Mitä veneen päälliköltä oikeasti vaaditaan - ei paljon mitään

Anonyymi

Trafin mukaan: Veneen päällikkö voi olla kuka tahansa, jolla on riittävä ikä, kyky ja taito veneilyyn sekä vastuullisen veneilijän asenne.

Sanomattakin on selvää, että Trafi pistää taas omiaan ja oikoo mutkia. Vain Trafi vaatii vaatii vastuullisen veneilijän asennetta. Laki ei sitä vaadi eikä viranomaiset saa sitä tarkastaa. Laki ei vaadi päälliköltä edes ikää eikä kykyä mihinkään.

Vesiliikennelaki sanoo, että vesikulkuneuvoa saa kuljettaa, ohjailla tai hallita vain henkilö, jolla on olosuhteisiin nähden tarvittava ikä, kyky ja taito vesikulkuneuvon hallitsemiseksi.

Se on aika hyvin sanottu, mutta tuossa ei ole sanallakaan mainittu mitään päälliköstä vaan ainoastaan kuljettamisesta, ohjailemisesta ja hallitsemisesta.

Viranomaiset eivät saa tarkastaa mitä vaan ja sitä, mitä ne eivät saa tarkastaa, ei käytännössä ole olemassa - kuin ehkä raastuvassa.

Vesiliikennettä valvova henkilö saa tarkastaa vesikulkuneuvon rakenteen, varusteet, kunnon ja asiakirjat sekä vesikulkuneuvon ja sen moottorin yksilöintitiedot sekä tarkastaa vesikulkuneuvon päällikön ja kuljettajan kyvyn, iän, taidon ja tarvittavan pätevyyden.

Tässkään pykälässä ei vaadita päälliköltä yhtään mitään. Sen voi tarkastaa ja todeta sen olevan niin ympäripäissään ettei tiedä kuka on. Kuljettajalta voikin sitten tarkastaa ikää ja kykyä ym.

Veneen päälliköllä on paljon vastuita ja velvollisuuksia, mutta siltä ei vaadita kuin pulssi - ja sitäkään ei erikseen missään mainita.

54

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täh? Veneilee jos haluaa. Oletko joku venekyttääjä? Sarjakyttääjä?

      • Anonyymi

        Olis hyvä, jo päällikkö olisi edes syyntakeinen ihan vain siksi, että sillä on paljon vastuita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olis hyvä, jo päällikkö olisi edes syyntakeinen ihan vain siksi, että sillä on paljon vastuita.

        Siinähän sanotaan että on "riittävä ikä, kyky ". Mitä muuta pitäisi vaatia esim. soutuveneen päälliköltä,


    • Anonyymi

      Miten itse näet asian? Pitäisikö veneen päälliköllä olla jokin muodollinen pätevyys tai koulutus, esim diplomi-insinööri, kokki tai rannikkolaivurin paperit? Mitä yritän postauksellasi sanoa?

      • Anonyymi

        Aloitetaan vaikka sillä, että on ihminen. Epäselvissä tapauksissa päälliköksi katsotaan omistaja ja voihan joku testamentata veneen vaikka kissalle.

        Sitten olisi hyvä olla täysikäinen ja oikeustoimikelpoinen.

        Päällikön pitäisi olla myös aluksessa mukana ja sen verran tajuissaan, että voi käytännössä valvoa sitä, mitä on tapahtumassa.


    • Anonyymi

      "Vesiliikennettä valvova henkilö saa tarkastaa vesikulkuneuvon rakenteen, varusteet, kunnon ja asiakirjat sekä vesikulkuneuvon ja sen moottorin yksilöintitiedot sekä tarkastaa vesikulkuneuvon päällikön ja kuljettajan kyvyn, iän, taidon ja tarvittavan pätevyyden."

      Niin? Mikä tuossa on pielessä tai epäselvää? Eikö toi riitä? Jos kaikki nuo on kunnossa, niin mitä vielä pitäisi olla?

      • Anonyymi

        Katsos, kun päällikön kyvyille, iälle, taidoille tai pätevyydelle ei ole mitään lakiin perustuvia vaatimuksia.

        Koska epäselvissä tapauksissa päälliköksi katsotaan omistaja, päällikko voi olla kissa tai kultakala. Myös muu elollinen käy, mahdollisesti myös eloton koska ilmeisesti joissain maissa myös esineellä voi olla omaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsos, kun päällikön kyvyille, iälle, taidoille tai pätevyydelle ei ole mitään lakiin perustuvia vaatimuksia.

        Koska epäselvissä tapauksissa päälliköksi katsotaan omistaja, päällikko voi olla kissa tai kultakala. Myös muu elollinen käy, mahdollisesti myös eloton koska ilmeisesti joissain maissa myös esineellä voi olla omaisuutta.

        Tällä kissalla saattaa olla vene

        https://www.pri.org/stories/2011-12-12/tommaso-italian-cat-inherits-13-million-owner-maria-assunta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsos, kun päällikön kyvyille, iälle, taidoille tai pätevyydelle ei ole mitään lakiin perustuvia vaatimuksia.

        Koska epäselvissä tapauksissa päälliköksi katsotaan omistaja, päällikko voi olla kissa tai kultakala. Myös muu elollinen käy, mahdollisesti myös eloton koska ilmeisesti joissain maissa myös esineellä voi olla omaisuutta.

        Kaikenlaista on näillä sivuilla joutunut lukemaan veneilyotsikolla. Mielestäni kuitenkin nämä eläin- ym väitökset tässä ketjussa edustavat suurinta hulluutta koskaan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikenlaista on näillä sivuilla joutunut lukemaan veneilyotsikolla. Mielestäni kuitenkin nämä eläin- ym väitökset tässä ketjussa edustavat suurinta hulluutta koskaan.

        Joku voisi väittää, että laissa on porsaanreikä tai ainakin kissanluukku. Minä en.

        Laki selkeyttää aluksen päällikkyyttä siinä määrin kuin suomalainen asiantuntemus kykenee ja eduskunta taitaa. Olihan päällikkyys kaikkein tärkein teema ja syy lain uudistamiseen.

        Miten meni omasta mielestä :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneen voi omistaa myös yritys Se ei ole harvinaista.
        Jos omistusta on hallintarekisterissä, niin yrityksen omistus voi olla tyystin tuntematon.

        Epäselvissä tilanteissa yritys on lain mukaan päällikkö.

        No jopas jotakin!
        Veneen päällikkö on aina henkilö. Veneen ollessa kulussa on päällikön myös oltava mukana veneessä. Ns. oikeushenkilöt kuten yritykset, r-yhdistykset ja muut poppoot jotka ovat rekisteröityjä johonkin viralliseen rekisteriin voivat tietysti omistaa veneen siinä kuin muutakin omaisuutta. Vaikea on kuitenkin normaalilla järjellä kuvitella miten kulussa olevan veneen päällikkönä toimii jokin em. yhteisö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jopas jotakin!
        Veneen päällikkö on aina henkilö. Veneen ollessa kulussa on päällikön myös oltava mukana veneessä. Ns. oikeushenkilöt kuten yritykset, r-yhdistykset ja muut poppoot jotka ovat rekisteröityjä johonkin viralliseen rekisteriin voivat tietysti omistaa veneen siinä kuin muutakin omaisuutta. Vaikea on kuitenkin normaalilla järjellä kuvitella miten kulussa olevan veneen päällikkönä toimii jokin em. yhteisö.

        Jaaha.
        Ymmärrän, että tuo olisi johdonmukaista, mutta laissa ei vaadita mitään noista sinun päätelmistäsi. Ja se, mikä ei ole laissa, ei ole vaatimus.

        Viranomaisilla on oikeus tarkastaa veneen päällikkö. Millä tavalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaha.
        Ymmärrän, että tuo olisi johdonmukaista, mutta laissa ei vaadita mitään noista sinun päätelmistäsi. Ja se, mikä ei ole laissa, ei ole vaatimus.

        Viranomaisilla on oikeus tarkastaa veneen päällikkö. Millä tavalla?

        Noh, jos ei sitä tarkastamista ole laissa mitenkään rajattu, niin kumihanskat käteen ja liukkaria sormiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh, jos ei sitä tarkastamista ole laissa mitenkään rajattu, niin kumihanskat käteen ja liukkaria sormiin...

        Kissan kanssa on parempi, että käyttää pakdumpia hanskoja.


    • Anonyymi

      Päälliköllä tarvitsee trafin mukaan olla riittävä ikä.
      Mikä se ikä on?

      Vai onko sitä koska laissa ei lue ikävaatimusta.

      • Anonyymi

        Ei vai? Eikös 15v ole minimi rekisteröidyn ts. yli 20 hv tai yli 5,5 metriä pitkän veneen kuljettamiseen?

        Vai olenko ymärtänyt jotakin väärin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vai? Eikös 15v ole minimi rekisteröidyn ts. yli 20 hv tai yli 5,5 metriä pitkän veneen kuljettamiseen?

        Vai olenko ymärtänyt jotakin väärin?

        Kuljettajalle on juuri nuo vaatimukset. Päällikölle en ole löytänyt mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettajalle on juuri nuo vaatimukset. Päällikölle en ole löytänyt mitään.

        Esityksessä kirjoitetaan näin:
        Päällikkönä pidettäisiin kuljettajaa, käyttäjää tai muuta henkilöä, joka tosiasiallisesti ohjailisi tai hallitsisi vesikulkuneuvoa. Jos päällikkyydestä olisi epäselvyyttä, olisi päällikön vastuu viime sijassa vesikulkuneuvon omistajalla tai haltijalla. Omistajalla tai haltijalla ei kuitenkaan olisi vastuuta, jos hän ei voisi itse tosiasiallisesti vaikuttaa tekoon tai laiminlyöntiin.

        Jos päällikkö on kuljettaja, niin kuljettajan ominaisuudessa sille on vaatimukset.

        Jos kuljettaja ei ole päällikkö ja päällikkyysestä on epäselvyyttä, päällikön vastuun kantaa viime kädessä omistaja, joka voi olla vaikka kissa.

        Kissa ei kuitenkaan voi tosiasiallisesti vaikuttaa asioihin, joten kissalla ei ole vastuuta. Se on siis päällikkö ilman vastuuta. Sama pätee varmaan, jos omistaja on lapsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esityksessä kirjoitetaan näin:
        Päällikkönä pidettäisiin kuljettajaa, käyttäjää tai muuta henkilöä, joka tosiasiallisesti ohjailisi tai hallitsisi vesikulkuneuvoa. Jos päällikkyydestä olisi epäselvyyttä, olisi päällikön vastuu viime sijassa vesikulkuneuvon omistajalla tai haltijalla. Omistajalla tai haltijalla ei kuitenkaan olisi vastuuta, jos hän ei voisi itse tosiasiallisesti vaikuttaa tekoon tai laiminlyöntiin.

        Jos päällikkö on kuljettaja, niin kuljettajan ominaisuudessa sille on vaatimukset.

        Jos kuljettaja ei ole päällikkö ja päällikkyysestä on epäselvyyttä, päällikön vastuun kantaa viime kädessä omistaja, joka voi olla vaikka kissa.

        Kissa ei kuitenkaan voi tosiasiallisesti vaikuttaa asioihin, joten kissalla ei ole vastuuta. Se on siis päällikkö ilman vastuuta. Sama pätee varmaan, jos omistaja on lapsi.

        Päällikkönä pidettäisiin henkilöä, kissa ei ole henkilö. Eläinten mahdollisuudesta omistaa mitä tahansa omaisuutta Suomessa säädetään muissa kuin merenkulun säädöksissä. Tiedoksi, sellaista mahdollisuutta ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päällikkönä pidettäisiin henkilöä, kissa ei ole henkilö. Eläinten mahdollisuudesta omistaa mitä tahansa omaisuutta Suomessa säädetään muissa kuin merenkulun säädöksissä. Tiedoksi, sellaista mahdollisuutta ei ole.

        Suomessa ei ole, muttei veneen tarvitse olla suomalainen.
        Lapsi taas voi olla suomalainen ja henkilö, jos se on ihmislapsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päällikkönä pidettäisiin henkilöä, kissa ei ole henkilö. Eläinten mahdollisuudesta omistaa mitä tahansa omaisuutta Suomessa säädetään muissa kuin merenkulun säädöksissä. Tiedoksi, sellaista mahdollisuutta ei ole.

        Jos kissa ostaa luottokortilla veneen, niin kenen vene se sitten on?
        Voihan se myös maksaa verkkomaksulla tai laskulla.

        Kissakin voi olla suomalainen ja tavallaan kaikki kissat ovat suomalaisia niin halutessaan, koska kissoilla ei ole virallista kansallisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kissa ostaa luottokortilla veneen, niin kenen vene se sitten on?
        Voihan se myös maksaa verkkomaksulla tai laskulla.

        Kissakin voi olla suomalainen ja tavallaan kaikki kissat ovat suomalaisia niin halutessaan, koska kissoilla ei ole virallista kansallisuutta.

        Tämähän on ihan ihme keskustelu. Miten kissalle myönnetään luottokortti?

        "Riittävä ikä" nyt alkajaisiksi tarkoittaa täysi-ikäisyyttä ja, että ei ole holhouksen alainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän on ihan ihme keskustelu. Miten kissalle myönnetään luottokortti?

        "Riittävä ikä" nyt alkajaisiksi tarkoittaa täysi-ikäisyyttä ja, että ei ole holhouksen alainen.

        Ai, eikä riittävä ikä voisi olla 15v, jolloin on lain mukaan jo vastuussa teoistaan?

        On ihana, että on varmoja mielipiteitä, mutta voitko laittaa enemmän kuin sinun henkilökohtaisen näkemyyksesi?
        Ei sillä ettetkö voi olla oikeassa, mutta mielipide on kuin persreikä, kaikilla on sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän on ihan ihme keskustelu. Miten kissalle myönnetään luottokortti?

        "Riittävä ikä" nyt alkajaisiksi tarkoittaa täysi-ikäisyyttä ja, että ei ole holhouksen alainen.

        Ihan varmasti löytyy maita, joissa puolikenkäkin voi saada luottokortin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, eikä riittävä ikä voisi olla 15v, jolloin on lain mukaan jo vastuussa teoistaan?

        On ihana, että on varmoja mielipiteitä, mutta voitko laittaa enemmän kuin sinun henkilökohtaisen näkemyyksesi?
        Ei sillä ettetkö voi olla oikeassa, mutta mielipide on kuin persreikä, kaikilla on sellainen.

        Ei ole laittaa enempää, sori.

        Jos noin janoat tietoa, niin miksi et kysy Traficomista? Vai eikö kantti riitä näsäviisastella viranomaisille?

        Tsemppiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan varmasti löytyy maita, joissa puolikenkäkin voi saada luottokortin

        Ja mitä sitten? Me olemme Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, eikä riittävä ikä voisi olla 15v, jolloin on lain mukaan jo vastuussa teoistaan?

        On ihana, että on varmoja mielipiteitä, mutta voitko laittaa enemmän kuin sinun henkilökohtaisen näkemyyksesi?
        Ei sillä ettetkö voi olla oikeassa, mutta mielipide on kuin persreikä, kaikilla on sellainen.

        Useimmilla se persreikä kuitenkin on ihan toimiva. Mielipiteet ei niinkään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä sitten? Me olemme Suomessa.

        Kaikki veneet ja omistajat eivät ole. Jos se kissa on saanut perinnön Italiasta, niin sillä on omaisuutta. Ei sitä omaisuutta voi viedä siltä pois millään koska kissalla ei ole kansalaisuutta ja vaikka olisikin, se ei ole verovelvollinen.

        Mutta jos puhutaan lapsesta, niin se voi ihan hyvin omistaa veneen tai useampiakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole laittaa enempää, sori.

        Jos noin janoat tietoa, niin miksi et kysy Traficomista? Vai eikö kantti riitä näsäviisastella viranomaisille?

        Tsemppiä!

        Kestää, mutta kun ne kirjoittaa, että päälliköltä vaaditaan mm. "vastuullinen asenne", niin ei ole mitään syytä uskoa, että ne olisi perehtyneet lakiin edes sitä, minkä tämä palsta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestää, mutta kun ne kirjoittaa, että päälliköltä vaaditaan mm. "vastuullinen asenne", niin ei ole mitään syytä uskoa, että ne olisi perehtyneet lakiin edes sitä, minkä tämä palsta.

        No, mikä sun ongelma on? Olet kissa? Olet lapsi? Muuten vaan vajaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestää, mutta kun ne kirjoittaa, että päälliköltä vaaditaan mm. "vastuullinen asenne", niin ei ole mitään syytä uskoa, että ne olisi perehtyneet lakiin edes sitä, minkä tämä palsta.

        Keitä ovat ne? Huikeeta, salaliittoko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keitä ovat ne? Huikeeta, salaliittoko?

        Kelaa alkuun ja katso, mitä trafin sivuilta löytyy vaatimuksina ja hämmästy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, mikä sun ongelma on? Olet kissa? Olet lapsi? Muuten vaan vajaa?

        Se päivä kuukaudesta?


    • Anonyymi

      Päälikön taito,yms tarkastetaan oikeudessa vasta sitten, kun jotakin on tapahtunut, ei ennakkoon.
      Tiedän päällikön ( istui humalassa kyydissä), joka sai sakot 'ruorijuoppoudesta', kun venettä kuljattanut selvä henkilö sanoi ratsiassa, että ei ole koskaan aiemmin ajanut moottorivenettä.

      • Anonyymi

        Tai sitten valehtelet.


      • Anonyymi

        Ei sitä sitten enää tarkasteta kun jotain on jo tapahtunut. Siinä vaiheessa tiedetään jo ettei taidot riittäneet.

        Tiedän tapauksen jossa selvittiin sakoitta kun yli satakiloista äijää kutsuttiin koiraksi kun oli vaan kymmenkiloisen koiran kelluntaliivit tarjolla ja veneessä liikaa väkeä. Ei se tarkoita, että mentiin pykälien mukaan.


    • Anonyymi

      Voi siskot ja veljet. Kunpa se veneajokortti saataisiin tällä tuhatluvulla Suomeenkin, niin laiturijuristin ongelma päällikkyydesta ratkeaisi!

      Laitetaan kortin saamiselle kriteerit ja sen jälkeen kirjoitetaan oikein lakiin, että päälliköllä pitää olla veneajokortti.

      Helan gick redan ...

      • Anonyymi

        Ei siitä ole apua päällikön tapauksessa. Kuljettajalla sen kortin pitäisi silloin ola ja kuljettajan vaatimukset ovat jo nyt selkeät.

        Sinäkin luulit, että päällikkö on kuljettaja. Se voi olla ja usein varmaan onkin, mutta lain mukaan ei tarvitse olla niin.


    • Anonyymi

      Se "asenne" on tietysti Traficomin ylimääräinen (ja typerä) lisäys, mutta ei varsinaisesti lainvastainen.
      Muutoin avaus on joko vitsi tai sitten aloittaja on täysin mitään lainsäädännöstä ymmärtämätön henkilö.

      Aloitetaan tuosta "kissateoriasta": laki sanoo selvästi, että aluksen päällikkö on HENKILÖ. Toisin sanoen ihminen ("henkilö" tarkoittaa aina luonnollista henkilöä, ei oikeushenkilöä, ellei toisin nimenomaisesti säädetä).

      Alle 24-metrisessä huviveneessä ainoa yksiselitteinen vaatimus on tietysti se 15 vuoden ikä rekisteröidyn veneen päällikölle. Muut ovat tulkintakysymyksiä, mutta esimerkiksi tuo ylempänä kerrottu, että ruorihenkilö kertoi olevansa täysin osaamaton ja siksi päälliköksi katsottiin toinen henkilö, jota sakotettiin ruorijuopumuksesta, on täysin uskottava ja pykälien mukainen.

      • Anonyymi

        Eikö alle 15 vuotias ole henkilö?

        Ja jos veneessä olevista ihmisistä kaikki kieltävät olevansa päälliikö (tai yhtä hyvin kaikki sanovat olevansa päälliköitä), niin tapaus on epäselvä.

        Silloin päällikkö on omistaja (sanoo laki) ja jos omistaja ei ole mukana veneessä, hän ei voi olla vastuussa - mutta voi silti olla päällkkö koska laki niin määrää.


    • Anonyymi

      Veneilykauden lähestyessä alkaa taas näillä palstoilla väittely uuden veneliikennelain mukaisesta päällikön määritelmästä ja vastuista. Päällikkö voi joidenkin kommenttien mukaan olla kuka tahansa ja missä kunnossa tahansa. Tuo ei varmaan pidä paikkaansa. En suosittele testaamaan lain rajoja ja veneen luovuttamista kuljetettavaksi kotisatamaan tai mökille esim. alle 15 vuotiaalle, jos ” päällikkö ” jää jatkamaan iltaa terassille tai nukkuu päissään keulahytissä. Asiasta tulee todennäköisesti tulevina veneilykausina myös oikeuden päätöksiä. Vaikka uudessa laissa ei tarkasti määritellä päällikön taitoa tai osaamista ko. asioissa, on se kuitenkin sanottu laissa mielestäni riittävän selvästi. Epäselvissä tapauksissa laki, joka on n. 50 sivuinen paketti luetaan ja tulkitaan viimeistää oikeudessa kokonaan.

      • Anonyymi

        Siitä 50-sivuisesta paketista ei ole paljoa apua koska 49 sivua ei koske päällikköä.

        Trafin mukaan päällikkö voi olla kuka tahansa kunhan asenne on kohdallaan. Laki taas ei tunne asenne-käsitettä ollenkaan.

        Minusta tuntuu vahvasti, että lähes kaikki sekoittavat päällikön ja kuljettajan keskenään. Lähes poikkeuksetta, kun päällikön vaatimuksista puhutaan joku lukee laista vaatimukset, jotka koskevat kuljettajaa ja on vielä ylpeä siitä.

        Päälliköstä sanotaan laissa erittäin vähän. Ehkä siksi myös Trafi on laittanut omia lisäyksiään - tosin ilman lain antamaa uskottavuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä 50-sivuisesta paketista ei ole paljoa apua koska 49 sivua ei koske päällikköä.

        Trafin mukaan päällikkö voi olla kuka tahansa kunhan asenne on kohdallaan. Laki taas ei tunne asenne-käsitettä ollenkaan.

        Minusta tuntuu vahvasti, että lähes kaikki sekoittavat päällikön ja kuljettajan keskenään. Lähes poikkeuksetta, kun päällikön vaatimuksista puhutaan joku lukee laista vaatimukset, jotka koskevat kuljettajaa ja on vielä ylpeä siitä.

        Päälliköstä sanotaan laissa erittäin vähän. Ehkä siksi myös Trafi on laittanut omia lisäyksiään - tosin ilman lain antamaa uskottavuutta.

        Kerro nyt jo mitä ehdotat ratkaisuksi tähän (sinun) ongelmaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro nyt jo mitä ehdotat ratkaisuksi tähän (sinun) ongelmaan!

        Kun kerran päälliköltä vaaditaan paljon, häneltä voisi edellyttää riittävää ikää, kykyä ja osaamista vastuiden täyttämiseen, oikeustoimikelpoisuutta ja fyysistä läsnäoloa aluksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä 50-sivuisesta paketista ei ole paljoa apua koska 49 sivua ei koske päällikköä.

        Trafin mukaan päällikkö voi olla kuka tahansa kunhan asenne on kohdallaan. Laki taas ei tunne asenne-käsitettä ollenkaan.

        Minusta tuntuu vahvasti, että lähes kaikki sekoittavat päällikön ja kuljettajan keskenään. Lähes poikkeuksetta, kun päällikön vaatimuksista puhutaan joku lukee laista vaatimukset, jotka koskevat kuljettajaa ja on vielä ylpeä siitä.

        Päälliköstä sanotaan laissa erittäin vähän. Ehkä siksi myös Trafi on laittanut omia lisäyksiään - tosin ilman lain antamaa uskottavuutta.

        Uskottavuus tulee lain valmisteluista. Niihin tukeudutaan jos lain tulkinta on liian vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kerran päälliköltä vaaditaan paljon, häneltä voisi edellyttää riittävää ikää, kykyä ja osaamista vastuiden täyttämiseen, oikeustoimikelpoisuutta ja fyysistä läsnäoloa aluksella.

        Noitako ei jo edellytetä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noitako ei jo edellytetä?

        Kun kuljettajan kohdalle on osattu laittaa lista vaatimuksia, niin ei vaatimuksia ole vahingossa jätetty pois päällikön kohdalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kuljettajan kohdalle on osattu laittaa lista vaatimuksia, niin ei vaatimuksia ole vahingossa jätetty pois päällikön kohdalta.

        Kuljettajan vaatimukset tulee vanhasta laista, ja uusi laki on yhtä suurta vahinkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettajan vaatimukset tulee vanhasta laista, ja uusi laki on yhtä suurta vahinkoa.

        Yhtäkaikki kuljettajan vaatimukset OVAT uudessa laissa.

        Huvittaa, että uusi laki tehtiin erityisesti siksi, että päällikön roolia saadaan selväksi. Ehkä se siinä onnistui, mutta jos päällikölle ei asetea muut avaatimusta kuin ,että voi olla kuka vaan (Trafin ohjeista), niin ei se eiitä hirveästi selkene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtäkaikki kuljettajan vaatimukset OVAT uudessa laissa.

        Huvittaa, että uusi laki tehtiin erityisesti siksi, että päällikön roolia saadaan selväksi. Ehkä se siinä onnistui, mutta jos päällikölle ei asetea muut avaatimusta kuin ,että voi olla kuka vaan (Trafin ohjeista), niin ei se eiitä hirveästi selkene.

        Eh... oisko jo aika pistää se korkki kiinni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtäkaikki kuljettajan vaatimukset OVAT uudessa laissa.

        Huvittaa, että uusi laki tehtiin erityisesti siksi, että päällikön roolia saadaan selväksi. Ehkä se siinä onnistui, mutta jos päällikölle ei asetea muut avaatimusta kuin ,että voi olla kuka vaan (Trafin ohjeista), niin ei se eiitä hirveästi selkene.

        Niin ovat, koska ne on sinne kopioitu. Vahingossa ne on jätetty pois päällikön kohdalta. Luultiin, että osattaisiin lain säätäminen paremmin kuin edeltäjät, mutta ei osattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eh... oisko jo aika pistää se korkki kiinni?

        Sä tunnet itse omat rajasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ovat, koska ne on sinne kopioitu. Vahingossa ne on jätetty pois päällikön kohdalta. Luultiin, että osattaisiin lain säätäminen paremmin kuin edeltäjät, mutta ei osattu.

        Meillä on juuri niin hyvä eduskunta kuin minkä olemme äänestäneet.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe