Viini, alkoholi

Anonyymi

Oletteko tietoisia että kirkkoviinissä on 16% alkoholia

28

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin paljon? Luulin, että se 12 – 14 til.%, mikä muissakin punkuissa.

• Anonyymi

On siinä niin paljon, itse olen saanut lahjoituksena tyhjän kirkkoviini pullon ex suntiolta ja pullossa luki 16%,muistaakseni Maršala niminen viini Alkossa on sama viini kertoi suntio

• Anonyymi

• Anonyymi kirjoitti:

On siinä niin paljon, itse olen saanut lahjoituksena tyhjän kirkkoviini pullon ex suntiolta ja pullossa luki 16%,muistaakseni Maršala niminen viini Alkossa on sama viini kertoi suntio

Tosiaankin:

https://www.alko.fi/tuotteet/934707/Vecchioflorio-Marsala-Superiore/

Jos tosiaan samantapaista Marsalaa, niin sehän on väkevöity viini, eli periaatteessa punkkua, johon on lisätty mausteita, sokeria ja pirtua, jotta saataisiin väkevyyttä lisää.

Minkä takia kirkko tuollaista käyttäisi, eikö halvin punkku ajaisi saman asian aivan yhtä hyvin? Kolmen litran laatikkoviini olisi alle kolmekymppiä, eikä missään nimessä pahaa sekään. ; )

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Esimerkiksi löysin Alkon sivuilta äsken Valamon kirkkoviini 15%
        https://www.alko.fi/en/products/909287/Valamon-Kirkkoviini/

Ostin kerran tämän ja aiheutti oksentamisen tämä viini,Ja mikään muu viini ei ole aiheuttanut mulle oksentamista.
        Hyi pysykää kaukana tästä.

• Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

Tosiaankin:

https://www.alko.fi/tuotteet/934707/Vecchioflorio-Marsala-Superiore/

Jos tosiaan samantapaista Marsalaa, niin sehän on väkevöity viini, eli periaatteessa punkkua, johon on lisätty mausteita, sokeria ja pirtua, jotta saataisiin väkevyyttä lisää.

Minkä takia kirkko tuollaista käyttäisi, eikö halvin punkku ajaisi saman asian aivan yhtä hyvin? Kolmen litran laatikkoviini olisi alle kolmekymppiä, eikä missään nimessä pahaa sekään. ; )

Halvimmat punkut on pahaa. Kurjaa pappien sellaisten jämiä hörppiä. Rauhanyhdistyksilläkin on näitä viinipulloja, vaikka siellä ei nautita ehtoollisia. Nämä viinit ovat kotikäyntejä varten. Uskovaiset papit käyvät sellaisten vanhusten luona, jotka eivät pääse seuroihin, tai kirkkoon.

• Anonyymi

• Anonyymi

Mikä kirosana alkoholi on uskoville? Se oli ja on edelleenkin ruokajuoma niissä maissa.
      Mutta kun me suomalaiset rävitään maitoa ja piimää niin meistä se viini on kauhistus.
      Jotka käyttää viiniä niin käyttäkööt, se ei vielä uskoa eikä vaikuta siihen millään tavalla.
      Jeesus joi viiniä ja hän on esikuva sen käytöstä. Se on terveysjuoma oikein käytettynä.

• Oletetun Jessen aikoihin juotiin punaviiniä, joka oli yleensä myös vedellä laimennettua ja toisinaan myös maustettu yrteillä ja lisämakeutettu hunajalla. Alkoholia ei siinä valmiissa juomassa ollut kuin korkeintaan 5 – 8 %til., eikä pirtulla läträämistä oltu vielä keksittykään. ; )

• Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

Oletetun Jessen aikoihin juotiin punaviiniä, joka oli yleensä myös vedellä laimennettua ja toisinaan myös maustettu yrteillä ja lisämakeutettu hunajalla. Alkoholia ei siinä valmiissa juomassa ollut kuin korkeintaan 5 – 8 %til., eikä pirtulla läträämistä oltu vielä keksittykään. ; )

Juotiin kuitenkin eikä siinä ollut moittimista. Mutta itseään steriilinä uskovana pitävät kääntävät senkin pahaksi. Viini on jalo rypäleistä tehty juoma jossa on käymisen tuloksena vaihteleva määrä alkoholia. Viini on yhä edelleen ruoka ja nautintajuoma maailmassa. Lasillinen rentouttaa ja rauhoittaa vaikkapa takkatulen ääressä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juotiin kuitenkin eikä siinä ollut moittimista. Mutta itseään steriilinä uskovana pitävät kääntävät senkin pahaksi. Viini on jalo rypäleistä tehty juoma jossa on käymisen tuloksena vaihteleva määrä alkoholia. Viini on yhä edelleen ruoka ja nautintajuoma maailmassa. Lasillinen rentouttaa ja rauhoittaa vaikkapa takkatulen ääressä.

Sananlaskut 31:6. Toimikaa sen mukaan, se on Jumalan kehotus.

• Anonyymi

Oon. Löysin kerran Rauhanyhdistyksen sakastin jääkaapista tällaisen pullon. Kyljessä muistaakseen luki kirkkoviini. Otin salaa huikan. Muistutti ihan Malaga-viiniä. Tautisen hyvää. Jo yks huikka sai mun pääni heittämään. Pullon kyljessä luki, jotta 16%. Ois tehny mieli ottaa toinenki huikka, vaan sitten ei ois tullu työvuorosta mitään ja oisin voinu jäädä kiinni.

• Anonyymi

Rauhanyhdistyksillä ei jaeta ehtoollisia, vaan nämä viinipullot ovat kotikäyntejä varten. Uskovaiset papit käyvät sellaisten vanhusten luona, jotka eivät seuroihin, eikä kirkkoon pääse. Itse olen muutaman kerran RY:llä ottanu salaa kirkkoviiniä työvuorossa, kunnes viinit lopulta siirtyivät lukolliseen jääkaappiin, jonne vain papit pääsee. Ei siis edes maallikkosaarnaajat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rauhanyhdistyksillä ei jaeta ehtoollisia, vaan nämä viinipullot ovat kotikäyntejä varten. Uskovaiset papit käyvät sellaisten vanhusten luona, jotka eivät seuroihin, eikä kirkkoon pääse. Itse olen muutaman kerran RY:llä ottanu salaa kirkkoviiniä työvuorossa, kunnes viinit lopulta siirtyivät lukolliseen jääkaappiin, jonne vain papit pääsee. Ei siis edes maallikkosaarnaajat.

Kun kotikäynnillä annetaan ehtoollinen niin mikä on sen tarkoitus?

• Anonyymi

Juu Malaga viiniä se oli eikä sitä mitä alussa sanoin...nyt muistin nimen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun kotikäynnillä annetaan ehtoollinen niin mikä on sen tarkoitus?

Uskovaisille vanhuksille järkätään kotiehtoollisia. Sitä varten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu Malaga viiniä se oli eikä sitä mitä alussa sanoin...nyt muistin nimen

Et ole minä. Kyllä siinä pullon kyljessä luki kirkkoviini. Ja Altia oli valmistaja. Olen kuitenkin juonut myös Malaga-viiniä, joka maistui hyvin paljon samalle, kuin tämä Kirkkoviini. Espanjalaisista rypäleistä kai se kirkkoviini on tehty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et ole minä. Kyllä siinä pullon kyljessä luki kirkkoviini. Ja Altia oli valmistaja. Olen kuitenkin juonut myös Malaga-viiniä, joka maistui hyvin paljon samalle, kuin tämä Kirkkoviini. Espanjalaisista rypäleistä kai se kirkkoviini on tehty.

Putelissa oli yksinkertainen valkoinen etiketti, jossa luki mustalla kirkkoviiniä tms. Ja maahantuoja oli Altia. Juoma lienee tehty Espanjassa. Nykyisin kirkkoviineissä on tietääkseen erilainen etiketti tai niissä käytetään eri viinejä. Ainakin olen huomannut, että ehtoollisilla viinit ovat usein eri makuisia. Eli ei sellaista Malaga-viinin kaltaista makua vaan jotenkin tunkkaisemman punkun maku kuultaa niistä. Kirkkohan se on, joka nämä viinit tilaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskovaisille vanhuksille järkätään kotiehtoollisia. Sitä varten.

Niin, mutta mikä tarkoitus sillä ehtoollisella on? Ei kai sitä huvikseen nautita.

• Anonyymi

Olen ottanut kaatokännit kirkkoviinillä.

• Anonyymi

En kyllä ole kuullut, että rauhanyhdistyksellä säilytetään ehtoollisviinejä !
      Silloin kun on ns. isommat seurat, niin uskovaisille vanhuksille; hoitokodeissa joskus käydään jakamassa ehtoollinen, kun eivät pääse itse kirkkoon. Vieraileva pappi käy esim. seuraisännän kyyditsemänä "ehtoollis vierailulla" vanhusten luona.
      Ehtoollisviini haetaan paikkakunnan kirkosta, sovittu niin, kun sieltä kirkonmenojen loputtua se vierailu järjestetään !
      Joku on kertonut, että mm. ortodoksi seurakunnassa, ehtoollisen jälkeen pappi "kippaa kurkkuunsa" ne ylijäämä viinit, mitä jää kannuun ehtoollisen jälkeen ! Lieneekö totta ?
      Usein ortodoksi pappi onkin "muodoltaan" isohko mies, mitä olen itse havainnut !
      Poikkeuksiakin näkyy olevan, meidän ortodoksi pappi on nyt, nuori ja pitkä, laiha mies, ehkä onkin uransa alussa, vielä hoikassa kunnossa.?
      Vanhakin, pois päässyt pappi oli hoikka, urheilullinen , ystävällinen, herrasmies, kylällä vuosikymmeniä palvellut kirkkoherra. Poikkeuksia aina on, meissä kaikissa.
      Mieltä aina liikuttaa se kohta luteril. ehtoolliskirkossa, kun papit jakavat toisilleen ehtoollisen, viimeisenä. Siinä on jotain pyhää ja raamatullista !! Kaunista !

• Anonyymi

... niin, olipa nuo prosentit mitä luokkaa tahansa, viinin maku on joskus kitkerää , aivan kuin joisi etikkaa ! Joskus viini on maistunut rypälemehulta ja yleensä ihmettelen, aina, mikä ihmisiä viehättää viinien ja viinojen juomisessa, tuskin ainakaan se maku. !
        Kirkon ehtoollisviini ei ketään saata humalaan, ehkä yksi teelusikallinen on sitä "nautintoa", joskus ei oikein ehtoollisleipäkään kostu !
        En ole saanut selville miksi "Jeppe juo" !? Ihan turha "nautinto" ja rahan meno koko juomis touhu ! Kaikenlaista se maailma päällään kantaa !!

• Anonyymi

Epäuskoisten viinin räpistely on sama kuin istuisi yökerhossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Epäuskoisten viinin räpistely on sama kuin istuisi yökerhossa.

Saarnamies ja viinipullo. Kuulemma ajavat vanhusten tykönä ja jakavat ehtollista. Ei ne synnit mihinkään katoa sillä keinoin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saarnamies ja viinipullo. Kuulemma ajavat vanhusten tykönä ja jakavat ehtollista. Ei ne synnit mihinkään katoa sillä keinoin.

Ehtoollinen nautitaan uskonvahvistukseksi, ei syntien pois saamiseksi. "Sinun edestäsi vuodatettu... ....ristillä ....... jne.

• Anonyymi

”pappi kippaa kurkkuunsa ne ylijäämä viinit” on käytäntönä monissa luterilaisissakin seurakunnissa.

• Anonyymi

Humalassa on paljon hauskempaa mitä murjottaa selvästäpäin. Toivottavasti seuraavalla suviksella saa ehtoollisella reilut ryypyt viinaa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe