Etsin suomalaisia mieskäännynnäisiä vastaamaan graduuni

Anonyymi

Hei!

Olen Sanna Jonninen, yhteiskuntatieteiden opiskelija Tampereen yliopistosta ja teen pro gradu -tutkielmaa aiheenani islamiin kääntyneet valtaväestöön kuuluvat miehet. Tutkimukseni tavoitteena on laajentaa käsitystä muslimeista ja islamista sekä nostaa uusia ääniä tutkimuskentälle. Ulkopuolelta katsottuna muslimien sisällä ei usein kyetä näkemään erilaisia variaatioita; muslimin stereotypia esimerkiksi harvoin sisältää länsimaalaisen miehen olemuksen. Vastaajilla olisi
mahdollisuus olla mukana monipuolistamassa muslimeista annettua kuvaa ja vähentämässä ennakkoluuloja. Uskon, että tieto lisää ymmärrystä ja tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa lisää tietoa muslimeista, heidän omilla sanoillaan kerrottuna. Tutkimuksen ohjaajana toimii sosiaaliantropologian professori Laura Huttunen ([email protected]).

Nyt siis pyytäisinkin teiltä apua. Etsin kaikenikäisiä valtaväestöön kuuluvia miehiä, jotka ovatkääntyneet islamiin ja halukkaita kertomaan siitä kirjoittamalla. Kääntyminen voi olla tapahtunut äskettäin tai vuosia sitten. Pyytäisin teitä kirjoittamaan vapaasti ajatuksianne ja kokemuksianne. Voitte esimerkiksi pohtia seuraavia kysymyksiä: Millainen on teidän kääntymisenne tarina; mistä se alkoi? Millaista roolia kääntyminen esittää elämänne kulussa? Koetteko sen olleen käänteentekevä hetki? Millä tavoin? Mitä uskonto merkitsi teille ennen kääntymistä? Entä sen jälkeen? Millainen elämäntilanteenne oli? Luitteko mahdollisesti uskonnollista kirjallisuutta? Miten valitsitte islamin
suuntauksen, johon liityitte? Käytättekö itse termiä ”kääntyminen” vai ”palaaminen”? Erityisesti minua kiinnostaa mahdollinen suuntauksen valinta sekä uskonnollisen aineiston käyttö.

Olen itse kantasuomalainen nainen ja agnostikko, jota kiehtoo uskonnot sekä niiden vaikutus ihmisiin. Pääaineeni yliopistossa on sosiaaliantropologia, jossa tutkitaan erilaisten ihmisyhteisöjen sosiaalista ja kulttuurista moninaisuutta. Lisäksi olen opiskellut muun muassa teologiaa sekä teemakursseja liittyen islamiin. Minua kiinnostaa, miten uskonto saa roolin ihmisen elämässä ja
kääntymisessä asia konkretisoituu mielenkiintoisesti.

Tutkimuksestani ei tule ilmi kenenkään oikeaa henkilöllisyyttä vaan muutan kaikki nimet, ellei vastaaja itse halua esiintyä omalla nimellään. Keskustelen myös vastaajien kanssa muista mahdollisista henkilöllisyyden paljastavista yksityiskohdista ennen tutkimuksen julkaisua. Lähetän valmiin pro gradu -työn kaikille vastaajille, kunhan se valmistuu, arviolta keväällä 2022. Säilytän
tekstejänne huolellisesti eikä niitä pääse minun lisäkseni lukemaan kukaan muu. Tutkimuksen valmistuttua tuhoan tekstit.

Vastaan mielelläni kysymyksiinne tutkimuksesta. Tekstit ja mahdolliset kysymykset voi lähettää minulle osoitteeseen [email protected]. Toivon saavani aineistona käyttämäni tekstit kerättyä huhtikuun puoliväliin (12.4.) mennessä.

Tuhannet kiitokset avustanne!

Ystävällisin terveisin,
Sanna Jonninen
Tampereen yliopisto
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katseles entistä historiaa ja varoituksia, netti on pullollaan niitä, mitäs luulet muuta löytämäs mitä näistä jo on kerrottu

    • Anonyymi

      Edelleen patriarkaaliset muslimimiehet kannattavat ja suorastaan vaalivat kapeita ja rajoittavia sukupuolirooleja sekä ylläpitävät ja vahvistavat haitallisia sukupuolistereotypioita toistuvasti viljellyillä ahdasmielisillä näkemyksillään ja muka hauskoilla, ”harmittomaksi huumoriksi” verhoilluilla letkautuksillaan
      – pitävät miessukupuolta naissukupuolta arvokkaampana ja noteerattavampana ja miesten kaikkea toimintaa yhteiskunnassa naisten tekoja, suorituksia ja saavutuksia tärkeämpänä ja merkityksellisempänä tuoden tämän eriarvoistavan ajatuskulkunsa äänekkäästi ilmi omissa puheissaan ja mielipiteissään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe