Lähes ilmaista ajoa sähköautolla

Anonyymi

Sähköautolla ajo ilmaista? Näinhän meitä manipuloidaan, mutta millainen on todellisuus?
Minulle tulee AutoBild, Tuulilasi, välillä Tekniikan Maailma ja Autoliiton kautta Moottori lehti.
Uudessa AutoBild lehden 3/21 testissä on uusi Mercedes Benz EQC sähköauto, joka on ensimmäinen MB täyssähköauto. Testiryhmällä oli tarkoitus testata autoa Vierumäellä. Hämmästys oli suuri, kun latauspaikkoja ei Vierumäen lähistöllä ollutkaan.
EQC ladattiin Helsingissä K-latauksesta, jossa 22 kWh lataus kesti 48 min ja lataus maksoi 39,30 €. Akun latausteho näytti 100% ja toimintamatkaksi 309 km. Pakkasta oli -5C ja Vierumäelle päästyä oli ajettu 128 km, jolloin jäljellä oleva toimintamatka oli enää 121 km. Pakkasesta johtuen (?) toimintakapasiteetista oli vähentynyt 60 km.
Pakkanen kiristyi yöllä -10C lämpötilaan ja aamulla kun laittoi virran päälle, mittari näytti toimintamatkaksi enää 79 km eli pakkanen oli purrut akuista virtaa 42 kilometrin verran, joten oli selvää, ettei takaisin Helsinkiin testiryhmä enää päässyt. Lähin latauspaikka löytyi Lahdesta kauppakeskus Karismasta. Perillä toimintamatkaa oli enää jäljellä 28 km.
Pikalatauksessa kului aikaa 1 t 40 min ja virtaa tuli akkuihin 70,9 kWh. Lataus maksoi 90,80 € ja koska toimintasäteeksi Mersu ilmoitti 309 km täyteen ladattuna, ei olisi mitään järkeä ladata autoa puolilleen vaan aina täyteen.
Tosiasiassa pakkanen tulee pudottamaan toimintasädettä vähintään 120 km, koska tullessa näin tapahtui eli todellinen toimintasäde talvella olisi luokkaa 180-200 km. Kesällä MB EQC:n ilmoittama 309 km:n matka lienee mahdollista.

100 km:n matka MB EQC sähköautolla maksaa siis talvella n. 45 € ja kesällä n. 30 € . Vertailun vuoksi Mercedes Bentz 250 Cdi:llä kulutus talvirajoituksilla -10C pakkasessa on 5,3 l/100km eli maksaa 7,42 €.
Volkswagen Polo 1,4 TDi:llä 100 km:n ajo -7C pakkasessa kulutus 3,4 l/100 km eli maksaa 4,76 € eli on liki 10 kertaa edullisempaa kuin sähkö Mersulla ajaminen. Diesel Mersullakin on 6 kertaa edullisempaa matkanteko talvella kuin sähkö Mersulla. Mainittakoon vielä, että koeajossa ollut EQC maksaa 90 839 €.

33

3692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se siitä halpuudesta.

      • Anonyymi

        Sekä latauspaikkojen HIILIJALANJÄLSESTÄ .....rakennus vaiheesta sekä niiden valmistuksessa.
        Vielä sekin mikä kustannuserä niiden saamiseen ympäri Suomen yhteiskäyttöön sekä asunto kohtaiseksi, eikä siinä vielä kaikki, kyllähän tuon kaiken maksumies löytyy kWh:ssa.


    • AutoBild koeajoi Lexus hybridin, Koeajokulutus rapiat 10l/100km. Toimittajan kommentti, Tämä vie uskottavuutta hybridiautoilta,

      • Anonyymi

        Olikohan moottoritienopeudet, joissa hybridiautojen ei katsota olevan kilpailukykyinen?
        Sähköautolla moottoritielle muutenkaan ei ole asiaa ja Euroopan vapaat nopeudet voidaan unohtaa. Näin pakkasen lisäksi löytyi seuraava paikka, jossa sähköautosta ei ole matkan tekemiseen. Tunti ajamista ja kenties kaksi lataamista.


      • Anonyymi

        Se koeajoi myös Kia Optiman ladattavan hybridin: "Kes­ki­ku­lu­tus oli au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan 5,7 l/100 km. Ihan­ne­o­lo­suh­teis­sa run­saal­la säh­kö­moot­to­rin käy­töl­lä voi kui­ten­kin yl­tää jopa al­le kah­den lit­ran ku­lu­tuk­seen."

        Koeajettu on myös Kia e-Soul, joka ei kuluta tippaakaan polttoainetta.

        Muutoinhan lehti välttelee muita kuin polttomoottoriautoja kuin ruttoa. Asenne niitä kohtaan on selvä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se koeajoi myös Kia Optiman ladattavan hybridin: "Kes­ki­ku­lu­tus oli au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan 5,7 l/100 km. Ihan­ne­o­lo­suh­teis­sa run­saal­la säh­kö­moot­to­rin käy­töl­lä voi kui­ten­kin yl­tää jopa al­le kah­den lit­ran ku­lu­tuk­seen."

        Koeajettu on myös Kia e-Soul, joka ei kuluta tippaakaan polttoainetta.

        Muutoinhan lehti välttelee muita kuin polttomoottoriautoja kuin ruttoa. Asenne niitä kohtaan on selvä.

        Hyviä autoja tekevät Etelä-Korealaiset. EU:lla on kyllä edessään melkoinen vuori. miten estävät Kiinalaisten sähköautojen mailmanvalloituksen , onko tullimaksut ens alkuun ratkaisu . Kiinalaiset omistaa jo nykyisin Audin valtavan tehtaan Saksassa ja joka ainoan robotin siellä.


    • Anonyymi

      Kallista on sähköauton käyttö nykyisilläkin sähkön hinnoilla. Kun sähköautot lisääntyy, nousee sähkön hinta, kun latauspaikkoja pitää saada muutaman kilometrin välein valtateiden varsille ja joka kodin sähköverkko pitää muuttaa sopivaksi pikalaturille. Ilman saasteet lisääntyvät, kun sähkön tuotantoa pitää lisätä tavalla tai toisella. Ydinvoiman tuotantoa lisätään ja jätteiden loppusijoituspaikkoja rakennetaan useampaan paikkaan luontoa tuhoamaan. Tämä on Marinin hallituksen vihreää politiikkaa

      • Anonyymi

        Ydinvoiman tuottama sähkö on puhdasta. Ydinjäte voidaan varastoida turvallisesti.

        Öljyn polttaminen ei ole mistään näkökulmasta puhdasta. Jätteet leviävät maahan, veteen ja ennen kaikkea ilmaan mistä niitä ei saa pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ydinvoiman tuottama sähkö on puhdasta. Ydinjäte voidaan varastoida turvallisesti.

        Öljyn polttaminen ei ole mistään näkökulmasta puhdasta. Jätteet leviävät maahan, veteen ja ennen kaikkea ilmaan mistä niitä ei saa pois.

        Höpötihöö, tämä hallituksen sähköauto PAKOTE on suurin kusetus sitten öljykriisin.


      • Anonyymi

        Kannattaa pitää mielessä että eihän valtio vielä edes verota sähköauton "polttoainetta" samoin kuin se verottaa fossiilisia polttoaineita.

        Kyllähän valtio siitä pitää huolen että autoilijat maksavat ajamistaan kilometreistä veroa aivan samoin kuin nykyäänkin sitä veroa kertyy polttoaineen veron muodossa, eli kulki se auto vaikka pelkällä vedellä niin et sinä sillä ilmaiseksi pääse ajelemaan.

        Luulen että ei tarvitse edes olla mikään ennustaja kun voi sanoa että tulemme vielä kaiholla muistelemaan niitä halpoja kilometrejä joita polttomoottoreilla ajettiin - Tosin ylimenokaudella sähköautolla ajo voi kesällä olla edullisempaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa pitää mielessä että eihän valtio vielä edes verota sähköauton "polttoainetta" samoin kuin se verottaa fossiilisia polttoaineita.

        Kyllähän valtio siitä pitää huolen että autoilijat maksavat ajamistaan kilometreistä veroa aivan samoin kuin nykyäänkin sitä veroa kertyy polttoaineen veron muodossa, eli kulki se auto vaikka pelkällä vedellä niin et sinä sillä ilmaiseksi pääse ajelemaan.

        Luulen että ei tarvitse edes olla mikään ennustaja kun voi sanoa että tulemme vielä kaiholla muistelemaan niitä halpoja kilometrejä joita polttomoottoreilla ajettiin - Tosin ylimenokaudella sähköautolla ajo voi kesällä olla edullisempaa!

        Tähän täytyy huomioida myös akkujen kestoikä, varsinkin Suomessa. Patteri sippaa takuulla aiemmin kuin polttomoottori ja ainakin tämän hetken hintatasolla autosta riippuen patterit maksaa 10 000-25000 euroa. Myös patteriauton arvo takuu ajan päätyttyä hipoo 0 euroa, liikkeetkään eivät niitä halua etteivät joudu maksumiehiksi kun se patteri sippaa joka tapauksessa jossain vaiheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän täytyy huomioida myös akkujen kestoikä, varsinkin Suomessa. Patteri sippaa takuulla aiemmin kuin polttomoottori ja ainakin tämän hetken hintatasolla autosta riippuen patterit maksaa 10 000-25000 euroa. Myös patteriauton arvo takuu ajan päätyttyä hipoo 0 euroa, liikkeetkään eivät niitä halua etteivät joudu maksumiehiksi kun se patteri sippaa joka tapauksessa jossain vaiheessa.

        Kyllä toi sähköpirssin käyttö voi tällä hetkellä olla kilpailukykyinen käyttökustannuksia nähden. Autot ovat uusia, samoin akut ja toimivat kunhan pakkaset siedettävää lukemissa, latauspisteitä löytyy noille harvoille kulkupeleille sekä sähkön kWh pidetään veroilla matalana välisten harhautus mielessä. Vihreillä on manipulointi ja sormet pelissä näissä toimissa.
        Tovin kuluttua kaikki on toisin, ensimmäiseksi säkövero pompsahtaa, latuspisteiden rakentaminen maan laajuisesti jolloin rakennuskust.veloitetaan omistajilta / veronmaksajat, autojen huoltokustannukset ja akkujen uusiminen nousevat rajusti parissa vuodessa, vakuutusmaksut samassa suhteessa hinaus, toimimattomuus lukujen kasvaessa jne.
        Tähän sopii hyvin.... MONI KAKKU PÄÄLTÄ KAUNIS MUTTA,....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpötihöö, tämä hallituksen sähköauto PAKOTE on suurin kusetus sitten öljykriisin.

        Sähköauto on yksi asia ja ydinvoima toinen asia.

        Sähköauto on ekologinen ja parempi valinta kuin polttomoottoriauto, monesta näkökulmasta.

        Ydinvoima on puhdas tapa tuottaa sähköä, perusvoimaa. Muuta puhdasta tapaa ei ole.

        Sähköautojen kulutuksella ei Suomessa ole juurikaan merkitystä sähköntuotannon rakenteeseen. Pelkän tuulivoiman varaan emme voi jäädä. Kun öljyn jalostus vähenee niin vähenee myös jalostaminen ja öljyn logistiikan sähkön kulutus, joka tasaa sähkön kysyntää autoiluun liittyen. Älykkäässä sähköverkosta sähköautot ovat osa sähkön varastointia, joka tasaa kysynnän huippua.

        Sähköauto on hyvä myös huoltovarmuuden näkökulmasta. Sähkö on kotimaista, öljy pitää tuoda Suomeen ja se sisältää häiriöitä. Öljy ei valmistu bensaksi ilman suurta määrää öljyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän täytyy huomioida myös akkujen kestoikä, varsinkin Suomessa. Patteri sippaa takuulla aiemmin kuin polttomoottori ja ainakin tämän hetken hintatasolla autosta riippuen patterit maksaa 10 000-25000 euroa. Myös patteriauton arvo takuu ajan päätyttyä hipoo 0 euroa, liikkeetkään eivät niitä halua etteivät joudu maksumiehiksi kun se patteri sippaa joka tapauksessa jossain vaiheessa.

        Taidat kommentoida hiukan vanhaa tietoa. Lue vaikka tuo aluksi, akut toimivat jo yllättävän hyvin. Taitaa jäädä jo nyt polttis toiseksi. Ja mitä se on muutaman vuoden päästä kun isot toimijat tulevat Teslan lisäksi tähän hommaan mukaan.

        Vantaalainen Ari on ajanut Teslallaan jo 811 000 km ja kollega Riihimäeltä pian 600 000 km – tällaisia ovat olleet eteen tulleet akkuongelmat https://www.is.fi/autot/art-2000007627656.html?cs

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maailman-ykkonen-talla-teslalla-on-ajettu-jo-1-2-miljoonaa-kilometria/7956724


        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaisen-tesla-taksin-mittarissa-on-yli-400-000-kilometria-yksi-eniten-ajetuista-koko-maailmassa/6546344


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpötihöö, tämä hallituksen sähköauto PAKOTE on suurin kusetus sitten öljykriisin.

        Ei minua kiinnosta missään määrin Marinin hallituksen touhut. Höpötihöö!

        Minua kiinnostaa nähdä muutos jolla Suomeen saadaan tapa liikkua ilman tuontiöljyä, hiukkaspäästöjä ja kotimaisella työpanoksilla. Toki myös pieni vaikutus ilmastohaasteeseen on hyvä.

        Ja joskus se järkevähintainen öljy loppuu. Silloin on hyvä että voimme liikkua kotimaisilla vaihtoehdoilla: sähköllä ja biopolttoaineilla. Ja niillä euroilla, jotka laitetaan rikkaille öljysheikeille ja ulkomaalaisille tankkerien omistajille, voimme työllistää kotimaassa.

        Sama koskee polttomoottori autojen varaosia ja muita kemikaaleja, jotka kaikki tulevat ulkomailta.

        Öljyn hinta ei ole meidän käsissä. Sähkö on paikallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän täytyy huomioida myös akkujen kestoikä, varsinkin Suomessa. Patteri sippaa takuulla aiemmin kuin polttomoottori ja ainakin tämän hetken hintatasolla autosta riippuen patterit maksaa 10 000-25000 euroa. Myös patteriauton arvo takuu ajan päätyttyä hipoo 0 euroa, liikkeetkään eivät niitä halua etteivät joudu maksumiehiksi kun se patteri sippaa joka tapauksessa jossain vaiheessa.

        Tutustu asiaan. Polttis sippaa takuulla aiemmin, vaikka et edes Ladalla ajelisi.


        https://tieku.fi/teknologia/energia/akut/tesla-akku-kestaa-yli-35-miljoonaa-kilometria

        https://tekniikanmaailma.fi/teslan-tutkijoiden-hammastyttava-havainto-sahkoauton-akku-voi-kestaa-16-miljoonaa-kilometria-ajoa/

        https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/sahkoauton-akku-ei-kesta-ja-on-kallis-uusia/

        https://www.uusisuomi.fi/uutiset/taksiyrittaja-ari-ajoi-teslalla-toiseksi-eniten-maailmassa-744-000-km-tallaisia-ongelmia-sahkoautoon-on-ilmestynyt-ei-ole-syyta-vaihtaa/a0e1c5d8-3dbe-4914-80f0-db193654354b


      • Anonyymi

        Koskaan sähköautoilussa EI puhuta haitoista esim. mistä akkujen materiaalit tulee ja minkälaista tuhoa luonnolle aiheutetaan, halutaan nähdä vain hyödyt.

        Kun sähköauto on 15v ikäinen se on ongelmajäte - akustot niin kalliita ettei uusiminen ole järkevää. Sikäli ihmettelen juuri vihreiden suosivan sähköautoilua,eikä muita vaihtoehtoja lainkaan - polkupyöräänkin pitää saada akku ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa pitää mielessä että eihän valtio vielä edes verota sähköauton "polttoainetta" samoin kuin se verottaa fossiilisia polttoaineita.

        Kyllähän valtio siitä pitää huolen että autoilijat maksavat ajamistaan kilometreistä veroa aivan samoin kuin nykyäänkin sitä veroa kertyy polttoaineen veron muodossa, eli kulki se auto vaikka pelkällä vedellä niin et sinä sillä ilmaiseksi pääse ajelemaan.

        Luulen että ei tarvitse edes olla mikään ennustaja kun voi sanoa että tulemme vielä kaiholla muistelemaan niitä halpoja kilometrejä joita polttomoottoreilla ajettiin - Tosin ylimenokaudella sähköautolla ajo voi kesällä olla edullisempaa!

        Juuri näin. Nyt autoilusta kerätään n.8 miljardia euroa, jostain tuo summa on saatava veroina tms. lypsämisellä pienituloisimmilta autoilioilta.
        Aika jännää on sekin ettei moottoripyörät ja moottoriveneet saastuta lainkaan - ilmeisesti hyvätuloisia liikaa niiden käyttäjissä, minkäänlaista kayttömaksua tms. ei näille saatu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän täytyy huomioida myös akkujen kestoikä, varsinkin Suomessa. Patteri sippaa takuulla aiemmin kuin polttomoottori ja ainakin tämän hetken hintatasolla autosta riippuen patterit maksaa 10 000-25000 euroa. Myös patteriauton arvo takuu ajan päätyttyä hipoo 0 euroa, liikkeetkään eivät niitä halua etteivät joudu maksumiehiksi kun se patteri sippaa joka tapauksessa jossain vaiheessa.

        Hynday konaan akusto maksaa 33000e asennettuna ? (Lähde taloustieto lehti) Ongelmajätettä ja todella vihreä vaihtoehto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minua kiinnosta missään määrin Marinin hallituksen touhut. Höpötihöö!

        Minua kiinnostaa nähdä muutos jolla Suomeen saadaan tapa liikkua ilman tuontiöljyä, hiukkaspäästöjä ja kotimaisella työpanoksilla. Toki myös pieni vaikutus ilmastohaasteeseen on hyvä.

        Ja joskus se järkevähintainen öljy loppuu. Silloin on hyvä että voimme liikkua kotimaisilla vaihtoehdoilla: sähköllä ja biopolttoaineilla. Ja niillä euroilla, jotka laitetaan rikkaille öljysheikeille ja ulkomaalaisille tankkerien omistajille, voimme työllistää kotimaassa.

        Sama koskee polttomoottori autojen varaosia ja muita kemikaaleja, jotka kaikki tulevat ulkomailta.

        Öljyn hinta ei ole meidän käsissä. Sähkö on paikallista.

        Niin, saatihan Suomen turve korvattua ulkomailta tuodulla hakkeella vihreiden ansiosta. Voidaan jatkaa venäjältä tuotavalla sähköllä autojen lataamista (63% tuontia ) joiden latusverkkoa valtio maksaa


    • Anonyymi

      Kyllä noille maksut keksitään , ei tule autoilu halpenemaan , päinvastoin , ainakin nykypäättäjien ollessa vallassa.

    • Anonyymi

      Liikenteen verotusta selvittävän työryhmän raportti siirtyy julkaistavaksi yllättäen kunnallisvaalien jälkeen. Politiikka on rumaa peliä ja tämä hallitus lyö kaikki edelliset laudalta. Jos raportti olisi valmistunut, niin ääniä olisi taas siirtynyt pois hallituspuolueilta.

      Kohta alkaa nousta kohdallani kysymys, onko Marin kaikkien aikojen heikoin pääministeri Suomessa, kovin kaukana hän ei siitä ole.

      • Anonyymi

        Maamme punavihreät ovat siinä oikeassa että maamme pitää taistella globaalia ilmastonmuutosta vastaan ja vähentää maamme autokannan sähköistämisellä hiilidioksipäästöt nollaan vuoteen 2035 mennessä. Meidän panoksemme eli noin 2 miljoonaa sähköautoa on välttämätön sillä Kiinassa ja Intiassa on nyt jo yhteensä liki 300 miljoonaa fossiilisia polttoaineita käyttävää henkilöautoa ja vuonna 2035 niitä on jo pelkästään Kiinassa noin 400 miljoonaa. Tuo maamme 2 miljoonaa sähköautoa on loistava yritys pelastaa maapallo tuholta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maamme punavihreät ovat siinä oikeassa että maamme pitää taistella globaalia ilmastonmuutosta vastaan ja vähentää maamme autokannan sähköistämisellä hiilidioksipäästöt nollaan vuoteen 2035 mennessä. Meidän panoksemme eli noin 2 miljoonaa sähköautoa on välttämätön sillä Kiinassa ja Intiassa on nyt jo yhteensä liki 300 miljoonaa fossiilisia polttoaineita käyttävää henkilöautoa ja vuonna 2035 niitä on jo pelkästään Kiinassa noin 400 miljoonaa. Tuo maamme 2 miljoonaa sähköautoa on loistava yritys pelastaa maapallo tuholta.

        Saamme tulevaisuudessa kiittää punavihreitä. Totuus kun on että pienistäkin puroista on joskus jotain hyötyä eli olemme onnistuneet loistavasti jos saamme pudotettua vielä pudotettua vielä ihan pikkuisen maamme hiilidioksipäästöjä tuosta 0,14 prosentista joka on meidän osuutemme maailman kaikista hiilidioksipäästöistä.


    • Anonyymi

      Ydinvoimaa ja auton akkuja,
      jotta pääsee paikasta a paikkaan b
      ehkä sen 120 km.


      Voiko olla yhtään massiivisempaa?
      Kas kun ei lentokonella

      koittakaas poijaat keksiä jotain muuta

    • Anonyymi

      Kiina tuottaa 5 tunnissa enemmän päästojä kuin suomen autokiimailusta johtuva pelleily vähentää vuoteen 2030 mennessä. Miettikää sitä sähköautofanit että onko kannattavaa ratkaista ongelmaa suomessa vai pitäisikö sitä oikeasti alkaa ratkaisemaan jossain muualla. Itse ostin juuri viime vuonna 2 uutta diesel autoa ja aion ajaa niillä seuraavat 15 vuotta. Niiden keskikulutus on 4 litraa per 100km eli vaikka kiisseli maksaisi 5 euroa litra ajan silti vielä puolet halvemmalla kuin sähkoautoilijat.

      • Anonyymi

        Miten Kiina liittyy meihin, jos ne halutaan modernisoida omaa yhteiskuntaa?

        Surullista tuo Kiinan touhu, mutta eikö kiiinnosta enemmän Suomi.

        Tässä ilmastohaasteessa meidän on mahdollista rakentaa tuonnista riippumaton öljytön autoilu. Ei melua eikä hiukkaspäästöjä. Ei euroja arabisheikeille vaan kotimaan ammattilaisille.


    • Anonyymi

      uusi skoda hybridi käyttää tuota polttomoottorin polttoainetta kun laitat hytin lämpenemään, alkaa olla kohta sellaset jutut että jos ajovalot toimii akulla niin auto on hybridi.

      ja nämä eu 1.8 litran keskikulutukset, hohhoijaa , ajetaan jotain sulkapallohallia edestakaisin 35 kmh , kuun ollessa oikeassa asennossa ja revontulien räiskyessä oikealla voimakkuudella.

      montakohan akullista energiaa on kerskakulutettu kaikissa noissa akkuautotesteissä joita netit on täynnä kun 0 päästö eskot rullaa maailmalla kun kokeillaan kaikki temput yksin ja kaverin kanssa mitä nämä 0 päästöiset osaa tehdä, etsitään vielä hirvetkin metsistä että nähdään miten automaattinen peuran väistö äppipäivitys 412,a,d,s toimii.
      onko koko akkuautomania vaan näiden yksinäisten koti insinörttien iloksi tehty, niiden videotkin on niin tahmasta puuroo.
      mikä siinä muovisessa konsolinäkymässä kiehtoo, muovivati ja tv jota pitää höylätä kaiken aikaa, meneekö 18.01 vai 18.001 kilowattia , ja ne turhaan ajetut kilowatit jää laskematta tottakai.

    • Anonyymi

      äkkiä tievero tällaiselle !!! sähköautoille tarvitaan verot, eihän muuten esim. pakolaisturismin suuria kuluja saada maksettua!

      • Anonyymi

        Suuri kusetus koko sähköauto vouhotus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuri kusetus koko sähköauto vouhotus.

        Miksi sähköautoilu on suuri kusetus?


    • Anonyymi

      Autoilijat maksavat 20% hallituksen budjetista. Uskooko kukaan, että autoilijoiden verotusta voidaan laskea ja keneltä puuttuvat verot sitten otetaan.

      • Anonyymi

        Valtion taakkaa voisi keventää vaikka asumistukien poistolla jo liki kolme miljardia. Se on yli kolmannes autoilijoista perittävästä verosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1132
    Aihe