Irtoaako ihmisestä vain rajallinen määrä välittämistä ?

Anonyymi

Koronapandemian alussa apua tarjottiin monelta taholta, niin yhteiskunnan kuin yksityisten. "Yhteiskunta" soitti kotiin ja oli päivystävä "yhteiskunnan" numero, jos apua tarvitsee ja yksinäisyyteenkin sai ihan vain rupatella. Kerrostalon ala-aulan ilmoitustaululla oli useita lappuja, "jos tarvitset kauppa-apua tms. ota yhteys". Se oli hienoa, mutta se kaikki loppui aika pian.

Viime kesään mennessä 70 henkilöt vapautuivat "karanteenista". Avuntarvitsijoita on vieläkin ja aina, vaikkei ole pandemiaakaan.

Toivottavasti kaikki avuntarvitsijat ovat saaneet asiansa järjestymään viikko viikolta, kuukausi kuukaudelta eikä heitä ole unohdettu.
Onko välittäminen hiipunut normaaliin "välinpitämättömyyteen" ?
Irtoaako ihmisestä vain rajallinen määrä välittämistä ?

37

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näyttää siltä, että Sisilia ja Islanti ovat tuhonneet.
      Viher-pipertäjä hallituksemme ilmasto-tavoitteet vähintään tuhanneksi vuodeksi.
      Mistähän kansamme veron-maksajat voivat vaatia korvauksia?
      Voisikohan saada jokusen tonnin Euroissa, ajaessaan omalla Bensa-Autollaan.
      Itse ostamallaan Sähkö-Polku-Pyörällä.
      Niin kuin turhuuksiin jaettujen Verojen tukena.

      H.

    • Anonyymi

      Eikö muka ole pandemiaa?

    • Anonyymi

      Vuosi sitten tosiaan oli tarjolla jos jonkinlaista apua, ilmoiteltiin kauppakäynteihin palvelua ym.
      Nyt ei kukaan välitä mitään, tuntuu olevan "hoitakoon jokainen itsensä" tyyli.
      Seurakunnasta soitettiin ja luvattiin ottaa yhteyttä, ei ole kuulunut mitään.

    • Anonyymi

      Kauppa tuo ruuat kotia jos itsellä vaikeuksia, netin käyttöön löytyy apua jos älyää pyytää, mistä vielä puute ?

    • Anonyymi

      Ei ihmisestä irtoa muuta kuin hilsettä ja kuolleita ihosoluja.
      Joskus voi irrota hammaskin.
      Ja hiukset.
      Sekä varpaankynsi, sylkeä, kuonaa ja virtsakivet.

      Onpas pahus irtonaista...

    • Facessa seuraan keisiä, jossa syöpään kuolemaa tekevä henkilö on vienyt leppoisan kesämökkiporukan iloiset kuulumiset itsensä ja sairautensa ympärille. Nyt osa ryhmän jäsenistä on saanut tarpeekseen päiväisistä, sairauden etenemisen kertomuksista. Välittämisen raja hämärtyy. Osa taas kannustaa omilla huoli-aloituksillaan sairasta, miksi sitä en ymmärrä. Nyt luin, että sairas itse on vihdoin tajunnut, että osa ryhmäläisistä ei halua hänen posttauksia, mutta sitten on nämä välittäjät he jatkavat. Faceryhmän tarkoitus on aivan muuta kuin syöpäsairauden setvimistä. Iloinen kesämökkiläisten ryhmä on varpaillaan, tuntuu, että pelko kertoa omista iloisista asioista on väärin.

      Eli välittämisen rajat ovat rajalliset. Myötäelämisellä on rajansa. Omille tunteille on asetettava myös rajat.

      Niin miksi välittäisimme, jos lopputuloksena itselle jää paha mieli.

      • Anonyymi

        Korppis oliko niin että teillä siellä oli polttava tarve kertoa omasta onnestanne ja sen monipuolisesta etsinnästä kuuroille korville maksoi mitä maksoi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Korppis oliko niin että teillä siellä oli polttava tarve kertoa omasta onnestanne ja sen monipuolisesta etsinnästä kuuroille korville maksoi mitä maksoi

        En kirjoiele aktiivisti ryhmään.


    • Anonyymi

      Inhimillinen, kehittynyt ja järkevä ihminen ymmärtää aina vakavaa sairautta
      potevaa ihmistä.
      Myötätunnottomuus muilta on siinä tilanteessa pahinta mitä olla voi.
      Sairas tarvitsee tukea, rohkaisua ja toivoa.

    • Anonyymi

      Face-ryhmässä pitäisi siis savikasoja vain ihailla ?

      • Anonyymi

        Korppiksen hyökkäävä, epäinhimillimen käytös Suomi24:n syöpäryhmässä muistetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korppiksen hyökkäävä, epäinhimillimen käytös Suomi24:n syöpäryhmässä muistetaan.

        Ei kai...
        Sellainen lämmin, myötätuntoinen, hyväsydäminen, avulias ja kaikille hyvää haluava hauras vanhusraukka?

        Olet jotenkin ymmärtänyt aivan väärin hänen tarkoitusperänsä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korppiksen hyökkäävä, epäinhimillimen käytös Suomi24:n syöpäryhmässä muistetaan.

        Moi lusiina 🤣


    • Nyt kävi siili-nimimerkille köpelösti. Johan olen usein kirjoittanut pyhästä kolmiyhteydestä siili/leski/kristiina. Pitkään olen ollut mainitsematta siilen nimimerkkiä, mutta hänen vahva läsnäolonsa olen aistinut. Onhan hän siirtynyt tänne ikäistensä pariin. Siili kirjoittaa nimimerkillään sut siististi, mutta puskista lentää paskaa. Siili kirjoitti Lusiina nimimerkillä 12-vuotta sitten syöpäpotilaat palstalla. En ollut hänen kanssaan missään tekemisissä noihin aikoihin, koska hän kirjoitti syöpäsairaan omaisena. Keskustelin itse rintasyöpäpotilaiden ja muutaman sisäelisyöpää sairastavan kanssa. kanssa.

      Siili on Suomi24 palstojen paras valehtelija.

      • Ps. Korppis nimimerkin otin paljon myöhemmin käyttöön. Joskus siirtyessäni plus 60-palstalla. Rintasyöpäpalstalla kirjoitin korpikirjailijana, joka oli ainut nimimerkkini.


      • Anonyymi

        Kyllä se on ihan aloittelija sinuun verrattuna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on ihan aloittelija sinuun verrattuna.

        Kyllä hän on aloittelija inhimillisyydessä alimmalla portaalla. Jospa hän nousisi, mutta en usko, että pääsee ilkeästä luonteestaan eroon. Onhan hänella vahva suojelija, anojen jumalatar. Siili taas on suojelijan uskollinen vahva fanittaja😊


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kyllä hän on aloittelija inhimillisyydessä alimmalla portaalla. Jospa hän nousisi, mutta en usko, että pääsee ilkeästä luonteestaan eroon. Onhan hänella vahva suojelija, anojen jumalatar. Siili taas on suojelijan uskollinen vahva fanittaja😊

        Tarkoitin, että hän on valehtelijana aloittelija sinuun verrattuna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin, että hän on valehtelijana aloittelija sinuun verrattuna.

        Jos haluat minua valheista syyttää kerro totuus valheesta minkä olen kertonut?

        Odotan mielenkiinnolla.


      • korppis kirjoitti:

        Jos haluat minua valheista syyttää kerro totuus valheesta minkä olen kertonut?

        Odotan mielenkiinnolla.

        No, jospa sinä aamuun mennessä muistat tai jos et niin kuten tapanasi on valehtele.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Ps. Korppis nimimerkin otin paljon myöhemmin käyttöön. Joskus siirtyessäni plus 60-palstalla. Rintasyöpäpalstalla kirjoitin korpikirjailijana, joka oli ainut nimimerkkini.

        eikös se ollut Jenni - tai jotain...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikös se ollut Jenni - tai jotain...

        Siis mikä?

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mikä?

        Korppis

        Siis mikä?

        - Nelly62


      • Anonyymi

        "kolmiyhteydestä siili/leski/kristiina."

        Voistko hieman valaista, kuinka nämä nimmarit ovat sinua loukanneet ja muistele samalla, kuinka olet heitä itse loukannut?

        Nyt vain sitä rehellisyyttä, mistä olet noin suivaantunut ko. nimmareihin, joita jatkuvasti tuot esiin. Sinähän olet tunnetusti rehellinen, etkä lakaise matonalle mitään, joten nyt odotan sinulta rehellistä mielipidettä ihan tänne palstalle, eikä noita salakähmäisiä arvailuja.

        Jokaisesta siin oma mielipiteesi, etkä vedä siihen joidenkin anonyymien kirjoituksia, kuten tavallisesti teet sen "krisallipallosi " lumoissa, että tuo kirjoitti sitä ja tuo tätä ja varmasti oli joko se, vai oliko tätä, vai oliko setä, vai täti, kuten itsekkin vedätit setänä, vaikka oletkin täti.

        Putsataan nyt se matonalusta kerralla, että sitä ei tarvitse "siivota" kymmeniä vuosia, vain sinun harhaluulojen vuoksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis mikä?

        - Nelly62

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/8924993/ihmettelette
        Toivottavasti linkki pelittää jos ei etsi suurennuslasilla Nelly62 ja ketju Ihmettelette.

        Aloitin Nellynä, sain ystävällisen vastaanoton ja kerroin virallisen nimimerkkini.

        Minulla on muisti 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        "kolmiyhteydestä siili/leski/kristiina."

        Voistko hieman valaista, kuinka nämä nimmarit ovat sinua loukanneet ja muistele samalla, kuinka olet heitä itse loukannut?

        Nyt vain sitä rehellisyyttä, mistä olet noin suivaantunut ko. nimmareihin, joita jatkuvasti tuot esiin. Sinähän olet tunnetusti rehellinen, etkä lakaise matonalle mitään, joten nyt odotan sinulta rehellistä mielipidettä ihan tänne palstalle, eikä noita salakähmäisiä arvailuja.

        Jokaisesta siin oma mielipiteesi, etkä vedä siihen joidenkin anonyymien kirjoituksia, kuten tavallisesti teet sen "krisallipallosi " lumoissa, että tuo kirjoitti sitä ja tuo tätä ja varmasti oli joko se, vai oliko tätä, vai oliko setä, vai täti, kuten itsekkin vedätit setänä, vaikka oletkin täti.

        Putsataan nyt se matonalusta kerralla, että sitä ei tarvitse "siivota" kymmeniä vuosia, vain sinun harhaluulojen vuoksi.

        Oletko sokea?


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/8924993/ihmettelette
        Toivottavasti linkki pelittää jos ei etsi suurennuslasilla Nelly62 ja ketju Ihmettelette.

        Aloitin Nellynä, sain ystävällisen vastaanoton ja kerroin virallisen nimimerkkini.

        Minulla on muisti 😁

        Et sinä ole ainut joilla on muisti, joten älähän tee itsestäsi pyhimystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä ole ainut joilla on muisti, joten älähän tee itsestäsi pyhimystä.

        Koeta etsiä niitä ketjuja joissa haastan riitaa ja valehtelen. Olen usein näiden hyökkäystesi vuosina ajatellut mitä pahaa olen hänelle kirjoittanut?

        Pyydät minulta selityksiä kykenemättä itse selittämään käytöstäsi. Olinko liian pidetty syöpäpalstalla kun aloit kuuskymppisissä sekaamtumaan kommenteihini. Esim. tämä aloitus meni sinun viemänä sivuraiteille.

        Minä pruukaan kommenteissani käyttämään käytännön esimerkkejä "opettajan" vikaa.

        Tähän aloitukseen olisi ilmeisesti pitänyt kirjoittaa vain yksi lause. Ihmisellä on rajallinen kyky myötäelää ja välittää.

        Ulkona aivan mahtava keli, pari tuntia mökillä, tein polut rantaan ja laiturille sekä nautin kaakaon kanelipullan kera kahviterassilla.

        Ajattelin vielä mennä yläparvekkeelle istumaan kun aurinkok paistaa suoraan sinne.

        Korppis


    • Aloittajan kysymykseen vastaus: ilmeisesti näin on. Että ihmisestä irtoaa vain rajallinen määrä välittämistä.
      Akuuttiin kriisiin on "helppo" vastata, mutta kun kriisi pitkittyy, se ei ole enää kriisi vaan sellainen asiantila, mihin yksittäin ihminen ei oikein pysty vastaamaan, omien mahdollisuuksiensa ja toimivaltansa puitteissa.
      Tahtoisin nähdä, että vuoden aikana eniten apua tarvitsevat ovat saaneet jonkinasteista apua, joko yhteiskunnalta, seurakunnalta tai jonkin kolmannen sektorin toimijan kautta. Ainakin apua on tarjottu, kuten aloittajakin kirjoitti.

      Sitä on tietysti vaikeampi nähdä, ovatko ihmiset pysyvästi oppineet näkemään toisen ihmisen avuntarvetta, löytäneet sitä lähimmäisyyttä, mikä on 70-luvulta alkaen loistanut poissaolollaan. Meillä kun on tämä "yhteiskunta", joka huolehtii meistä vauvasta vaariin...

      • Anonyymi

        70-luku todellakin oli taistolaisten huippuaikaa ja silloin ihmistä autettiin Brezhnevin ja Kekkosen menetelmin pitämään suunsa ainakin kiinni

        Kannattaa silloin tällöin lukaista Karjalan sanomia ja kauhistella

        Maaseudun kehitysohjelman avulla viime vuonna 11 perhettä paransi asuinolojaan. Tänä vuonna tasavallan budjetissa ei ole rahaa tähän tarkoitukseen. — Venäjän apurahalla voimme auttaa vain kahta maaseudulla asuvaa perhettä viidestäkymmenestäkuudesta asunnonhakijasta, Karjalan maatalousministeri Vladimir Labinov sanoi Karjalan lainsäädäntökokouksen maatalouskomitean istunnossa. Maaseudun kehitysohjelma on ollut käynnissä Karjalassa vuodesta 2013. Näinä vuosina 151 perhettä sai ohjelman avulla 173 miljoonaa ruplaa apurahaa asuinolojensa parantamiseen. Tasavaltaan on rakennettu yli 10 000 neliömetriä asuinpinta-alaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        70-luku todellakin oli taistolaisten huippuaikaa ja silloin ihmistä autettiin Brezhnevin ja Kekkosen menetelmin pitämään suunsa ainakin kiinni

        Kannattaa silloin tällöin lukaista Karjalan sanomia ja kauhistella

        Maaseudun kehitysohjelman avulla viime vuonna 11 perhettä paransi asuinolojaan. Tänä vuonna tasavallan budjetissa ei ole rahaa tähän tarkoitukseen. — Venäjän apurahalla voimme auttaa vain kahta maaseudulla asuvaa perhettä viidestäkymmenestäkuudesta asunnonhakijasta, Karjalan maatalousministeri Vladimir Labinov sanoi Karjalan lainsäädäntökokouksen maatalouskomitean istunnossa. Maaseudun kehitysohjelma on ollut käynnissä Karjalassa vuodesta 2013. Näinä vuosina 151 perhettä sai ohjelman avulla 173 miljoonaa ruplaa apurahaa asuinolojensa parantamiseen. Tasavaltaan on rakennettu yli 10 000 neliömetriä asuinpinta-alaa.

        jos tuo raha on kaikki pinta-alarakennusta niin siis 17300 ruplaa neliö tai jopa alle ja rupla on suuruusluokka sadasosa euroa niin alle 200 euroa neliöhinta loistorakennuksille perheille

        ei paha hinta Karjalassa asua

        Sinne voisi kipata matut ja ostaa heille kartanot ja Putin saisi osaajia täysikasvuisia ihmisiä ei tarvita kouluja ei mitään ja alkavat heti rakentaa oblastia kunnan rahoituksella asuntoja jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos tuo raha on kaikki pinta-alarakennusta niin siis 17300 ruplaa neliö tai jopa alle ja rupla on suuruusluokka sadasosa euroa niin alle 200 euroa neliöhinta loistorakennuksille perheille

        ei paha hinta Karjalassa asua

        Sinne voisi kipata matut ja ostaa heille kartanot ja Putin saisi osaajia täysikasvuisia ihmisiä ei tarvita kouluja ei mitään ja alkavat heti rakentaa oblastia kunnan rahoituksella asuntoja jne.

        Miten kommenttisi liittyvät aloituksiin ? Ne ovat aivan asiaankuulumattomia
        ja useimmiten asiattomia ja rasistisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kommenttisi liittyvät aloituksiin ? Ne ovat aivan asiaankuulumattomia
        ja useimmiten asiattomia ja rasistisia.

        70-luvulla taistolaisuus oli huipuissaan ja sen huolto noudatti brezhneviläistä valehtelua


    • Riippuu varmaan avun tarpeen määrästä ja laadusta.
      Harvalla kai henkiset ja taloudelliset resurssit riittävät loputtomaan avustamiseen.
      Usein on parasta apua se, että ohjaa oikeanlaisen avun piiriin, sivustatukea antamalla.
      Tietysti myös siitä, kuka apua tarvitsee.
      Tarkoitan, että pidempiaikaistakin avustusta tehdään, kun ihminen on läheinen.
      Itse en ole tarvinnut mitään apua korona-aikaankaan. Noin vuosi sitten kyllä soitettiin ja tiedusteltiin tarvinko mitään.
      Jäin käsitykseen, että avun saaminen arjen toimiin on puhelinsoiton päässä.
      Ajattelisin, että tavallinen tallaaja voi ihan hyvin itse ottaa yhteyttä, jos esim, kauppa-asioissa apua tarvitsee.
      Tuskin ne yhteiskunnankaan resusurssit varsinkaan tällaisena aika siihen riittää, että monta kerta soitellaan ja kysellään avun tarvetta.

    • Anonyymi

      Oli hyvä avaus iäkkäille, että otetaan yhteyttä. Sai numeron minne soittaa,
      jos apua tarvitsee.

      Muut avunantarjoajat hävisivät aika nopeasti, mutta ehkä ja toivottavasti ihmiset saivat arkensa toimimaan. Suurella osalla iäkkäistä ei ole internettiä eikä taitoja
      hankkia apua sen kautta, esimerkiksi ruokaa kotiin.

      Ruokaa voi tilata puhelimitsekin, mutta puhelintilaus on aika kallis, jos on niukasti rahaa, päällehän tulee lisäksi kuljetuskustannuskin. Ne saattavat maksaa yhteensä
      parikymppiä.

      Olen toistakymmentä vuotta yrittänyt auttaa ihan mielelläni vielä heikommassa kunnossa olevia kuin itse olen, periaatteella:
      Se auttaa, joka kykenee.

      Ei kysymystäkään, että auttamiseen "kyllästyisi".
      Kun on itse tarvinnut ja saanut apua, tajuaa auttamisen merkityksen.
      Se antaa hyvän mielen molemmille osapuolille.

      Myös voi ohjata ihmisiä avun piiriin, kuten Eliaana totesi.
      Joskus ihminen ei tiedä minne voisi ottaa yhteyttä ja mitä apua olisi ylipäätänsä saatavana eikä jaksa itse soittokierroksiakaan tehdä.

      Olen huomannut, että on ihmisiä, jotka eivät tiedä oikeastaan mitään kotihoidon toiminnasta eikä minne pitää soittaa kotihoidolta apua saadakseen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maanantai päivää

      On tää yhdenlainen paikka... No huomenta nyt kuitenkin. 🐺❤️🖤🫤☕
      Ikävä
      264
      3680
    2. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      120
      2434
    3. Olen päättänyt saada sinut

      Minua ei estot pidättele. Otan vaikka väkisin.
      Ikävä
      31
      1763
    4. Onko vinkkejä ikävän lopettamiseen?

      Onko hyviä vinkkejä, miten pääsisi ikävästä eroon? Järkeviä pliis!
      Ikävä
      48
      1678
    5. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      99
      1654
    6. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      196
      1510
    7. En mä mies tiedä

      Missä mennään, mitä me toisillemme ollaan. Pyörit mielessä, mutta kuitenkin pelkään jotain. Pelkään myös sitä, että olin
      Ikävä
      34
      1384
    8. Jokos olet nainen

      Päässyt sinuiksi tämän palstan kanssa ja huomannut miten turhaa tänne on mitään kirjoitella. Yhteys meillä kyllä löytyy
      Ikävä
      113
      1284
    9. Menikö sulla

      Jutut liian pitkälle?
      Ikävä
      49
      1204
    10. Huomenna taitaa

      Päästä selvittelee ja kyselee vähän asiota. Sun verisukulaisten kanssa🤣 naiselle
      Ikävä
      18
      1163
    Aihe