Sokerirasituskokeesta kysymys

Anonyymi

Siinähän juodaan 75g glukoosia. Paljonko tämä vastaa sokeria? Esim. jos kokiksessa on sokeria 10,6 g per 100 ml, tarkoittaako tämä että pitäis juoda reilu 700 ml kokista että saisi saman määrän glukoosia kun siinä kokeessa?

7

2863

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokis on makeutettu sakkaroosilla ja siinä on puolet glukoosia ja puolet fruktoosia. Saadaksesi 75 g glukoosia sinun täytyy siis syödä 150 g pussisokeria. Glukoosia saa kyllä kaupasta, etsi panimosokeria.

• Anonyymi

Coca-Cola Original Taste (punainen korkki) sisältää pelkkää sokeria valmistajan ilmoituksen mukaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Coca-Cola Original Taste (punainen korkki) sisältää pelkkää sokeria valmistajan ilmoituksen mukaan.

Sakkaroosia nimitetään sokeriksi. Se on yhdestä glukoosi- ja fruktoosimolekyylistä koostuva disakkaridi eli suomeksi siis kahdesta sokerimokyylistä koostuva sokeri. Monosakkarideja on muitakin kuin glukoosi ja fruktoosi.

• Anonyymi

Kiitos vastauksesta. Päteekö tämä puolikkaan sääntö kaikkeen kaupan makeaan, esim. suklaaseen, makeisiin ym? Minua kiinnostaa tehdä tällainen "köyhän miehen" sokerirasituskoe, koska minulle oikea koe kerran tehty vuosi sitten ja tuolloin paastoarvo ok ja 2 tunnin arvo juuri ja juuri alle sallitun. Olen sen jälkeen tehnyt elämäntapamuutoksia. Saan toki varmasti lähetteen viralliseenkin kokeeseen mutta haluan henkisesti testata ensin itse.

• Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Päteekö tämä puolikkaan sääntö kaikkeen kaupan makeaan, esim. suklaaseen, makeisiin ym? Minua kiinnostaa tehdä tällainen "köyhän miehen" sokerirasituskoe, koska minulle oikea koe kerran tehty vuosi sitten ja tuolloin paastoarvo ok ja 2 tunnin arvo juuri ja juuri alle sallitun. Olen sen jälkeen tehnyt elämäntapamuutoksia. Saan toki varmasti lähetteen viralliseenkin kokeeseen mutta haluan henkisesti testata ensin itse.

Ei. Jos haluat tehdä itse sokerirasitustestin niin tarvitset nimen omaan glukoosia. Panimosokeria on 90% glukoosia ja 10% vettä eli noin 85 g sitä vastaa 75 g glukoosia mutta sinulla ei ole luotettavaa verensokerimittaria niin tuloksia ei oikein voi analysoida. Kotimittareiden tarkkuuden pitää olla parempi kuin 20% eli jos juo 75 g glukoosia ja kotimittarilla mitattu arvo on alle 6 mmol/l niin ollaan selvillä vesillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ateriaparimittaukset ovat kotioloissa luotettavampaa. Kun vielä ottaa noita mittauksia useammalla aterialla, saadaan vertailukelpoisia lukemia. Esimerkiksi terveyskeskuksessani suoritetaan ennen vuositarkastusta tehostettu verensokeriseuanta. Siinä otetaan ateriaparimittaus aamiaisella ja päivän pääaterialla ja vielä yksi mittaus nukkumaan mennessä, kolmena peräkkäisenä päivänä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ateriaparimittaukset ovat kotioloissa luotettavampaa. Kun vielä ottaa noita mittauksia useammalla aterialla, saadaan vertailukelpoisia lukemia. Esimerkiksi terveyskeskuksessani suoritetaan ennen vuositarkastusta tehostettu verensokeriseuanta. Siinä otetaan ateriaparimittaus aamiaisella ja päivän pääaterialla ja vielä yksi mittaus nukkumaan mennessä, kolmena peräkkäisenä päivänä.

Ehdottomasti näin. Jos epäilee itsellään diabetesta niin kannattaa mittauttaa pitkä sokeri laboratoriossa tai mitata jokunen paastoarvo. Parasta kääntyä kylläkin lääkärin puoleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2540
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1062
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      891
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      829
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      700
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      680
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe