Liikunta ja leikki

Vietän korona arkea presidentti Niinistön kanssa samoilla eväin.

Liikunta ja leikki.

Vuorotellen säiden mukaan, aurinkoiset päivät lutakon rannalla risusavotassa, lumisateiset päivät kierreportaiden alla minimaailmaa rakentelemassa.

Itsensä haastaminen niin ulkoilussa kuin kädentaidoissa tuo hyvää oloa ja auttaa jaksamaan.

Kulttuurin nälkää voi tyydyttää TV.n ääressä. SuomiLove konsertti-ilta, kauniisti katetun pikkupurtavan kera.

Kuinka sinun korona arki?

41

178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En ihan ymmärrä tuota kierreportaiden alla minimaailmaa rakentamassa. Ei ole täällä sellaista paikkaa tarjolla.
      Lapsenlapset olivat leipomassa, tilkuista ompelemassa ja korttia pelaamassa, niin että vähän leikkiä. Muuten pääasiassa yksin, on leikit vähissä, aika totista elämää.
      Ystävätär piipahti joku päivä, olipa antoisaa keskustella, pidettiin etäsyys, onneksi on pitkä pirtinpöytä.
      Ulkona vietän pari tuntia päivässä, hiihtoa jos voi, kävelyä jos ei kovin jäistä. Usein jään suustani kiinni, onneksi on tuttuja. Televisiosta tulee katsottua sellaistakin mitä ei muuten katsoisi. Ja nämä kirjoittelut ovat mukavaa ajankulua.
      Kun vielä saisi aloitetuksi jonkin käsityön, vaan kun ei oikein puutu mitään minkä voisi tehdä. Toista ihmistä ei voi muotoilla, sellainen olisi hyvä tuossa piipahtamassa parin päivän välein. Kahvit keittäisin ja nyt olisi tarjolla itse tehtyä arkikakkua.

• Se kierreporrasheitto nyt oli kuten lutakon rannalla, kivoja nimityksiä, joita olen saanut kesäpaikan ja vuokra- asuntoni sijanneista ; ))

Olin valokuva aarteita metsästämässä siinä kuluikin reipas pari tuntia. Se kuvien etsiminen vanhasta samsungin kamerasta olikin työlästä enkä vieläkään päässyt puuta pitemmälle. Pitää uudelleen opetella kuvan siirto kamerasta läppärille. Yhdestä vanhasta microsoftin kännykästä löysin myös kuvasirukortin. Latasin noin 400 kuvaa tabletille, mutta tabletin tila ei kestänyt siirtoa.

Kamera on ollut pölyttymässä useamman vuoden vaatekomeron hyllyllä. Latasin akun, kuvia kamerassa on melkein 3000. Osa toki aikoinaan jo siirretty tietokoneelle, mutta aarteitakin löytyi.

Tällaista kuvaleikkiä sisätiloissa tänään.

Ulkona sataa lunta, tuonne ikkunan takana olevalle puutarhapöydälle on kertynyt parin päivän aikana lunta reipas 20 cm.

• Anonyymi

Meillä on lastenlapsia tavattu ulkona, ja sisälläkin turvallisesti. Hiihtolomalla olivat täällä ja pidettiin hiihtokisat ja lumiukkokilpailu, molemmissa kaikki saivat palkintoja. Sisätiloissa on järjestetty niin, että saavat yläkerrassa leikkiä keskenään yhdessä huoneessa ja me isovanhemmat katsellaan ja jutellaan heille avoimen oven kautta. Alakerrassa on eri pöytä heille ruokailuun ja käyttävät toista vessaa kuin me. Yökylään ei ole uskaltauduttu vielä ottaa, mutta lyhyt on matka, voivat vanhempansa kuskata päivittäin ennen ja jälkeen työn.
        Käsitöitä on minullakin yli tarpeen, on perittyjäkin paljon. Aloin huovuttaa avanto-saunahattua miehelle synttärilahjaksi, kun lapsenlapsille etsin huovutusvillaa pääsiäiskoristeita varten. Tulee suloisia tipuja ja pupuja.

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

Se kierreporrasheitto nyt oli kuten lutakon rannalla, kivoja nimityksiä, joita olen saanut kesäpaikan ja vuokra- asuntoni sijanneista ; ))

Olin valokuva aarteita metsästämässä siinä kuluikin reipas pari tuntia. Se kuvien etsiminen vanhasta samsungin kamerasta olikin työlästä enkä vieläkään päässyt puuta pitemmälle. Pitää uudelleen opetella kuvan siirto kamerasta läppärille. Yhdestä vanhasta microsoftin kännykästä löysin myös kuvasirukortin. Latasin noin 400 kuvaa tabletille, mutta tabletin tila ei kestänyt siirtoa.

Kamera on ollut pölyttymässä useamman vuoden vaatekomeron hyllyllä. Latasin akun, kuvia kamerassa on melkein 3000. Osa toki aikoinaan jo siirretty tietokoneelle, mutta aarteitakin löytyi.

Tällaista kuvaleikkiä sisätiloissa tänään.

Ulkona sataa lunta, tuonne ikkunan takana olevalle puutarhapöydälle on kertynyt parin päivän aikana lunta reipas 20 cm.

On se kurjaa kun ei ole muuta seuraa kuin vanhat valokuvat. Kai ne sinulle tärkeitä on mutta tuskin palstaa kiinnostaa.

• Anonyymi kirjoitti:

On se kurjaa kun ei ole muuta seuraa kuin vanhat valokuvat. Kai ne sinulle tärkeitä on mutta tuskin palstaa kiinnostaa.

Niinpä, yksinäistä hommaahan se kuvien kaivelu on, mutta kuten ano 15.14 kirjoitti tekevänsä huovutusta lahjoja silmällä pitäen, niin minäkin keräilen kuvia pian 15-vuotta kestäneeltä yhteiseltä matkaltamme, tilatakseni ifolokuvakirjan kumppanilleni syntymäpäivälahjaksi. Palsta kiinnostaa kaikkia kommentoijia, minua kiinnostaa, mitä kivaa muut puuhastelevat.

• Corona ei ole muuttanut minua, olemustani, olemistani, liikkumistani mitenkään.
      Nuha tulee, Nuha menee.
      Niin Keväisin kuin alku-Talvisin.
      Vain Hallitus sen varjolla kummallista ja outoa tekee.

H.

• Minulla on Hallitusta varten povi-taskussa paketti Kiinalaisia naama-eristeitä.
        Siltä varalta että Perustus-Lakimme sotketaan polttamattomaan Suohon.
        Antamalla Poliisillemme lupa rumiin sanontoihin.
        Tyyliin: Turpa Kiinni!
        Tässä, ottakaa vastaan tämä moni-värinen T-paita!
        Teidän harmaa T-paitanne taka-varikoidaan! :)

H.

• huruksz kirjoitti:

Minulla on Hallitusta varten povi-taskussa paketti Kiinalaisia naama-eristeitä.
        Siltä varalta että Perustus-Lakimme sotketaan polttamattomaan Suohon.
        Antamalla Poliisillemme lupa rumiin sanontoihin.
        Tyyliin: Turpa Kiinni!
        Tässä, ottakaa vastaan tämä moni-värinen T-paita!
        Teidän harmaa T-paitanne taka-varikoidaan! :)

H.

En nyt päässyt mukaan kuvakielesi saloihin.
        Ilmeisesti kunnallisvaalien siirtoa kuvailit.
        Perukan persujen johtajatar, joka selvisi koronasta, ukkonsa meinasi olla selviämättä, ilmoitti ymmärtävänsä vaalien siirtämisen kesään.

Minun nenä vuotaa maskin takana. Aivastelen ja niiskutan, mutta se on ohimenevää, otinhan flunssapiikin syystalvesta.

• korpikirjailija kirjoitti:

En nyt päässyt mukaan kuvakielesi saloihin.
        Ilmeisesti kunnallisvaalien siirtoa kuvailit.
        Perukan persujen johtajatar, joka selvisi koronasta, ukkonsa meinasi olla selviämättä, ilmoitti ymmärtävänsä vaalien siirtämisen kesään.

Minun nenä vuotaa maskin takana. Aivastelen ja niiskutan, mutta se on ohimenevää, otinhan flunssapiikin syystalvesta.

"korpikirjailija"

Näissä kiinalaisissa Riisi-Papereissa on kiva juju.
        Nenän kohdalla on käyttä-mättömänäkin keltainen läikkä.
        Eli vihjanneeko se jonkin-laiseen vaaraan...
        Molemmissa päissä.

H.

• huruksz kirjoitti:

"korpikirjailija"

Näissä kiinalaisissa Riisi-Papereissa on kiva juju.
        Nenän kohdalla on käyttä-mättömänäkin keltainen läikkä.
        Eli vihjanneeko se jonkin-laiseen vaaraan...
        Molemmissa päissä.

H.

Eli hirveitä, suorastaan pelottavia salaliittoteorioitako? Nyt asetu mies hyvä.

Voithan toki tilata kotimaisia kangasmaskeja netistä.

On minulla omatekemiäkin maskeja. Kiehauttelen niitä välillä.

• Anonyymi

Teflon Sisters tekee usein samanaikaisen paluun.

• Anonyymi

Koittaa täällä risujaan ja nukkeleikkejään mainostaa, kun kukaan nojatuolissa ei ollu kiinnostunut.

• Sinun, konneesi se on aena aoki. Leikkiä ja puuhastelua sormille.

• Anonyymi

Minä leikin kuningatar Elisapettia kuninkaallisin eväin, kaviaaria ja shampanjaa.
      Ukko on sairaalassa (niinkuin prinssi Philipkin) Huomenna pääsee kotiin.

• Anonyymi

Minä leikin Hyacinthia ja pidän hienoja kynttiläillallisia ja koko ajan esittelen kaikille valokuvia pojastani Sheridanista, joka opiskelee yliopistossa runoutta ja koruompelua. Sheridan oli ihmelapsi, osasi lukea jo 3vuotiaana . Hän soittaa mamille joka päivä ja pyytää samalla rahaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä leikin Hyacinthia ja pidän hienoja kynttiläillallisia ja koko ajan esittelen kaikille valokuvia pojastani Sheridanista, joka opiskelee yliopistossa runoutta ja koruompelua. Sheridan oli ihmelapsi, osasi lukea jo 3vuotiaana . Hän soittaa mamille joka päivä ja pyytää samalla rahaa.

Minun taiteilijaperhe Sivellin talon nimi on krista ei siis kristiina. Talon on näet suunnitellut ja peruskoonnut Krista-ystäväni. Talo on saanut paljon ihailua nukkeharrastajien facesivustolla sen helpon leikittävyyden vuoksi. Moni miespuolinenkin on kysellyt taloon tekemieni rakenteiden taustoista.

Koska en seuraa brittisarjoja en ole tietoinen niistä, enkä käytä minimaailmassani julkkiksia esikuvina. Kaikki tekemäni nuket Airaa lukuunottamatta on vailla oikeata vastinetta todellisuudessa. Aira on punatukkainen ja hänellä on isot punaiset silmälasit. Näistä tuntomerkeistä tunnistaa hänen esikuvansa.

Kuninkaallisett Elisabet ja Philip ovat rumia, joten en kyllä haluaisi heitä leikeissäni esittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäpäs se rakensin vanhasta huvilasta ja kaupan mallinukeista aidon kokoisen nukketalon.
        Siinä on metalliset kierreportaat ja niiden alla makoilee yksi mallinukeista tyhjä siideripurkki kourassaan.
        Olen sotkenut sen naaman savella ja laitoin vielä haljenneen lampunkuvun siihen viereen.
        Leikin, että se on joku kristallipallo, joka on menettänyt voimansa.

Pihamaalla on vanhoista kertakäyttölavoista väkerretty leikkimökin röntti, jonka ainutlaatuisia ja nerokkaasti suunniteltuja rakenteita on moni käynyt kehumassa.
        Kerran tuli Joutsenosta saakka iso turistibussi täynnä viritykseen hurmaantuneita turisteja.

Niin...onhan tässä tullut kierrettyä muutakin kuin tahkoa, kiinteistöveroja, naapureita ja ulkohuussia!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäpäs se rakensin vanhasta huvilasta ja kaupan mallinukeista aidon kokoisen nukketalon.
        Siinä on metalliset kierreportaat ja niiden alla makoilee yksi mallinukeista tyhjä siideripurkki kourassaan.
        Olen sotkenut sen naaman savella ja laitoin vielä haljenneen lampunkuvun siihen viereen.
        Leikin, että se on joku kristallipallo, joka on menettänyt voimansa.

Pihamaalla on vanhoista kertakäyttölavoista väkerretty leikkimökin röntti, jonka ainutlaatuisia ja nerokkaasti suunniteltuja rakenteita on moni käynyt kehumassa.
        Kerran tuli Joutsenosta saakka iso turistibussi täynnä viritykseen hurmaantuneita turisteja.

Niin...onhan tässä tullut kierrettyä muutakin kuin tahkoa, kiinteistöveroja, naapureita ja ulkohuussia!

Perisi on taas antanut parastaa

• Anonyymi

Minun taiteilijaperhe Sivellin talon nimi on krista ei siis kristiina. Talon on näet suunnitellut ja peruskoonnut Krista-ystäväni. Talo on saanut paljon ihailua nukkeharrastajien facesivustolla sen helpon leikittävyyden vuoksi. Moni miespuolinenkin on kysellyt taloon tekemieni rakenteiden taustoista.

Koska en seuraa brittisarjoja en ole tietoinen niistä, enkä käytä minimaailmassani julkkiksia esikuvina. Kaikki tekemäni nuket Airaa lukuunottamatta on vailla oikeata vastinetta todellisuudessa. Aira on punatukkainen ja hänellä on isot punaiset silmälasit. Näistä tuntomerkeistä tunnistaa hänen esikuvansa.

Kuninkaallisett Elisabet ja Philip ovat rumia, joten en kyllä haluaisi heitä leikeissäni esittää.

Sinulla tunttu olevan joku trauma Kistiina23 kohtaan, koska minunkin viestit liitit hänen kirjoittamiksi, kuten monen toisenkin, jonka tiedän.

Onneksi olet saanut "jyrätyä" hänet pois palstoila, joten jatka siitä.

Tuskin kuitenkaan saat Noja-tuolia kumoon, vaikka kuinka yrittäisit

• Anonyymi

Joo kyllä ulkomaalaiset vanhat ihmiset on tosi rumia, varsinkin miehet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla tunttu olevan joku trauma Kistiina23 kohtaan, koska minunkin viestit liitit hänen kirjoittamiksi, kuten monen toisenkin, jonka tiedän.

Trauma=kateus.

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi et palaa Nojatuoliin, ei sinne tungosta lähtöni jälkeen tullut vaikka kovasti lupasit palata jos minä häivyn.

En palaa enää en osaa mielistellä ja tottahan sekin, että vakiot alkoivat kiertämään kommenttejani. Nimimerkillenikin kävi kuten Aleksei Navalnyille, sitä ei saanut julkisesti mainita.

En kumoa en, ei ole ikinä ollut tarkoituksenikaan.

• Kiitos kysymästä, arki on samanlaista kuin ennen koronaa, jopa mukavampaa, kun saa luvan kanssa vältellä ihmiskontakteja. Muuten kyllä pidetään yhteyttä läheisten ja ystävien kanssa.
      Runsaasti ulkoilua, kävelyä ja hiihtoa, sää ei ole esteenä.
      Sisällä luen ja teen palapelejä, urheilua on myös tullut televisiosta seurattua.

• Minä en voi sanoa, että arkeni on samanlaista kuin ennen koronaa. Luultavasti olisimme jo reissussa jos eläisimme ns. normaalia.

Palapeliä kokosin viimeksi Kaukoidän risteilyllä. Siellä oli harrastetila, jossa pöydillä mm. palapelejä, joita itse kukin halukas kävi kokoamassa tai jatkamassa.

Subokuja ja pasianssia pelaan tabletillani unta houkutellessani.

• Anonyymi

Minä en voi sanoa, että arkeni on samanlaista kuin ennen koronaa. Luultavasti olisimme jo reissussa jos eläisimme ns. normaalia.

Palapeliä kokosin viimeksi Kaukoidän risteilyllä. Siellä oli harrastetila, jossa pöydillä mm. palapelejä, joita itse kukin halukas kävi kokoamassa tai jatkamassa.

Subokuja ja pasianssia pelaan tabletillani unta houkutellessani.

Subokuja, mitä ne on?
        Olipa tylsä risteily kun palapelejä kokosit. Mutta niinhän ne on tylsää massatouhua kuin karjalautalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Subokuja, mitä ne on?
        Olipa tylsä risteily kun palapelejä kokosit. Mutta niinhän ne on tylsää massatouhua kuin karjalautalla.

Ne on melkein kuin ritsisanatehtävät...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne on melkein kuin ritsisanatehtävät...

Ne on sudokuja.

• Anonyymi

Telkun katseluksihan tuo melkein on aika mennyt, välill kirjaa ölukienm, tai sukkaa kutoen, siis sukkaa nimenomaan kun olen niin hidas neuloja ...
      Lenkillä käyn ilmoista riippuen 1-3 kertaaviikossa.
      Lapset ja pari pienintä kävivä sunnuntaina 28 pvä synttäreillä, kaikilla puhtaat koronatestiin, ovat terveys alan ammattilaisia.

P.s. Pistänpä Aira näkyviin, hän on ihana persoona :)

Pirre

• Anonyymi

Anteeksi virheet, en ole nyt koneeni ääressä ja tämä puhelin on niin pieninäppäiminen

Pirre

• Anonyymi kirjoitti:

Anteeksi virheet, en ole nyt koneeni ääressä ja tämä puhelin on niin pieninäppäiminen

Pirre

Ehtoota Pirre!

Olen siis säiden mukaan touhuillut sisä- ja ulkohommia vaihdellen. Lumisade loppui neljän maissa joten lähdin päivällisen jälkeen katsastamaan lumen jättämiä tihuyöitä mökillä. Matka katkesi mökkitien alkupäähän, ei oltu vielä aurattu.

No, olen saanut vinkkejä faceen kuinka pääsen eroon risuista. Niinpä suunnittelen iloista pääsiäisjutskaa mökille. Vesihän on vielä pääsiäisen aikana kaukana rantaviivasta, joten saan komian kokon juhlaa valaisemaan.

Niin Aira nukke on taiteilija Sivellin vaimo ja tämä Sivellin Villa Krista on saanut upean terassi-puutarhalaajennuksen.

Olen valokuvannut minitöitäni ja silloin tällöin lisännyt profiiliin. Pitää laittaa kuva Airasta. Nukke on 1:12 kokoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Pirre

Minäkin näpyttelen puhelimella, mutta onneksi kontrolli pelaa ja kirjoitusvirheeni korjataan. En yleensä itse korjaa virheitäni ; )

• Liikunnasta ja leikistä vaan serran verran että kyllä siitä oli leikki kaukana kun norjalaine ja russki kiilasivat toistensa eteen loppusuoralla Obertdrfissa. Ruskilta meni sauva poikki ja hävisi ja istui itkemään selkä aitaa vasten.
      No joo, minun elämästäni puuttuu nyt lähinnä liikuntaa kun tuulee niin lujaa että pelkään meneväni kumoon.

• Olet sitten vähän niinkuin tuokin Pirjo.

• En seuraa urheilua, olen ulkona kuin lumiukko kaikesta mikä liittyy kilpailemiseen.

Minäkin olin menossa mökille tarkistämaan onko tuuli vienyt risukasani. En kuitenkaan päässyt mökkitielle se oli lumesta ummessa.

Enpä ole tänään juuri mitään tähellistä aikaan saanut vain tätä turpakäräjää joutessain vetänyt.
        No, jos ei oteta huomioon digivalokuvien pläräystä ja kameran naftaliinista uudelleen käyttöön ottamista, niin ja kaupassa pistäytymistä. Eilisiä ruokiakin lämmittelin joten sitäkään ei nyt tähelliseksi voi mainita.

• Valokuvien kanssa puuhailu on kivaa leikkimistä, mutta haasteita riittää vaikka miten korkealle riman asettaisi. Aika kuluu kuin flow-tilassa, uppoaa muistoihin ja voi luoda uusia kokonaisuuksia, jopa taiteeksi asti. Paljon on vuosien varrella tullut palstoillakin valokuvauksesta juteltua, tuntuu olevan monelle mieluinen harrastus ja näin digikameroiden aikaan helppoa ja monipuolista.

En erityisemmin ole innostunut kuvien muokkauksesta, vain selviä virheitä korjaan, esimerkiksi vinon horisontin, ja rajaus on tietenkin perusasioita jo kuvaa otettaessa. Vaikka nykyisissä järjestelmäkameroissa on "älykäs kuvaustila", käytän asetuksia ja kokeilen valotuksia, maisemaa, makroa yms. Ennen filmiä säästettiin, nyt on ihanaa kun saa mielin määrin näppäillä otoksia. Koetan pitää digiarkistoni järjestyksessä, tallennan myös muistitikuille ja teetän paperikuvia kirjojen lisäksi. Sellainenkin albumi on kiva, jossa on kuvien lisäksi pääsylippuja, ruokalistoja, kuivattuja kukkia, viinipullon etikettejä, ravintolalaskuja ja sensellaisia muistoja.

Vanhoja kaitafilmejä, VHS-nauhoja, C-kasetteja ja diakuvia on muutettu digitaaliseen muotoon osin ammattilaisella, osin kansalaisopiston harrastuskerhossa. Vanhat diakuvat ovat kyllä säilyttäneet sellaisenaankin värinsä hyvin, ja joskus niitäkin projektorilla katsellaan.

Oman ifolorin kuvakirjan olen tehnyt kolmelle lapsenlapselle 18-vuotislahjaksi, viisi vielä odottaa vuoroaan. Matkoista ja juhlista kirjoja on jo vaikka kuinka monta. Viimeisin Lappi-kirja on mallia Premium, oikealle korkealaatuiselle valokuvapaperille painettu. Suosin koko sivun kuvia, ja korkeintaan 4/sivu, ja sivumääräähän voi kasvattaa. Sain kiitosta ja kehua ylenpalttisesti, ja ihan aiheesta. ;) Nyt olen tekemässä metsäkirjaa Rajalan formaatilla, saan enemmän tekstiä, mutta vähän vaikeammalta vaikuttaa näin alkuun.

Risusavottaa löytyy mökillä aina, mutta täälläkin on hangelle putoillut norjia koivunoksia, joita on hyötymässä maljakossa hiirenkorville ja niistä saa myös hyviä kranssinpohjia. Taitava siskoni on punonut aidanteita puutarhaansa pajuista ja koivusta kauniita ulkokoristeita, meilläkin on hänen tekemänsä komea risukukko kivikkokukkia vahtimassa, otan kukon talveksi suojaan. Kylmä tuuli tarrasi postilaatikolla käydessä , taidanpa lähteä vasta päivemmällä liikunnallisiin toimiin, ihan vaan kävelemään.

• Olen deletoinut aamupäivän kännykän digikuvia. Liian paljon oli kertynyt samoista aiheista kuvia mm. minimaailman rakennusprojekteista.

Hain ifolorin linkin, jonka tallensin kameraani. Nyt tajusin, että blogiluonnoksiin tekemäni kuvakoosteet ei onnistukaan siirtää kuvia ifoloriin, pitänee jakaa kameran matkalla-albumiin ja sitä nyt pähkäilen miten.

Eli kuten kirjoitit työtä riittää tässä kuvaleikissä, mutta hyvä puoli on, että joutuu kertaamaan unohtuneita digitaitoja. Hyvä tästä tulee kun aikani priorisoin kuvia, enkä tee hätäistä kuvakirjaa.

Yksi ongelma tässä tarkkuutta vaativassa leikissä ilmeni. Silmäni väsyvät ja näkökenttä heikkeni parin tunnin pientä näyttöä tuijotellessa.
        Siispä on aika lähteä ulkohommiin. Pitää käydä mökillä, toivon, että tie olisi aurattu jotta pääsen tarkistamaan risukasani ; ))

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomessa on meneillään boomereiden kosto

1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä
      Maailman menoa
      104
      2843
    2. Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?

Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri
      Maailman menoa
      141
      2022
    3. IPCC romahtaa

Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl
      Ilmastonmuutos
      59
      1992
    4. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      34
      1674
    5. Mitä ikävöit eniten

kaivatussasi? 🫶
      Ikävä
      94
      1620
    6. Onko sinulla jalostettu koira? Nämä tekijät altistavat koiran sairastumiselle

Moni Suomessa suosittu koirarotu on sairas ulkonäkökeskeisen jalostuksen ja ääripiirteiden vuoksi. Erityisesti tietyt t
      Koirat
      28
      1554
    7. Miten voit vain

Olla kuin mitään ei olisi?
      Ikävä
      141
      1314
    8. Anabaptismin kirous

Uudestikastetut lahkolaiset joutuvat valheen kierteeseen. He joutuvat herjaamaan lapsena saamaanssa kastetta nimeen Isä
      Kaste
      416
      1113
    9. kamera hakokylässä

kamera kuvaamassa yleistä tietä laittomasti ristauksessa hakokylä-raatevaara!
      Hyrynsalmi
      21
      1049
    10. Robotiikka korvaa tulevaisuudessa seurustelusuhteet

Haluan herättää keskustelua aiheesta. Asiantuntijoiden mukaan robottien kehitys on 10-15 vuoden päässä siitä että voidaa
      Sinkut
      257
      1019
    Aihe