Olen vuoden ajan juonut runsaasti alkoholia, joka viikko yleensä 3-5 krt välipäiviä ollut muuta viikossa. Puoli vuotta vatsa ollut sekaisin, välillä ummetusta, välillä ripulia, välillä pieniä papanoita. Nyt viime aikoina pari kertaa tullut rasvaripuli, välillä kakka jää kellumaan. Lopetan nyt kokonaan juomisen pitkäksi ajaksi, onko suolisto ja vatsa mahdollista saada toimimaan ja terveeksi taas? Entä onko jo jotain vakavaa haittaa sattunut? Voiko siis tuollainen rasvaripuli johtua muustakin kun vaan haiman ongelmista?
Suolisto-vatsa ongelmat (rasvaripuli)
9
703
Vastaukset
- Anonyymi
Maksa finaalissa ja haimakin oireilee. Valitettavasti kuolema on tuossa tapauksessa hidas ja kivulias eikä sairaalassakaan anneta kirroosipotilaalle kipulääkitystä.
- Anonyymi
Eipä liioittelusta ole hyötyä.
Jos laittaa korkin kiinni viimeistään tässä vaiheessa, jota aloittaja kuvailee, niin on aivan mahdollista, että vatsan ja suoliston tilanne rauhoittuu, ja haimakin saa levätä. - Anonyymi
Mulla ollu noi oireet jo 10 vuotta eikä viikatemies oo kutsunu vaikka juon jokapäivä
- Anonyymi
Mullakin rasvaripuli ja suolisto ongelmia. Oon juonut noin 14-vuotta melkein joka viikonloppu ja lisäksi käytän psyykenlääkkeitä. On toki välillä ollut täysin raittiitakin kuukausi ja yksittäisiä juomattomia viikonloppuja. Täytin juuri 32-vuotta. Paljonko arvioitte mulla olevan vielä elinaikaa jos jatkan samaa rataa?
Mitkä olis mun mahdollisuudet saada uusi maksa jos pistän siihen omaa rahaa vaikka puoli miljoonaa euroa että pääsen elinsiirtoon? Mun isä kuoli loppuvaiheen makakirroosiin viime vuoden elokuussa 64-vuotiaana.
T_Mies89- Anonyymi
Ei toisen jäljellä olevaa elinaikaa pysty ennustamaan.
Mä oon nyt 50 v. ja sun ikäisenä olin myös juonut jo 16 vuotta, ja psyykelääkkeitäkin käytin jatkuvasti.
Ainoa, että mun juominen ei jäänyt pelkästään viikonloppuihin, vaan oli aika täyspäiväistä, jatkuvaa touhua.
Mäkin oon edelleen hengissä, vaikka en missään parhaassa kunnossa.
Tosin kun olin sen 32 v. niin juominen jäi pois.
Tosta maksansiirrosta en kyllä tiedä, tekevätkö edes isosta rahasummasta, jos juominen jatkuu siirron jälkeen.
Ja mitä järkeä koko siirtoon edes olisi, jos sen jälkeen jatkaisi juomista. Siinähän kävisi niin, että menisivät rahat hukkaan.
Olen pahoillani isäsi takia, mutta haluatko itse seurata oikeasti hänen jälkiään?
- Anonyymi
Haima tuottaa myös insuliinia. Eli sekundaarisen diabeteksen kehittyminen on mahdollista. Kannattaisi käydä lääkärissä. Tietysti jos tarkoituksesikin on tehdä hidasta itsemurhaa, niin silloin suunnan käännöksellä ei ole väliä.
Ruuansulatusentsyymejäkin voi syödä lääkkeenä. Eli asiaa voi hoitaa.- Anonyymi
Isällä oli jo myös kakkostyypin diabetes ja korkea verenpaine. Molempiin oli lääkitys. Silti alkoi eläkkeelle jäätyään juomaan viinaa joka päivä lähes vuoden ajan ja se riitti maksakirroosin kehittymiseen jonka seurauksena nopea kuolema (mutta tuskin tuskaton).
Sitä en tiedä kuinka kauan kirroosi oli jo ehtinyt olla mutta sitä ei havaittu ajoissa vaan vasta aivan loppusuoralla kun kroppa oli jo nestettä täynnä ja isä oli mennyt keltaiseksi. Alkoi tulla myös dementiaa eikä kyennyt enää kävelemään omin avuin lainkaan. Todella kamalaa ja traumaattista seurata sivusta tuollaista kohtaloa. Varsinkin kun isä oli todella ahkera ja hyvänlainen mies kaikkia kohtaan, jopa heitä jotka eivät olisi sitä ansainneet.
T_Mies89 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isällä oli jo myös kakkostyypin diabetes ja korkea verenpaine. Molempiin oli lääkitys. Silti alkoi eläkkeelle jäätyään juomaan viinaa joka päivä lähes vuoden ajan ja se riitti maksakirroosin kehittymiseen jonka seurauksena nopea kuolema (mutta tuskin tuskaton).
Sitä en tiedä kuinka kauan kirroosi oli jo ehtinyt olla mutta sitä ei havaittu ajoissa vaan vasta aivan loppusuoralla kun kroppa oli jo nestettä täynnä ja isä oli mennyt keltaiseksi. Alkoi tulla myös dementiaa eikä kyennyt enää kävelemään omin avuin lainkaan. Todella kamalaa ja traumaattista seurata sivusta tuollaista kohtaloa. Varsinkin kun isä oli todella ahkera ja hyvänlainen mies kaikkia kohtaan, jopa heitä jotka eivät olisi sitä ansainneet.
T_Mies89Jotkut vakavatkin sairaudet voivat pysyä pitkään piilossa, eli ihminen ei tiedä sellaisen olemassaoloa, koska jos ei kummemmin ole tarvetta lääkärikäynteihin, niin ei voi tietää onko jokin vialla.
Usein joku sairaus selviääkin silloin, kun otetaan vaikka jotain verikokeita jossakin muussa tarkoituksessa.
Maksan vaivat ovat usein myös alkuvaiheessa aika oireettomia, eli voi todella mennä aikaa, ennenkuin ilmaantuu jotain oireita.
Mies89 kirjoittaa siitä, kuinka traumaattista oli seurata isänsä sairastamista.
Joskus voi olla hyväksi nähdä ( en tällä tarkoita mitään henkilökohtaista pahaa, omaisen menettämisen takia ) mitä kaikkea esim. viina voi saada aikaiseksi, sillä se saattaa laittaa itsensä miettimään omaa juomakäyttäytymistään.
- Anonyymi
Itse kärsinyt vakavasta masennuksesta ja muistakin mielenterveyden ongelmista koko nuoruuteni ja nyt on tullut taas mieli tehdä itsemurha isän kuoleman takia.
T_Mies89
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197