Etsin suomalaisia mieskäännynnäisiä vastaamaan graduuni

Anonyymi

Hei!

Olen Sanna Jonninen, yhteiskuntatieteiden opiskelija Tampereen yliopistosta ja teen pro gradu -tutkielmaa aiheenani islamiin kääntyneet valtaväestöön kuuluvat miehet. Tutkimukseni tavoitteena on laajentaa käsitystä muslimeista ja islamista sekä nostaa uusia ääniä tutkimuskentälle. Ulkopuolelta katsottuna muslimien sisällä ei usein kyetä näkemään erilaisia variaatioita; muslimin stereotypia esimerkiksi harvoin sisältää länsimaalaisen miehen olemuksen. Vastaajilla olisi
mahdollisuus olla mukana monipuolistamassa muslimeista annettua kuvaa ja vähentämässä ennakkoluuloja. Uskon, että tieto lisää ymmärrystä ja tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa lisää tietoa muslimeista, heidän omilla sanoillaan kerrottuna. Tutkimuksen ohjaajana toimii sosiaaliantropologian professori Laura Huttunen ([email protected]).

Nyt siis pyytäisinkin teiltä apua. Etsin kaikenikäisiä valtaväestöön kuuluvia miehiä, jotka ovatkääntyneet islamiin ja halukkaita kertomaan siitä kirjoittamalla. Kääntyminen voi olla tapahtunut äskettäin tai vuosia sitten. Pyytäisin teitä kirjoittamaan vapaasti ajatuksianne ja kokemuksianne. Voitte esimerkiksi pohtia seuraavia kysymyksiä: Millainen on teidän kääntymisenne tarina; mistä se alkoi? Millaista roolia kääntyminen esittää elämänne kulussa? Koetteko sen olleen käänteentekevä hetki? Millä tavoin? Mitä uskonto merkitsi teille ennen kääntymistä? Entä sen jälkeen? Millainen elämäntilanteenne oli? Luitteko mahdollisesti uskonnollista kirjallisuutta? Miten valitsitte islamin
suuntauksen, johon liityitte? Käytättekö itse termiä ”kääntyminen” vai ”palaaminen”? Erityisesti minua kiinnostaa mahdollinen suuntauksen valinta sekä uskonnollisen aineiston käyttö.

Olen itse kantasuomalainen nainen ja agnostikko, jota kiehtoo uskonnot sekä niiden vaikutus ihmisiin. Pääaineeni yliopistossa on sosiaaliantropologia, jossa tutkitaan erilaisten ihmisyhteisöjen sosiaalista ja kulttuurista moninaisuutta. Lisäksi olen opiskellut muun muassa teologiaa sekä teemakursseja liittyen islamiin. Minua kiinnostaa, miten uskonto saa roolin ihmisen elämässä ja
kääntymisessä asia konkretisoituu mielenkiintoisesti.

Tutkimuksestani ei tule ilmi kenenkään oikeaa henkilöllisyyttä vaan muutan kaikki nimet, ellei vastaaja itse halua esiintyä omalla nimellään. Keskustelen myös vastaajien kanssa muista mahdollisista henkilöllisyyden paljastavista yksityiskohdista ennen tutkimuksen julkaisua. Lähetän valmiin pro gradu -työn kaikille vastaajille, kunhan se valmistuu, arviolta keväällä 2022. Säilytän
tekstejänne huolellisesti eikä niitä pääse minun lisäkseni lukemaan kukaan muu. Tutkimuksen valmistuttua tuhoan tekstit.

Vastaan mielelläni kysymyksiinne tutkimuksesta. Tekstit ja mahdolliset kysymykset voi lähettää minulle osoitteeseen [email protected]. Toivon saavani aineistona käyttämäni tekstit kerättyä huhtikuun puoliväliin (12.4.) mennessä.

Tuhannet kiitokset avustanne!

Ystävällisin terveisin,
Sanna Jonninen
Tampereen yliopisto
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

2

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Katseles entistä historiaa ja varoituksia, netti on pullollaan niitä, mitäs luulet muuta löytämäs mitä näistä jo on kerrottu

• Anonyymi

Edelleen patriarkaaliset muslimimiehet kannattavat ja suorastaan vaalivat kapeita ja rajoittavia sukupuolirooleja sekä ylläpitävät ja vahvistavat haitallisia sukupuolistereotypioita toistuvasti viljellyillä ahdasmielisillä näkemyksillään ja muka hauskoilla, ”harmittomaksi huumoriksi” verhoilluilla letkautuksillaan
      – pitävät miessukupuolta naissukupuolta arvokkaampana ja noteerattavampana ja miesten kaikkea toimintaa yhteiskunnassa naisten tekoja, suorituksia ja saavutuksia tärkeämpänä ja merkityksellisempänä tuoden tämän eriarvoistavan ajatuskulkunsa äänekkäästi ilmi omissa puheissaan ja mielipiteissään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      80
      6602
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      148
      6147
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      501
      3976
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      125
      2433
    5. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      42
      1569
    6. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      423
      1477
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      74
      1285
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      47
      1115
    9. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      63
      1098
    10. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      30
      1080
    Aihe