Olen taannut yrityksen luottolimiitti tilin henkilökohtaisella takauksella ( tyhmyyttäni). Nyt mietin, vanheneeko takaus koskaan. En ole yrityksen enkä yrittäjien kanssa enää missään tekemisissä. Pankista on vaikea saada ketään kiinni, viimeksi kun kysyin tätä niin sanoivat, että takaus on toistaiseksi voimassa oleva. Voiko siis jatkua niin kauan kuin yritys on olemassa/ minä elossa?
Takaus vastuu
8
84
Vastaukset
- Anonyymi
Sinun on mentävä yrityksen johdon puheille ja vaadittava heitä vapauttamaan takuu.Yritys pitää kokouksen,jossa se päättää vapauttaa sinut vastuusta ja asettaa uuden takuun/takaajan.Paperi sitten pankkiin ja siellä käsittelevät.On kohtuutonta, että olet edelleen takaamassa jos ei tekemistä yrityksen kanssa.Jos ei auta ota yhteys kuluttajansuojeluun
- Anonyymi
Kiitos vastauksesta! Soitin yrityksen johdolle ( on kolmen hengen firma) mutta he sanoivat, että takaus on tehty yhdessä joten yhdessä siitä vastataankin. En tiedä onko minulla mitään lain mukaisia keinoja heidän "painostamiseensa"? Olen yrittänyt vedota heihin, kuinka kohtuuttomalta tämä tuntuu kun en koskaan tiedä, mikä summa minulle saattaa koska tahansa langeta vastattavaksi. Mutta heidän hyvään tahtoonsa on turha vedota, sitä ei tässä asiassa löydy.
- Anonyymi
".Jos ei auta ota yhteys kuluttajansuojeluun"
Kuluttajansuojelu ei varmaan liity tähän.
- Anonyymi
"Velka on veli otettaessa, ja veljenpoika maksettaessa." Tämä pätee myös henkilökohtaisen takauksen kohdalla.
Jos mitään ylärajaa ei ole asetettu antamasi takauksen rahamäärälle, niin aika pahan paperin olet aikanaan allakirjoittanut.
https://www.minilex.fi/a/henkilökohtainen-takaus
Tietenkään niiden kahden jäljelle jääneen ei kannata päästää yhtä takaajaa pois. Tuskin saisivat neuvoteltua pankin kanssa samanlaista sopimusta, jos vain kahdestaan ovat takaajana.- Anonyymi
Tiedän, maksan tyhmyydestäni. Pahin pelkoni on, että tuo firma ja takaus on vielä kuolemani jälkeen ja lapseni joutuisi maksamaan eli kuolinpesästä, eli omistamastani asunnosta, otettaisiin raha tuon velan maksuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän, maksan tyhmyydestäni. Pahin pelkoni on, että tuo firma ja takaus on vielä kuolemani jälkeen ja lapseni joutuisi maksamaan eli kuolinpesästä, eli omistamastani asunnosta, otettaisiin raha tuon velan maksuun.
Ja tähän liittyen mietin, onko jotain aikarajaa laissa, minkä ajan tämmöinen takausvastuu luottotiliin on max voimassa? Pankin vastaus oli vain, että on toistaiseksi voimassaoleva.
- Anonyymi
Googlettelin hiukan lähdeviitteitä, ja henkilökohtainen takaus ei tosiaan pääty edes henkilön kuolemaan, joka asia oli itsellenikin yllätys.
Takausvastuu rasittaa kuolinpesää ja kaikkea sen omaisuutta. Perikunta ei kuitenkaan joudu takausvastuuseen, muuta kuin sen osalta, mitä ovat saaneet kuolinpesästä varoja ja omaisuutta. - Anonyymi
Ei Juma..ta
Jos et ole yrityksen kanssa enää tekemisissä, mutta olet takaajan roolissa? Niin kyllä suo viedään kuin pässiä narussa . Huh huh kaikkea kaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221084Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885
- 72833