Varovainen matkailija

Olen lukemassa Merete Mazzarellan kirjaa "Varovainen matkailija" ja täytyy sanoa että nyt olen alkanut taas kaipaamaan liikkeelle lähtöä. Merete kertoo keveän humoristisesti omista matkoistaan ja etenkin tuo vanhemman naisen näkökulma on mielenkiintoinen. Kaksikymppisenä "kuljin pois vaikka paljain jaloin" laadi laadi laa, nyt on oltava jos ei muuta ainakin kunnolliset kengät matkassa.
Hän pohtii myös mitä eroa on turistilla ja matkailijalla. Minä en näe eroa mtkan rahoituksesa niinkään, vaan sen toteutustavassa. Matkailija on omatoimimatkailija, suunnitellut itse reittinsä tai sitten matkustaa maasta A maahan B jostain muusta syystä kuin pelkästään huvittelunhalusta.
Mieleen jäi myös tuo että he (Merete ja miehensä) eivät ota juurikaan mitään selvää esim. maista joissa risteilyalus poikkeaa, mutta kun hän matkustaa miehensä kanssa Australiaan jossa hänen miehensä luennoi vierasluonneoijana kolmen kuukauden aikana, niin hän lukee maasta ja sen maantieteestä, historiasta, faunasta ja florasta. Minä taas heittäydyn jos en muualle niin ainakin wikipediaan hakemaan faktaa jopa välilaskupaikoista.
***
Varovainen matkailija on hyvä otsikko aikamme pandemian lähes tukahduttamalle matkailulle ja turismille. Ilmaston muutokset, monien potema huono omatunto hiilijalanjäljestä ja nyt vielä viruksien leviäminen on tukahduttanut moneneläkeläisen matkustushalut. Minä kyllä uskon että nuoremman polven keskuudessa on tulossa ennennäkemätön matkustusbuumi heti kun rajoituksia nostetaan.

128

721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joskus välinpitämättömyys aiheutti ylimääräistä vaivaa.
      Teimme vaimoni kanssa 1971 ensimmäisen, "oikean" ulkomaan matkan.
      Vanhalla pienellä autolla tavarat takakontissa ja soputeltta takana jalkatilassa 4,5 viikkoa Etelä-Euroopassa. Ranskan riviera, Italiassa Rooma, Pisa, Firenze, Venetsia ja sitten Nykyisen Kroatian Istrian niemimaa.
      Takaisin ajellessa hajosi toinen etuiskari. Sen hallitsi jollakin tavalla mutta kun tasauspyörästö alkoi huutamaan niin paluumatkalla auto jäi Kööpenhaminaan ja tuli 2 viikkoa myöhemmin työpaikalleni kuormurin lavalla.
      Ajopeli oli -63 mallin japsikopio enkusta jota oli koemarkkinoitu muutama sata kappaletta Suomeen ja Norjaan.
      Tuo ei säikäyttänyt vaan tuon jälkeen teimme keväisin vastaavan tyyppisiä matkoja ilman valmisteluja mutta lasten tultua siirryimme hiljalleen teltasta leirintäalueiden asuntovaunuihin ja sitten niiden mökkeihin. Viimeeksi perhemajoituksiin.
      Yhteensä tuli matkaa omalla autolla noin 160000km. Yhteissaldona kaksi letkuvuotoa joille annoin ensiavun.

      Mutta varovaisuudesta. Olimme suunnitelleet pollukan kiertämistä ilman aikataulua, rinkat selässä tultuamme 50:n pintaan ja "eläkeläisiksi".
      Hieman ennen lähtöä, menolennot jo varattuina, ilmeni vaimollani sen tyypin sairaus, että hahmottamiemme alueiden paikalliset olosuhteet olisivat vaatineet muutakin estolääkitystä kuin vain malarian jonka olimme jo hankkineet ja aloittaneet.
      Se siitä "sitku" ajattelusta mutta eihän tuota voinut tietää ennalta.
      Olimme siis varovaisia matkailijoita kun emme matkailleet ollenkaan vaan tyydyimme liikkumaan Euroopassa sekä käyttämään valmiita kiertomatkoja ja risteilyjä. Omatoimisuus jäi viikon mittaisiin kaupunkilomiin Euroopassa.

      • "Anonyymi"

        Miten saatoit tehdä Palomalle noin? !

        H.


    • "Paloma1"

      Kerrohan Colombia-aikaisen kotisi osoite.
      Ei tietenkään tarkasti, vaan riittävästi.
      Vilkaisen täältä kotoani minkä-lainen koti-katusi oli.
      Nykyään kun matkustelu ei fyysisesti ole ihan pakko.

      Nimim.Google Earth Pro

      H.

      • Carrera 42 A Cali Colombia
        tai guugleta "Parque Tequendama", Cali Colombia


      • Paloma01 kirjoitti:

        Carrera 42 A Cali Colombia
        tai guugleta "Parque Tequendama", Cali Colombia

        Katsoin sitä itsekin street view'llä ja ei ole saman näköinen, talon tilalle on tullut joku hammashoitola tai klinikka . Paikan tunnistaa lähinnä vain suuresta mangopuusta talon edessä kadun reunalla.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Katsoin sitä itsekin street view'llä ja ei ole saman näköinen, talon tilalle on tullut joku hammashoitola tai klinikka . Paikan tunnistaa lähinnä vain suuresta mangopuusta talon edessä kadun reunalla.

        "Paloma1"

        Hyvin nyky-aikaista.
        Mitä tehtiin siinä viuhka-maisessa rakennuksessa?
        Konsertteja?
        Taisi olla ihan puu-talo.

        H.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Katsoin sitä itsekin street view'llä ja ei ole saman näköinen, talon tilalle on tullut joku hammashoitola tai klinikka . Paikan tunnistaa lähinnä vain suuresta mangopuusta talon edessä kadun reunalla.

        Purettavaksi meni röttelö jossa asuit. Etkös joku vuosi sitten ollut myymässä taloasi kolumbiassa. Purkivat pois kun ei kukaan suostunut ostamaan homeröttelöäsi.


      • huruksz kirjoitti:

        "Paloma1"

        Hyvin nyky-aikaista.
        Mitä tehtiin siinä viuhka-maisessa rakennuksessa?
        Konsertteja?
        Taisi olla ihan puu-talo.

        H.

        Se on kirkko. Punatiiliä, moderni arkkitehtuuri siihen aikaan. Lapseni ovat kastettu siinä rakennuksessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Purettavaksi meni röttelö jossa asuit. Etkös joku vuosi sitten ollut myymässä taloasi kolumbiassa. Purkivat pois kun ei kukaan suostunut ostamaan homeröttelöäsi.

        Hahahahahahaha pitäiskö mun nyt vetää esille kateuskortti?
        Tämä ei ole se talo jota olen myymässä.
        Tämä talo on se jossa asuin kymmenen vuotta, se jota olen myymässä on perintötalo jossa en ole koskaan asunut.
        Talo ei ollut homeinen eikä ränsistynyt, vaan se remontoitiin klinikaksi. Ovat hävittäneet jopa uima-altaankin ja rakentaneet umpeen patiot.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Hahahahahahaha pitäiskö mun nyt vetää esille kateuskortti?
        Tämä ei ole se talo jota olen myymässä.
        Tämä talo on se jossa asuin kymmenen vuotta, se jota olen myymässä on perintötalo jossa en ole koskaan asunut.
        Talo ei ollut homeinen eikä ränsistynyt, vaan se remontoitiin klinikaksi. Ovat hävittäneet jopa uima-altaankin ja rakentaneet umpeen patiot.

        Jospa niitä ei koskaan ollutkaan.


    • Anonyymi

      Mieshaaremia pitänyt nollatason pappapetare persoonakuvaa luokkayhteikuntaa

      • Mitä tarkoittaa "pappapetare"?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa "pappapetare"?

        Ehkä sillä tarkoitetaan pappa betalar. Siis varakas isukki maksaa, voi siis huoletta kuluttaa.


    • Anonyymi

      Liekö yliampuvaa varmistelua. Ennen risteilyä otan selvää satamakupungeista.
      Tulostan kartat, kaivan kaiken sortin tietoa, katson myös valmiiden retkien kohteet en osallistuaksemme niille vaan katsoakseni onko niissä jotain vierailun arvoista.
      Kaikkinensa hahmotan ennalta mitä voisimme tehdä siellä.
      Pieneläkeläisenä katson myös sataman sijainnin. Jos se on keskellä kaupunkia tai muuten aivan vieressä niin käymme laivalla lounaalla. Muuten nautimme omakustanteisen lounaan maissa.
      On se vaan surkeaa olla näin vähävarainen ja lisäksi ahdas ja puutteellinen.

      • Kiinostavaa oli myös se että monet eivät edes käy maissa laivan poiketessa satamaan ja syövät ateriansa laivalla. Että keskellä Brasiliaa, Amazonjoella, Manauksessa, laivan ruokalistalta ei löydy yhtään brasilialaista ruokalajia, vaan matkustajille tarjotaan Yorkshirepuddingia!
        Ja minä kun luulin täysin sinisilmäisenä että suomalaisten lihapullaravintolat turistikohteissa olivat jotain ainutlaatuisen sisäänlämpiävää.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kiinostavaa oli myös se että monet eivät edes käy maissa laivan poiketessa satamaan ja syövät ateriansa laivalla. Että keskellä Brasiliaa, Amazonjoella, Manauksessa, laivan ruokalistalta ei löydy yhtään brasilialaista ruokalajia, vaan matkustajille tarjotaan Yorkshirepuddingia!
        Ja minä kun luulin täysin sinisilmäisenä että suomalaisten lihapullaravintolat turistikohteissa olivat jotain ainutlaatuisen sisäänlämpiävää.

        Mitä muuta ne risteilylauttojen kalkkikset osaisivat edes syödä tai tilata, kuin oman maansa pöperöitä. Sellaista massaturismia ei voi edes matkailuksi sanoa. Pari tuntia on aikaa piipahtaa jossain kaupungissa, siinä laumassa pällistellään jotain nähtävyyttä ja kaikki ruokailu ja ohjelma on lautalla sen saman seniililauman kanssa. Kerran erehdyin kun oli edullinen reissu kaukoitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä muuta ne risteilylauttojen kalkkikset osaisivat edes syödä tai tilata, kuin oman maansa pöperöitä. Sellaista massaturismia ei voi edes matkailuksi sanoa. Pari tuntia on aikaa piipahtaa jossain kaupungissa, siinä laumassa pällistellään jotain nähtävyyttä ja kaikki ruokailu ja ohjelma on lautalla sen saman seniililauman kanssa. Kerran erehdyin kun oli edullinen reissu kaukoitään.

        Sinulla on ollut huono tuuri tai seniili käsityksesi on tiukka, olet eksynyt lautalle laivan asemesta ja sama-aikasi ovat olleet käsittämättömän lyhyitä.

        On totta, ettei noilla AI-risteilyillä kovinkaan paljoa näy teini-ikäisiä mutta nuoria aikuisia kuitenkin.
        On totta, että enkut ovat sisään läpiäviä omine tapoineen mutta eihän siitä tarvitse välittää. Nämä samat sisään lämpiävät eivät paljoakaan saastuta satamapaikkoja maissa käynneillään.
        Lauttasi on ollut varsin ahdas jos ravintotarjonta on ollut noin suppea ilman vaihtoehtoja.
        Nähtävyyksien pällistely? Ei ole pakko mennä pällistelemään siinä seniili porukassa vaan voi ennalta katsoa kohteensa oman mielenkiintonsa mukaan ja käydä pällistelykohteissa paikallisilla, julkisilla kulkuneuvoilla.

        Omituinen lautta-aikataulu. Meidän 6:n AI-risteilymme laivat vaihtoivat yön aikana uuteen kohteeseen ollen siellä aamuvarhain ja lähtö seuraavaan klo 18 - 20.

        Ilmeisesti kuulumme vaimoni kanssa siihen seniililaumaan koska kävimme laivalla ruokailemassa alkuillasta, ala-cartessa mutta useimmiten buffetissa. Katsoimme ensimmäisen shown. Pällistelimme vaihtelevan ajan seurustelutiloissa riippuen muista seniileistä ja nukkumaan ennen klo 23:a. Seuraavana aamuna aamiainen ja uudessa kaupungissa omin nokin edeltä katsottuihin kohteisiin.

        Joskus risteily suosii meitä vähävaraisia. Kolmesti olemme onnistuneet yhdistämään risteilyyn halvan jatkoviikon. Karibialla jatkoviikko Dominikaanien AI-kylässä. En muista hintaa. Atlantin risteilyn jatkona viikko Funchalin keskustassa, 85€/hlö. Hyvä sijainti, suuri parveke ja huone, Keskinen Välimeri, jatkoviikko Korfussa huoneistohotskussa. 65€/hlö mutta sijainti pikkukylässä. Rannan läheisyydessa. Rauhallinen.

        Laajentaakseni maailmankuvaani minun tulisi pikaisesti etsiä sellainen kuvaamasi lautta lyhyine satama-aikoneen ja seniileinen porukoineen.


    • Anonyymi

      Mazzarella tosiaan erottaa matkailun ja turismin. Hänen kirjojaan lukeneena niissä toisinaan häiritsee tietty elitismi. Hänen ei tarvitse miettiä hiilijalanjälkeään, hänelle matkustelu on sallittua - koska silloin on kyse kulttuuriteosta: hän tekee kuten Paloma kuvasi: tutustuu laajasti maan historiaan ja kulttuuriin, kirjaa sitten omat kokemuksensa talteen ja niinpä niistä sitten syntyy kaunokirjallisuutta.

      Ei siis mitään tavisten arvioita ruuista, hintatasosta, palvelun laadusta, kuten turisti tekee, kuulemma. Niillä matkoilla mitä itse tein vuosikymmeniä sitten oli kyllä asiantuntevia oppaita, jotka tunsivat nuo asiat ja kertoivat niistä. Ainakin he olivat matkailijoita - turisteja valistamassa...))

      Myös minulle riittää hyvin nojatuolimatkailu. Sen avulla "näen maailmaa" niin paljon kuin jaksan katsoa, kirjallisuus voi tarvittaessa täydentää sitä. Live-matkani teen yleensä jalan, toivottavasti polkupyörällä kun kesä tulee. Kotimaassakin on runsaasti kohteita joihin tahtoisin tutustua tai palata niihin muistoja verestämään.

      Vaikka tuo elitismi Mazzarellan kirjoissa joskus häiritsee se tietysti luontaista hänelle - ylemmän keskiluokan edustajalle, diplomaatin tyttärelle, yliopiston professorille.
      Hän kirjoittaa väljästi ja älykkäästi, humoristisestikin. Hänen avoimuutensa on luontevaa vaikka siitä on joskus tainnut tulla takkiinkin, kun hän kirjoitti joidenkin mielestä kriittisesti omasta miniästään - "Illalla pelataan Afrikan tähteä"-kirjassaan, muistaakseni.

      Jätän matkustelun harrastamisen, maabongailut käsittelemättä. Etten vahingossa tule pahoittaneeksi kenenkään mieltä..)) Eikös niistä sellainen listamainen aloitus ollut jokin aika sitten ?

      • edellinen Anonyymi oli minä: demeter1. Jos sillä nyt on merkitystä...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        edellinen Anonyymi oli minä: demeter1. Jos sillä nyt on merkitystä...

        Kyllä sen huomasi, että sivistyneen ja älykkään ihmisen tekstiä se oli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen huomasi, että sivistyneen ja älykkään ihmisen tekstiä se oli.

        😂🤣


      • korppis kirjoitti:

        😂🤣

        Ps. minä toki heti huomasin kenen tekstiä oli 🤣


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Ps. minä toki heti huomasin kenen tekstiä oli 🤣

        Kainuun kateus iski taas😂😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen huomasi, että sivistyneen ja älykkään ihmisen tekstiä se oli.

        Niinpä, Ano 16.57..)) Sen takia se signeerata pitikin...
        Että varmasti ropisee oikeaan laariin, mahtuu sinne ivaakin...


      • demeter1 kirjoitti:

        Niinpä, Ano 16.57..)) Sen takia se signeerata pitikin...
        Että varmasti ropisee oikeaan laariin, mahtuu sinne ivaakin...

        Olet taas alkanut keskustelun itsesi kanssa.


      • korppis kirjoitti:

        Olet taas alkanut keskustelun itsesi kanssa.

        Minä taas olin näkeväni jonkun muun käsialaa lipaisukommentissa. Sama manipuloiva anonyymi joka etsii riitaa, aina välillä kehuskelemassa jotain muuta kirjoittajaa että saisi skismaa aikaan.
        Demeterin kommentti oli tietysti loppuun saakka ajateltu ja terävä kuten aina, vaikka en aivan kaikkeen siinä yhdy. Olen sitä mieltä että ymmärtäisimme ja tietäisimme huomattavasti vähemmän maailmaa ja maailmasta ellei olisi ollut näitä kulttuuripersoonia jotka ovat matkustelleet laajasti ja kirjoittaneet matkoistaan.


      • korppis kirjoitti:

        Olet taas alkanut keskustelun itsesi kanssa.

        Minähän olen tunnetusti vähään tyytyväinen..))
        Viittaan siis itseni kanssa keskusteluun...


      • Paloma01 kirjoitti:

        Minä taas olin näkeväni jonkun muun käsialaa lipaisukommentissa. Sama manipuloiva anonyymi joka etsii riitaa, aina välillä kehuskelemassa jotain muuta kirjoittajaa että saisi skismaa aikaan.
        Demeterin kommentti oli tietysti loppuun saakka ajateltu ja terävä kuten aina, vaikka en aivan kaikkeen siinä yhdy. Olen sitä mieltä että ymmärtäisimme ja tietäisimme huomattavasti vähemmän maailmaa ja maailmasta ellei olisi ollut näitä kulttuuripersoonia jotka ovat matkustelleet laajasti ja kirjoittaneet matkoistaan.

        Et suinkaan lipaissut nyt, Paloma ?..))

        Ymmärrän kyllä matkailun "avartavan vaikutuksen" tai ainakin uskon ymmärtäväni. Ramoona siitä(kin) kirjoitti taas niin tyhjentävästi ettei siihen ole vastaan sanomista.

        Jos jotakin näkökulmaa olisin tahtonut painottaa niin harkintaa ja vastuullisuutta, muita vaihtoehtoja tämän reissukulttuurin tilalle kun nyt tiedetään sen vaikutukset ja merkitys ilmastonmuutosta vastaan taistellessa.

        No tällaiset muistukset ovat viisaampienkin esittäminä tulleet ohitetuiksi, ei sentään pilkatuiksi ja vihatuiksi kuten joskus vuosikymmeniä sitten kun "me vihreät" aloitimme taistelumme "tuulimyllyjen puolesta" ...))

        Niin. Ja Mazzarellan kirja "Elämän tarkoitus" on minulla meneillään..))
        Saattaahan se olla, että tarkoitus onkin matkanteko, ei perille pääsy...


      • demeter1 kirjoitti:

        Et suinkaan lipaissut nyt, Paloma ?..))

        Ymmärrän kyllä matkailun "avartavan vaikutuksen" tai ainakin uskon ymmärtäväni. Ramoona siitä(kin) kirjoitti taas niin tyhjentävästi ettei siihen ole vastaan sanomista.

        Jos jotakin näkökulmaa olisin tahtonut painottaa niin harkintaa ja vastuullisuutta, muita vaihtoehtoja tämän reissukulttuurin tilalle kun nyt tiedetään sen vaikutukset ja merkitys ilmastonmuutosta vastaan taistellessa.

        No tällaiset muistukset ovat viisaampienkin esittäminä tulleet ohitetuiksi, ei sentään pilkatuiksi ja vihatuiksi kuten joskus vuosikymmeniä sitten kun "me vihreät" aloitimme taistelumme "tuulimyllyjen puolesta" ...))

        Niin. Ja Mazzarellan kirja "Elämän tarkoitus" on minulla meneillään..))
        Saattaahan se olla, että tarkoitus onkin matkanteko, ei perille pääsy...

        En, Demeter1. Minä olen aina ollut antelias tunnustamaan muiden meriitit yrittämättä kuitenkaan sillä hakeutua kenenkään suosioon tai vaikuttamaan muiden mielipiteisiin kenestäkään. Inhoan manipulointia. Kuuluu pohjoismaiseen/fennoskandinaaviseen kulttuuriimme (yhtenä piirteistä joista en pidä) tämä Janten laki elikkä älä usko että olet parempi kuin me. On epähienoa antaa tunnustusta tai edes huomioida tunnustusta.

        Matkanteko elikkä prosessi on elämän suurihaaste.


      • demeter1 kirjoitti:

        Minähän olen tunnetusti vähään tyytyväinen..))
        Viittaan siis itseni kanssa keskusteluun...

        Annat itsestäsi kuvan, että olet vaatimaton.

        Luin jonkun viisaan kirjoituksia.

        "Itsensä väheksyvä ihminen saattaa hakea hyväksyntää ympärillään olevilta ihmisiltä. Usein hän kaipaa vahvistusta, ettei todellisuudessa ole niin huono kuin itse itselleen väittää. Kysessä voi olla silloin huomiohakuinen vaatimattomuus.

        Hyvä vaatimattomuus näyttäytyy ulospäin tyytyväisyytenä."

        Kirjoituksedi ruokkivat "häntä" jonka me molemmat tiedämme.

        Ihanan lämmin auringon paiste, istun kahviterassilla. Lumet ympärilläni sulaa silmissä. Järven jäällä vettä.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Annat itsestäsi kuvan, että olet vaatimaton.

        Luin jonkun viisaan kirjoituksia.

        "Itsensä väheksyvä ihminen saattaa hakea hyväksyntää ympärillään olevilta ihmisiltä. Usein hän kaipaa vahvistusta, ettei todellisuudessa ole niin huono kuin itse itselleen väittää. Kysessä voi olla silloin huomiohakuinen vaatimattomuus.

        Hyvä vaatimattomuus näyttäytyy ulospäin tyytyväisyytenä."

        Kirjoituksedi ruokkivat "häntä" jonka me molemmat tiedämme.

        Ihanan lämmin auringon paiste, istun kahviterassilla. Lumet ympärilläni sulaa silmissä. Järven jäällä vettä.

        Kateutesi tihkuu jokaisesta Demeterille kohdistamastasi kommentista. Aina negatiivisia ja usein mauttomia.

        Minä koen usein Demeterin omaan itseensä kohdistuvat kommenttinsa sarkastisina.

        "Se neljäs ano"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kateutesi tihkuu jokaisesta Demeterille kohdistamastasi kommentista. Aina negatiivisia ja usein mauttomia.

        Minä koen usein Demeterin omaan itseensä kohdistuvat kommenttinsa sarkastisina.

        "Se neljäs ano"

        Kiitos sinulle, neljäs Ano..)) Mukava, että joku "puuttuu puheeseen" kun en itse jaksa.
        Vasta tämä stalkkaajani ehdotti lähestymiskieltoa. Itse olen sen yrittänyt pitää, mutta ei yksin puolin toimi sekään. Että se niistä sopimuksista.

        Mutta hyvä, että ainakin sinä tavoitit tuon sarkasmin.


    • Piti googlettaa, että ymmärtäisin mitä tarkoittavat matkailu, turismi ja massamatkailu🌍 noin määriteltyinä.


      Matkailijalla (tourist, overnight visitor) tarkoitetaan yöpyvää matkailijaa, joka viettää vähintään yhden yön matkan kohteessa joko maksullisessa tai maksuttomassa majoituksessa. Kansainvälinen matkailija on matkailija, joka viettää ainakin yhden yön matkan kohteena olevassa maassa. Kotimaanmatkailija on matkailija, joka viettää ainakin yhden yön matkan kohteena olevassa paikassa.

      Matkailija joka ei yövy yhtään kertaan matkansa aikana on päivämatkailija (päiväkävijä).

      Turisti on matkailija, joka kiertää katselemassa paikkoja, ja turismi on tyypillisesti teollistuneen ajan matkailua. Massaturismilla tarkoitetaan suurten ihmisjoukkojen matkustamista yleensä samankaltaisilla, standardisoiduilla pakettimatkoilla.

      Nyt tiedän 😊

    • Anonyymi

      Aloittajalle ja muille matkailuintoisille esittäisin sellaisen arvion, että virustilanne on menossa yhä vain huonompaan suuntaan ja tulee menemään useita vuosia jolloin matkailu ei elvy vaan entisestään vähenee. Kun sairaalat ja hoitohenkilökunta alkavat pian meilläkin olla voimiensa äärirajoilla, rajoituksia ei voida keventää vaan niitä on radikaalisti kiristettävä. Toistaiseksi on tasapainoiltu juuri sen seikan kuin sairaanhoidon kapasiteetin riittävyyden kanssa mutta tuleehan se sieltäkin raja vastaan ja mitä sitten? Kun se raja ylitetään, sitten ei muuten paljon matkustella, nämä haahuilut on jo nyt osattava jättää, itse koen hieman alle 70 ikäisenä, että kaikki pitemmät ulkomaanmatkustelut ovat osaltani tehty, ei edes kiinnostaisi enää lähteä vaikkapa etelänapamantereelle, Teneriffat sun muut lähialue-etelänmatkat taas eivät ole koskaan kiinnostaneet.
      Mutta ei muuta kuin lukemisiin!

      • Kun itse olen aikoinani hoitohenkilökuntaan kuulunut, ihmettelen, ettei raja jo ole tullut vastaan.
        Jos tämä jatkuu, ettei ihmiset tosiaankaan tajua, missä mennään.
        Tätä menoa ei pystytä kohta enää hoitamaan edes koronapotilaita, puhumattakaan muista kiireellistä, vielä vähemmän kiireetöntä hoitoa tarvitsevista, joka monessa tapauksessa tulee kiireelliseksi.
        Mutta mitäpä siitä. On kuulemma pääsiäiseksi miltei kaikki lomamökit varattu Lapissa.
        Näköjään ulkonaliikkumiskieltoja tarvitaan, kunnei ihmiset itse tajua.


      • Eliaana kirjoitti:

        Kun itse olen aikoinani hoitohenkilökuntaan kuulunut, ihmettelen, ettei raja jo ole tullut vastaan.
        Jos tämä jatkuu, ettei ihmiset tosiaankaan tajua, missä mennään.
        Tätä menoa ei pystytä kohta enää hoitamaan edes koronapotilaita, puhumattakaan muista kiireellistä, vielä vähemmän kiireetöntä hoitoa tarvitsevista, joka monessa tapauksessa tulee kiireelliseksi.
        Mutta mitäpä siitä. On kuulemma pääsiäiseksi miltei kaikki lomamökit varattu Lapissa.
        Näköjään ulkonaliikkumiskieltoja tarvitaan, kunnei ihmiset itse tajua.

        Jostain Brasilian Amazonjoen risteilystäkin tuolla näköjään haahuillaan, että pitäisi oikein maihin mennä syömään paikallista ruokaa sielläkin, että olisi oikea matkailija, eikä vain turisti.
        Brasiliassa päivittäin noin 100 000 uutta tartuntaa ja tuhansia kuolemia.


      • Eliaana kirjoitti:

        Kun itse olen aikoinani hoitohenkilökuntaan kuulunut, ihmettelen, ettei raja jo ole tullut vastaan.
        Jos tämä jatkuu, ettei ihmiset tosiaankaan tajua, missä mennään.
        Tätä menoa ei pystytä kohta enää hoitamaan edes koronapotilaita, puhumattakaan muista kiireellistä, vielä vähemmän kiireetöntä hoitoa tarvitsevista, joka monessa tapauksessa tulee kiireelliseksi.
        Mutta mitäpä siitä. On kuulemma pääsiäiseksi miltei kaikki lomamökit varattu Lapissa.
        Näköjään ulkonaliikkumiskieltoja tarvitaan, kunnei ihmiset itse tajua.

        Yksityisyrittäjänä ravintola-alalla aikoinani toimeentuloni hankkineena, en voi ymmärtää ravintoloiden sulkemisia. Yrittäjät eivät saa kuten hoitohenkilökunta kuukausipalkkaa.
        Yrittäjä pistää lapun luukulle, henkilökunta hakeutuu kortistoon ja firma haetaan konkurssiin.


        Toisaalta täällä korvessa, no hätä, mutta täällä noudatetaankin ohjeistuksia. Eilen halusimme mennä lasilliselle teatterin jälkeen, ei onnistunut paikat kiinni.

        Ihmisten pitää pystyä elämään, matkustamaan ja kokea pieniä onnen kantamoisia. Täältä kaukaa katsottuna pääkaupunkiseutu on saastunut. En ihmettele, että ihmiset haluavat korpeen.

        Päivällä keräsin vettä räystäiden alta, seisoin vesisankon kanssa saunan kuistilla. Järven jäällä hiihti nuori pari. Mies pysähtyi ja sanoi, ihana paikka sinulla, paljonko pyydät. Vastasin 150 000, mutta ei ole myytävänä. Ei paha sanoi mies.


      • Anonyymi

        Tarkoitatko pituudella aikaa, matkaa vai molempia?
        Hieman alle 8-kymppisenä odotan innolla kesäkuun alkupuolelle ajoitettua tehosterokotetta päästäkseni kunnostamaan pitkän tyhjänä olon jäljiltä Espanjan asuntoamme.
        Tosin tuohan ei ole matkustelua.
        Jo useita vuosia sitten lopetimme omatoimiset automatkat.
        Lentojen halvennuttua siirryimme oman auton käytöstä lentokentiltä vuokrattuihin ja muutama vuosi sitten sekin loppui. Ei enää viitsi.

        Mannerten välisten lentojen kestot ovat vieneet mielenkiinnon niihin. Enää ei viitsi lähteä edes 8h 5h reisuun.

        Viime syksyn jälkeen on vaimoni terveys asettanut matkan kestolle ja muodolle rajoituksensa. Tai oikeastaan vasta nyt voimme harkita edes viikon jonkin muotoista risteilyä.
        Vaikka jalkapohjiani kutittaa niin en voi edes harkita lähtemistä yksin mihinkään.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Jostain Brasilian Amazonjoen risteilystäkin tuolla näköjään haahuillaan, että pitäisi oikein maihin mennä syömään paikallista ruokaa sielläkin, että olisi oikea matkailija, eikä vain turisti.
        Brasiliassa päivittäin noin 100 000 uutta tartuntaa ja tuhansia kuolemia.

        Ihmettelen tuon mainitun risteilyn tasoa! Käyttämillämme 6:lla risteilyillä on huollon suhteen ollut riittävästi vaihtoehtoja monikansallisten matkustajien makuun.
        Pieneläkeläistä on tietenkin harmittanut perushintaa kuuluneien juomien laaturajoitukset.
        Tasokkaammat juomat on rajattu pois. Tosin yhden punaleimaisen Johny Walkerin jälkeen on sama kaataako suuhunsa sitä tai jotain pitkään kypsytettyä mallasviskiä.
        Shampanjan ja kuohuviinin kanssa on sama juttu.
        Odotan myötätuntoa tasokkaampien matkustelijoiden taholta.

        Jos menee jokialukselle on turha odottaa valtamerialuksen palvelua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen tuon mainitun risteilyn tasoa! Käyttämillämme 6:lla risteilyillä on huollon suhteen ollut riittävästi vaihtoehtoja monikansallisten matkustajien makuun.
        Pieneläkeläistä on tietenkin harmittanut perushintaa kuuluneien juomien laaturajoitukset.
        Tasokkaammat juomat on rajattu pois. Tosin yhden punaleimaisen Johny Walkerin jälkeen on sama kaataako suuhunsa sitä tai jotain pitkään kypsytettyä mallasviskiä.
        Shampanjan ja kuohuviinin kanssa on sama juttu.
        Odotan myötätuntoa tasokkaampien matkustelijoiden taholta.

        Jos menee jokialukselle on turha odottaa valtamerialuksen palvelua.

        Mietin kannattaako tähän ketjuun kirjoittaa matkoistaan kun "karjalaumamatkoilla" olleet antavat "asiantunijalausuntoja" jotka eivät vastaa todellisuutta. Olen tehnyt 2. Holland America line valtameriristeilyä. Tekisin kolmannen, jos maailman tilanne olisi toinen.
        Tällä näkymin valtameriristeilyt on tehty, kerään juuri ifolokirjoihin aineistoa kaikista yhteisistä matkoistamme.

        Ruokakulttuurista hiukan kokemuksiani.

        Karibian kuin myös Kaukoidän risteilyillä syötiin niin laivalla kuin maissakin kulloisenkin maan tai alueen paikallisia ruokia. Laivan itsepalveluravintoloissa oli valinnan varaa ihan kaikille myös heille. jotka kaipasi oman maan mansikoita, vaikkapa pohjoismaisille lihapullia ja perunamuusia.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Mietin kannattaako tähän ketjuun kirjoittaa matkoistaan kun "karjalaumamatkoilla" olleet antavat "asiantunijalausuntoja" jotka eivät vastaa todellisuutta. Olen tehnyt 2. Holland America line valtameriristeilyä. Tekisin kolmannen, jos maailman tilanne olisi toinen.
        Tällä näkymin valtameriristeilyt on tehty, kerään juuri ifolokirjoihin aineistoa kaikista yhteisistä matkoistamme.

        Ruokakulttuurista hiukan kokemuksiani.

        Karibian kuin myös Kaukoidän risteilyillä syötiin niin laivalla kuin maissakin kulloisenkin maan tai alueen paikallisia ruokia. Laivan itsepalveluravintoloissa oli valinnan varaa ihan kaikille myös heille. jotka kaipasi oman maan mansikoita, vaikkapa pohjoismaisille lihapullia ja perunamuusia.

        Varmuuden vuoksi toistan. Riittävästi vaihtoehtoja monikansallisten matkustajien vaihtelevaan makuun koskee tietenkin kaikinpuolista ravintoa.
        Juomapuolen heitin herjana.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Mietin kannattaako tähän ketjuun kirjoittaa matkoistaan kun "karjalaumamatkoilla" olleet antavat "asiantunijalausuntoja" jotka eivät vastaa todellisuutta. Olen tehnyt 2. Holland America line valtameriristeilyä. Tekisin kolmannen, jos maailman tilanne olisi toinen.
        Tällä näkymin valtameriristeilyt on tehty, kerään juuri ifolokirjoihin aineistoa kaikista yhteisistä matkoistamme.

        Ruokakulttuurista hiukan kokemuksiani.

        Karibian kuin myös Kaukoidän risteilyillä syötiin niin laivalla kuin maissakin kulloisenkin maan tai alueen paikallisia ruokia. Laivan itsepalveluravintoloissa oli valinnan varaa ihan kaikille myös heille. jotka kaipasi oman maan mansikoita, vaikkapa pohjoismaisille lihapullia ja perunamuusia.

        Mitä tarkoittaa karjalaumamatkat?


      • Kuulun Facebookissa ryhmään "Me jotka pidämme matkustelusta", mutta ryhmä koostuu etupäässä keski-ikäisistä ja nuorista, jotka odottavat innokkaasti, sanoisimpa jopa kuumeisesti, matkailun rajoitusten poistamista ja ovat jo shoppailemassa kaukomatkoja aivan kuten ennenkin. He kuitenkin odottavat saavansa rokotuksen ensin ja sitten vasta matkaan. Ryhmässä on ihmisiä jotka ovat käyneet melkein joka maassa ja uusia paikkoja on aina haussa. Pandemia katsotaan vain tilapäiseksi harmiksi ja kun siitä päästään eroon, niin maailma on taas leikkikenttänsä. Monet ruotsalaiset käyvät kolme kertaa ulkomailla vuodessa ja mistään en ole lukenut että he olisivat muuttamassa tapojaan.

        Täällä on rakennus-ja remontointibuumi, nyt kun ne rahat jotka olisi käytetty normaalisti tutustumalla uusiin maihin ja turistikohteisiin käytetään nyt oman kodin ja puutarhan kunnostamiseen. Kesämökkien hinnat ovat nousseet ja kiinteistöjen hinnat joidenodotettiin laskevan pandemian takia ovat nousseet lähes koko maassa.

        Olimme eilen grillaamassa tyttären luona ja juttelin vanhemman tyttärenpojan kanssa (kohta 15) ja hän sanoo että haluaa Uuteen Seelantiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen tuon mainitun risteilyn tasoa! Käyttämillämme 6:lla risteilyillä on huollon suhteen ollut riittävästi vaihtoehtoja monikansallisten matkustajien makuun.
        Pieneläkeläistä on tietenkin harmittanut perushintaa kuuluneien juomien laaturajoitukset.
        Tasokkaammat juomat on rajattu pois. Tosin yhden punaleimaisen Johny Walkerin jälkeen on sama kaataako suuhunsa sitä tai jotain pitkään kypsytettyä mallasviskiä.
        Shampanjan ja kuohuviinin kanssa on sama juttu.
        Odotan myötätuntoa tasokkaampien matkustelijoiden taholta.

        Jos menee jokialukselle on turha odottaa valtamerialuksen palvelua.

        Kyllä Mazzarellan kuvauksen mukaan risteily oli aivan tasokas ja se tehtiin tällä laivalla
        https://www.fredolsencruises.com/our-ships/braemar ja ei hän valittanut palveluksista eikä tasosta, vaan lähinnä brittimatkustajien (suurin osa keski-ikäisiä tai eläkeläisiä, yhtään lasta ei ollut mukana) pinttyneistä tottumuksista ja rajoittuneesta kiinnostuksesta matkan tarjoamiin uusiin elämyksiin. Kuten Ramoona tuossa ylempänä kuvailee, nämä matkat ovat usein omaa maailmankuvaa laajentavia ja ne koetaan usein virikkeitä antavina pohdiskeluun omasta minuudesta .
        Olit ymmärtänyt väärin: ei kysymys ollut mistään tyypillisestä jokilaivaristeilystä.


      • korppis kirjoitti:

        Mietin kannattaako tähän ketjuun kirjoittaa matkoistaan kun "karjalaumamatkoilla" olleet antavat "asiantunijalausuntoja" jotka eivät vastaa todellisuutta. Olen tehnyt 2. Holland America line valtameriristeilyä. Tekisin kolmannen, jos maailman tilanne olisi toinen.
        Tällä näkymin valtameriristeilyt on tehty, kerään juuri ifolokirjoihin aineistoa kaikista yhteisistä matkoistamme.

        Ruokakulttuurista hiukan kokemuksiani.

        Karibian kuin myös Kaukoidän risteilyillä syötiin niin laivalla kuin maissakin kulloisenkin maan tai alueen paikallisia ruokia. Laivan itsepalveluravintoloissa oli valinnan varaa ihan kaikille myös heille. jotka kaipasi oman maan mansikoita, vaikkapa pohjoismaisille lihapullia ja perunamuusia.

        Minä tunnustan että en ole koskaan käynyt missään risteilyllä, jos ei laske näitä kahden vuorokauden Itämeren laivamatkoja, joissa käydään maissa ja vietetään päivä esim. Tallinassa tai Riikassa shoppailemassa ja kaupunkia katselemassa mukaan. Nyt lähtisin mielelläni, mutta ainakaan miehestä en saa kaveria. Hänen mielestään kotona on mukavampaa.
        Toisaalta, jos kahden viikon laivamatkalla syödään vain standardi ravintolaruokaa, juodaan päivän drinkkejä nimeltään Tequila Sunrise tai Daiquiri, askarrellaan kortteja , pelataan bridgeä tai kuten Mazzarella ja hänen miehensä, istutaan joka päivä laivan kirjastossa lukemassa pitkän tovin ja sitten juodaan lattea ja cappuccinoa kirjakahvilassa, niin sitä voin tehdä paljon lähempänäkin ja paljon pienemmillä kustannuksilla.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Minä tunnustan että en ole koskaan käynyt missään risteilyllä, jos ei laske näitä kahden vuorokauden Itämeren laivamatkoja, joissa käydään maissa ja vietetään päivä esim. Tallinassa tai Riikassa shoppailemassa ja kaupunkia katselemassa mukaan. Nyt lähtisin mielelläni, mutta ainakaan miehestä en saa kaveria. Hänen mielestään kotona on mukavampaa.
        Toisaalta, jos kahden viikon laivamatkalla syödään vain standardi ravintolaruokaa, juodaan päivän drinkkejä nimeltään Tequila Sunrise tai Daiquiri, askarrellaan kortteja , pelataan bridgeä tai kuten Mazzarella ja hänen miehensä, istutaan joka päivä laivan kirjastossa lukemassa pitkän tovin ja sitten juodaan lattea ja cappuccinoa kirjakahvilassa, niin sitä voin tehdä paljon lähempänäkin ja paljon pienemmillä kustannuksilla.

        Sinä kirjoitat hänen matkastaan.

        Kokemuksiani, emme syöneet standardiruokia kokeilimme aina uusia tuttavuuksia emme lihapullia ja muusia.

        Alkoholia emme nautineet päivittäin, vahvat eivät maistu. Vain kerran Karibialla coktailvalmistusillassa nautin jonkun sekoituksen. Viiniä nautimme kun ruokailimme erikoisravintoloissa tai istuessamme iltaa tähtitaivaan alla kannella.

        Emme askarrelleet kortteja tai pelanneet bridgeä (en edes osaa) P. kävi kirjastossa kerran. Hän luki kirjoja varjon alla kun minä makoilin aurinkotuolissa. Nämä siis meripäivinä, muutoin seikkailimme maissa.

        Karibialla pääsääntöisesti omatoimisesti
        Kauko-Idässä yleensä joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta järjestetyillä yhteismatkoilla, ruokailuineen paikallisissa hyvä tasoisissa ravintoloissa.

        Matkoihimme kuului esim. Karibianristeilyllä kahden päivän hotellimajoitus Miamissa ja retki Everglades luonnonpuistoon. Palatessa kiertoajelu ja ostoskierros sekä ruokailu ennen lentoa Atlantaan ja sieltä takaisin Amsterdamiin.

        Kauko-Idän matkaamme kuului myös kahden yön hotelliyöpymiset risteilijän lähtömaassa Singaporessa ja saapumismaassa HongKogissa. Molemmissa opastetut kiertoajelut kaupunkiin sekä päivälliset erikoisravintoloissa.

        Ymmärrän toki Mazzarellaa ja hänen miestään ja heidän tapaansa viettää aikaa risteilijällä. Juuri noissa mainitsemissasi paikoissa eliitti näyttäytyi toisilleen. Söivät omissa pöydissään ja seurustelivat rajoitetusti muiden kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa karjalaumamatkat?

        Joku osaton kutsuu risteilymatkustajia karjalaumaksi.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Kuulun Facebookissa ryhmään "Me jotka pidämme matkustelusta", mutta ryhmä koostuu etupäässä keski-ikäisistä ja nuorista, jotka odottavat innokkaasti, sanoisimpa jopa kuumeisesti, matkailun rajoitusten poistamista ja ovat jo shoppailemassa kaukomatkoja aivan kuten ennenkin. He kuitenkin odottavat saavansa rokotuksen ensin ja sitten vasta matkaan. Ryhmässä on ihmisiä jotka ovat käyneet melkein joka maassa ja uusia paikkoja on aina haussa. Pandemia katsotaan vain tilapäiseksi harmiksi ja kun siitä päästään eroon, niin maailma on taas leikkikenttänsä. Monet ruotsalaiset käyvät kolme kertaa ulkomailla vuodessa ja mistään en ole lukenut että he olisivat muuttamassa tapojaan.

        Täällä on rakennus-ja remontointibuumi, nyt kun ne rahat jotka olisi käytetty normaalisti tutustumalla uusiin maihin ja turistikohteisiin käytetään nyt oman kodin ja puutarhan kunnostamiseen. Kesämökkien hinnat ovat nousseet ja kiinteistöjen hinnat joidenodotettiin laskevan pandemian takia ovat nousseet lähes koko maassa.

        Olimme eilen grillaamassa tyttären luona ja juttelin vanhemman tyttärenpojan kanssa (kohta 15) ja hän sanoo että haluaa Uuteen Seelantiin.

        Sain juuri puhelun, jossa vihdoin ilmoitettiin koronarokotuksestani. Ensi tiistaina ensimmäinen ja juhannusviikolla toinen. P. saa toisen rokotuksen toukokuussa.
        Kesällä voimme jo varovasti aloittaa purkamaan matkakuumettamme.

        Esikoinen ja vaimonsa ovat intohimoisia matkaajia. Matkakuumeen he tyrehdyttivät hankkimalla koiran ja ovat myös vaihtamassa asuntoa jahka kohde valmistuu.

        No, uskon, että kun rsjoitukset on ohi nousee lentokoneet ilmaan hiilijalanjäljet unohtuvat.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minä tunnustan että en ole koskaan käynyt missään risteilyllä, jos ei laske näitä kahden vuorokauden Itämeren laivamatkoja, joissa käydään maissa ja vietetään päivä esim. Tallinassa tai Riikassa shoppailemassa ja kaupunkia katselemassa mukaan. Nyt lähtisin mielelläni, mutta ainakaan miehestä en saa kaveria. Hänen mielestään kotona on mukavampaa.
        Toisaalta, jos kahden viikon laivamatkalla syödään vain standardi ravintolaruokaa, juodaan päivän drinkkejä nimeltään Tequila Sunrise tai Daiquiri, askarrellaan kortteja , pelataan bridgeä tai kuten Mazzarella ja hänen miehensä, istutaan joka päivä laivan kirjastossa lukemassa pitkän tovin ja sitten juodaan lattea ja cappuccinoa kirjakahvilassa, niin sitä voin tehdä paljon lähempänäkin ja paljon pienemmillä kustannuksilla.

        Mielenkiintoinen kohde on myös jokilaivaristeilyt Pietarista Nevaa pitkin Laatokalla, jossa käynti Valamossa.
        Edelleen Syvärin jokea ylös Ääniselle ja Kizhin puukirkkoja sekä Petroskoihin.
        Matkoja on jo ensi kesälle ja alkusyksyyn myynnissä ainakin parilla suomalaisella matkatoimistolla. On tietysti pari muuttujaa matkassa: Korona ja Venäjä .


      • korppis kirjoitti:

        Sinä kirjoitat hänen matkastaan.

        Kokemuksiani, emme syöneet standardiruokia kokeilimme aina uusia tuttavuuksia emme lihapullia ja muusia.

        Alkoholia emme nautineet päivittäin, vahvat eivät maistu. Vain kerran Karibialla coktailvalmistusillassa nautin jonkun sekoituksen. Viiniä nautimme kun ruokailimme erikoisravintoloissa tai istuessamme iltaa tähtitaivaan alla kannella.

        Emme askarrelleet kortteja tai pelanneet bridgeä (en edes osaa) P. kävi kirjastossa kerran. Hän luki kirjoja varjon alla kun minä makoilin aurinkotuolissa. Nämä siis meripäivinä, muutoin seikkailimme maissa.

        Karibialla pääsääntöisesti omatoimisesti
        Kauko-Idässä yleensä joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta järjestetyillä yhteismatkoilla, ruokailuineen paikallisissa hyvä tasoisissa ravintoloissa.

        Matkoihimme kuului esim. Karibianristeilyllä kahden päivän hotellimajoitus Miamissa ja retki Everglades luonnonpuistoon. Palatessa kiertoajelu ja ostoskierros sekä ruokailu ennen lentoa Atlantaan ja sieltä takaisin Amsterdamiin.

        Kauko-Idän matkaamme kuului myös kahden yön hotelliyöpymiset risteilijän lähtömaassa Singaporessa ja saapumismaassa HongKogissa. Molemmissa opastetut kiertoajelut kaupunkiin sekä päivälliset erikoisravintoloissa.

        Ymmärrän toki Mazzarellaa ja hänen miestään ja heidän tapaansa viettää aikaa risteilijällä. Juuri noissa mainitsemissasi paikoissa eliitti näyttäytyi toisilleen. Söivät omissa pöydissään ja seurustelivat rajoitetusti muiden kanssa.

        Mazzarella ja hänen miehensä eivät ehkä ole tyypillisiä suomalaisia risteilymatkailijoita, kuten ette ehkä ole myöskään sinä ja miehesi. Ne jotka kirjoittavat "karjalautoista" ovat ehkä hankkineet kokemuksensa joistakin erilaisista risteilyistä...tai karjalautoilta :)
        Minä lähtisin kyllä tuontyyppiselle risteilylle mitä itse kuvailet, mutta en kirjastoon istumaan tai kortteja askartelemaan. Olen käsittänyt että suuri osa ristelijämatkustajista on rutinoituja vanhempia ihmisiä, jotka jo "ovat nähneet kaiken" ja jotka ottavat risteilyn lähinnä vain luxuslomana (holiday cruise) jonka tarkoituksena ei ole ollenkaan hankkia uusia elämyksiä tai tutustua uusiin kulttuureihin, vaan ne muodostavat osan heidän hedonistista elämäntapaansa. Vähän kuin sellaista yläkerran ja alakerran-väen meininkiä, jossa valkohanskainen tarjoilija käy harjan kanssa poistamassa muruset lautasen vaihdon yhteydessä. Itsensä hemmottelemista. Mikäs siinä, jos se tuntuu mukavalta.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Sain juuri puhelun, jossa vihdoin ilmoitettiin koronarokotuksestani. Ensi tiistaina ensimmäinen ja juhannusviikolla toinen. P. saa toisen rokotuksen toukokuussa.
        Kesällä voimme jo varovasti aloittaa purkamaan matkakuumettamme.

        Esikoinen ja vaimonsa ovat intohimoisia matkaajia. Matkakuumeen he tyrehdyttivät hankkimalla koiran ja ovat myös vaihtamassa asuntoa jahka kohde valmistuu.

        No, uskon, että kun rsjoitukset on ohi nousee lentokoneet ilmaan hiilijalanjäljet unohtuvat.

        Jaa että koira otettiin matkoja korvaamaan, kas kun ei ottolasta! Sitten koira hylätään hoitoloihin, kun lennellään ympäri maailmaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoinen kohde on myös jokilaivaristeilyt Pietarista Nevaa pitkin Laatokalla, jossa käynti Valamossa.
        Edelleen Syvärin jokea ylös Ääniselle ja Kizhin puukirkkoja sekä Petroskoihin.
        Matkoja on jo ensi kesälle ja alkusyksyyn myynnissä ainakin parilla suomalaisella matkatoimistolla. On tietysti pari muuttujaa matkassa: Korona ja Venäjä .

        Tuolle jokilaivaristeilylle lähtisin kyllä minäkin ja mahdollisesti saisin miehen houkuteltua mukaan. Kunhan saadaan nuo "muuttujat" kontrolliin, niin voi alkaa katsella. Kävimme Viipurissa Lappeenrannasta ja sekin oli ihan ok. mutta Viipuri kyllä oli minulle hienoinen pettymys.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Tuolle jokilaivaristeilylle lähtisin kyllä minäkin ja mahdollisesti saisin miehen houkuteltua mukaan. Kunhan saadaan nuo "muuttujat" kontrolliin, niin voi alkaa katsella. Kävimme Viipurissa Lappeenrannasta ja sekin oli ihan ok. mutta Viipuri kyllä oli minulle hienoinen pettymys.

        Tarvitaanko sille matkalle viisumia? Pietariin pääsee kai helpoimmin junalla Helsingistä tai sitten aloittaa risteilyosuuden Tukholmasta. Sitten joskus tulevaisuudessa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Mazzarella ja hänen miehensä eivät ehkä ole tyypillisiä suomalaisia risteilymatkailijoita, kuten ette ehkä ole myöskään sinä ja miehesi. Ne jotka kirjoittavat "karjalautoista" ovat ehkä hankkineet kokemuksensa joistakin erilaisista risteilyistä...tai karjalautoilta :)
        Minä lähtisin kyllä tuontyyppiselle risteilylle mitä itse kuvailet, mutta en kirjastoon istumaan tai kortteja askartelemaan. Olen käsittänyt että suuri osa ristelijämatkustajista on rutinoituja vanhempia ihmisiä, jotka jo "ovat nähneet kaiken" ja jotka ottavat risteilyn lähinnä vain luxuslomana (holiday cruise) jonka tarkoituksena ei ole ollenkaan hankkia uusia elämyksiä tai tutustua uusiin kulttuureihin, vaan ne muodostavat osan heidän hedonistista elämäntapaansa. Vähän kuin sellaista yläkerran ja alakerran-väen meininkiä, jossa valkohanskainen tarjoilija käy harjan kanssa poistamassa muruset lautasen vaihdon yhteydessä. Itsensä hemmottelemista. Mikäs siinä, jos se tuntuu mukavalta.

        He ovat suomenruotsalaista etuoikeutettua väkeä, paljon perittyä varallisuutta. Myös professoritason koulutus ja vanha sivistyssuvut ja maan parhaat asuinalueet ja seurapiirit. Heille ihan luonnollista tasokas matkailu. Eivät varmaan kirjoittele ruoka-annoksistaan palstoille kuin suurenakin ihmeenä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tuolle jokilaivaristeilylle lähtisin kyllä minäkin ja mahdollisesti saisin miehen houkuteltua mukaan. Kunhan saadaan nuo "muuttujat" kontrolliin, niin voi alkaa katsella. Kävimme Viipurissa Lappeenrannasta ja sekin oli ihan ok. mutta Viipuri kyllä oli minulle hienoinen pettymys.

        Miksi ihmeessä sinun tarvii houkutella mies mukaan? Mikäli mies ei halua (luettu sellaistakin)lähteä, niin eikö sinulla todellakaan ole ketään muuta seuraksesi matkalle?

        Oletko täysin ilman ystäviä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä sinun tarvii houkutella mies mukaan? Mikäli mies ei halua (luettu sellaistakin)lähteä, niin eikö sinulla todellakaan ole ketään muuta seuraksesi matkalle?

        Oletko täysin ilman ystäviä?

        Koska mieheni on paras ystäväni ja kantaa matkalaukkuja reippaasti. :))
        Ottaa hyviä kuvia kännykällään ja näkee ja kuulee asioita joita en itse edes huomaa.
        Italiaan olen kyllä lähdössä sisareni kanssa.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Joku osaton kutsuu risteilymatkustajia karjalaumaksi.

        Maailmassa on paljon parempiakin osia kuin tuhlata rahat risteilyihin. Esimerkiksi säästää oma asunto ja ehjä perhe.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tarvitaanko sille matkalle viisumia? Pietariin pääsee kai helpoimmin junalla Helsingistä tai sitten aloittaa risteilyosuuden Tukholmasta. Sitten joskus tulevaisuudessa.

        Kyllä tarvitaan viisumia noille Venäjän matkoille. Lomalinja oy, Tampere ja Lähialuematkat , Helsinki tekevät bussilla ja junalla Pietariin.
        Ainakin Lomalinjalla on netissä aika kattava selostus , päivistä ohjelmineen ja oppaista sekä esitelmöijistä historiasta.
        Kannattaa vilkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä sinun tarvii houkutella mies mukaan? Mikäli mies ei halua (luettu sellaistakin)lähteä, niin eikö sinulla todellakaan ole ketään muuta seuraksesi matkalle?

        Oletko täysin ilman ystäviä?

        Joillakin kun mieskin/puoliso on se ystävä...


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Koska mieheni on paras ystäväni ja kantaa matkalaukkuja reippaasti. :))
        Ottaa hyviä kuvia kännykällään ja näkee ja kuulee asioita joita en itse edes huomaa.
        Italiaan olen kyllä lähdössä sisareni kanssa.

        Ostakaa vedettävät pyörälliset matkalaukut, niitä on Suomessa ollut jo montakymmentä vuotta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ostakaa vedettävät pyörälliset matkalaukut, niitä on Suomessa ollut jo montakymmentä vuotta.

        Ja minullakin ollut käytössä jo varmaan ainakin 30 vuotta...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä sinun tarvii houkutella mies mukaan? Mikäli mies ei halua (luettu sellaistakin)lähteä, niin eikö sinulla todellakaan ole ketään muuta seuraksesi matkalle?

        Oletko täysin ilman ystäviä?

        Ei hän pääse edes kauppaan ilman taluttajaa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Mazzarella ja hänen miehensä eivät ehkä ole tyypillisiä suomalaisia risteilymatkailijoita, kuten ette ehkä ole myöskään sinä ja miehesi. Ne jotka kirjoittavat "karjalautoista" ovat ehkä hankkineet kokemuksensa joistakin erilaisista risteilyistä...tai karjalautoilta :)
        Minä lähtisin kyllä tuontyyppiselle risteilylle mitä itse kuvailet, mutta en kirjastoon istumaan tai kortteja askartelemaan. Olen käsittänyt että suuri osa ristelijämatkustajista on rutinoituja vanhempia ihmisiä, jotka jo "ovat nähneet kaiken" ja jotka ottavat risteilyn lähinnä vain luxuslomana (holiday cruise) jonka tarkoituksena ei ole ollenkaan hankkia uusia elämyksiä tai tutustua uusiin kulttuureihin, vaan ne muodostavat osan heidän hedonistista elämäntapaansa. Vähän kuin sellaista yläkerran ja alakerran-väen meininkiä, jossa valkohanskainen tarjoilija käy harjan kanssa poistamassa muruset lautasen vaihdon yhteydessä. Itsensä hemmottelemista. Mikäs siinä, jos se tuntuu mukavalta.

        Mazzarella ja hänen miehensä = 2 samaan aikaan


    • Anonyymi

      Korpis kerää ihanasti vettä tynnyriin ja hoitaa risukasaa Garibian matkojen välis ja minä poika vain nautin vapaudesta ja kirjottelen mitä huvittaa

      • Anonyymi

        H:pyyntönä heitti sataviiskyt donaa.


      • Niin teen ja nauttin tekemisistäni kaikki mitä teen on vapaaehtoista.

        Kaikki mitä kirjoitan on todellisiin tapahtumiin perustuvaa, höpöä tietenkin heitän jos sitä kerjätään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        H:pyyntönä heitti sataviiskyt donaa.

        Sillähän saa vain vanhan yksiön jostain pienestä kaupungista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillähän saa vain vanhan yksiön jostain pienestä kaupungista.

        Omakotitalo irtoaa monesta taajamasta tuolla summalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omakotitalo irtoaa monesta taajamasta tuolla summalla.

        Pyyntö ei ole vielä saanti.
        Tyttöä voi pyytää saatille iltamista, mutta saattoi nakella niskojaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omakotitalo irtoaa monesta taajamasta tuolla summalla.

        Myymässäkö mökkiäni 😊 ei ole myynnissä vielä, pidän itselläni niin kauan kuin jaksan siellä touhuilla. On se niin ihana henkireikä.

        Jaksanhan minä vielä touhuilla, tänäänkin olisi hauraat vanhukset jääneet autoineen sohjoon mökkitien rinteeseen, minäpä en, lapioin sohjot ja etenin metri metriltä kohti isompaa tietä. Sitten kun voimat hupenee ja lähtö lähenee myyn. Ei kai sitä enää siinä vaiheessa kaksiota isompaa ja uusikaan ei tarvii olla kun vain on taajamassa.


    • Mazzarellan kirja on minulla tilauksessa, odotan siltä paljon. Matka on mielenkiintoinen sanana, sillä voidaan tarkoittaa myös elämänvaihetta, kuten esimerkiksi Tanssii tähtien kanssa -pudotuspelissä kilpailijat kiittelivät antoisaa, kehittävää matkaa ja matkakumppaneitaan, vaikka eivät loppusuoralle yltäneetkään. Matkat maailmalla ovat monasti myös matkoja omaan sismpäänsä, osaa paremmin suhteuttaa oman olemisensa, varsinkin jos on mahdollista tutustua syvemmin paikalliseen elämänmenoon ja ihmisiin. Olemme juuri retkiautolla mökillä, tässä on kompaktissa koossa kaikki mukavuudet, ei tarvitse yöpyä kylmänkosteassa mökissä eikä asioida huussissa. Autosuihkua ei käytetä, sauna lämmitetään. Laitamme nukkumapaikkoja kuntoon nuorille, ovat tulossa vaeltamaan, maastopyöräilemään sekä polkujuoksemaan lähiseudun upeisiin maastoihin.

      Tämä on tyypiltään retkeilyauto, olemme matkailleet tällä ja edeltäjillään Eurooppaa ristiin rastiin ainakin 70-luvun alusta lähtien, ensin Kleinbussilla ja pakettiautolla. Matkojen sisään mahtuu retkiä, vaelluksia, luontoa, seikkailuja, kaupunkinähtävyyksiä, vain lauttaliput ovat antaneet ajallisia rajoituksia. Säät ovat antaneet suuntaviittoja, mennäänkö Alpeille vai Välimeren rantaan. Eläkevuosina olemme lähteneet toukokuun alussa kesää vastaan ja tuoneet kesän tullessamme Suomeen. Syksyllä ruskan aikaan tai loppukesästä on tehty Lapin reissu, ja Lofooteille mieli palaa uudelleen, kunhan pandemia talttuu.

      Kaukomatkoille ei enää kaivata, vain Kalifornian mammuttipetäjä- ja punapuumetsät haluttaisiin vielä uudelleen nähdä ja minulle Madeiran kukkaissaari on kestosuosikki. Suurin osa matkoista on hyvin dokumentoitu, vaikka alussa kunnon järjestelmäkamera ja filmitkin tuntuivat isolta lovelta nuorenparin kukkarossa. Valokuvakirjoja olen tehnyt kauan, varmasti on mieluinen lahja!

      Kaunis aurinkoinen palmusunnuntai on Pirkanmaalla, olemme lähdössä rantaa pitkin sukulaismökille iltapäivällä pihakahville. Riistakamerassa näkyy pääsiäisteemaan sopivasti paljon jäniksiä ja myös ilves, joka tuntuu täällä yleistyneen.

      Hyviä retkiä ja hetkiä kaikille!

      • Minulla on kolmasosa kirjaa lukematta ja olen pahoillani jos olen kertonut siitä liikaa, asia joka voi turmella lukunautintoasi, kunhan saat kirjan käsiisi. Useimmiten, ainakin minusta, on hauskaa alkaa uusi kirja ilman ennakko-odotuksia.
        "Varovainen matkailija"-kirjan valitsin aivan urakalla Merete Mazzarellan tuotannosta. En ole lukenut häneltä aikaisemmin kuin jonkun esseen. Kirjan nimi oli jotenkin niin ajankohtainen :) Kiitos sinulle kirjavinkeistä!
        Sen verran voin paljastaa että kirja ei ole tietenkään mikään turistiopas eikä sellaiseksi tarkoitettukaan, vaan luotaa Mereten omia ajatuksia elämästään ja matkustamisesta, maailmanmenosta ja kulttuureista punniten samalla omia näkökohtiaan suuresta määrästä ajankohtaisia asioita (Me too:sta pakolaispolitiikkaan ja suhteellisuudesta aikaan ja paikkaan).
        Mukavia päiviä Pirkanmaalla ja iloista pääsiäistä. Mämmiä en taida ostaa mutta pashan innoittama kääretorttu jonka täytteenä on kermavaahtoa, hienonnettuja rusinoita ja appelsiinrahkaa on kokeilulistalla .


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Nainen jatkoi politiikassa käräjäoikeuden tuomion jälkeenkin, hänet valittiin Lapin vihreiden luottamustoimeen vuodelle 2021
      2 vuotta rääkkäsi taaperoa mitäpä siitä

    • Anonyymi

      Syrjäseudun kämpistä voi saada parikyt donaa. Jos menee ollenkaan kaupaksi.

      • Anonyymi

        Sama koskee noita alkeellisia Kainuun Terrafamen valuma-alueella olevia kesämökkejä, ei saa paljon mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama koskee noita alkeellisia Kainuun Terrafamen valuma-alueella olevia kesämökkejä, ei saa paljon mitään.

        Niitä ei osta kukaan. Rahat menee kankkulan kaivoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama koskee noita alkeellisia Kainuun Terrafamen valuma-alueella olevia kesämökkejä, ei saa paljon mitään.

        "Hakuehdot: Myytävät loma-asunnot · Kajaani"

        Vilkaseppa tuolta hintoja, niin et kirjoittelle omia harhojasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Hakuehdot: Myytävät loma-asunnot · Kajaani"

        Vilkaseppa tuolta hintoja, niin et kirjoittelle omia harhojasi.

        Niin, ja näitä ilmoituksia lukiessa kun lukee on otettava huomioon monta yksityiskohtaa joka vaikuttaa hintaan. Onko myytävä tontti oma vai vuokratontti, ranta tai onko ylipäätään rantaviivaa, etäisyydet jos haluaa olla palvelujen ulottuvissa. Katselin noita etuovi.com myytäviä kesämökkejä täällä.


        Toivakannemi siirtolamökki hintapyyntö 55000 e. Noin 30m2. Miinukset ei rantaviivaa, tiheään rakennettu alue Paltaniemellä. Tontin pinta-ala 367 m², vuokratontti.



        Karankalahti, noin 34 m2 hintapyyntö 105000 e. miinusta, vuokratontti lammen rannalla.
        Tontin pinta-ala 2 458 m². Tontin vuokra 983,40 € / vuosi



        Hautatervantie Oulujärvi noin 59 m2 hintapyyntö 170 000 e . miinusta 65 km Kajaaniin, jyrkkä rinnetontti, kivikkoranta. Tontin pinta-ala 2 320 m²


        Sokatie Kajaani, hitapyyntö 198 000 en löytänyt miinuksia. Hyvä sijainti 1990-luvulla tehdyt rakennukset. Tontin pinta-ala 4640 m2. Oma tontti.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Niin, ja näitä ilmoituksia lukiessa kun lukee on otettava huomioon monta yksityiskohtaa joka vaikuttaa hintaan. Onko myytävä tontti oma vai vuokratontti, ranta tai onko ylipäätään rantaviivaa, etäisyydet jos haluaa olla palvelujen ulottuvissa. Katselin noita etuovi.com myytäviä kesämökkejä täällä.


        Toivakannemi siirtolamökki hintapyyntö 55000 e. Noin 30m2. Miinukset ei rantaviivaa, tiheään rakennettu alue Paltaniemellä. Tontin pinta-ala 367 m², vuokratontti.



        Karankalahti, noin 34 m2 hintapyyntö 105000 e. miinusta, vuokratontti lammen rannalla.
        Tontin pinta-ala 2 458 m². Tontin vuokra 983,40 € / vuosi



        Hautatervantie Oulujärvi noin 59 m2 hintapyyntö 170 000 e . miinusta 65 km Kajaaniin, jyrkkä rinnetontti, kivikkoranta. Tontin pinta-ala 2 320 m²


        Sokatie Kajaani, hitapyyntö 198 000 en löytänyt miinuksia. Hyvä sijainti 1990-luvulla tehdyt rakennukset. Tontin pinta-ala 4640 m2. Oma tontti.

        Kyllä jyrkkä kallioranta on parempi kuin mutainen matala ruovikkoa kasvava ranta. Ja kuka haluaa ostaa vailla mukavuuksia olevan mökkerön kaupunkialueelta, ei mtään luonnon rauhaa vaan ihmisiä tramppaa ohi. Auton mökkiläinen tarvitsee, kyllä sillä voi ajaa vaikka 200-300 km ja monet kauemmaskin saadakseen omaa ja luonnon rauhaa ja olla pois naapurien silmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jyrkkä kallioranta on parempi kuin mutainen matala ruovikkoa kasvava ranta. Ja kuka haluaa ostaa vailla mukavuuksia olevan mökkerön kaupunkialueelta, ei mtään luonnon rauhaa vaan ihmisiä tramppaa ohi. Auton mökkiläinen tarvitsee, kyllä sillä voi ajaa vaikka 200-300 km ja monet kauemmaskin saadakseen omaa ja luonnon rauhaa ja olla pois naapurien silmistä.

        Oikeastaan, älä ota kantaa kun et tiedä paikkaa, et rantaa, et liikennettä, et hintatasoa, et paikan erikoislaatuisuutta.

        Olen omistanut rantapaikkani, tänä pääsiäisenä tulee täyteen 25-vuotta.
        Kaksi mökkiä on vaihtanut omistajaa, toinen perikunnan jäsenelle toinen ulkopuoliselle tänä aikana. Mökit ja rantamaat ovat olleet vanhojen kajaanilaisten sukujen hallussa jo nelkytluvulta asti. Joten ymmärtänet minkälaisten sukujen kersat, nyt ikäisiäni on tällä niemellä kesiään viettäneet.

        Minä taidan olla ainut rahvaan parista tullut joka on onnistunut pääsemään herrain kanssa kalaan 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hakuehdot: Myytävät loma-asunnot · Kajaani"

        Vilkaseppa tuolta hintoja, niin et kirjoittelle omia harhojasi.

        Kyllä pyytää saa, hullu on se joka maksaa.


    • Anonyymi

      Aika hiljainen on Yle vaikka pdfilipuolueen nainen jatkoi politiikassa käräjäoikeuden tuomion jälkeenkin, hänet valittiin Lapin vihreiden luottamustoimeen vuodelle 2021
      2 vuotta rääkkäsi taaperoa
      Yle on erikositunut hakkarisien juopotteluihin ja räsästen rukoukien nälvintään

      • Anonyymi

        Ei YLE parjaa,,jos kohde on:

        Nainen
        SDP jäsenkirjan omaava
        Vihreä
        Tai Vasemmistolainen.

        Kaikkea muuta voi surutta mustamaalata verorahoilla.


    • Anonyymi

      Varovainen matkailija ei ainakaan lähi-idän maihin mene näinä aikoina.saattahan USA:n uusi sotahullu presidentti laittaa ohjukset milloin vain ilmaan,,sellainen mies se,,"Höperö Joe" on. Aloitti oitis pommitukset päästyään valllan kahvaan,,ja teki tyhjäksi todellisen presidentin D. Trumpin rauhanpyrkimykset.

      • No voi! Ne onkin USA:n presidentit jotka ovat kylväneet vuoroin rauhaa, vuoroin pommeja Lähi-Itään. Oletko tosissasi vai haluatko vain levittää valeuutisia kun täällä on näköjään porukkaa johion uppoaa mikä tahansa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        No voi! Ne onkin USA:n presidentit jotka ovat kylväneet vuoroin rauhaa, vuoroin pommeja Lähi-Itään. Oletko tosissasi vai haluatko vain levittää valeuutisia kun täällä on näköjään porukkaa johion uppoaa mikä tahansa.

        No mutta matkailuunhan tuo kommentti liittyi,,aivan sanatarkasti? Toki voi herneitä vetää nenäänsä sellainen joka on vuosia Trumppia mollannut, rauhanmiestä, kun nykyinen osoittautui perin sotaiseksi.

        Presidentti Joe Biden hyväksyi ensimmäisen Lähi-idän ilmasotatoimensa torstaina. Kohteena ovat Iraniin liittyvät miliisijoukot Syyriassa.
        Ilmaiskut tulivat vastauksena Yhdysvaltain henkilöstöön kohdistuneisiin hyökkäyksiin Irakissa.

        Ilmaiskut merkitsevät Joe Bidenin ja hänen hallintonsa takinkääntöä, sillä vielä viime vuonna Biden kritisoi presidentti Donald Trumpin määräämää iranilaisen terroristikenraali Qasem Soleimanin neutraloimista drone-iskulla.

        Biden kutsui iskua ”erittäin vahvaksi toimeksi jo ennestään vaarallisella alueella” ja väitti, että hyökkäys ennemminkin provosoi Iranin hallintoa kuin estää sitä.


      • Anonyymi

        Persu. Koska et ymmärrä politiikkaa, älä kirjoita siitä. Lue vaan Alibia ja Seiskaa.


    • Jos saan esittää pienen toivomuksen niin voisitteko ystävällisesti jättää tämän ketjun rauhaan persuilulta, valeuutisilta, trollaukselta ja rasismilta.
      Haluan keskustelua ketjun aiheesta ja/tai sitä sivuavasta.

      • Anonyymi

        Niin mutta ei yläluokan sekundarouvasta voi keskustella vakavalla naamalla diletanttien kesken


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta ei yläluokan sekundarouvasta voi keskustella vakavalla naamalla diletanttien kesken

        Niin mutta olet ymmärtänyt väärin aloituksen aiheen. En ole tarkoittanut tätä kenenkään yksityiselämän ruotimiseksi, en edes kirjailijan, vaan rupattelua matkailusta ja varovaisuudesta. Eri näkökulmia mielellään.


      • Anonyymi

        Sinulle on niin hauskaa "laittaa jauhot suuhun" varmaankin siksi noita aiheita hieman "lavennetaan"


    • Anonyymi

      Mazzarella on suomalaisvastainen pakkoruotsittaja ja kansanvaihtaja
      Monika Fagerholm ja Merete Mazzarella eivät enää halunneet seurata sivusta Suomen turvapaikkapolitiikkaa. Linja on heidän mielestään kiristynyt jo liian tiukaksi

      Ei tällaisesta aiheesta voi keskustella diletanttien palstalla ottamatta poliittisia kytkentöjä huomioon. Lähes kaikki surut ovat jollain tavalla kytköksissä RKP:hen kun ruotsinkielistä duunaria ei enää ole olemassa kuin vahakabinetissa museossa

      joten aina kun kun suru esiintyy tulee suomalaisille epäedullista politiikkaa ja se näkyy nykyhallituksestakin johon RKP on hysteriassa otettu mukaan

      • Jos poliittiset kytkennöt jotenkin liittyvät aloituksen aiheeseen, niin luonnollisestikin niistä voi keskustella. En ole tutustunut RKP:n puolueohjelmaan enkä ole tietoinen miten paljon Mazzarella on mukana puoluepolitiikassa. Olen saanut käsityksen että hän on perusarvoiltaan sosiaaliliberaali, kuten monet ruotsinkieliset kulttuurihenkilöt Suomessa; nämä arvot ovat meille yhteisiä.


      • Anonyymi

        Persu ei olla tuomatta propagandaansa joka ikiseen asiaan.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Jos poliittiset kytkennöt jotenkin liittyvät aloituksen aiheeseen, niin luonnollisestikin niistä voi keskustella. En ole tutustunut RKP:n puolueohjelmaan enkä ole tietoinen miten paljon Mazzarella on mukana puoluepolitiikassa. Olen saanut käsityksen että hän on perusarvoiltaan sosiaaliliberaali, kuten monet ruotsinkieliset kulttuurihenkilöt Suomessa; nämä arvot ovat meille yhteisiä.

        Niin siis kannattaa matutusta ja vastustaa suomalaistumista. Ja siis kaikki ruotsia puhuvat ovat oleellisesti poliittisia koska alle 5 prosentin porukka ei muuten saa kielioikeuksia pakkoruotsia eikä omaa yliopistoa, ei ole mahdollista että tiedemiehiä löytyy näin pienestä kielivämmistöstä (pakkoruotsin suoritus ei riitä virkoihin vaan niillä on omat testit jossa haetaan ruotslalaislapset virkohin)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis kannattaa matutusta ja vastustaa suomalaistumista. Ja siis kaikki ruotsia puhuvat ovat oleellisesti poliittisia koska alle 5 prosentin porukka ei muuten saa kielioikeuksia pakkoruotsia eikä omaa yliopistoa, ei ole mahdollista että tiedemiehiä löytyy näin pienestä kielivämmistöstä (pakkoruotsin suoritus ei riitä virkoihin vaan niillä on omat testit jossa haetaan ruotslalaislapset virkohin)

        En ymmärrä sanaa "matutusta" se on luultvasti jotain persujargonia ja kieltäydyn käyttämästä alatyyliä asiakeskustelussa.
        En saanut kirjasta sellaista vaikutusta että Mazzarella olisi suomalaisvastainen; hänellä on vahva suomalainen (kulttuuritausta suomenruotsalainen ja poliittisesti suomalainen) identiteetti ja hänenen tavallaan minä vastustan myös etnonationalismia ja en katso "suomettamisen" olevan mikään tavoittelun arvoinen asia Suomessa, pikemminkin päinvastoin, mutta olemme niin kaukana toistemme näkökannoista asiassa että siitä on tarpeetonta edes jatkaa.

        Suomenruotsalainen vähemmistömme ovat aina olleet taloudellisesti, poliittisesti ja kaikkein eniten kulttuurelämän tärkeä osa Suomessa. Sisämaasta kotoisin olevana tutustuin suomenruotsalaisiin suhteellisen myöhään, vasta opiskeluaikana Turussa kun kävimme oluilla perämiekoulun poikien kaa, koska kämppäkaverini seurusteli suomenruotsalaisen pojan kanssa. Mukavaa porukkaa ja he puhuivat minulle ruotsia, minä vastailin suomeksi ja hyvin pärjättiin. Siinä elämäni vaiheessa kysyin joltakin heistä ja sain vastaukseksi että he ovat 100% suomalaisia.


      • Paloma01 kirjoitti:

        En ymmärrä sanaa "matutusta" se on luultvasti jotain persujargonia ja kieltäydyn käyttämästä alatyyliä asiakeskustelussa.
        En saanut kirjasta sellaista vaikutusta että Mazzarella olisi suomalaisvastainen; hänellä on vahva suomalainen (kulttuuritausta suomenruotsalainen ja poliittisesti suomalainen) identiteetti ja hänenen tavallaan minä vastustan myös etnonationalismia ja en katso "suomettamisen" olevan mikään tavoittelun arvoinen asia Suomessa, pikemminkin päinvastoin, mutta olemme niin kaukana toistemme näkökannoista asiassa että siitä on tarpeetonta edes jatkaa.

        Suomenruotsalainen vähemmistömme ovat aina olleet taloudellisesti, poliittisesti ja kaikkein eniten kulttuurelämän tärkeä osa Suomessa. Sisämaasta kotoisin olevana tutustuin suomenruotsalaisiin suhteellisen myöhään, vasta opiskeluaikana Turussa kun kävimme oluilla perämiekoulun poikien kaa, koska kämppäkaverini seurusteli suomenruotsalaisen pojan kanssa. Mukavaa porukkaa ja he puhuivat minulle ruotsia, minä vastailin suomeksi ja hyvin pärjättiin. Siinä elämäni vaiheessa kysyin joltakin heistä ja sain vastaukseksi että he ovat 100% suomalaisia.

        Lisään vain tähän että mielestäni Suomessa on tilaa myös ruotsinkielisille ja kuten jenkit sanoo "the more the merrier".
        Venäläisistä ja virolaisista en ole aivan varma, kun epäilen pahasti että he tuovat huonoja tapoja (rikollisuutta jne) Suomeen.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Lisään vain tähän että mielestäni Suomessa on tilaa myös ruotsinkielisille ja kuten jenkit sanoo "the more the merrier".
        Venäläisistä ja virolaisista en ole aivan varma, kun epäilen pahasti että he tuovat huonoja tapoja (rikollisuutta jne) Suomeen.

        Kummallista,,koska meilä OIKEILLA suomalaisilla käsitys että töihin tulevat,,venäläiset ja virolaiset..rikollisuus ja huonot tavat taas tulleet lähi-idän poikaporukoiden ja afrikkalaisten mukana. Josta kertovat myös tilastot.

        Mutta sinullahan onkin aivan toisenlainen käsitys maahanmuuttaneista "tummaihoisemmista" kuin suurimmalla osalla suomalaisia.

        Sellaista se "äärihumaanisuus" teettää, menee sekaisin ihminen uskoessaan "Meillä On Unelma" yms, asioihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kummallista,,koska meilä OIKEILLA suomalaisilla käsitys että töihin tulevat,,venäläiset ja virolaiset..rikollisuus ja huonot tavat taas tulleet lähi-idän poikaporukoiden ja afrikkalaisten mukana. Josta kertovat myös tilastot.

        Mutta sinullahan onkin aivan toisenlainen käsitys maahanmuuttaneista "tummaihoisemmista" kuin suurimmalla osalla suomalaisia.

        Sellaista se "äärihumaanisuus" teettää, menee sekaisin ihminen uskoessaan "Meillä On Unelma" yms, asioihin.

        Mistä tulee tuollainen harhakäsitys, että etnonationalistit edustaisivat jollain tapaa suurinta osaa suomalaisista? Jos lukee tätä palstaa voisi kyllä kuvitella, mtta oikeasti olette vain murto-osa väestöstä jotka ovat radikalisoituneita rasisteja. Valtaosa suhtautuu myötämielisesti pakolaisiin ja turvapaikanhakijoihin. Ainakin täällä Ruotsissa ja miksi se ei olisi totta myös Suomessa, itäeurooppalaiset, balttialaiset ja venäläiset rikollisliigat olivat pesitytneet tänne jo pitkälti ennen pakolaisvirtaa '15. Sinäkö kutsut heitä työtä tekeviksi maahanmuuttajiksi? Minä kutsun heitä itämaffioiksi ja heidän keskuudessaan ei ole yhtään tummaihoista.
        Ps. tiedän luotettavista lähteistä että virolaiset raksareppuilijat kuljettavat koronaa edestakaisin lahden yli.


      • Paloma01 kirjoitti:

        En ymmärrä sanaa "matutusta" se on luultvasti jotain persujargonia ja kieltäydyn käyttämästä alatyyliä asiakeskustelussa.
        En saanut kirjasta sellaista vaikutusta että Mazzarella olisi suomalaisvastainen; hänellä on vahva suomalainen (kulttuuritausta suomenruotsalainen ja poliittisesti suomalainen) identiteetti ja hänenen tavallaan minä vastustan myös etnonationalismia ja en katso "suomettamisen" olevan mikään tavoittelun arvoinen asia Suomessa, pikemminkin päinvastoin, mutta olemme niin kaukana toistemme näkökannoista asiassa että siitä on tarpeetonta edes jatkaa.

        Suomenruotsalainen vähemmistömme ovat aina olleet taloudellisesti, poliittisesti ja kaikkein eniten kulttuurelämän tärkeä osa Suomessa. Sisämaasta kotoisin olevana tutustuin suomenruotsalaisiin suhteellisen myöhään, vasta opiskeluaikana Turussa kun kävimme oluilla perämiekoulun poikien kaa, koska kämppäkaverini seurusteli suomenruotsalaisen pojan kanssa. Mukavaa porukkaa ja he puhuivat minulle ruotsia, minä vastailin suomeksi ja hyvin pärjättiin. Siinä elämäni vaiheessa kysyin joltakin heistä ja sain vastaukseksi että he ovat 100% suomalaisia.

        Jos Mazzarellasta oli kyse minusta suomenruotsalaisuus ei ole koskaan korostunut hänen kirjallisessa tuotannossaan. Hän on mielestäni aidosti kosmopoliitti kuten Jörn Donnerkin.

        Jos jokin näkökulma hänen tuotannossaan korostuu niin se on kai mieluummin "pohjoismaisuus", onhan hän ollut pohjoismaisen kirjallisuuden professori. Hän osallistuu käsittääkseni yhteiskunnalliseen keskusteluun enimmäkseen kirjojensa kautta, puoluepolitikassa hän ei ole mielestäni koskaan ollut.

        Myös maahanmuuttoon/maahanmuuttajiin hän ottaa maltillisen kannan (Elämän tarkoitus 2017) tahtoisi luopua vastakkainasettelusta - kukapa ei ? - ja odottaa kantaväistöltä suvaitsevuutta myös toisiaan kohtaan.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Mistä tulee tuollainen harhakäsitys, että etnonationalistit edustaisivat jollain tapaa suurinta osaa suomalaisista? Jos lukee tätä palstaa voisi kyllä kuvitella, mtta oikeasti olette vain murto-osa väestöstä jotka ovat radikalisoituneita rasisteja. Valtaosa suhtautuu myötämielisesti pakolaisiin ja turvapaikanhakijoihin. Ainakin täällä Ruotsissa ja miksi se ei olisi totta myös Suomessa, itäeurooppalaiset, balttialaiset ja venäläiset rikollisliigat olivat pesitytneet tänne jo pitkälti ennen pakolaisvirtaa '15. Sinäkö kutsut heitä työtä tekeviksi maahanmuuttajiksi? Minä kutsun heitä itämaffioiksi ja heidän keskuudessaan ei ole yhtään tummaihoista.
        Ps. tiedän luotettavista lähteistä että virolaiset raksareppuilijat kuljettavat koronaa edestakaisin lahden yli.

        Tilastot sen kertovat selvimmin. Mitä porukkaa nämä rikolliset oikeasti ovatkaan. Mutta liberaalin äärihumaanin päähän totuus ei uppoa ,,millään.

        "Äärihumanismi" jota tulee oikeastaan pitää aivan yhtä vahigollisena asiana yhteiskunnalle kuin anarkismia. Tai islamin äärisuuntia.

        https://www.stat.fi/til/rpk/2018/13/rpk_2018_13_2019-05-16_tie_001_fi.html

        Ruotsin ”Yle” selvitti: Maan raiskaustuomioista 58% ulkomailla syntyneille.
        https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ruotsin-yle-selvitti-maan-raiskaustuomioista-58-ulkomailla-syntyneille/6b11f5df-9bc2-3d71-88bf-31e663fa2f4c


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Jos Mazzarellasta oli kyse minusta suomenruotsalaisuus ei ole koskaan korostunut hänen kirjallisessa tuotannossaan. Hän on mielestäni aidosti kosmopoliitti kuten Jörn Donnerkin.

        Jos jokin näkökulma hänen tuotannossaan korostuu niin se on kai mieluummin "pohjoismaisuus", onhan hän ollut pohjoismaisen kirjallisuuden professori. Hän osallistuu käsittääkseni yhteiskunnalliseen keskusteluun enimmäkseen kirjojensa kautta, puoluepolitikassa hän ei ole mielestäni koskaan ollut.

        Myös maahanmuuttoon/maahanmuuttajiin hän ottaa maltillisen kannan (Elämän tarkoitus 2017) tahtoisi luopua vastakkainasettelusta - kukapa ei ? - ja odottaa kantaväistöltä suvaitsevuutta myös toisiaan kohtaan.

        pohjoismaisen kirjalllisuuden nolla


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        En ymmärrä sanaa "matutusta" se on luultvasti jotain persujargonia ja kieltäydyn käyttämästä alatyyliä asiakeskustelussa.
        En saanut kirjasta sellaista vaikutusta että Mazzarella olisi suomalaisvastainen; hänellä on vahva suomalainen (kulttuuritausta suomenruotsalainen ja poliittisesti suomalainen) identiteetti ja hänenen tavallaan minä vastustan myös etnonationalismia ja en katso "suomettamisen" olevan mikään tavoittelun arvoinen asia Suomessa, pikemminkin päinvastoin, mutta olemme niin kaukana toistemme näkökannoista asiassa että siitä on tarpeetonta edes jatkaa.

        Suomenruotsalainen vähemmistömme ovat aina olleet taloudellisesti, poliittisesti ja kaikkein eniten kulttuurelämän tärkeä osa Suomessa. Sisämaasta kotoisin olevana tutustuin suomenruotsalaisiin suhteellisen myöhään, vasta opiskeluaikana Turussa kun kävimme oluilla perämiekoulun poikien kaa, koska kämppäkaverini seurusteli suomenruotsalaisen pojan kanssa. Mukavaa porukkaa ja he puhuivat minulle ruotsia, minä vastailin suomeksi ja hyvin pärjättiin. Siinä elämäni vaiheessa kysyin joltakin heistä ja sain vastaukseksi että he ovat 100% suomalaisia.

        Joo mutta jos keskustelet Suomessa akateemisten kanssa
        et voi välttää kieliajolta Kekkonen ja Otto Ville Kuusinen ovat olleet suomalaisuuden liiton jäseniä ja siten vastustaneet pakkoruotsitusta
        ja Maukka Koivisto on selvästi pakkoruotsin vastainen ja niin edelleen

        Nämä kaikki kolme ovat akateemisia

        Tästä et pääse ohi sillä että tunnet surujen kanssa seutustelleen


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Lisään vain tähän että mielestäni Suomessa on tilaa myös ruotsinkielisille ja kuten jenkit sanoo "the more the merrier".
        Venäläisistä ja virolaisista en ole aivan varma, kun epäilen pahasti että he tuovat huonoja tapoja (rikollisuutta jne) Suomeen.

        Aivan höpöä USA:ssa ei ole pakkoespanjaa edes


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Mistä tulee tuollainen harhakäsitys, että etnonationalistit edustaisivat jollain tapaa suurinta osaa suomalaisista? Jos lukee tätä palstaa voisi kyllä kuvitella, mtta oikeasti olette vain murto-osa väestöstä jotka ovat radikalisoituneita rasisteja. Valtaosa suhtautuu myötämielisesti pakolaisiin ja turvapaikanhakijoihin. Ainakin täällä Ruotsissa ja miksi se ei olisi totta myös Suomessa, itäeurooppalaiset, balttialaiset ja venäläiset rikollisliigat olivat pesitytneet tänne jo pitkälti ennen pakolaisvirtaa '15. Sinäkö kutsut heitä työtä tekeviksi maahanmuuttajiksi? Minä kutsun heitä itämaffioiksi ja heidän keskuudessaan ei ole yhtään tummaihoista.
        Ps. tiedän luotettavista lähteistä että virolaiset raksareppuilijat kuljettavat koronaa edestakaisin lahden yli.

        Voi voi, kun Paloma-täti taas nimittelee alatyylisesti kutsuen ihmisiä itämaffioiksi.

        Älähän nyt kuitenkaan kerro valeuutisia koskien virolaisia rakennusmiehiä.
        Ai mutta, sinägän kirjoititkin jostain raksareppuiijoista......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallista,,koska meilä OIKEILLA suomalaisilla käsitys että töihin tulevat,,venäläiset ja virolaiset..rikollisuus ja huonot tavat taas tulleet lähi-idän poikaporukoiden ja afrikkalaisten mukana. Josta kertovat myös tilastot.

        Mutta sinullahan onkin aivan toisenlainen käsitys maahanmuuttaneista "tummaihoisemmista" kuin suurimmalla osalla suomalaisia.

        Sellaista se "äärihumaanisuus" teettää, menee sekaisin ihminen uskoessaan "Meillä On Unelma" yms, asioihin.

        Palomalla on melko oikea käsitys. Persun käsitys on uusnatsipäällikön aivoista omaksuttua
        aivopesua.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Mistä tulee tuollainen harhakäsitys, että etnonationalistit edustaisivat jollain tapaa suurinta osaa suomalaisista? Jos lukee tätä palstaa voisi kyllä kuvitella, mtta oikeasti olette vain murto-osa väestöstä jotka ovat radikalisoituneita rasisteja. Valtaosa suhtautuu myötämielisesti pakolaisiin ja turvapaikanhakijoihin. Ainakin täällä Ruotsissa ja miksi se ei olisi totta myös Suomessa, itäeurooppalaiset, balttialaiset ja venäläiset rikollisliigat olivat pesitytneet tänne jo pitkälti ennen pakolaisvirtaa '15. Sinäkö kutsut heitä työtä tekeviksi maahanmuuttajiksi? Minä kutsun heitä itämaffioiksi ja heidän keskuudessaan ei ole yhtään tummaihoista.
        Ps. tiedän luotettavista lähteistä että virolaiset raksareppuilijat kuljettavat koronaa edestakaisin lahden yli.

        Etnonationalisteilla ei ole kokonaisuuksien tajua - eikä osienkaan.
        Heillä on voimakas harhaluulo, että "kaikki" suomalaiset ovat samaa mieltä
        heidän kanssaan, jos gallupeissa heillä on 20 %:n kannatus.

        Tosiasiassa vain joka viides äänestäisi persua. Neljä viidestä ei äänestäisi persua.
        Helppoa laskuoppia alakoulaisellekin, mutta aivopestylle persulle liian vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etnonationalisteilla ei ole kokonaisuuksien tajua - eikä osienkaan.
        Heillä on voimakas harhaluulo, että "kaikki" suomalaiset ovat samaa mieltä
        heidän kanssaan, jos gallupeissa heillä on 20 %:n kannatus.

        Tosiasiassa vain joka viides äänestäisi persua. Neljä viidestä ei äänestäisi persua.
        Helppoa laskuoppia alakoulaisellekin, mutta aivopestylle persulle liian vaikeaa.

        Niin mistäs tulee tuo sinun "kaikki" suomalaiset,,ethän sinäkään voi meidän kaikkien puolesta asiaa päättää. Jaa aivopesty,,sehän on tehty suvakille jo aikoja,,riittävän monta toistoa "Monikulttuuri on rikkaus" ja sillä selvä.


    • Anonyymi

      Arvelen kriittisen suhtautumisen Lähi-Idän matuihin johtuvan heidän vahvasta laumautumisestaan ja poikkeuksellisen röyhkeästä käyttäytymisestään.
      Joo. Joo. On poikkeuksiakin.
      Toinen ärsyyntymisen syy on meikäläisten yliampuvista positiivisen syrjinnän tulkinnoista. Tämä oli näkyvissä jo ennen 2015 matutulvaa joka koostui kaikista muista kuin turvaa hakevista pakolaisista.
      Kyseessä olivat romanialaiset mutta meiän sosiaalitantat harjoittelivat niien kanssa tulevaa varten.

      Minulla on vuoden kokemus muutamasta kotoutuneesta arabihepusta ja lyhyempi kokemus yhdestä somalinuoresta. Poikkeavat meidän perussäännöistämme eivätkä edukseen. Ei toki ole tilastollinen näyttö.
      Kahdesti olen jäänyt yksityislääkärin vastaanotolla varatulla ajalla metelöivän matulauman jalkoihin. Sakki painoi kaikkien ohi vastaanotoille ja laboratorioon.
      Joo. Kaksittaistapaus!

      Eri lähteistä on ollut nähtävissä erilaisia otoksia matujen toiminnasta eri valtioissa enkä usko kaiken olevan vain pahansuopaa propagandaa.

      Vastaavasti paikkuntamme venäläisistä en löyä pahaa sanottavaa vaikka haluaisinkin. Seinänaapurinamme kaksi peräkkäin asuvaa, nuorta venäläisheppua ovat ehdottoman harmittomia ja erittäin kohteliaita.
      Kahdesta muusta hepusta toinen on vuorotöissä paperitehtaalla ja toinen ajaa rekkaa.
      Harrastuskorttelini on venäläispariskunnan hoidossa. Rouva siivoaa perusteellisemmin kuin yksikään SOL:n palkollinen. Ilmeisesti SOL:n aikanormit eivät salli parempaa työtä. Herra on monitoiminen. Pihatöistä yksinkertaisiin sähkö- ja putkipuuhiin.
      Samassa rappukäytässä asuva venakko on töissä läheisessä apteekissa. Jne.

      Olen evakon poika ja isäni kototilasta jäi noin 7ha Suomen puolelle mutta rajavyöhykkeelle. Isäni haavoittui 6kk:n sotasairaalan verran joten saattaisi olla perusteita etsiä venäläisistä sanottavaa mutta näistä en sellaista löydä.

      Muslimit eivät kotoudu mihinkään vaan muiden on mukauduttava heidän sääntöihinsä.
      Eihän yksikään länsivaltio anna heille mitään hyvää. Olemme vain allahin välikappaleita ja toimitamme vahvistaa heidän oppinsa antamaa ylivertaisuutta pakanoihin nähen.

      • En tosin kuljeskele juuri suurkaupunkien ostoskeskuksissa täällä, mitä nyt joskus käväisen lähikaupungeissa, marketeissa ja asioilla ja on mielestäni kummallista että turvapaikanhakijat ja pakolaiset, vaihtoehtoisesti ensimmäisen tai toisen polven siirtolaiset käyttäytyisivät sen röyhkeämmin tai häiritsisivät mitenkään Suomessa, kun ei he käyttäydy noin täälläkään.
        Totta, he puhuvat ja ottavat tilaa enemmän kun ovat joukossa liikkeellä, mutta en ole kokenut sitä aggressiona kantaväkeä kohtaan. Juuri tuo pohjoismaalaisesta poikkeava tilan- ja äänenkäyttö koetaan usein uhkaavana, vaikka ei se ole sellaiseksi tarkoitettu: ongelma on kantaväestön omassa kyvyssä hahmottaa käyttäytymissignaaleja.

        Sen verran kun olen tullut tekemisiin muslimiväestömme kanssa täällä, niin he eivät toivo mitään sen enempää kuin saada oleskeluluvan, oppia kielen, saada koulutusta ja päästä töihin. Poikkeuksiakin on, joo joo.


      • Anonyymi

        Yksi persu on peukuttanut ja kommentoija itse persuna.


    • Anonyymi

      Ploma Lisään vain tähän että mielestäni Suomessa on tilaa myös ruotsinkielisille ja kuten jenkit sanoo "the more the merrier".
      Venäläisistä ja virolaisista en ole aivan varma,

      Totta. Mutta. Muistetaan ensin että espanjaa puhutaan enemmän kuin EU:ssa on väkeä eikä se ole mikään onneton pikkukieli ruotsi

      Kommentoi jos jaksat ehdit seuraavaa Ploma
      eli väitteesi the more the merriet -pohjalta

      https://elpais.com/diario/1999/02/14/ultima/918946808_850215.html Multados por hablar español Ayuntamientos de EE UU intentan frenar el crecimiento del español restringiendo su uso con ordenanzas

      • USA on ollut pitkään yksikielinen maa, toisin kuin esim. Kanada ja liittovaltiot ovat saaneet pitkälti päättää oman kielipolitiikkansa. En ole seurannut tarkemmin miten kielikysymykset ovat kehittyneet siellä, mutta tiedän että USA.sta on kehittymässä ajan mittaan kaksikielinen, koska espanjankielisen väestön osuus kasvaa nopeasti, mutta virallisesti se tulee koskaan (tai siis lähitulevaisuudessa ei ainakaan) omaksumaan toisen virallisen kielen. Ja niin kauan kun espanjalla ei ole virallista asemaa niin liitovaltiohallitus pystyy tekemään lakeja kuten tämä mikä määrää että kyltit on oltava englanninkielisiä.
        Viimeiksi kun kävin USA:ssa olimme vain Floridassa ja entisessä kotikaupungissani siirtymä englanninkielisestä espanjankieliseen kyltitykseen kauppojen nimissä oli selvästi huomattavissa. Ilmeisesti sillä alueella ei ole sellaisia lakeja. Kassat ja henkilökunta olivat järjestään latinoja, jokuinen afrikkalais-amerikkalainen joukossa. Se ei kuitenkaan näyttänyt olevan mikään ongelma kenellekään.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        USA on ollut pitkään yksikielinen maa, toisin kuin esim. Kanada ja liittovaltiot ovat saaneet pitkälti päättää oman kielipolitiikkansa. En ole seurannut tarkemmin miten kielikysymykset ovat kehittyneet siellä, mutta tiedän että USA.sta on kehittymässä ajan mittaan kaksikielinen, koska espanjankielisen väestön osuus kasvaa nopeasti, mutta virallisesti se tulee koskaan (tai siis lähitulevaisuudessa ei ainakaan) omaksumaan toisen virallisen kielen. Ja niin kauan kun espanjalla ei ole virallista asemaa niin liitovaltiohallitus pystyy tekemään lakeja kuten tämä mikä määrää että kyltit on oltava englanninkielisiä.
        Viimeiksi kun kävin USA:ssa olimme vain Floridassa ja entisessä kotikaupungissani siirtymä englanninkielisestä espanjankieliseen kyltitykseen kauppojen nimissä oli selvästi huomattavissa. Ilmeisesti sillä alueella ei ole sellaisia lakeja. Kassat ja henkilökunta olivat järjestään latinoja, jokuinen afrikkalais-amerikkalainen joukossa. Se ei kuitenkaan näyttänyt olevan mikään ongelma kenellekään.

        Joppajoo. Sosiaalista liberaalia on Ruotsissa, kun liberaalien johtaja suklaanruskea Sabuni hymyilee kuin Hangon keksi Ruotsi demokraattien Åkessonin kanssa.
        Tyytyväisenä tulevasta liittoutumisesta seuraaviin vaaleihin.
        Siitä se repeää, ja ruossit saavat vähän säpinää, kun seisovat vedet alkavat liikkua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joppajoo. Sosiaalista liberaalia on Ruotsissa, kun liberaalien johtaja suklaanruskea Sabuni hymyilee kuin Hangon keksi Ruotsi demokraattien Åkessonin kanssa.
        Tyytyväisenä tulevasta liittoutumisesta seuraaviin vaaleihin.
        Siitä se repeää, ja ruossit saavat vähän säpinää, kun seisovat vedet alkavat liikkua.

        Olipa hyvä että mainitsit tuon Sabunin joka myi liberaalipuolueen sielun paholaiselle. Minulla ei ole kristallipalloa, mutta en olisi yllättynyt jos puolue ei yllä neljään prosenttiin ensi vaaleissa ja jää pois eduskunnasta. Sabuni on täysin ymmärtämätön mitä sana "liberaali" tarkoittaa.
        Muuten sosiaaliliberaalit ovat vahvoilla myös moderaateissa ja keskustassa. Luulisin että osa liberaalipuolueesta eroavista päätyy näihin kahteen puolueeseen, Sabuni on liannut oman pesän, raiskannut puolueenperusarvot ja saanut mukaansa pienen enemmistön puolelleen.

        ”Sverigedemokraterna står för en auktoritär nationalism och vill att Sverige lämnar EU. De vill inskränka rätten till abort, ta bort rättigheter för hbtq-personer och styra kultur och media. Liberaler står för personlig frihet, jämställdhet och öppenhet mot omvärlden. Så NEJ. Det finns inget att förhandla om där"
        https://www.dn.se/insandare/nu-lamnar-jag-liberalerna-som-overgivit-sin-identitet/


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Olipa hyvä että mainitsit tuon Sabunin joka myi liberaalipuolueen sielun paholaiselle. Minulla ei ole kristallipalloa, mutta en olisi yllättynyt jos puolue ei yllä neljään prosenttiin ensi vaaleissa ja jää pois eduskunnasta. Sabuni on täysin ymmärtämätön mitä sana "liberaali" tarkoittaa.
        Muuten sosiaaliliberaalit ovat vahvoilla myös moderaateissa ja keskustassa. Luulisin että osa liberaalipuolueesta eroavista päätyy näihin kahteen puolueeseen, Sabuni on liannut oman pesän, raiskannut puolueenperusarvot ja saanut mukaansa pienen enemmistön puolelleen.

        ”Sverigedemokraterna står för en auktoritär nationalism och vill att Sverige lämnar EU. De vill inskränka rätten till abort, ta bort rättigheter för hbtq-personer och styra kultur och media. Liberaler står för personlig frihet, jämställdhet och öppenhet mot omvärlden. Så NEJ. Det finns inget att förhandla om där"
        https://www.dn.se/insandare/nu-lamnar-jag-liberalerna-som-overgivit-sin-identitet/

        Et kai sinä vaan nyt yltynyt rasismiin, Paloma? Kun noin pahoin ja rumin sanankääntein ja ajatuksin riivannut kirjoittamaan "ruskeasta siskosta" ja "Meillä On Unelma" Ruotsin kansalaisesta?

        Aijai,,ja meitä "metsäläisiä" haukkuu sumeilematta rasisteiksi!


    • Anonyymi

      Pakkoruotsivastustuksen uusi Yrjö Koskinen (Georg Forsman, ennen kuin suomensi nimensä) on dosentti Heikki Tala jonka kirjoituksia löytyy joka paikasta suomi24-palstalla ja kirjoista jne. Hän on Järvenpäön PS-kuntaehdokas

      Tala 2011 ""Ruotsin väestöstä suomalaisia oli noin neljännes aina vuoteen 1809 asti. Sen jälkeenkin suomenkielistä alkuperäisväestöä on Ruotsissa säilynyt aina näihin päiviin asti huolimatta Ruotsin erittäin raa'asta kielipolitiikasta.

      Suomessa ruotsinkielinen vähemmistö on kahminut itselleen järjettömät etu- ja erioikeudet, joita he perustelevat perustuslailla. Esimerkiksi folktingin varapuheenjohtaja Kimmo Sasi valehteli RKP:n puoluekokouksessa, että perustuslaki vaatisi pakkoruotsia. Jopa oikeusministeri Brax sentään totesi, ettei näin ole.

      Toistaiseksi Suomea johtaa RKP:n puheenjohtaja Stefan Wallin, jonka polvella istuu kokoomuksen Jyrki Katainen kuin vatsastapuhujan nukke. Mutta kyllä siihen tulee muutos.

      Muuten Ruotsin uuden kielilain mukaan Ruotsissa asuu kansallinen kielellinen vähemmistö - suomenkieliset ruotsalaiset. Ja juuri samalla tavalla pitää kohdella Suomessa ruotsinkielisteä kansallista vähemmistöä.""

      Aika jännää tämä puuha meänkieli ei riitä pitää vielä tällainen

      Ruotsin uuden kielilain mukaan Ruotsissa asuu kansallinen kielellinen vähemmistö - suomenkieliset ruotsalaiset

      • Anonyymi

        Asenteellinen (persun?) kommentti. Suomessa on ruotsinkielisiä suomalaisia,
        he ovat kielivähemmistö, mutta he ovat suomalaisia, ei mikään kansallinen vähemmistö.


    • Anonyymi

      Persun kuuluu vastustaa ja halveksua YLEä, Hesaria, ruotsinkieltä ym.
      Ääripopulistit ajavat venäjänkieltä, koska se on heidän tukijansa ja rahoittajansa
      Putinin mieleen.

    • Anonyymi

      Onneksi yksi virallinen kielemme on ruotsi, ei venäjä.

    • Anonyymi

      Vihreillä on usein vaikkua korvassa ja siitä seuraava kovakorvaus
      Kukaan ei ollut kuullutpedof iilituomiosta kun nainen valittiin
      Vihreiden paikallispolitiikassa toiminut nainen valittiin luottamustehtävään vuodelle 2021 rikostuomiosta huolimatta. ltalehteen tulleiden yhteydenottojen mukaan osa on hieman ihmetellyt sitä, miksi jälkikäteen ”muutetaan historiaa” siltä osin, ettei henkilö olisi ollut mukana lainkaan vihreiden toiminnassa ja esimerkiksi Ohisalon tapaamisessa.

      Iltalehti kysyi asiasta Lapin vihreiden varapuheenjohtaja Tiina Huilajalta.
      – Varmaankin näin on tapahtunut, mutta en tähän osaa oikein sanoa enempää, Huilaja toteaa.
      – Toivomme, että tämä tilanne nyt rauhoittuisi. Tämä koko tapaus on surullinen ja järkyttävä, Huilaja sanoo.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maanantai päivää

      On tää yhdenlainen paikka... No huomenta nyt kuitenkin. 🐺❤️🖤🫤☕
      Ikävä
      264
      3630
    2. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      120
      2314
    3. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      99
      1604
    4. Olen päättänyt saada sinut

      Minua ei estot pidättele. Otan vaikka väkisin.
      Ikävä
      25
      1520
    5. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      196
      1460
    6. Onko vinkkejä ikävän lopettamiseen?

      Onko hyviä vinkkejä, miten pääsisi ikävästä eroon? Järkeviä pliis!
      Ikävä
      45
      1373
    7. En mä mies tiedä

      Missä mennään, mitä me toisillemme ollaan. Pyörit mielessä, mutta kuitenkin pelkään jotain. Pelkään myös sitä, että olin
      Ikävä
      34
      1354
    8. Jokos olet nainen

      Päässyt sinuiksi tämän palstan kanssa ja huomannut miten turhaa tänne on mitään kirjoitella. Yhteys meillä kyllä löytyy
      Ikävä
      113
      1264
    9. Menikö sulla

      Jutut liian pitkälle?
      Ikävä
      49
      1174
    10. Huomenna taitaa

      Päästä selvittelee ja kyselee vähän asiota. Sun verisukulaisten kanssa🤣 naiselle
      Ikävä
      18
      1133
    Aihe