Raha-asiat päin Peetä vaikka edunvalvoja ollut 3 vuotta

Anonyymi

Hoidin asiat raha-asiat huonosti ja sain kasan laskuja ja velkoja nyt eri paikoista. Sitten minulle määrättiin edunvalvoja johon suostuin vapaaehtoisesti, olikohan n. 3 vuotta sitten ehkä.

Sittemmin olin hoitokodissa josta pääsin pois, mutta he lähettivät perään n. tonnin laskun! Syynä koska Mehiläinen ei osaa laskea/laskuttaa kunnolla.

Miten minä rottana (en vielä pysty töihin/kouluun syistä joista en nyt haluaisi kertoa tässä) selviän tästä kaikesta!? Velkaa yhteensä jäljellä n. 2 tonnia ja mulla on edunvalvoja on ollut jo vuosia joka pääsääntöisesti hoitaa laskut ja lähettää mulle 3krt viikossa rahaa ruokaan.

Olen surullinen. Miten tämä homma voi mennä näin? Miksi lähettää laskuja tuilla eläville joista he eivät mahdollisesti voi päästä pois? En ymmärrä. Olen väsynyt tähän yhteiskuntaan, kai sitä vaan pitää toivoa että pääsisi mahdollisimman nopeasti pois täältä.

Ainoa keino varmaan mennä töihin mutta kun en pysty ainakaan vielä. Miten selvitä tämän mielipahan kanssa?

14

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli oletat, että otat velkoja ja koska se nyt harmittaa niin ne pitäisi sinulta ottaa pois tai jotain? 2 tonnia on aika pieni summa, on ihmisiä jolla on ihan älyttömän paljon isompia summia velkaa. Melkein jopa raivostuttavaa lukea tämmöstä paskaa.

      • Anonyymi

        Minimituilla ei kyllä velkoja maksella.

        Tukiasunnoissa asuvat ovat usein ns. täysihoidossa ja saavat käteen ehkä vain 150 euroa kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minimituilla ei kyllä velkoja maksella.

        Tukiasunnoissa asuvat ovat usein ns. täysihoidossa ja saavat käteen ehkä vain 150 euroa kuukaudessa.

        Eli mikä oli pointtisi? Saat kuukaudessa 150e käteen, joten sinun mielestä velat mitä olet itse ottanut pitäisi pyyhkiä pois?

        Ei vaan voi ymmärtää. Ei mitään tuloja, ottaa itse velkaa ja syyttää yhteiskuntaa. En tiedä onko hauskin osio tuossa sun teksin alussa missä itse tiedostat oman hölmöytesi heti alussa ''Hoidin asiat raha-asiat huonosti''.

        On paljon ihmisiä, jotka tekevät tyhmyyksiä ja ottavat esim velkoja vaikka ei olisi varaa niitä maksella pois. En heitä mitenkään tässä syytä eikä pointtini ole haukkua heitä, vaan nimenomaan en ymmärrä ihmisiä ketkä syyttävät yhteiskuntaa omista hölmöilyistä. :D

        Itsellä isompi summa velkaa kuin sinulla, ja työt lähti kuukausia sitten. Vaikeuksia maksella näitä velkoja, mutta en tule suomi24 palstalle syyttämään ketään muita. Ihan oma vika :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli mikä oli pointtisi? Saat kuukaudessa 150e käteen, joten sinun mielestä velat mitä olet itse ottanut pitäisi pyyhkiä pois?

        Ei vaan voi ymmärtää. Ei mitään tuloja, ottaa itse velkaa ja syyttää yhteiskuntaa. En tiedä onko hauskin osio tuossa sun teksin alussa missä itse tiedostat oman hölmöytesi heti alussa ''Hoidin asiat raha-asiat huonosti''.

        On paljon ihmisiä, jotka tekevät tyhmyyksiä ja ottavat esim velkoja vaikka ei olisi varaa niitä maksella pois. En heitä mitenkään tässä syytä eikä pointtini ole haukkua heitä, vaan nimenomaan en ymmärrä ihmisiä ketkä syyttävät yhteiskuntaa omista hölmöilyistä. :D

        Itsellä isompi summa velkaa kuin sinulla, ja työt lähti kuukausia sitten. Vaikeuksia maksella näitä velkoja, mutta en tule suomi24 palstalle syyttämään ketään muita. Ihan oma vika :D

        Nykypäivänä ei ole mitään täyshoitotukiasuntoja!

        Omalla paikkakunnallani on isomman kaupungin säätiö joka tarjoaa työtoimintaa pientä korvausta vastaan. Se ei todellakaan ole mitään täyshoitoa. Kaveri kertoi että kun on kansaneläke/takuueläke, niin työpäivät on tarkkaan laskettu ettei korvaus käy eläkkeen päälle!

        Kirjoitin aiemmin tuon kommentin jossa mainitsin 150€ lainanhoitokulut/kk ja kympin lyhennyksen. Myöhemmin laskin perinteisellä korkokaavalla paljonko esim. 2000€ juoksee korkoa kahdeksan prosentin korolla. Vastaus jonka sain oli 160€, eli periaatteessa se 150€ kuukausiraha ei edes riitä. Lohduttaako se, jos tietää laina-ajan olevan 20v, jos ei pysty maksamaan! Taitaa oman kotikunnan soppalan hautausavustus kuitata velan ennen tuota aikaa!

        Kusessa olet! Hyvä että olet saanut edunvalvonnan ja ehkä vyyhti alkaa purkautumaan joskus muulla tapaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli mikä oli pointtisi? Saat kuukaudessa 150e käteen, joten sinun mielestä velat mitä olet itse ottanut pitäisi pyyhkiä pois?

        Ei vaan voi ymmärtää. Ei mitään tuloja, ottaa itse velkaa ja syyttää yhteiskuntaa. En tiedä onko hauskin osio tuossa sun teksin alussa missä itse tiedostat oman hölmöytesi heti alussa ''Hoidin asiat raha-asiat huonosti''.

        On paljon ihmisiä, jotka tekevät tyhmyyksiä ja ottavat esim velkoja vaikka ei olisi varaa niitä maksella pois. En heitä mitenkään tässä syytä eikä pointtini ole haukkua heitä, vaan nimenomaan en ymmärrä ihmisiä ketkä syyttävät yhteiskuntaa omista hölmöilyistä. :D

        Itsellä isompi summa velkaa kuin sinulla, ja työt lähti kuukausia sitten. Vaikeuksia maksella näitä velkoja, mutta en tule suomi24 palstalle syyttämään ketään muita. Ihan oma vika :D

        "Eli mikä oli pointtisi? Saat kuukaudessa 150e käteen, joten sinun mielestä velat mitä olet itse ottanut pitäisi pyyhkiä pois?"

        Sanoin pointtini selvästi, eri asia olivatko faktat sitten ajantasaisia.

        Mistä päättelet, että saisin vain 150 euroa käteen? En ymmärrä pointtiasi. En ole myöskään vaatinut omien velkojeni pyyhkimistä pois. Juuri tällä hetkellä minulle ei ole edes velkaa kummallakaan luottokortilla. Päinvastoin olen ihmetellyt koko velkajärjestelylakia.

        Mutta jos jollakulla on 150 euroa käyttörahaa tai vaikkapa asumismenojen jälkeen ulosoton suojaosuuden alittava määrä käyttörahaa/kk, niin siitä ei edes kannata yrittää maksaa velkojansa. Ihminen on silloin objektiivisesti takaisinmaksukyvytön. Velka jää odottamaan takaisinmaksukyvyn palautumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykypäivänä ei ole mitään täyshoitotukiasuntoja!

        Omalla paikkakunnallani on isomman kaupungin säätiö joka tarjoaa työtoimintaa pientä korvausta vastaan. Se ei todellakaan ole mitään täyshoitoa. Kaveri kertoi että kun on kansaneläke/takuueläke, niin työpäivät on tarkkaan laskettu ettei korvaus käy eläkkeen päälle!

        Kirjoitin aiemmin tuon kommentin jossa mainitsin 150€ lainanhoitokulut/kk ja kympin lyhennyksen. Myöhemmin laskin perinteisellä korkokaavalla paljonko esim. 2000€ juoksee korkoa kahdeksan prosentin korolla. Vastaus jonka sain oli 160€, eli periaatteessa se 150€ kuukausiraha ei edes riitä. Lohduttaako se, jos tietää laina-ajan olevan 20v, jos ei pysty maksamaan! Taitaa oman kotikunnan soppalan hautausavustus kuitata velan ennen tuota aikaa!

        Kusessa olet! Hyvä että olet saanut edunvalvonnan ja ehkä vyyhti alkaa purkautumaan joskus muulla tapaa!

        "Nykypäivänä ei ole mitään täyshoitotukiasuntoja! Omalla paikkakunnallani on isomman kaupungin säätiö joka tarjoaa työtoimintaa pientä korvausta vastaan. Se ei todellakaan ole mitään täyshoitoa. Kaveri kertoi että kun on kansaneläke/takuueläke, niin työpäivät on tarkkaan laskettu ettei korvaus käy eläkkeen päälle!"

        Joo minulla oli tieto vuodelta 2015. Onneksi ja toivottavasti asiat ovat muuttuneet.

        Esim. täällä Helsingissä kaupunki saattoi alkaa viedä asunnottomilta alkoholisteilta lähes koko eläkkeen, kun nämä muuttivat tukiasuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli mikä oli pointtisi? Saat kuukaudessa 150e käteen, joten sinun mielestä velat mitä olet itse ottanut pitäisi pyyhkiä pois?"

        Sanoin pointtini selvästi, eri asia olivatko faktat sitten ajantasaisia.

        Mistä päättelet, että saisin vain 150 euroa käteen? En ymmärrä pointtiasi. En ole myöskään vaatinut omien velkojeni pyyhkimistä pois. Juuri tällä hetkellä minulle ei ole edes velkaa kummallakaan luottokortilla. Päinvastoin olen ihmetellyt koko velkajärjestelylakia.

        Mutta jos jollakulla on 150 euroa käyttörahaa tai vaikkapa asumismenojen jälkeen ulosoton suojaosuuden alittava määrä käyttörahaa/kk, niin siitä ei edes kannata yrittää maksaa velkojansa. Ihminen on silloin objektiivisesti takaisinmaksukyvytön. Velka jää odottamaan takaisinmaksukyvyn palautumista.

        Itse olen osatyökykyinen 51v mies, tulona työmarkkinatuki ja kuntouttavan yhdeksän euroa X määrältä päiviä. Jos en saisi asumistukea niin tulo vuokran ja sähkömaksujen jälkeen ei olisi paljoakaan yli 150€.

        Mutta tosissaan 2000€ ei ole iso velka. Se vaan vie jonkin verran aikaa jotta sen saa pois.


    • Anonyymi

      Ei 2000e piikki ole paha mutta jos tulot on pienet niin niistä ei voi maksaa edes korkoja.

      Jos olet työkyvytön niin et pääse takuusäätiön takaukseen, et velkajärjestelyyn eikä sinulta voi edes ulosmitata.

      Koska tilanne on tuo niin ihan turha laskea enempää. Jos lainan lyhentämiseen jää vaikka 10€/kk ja pääoma on 2000€ joka juoksee korkoa kokoajan, niin aika olisi yli 15 tai 20 vuotta.

      Siinä maksat. Kyllä ajassa jokin velka kuoleutuu ja siitä saa rahaa toisen velan hoitoon/ei elämiseen.

    • Anonyymi

      Ei vitun köyhät :D saisin 15 päivässä sen verran mitä te ette pysty maksamaan :D ei varmaan kannata ottaa velkaa jos ei niitä saa maksettua :D menkää vittu töihi :DDdd

      • Anonyymi

        Olet hyvä esimerkki siitä, että Suomessa voi pärjätä tyhmempikin ja ilman mitään koulutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet hyvä esimerkki siitä, että Suomessa voi pärjätä tyhmempikin ja ilman mitään koulutusta.

        Perustele mulle miksi olen tyhmä? Tekstin ulkoasun ja kirjoitustyylin takia? Mistä tiedät, että minulla ei ole koulutusta?

        Eiköhän ne tyhmät kuulu sinne osioon, ketkä ottaa velkoja vaikka ei pysty maksamaan niitä takaisin.

        Olen itse valinnut alan johon olen kouluttautunut, mistä saa hyvin rahaa. Olen vasta 21 vuotias ja tienaan nettona kuukaudessa sen 4000. Ja minulla ei tule edes hirveästi tunteja siihen nähden.

        Joten mieti uudestaan kuka täällä on tyhmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustele mulle miksi olen tyhmä? Tekstin ulkoasun ja kirjoitustyylin takia? Mistä tiedät, että minulla ei ole koulutusta?

        Eiköhän ne tyhmät kuulu sinne osioon, ketkä ottaa velkoja vaikka ei pysty maksamaan niitä takaisin.

        Olen itse valinnut alan johon olen kouluttautunut, mistä saa hyvin rahaa. Olen vasta 21 vuotias ja tienaan nettona kuukaudessa sen 4000. Ja minulla ei tule edes hirveästi tunteja siihen nähden.

        Joten mieti uudestaan kuka täällä on tyhmä.

        Kaksi erityyppistä viestiä. Toinen holtiton ja lapsellinen, toinen kokonaan toista maata.


    • Anonyymi

      Olet maininnut tuolla että sinulle annetaan 150€ kk tai onko se viikko? Siis jos sinulla on jokin kuntoutustuki tai vastaava, niin sitä 2000€ velkaa tai velkoja hoidetaan rahoista jotka on maistraatissa edunvalvojan hallussa. Koska en tiedä mitä kuluja lainanhoidosta tulee, niin voin vain arvata. Esim. 2000€ luotto 8% korolla ottaa korkoa vajaa 15e ja vaikka se korko olisi 15, niin se olisi vajaa 30€. Eli jos hoidattaa luottoasi 160€ hinnalla 15% korolla niin se hoitoon menevä osuus olisi about 130€, eli koko pääoma menisi vajaassa kolmessa vuodessa.

      Tietenkin jos rästejä on viisi niin asia voi mutkistus

      Edunvalvojalla on varmasti säännöt ja hän toimii sen mukaan. Ehkä on parempi ettet tiedä liikaa vaan luotat muihin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      94
      2001
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      418
      1551
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1303
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      14
      1096
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      73
      1042
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      996
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      979
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      959
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      249
      930
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      837
    Aihe