenkin jälkeen, on kivempi laittaa just pestynä vauvalle päälle. Ekat viikot ainakin pyrin käyttämään tuoksuttomia pesu-ja huuhteluaineita ilman allergioitakin, eihän vauva ole syntyessään tottunut voimakkaisiin tuoksuihin, helpotetaan vähän tottumista ulkomaailmaan näinkin.
Mutta tämä on makuasia, teet miten tahdot!!- Mimmi
Ootteko pesseet myös äitiyspakkauksen lakanat? Mä olen pessyt kaikki vauvanvaatteet, mutta en lakanoita. Kai se on niin, että nekin pitää laittaa pesuun. Kaupasta ostetut vaatteet olisin ilman muuta pessyt muutenkin, eihän sitä tiedä, mikä örkki niitä siellä kaupassa on käynyt käpistelemässä. Hyi olkoon.
- ...
Mimmi kirjoitti:
Ootteko pesseet myös äitiyspakkauksen lakanat? Mä olen pessyt kaikki vauvanvaatteet, mutta en lakanoita. Kai se on niin, että nekin pitää laittaa pesuun. Kaupasta ostetut vaatteet olisin ilman muuta pessyt muutenkin, eihän sitä tiedä, mikä örkki niitä siellä kaupassa on käynyt käpistelemässä. Hyi olkoon.
Mun mielestä lakanat ja peitto ja kaikki pakkauksen kamat haisi aika pahalle, tehtaalle, joten kaikki meni pesukoneen kautta käyttöön!
- pyykkäri
Kyllä ehdottomasti kannattaa pestä. Tekstiileissä on vaikka mitä jäämiä ja käsittelyainetta teollisuudesta. Kerran mieheni sai hirveät ihoreaktiot ja näppylät kutinat. Kävi lääkärissäkin, ennenkuin selvisi että syynä oli eräs suoraan kaupasta ostettu ja päälle laitettu pusero! Muistathan että vauvojen pyykit kannattaa pestä hajustamattomilla aineilla!
- 7 lapsen äiti
ei tarvi pestä kaikkia pieniä vaatteita mulla on 7 lasta ja kyllä ma olen käyttänyt vaatteita paljon suoraa kaupasta Jos lapsesi on allergine
sillon sinun täytyy aina pestä huolellisesti kaikki vaatteet tv åitiliini- henkkamaukka
Pese ihmeessä kaikki uudet vaatteet, niin omasikin ja eritoten vauvan.
Vaatteet saattavat tulla monen mutkan ja kilometrien kautta, saattavat jäädä kolleissa tulliin odottamaan tarkastusta. Valmistusmaissa eri bakteerikanta ja erillaiset pikku ötökät, joiden "jänistelyä" mahdotonta täysin estää.
Tämän takia vaatteissa on AINA voimakkaita, pahanhajuisia säilöntäaineita, jotteivat pitkällä matkallaan homehtuisi.
Nämä säilöntäaineet on kuitenkin yleensä tottuneelle aikuiselle harmittomia, mutta vauva tai pieni lapsi ei ole pystynyt muodostamaan kunnon vastustuskykyä vieraille aineille.
El pese ihmeessä jottei kohdun lämpö ja turva muutu heti kiusalliseksi allergia reaktioksi. =)
Onnea odotuksellesi ja tulevaisuudelle uuden vauvan kanssa.
- Janette-Emilia
Pesen aina kaikki itsellenikin uutena ostetut vaatteet...
mielestäni pinelle vauvalle tulevat KAIKKI VAATTEET YM TEKSTIILIT TULEE PESTÄ ! ! !
Eihän sitä tosiaan tiedä mitä kaikkea esim. väriaine jäämiä niissä on ja tosiaan kuka lie pidellyt.
Ja tosiaan eihän ne paljoa vie tilaa koneessa, kun ovat niin pieniä.
Saanhan vielä suositella tuoksuttomia pesu- ja huuhteluaineita
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997823- 1075607
- 2754861
- 494823
- 753584
- 502838
- 622564
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222458Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292402- 412284