Minna Canthin päivä

miten juhlistat sitä?
Suomalaisen tasa-arvon päivä jolloin liput nousevat salkoon.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/20/minna-canthin-paiva-tasa-arvon-paiva-193
Minä nostan tänään hattuani/pipoani Suomen naisvoittoiselle hallituksen, Sanna Marin etunenässä, jotka ovat hoitaneet koronavuoden aikana maan asioita todella hyvin, osoittavat esimerkkiä muulle maailmalle ja kaikki tämä samalla kun patavanhoillinen machoetablemangi hyökkää järeillä aseilla heitä vastaan: huulipunahallitus ja kassatyttö vastaa vihaajilleen "so what" eli revi siitä.

55

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä olem mies, isolla ämmällä edelleenkin.
      Vaikka elän sinkkuna.
      Joten Canth?
      Tasa-Arvo?
      -
      Pöh! Ei ei ei mitään järkeä moisessa.
      Tuon-laista ei Luonto tarkoita koskaan.
      Niiatkaa nätisti heti nyt, ämmän-läyskät :)

      H.

      • ...olen

        H.


    • Anonyymi

      Päivä päivien joukossa. En juhlista. Toteutunut tasa-arvo on sinänsä ollut juhlaa
      joka arkipäivässä jo vuosikymmeniä, vaikka ei se kaikilla ja kaikkialla ole vielä itsestäänselvyys. Paljon on toteutumatta. Ei Roomaakaan päivässä rakennettu.

    • Anonyymi

      Mitä itse sanot Ploma?

      Minna ja Immanuel Kant ja heidän poikansa Mahatma Gandhi
      oli vitsinä meillä koulussa

      En tiedä, onko ajankohtaista. Porvarillinen kapina venäläisajalla, ok, suomen kieltä ja kirjoja

      Voisiko häntä pitää jonkinlaisena Kiven ja Setälän välimuotona?
      Ploma, sinähänkin luit ENSetälän kielioppia koulussa? Hän oli myös Canth-porvari ja kehitti suomalaista kulttuuria

      Canth: Lefve alla intelligenta män! – de dumma få gerna dö
      https://www.aamulehti.fi/kulttuuri/art-2000007455722.html

    • Anonyymi

      Ainut nainen meidän maassa, kenellä on oma liputuspäivä, käsi lippaan..

      Pirre

      • Anonyymi

        On meillä äitienpivänä liputus.


      • Anonyymi

        Olin laitoksessa töissä jossa vaksit saivat känsät käteen toukokuussa kun jokainen päivä on liputuspäivä ja piti vetää käteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin laitoksessa töissä jossa vaksit saivat känsät käteen toukokuussa kun jokainen päivä on liputuspäivä ja piti vetää käteen

        Mahtavaa, kun liputetaan, sillä sattuu olemaan myös oma syntymäpäiväni.


      • Anonyymi

        Tänä vuonna tulee uusi naisliputuspäivä eli Miina Sillanpään.


    • Maailman onnellisin kansa juhlii tänään tasa-arvoisuutta. Mutta eläkeläisiä kiinnostavat vain politiikka ja korona. Masentavaa.

      • Anonyymi

        Tulevaisuuden ennusteen mukaan maailmanloppu tulee Suomeen hitaammin kuin muihin maihin kuten Ranskaan ja Ruotsiin, jossa se on jo pitäkällä muslimisaatiossa


      • Anonyymi

        Äläpäs yleistä. Ne onnelliset ei varmaan täällä suoli24 sivulla patsastele alvariinsa kun on parempaakin tekemistä.


      • Mistä tiedät Paloma. Siis meidän kiinnostuksen aiheet ? Juurihan tuossa tuli sielunvaelluskin puheeksi..))
        Vakavasti puhuen. Minä vähän kuulostelen, että tässä ollaan hylkäämässä nämä kestoaiheet:
        naisaisia, tasa-arvo, vähemmistöjen "oikeudet", vähän isompien asioiden vuoksi. Ilmastonmuutos, pandemiat, joista korona ei taida olla viimeinen.
        Mitä meidän tyttöhallitukseen tulee, niin kaikki kunnioitus heille onnistuneesta koronan hoidosta, mutta täytyy myös nähdä, että lasku tulee myöhemmin ja kun se tulee maksuun "kansa" ei muista tätä aikaa kun kärvistelee velkataakkansa alla...


      • demeter1 kirjoitti:

        Mistä tiedät Paloma. Siis meidän kiinnostuksen aiheet ? Juurihan tuossa tuli sielunvaelluskin puheeksi..))
        Vakavasti puhuen. Minä vähän kuulostelen, että tässä ollaan hylkäämässä nämä kestoaiheet:
        naisaisia, tasa-arvo, vähemmistöjen "oikeudet", vähän isompien asioiden vuoksi. Ilmastonmuutos, pandemiat, joista korona ei taida olla viimeinen.
        Mitä meidän tyttöhallitukseen tulee, niin kaikki kunnioitus heille onnistuneesta koronan hoidosta, mutta täytyy myös nähdä, että lasku tulee myöhemmin ja kun se tulee maksuun "kansa" ei muista tätä aikaa kun kärvistelee velkataakkansa alla...

        Enhän minä mistään tiedä, mutta jos katselee ensimmäisen sivun antia, niin kyllä korona ja persujen suosikkiteema maahanmuuttajat ovat hyvin vahvasti edustettuina.

        Lasku tulee kaikille hallituksille, koska pandemian kanssa taisteluun tarvitaan varoja joita hallituksilla ei ole ja kaikki maat ja hallitukset ovat lainanneet ja lainaavat edellenkin ja kun maksun aika tulee, niin kärvistelemme kaikki velkataakan alla, jopa täällä naapurimaassa jossa oli otettu tähän saakka suhteellisen vähän velkaa ja talous hyvässä hapessa.

        Olisiko sitten parempi jos yksityiset saisivat oikeuden ostaa ja jälleenmyydä rokotetta, kuten hallitus nuoruuteni kehitysmaassa nyt suunnittelee? Että pandemiasta tehtäisi suuri bisness, jolla lääketehtaat ja yksityiset hoitokeskukset saisivat rikastua? Että varakkaat saisivat piikin kaikin mukavuuksin omassa kotonaan samalla kun ne joilla ei ole varaa kuolevat kadulla? Kyllä minä puollan velkataakkaa ja sen jakamista. Jossain on kuulemma otettu käyttöön erityinen tuloihin sidottu koronavero.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Enhän minä mistään tiedä, mutta jos katselee ensimmäisen sivun antia, niin kyllä korona ja persujen suosikkiteema maahanmuuttajat ovat hyvin vahvasti edustettuina.

        Lasku tulee kaikille hallituksille, koska pandemian kanssa taisteluun tarvitaan varoja joita hallituksilla ei ole ja kaikki maat ja hallitukset ovat lainanneet ja lainaavat edellenkin ja kun maksun aika tulee, niin kärvistelemme kaikki velkataakan alla, jopa täällä naapurimaassa jossa oli otettu tähän saakka suhteellisen vähän velkaa ja talous hyvässä hapessa.

        Olisiko sitten parempi jos yksityiset saisivat oikeuden ostaa ja jälleenmyydä rokotetta, kuten hallitus nuoruuteni kehitysmaassa nyt suunnittelee? Että pandemiasta tehtäisi suuri bisness, jolla lääketehtaat ja yksityiset hoitokeskukset saisivat rikastua? Että varakkaat saisivat piikin kaikin mukavuuksin omassa kotonaan samalla kun ne joilla ei ole varaa kuolevat kadulla? Kyllä minä puollan velkataakkaa ja sen jakamista. Jossain on kuulemma otettu käyttöön erityinen tuloihin sidottu koronavero.

        Siinäpä se, persut sitä persut tätä ja lisäksi sen verran matutusta, ettei sensuuri iske ihan joka repliikkiin.
        Ja kiire päästä takaisin kasvu-uralle, saada takaisin se elämänmuoto, mikä on monella mittarilla mitaten todettu kestämättömäksi luonnontalouden ja elonkehän varjelun näkökulmasta.
        Mailmantaloutta taitaa olla vaikea ennustaa tai edes hahmottaa, mutta jokin romahdus kai sielläkin on odotettavissa jos velkataakka on kohta ainoa pääoma mikä meillä on jaossa...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Mistä tiedät Paloma. Siis meidän kiinnostuksen aiheet ? Juurihan tuossa tuli sielunvaelluskin puheeksi..))
        Vakavasti puhuen. Minä vähän kuulostelen, että tässä ollaan hylkäämässä nämä kestoaiheet:
        naisaisia, tasa-arvo, vähemmistöjen "oikeudet", vähän isompien asioiden vuoksi. Ilmastonmuutos, pandemiat, joista korona ei taida olla viimeinen.
        Mitä meidän tyttöhallitukseen tulee, niin kaikki kunnioitus heille onnistuneesta koronan hoidosta, mutta täytyy myös nähdä, että lasku tulee myöhemmin ja kun se tulee maksuun "kansa" ei muista tätä aikaa kun kärvistelee velkataakkansa alla...

        Eu-alue ei voi jäädä kehitysmaaksi rämpimään, kun muut USA, Kiina ja muut talousalueet
        nousevat "suosta", se toivottavasti valkenee vielä joskus kaikille.
        Velkaa maksetaan jossain muodossa kolmisenkymmentä vuotta, se
        ei tunnu kansalaisen kukkarossa enempää kuin tämä tilannekaan,
        mutta se tuntuisi, jos Eu-alue jäisi tuleen makaamaan itsensä ulos markkinoilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eu-alue ei voi jäädä kehitysmaaksi rämpimään, kun muut USA, Kiina ja muut talousalueet
        nousevat "suosta", se toivottavasti valkenee vielä joskus kaikille.
        Velkaa maksetaan jossain muodossa kolmisenkymmentä vuotta, se
        ei tunnu kansalaisen kukkarossa enempää kuin tämä tilannekaan,
        mutta se tuntuisi, jos Eu-alue jäisi tuleen makaamaan itsensä ulos markkinoilta.

        Niin. Nousevat varmasti, Kiina ja USA, mutta millä hinnalla ? Saastuttamalla, orjatyövoimalla - vai millä nimellä näitä hikipajoja ja muita nykyriiston muotoja pitäisi kutsua ?
        Entä tulevat pandemiat ja muut luonnonmullistukset, mitä tapahtuu kaiken aikaa ympäri maailmaa ? Hintansa niilläkin on.


    • Oletko sinä, Paloma, nähnyt vielä missään demokraattisessa maassa sellaista hallitusta, jota vastaan hyökkääjiä ei olisi ollut?
      Sehän kuuluu niinkuin kansan demokraattisiin oikeuksiin.

      • Jatkuva purnaus ja mustamaalaus on todella puuduttavaa. Etenkin silloin kun se kohdistuu sukupuoleen, ulkonäköön tai muihin ominaisuuksiin mihin ei itse voi niin kauheasti vaikuttaa.
        Sinulla on oikeus myös vaieta joskus.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Jatkuva purnaus ja mustamaalaus on todella puuduttavaa. Etenkin silloin kun se kohdistuu sukupuoleen, ulkonäköön tai muihin ominaisuuksiin mihin ei itse voi niin kauheasti vaikuttaa.
        Sinulla on oikeus myös vaieta joskus.

        Oikeus vaieta, mutta ei mitenkään velvollisuus ainakaan sinun määräyksestäsi.

        Vähänkö purnattiin ja mustamaalattiin Allianssia aikoinaan Ruotsissa? Etkö lie ollut itse purnaajien joukossa innokkaasti mukana. Ulkonäköihinkin on aina puututtu, eikä vähiten pilapiirtäjien taholta.
        Demokraattisissa maissa sellainen on oltava sallittua.

        Muistelen muuten jotenkin sinun jossain viitanneen Trumpinkin ulkonäköön (myös hänen vaimonsa) eikä mitenkään kehuvassa mielessä.

        Nii että ...


      • Tellukka kirjoitti:

        Oikeus vaieta, mutta ei mitenkään velvollisuus ainakaan sinun määräyksestäsi.

        Vähänkö purnattiin ja mustamaalattiin Allianssia aikoinaan Ruotsissa? Etkö lie ollut itse purnaajien joukossa innokkaasti mukana. Ulkonäköihinkin on aina puututtu, eikä vähiten pilapiirtäjien taholta.
        Demokraattisissa maissa sellainen on oltava sallittua.

        Muistelen muuten jotenkin sinun jossain viitanneen Trumpinkin ulkonäköön (myös hänen vaimonsa) eikä mitenkään kehuvassa mielessä.

        Nii että ...

        Trumpista enkä Melaniasta ole puhunut taas aikoihin. Mutta joo, komia parihan se siinä.
        En minä osallistunut niihin aikoihin poliittisiin keskusteluihin. (Alliansin aikoihin) OIkeestaan minä tykkäsin että "Avatkaa sydämenne"- Fredrik Reinfeldt oli aika symppis.

        Oikeus ei sama kuin velvollisuus. Puheenvuoroja on hyvä käyttää harkiten.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Trumpista enkä Melaniasta ole puhunut taas aikoihin. Mutta joo, komia parihan se siinä.
        En minä osallistunut niihin aikoihin poliittisiin keskusteluihin. (Alliansin aikoihin) OIkeestaan minä tykkäsin että "Avatkaa sydämenne"- Fredrik Reinfeldt oli aika symppis.

        Oikeus ei sama kuin velvollisuus. Puheenvuoroja on hyvä käyttää harkiten.

        Luulet, ettei tällä palstalla (ja edelliselläkin) muisteta enää USA:n edellisen presidenttiparin ulkonäön ruotimistasi.
        Ja mites se olikaan mielipiteesi J. Haukion hiuksista ja pukeutumistyylistä. Muistanetko itse ollenkaan, mitään?


    • En tässä mitenkään juhli.
      Katsoin, ettei ole lippua taloyhtiössä nostettu. Saisi kyllä olla.
      Isännöitsijäkin on nainen.
      Kyllä näille esitaistelijoille pitää sitä hattua nostaa, vaikken hattua omistakaan. Aina sen voi kuvitella nostavansa.

    • Anonyymi

      Näinä aikoina toivoisi opposition rääväsuulaidalta vähän harkintaa,
      että se kritisoisi todellisia asioita eikä rähisisi rähisemisen vuoksi,
      mutta herkkä korona-aika on toisaalta otollinen äärioikeistolle,
      koska sen tavoite on vain aiheuttaa häiriötä yhteiskunnassa,
      rakentavaan kritiikkiin se ei pysty eikä pyrikään.

      Tasa-arvo-keskustelukaan ei herätä innostusta,
      se on niin "eilistä". Yhtä eilistä kuin pride-kulkueet
      - meidän yhteiskunnassamme.
      Nyt on menossa suuntaus, ettei sukupuoliakaan kai kohta ole enää olemassa,
      että meneekö överiksi ?

      Yhtenä iltana esiteltiin televisiossa "sukupuolettomia" vaatteita,
      jotka ovat trendi nyt, koska meille niin sanotaan.
      Vaatetusteollisuuden osakkeenomistajat kaipaavat rahaa.
      Neljä kertaa vuodessa on lähes uusien vaatteiden mentävä vanhanaikaisiksi.

      Menneitten aikojen tasa-arvotaistelijoille tietysti nostaa hattua.
      Edelläkävijöitä on kiittäminen.

      • Juu, mua huvitti, kun oli kauluspaita. Miehen päällä se edusti sukupuolta, mutta naisen päällä se oli sukupuoleton.
        Naishallituksen haukkuminen on ilmiselvää rasismia. Täyttää ihan perustuslain pykälät.


      • Anonyymi

        Lasten nimet ja vaatteet neutraaleja, ettei vain erotu poika tai tyttö, ellei ole aakkoskakaroita sukupuolettomia, joista ei saa kuulemma selvää, mistä ne pissii.
        Vielä kun loukkaannutaan, vedetään herneitä nenuun vuosien takaisista, sekä toisten ihmisten puolesta. On kestämistä tässä ajassa.
        Miehet olivat miehiä, ja naiset puolestaan viehättäviä , vankkoja puolisoita!


      • Juuri noin, Ano 18.41. Keksimällä keksitään moitittavaa tai sellaista pientä näpertelyä, joka voidaan pienen eliitin silmissä näyttää tasa-arvon edistämisenä. Tavoitteetkin nimetään sellaisin sanoin, ettei niistä moni enää saa tolkkua. Kuten tämä intersektionaalinen feminismi, mitä mieltä olette siitä ?..))
        Ja samaan aikaan voidaan täysin jättää huomiotta ne huono-osaiset, jotka eivät pidä itsestään ääntä....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lasten nimet ja vaatteet neutraaleja, ettei vain erotu poika tai tyttö, ellei ole aakkoskakaroita sukupuolettomia, joista ei saa kuulemma selvää, mistä ne pissii.
        Vielä kun loukkaannutaan, vedetään herneitä nenuun vuosien takaisista, sekä toisten ihmisten puolesta. On kestämistä tässä ajassa.
        Miehet olivat miehiä, ja naiset puolestaan viehättäviä , vankkoja puolisoita!

        Tänään oli puoli seiskassa kukkamekkoinen miesjuontaja...))


      • Unisex-muoti iski läpi jo joskus 60-luvulla.
        Silloin, kun pojatkin alkoivat ottamaan permanenttiä pitkiin hiuksiinsa ja tytöt leikkaamaan hiuksiaan hyvin lyhyiksi.
        Sieltähän se lähti sekin, että naistenkin farkuissa ja muissa pitkiksissä on vetoketju edessä. Ennenvanhaan se oli naisten housuissa sivussa ja miesten housuissa edessä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Minä ainakaan siitä mulkosilmästä koskaan sanonut mitään :)


      • Halla-aho ei oo sama, kun Minna Canth.


    • Anonyymi

      Joo, erilaisten sosiaalisten teorioiden mukaan viehätysvoima määräytyy sosiaalisten syiden pohjalta. Äly on seksikästä esimerkiksi

      Poikkeukselliset johtajat kuten Halla-aho muuttavat politiikkaa henkilökohtaisella karismallaan eli PS on muovautunut Halla-ahoksi, Max Weber: Karismaattinen johtajuus https://www.amazon.com/Charismatische-Herrschaft-bei-Weber-German/dp/364093170X

      Turun yliopiston poliittisen historian professori Vesa Vareksen mukaan Halla-ahon persoona on vaikuttanut puolueen suosion kasvuun, sillä hänen rauhallinen ja tarkasti argumentoiva tyylinsä miellyttää monia. – Hän on se kärki, joka on esillä. Hänen esiintymistapansa on hillitty ja muita mielistelemätön, ja se alkaa jossain vaiheessa miellyttää suomalaisia riippumatta siitä, ovatko he aina edes samaa mieltä hänen kanssaan. Halla-aho puhuu myös paljon puolueen ydinviesteistä, joiden sisällöt hän on sisäistänyt hyvin.

      • No mikäs sinun tietojesi perusteella sitten viehätti Adolf Hitlerissä joka nopeasti valloitti sakaslaisten sydämet ja johdatti maan turmioon ja hirmutekoihin?
        Onko psykopaateilla joku tietty viehätysvoima, onko se viiksissä vai paatoksessa?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        No mikäs sinun tietojesi perusteella sitten viehätti Adolf Hitlerissä joka nopeasti valloitti sakaslaisten sydämet ja johdatti maan turmioon ja hirmutekoihin?
        Onko psykopaateilla joku tietty viehätysvoima, onko se viiksissä vai paatoksessa?

        Niin ruotsalaista naiviutta verrata Hitleriä ja Halla-ahoa, alkaako Pma natsituksen?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        No mikäs sinun tietojesi perusteella sitten viehätti Adolf Hitlerissä joka nopeasti valloitti sakaslaisten sydämet ja johdatti maan turmioon ja hirmutekoihin?
        Onko psykopaateilla joku tietty viehätysvoima, onko se viiksissä vai paatoksessa?

        Saksa oli kypsymätön kansa Preussin ja Baijerin yhdistyttyä hajanainen, Hitler yhdisti teknologialla tieto- ja muu liikenne media viihde työpaikat made in germany

        Hitlerin nousun ihmettely on jälkiviisauteen käärittyä

        Kaikki pitivät Hitleristä Englannin hallitus ja monarkit kaikki Paavolainen ...

        Ehkä Mussolini ei koska oli tavallinen sosialisti ja taistellut Hitleriä vastaan 1. maailmansodassa ja talvisodassa tuki Suomea Hitleriä ja Stalinia vastaan

        Stalininin Venäjä oli myös epäkypsä uusi valtio ja Stalin valmisteli hyökkäystä KOKO Euroopan valloittamiseksi

        Se olisi alkanut kesällä 1941 mutta Hitler ehti ensin

        Hitler arveli, että Stalinin tappio talvisodassa tarkoittaa heikkoa Venäjää ja idki ensin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ruotsalaista naiviutta verrata Hitleriä ja Halla-ahoa, alkaako Pma natsituksen?

        H-aho kannattaa Hitlerin aatetta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        No mikäs sinun tietojesi perusteella sitten viehätti Adolf Hitlerissä joka nopeasti valloitti sakaslaisten sydämet ja johdatti maan turmioon ja hirmutekoihin?
        Onko psykopaateilla joku tietty viehätysvoima, onko se viiksissä vai paatoksessa?

        Suomen Sisun tavaramerkki on risuparta. H-aholla on siistimpi versio, koska hän on pukumies. Astteet ovat yhteiset, uusnatsismi ja rasismi.
        Uusnatsismi sisältänee jo rasismin, ettei sitä tarvitsisi erikseen mainita.


    • Anonyymi

      Miten se menee yksiin, että sivari, neiti h-aho voi olla uusnatsi ?
      Ei voinut käydä armeijaa, mutta voi kyllä kannattaa uusnatsi aatetta.
      Jätkä on täysfeikki.

    • Minna Canthin päivän kunniaksi istuin Kajaanin kaupunginteatterissa katsomassa Hella Wuolijoen Niskavuori-kirjasarjasta Heini Tolan sovittaman näytelmän Loviisa ja Heta.

      Teatteri-ilta oli salvaa sielulleni, sovitus yllätyksellinen, upea tarina kahdesta voimakkaasta naisesta.

      Kahden nais- ja yhden miesnäyttelijän sekä muusikon esittämä versio oli loistava. Tutustuin edessäni istuneeseen teatterivieraaseen. Hän oli tullut eteläsuomesta Korpeen näkemään teatteria. Hän oli edellisenä päivänä käynyt katsomassa Vanhan naisen vierailun ja suositteli sitä minulle. Kerroin, että mimulla on jo lippu kyseiseen näytelmään, olen menossa ensi perjantaina katsomaan sitä.

      Kyllä suomalaisilla naisilla on ja on ollut tasa-arvo miesten kanssa jo kauan.

      • Anonyymi

        Paloma lla monta eri hahmoa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paloma lla monta eri hahmoa!

        Ei ole monta ja tämäkään ei ollut tarkoitus, mutta eri selaimille jäi eri profiilitietokanta, Mutta kuten kuvasta näkyy, sama ihminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paloma lla monta eri hahmoa!

        Mitä Paloman "hahmoilla" on tekemistä kommenttini kanssa? 🤔


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Mitä Paloman "hahmoilla" on tekemistä kommenttini kanssa? 🤔

        Haluaisitko olla Niskavuoren Heta,
        sankarinainen?

        Mitä miehesi sanoisi, kauhistuisiko?

        Oliko miehesi mukana teatterissa katsomassa Suomi-saagaa?

        Vihje: näin koronavuonna rajoitusten alla, kun miehesi puhuu saksan murretta hollantia niin eikö kannattaisi hänen huomassaan Korvessa opiskella saksaa? Ostaa Korven kaupasta geitenkaasia eli Geissenkäseä saksaksi, juustoa? Kyllä ne Korvessa höristäisivät, korvissaan kuulemaansa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisitko olla Niskavuoren Heta,
        sankarinainen?

        Mitä miehesi sanoisi, kauhistuisiko?

        Oliko miehesi mukana teatterissa katsomassa Suomi-saagaa?

        Vihje: näin koronavuonna rajoitusten alla, kun miehesi puhuu saksan murretta hollantia niin eikö kannattaisi hänen huomassaan Korvessa opiskella saksaa? Ostaa Korven kaupasta geitenkaasia eli Geissenkäseä saksaksi, juustoa? Kyllä ne Korvessa höristäisivät, korvissaan kuulemaansa

        Miksi pitäisi opiskella? Luin lyhyen saksan lukiossa. Se ja ruotsin kielen opinnot antoivat pohjaa oppia ymmärtämään hollantia.
        Englanti on vahvin keskenäinen kommunikointi kielemme. Mieheni puhuu myös saksaa.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Miksi pitäisi opiskella? Luin lyhyen saksan lukiossa. Se ja ruotsin kielen opinnot antoivat pohjaa oppia ymmärtämään hollantia.
        Englanti on vahvin keskenäinen kommunikointi kielemme. Mieheni puhuu myös saksaa.

        No niin. Aivan nappiin. Opinnot kannattaa heti aloittaa kun on vielä korona ja luppoa ja aikaa
        Jos teillä on kaapeli niin siinä on saksalais-ranskalainen dokumenttikanava Arte yleisesti saatavissa miehellesi ja voit itse treenata eines solchen Gluckes bin ICH nie teilhaft geworden wie du voidaan vielä täällä harjoitella lisää


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Miksi pitäisi opiskella? Luin lyhyen saksan lukiossa. Se ja ruotsin kielen opinnot antoivat pohjaa oppia ymmärtämään hollantia.
        Englanti on vahvin keskenäinen kommunikointi kielemme. Mieheni puhuu myös saksaa.

        "Englanti on vahvin keskenäinen kommunikointi kielemme. Mieheni puhuu myös saksaa."

        Uskomatonta, että miehesi ei osaisi myös suomenkieltä, koska on niin kauan asunut täällä ja lapsensakin ovat Hollantilais-suomalaisia, jopa äitinsä perintötila sieltä Kainuusta.

        Vaan, mikäpä hänessä. Ainahan sitä voi brassailla erikoisuudellaan, ainakin "maailmanmatkailija", joten lisää vain, näitä erikoisuuksiasi.

        Mitähän mahtaa nykyisin lukea siinä sinun CW..ssä, josta pilkkasit ymmärtämättömiä, jotka ei tienneet, mitä se mielestäsi tarkoitti.
        Hyvin on muistissa myös sinun Kampin ja Kämpin sekoitus, mutta asuuhan sinun upea poikasi hienostoalueella jossain Arabian seudulla, joten "piireissä ollaan" hienosto aluella, vaikka äiti onkin Kainuussa.

        Vaan, mikäpä hänessä.


      • Toivottavasti täälläkin pian päästään turvallisesti teatteriin ja konsertteihin. Varmasti hieno versio Niskavuoresta tuo Heini Tolan ohjaus, käsittääkseni hyvin pelkistetty ja moderni. Itse olen katsonut monessa teatterissa niskavuorelaisia, Hetan Kansallisteatterissa ja Tampereella. Niskavuoren Loviisa ja Heta ovat vahvoja, yhteisönsä, talonsa sekä perheensä majakoita ja vastuunkantajia. Mutta he ovat myös haavoittuvia, sillä heillä ei ole rakkautta : Loviisa naitiin rahan takia ja joutui sietämään miehensä sivusuhteita, Heta joutui menemään yhteen rengin kanssa lapsen ollessa matkalla maailmaan. Varsinkin Hetasta jää hyvin traaginen kuva kaikessa kovuudessaan, ja vaikka hän sai komean maatilan Akustin raataessa ja Akusti myös rakasti Hetaa, tämä ei osannut rakastaa, ei oikein edes lapsiaan. Vasta Akustin kuolinvuoteella hän tajusi miehensä arvon ja menetyksensä.

        Kainuun kulttuurielämään tutustuin monena kesänä, kun silloin Kajaanissa asunut ystäväni houkutteli minut seurakseen Kajaanin Runoviikoille, alunperin nimeltään Sana ja Sävel. Kuhmon kamarimusiikkifestivaaleillakin on monet kerrat vierailtu, kansainvälisestä tunnelmasta ihanassa suomalaisessa miljöössä nautittu. Ehkä joskus vielä, varsinkin jos saamme sen ystäväni kanssa inspiraation lähteä, hän itse on musiikinopettaja ja muusikko, siinä mielessä mitä paras opas.

        Kyllä Suomen naiset pärjäävät vastakin, ei kovuudella, vaan lujuudella, kukin omilla vahvuuksillaan ja heikkouksillaan.


      • Ramoona kirjoitti:

        Toivottavasti täälläkin pian päästään turvallisesti teatteriin ja konsertteihin. Varmasti hieno versio Niskavuoresta tuo Heini Tolan ohjaus, käsittääkseni hyvin pelkistetty ja moderni. Itse olen katsonut monessa teatterissa niskavuorelaisia, Hetan Kansallisteatterissa ja Tampereella. Niskavuoren Loviisa ja Heta ovat vahvoja, yhteisönsä, talonsa sekä perheensä majakoita ja vastuunkantajia. Mutta he ovat myös haavoittuvia, sillä heillä ei ole rakkautta : Loviisa naitiin rahan takia ja joutui sietämään miehensä sivusuhteita, Heta joutui menemään yhteen rengin kanssa lapsen ollessa matkalla maailmaan. Varsinkin Hetasta jää hyvin traaginen kuva kaikessa kovuudessaan, ja vaikka hän sai komean maatilan Akustin raataessa ja Akusti myös rakasti Hetaa, tämä ei osannut rakastaa, ei oikein edes lapsiaan. Vasta Akustin kuolinvuoteella hän tajusi miehensä arvon ja menetyksensä.

        Kainuun kulttuurielämään tutustuin monena kesänä, kun silloin Kajaanissa asunut ystäväni houkutteli minut seurakseen Kajaanin Runoviikoille, alunperin nimeltään Sana ja Sävel. Kuhmon kamarimusiikkifestivaaleillakin on monet kerrat vierailtu, kansainvälisestä tunnelmasta ihanassa suomalaisessa miljöössä nautittu. Ehkä joskus vielä, varsinkin jos saamme sen ystäväni kanssa inspiraation lähteä, hän itse on musiikinopettaja ja muusikko, siinä mielessä mitä paras opas.

        Kyllä Suomen naiset pärjäävät vastakin, ei kovuudella, vaan lujuudella, kukin omilla vahvuuksillaan ja heikkouksillaan.

        Tämä Heini Tolan ohjaaman Loviisa ja Heta näytelmän voi kiteyttää Loviisa osion Loviisan viimeisiin sanoihin. Antakaa minulle rakkautta.

        Osajako oli yllättävä, mielenkiintoinen ja toimi hyvin.
        Kolmen näyttelijän voimin osat Loviisa osion jälkeen jaettiin uusiksi Heta osiossa.

        Loviisa osion Juhania esittävä Antti Hovilainen muuttui Hetaksi. Teija Töyry Loviisasta Akseliksi.

        Maija Pihlajaoja vaihteli Hetan, Malviinan, Loviisan, Siipirikon ja Jaakon osissa.

        Tykkäsin kovasti.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Tämä Heini Tolan ohjaaman Loviisa ja Heta näytelmän voi kiteyttää Loviisa osion Loviisan viimeisiin sanoihin. Antakaa minulle rakkautta.

        Osajako oli yllättävä, mielenkiintoinen ja toimi hyvin.
        Kolmen näyttelijän voimin osat Loviisa osion jälkeen jaettiin uusiksi Heta osiossa.

        Loviisa osion Juhania esittävä Antti Hovilainen muuttui Hetaksi. Teija Töyry Loviisasta Akseliksi.

        Maija Pihlajaoja vaihteli Hetan, Malviinan, Loviisan, Siipirikon ja Jaakon osissa.

        Tykkäsin kovasti.

        Oliko teillä maskit kaikilla sekä välit?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oliko teillä maskit kaikilla sekä välit?

        Näytelmä esitettiin Seminaarin pienellä näyttämöllä. Saliin sai ottaa vain 20-katsojaa. Kaikilla maskit, esim. minä istuin yksin rivilläni. Väliajalla oli kahvi ja tee tarjoilu, valmiiksi katettuna noutopöydälle. Käsidesiä oli sisääntulon yhteydessä ja päälysvaatteet sai ottaa saliin. Ensi viikolla menen vanhaan teatteritaloon, Vanhan naisen vierailua katsomaan, sinne mahtunee enempi katsojia.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Näytelmä esitettiin Seminaarin pienellä näyttämöllä. Saliin sai ottaa vain 20-katsojaa. Kaikilla maskit, esim. minä istuin yksin rivilläni. Väliajalla oli kahvi ja tee tarjoilu, valmiiksi katettuna noutopöydälle. Käsidesiä oli sisääntulon yhteydessä ja päälysvaatteet sai ottaa saliin. Ensi viikolla menen vanhaan teatteritaloon, Vanhan naisen vierailua katsomaan, sinne mahtunee enempi katsojia.

        Areenasta tulee hyviä tv-teatterinäytelmiä.

        Iki-ihana , "Gabriel tule takaisin" suosittelen , vaikka uusintana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Areenasta tulee hyviä tv-teatterinäytelmiä.

        Iki-ihana , "Gabriel tule takaisin" suosittelen , vaikka uusintana.

        Huomenta@

        TV. stä tulee yhtä sun toista ja isolla näytöllä se on kuin elokuvateatterissa kaksin istuessa, mutta, mutta istua katsomassa teatteriesitystä livenä on toki palkitsevampaa.

        Suosikkiamme SuomiLovea katsoimme illalla. Mielestämme tämä uusi versio on parempi kuin aijemmat. Vierailevat artistit huippuja ja supistettu yleisömäärä.

        Ehdoton suosikki esiintyjä eilen oli Olavi Uusivirta kappaleella Rakastajat...💞


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Huomenta@

        TV. stä tulee yhtä sun toista ja isolla näytöllä se on kuin elokuvateatterissa kaksin istuessa, mutta, mutta istua katsomassa teatteriesitystä livenä on toki palkitsevampaa.

        Suosikkiamme SuomiLovea katsoimme illalla. Mielestämme tämä uusi versio on parempi kuin aijemmat. Vierailevat artistit huippuja ja supistettu yleisömäärä.

        Ehdoton suosikki esiintyjä eilen oli Olavi Uusivirta kappaleella Rakastajat...💞

        Rakastajat taitaa olla kyllä nuoremmille miehille kuin melkein 90kymppisille suunnattu. Ja kyllä se love pitää edes lauantai iltana livenä suorittaa, tietysti tuo ikä rajottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakastajat taitaa olla kyllä nuoremmille miehille kuin melkein 90kymppisille suunnattu. Ja kyllä se love pitää edes lauantai iltana livenä suorittaa, tietysti tuo ikä rajottaa.

        Haaveilijat haaveilee, rakastajat rakastaa.😜
        Rakasteluko sinulle suorittamista? Oijoijoi

        Korppis


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe