Olin kuolla nauruun

Anonyymi

Uskomaton kuva: Turunväylällä massiivinen ketjukolari, mukana kymmeniä autoja satojen metrien matkalla – liikenne täysin poikki.

Olipa taas kerran nauruun kuolemisen paikka lähellä. Miten noin tollosti voi liikenteessä toimia eli ajaa. Eikö se millään ilveellä mene joidenkin jakeluun, että silloin kun on huono ajokeli, pitää turvavälien olla pitkiä ja tietenkin se ajonopeus sellainen, et ehtii pysäyttää, jos edessä ajava on jo kolaroinut.
Taas toistui se vanha kaava, eli ei tajuttu vähentää huomattavasti nopeutta, mikä olisi estänyt ketjukolarit ja kaikki muutkin. Radiosta jo kuului taas se vanha pieru ; " huono keli aiheutti lukuisia onnettomuuksia!"
Huono keli ei ole koskaan syypää onnettomuuksiin vaan ainoastaan autoilijat, jotka eivät liikennekulttuurin vuoksi uskalla pudottaa ajonopeuksiaan peläten saavan nysvärin maineen ja kunnian.
Hauska nähdä, millaisia kommentteja tähän tulee. Ei kannata Jopinkaan alkaa solvaamaan kirjoittajaa tyhmyydestä. Tyhmiä ovat vain ja ainoastaan nämä autoiliat, jotka siellä ketjukolareissa olivat mukana.
Olisko niin viisasta vastaajaa täällä, joka osaisi sanoa, mitä noitten autoilijoiden päässä oikein liikkuu, vai liikkuuko mikään ?

156

870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiire ei minnekkään ja tarve koettaa ohittaa mahdollisimman monta

      • Anonyymi

        Juuri näin. Ostetaan kalliita autoja hienoilla ominaisuuksilla. Kiire on kuitenkin, eikä niissä sitten viitsitä istua, vaan pitää päästä niistä mahdollisimman äkkiä pois. Jokin logiikassa ei nyt täsmää.


    • Anonyymi

      Kyllä sitä jonkinmoisena tyhmyytenä voidaan pitää kun oikein meinaa rauruun kuolla toisten onnettomuuteen joutumisesta.
      Pitää lisäksi kovin yksinkertainen olla jos ja kun ei ymmärrä sitä tosiasiaa, että haasteellisissa keli olosuhteissa vilkkailla liikenneväylillä onnettomuuksia sattuu.
      Tuo toisten onnettomuudesta saatu vahingonilo siivittää varmasti ketjun aloittajan entistä pitempiin ja jopa uskomattomiin suorituksiin "näin olisi pitänyt" itsestään selvyyksien kirjoittamisen saralla.
      Neuvominen on aina kovin helppa maalta kun merellä vahinko sattuu, näin kuuluu vanha kansanviisaus joka tämänkin ketjun aloituksesta on vahvasti nähtävissä.

      • Anonyymi

        Eli myönnät. että eteläsuomalaiset eivät osaa ajaa saatika ottaa olosuhteita huomioon. Minä minä-asenne on eteläsuomalaisten kansantauti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli myönnät. että eteläsuomalaiset eivät osaa ajaa saatika ottaa olosuhteita huomioon. Minä minä-asenne on eteläsuomalaisten kansantauti.

        NIIN ON JA PYSYKÄÄ SIELLÄ KEHÄ KOLMOSEN SISÄPUOLELLA.


      • Anonyymi

        Sinäkö itkit kun kuulit tästä jymyuutisesta, jossa pelti rytisi oikein olan takaa. Sinähän se olet yksinkertainen, kun et tajua sitä tosiasiaa, että huonossa ajokelissä ei ajeta samalla tavalla kuin hyvässä kelissä. Ei siinä vaadita mitään uskomattomia ajotaitoja halutessa välttyä ketjukolarilta tai tieltä suistumiselta. Kysymys on vain siitä, tajuaako ja uskaltaako ajaa maltillisesti muita hitaammin. Jos ei uskalla, niin silloin sitä mennään kuin synnin sumussa toinen toisensa perään, kun pidetään orjallisesti kiinni siitä liikennekulttuurin mukaisesta ajotavasta, joka on sellainen, ettei muita hitaammin saa ajaa vaan aina on riennettävä hamapaat irvessä kovaa keleistä ja ajo-olosuhteista piittaamatta.


    • Anonyymi

      Täällä iskee sensuuri asiallisiin kommentteihin.
      Suurin syy tuohon on se että ei osata eikä haluta
      sovittaa ajonopeutta liikenteen ja olosuhteiden mukaan.
      Ajetaan myös liian lähellä .
      Ratin ja selkänojan välistä löytyy se joka tekee väärin

      • Anonyymi

        Juuri näin.


      • Anonyymi

        Juuri noin asia on kuten kirjoitit. Sinä kuulut viisaiden autoilijoiden joukkoon. Onnittelen ! Kun surasi ja kuunteli noita eilispäivän uutisia, niin eipä siellä juuri näitä kolareihin joutuneita autoilijoita moitittu, vaan hyvin varovaisin sanakääntein otettiin huono keli pääasialliseksi syyksi tapahtumiin. Voishan sitä tietysti voivotella ja toivottaa kolareihin joutuneillel voimia, mutta jos aina vain pannaan kelin syyksi, niin siitä ei jatkossa hyvää seuraa vaan ainoastaan jäädä odottelemaan seuraavaa huonoa ajokeliä ja taas samanlaista romurallia.


    • Anonyymi

      Se uutisointi oli sinänsä outoa että muka kymmeniä autoja, kun kuvasta laskee niin oliko siinä seitsemän.

      Lisäksi poliisi kertoi haastattelussa että mukana oli noin seitsemän autoa.

      Mutta onko sulla kaikki kunnossa jos tämänkaltaiset tapahtumat naurattavat?

      • Anonyymi

        Kyllä niitä autoja oli kymmeniä siinä sumassa. Ilmeisesti sekoitat pk-seudun pelleilyt siihen Lahden lähellä tapahtuneeseen onnettomuuteen, jossa oli mukana seitsemän autoa.


      • Anonyymi

        Pitäiskö itkeä naurun asemesta ? Mitä se itku ja voivottelu auttaisi ? Kyllä pitäisi julkisessa sanassa esittää mitä tulikiven katkuisimmat haukut noille kolari osapuolille. Eihän ne koskaan opi, ellei suoraan sanota, mistä se johtuu, että aina näin käy lähes joka jumalan talvi. Nuruhan pidentää ikää, mutta itku ei auta markkinoilla.


    • Anonyymi

      No mutta kitkarenkaathan on niin pitävät.... miksi ajatte nastarenkailla. On todellakin naurettavaa kun pikkusen lunta tulee niin nämä pöhölöt vetää puskuri puskurissa suurinta sallittua nopeutta. Ei ne opi koskaan. Varmaan joku jo laittanut ne leveimmät sallitut kesörenkaat jo alle kun ei ole talvirengaspakkoa.

    • Anonyymi

      Itse ajoin rauhallisesti polkupyörällä töistä kotiin tänään. Nastarenkaat alla vielä tietenkin. Viiden kilometrin matka meni suhteellisen mukavasti, mitä nyt muutama jalankulkija käveli pyörätiellä ja jouduin hidastamaan. Ystävällisesti huomautin vieressä olevan myös jalkakäytävän. Ymmärrän kyllä heitä, koska pyörätie oli paljon paremmassa kunnossa.

    • Anonyymi

      Nauruun väkisin kuolee nykyään, tosi paha corona tilanne ja nyt vielä nuo ketjukolarit ja kuorma-autot mullin mallin, mitä vielä.
      ...mitä ei voida estää, eikä ole tarkoituskaan....ha....haaaa.....hiiiiii........
      ...aja nyt ohi ja kurvaile kuorma-auton edessä, että väistä kolaria , vasta tuli voimaan laki........ha...haaaa....
      Onko pakko kuorma-auton väistää hurmureita, ei kannata väistää.

      • Anonyymi

        Sinä sentään osaat nauraa kolareille ja koronoille, on hyvä asia. Mutta eikö löydy täältä yhtään psykologi kirjoittajaa, joka osaisi kertoa, mitä noitten romuralli kuskien päissä liikkuu, vai liikkuko mikään. Arveluni on, että sieltä muuttuu rattaita ja muttereita.


    • Katselin kuvaa ja ajattelin että hyvä kun en ollut liikenteessä. olisin voinut olla myös siinä kasassa, vaikka on ajeltu 55 vuotta ja 1,2 miljoonaa km ilman autoa kolhimatta. Mutta se on tuurista kiinni. Toki auttaa jos osaa ajaa autoa myös sivuluisussa ja aivan loppuun saakka.

      • Anonyymi

        Jos ja kuin itse tajuaa pitää sitä ajonopeutta alahaisena ja riittävän pitkää turvaväliä sekä lisäksi vielä sumuvaloja päällä, niin ainakaan itse ei törmää mihinkään. Sensijaan takapuskurissa roikkuvt olisivat voineet sinut teilata. Ei mitään sivuluisuja tule, jos poliisin sanaan on uskomista, eli tajuaa pitää sen nopeuden ajo-olosuhteiden mukaisen alhaisena. Kuitenkin on niin, että moottoriteillä ei uskalleta ajaa maltillisesti, koska liikennekulttuurin mukaista on aina ajaa lujaa moottoritiellä oli keli millainen hyvänsä.


    • Anonyymi

      𝘼𝙡𝙤𝙞𝙩𝙩𝙖𝙟𝙖𝙡𝙡𝙖 𝙚𝙞 𝙤𝙡𝙚 𝙖𝙧𝙫𝙖𝙩𝙚𝙣𝙠𝙖𝙖𝙣 𝙚𝙙𝙚𝙨 𝟭𝟬 𝙫𝙪𝙤𝙙𝙚𝙣 𝙖𝙪𝙩𝙤𝙞𝙡𝙪 𝙠𝙤𝙠𝙚𝙢𝙪𝙨𝙩𝙖, 𝙚𝙨𝙞𝙢. 𝙖𝙪𝙩𝙤𝙞𝙡𝙚𝙫𝙖𝙣𝙖 𝙞𝙨𝙖̈𝙣𝙖̈, 𝙩𝙖𝙞 𝙢𝙪𝙪𝙩𝙚𝙣 𝙖𝙪𝙩𝙤𝙞𝙡𝙪𝙣 𝙖𝙢𝙢𝙖𝙩𝙩𝙞𝙡𝙖𝙞𝙨𝙚𝙣𝙖. 𝘼𝙞𝙣𝙖 𝙚𝙞 𝙤𝙡𝙚 𝙫𝙖𝙥𝙖𝙖𝙩𝙖 𝙚𝙙𝙚𝙨 𝙢𝙤𝙤𝙩𝙩𝙤𝙧𝙞𝙩𝙞𝙚𝙡𝙡𝙖̈.

    • Anonyymi

      Tuota se osaamattomuus, ja nuo onnettomat kikottimet siihen vielä kaupan päälle niin teettää. Itse sen sijaan vetelin upealla Audi Quattrollani kuin tyhjää vaan tuossa kelissä. Aivan kuin kesäkelillä. Ei ollut mitään ongelmia. Mutta olenhan keskivertoa huomattavasti parempi kuljettaja, ja autokin on premiumia, joten onhan se ihan ymmärrettävääkin.

      Audi King
      -Teiden King-

      • Anonyymi

        Audi on hinureiden eniten kyyditsemä Romu! !


      • Anonyymi

        Tiedän paljon parempia autoja kuin skeida-audi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Audi on hinureiden eniten kyyditsemä Romu! !

        Ei tarvitse hikeentyä, vaikka sinut ohitinkin vauhdikkaasti. Köröttele sinä vaan sitä neljää kymppiä siellä ryömintäkaistalla kaikessa rauhassa, ja anna meidän osaavien mennä menojamme.

        Audi King
        -Teiden King-


      • Anonyymi

        Siis osaatko sytyttää autosi takavalot, jos automatiikka ei sitä tee? Tällä pääseee nykyään "keskivertoa paremmaksi" autoilijaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse hikeentyä, vaikka sinut ohitinkin vauhdikkaasti. Köröttele sinä vaan sitä neljää kymppiä siellä ryömintäkaistalla kaikessa rauhassa, ja anna meidän osaavien mennä menojamme.

        Audi King
        -Teiden King-

        Sieltähän teidät sitten sumasta löytää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sieltähän teidät sitten sumasta löytää...

        Minua et tuolta sumasta löytänyt, koska taitavana kuskina pystyin välttämään kolarit. Siellä pyörivät toistensa kupeissa kiinni lähinnä ajotaidottomat ääliöt.

        Audi King
        -Teiden King-


      • Anonyymi

        Hieno suoritus Audi King, olitko muuten liikkeellä tuolla tapahtuma paikoilla ?😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sieltähän teidät sitten sumasta löytää...

        😁 Nyt alkoi uudestaan nautattaa nuo tiedän hirteishuumori vitsit tästä eilispäivän kolari suma jutuista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse hikeentyä, vaikka sinut ohitinkin vauhdikkaasti. Köröttele sinä vaan sitä neljää kymppiä siellä ryömintäkaistalla kaikessa rauhassa, ja anna meidän osaavien mennä menojamme.

        Audi King
        -Teiden King-

        audikingillä hyvät lähtökohdat päästä kolariosapuoleksi


    • Anonyymi

      Kyllä se huono keli on syynä tuohonkin kolarisumaan, ei sitä voi kieltää. Kuski voi riskiä pienentää hurjasti turvavälillä ja hiljemmalla vauhdilla, mutta aina sekään ei riitä.

      • Anonyymi

        "Kuski voi riskiä pienentää hurjasti turvavälillä ja hiljemmalla vauhdilla"

        Tervetuloa pk-seudulle.

        Täällä meitä on vähän enemmän kuin Pihtiputaalla ja sen vuoksi se turvavälin pito ei aina onnistu samalla lailla kuin maaseudulla.

        Jos alat ajamaan hitaammin, joku ajaa sinut kiinni ja ajaa siihen eteesi, jossa yrität pitää turvaväliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuski voi riskiä pienentää hurjasti turvavälillä ja hiljemmalla vauhdilla"

        Tervetuloa pk-seudulle.

        Täällä meitä on vähän enemmän kuin Pihtiputaalla ja sen vuoksi se turvavälin pito ei aina onnistu samalla lailla kuin maaseudulla.

        Jos alat ajamaan hitaammin, joku ajaa sinut kiinni ja ajaa siihen eteesi, jossa yrität pitää turvaväliä.

        "Jos alat ajamaan hitaammin, joku ajaa sinut kiinni ja ajaa siihen eteesi, jossa yrität pitää turvaväliä."
        No eikös se sinut ohittava, ja eteesi ajava mene kuitenkin siitä sitten kovempaa, ja näin ollen välimatka sinuun kasvaa automaattisesti?....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos alat ajamaan hitaammin, joku ajaa sinut kiinni ja ajaa siihen eteesi, jossa yrität pitää turvaväliä."
        No eikös se sinut ohittava, ja eteesi ajava mene kuitenkin siitä sitten kovempaa, ja näin ollen välimatka sinuun kasvaa automaattisesti?....

        Ymmärrän että on vaikea ymmärtää jos ei ole kehä kolmosen sisäpuolella liikkunut.

        Kyllähän se auto jatkaa matkaansa, mutta sieltä tulee niitä sata lisää jolloin siinä edessä on joku koko ajan.

        Täällä autotiheys vaan on sen verran isompi että ei joka autolle riitä sitä sataa metriä siihen eteen turvaväliksi.


      • Anonyymi

        Ei se keli sitä autoa toiseen tuuppaa. Kyllä sen kuski tekee. Turvaväliä kannataa pitää, mutta kun ei tahdota tai osata, kun on niin kiire siihen hinurin kyytiin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän että on vaikea ymmärtää jos ei ole kehä kolmosen sisäpuolella liikkunut.

        Kyllähän se auto jatkaa matkaansa, mutta sieltä tulee niitä sata lisää jolloin siinä edessä on joku koko ajan.

        Täällä autotiheys vaan on sen verran isompi että ei joka autolle riitä sitä sataa metriä siihen eteen turvaväliksi.

        "Kyllähän se auto jatkaa matkaansa, mutta sieltä tulee niitä sata lisää jolloin siinä edessä on joku koko ajan."

        Eli siis myönnät, että pääkaupunkilaiset eivät osaa pitää turvavälejä, vaan ohittelevat toisiaan ihan turhaan. Tämä selvä.


      • Anonyymi

        Pitäkää ne turvavälit ja ajonopeudet oikeina niin pärjäätte, MIHIN ON KIIRE? taas nousee vakuutusmaksut kun tuollaiset kuskit aiheuttaa kolareita, tiemaksut etelään ja niistä korvattaisi tollojen aiheuttamat kulut eikä niin, että kaikki maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se keli sitä autoa toiseen tuuppaa. Kyllä sen kuski tekee. Turvaväliä kannataa pitää, mutta kun ei tahdota tai osata, kun on niin kiire siihen hinurin kyytiin .

        NIIN KIIRE, MUTTA MIHIN?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän että on vaikea ymmärtää jos ei ole kehä kolmosen sisäpuolella liikkunut.

        Kyllähän se auto jatkaa matkaansa, mutta sieltä tulee niitä sata lisää jolloin siinä edessä on joku koko ajan.

        Täällä autotiheys vaan on sen verran isompi että ei joka autolle riitä sitä sataa metriä siihen eteen turvaväliksi.

        Kokemuksesta tiedän, että turvavälin pitäminen onnistuu myös pk-seudulla. Tuo on muuten jännä ajatus, että siihen tulee sitten koko ajan joku jos välin pitää tarpeeksi isona. Ajatus lähtee siitä, että väli aiheuttaa kaistan vaihtamisen, eikä niinkään mikään tarve tulla sille kaistalle. Hyvin epäloogista, mutta jostain syystä todellisuutta joillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        NIIN KIIRE, MUTTA MIHIN?

        Juuri noin, mitä hyödyttää se kiire, kun se loppuu ketjukolariin joudutaessa kuin seinään. Vaikka olisi kuinka ruuhkaa, niin se turva välien pitäminen ja ajonopeuksien laskeminen ei ole sula mahdottomuus, niinkuin joittenkin kommenteista voi rivien välistä lukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemuksesta tiedän, että turvavälin pitäminen onnistuu myös pk-seudulla. Tuo on muuten jännä ajatus, että siihen tulee sitten koko ajan joku jos välin pitää tarpeeksi isona. Ajatus lähtee siitä, että väli aiheuttaa kaistan vaihtamisen, eikä niinkään mikään tarve tulla sille kaistalle. Hyvin epäloogista, mutta jostain syystä todellisuutta joillekin.

        Tähän löytyy selitykseksi psykologinen muotitapa, jota kutsutaan termillä liikennekulttuuri. Yhtä helppoa kuin on aloittaa tupakanpoltto tai viinan juonti nuorena, on sama helppous omaksua nämä ajotavat, jota kutsumme suomalaiseksi liikennekulttuuriksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän löytyy selitykseksi psykologinen muotitapa, jota kutsutaan termillä liikennekulttuuri. Yhtä helppoa kuin on aloittaa tupakanpoltto tai viinan juonti nuorena, on sama helppous omaksua nämä ajotavat, jota kutsumme suomalaiseksi liikennekulttuuriksi.

        Mutta se on jotenkin hyvin rajoittunut osa kulttuuria. Yksilökohtainen, jopa.

        Sekin tuossa mietityttää, että miten nämä asiasta kaiken tietävät voivat tietää, että se äsken tuohon eteen tapahtuneen kaistanvaihdon syy on se, että siinä oli riittävä turvaväli. Lukevat edelle siirtyneen ajatukset? Vaihtavatko he itse aina kaistaa, jos vieressä on iso väli, vaikka muuten ei olisi tarvetta vaihtaa? Ihan mielenkiintoisia kysymyksiä, mutta kukaan näistä tietäjistä ei ole ollut halukas niistä keskustelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuski voi riskiä pienentää hurjasti turvavälillä ja hiljemmalla vauhdilla"

        Tervetuloa pk-seudulle.

        Täällä meitä on vähän enemmän kuin Pihtiputaalla ja sen vuoksi se turvavälin pito ei aina onnistu samalla lailla kuin maaseudulla.

        Jos alat ajamaan hitaammin, joku ajaa sinut kiinni ja ajaa siihen eteesi, jossa yrität pitää turvaväliä.

        "Jos alat ajamaan hitaammin, joku ajaa sinut kiinni ja ajaa siihen eteesi, jossa yrität pitää turvaväliä"

        Yritin itse vuosia sitten Kehä 1:llä saada aikaiseksi turvaväliä juuri tuolla tavalla: kun huomasin, ettei turvaväli ole riittävä, alensin nopeutta sillä ajatuksella, että jos ajan hieman edelläajavaa hitaammin, niin eteeni muodostuu turvaväli kuin itsestään.

        MUTTA:

        muut autoilijat alkoivat ohitella minua, ja tunkivat autonsa juuri siihen, missä sen turvavälin kuuluisi olla.

        KYSYMYS:

        Miksi poliisi ei sakota näitä jonossa ohittelijoita?

        Ruuhkaliikenteessä ohittelu on yleensä tarpeetonta.
        Lisäksi, jos ohittelulla estetään kuljettajaa pitämästä riittävää turvaväliä edessään siten, että ohittamisen jälkeen palataan juuri siihen, missä sen turvaväliin kuuluisi olla, niin eikö tuo mene jo liikenteen vaarantamisen puolelle - ja liikenteen vaarantaminen on tieliikennelain mukaan rikos - joten siitä poliisilla on oikeus - ja jopa velvollisuuskin - sakottaa !

        Tämän voisi poliisikin ottaa tosissaan: kaikkien on pidettävä riittävä turvaväli - ja se muodostuu kuin itsestään, jos ajat hetken hieman edelläajavaa hitaammin - kun riittävä turvaväli on muodostunut, voit nostaa nopeuden samaksi kuin edelläajavalla - kunhan samalla tarkkailet liikennettä, ettei turvaväli menisi umpeen, jos edelläajava jostain syystä hidastaa.

        Ja ne ohittelijat, jotka ohittelullaan estävät muita autoilijoita pitämästä riittävää turvaväliä, heitä voisi poliisi todellakin sakottaa - samalla valtio saisi lisää kovasti kaipaamiaan sakkotuloja !

        Joten: poliisi, sakota ohittelullaan muiden turvavälejä tukkivia autoilijoita. Toimimalla näin,

        1) parannat liikenneturvallisuutta

        ja

        2) parannat valtion tyhjää kassatilannetta !

        Jos poliisi oikeasti toimisi kehotukseni mukaisesti, olisi jatkossa sekä parempi liikenneturvallisuuden taso, että lisäksi valtio saisi lisää sakkotuloja - ja vastuutonta ajotapaa harrastavat autoilijat olisivat maksumiehenä (ja naisena).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllähän se auto jatkaa matkaansa, mutta sieltä tulee niitä sata lisää jolloin siinä edessä on joku koko ajan."

        Eli siis myönnät, että pääkaupunkilaiset eivät osaa pitää turvavälejä, vaan ohittelevat toisiaan ihan turhaan. Tämä selvä.

        "pääkaupunkilaiset eivät osaa pitää turvavälejä, vaan ohittelevat toisiaan ihan turhaan"

        Osa autoilijoista ikävä kyllä toimii juuri noin. MUTTA: noin toimiminen (tarpeeton ja haitallinen ohittelu ruuhkaliikenteessä) on liikenteen vaarantamista ja sellaisena lainvastaista - joten poliisi paikalle sakottamaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        NIIN KIIRE, MUTTA MIHIN?

        Hautaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hautaan?

        JEP!! HUILATAAN VASTA HAUDASSA!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos alat ajamaan hitaammin, joku ajaa sinut kiinni ja ajaa siihen eteesi, jossa yrität pitää turvaväliä"

        Yritin itse vuosia sitten Kehä 1:llä saada aikaiseksi turvaväliä juuri tuolla tavalla: kun huomasin, ettei turvaväli ole riittävä, alensin nopeutta sillä ajatuksella, että jos ajan hieman edelläajavaa hitaammin, niin eteeni muodostuu turvaväli kuin itsestään.

        MUTTA:

        muut autoilijat alkoivat ohitella minua, ja tunkivat autonsa juuri siihen, missä sen turvavälin kuuluisi olla.

        KYSYMYS:

        Miksi poliisi ei sakota näitä jonossa ohittelijoita?

        Ruuhkaliikenteessä ohittelu on yleensä tarpeetonta.
        Lisäksi, jos ohittelulla estetään kuljettajaa pitämästä riittävää turvaväliä edessään siten, että ohittamisen jälkeen palataan juuri siihen, missä sen turvaväliin kuuluisi olla, niin eikö tuo mene jo liikenteen vaarantamisen puolelle - ja liikenteen vaarantaminen on tieliikennelain mukaan rikos - joten siitä poliisilla on oikeus - ja jopa velvollisuuskin - sakottaa !

        Tämän voisi poliisikin ottaa tosissaan: kaikkien on pidettävä riittävä turvaväli - ja se muodostuu kuin itsestään, jos ajat hetken hieman edelläajavaa hitaammin - kun riittävä turvaväli on muodostunut, voit nostaa nopeuden samaksi kuin edelläajavalla - kunhan samalla tarkkailet liikennettä, ettei turvaväli menisi umpeen, jos edelläajava jostain syystä hidastaa.

        Ja ne ohittelijat, jotka ohittelullaan estävät muita autoilijoita pitämästä riittävää turvaväliä, heitä voisi poliisi todellakin sakottaa - samalla valtio saisi lisää kovasti kaipaamiaan sakkotuloja !

        Joten: poliisi, sakota ohittelullaan muiden turvavälejä tukkivia autoilijoita. Toimimalla näin,

        1) parannat liikenneturvallisuutta

        ja

        2) parannat valtion tyhjää kassatilannetta !

        Jos poliisi oikeasti toimisi kehotukseni mukaisesti, olisi jatkossa sekä parempi liikenneturvallisuuden taso, että lisäksi valtio saisi lisää sakkotuloja - ja vastuutonta ajotapaa harrastavat autoilijat olisivat maksumiehenä (ja naisena).

        Minulla on onnistunut turvavälin pitäminen riittävänä tiellä kuin tiellä, eikä tuollaista ohittelua ole tapahtunut. Teemmeköhän jotain keskenämme eri tavalla noissa tilanteissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on onnistunut turvavälin pitäminen riittävänä tiellä kuin tiellä, eikä tuollaista ohittelua ole tapahtunut. Teemmeköhän jotain keskenämme eri tavalla noissa tilanteissa?

        Emme tee, et vaan ilmeisesti ole ajanut pääkaupunkiseudulla tai muussakaan paikassa missä on enemmän autoja kuin landella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos alat ajamaan hitaammin, joku ajaa sinut kiinni ja ajaa siihen eteesi, jossa yrität pitää turvaväliä"

        Yritin itse vuosia sitten Kehä 1:llä saada aikaiseksi turvaväliä juuri tuolla tavalla: kun huomasin, ettei turvaväli ole riittävä, alensin nopeutta sillä ajatuksella, että jos ajan hieman edelläajavaa hitaammin, niin eteeni muodostuu turvaväli kuin itsestään.

        MUTTA:

        muut autoilijat alkoivat ohitella minua, ja tunkivat autonsa juuri siihen, missä sen turvavälin kuuluisi olla.

        KYSYMYS:

        Miksi poliisi ei sakota näitä jonossa ohittelijoita?

        Ruuhkaliikenteessä ohittelu on yleensä tarpeetonta.
        Lisäksi, jos ohittelulla estetään kuljettajaa pitämästä riittävää turvaväliä edessään siten, että ohittamisen jälkeen palataan juuri siihen, missä sen turvaväliin kuuluisi olla, niin eikö tuo mene jo liikenteen vaarantamisen puolelle - ja liikenteen vaarantaminen on tieliikennelain mukaan rikos - joten siitä poliisilla on oikeus - ja jopa velvollisuuskin - sakottaa !

        Tämän voisi poliisikin ottaa tosissaan: kaikkien on pidettävä riittävä turvaväli - ja se muodostuu kuin itsestään, jos ajat hetken hieman edelläajavaa hitaammin - kun riittävä turvaväli on muodostunut, voit nostaa nopeuden samaksi kuin edelläajavalla - kunhan samalla tarkkailet liikennettä, ettei turvaväli menisi umpeen, jos edelläajava jostain syystä hidastaa.

        Ja ne ohittelijat, jotka ohittelullaan estävät muita autoilijoita pitämästä riittävää turvaväliä, heitä voisi poliisi todellakin sakottaa - samalla valtio saisi lisää kovasti kaipaamiaan sakkotuloja !

        Joten: poliisi, sakota ohittelullaan muiden turvavälejä tukkivia autoilijoita. Toimimalla näin,

        1) parannat liikenneturvallisuutta

        ja

        2) parannat valtion tyhjää kassatilannetta !

        Jos poliisi oikeasti toimisi kehotukseni mukaisesti, olisi jatkossa sekä parempi liikenneturvallisuuden taso, että lisäksi valtio saisi lisää sakkotuloja - ja vastuutonta ajotapaa harrastavat autoilijat olisivat maksumiehenä (ja naisena).

        Tähän löytyy vain yksi selitys. LIIKENNEKULTTUURI. Suurin osa autoilijoista on liikennekulttuurin omaksunut jo äidinmaidossa tai Isän kyydissä ollessaan sen 17 vuotta, ennenkuin itse pääsee noudattamaan tuota liikennekulttuuria, jonka yksi muoto on se, ettei turvaväliä kuulu pitää ja että jos huomaat edessäsi ajavan sellaista pitävän, sinun kuuluu täyttää se mahdollisimman pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta se on jotenkin hyvin rajoittunut osa kulttuuria. Yksilökohtainen, jopa.

        Sekin tuossa mietityttää, että miten nämä asiasta kaiken tietävät voivat tietää, että se äsken tuohon eteen tapahtuneen kaistanvaihdon syy on se, että siinä oli riittävä turvaväli. Lukevat edelle siirtyneen ajatukset? Vaihtavatko he itse aina kaistaa, jos vieressä on iso väli, vaikka muuten ei olisi tarvetta vaihtaa? Ihan mielenkiintoisia kysymyksiä, mutta kukaan näistä tietäjistä ei ole ollut halukas niistä keskustelemaan.

        Älä ole hölmö, sillä liikennekulttuurin ovat omaksuneet suurin osa tiellä liikkuneista. Joka on matkustellut maailman turuilla on tullut huomaamaan, miten erilaiset eri maissa ovat liikennekulttuurien muodot.


    • Anonyymi

      Autottoman ja ajokortittoman aloittajan päässä tuskin liikkuu yhtään mikään.
      Kirjoitus on sitä tasoa ettei hän tajua autoilusta pätkän vertaakaan !

      • Anonyymi

        Kirjoituksesi antoi sellaisen mielikuvan että olet varsinainen Einstein ja ymmärrät kaikesta kaiken.


      • Anonyymi

        Ja ne siinä kolarisumassa tajuavat ????


      • Anonyymi

        Sinähän yritit tappaa minut nauruun kommentillasi 😂
        Ethän sinä voi tietää yhtään mitään aloittajan autoilutiedoista etkä taidoista ajokortin omistamisesta puhumattakaan. Olenhan oikeassa, kun sanon, että sua potuttaa aloittajan suorapuheisuus. Suoraa kansankieltä ei kuule julkisista tiedotusvälineistä eikä kanavista, koska siellä pehmoillaan, eli ei uskalleta kertoa asioista niitten oikeilla nimillä, eli tässä tapauksessa, jossa huono keli rinnastetaan onnettomuuksien pääasialliseksi syyksi. Jos sitä ei suoraan sanota, niin autoilijat eivät seuraavankaan huonon ajokelin yllättäessä tajua muuttaa ajotapaojaan.
        Taas se ajokeli yllätti, vai yllättikö ? MITÄ, HÄH !


      • Anonyymi

        Kun vuosi toisensa jälkeen aina ne kolarit huonolla kelillä, niin ei ihme jos sitä turtuu ja lopulta alkaa vähäjärkisten autoilijoiden piittaamattomuus ajo-olosuhteista naurattamaankin.


    • Anonyymi

      Joskus viime vuosituhannella TM:ssä oli juttu uutislehdistä lainatulla otsikolla "Sumu suisti auton ojaan". Atikkelissa oli kuva sumussa tien poskeen parkeeratusta autosta ja vieressä istui toimittaja odottamassa milloin se sumu suistaa sen auton sinne ojaan...

    • Anonyymi

      Ongelma löytyy ratin ja penkin välistä. Usein yksi ainoa aiheuttaa suurenkin onnettomuuden. Tällä kelillä pitäisi olla 150m välit vähintään, sekään ei riitä raskaalla ajoneuvolla.

    • Anonyymi

      Mä aina ihmettelen miksi nämä massakolaroinnit tapahtuu lumisateella. Ketään ei luulisi silloin yllättävän huono ajokeli. Pahempi selvästi on paikallinen musta jää, kun ei ole varsinainen pääkallokeli mutta yksittäisissä paikoissa on mustaa jäätä.

      Kait se on massojen laki tässä. Yksittäiset kolarit mustan jään takia eivät nouse otsikoihin mutta pyrykelillä nimenomaan isot väylät menevät huonoon kuntoon. Nyt oli vielä pakkasta niin ei voitu suolata isoja teitä.

      • Anonyymi

        Älykännykkä aiheutti tuon massiivisen ketjukolarin. Ajaessahan on PAKKO päivittää sitä facebookia, tai instaa....😂🤣


    • Anonyymi

      Ketjuhan on oiva esimerkki siitä miten ruuhkasuomessa osataan ajaa autoa.
      Valitettavasti noita ruuhka autoilioita liikkuu joskus täällä pohjoisesakin , takapuskurissa kiinni !!

    • Anonyymi

      Katsoin myös IL.n videolta tuota *myräkkää * ja kolarisumaa,täällä Pohjanmaalla tuota sanotaan normaaliksi talvikeliksi,toki täälläkin oli joskus kahden auton peräänajo mutta se johtui nätin naisen lyhyestä hameesta.Mitä pienempi Kehänumero niin sitä tyhmimmät kuskit näköjään siellä asuu,nytkin uutisoitiin että lunta on satanut peräti 5cm,Soo viä mitää.

      • Anonyymi

        Kyllä se Pohjanmaankin automies kummasti tyhmenee kun lyödään autoja 20 - kertainen määrä siihen kylänraitille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se Pohjanmaankin automies kummasti tyhmenee kun lyödään autoja 20 - kertainen määrä siihen kylänraitille.

        Onko pakko asua siellä pääkaupunkiseudulla? Ja jos ei autoilu suju, niin eikös siellä ole toimiva joukkoliikenne?
        Täällä Keski-Suomessa lienee kuitenkin pätevämmäöt kuskit kun osaavat pitää paremmat turvavälit.
        Ei se suuri ajoneuvotiheys lyhennä jarrutusmatkaa yhtään, vaikka olisi sata autoa jonossa. Silloin täytyy nopeutta hiljentää. Mutta eihän semmoinen sovi stadilaiselle.


      • Anonyymi

        Tuu kokeilee liikenteen kiillottamaa mottoritietä niin sitten tajuat. - se ei varoita etukäteen.
        Sama oli aikanaan kun Porvoon motarilla kolisi urakalla.
        Landelle on vaikea selittää rannikon sää olosuhteita kun pakkasta oli -7 astetta ja satoi vettä.

        Lisäksi kun täällä liikenteessä on huomattavasti enemmän autoja kuin landella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuu kokeilee liikenteen kiillottamaa mottoritietä niin sitten tajuat. - se ei varoita etukäteen.
        Sama oli aikanaan kun Porvoon motarilla kolisi urakalla.
        Landelle on vaikea selittää rannikon sää olosuhteita kun pakkasta oli -7 astetta ja satoi vettä.

        Lisäksi kun täällä liikenteessä on huomattavasti enemmän autoja kuin landella.

        Enemmän liikennettä = Pidemmät turvavälit ja/tai hitaampi nopeus. Vai jouduttaako se ketjukolari kovastikin matkantekoa ?
        Kyllä täälläkin liukasta on. Ja liikennettä. Ei se meille ole tuntematonta. Jotenkin vaan pärjätään sen kanssa paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän liikennettä = Pidemmät turvavälit ja/tai hitaampi nopeus. Vai jouduttaako se ketjukolari kovastikin matkantekoa ?
        Kyllä täälläkin liukasta on. Ja liikennettä. Ei se meille ole tuntematonta. Jotenkin vaan pärjätään sen kanssa paremmin.

        Ja liikennettä? Hah hah

        Kolme autoa jonossa on jo ruuhka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja liikennettä? Hah hah

        Kolme autoa jonossa on jo ruuhka.

        Onneksi nyt siellä PK-seudullakin ruuhka hiukan hellittää, kun muutama kiihkeämpi kuski saa nousta bussin kyytiin kun auto on kolarin jälkeen pajalla...


    • Anonyymi

      PK seudulla on liian paljon noita neliveto-kuskeja, jotka ei ymmärrä, että se neliveto ei lyhennä jarrutusmatkaa yhtään! Mutta auttaa kyllä kiihdytyksessä ja sitten rysähtää...

      Eli autoilijat pk-seudulla ovat selvästi koko maan keskivertoa huompia kuskeja pahassa kelissä.

      • Anonyymi

        Ja kyllä niillä kitkarenkailla on sitten mukavaa ajella.....


      • Anonyymi

        Kyllä 4 veto paljon paremmin menee sinne mihin halutaan. Itsellä yli 10 vuotta ollut nelikoita, enkä niistä palaa takaisin 2 vetoon. Paljon vakaampia ajaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä 4 veto paljon paremmin menee sinne mihin halutaan. Itsellä yli 10 vuotta ollut nelikoita, enkä niistä palaa takaisin 2 vetoon. Paljon vakaampia ajaa

        Huono kuski hankkii nelivedon kun ei pärjää kaksivetoisella.


    • Anonyymi

      No ei tuo paljon naurattanut. Pölvästi.

    • Anonyymi

      "Huono keli ei ole koskaan syypää onnettomuuksiin"
      Okeinko tosissasi väität ettei kelillä ole merkittävä vakutus onnettomuuksien syntyyn?
      Olisiko mielestäsi tänään tapahtuneet onnettomuuden joka tapauksessa tapahtuneet "tyhmien autoilijoiden" toimesta jos keli olisi ollut kuiva, aurinkoinen 17-20 asteinen kesäkeli?

      • Anonyymi

        Kun aamulla töihin ajaessa ennen koronaa kuunteli Novan liikennetiedoituksia, niin lähes joka aamu kehällä oli vaikeuksia oli vuodenaika tai keli mikä hyvänsä. Aina roikui jossain. Mitä siitä voisi päätellä ??


      • Anonyymi

        HOX, HOX ! Huono keli ei aiheuta onnettomuuksia, vaan ainoastaan se kuski. Tätä hölmöläis mantraa kuulee yleisistäkin tidotus välineistä toitotettavan, että huono keli sen aiheutti.
        Kun tätä väärää informaatiota annetaan, eikä kerrota Faktoja, niin kuskit luulee, että huono keli se heidät syöksee turmioon, eikä osata ajatella sitä omaa toiminta tapaa.


    • Anonyymi

      Espoossa on niin paljon kädettömiä kirjanoppineita. Ei osaa ei osaa.

      • Anonyymi

        Juu. Eivät voi syödä edes suolakurkkuja, kun pää ei mahdu purkkiin ja käsillä ei osaa tehdä mitään.


      • Anonyymi

        ei se haittaa

        meillä täällä on kuitenkin Suomen paras tulotaso joten jos vähän audin tai bemarin pelti joskus kolkkaa niin mitäs siitä, niitä saa rahalla lisää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei se haittaa

        meillä täällä on kuitenkin Suomen paras tulotaso joten jos vähän audin tai bemarin pelti joskus kolkkaa niin mitäs siitä, niitä saa rahalla lisää

        Joo jos ihmisiä kuolee niitähän saa lisää Afrikasta !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo jos ihmisiä kuolee niitähän saa lisää Afrikasta !!

        sanoa, kuin Anneli Jäätteenmäki, että ne tulivat pyytämättä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo jos ihmisiä kuolee niitähän saa lisää Afrikasta !!

        Ajavatko paremmin talvella ?


    • Anonyymi

      Tämäkin on joidenkin sankareiden mielestä kohta taas pyöräilijöiden vika, jos mennään täällä vanhaa tuttua kaavaa. :D

      • Anonyymi

        pyöräilijät oli siirtyneet auton rattiin !!


      • Anonyymi

        Juu. Pyöräliitto vaatii niin paljon erivapauksia pyöräilijöille (mutta en nyt ehdi kertomaan, mitä ne on), että autoilijoilta menee kyky pitää turvavälit kunnossa. Ne ainoat oikeat tilastotkin sen kertoo, vaikka en nyt osaa sanoa, mitä tilastoja tarkoitan!
        😃


    • Anonyymi

      Mikset siis kuolisi?

    • Anonyymi

      Kovasti täällä yritetään sepustaa paskaa, että autojen määrä jotenkin estäisi kunnollisien turvavälien pitämisen. Kas kun minä pystyn sellaisen pitämään niin kehä kolmosen aamuruuhkassa, kuin lapin erämaateilläkin. En näe autojen määrällä siis olevan mitään merkitystä, mitä turvaväleihin tulee.
      Sitä paitsi opetelkaa käyttämään niissä uusissa autoissanne sitä adaptiivista vakionopeuden säädintä, niin jo se hoitaa tuon turvavälin puolestanne, jos itse ette kerran osaa!

      • Anonyymi

        No se on Audi ja Bemu kuskille liian vaikeaa ei ne tiedä kun kaasupolkimen !!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Audejahan tuolla sumassa näytti olevan useampikin kappale, joten asiaa haastat!

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007850670.html

        Nehän ne ovat pahimpia liikenteessä AUDI, MB, BMW kuskit milloinkahan he oppivat ajamaan liikennesääntöjen mukaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nehän ne ovat pahimpia liikenteessä AUDI, MB, BMW kuskit milloinkahan he oppivat ajamaan liikennesääntöjen mukaan?

        Eivät ne voi ajaa ohittelematta, kovaa on päästävä, sitä varten mittarit 250 km tunnissa.
        Jos nopeus rajoitin 80km ei pääsisi lujempaa ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nehän ne ovat pahimpia liikenteessä AUDI, MB, BMW kuskit milloinkahan he oppivat ajamaan liikennesääntöjen mukaan?

        Eikös se maikkarin uutisissa näytetyssä kolarissa ollut vaudikas bemari joka pyörähti ja kolautti kasaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nehän ne ovat pahimpia liikenteessä AUDI, MB, BMW kuskit milloinkahan he oppivat ajamaan liikennesääntöjen mukaan?

        Eihän toki Mersu voi ajaa vaikkapa Tojotan perässä. Mahdoton ajatus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nehän ne ovat pahimpia liikenteessä AUDI, MB, BMW kuskit milloinkahan he oppivat ajamaan liikennesääntöjen mukaan?

        Minä ainakin pärjäsin sinä päivänä siellä hyvin Bemullani, enkä jurnuttanut 60 kymppiä. Kaiken lisäksi olen nainen. Naisethan ei osaa ajaa, niinhän se oli.
        Tiedä sitten säännöistä, tilanteen mukaan


    • Anonyymi

      Eihän tuossa ole mitään erikoista ihan normaalia ajetaan ylinopeutta ja toisen puskurissa kiinni. MIETI SITÄ ENNENKUIN LÄHDET LIIKENTEESEEN.

      • Anonyymi

        Pakkohan se on ajaa ylinopeutta, jos mieli päästä ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkohan se on ajaa ylinopeutta, jos mieli päästä ohi.

        Mieluummin ajan tuossa kelissä ryömintäkaistalla yksin kuin vauhdilla romukasan jatkoksi !


    • Anonyymi

      uudenmaan aluella
      pelottavinpia ovat rekat, ne ajaa aina percessä ja painostaa ajamaan ylinopeutta.
      Nopeusrajoituksilla ei ole mitään väliä,
      rekka vie kuskia.
      Rekalla on enemmän painoa, vähän eri asia ajaa jäisillä kaukaloilla.


      Katumaasturit ja mersun pakut. Jos tie on jäinen, urilla ja kallistelee,
      aina joku katumaasturilla haluaa ajaa 60n aluella niin paljon kuin irtoaa.
      Mesen pakuilla ajetaan vaikkka 3 rinnan, jäisellä tiellä.

      • Anonyymi

        Täytyy vaan rekkojen pysyä tiellä, että tavara kulkee, eikä väistellä.


      • Anonyymi

        Rekankin SAA päästää ohi jos sillä tuntuu olevan kiire. Jalka pois kaasulta riittää ja rekka häipyy edessäsi horisonttiin.


    • Anonyymi

      Siellähän oli vain seitsemän autoa kolaroimassa, minä laskin ne kuvasta!

      • Anonyymi

        Ilmakuvasta olisi nänyt kaikki kolaroineet autot, mutta sään takia ei sellaista saatu. Tässä lainaus YLEn uutisoinnista: Espoossa Turunväylä saatu auki, 30–40 auton ketjukolari työllisti pelastuslaitosta, kuolonuhreilta vältyttiin. YLEn paikallisradion aamutoimittaja kertoi poikenneensa töihin tullessaan IKEAn parkkipaikan kautta johon nuo kolaroidut autot oli hinattu ja romua oli paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmakuvasta olisi nänyt kaikki kolaroineet autot, mutta sään takia ei sellaista saatu. Tässä lainaus YLEn uutisoinnista: Espoossa Turunväylä saatu auki, 30–40 auton ketjukolari työllisti pelastuslaitosta, kuolonuhreilta vältyttiin. YLEn paikallisradion aamutoimittaja kertoi poikenneensa töihin tullessaan IKEAn parkkipaikan kautta johon nuo kolaroidut autot oli hinattu ja romua oli paljon.

        Hyvin tyhmyys ja osaamattomuus tiivistyi 30-40 autoilijan ketjuun.


    • Anonyymi

      Niinpä oli, melkoinen farssi koko suuronnettomuus. Jättikolari.

    • Anonyymi

      "Huono keli ei ole koskaan syypää onnettomuuksiin vaan ainoastaan autoilijat"

      Se on juuri näin. Keli ei aja autoa, vaan kuljettaja. Hänen on otettava tieliikennelainkin mukaan huomioon olosuhteet. Paljonkohan sakkoja poliisi kirjoitti oikean tilannenopeuden laiminlyönnistä?

      • Anonyymi

        Poliisin tutkimukset ovat vasta vähän alussa, joten eiköhän siinä kuulustelujen päätteeksi saa aina kuitin käynnistä sakkolapun muodossa.


    • Anonyymi

      "5 §
      Turvallinen ajoneuvon ja raitiovaunun ajaminen

      Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.

      Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa"

      Ei pitäisi olla vaikeaa, mutta näköjään joillekin on. Keli ei ole koskaan syy, vaan kuski on.

    • Anonyymi

      Miksi tuoda maahan autoja joissa ei ole vilkkuja eikä valoja etekään perävaloja jajoilla ei voi ajaa nopeusrajoitusten mukaan ??????????????????????????????

      • Anonyymi

        Miski myöntää ajokortti sellaisille jotka eivät kykenen noudattamaan liikennesääntöjä ja rajoitusnopeuksia?


    • Anonyymi

      näin on ! pitäisi vaan nöyrtyä ajamaan huonossa kelissä pienemmillä nopeuksilla

    • Anonyymi

      Ja me kaiki autoilijat maksetaan tästäkin tyhmyydestä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tilannenopeus?

        "Huono keli" taas kerran aiheutti, tirsk!


    • Anonyymi

      Säkki päässäkö siellä ajetaan . Pitäähä tuommoinen suma nähdä onhan siellä jo ollut vilkkuvaloja vaikka kuinka !!

      • Anonyymi

        Kyllä, säkki päässä, ja puolen metrin turvaväli MAX. Näin me täällä stadissa suhataan menemään...🤡


    • Anonyymi

      Poliisi kirjoittaa hyvin helposti sakot ylinopeudesta - eli siis sen nopeusrajoitusmerkkiin kirjatun maksiminopeuden ylityksestä.

      Mutta on äärimmäisen harvinaista, että poliisi sakottaisi liian suuresta tilannenopeudesta.

      Ja kuitenkin - liian suuri tilannenopeus on se, mikä on oikeasti vaarallista !

      Ja mitä liukkaampi ajokeli, sitä pienempi on tuo maksimi turvallinen nopeus.
      Erittäin liukkaalla kelillä edes se 80 km/h ei välttämättä ole turvallinen ajonopeus.

      80 km/h on turvallinen ajonopeus vain sillä edellytyksellä, että auton renkaan ja tienpinnan välinen pito on riittävä takaamaan, ettei auto riistäydy kuljettajansa hallinnasta.

      Liukkaalla kelillä tämä edellytys ei välttämättä täyty, ja jos auto lähtee luisuun jäisellä tienpinnalla, niin huomaat nopeasti, että 80 km/h ei-haluttuun suuntaan kiitävä auto on varsin vaarallinen !

      Liikenneturvallisuutta ei edistä se, että nopeusrajoituksista tehdään muka tärkein asia liikenteessä, mutta oikea tilannenopeus unohdetaan kokonaan !

      Tätä kannattaisi myös poliisin ylimmän johdon miettiä - onko poliisin tehtävänä pyrkiä liikenneturvallisuuden maksimointiin - vain onko poliisille mieluisampaa harrastaa lähinnä sakkotulojen maksimointia - erityisesti automaattisella kameravalvonnalla ?

      Ja autoilija: poliisi ei aja autoasi - sinä ajat. Vaikka poliisi ei asiasta nykyään juuri muistutakaan - muista oikea tilannenopeus - hyvällä kelillä se on enemmän, mutta liukkaalla kelillä vähemmän - ja erittäin liukkaalla kelillä vieläkin vähemmän !

      • Anonyymi

        Mutta kun mulla on autossa kaiken maailman turvallisuus varusteet A La lukkiutumattomat jarrut, sutimisenesto järjestelmät, kaistanvaihtoavustimet, kamerat, etäisyys toiseen autoon systems, viereisellä kaistalla olevan auton varoitusjärjestelmä, adaptiivinen vakionopeuden säädin ym, ym, niin en voi ymmärtää, miksi autoni silti lähtee lapasesta.....🤡


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun mulla on autossa kaiken maailman turvallisuus varusteet A La lukkiutumattomat jarrut, sutimisenesto järjestelmät, kaistanvaihtoavustimet, kamerat, etäisyys toiseen autoon systems, viereisellä kaistalla olevan auton varoitusjärjestelmä, adaptiivinen vakionopeuden säädin ym, ym, niin en voi ymmärtää, miksi autoni silti lähtee lapasesta.....🤡

        RENKAAT, RENKAAT, RENKAAT, RENKAAT, RENKAAT, RENKAAT,RENKAAT!!!!!!!! 💀💀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RENKAAT, RENKAAT, RENKAAT, RENKAAT, RENKAAT, RENKAAT,RENKAAT!!!!!!!! 💀💀

        Koskas audi mersu ja volvo miehillä on ollut kunnon renkaat. Nehän on sivuseikka eihän niitä naapuri ikkunasta näe !!


      • Anonyymi

        Ei ole mitään menetelmää mitata "tilanteeseen sopiva nopeus" joten ei voi myöskään sakottaa siitä. Kuskin vastuulle sopivan tilannenopeuden määrittelly ja sen ajaminen on jätetty ja useimmat eivät osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään menetelmää mitata "tilanteeseen sopiva nopeus" joten ei voi myöskään sakottaa siitä. Kuskin vastuulle sopivan tilannenopeuden määrittelly ja sen ajaminen on jätetty ja useimmat eivät osaa.

        Tieliikennelaki/asetus sanoo: ajoneuvo on kaikissa olosuhteissa kyettävä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella. Jos ajaa toisen auton perään tai törmää pysähtyneeseen autoon niin tilannenopeus on yksikäsitteisesti ollut lain/asetusten vastaisesti liian suuri!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki/asetus sanoo: ajoneuvo on kaikissa olosuhteissa kyettävä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella. Jos ajaa toisen auton perään tai törmää pysähtyneeseen autoon niin tilannenopeus on yksikäsitteisesti ollut lain/asetusten vastaisesti liian suuri!

        Todella selvästi ja ytimekkäästi sanottu, johon JOPI ei pystyisi. JOPI pystyy vain mollaamaan toisia kirjoittajia. Tilannenopeus on kaiken A ja O liikenteessä ja samoin turvavälin pitäminen edellä ajavaan.


      • Anonyymi

        AAMEN! Tällaisia kirjoituksia sitä kaipaa. Onneksi on olemassa viisaita autoilijoita, joille ennakoiva ajotapa on numero 1 ja huomionarvoinen seikka tämä nopeusrajoitus, joka täytyy ymmärtää oikealla tavalla eli niin, ettei kaikissa keliolosuhteissa ole pakkoa ajaa juuri tuota nopeutta, vaan voi ajaa niin hiljaa kuin keli vaatii. JOPI ei tätä tietenkään allekirjoita, mutta hän onkin poikkeava yksilö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AAMEN! Tällaisia kirjoituksia sitä kaipaa. Onneksi on olemassa viisaita autoilijoita, joille ennakoiva ajotapa on numero 1 ja huomionarvoinen seikka tämä nopeusrajoitus, joka täytyy ymmärtää oikealla tavalla eli niin, ettei kaikissa keliolosuhteissa ole pakkoa ajaa juuri tuota nopeutta, vaan voi ajaa niin hiljaa kuin keli vaatii. JOPI ei tätä tietenkään allekirjoita, mutta hän onkin poikkeava yksilö

        Kerrohan normi liikennöintiin kykenemätön, miksi sinun pitää tuota keksimääsi, mitään tarkoittamatonta nimitystä huutaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrohan normi liikennöintiin kykenemätön, miksi sinun pitää tuota keksimääsi, mitään tarkoittamatonta nimitystä huutaa?

        JOPI hei, älä ole hölmö. Et sinä voi tietää kenenkään ajotaidoista täällä yhtikäs mitään. Eihän täällä ole kukaan kertonut olevansa normaaliin liikennöintiin kykenemätön. Voisit nyt JOPI kertoa oikein selkokieltä käyttäen, millaista se normi liikennöinti sinusta oikein on. Aamen sana tarkoittaa vaikkapa "Onnea liikenteeseen!!"


    • Ajoin eilen kehä 3 ja Vihdin väliä edes taas, Turun motarin kautta. Rajoitus oli 80 Turun motarilla ja Siitä Vihtiin 80,tai 100. Ihan normaalisti pystyi ajamaan sallittua nopeutta. No, itsellä on aika tuore premium auto 4 veto, mikä tietysti vaikuttaa myös asiaan

      • Anonyymi

        Sama täällä. Ajoin tuossa samassa sumassa, joka joutui tuohon jättikolariin. mutta itse selvisin siitä leikiten kaistoja vain tiheästi vaihtamalla, kun ohittelin noita tumpeloita. Tunnustan kyllä, että ajoin vielä lievää ylinopeutta, mutta eihän se Premium Audissa tunnu missään. Pitoakin oli kuin kesällä. Loistavan ajotaitoni lisäksi.

        Audi King.
        -Teiden King-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä. Ajoin tuossa samassa sumassa, joka joutui tuohon jättikolariin. mutta itse selvisin siitä leikiten kaistoja vain tiheästi vaihtamalla, kun ohittelin noita tumpeloita. Tunnustan kyllä, että ajoin vielä lievää ylinopeutta, mutta eihän se Premium Audissa tunnu missään. Pitoakin oli kuin kesällä. Loistavan ajotaitoni lisäksi.

        Audi King.
        -Teiden King-

        Kun jaksat näköjään viikosta toiseen täällä vetää tuota roolia ja koettaa provota niin mulle tulee väkisin mieleen että mitä saat tuosta?

        Elämä tylsää vai joku isompikin ongelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun jaksat näköjään viikosta toiseen täällä vetää tuota roolia ja koettaa provota niin mulle tulee väkisin mieleen että mitä saat tuosta?

        Elämä tylsää vai joku isompikin ongelma?

        Hei... Sentään vetää roolia. Enemmän huolestuttaa nuo tietyt kuskit, jotka ei vedä mitään roolia vaan on ihan tosissaan siinä kuinka haluavat aiheuttaa ihmisille vahinkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun jaksat näköjään viikosta toiseen täällä vetää tuota roolia ja koettaa provota niin mulle tulee väkisin mieleen että mitä saat tuosta?

        Elämä tylsää vai joku isompikin ongelma?

        Narsismi tulee itselläni mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä. Ajoin tuossa samassa sumassa, joka joutui tuohon jättikolariin. mutta itse selvisin siitä leikiten kaistoja vain tiheästi vaihtamalla, kun ohittelin noita tumpeloita. Tunnustan kyllä, että ajoin vielä lievää ylinopeutta, mutta eihän se Premium Audissa tunnu missään. Pitoakin oli kuin kesällä. Loistavan ajotaitoni lisäksi.

        Audi King.
        -Teiden King-

        DKW.llä kiire ei minnekkää ja tuurilla mennään.
        Kyllä hävettäis moisella höyrykattilatehtaan sardiinipurkilla liikkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä. Ajoin tuossa samassa sumassa, joka joutui tuohon jättikolariin. mutta itse selvisin siitä leikiten kaistoja vain tiheästi vaihtamalla, kun ohittelin noita tumpeloita. Tunnustan kyllä, että ajoin vielä lievää ylinopeutta, mutta eihän se Premium Audissa tunnu missään. Pitoakin oli kuin kesällä. Loistavan ajotaitoni lisäksi.

        Audi King.
        -Teiden King-

        Vain tumpelot käyttäytyy noin ja kehuu itseään. Aika köyhät ajatukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain tumpelot käyttäytyy noin ja kehuu itseään. Aika köyhät ajatukset.

        Hämmästyttää, miten kömpelöt trollaukset menee läpi.


    • Anonyymi

      Sama täällä. Ajoin tuossa samassa sumassa, joka joutui tuohon jättikolariin. mutta itse selvisin siitä leikiten kaistoja vain tiheästi vaihtamalla, kun ohittelin noita tumpeloita. Tunnustan kyllä, että ajoin vielä lievää ylinopeutta, mutta eihän se Premium Audissa tunnu missään. Pitoakin oli kuin kesällä. Loistavan ajotaitoni lisäksi.

      Audi King.
      -Teiden King-

      Juuri tuolla asenteella pelti yleensä rytisee !!

      • Anonyymi

        No eipä kuule rytissyt, edellä mainitsemieni asioiden johdosta. Ainoastaan ajotaidottomat typerykset tuolla siinä kasassa olivat. Ei siis minunlaiseni loistava kuljettaja, ja loistava Audi Quattroni. Miksi te ette ikinä vaan opi mistään mitään tuolla liikenteessä, vaan jatkatte sillä samalla typerällä taidottomuudellanne vuosikymmenistä toiseen?

        Audi King.
        -Teiden King-


      • Anonyymi

        Tuollaiset provoilevat trollit kannattaa jättää noteeramatta täysin. Oikeasti ajelee todennäköisesti Toyotalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaiset provoilevat trollit kannattaa jättää noteeramatta täysin. Oikeasti ajelee todennäköisesti Toyotalla.

        Toyota on huono auto. Audi ja muut VAG-tuotteet hyviä.

        Entisenä korjaamoyrittäjänä tiedän, että VAG elätti meidät lähes kokonaan. Toyotaa kävi pikaisesti vain huollossa, remonttia ei juuri koskaan. Lisäksi Audin omistajat oppi tuntemaan hyvin kun he kävivät vielä remonttien välissäkin valittamasta ties mistä. Usein heille oli vaikeaa niellä tieto, että uusi vika ei johdu mitenkään entisen korjaamisesta vaan on tosiaan taas ihan uusi vika.

        Hinausautoyrittäjäkin osaa arvostaa VAGilaisia. Valtaosa keikoista tulee niistä.
        Jos kaikki ajaisi Toyotalla autoalalla työttömyys lisääntyisi roimasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaiset provoilevat trollit kannattaa jättää noteeramatta täysin. Oikeasti ajelee todennäköisesti Toyotalla.

        Se, että sinä ajat Toyotalla, ei tarkoita sitä, että minä sortuisin moiseen kyhäelmään. Niitä näytti olevan tuolla samassa kasassa kymmenittäin. Olitko sinä kenties yksi heistä?

        Audi King.
        -Teiden King-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että sinä ajat Toyotalla, ei tarkoita sitä, että minä sortuisin moiseen kyhäelmään. Niitä näytti olevan tuolla samassa kasassa kymmenittäin. Olitko sinä kenties yksi heistä?

        Audi King.
        -Teiden King-

        Rikastuin Audin korjaamisella. oleilen nykyisin lokoisasti ja sen minkä viitsin itse ajella teen Lexuksella.

        Et ehkä ymmärtänyt, minähän arvostan teitä VAG-fanaatikkoja. Se tuo leivän niin moneen pöytään. Toivottavasti rahoitusyhtiöt jatkavat remonttien rahoittamista.
        Välillä oli vähän tiukkaa kun korjaamolasku oli tuhansia ja Audin osamaksut rasittivat taloutta. Onneksi asiakkaat aina jostain saivat vipattua rahat lunastaa auto pois pajalta ja pääsivät nauttimaan Audin kieltämättä hyvistä ajo-ominaisuuksista seuraavaan remonttiin asti. Paitsi kerran kun vakioasiakkaana olleen autoliikkeen henkilö pyysi erään jo viikon pihalla seisoneen Audin avaimet. Soitin asiakkaalle ja kerroin siitä. Oli vähäpuheinen, mutta sai sanottua "haistakaa paska..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rikastuin Audin korjaamisella. oleilen nykyisin lokoisasti ja sen minkä viitsin itse ajella teen Lexuksella.

        Et ehkä ymmärtänyt, minähän arvostan teitä VAG-fanaatikkoja. Se tuo leivän niin moneen pöytään. Toivottavasti rahoitusyhtiöt jatkavat remonttien rahoittamista.
        Välillä oli vähän tiukkaa kun korjaamolasku oli tuhansia ja Audin osamaksut rasittivat taloutta. Onneksi asiakkaat aina jostain saivat vipattua rahat lunastaa auto pois pajalta ja pääsivät nauttimaan Audin kieltämättä hyvistä ajo-ominaisuuksista seuraavaan remonttiin asti. Paitsi kerran kun vakioasiakkaana olleen autoliikkeen henkilö pyysi erään jo viikon pihalla seisoneen Audin avaimet. Soitin asiakkaalle ja kerroin siitä. Oli vähäpuheinen, mutta sai sanottua "haistakaa paska..."

        Aika onneton päiväuni. Ota ne lääkkeesi, niin jospa vaikka se unesi laatukin siitä paranisi.

        Audi King.
        -Teiden King-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika onneton päiväuni. Ota ne lääkkeesi, niin jospa vaikka se unesi laatukin siitä paranisi.

        Audi King.
        -Teiden King-

        Kiitos muistuksesta. Tuosta juolahtikin mieleeni, että on iltapäiväkahvin aika. Konjakin kera. XO:ta tietysti ;-)
        Ole varovainen autosi kanssa. Älä aja paikkoihin mihin hinurin on vaikea tulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos muistuksesta. Tuosta juolahtikin mieleeni, että on iltapäiväkahvin aika. Konjakin kera. XO:ta tietysti ;-)
        Ole varovainen autosi kanssa. Älä aja paikkoihin mihin hinurin on vaikea tulla.

        Ilmeisesti et edes jaksa lukea viestiketjua, saatika tehdä varmasti edes töitäkään, kun jo aikaisemmin kirjoitin, että olin tuossa samassa ruuhkassa, missä typerykset kolaroivat toisensa romuttamoon. Joten ota vaan rauhassa sitä XO:tasi Se onkin ainoa asia elämässä, mitä osaat, tai tulet osaamaan...

        Audi King.
        -Teiden King-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä kuule rytissyt, edellä mainitsemieni asioiden johdosta. Ainoastaan ajotaidottomat typerykset tuolla siinä kasassa olivat. Ei siis minunlaiseni loistava kuljettaja, ja loistava Audi Quattroni. Miksi te ette ikinä vaan opi mistään mitään tuolla liikenteessä, vaan jatkatte sillä samalla typerällä taidottomuudellanne vuosikymmenistä toiseen?

        Audi King.
        -Teiden King-

        Oi sinä jalo Audi King. -Teiden King. Kerro ihmeessä meille oikein konkreettisesti, miten sitä voi ajaa erittäin huonossa kelissä 120 km/h sillai, että pysyy tiellä ja kun edessä sumun takaa avautuu ketjukolarien suma. Miten ihmeessä pystyt tuossa vauhdissa välttämään peräänajon ? 😃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oi sinä jalo Audi King. -Teiden King. Kerro ihmeessä meille oikein konkreettisesti, miten sitä voi ajaa erittäin huonossa kelissä 120 km/h sillai, että pysyy tiellä ja kun edessä sumun takaa avautuu ketjukolarien suma. Miten ihmeessä pystyt tuossa vauhdissa välttämään peräänajon ? 😃

        Upeassa Audissani kun on kaikki saksalaisten nerokkaiden insinöörien kehittämät ajonvakaus järjestelmät. SIKSI!

        Audi King.
        -Teiden King-


    • Anonyymi

      MTV:n uutisten videossa näkyvän punaisen BMW:n (MYF-337) kuski näytti olleen oikea ”rattimies”. Paahtoi lumipöpperössä kuin heikkopäinen eikä hajuakaan miten takavetoista autoa käsitellään. Tokko reppana edes tiesi millä pyörillä hänen autonsa vetää.

    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä monen kirjoittajan kanssa, kehä kolmosen sisäpuolella asuvien pitäisi pysyä kehä kolmosen sisäpuolella.
      Olen myös sitä mieltä, että kehä kolmosen sisäpuolella kerättävien veroeurojen pitäisi pysyä kehä kolmosen sisäpuolella.

      • Anonyymi

        Kannatettavia ajatuksia. Ne voidaan toteuttaa sitten, kun kehä kolmosen sisäpuolella olevat osaavat itse tehdä työnsä. Mitä veikkaat, milloin tapahtuu?


      • Anonyymi

        Juu ja saisivat sitten myös viljellä oman viljansa ja kasvattaa omat eläimensä myös.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kun nuoria yms. heikompia ja kokemattomia on kiva syyttää kaikesta. Se on kulttuuri juttu ja niin ollaan totuttu kaikki miettimään. Ei tarvitse itse katsoa peiliin tai korjata virheitään, kun helposti löytyy mediasta ja muualta syypäät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nuoria yms. heikompia ja kokemattomia on kiva syyttää kaikesta. Se on kulttuuri juttu ja niin ollaan totuttu kaikki miettimään. Ei tarvitse itse katsoa peiliin tai korjata virheitään, kun helposti löytyy mediasta ja muualta syypäät.

        Yhyhyyy. Tule apuun äiti! Meitä nuoria sorretaan. YHYHYHYHYHYYYYYYYYY!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhyhyyy. Tule apuun äiti! Meitä nuoria sorretaan. YHYHYHYHYHYYYYYYYYY!!!!!

        Taisi kalikka kolahtaa. Ei se peili niin pelottava ole, katso vain. :D


    • Anonyymi

      1. Syy on tiepitäjässä! 2. Useimmat kolarit 9.3 sattui kun joku pyörähti kitkoilla, kuten rekkka joka väisti henkilöauton ja tippui sillalta. 3. Kolaripaikat olivat missä metsä loppuu ja on aukeama. 4. Pari päivää ennen oli leuto keli niinpä tienpitäjä suolasi minkä kerkisi. 5. Tuli pakkanen 15...25 astetta. Suolasta tuli liukas kalvo. 6. Lumipyry hioi kalvon tosi liukkaaksi. 7. Kun joku pyöri tiellä muut joutui jarruttaa kovaa ja väistää. Heidän autonsa muuttui kelkoiksi!

      Yhteenveto: Ktkarenkaat pitää kieltää kun on tiet suolattu just ENNEN PAKKASKELEJÄ!

    • Anonyymi

      Paljon myös niitä jotka oikein autoiluun uhraa paljon ajatustakaan.Ajovalot päiväasennossa ja peräpäät pimeänä kun lähinnä sitten pimeällä valoja päälle.Myös jokin takasumuvalo ei ole tullut sitten myös opiskeltua ja ei sitten käytetä.

      • Anonyymi

        ".Myös jokin takasumuvalo ei ole tullut sitten myös opiskeltua ja ei sitten käytetä."

        Mutta noita etusumuvaloja käytetään sitten senkin edestä. Jopa päivällä!! 🤬


    • Anonyymi

      Kullä tuo moottorikulkuneuvojen liikuttaminen on niin surkeaa taito Helsingissä että jokaiselta melkein loppuelämäksi ajokortti pois :D

      • Anonyymi

        Kullä kullä aivan oikeassa et varmaan ole:D


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1675
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1545
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      46
      1411
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1333
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1278
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      10
      1153
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe