Jerusalemin valtaus

Nyt on tullut uusi elokuva In Our Hands: The Battle For Jerusalem. Kuinka moni aikoo katsoa?

Nykyään olen jo rajan toiselle puolelle siirtymistä odottava, mutta tuohon aikaan oli 55. Maahanlaskuprikaatin erään pataljoonan, kompppanian ja joukkueen ryhmänjohtaja. Valloitimme Leijonaportin, jonka läpi tunkeuduimme Vanhaan kaupunkiin ja lopulta kaikkein pyhimpään Länsimuurille. Itkimme kun yli 2000 vuoden jälkeen ennustus oli käynyt toteen ja prikaatimme komentaja eversti Mordechai Gur ilmoitti radiolla, että "Länsimuuri on hallussamme".

Tässä traileri elokuvasta.

https://www.youtube.com/watch?v=5Ah9bLW3Rh4

Ja tässä kuvaa tositilanteesta. Muistan tuon kuvauksen, joka oli todellista taistelun kuvausta.

https://www.youtube.com/watch?v=a6e3kKu5XaU

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse ainakin aion katsoa tämän elokuvan. Olen innokas Tosimies -lehden lukia, jossa on hyviä juttuja Israelin puolustusvoimien jutuista. Tästä jokainen kristitty tosimies pääsee lukemaan hyviä juttuja.

      http://www.tosimies-lehti.fi/artikkelit.html

    • Anonyymi

      Siis anteeksi mitä...

      <<....mutta tuohon aikaan oli 55. Maahanlaskuprikaatin erään pataljoonan...<<

      Euroopassa alkaa ensi kuussa taas suuri sotaharjoitus 30.000 yhdysvaltain sotilasta, mukana, myös tämä 55. mainittu, joka on osallistunut sekä ensimmäiseen että toiseen maailmansotaan. Uutinen oli Iltalehdessä, nyt ei osu googleen millään. Onkohan sensuroitu. Viime vuonna näitä sotilaita tuli Eurooppaan alkaen maaliskuusta noin 40.000, ja heidän piti poistua elokuussa. Marraskuussa us.armeijan sivuilta selvisikin, etteivät ole poistuneetkaan ja nyt lukumäärä oli 70.000 jättimäisine kalustoineen Nyt siis lisää 30.000 oli tulossa ja taas sama - ulkonaliikkumiskiellot ja sotaharjoitus huhtikuusta.

      Anteeksi, mutta nyt en ymmärrä, että mitä tämä 55. on tehnyt ja koska Israelissa? Kerrotko nyt vähän tarkemmin, että mistä tuo elokuva kertoo?

      • Anonyymi

        Ymmärränkö nyt oikein, että vuonna 1967 Yhdysvaltain 55. Maahanlaskuprikaatin jokin pataljoona on hyökännyt Palestiinan alueelle vallaten alueen Israelille? Tämäkö on elokuvan perusidea?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärränkö nyt oikein, että vuonna 1967 Yhdysvaltain 55. Maahanlaskuprikaatin jokin pataljoona on hyökännyt Palestiinan alueelle vallaten alueen Israelille? Tämäkö on elokuvan perusidea?

        Jos oikein ymmärsin, kyseessä on kuden päivän sota:

        <<Kuuden päivän sota (hepr. ‏מלחמת ששת הימים‎, Milkhemet Šešet haYamim, arab. حرب الأيام الستة‎, Ḥarb al‑ʾayām as‑sitta) oli 5.–10. kesäkuuta 1967 käyty sota arabivaltioiden Egyptin, Jordanian ja Syyrian muodostaman liittoutuman ja Israelin välillä. Arabivaltiot saivat taloudellista tukea Irakilta, Kuwaitilta, Saudi-Arabialta, Sudanilta ja Algerialta. Myös Neuvostoliitto ryhtyi tukemaan arabivaltioita.<<

        Tässä ei mainita Yhdysvaltoja.

        <<Konflikti alkoi, kun Egypti saartoi Israelin laivaliikenteen Tiraninsalmen kansainvälisellä vesireitillä, poisti UNEF-rauhanturvaajat Siinain niemimaalta ja alkoi siirtää omia joukkojaan niiden tilalle. Tämän johdosta Israel teki ennalta ehkäiseväksi julistamansa iskun, jolla se onnistui tekemään Egyptin ilmavoimat toimintakyvyttömäksi muutamassa tunnissa. Jordania puolestaan hyökkäsi Israelin kaupunkeihin Länsi-Jerusalemiin ja Netanyaan.<<

        No, joka tapauksessa, tuossa linkissä on tietoja.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuuden_päivän_sota


      • Anonyymi

        Jännää. 🙂
        Ja näistä ei suomalaiset mediat kerro.

        Huomionarvoista on, että eurooppaan siis viime elokuussa tuli 40 000 jenkkisotilasta, jotka jäivät ja nyt on siis tulossa 30 000, ei venäläistä, vaan jenkkiläistä sotilasta? Jenkit ovat yhtä vieraita euroopassa, kuin olisivat venäläiset tai vaikka kiinalaiset.

        Venäläisiä sotilaita ei näy eikä kuulu, vaikka kuulemma on kamala "Venäjän uhka". Jenkkiuhan minä havaitsen, en venäläisiä muualla, kuin missä niiden tulee ollakin: Venäjällä.

        Hmmmh. "Ilmestyskirja nyt". En ole melleriläinen, enkä halua kuulla sen äijän profetioista sanaakaan, en myöskään J. Pihon. Mutta ihan Ilmestyskirjan omat ennustukset alkavat toteutua jo ihan silmissä.

        Viime vuonna ratsasti maailmaan "kruunupäinen" (corona) hevonen.
        Seuraavaksi tulee se sotahevonen. Tänä vuonna?
        Sotahevosta seuraa heppa, joka tuo nälänhädän...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos oikein ymmärsin, kyseessä on kuden päivän sota:

        <<Kuuden päivän sota (hepr. ‏מלחמת ששת הימים‎, Milkhemet Šešet haYamim, arab. حرب الأيام الستة‎, Ḥarb al‑ʾayām as‑sitta) oli 5.–10. kesäkuuta 1967 käyty sota arabivaltioiden Egyptin, Jordanian ja Syyrian muodostaman liittoutuman ja Israelin välillä. Arabivaltiot saivat taloudellista tukea Irakilta, Kuwaitilta, Saudi-Arabialta, Sudanilta ja Algerialta. Myös Neuvostoliitto ryhtyi tukemaan arabivaltioita.<<

        Tässä ei mainita Yhdysvaltoja.

        <<Konflikti alkoi, kun Egypti saartoi Israelin laivaliikenteen Tiraninsalmen kansainvälisellä vesireitillä, poisti UNEF-rauhanturvaajat Siinain niemimaalta ja alkoi siirtää omia joukkojaan niiden tilalle. Tämän johdosta Israel teki ennalta ehkäiseväksi julistamansa iskun, jolla se onnistui tekemään Egyptin ilmavoimat toimintakyvyttömäksi muutamassa tunnissa. Jordania puolestaan hyökkäsi Israelin kaupunkeihin Länsi-Jerusalemiin ja Netanyaan.<<

        No, joka tapauksessa, tuossa linkissä on tietoja.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuuden_päivän_sota

        Linkkiin voi kirjoittaa artikkelin kuuden päivän sodista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jännää. 🙂
        Ja näistä ei suomalaiset mediat kerro.

        Huomionarvoista on, että eurooppaan siis viime elokuussa tuli 40 000 jenkkisotilasta, jotka jäivät ja nyt on siis tulossa 30 000, ei venäläistä, vaan jenkkiläistä sotilasta? Jenkit ovat yhtä vieraita euroopassa, kuin olisivat venäläiset tai vaikka kiinalaiset.

        Venäläisiä sotilaita ei näy eikä kuulu, vaikka kuulemma on kamala "Venäjän uhka". Jenkkiuhan minä havaitsen, en venäläisiä muualla, kuin missä niiden tulee ollakin: Venäjällä.

        Hmmmh. "Ilmestyskirja nyt". En ole melleriläinen, enkä halua kuulla sen äijän profetioista sanaakaan, en myöskään J. Pihon. Mutta ihan Ilmestyskirjan omat ennustukset alkavat toteutua jo ihan silmissä.

        Viime vuonna ratsasti maailmaan "kruunupäinen" (corona) hevonen.
        Seuraavaksi tulee se sotahevonen. Tänä vuonna?
        Sotahevosta seuraa heppa, joka tuo nälänhädän...

        Johanneksen Ilmestys 6. luku:
        https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ilm. 6:1&rnd=1616868198999

        1 Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"
        2 Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan. (Seppele = corona)

        3 Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!"
        4 Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka. (Sota)

        5 Ja kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka.
        6 Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä." (Ruuan kallistuminen / ruuan vähäisyys kaikille / pahimmillaan nälänhätää) ...


      • Anonyymi

        Ilm. linkki ei toiminut kuvahakuun, mutta tuolla operaationimellä googlaamalla löytyy.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johanneksen Ilmestys 6. luku:
        https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ilm. 6:1&rnd=1616868198999

        1 Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"
        2 Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan. (Seppele = corona)

        3 Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!"
        4 Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka. (Sota)

        5 Ja kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka.
        6 Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä." (Ruuan kallistuminen / ruuan vähäisyys kaikille / pahimmillaan nälänhätää) ...

        Mutta kyllä kai huomioit myös Sarkarjan, joka liittyy tähän?

        Sakarja:

        <<5:1 Minä nostin jälleen silmäni, ja katso: oli lentävä kirjakäärö.Ja hän sanoi minulle: "Mitä sinä näet?" Minä vastasin: "Minä näen lentävän kirjakäärön, kahtakymmentä kyynärää pitkän ja kymmentä kyynärää leveän."

        Hän sanoi minulle: "Tämä on kirous, joka käy yli kaiken maan. Sillä tämän kirouksen mukaisesti siitä puhdistetaan pois jokainen varas, ja jokainen vannoskelija puhdistetaan siitä pois. Minä lasken sen irti, sanoo Herra Sebaot, ja se menee varkaan kotiin ja sen kotiin, joka vannoo väärin minun nimeeni. Se jää sisälle hänen kotiinsa ja kalvaa sen loppuun asti, sekä sen puut että sen kivet."<<

        Ja Sakarjassa on myös tuo musta hevonen.

        <<6:6 Ne, joitten edessä on mustat hevoset, lähtevät pohjoiseen maahan, ja valkeat lähtevät niiden jäljessä. Täplikkäät lähtevät eteläiseen maahan. Ne väkevät lähtevät, ja menevät halusta, kuljeksimaan maata." Ja hän sanoi: "Menkää, kuljeksikaa maata." Ja ne kuljeksivat maata.

        Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa."Minulle tuli tämä Herran sana: ..... ja sano hänelle näin: "Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, MIES NIMELTÄ VESA! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin.<<

        Mutta mielenkiintoisin tarina ilmestyskirjasta on näistä naisten hiuksista rokottajista, kuin skorpionit, kun ihmiset etsivät kuolemaa, mutta eivät löydä sitä. Haarniska - työpuku, ja seppele päässä, kuin enkelit ja hyvää tarkoittavat. Selvä kuvaus rokotuksia antavista hoitajista.

        Ilm. <<9:3 Ja savusta lähti heinäsirkkoja maan päälle, ja niille annettiin valta, niinkuin maan skorpioneilla on valta; ja niille sanottiin, etteivät ne saa vahingoittaa maan ruohoa eikä mitään vihantaa eikä yhtään puuta, vaan ainoastaan niitä ihmisiä, joilla ei ole Jumalan sinettiä otsassaan. Ja niille annettiin valta vaivata heitä viisi kuukautta, vaan ei tappaa heitä; ja ne vaivasivat, niinkuin vaivaa skorpioni, kun se ihmistä pistää. Ja niinä päivinä ihmiset etsivät kuolemaa, eivätkä sitä löydä; he haluavat kuolla, mutta kuolema pakenee heitä.

        Ja heinäsirkat olivat sotaan varustettujen hevosten kaltaiset, ja niillä oli päässään ikäänkuin seppeleet, kullan näköiset, ja niiden kasvot olivat ikäänkuin ihmisten kasvot; ja niillä oli hiukset niinkuin naisten hiukset, ja niiden hampaat olivat niinkuin leijonain hampaat. Ja niillä oli haarniskat ikäänkuin rautahaarniskat, ja niiden siipien kohina oli kuin sotavaunujen ryske monien hevosten kiitäessä taisteluun.Ja niillä oli pyrstöt niinkuin skorpioneilla ja pistimet, ja pyrstöissänsä niillä oli voima vahingoittaa ihmisiä viisi kuukautta.<<

        Miten muinoin olisi voitu kuvata rokotusta antavat hoitajat kuin tällä tavalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kyllä kai huomioit myös Sarkarjan, joka liittyy tähän?

        Sakarja:

        <<5:1 Minä nostin jälleen silmäni, ja katso: oli lentävä kirjakäärö.Ja hän sanoi minulle: "Mitä sinä näet?" Minä vastasin: "Minä näen lentävän kirjakäärön, kahtakymmentä kyynärää pitkän ja kymmentä kyynärää leveän."

        Hän sanoi minulle: "Tämä on kirous, joka käy yli kaiken maan. Sillä tämän kirouksen mukaisesti siitä puhdistetaan pois jokainen varas, ja jokainen vannoskelija puhdistetaan siitä pois. Minä lasken sen irti, sanoo Herra Sebaot, ja se menee varkaan kotiin ja sen kotiin, joka vannoo väärin minun nimeeni. Se jää sisälle hänen kotiinsa ja kalvaa sen loppuun asti, sekä sen puut että sen kivet."<<

        Ja Sakarjassa on myös tuo musta hevonen.

        <<6:6 Ne, joitten edessä on mustat hevoset, lähtevät pohjoiseen maahan, ja valkeat lähtevät niiden jäljessä. Täplikkäät lähtevät eteläiseen maahan. Ne väkevät lähtevät, ja menevät halusta, kuljeksimaan maata." Ja hän sanoi: "Menkää, kuljeksikaa maata." Ja ne kuljeksivat maata.

        Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa."Minulle tuli tämä Herran sana: ..... ja sano hänelle näin: "Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, MIES NIMELTÄ VESA! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin.<<

        Mutta mielenkiintoisin tarina ilmestyskirjasta on näistä naisten hiuksista rokottajista, kuin skorpionit, kun ihmiset etsivät kuolemaa, mutta eivät löydä sitä. Haarniska - työpuku, ja seppele päässä, kuin enkelit ja hyvää tarkoittavat. Selvä kuvaus rokotuksia antavista hoitajista.

        Ilm. <<9:3 Ja savusta lähti heinäsirkkoja maan päälle, ja niille annettiin valta, niinkuin maan skorpioneilla on valta; ja niille sanottiin, etteivät ne saa vahingoittaa maan ruohoa eikä mitään vihantaa eikä yhtään puuta, vaan ainoastaan niitä ihmisiä, joilla ei ole Jumalan sinettiä otsassaan. Ja niille annettiin valta vaivata heitä viisi kuukautta, vaan ei tappaa heitä; ja ne vaivasivat, niinkuin vaivaa skorpioni, kun se ihmistä pistää. Ja niinä päivinä ihmiset etsivät kuolemaa, eivätkä sitä löydä; he haluavat kuolla, mutta kuolema pakenee heitä.

        Ja heinäsirkat olivat sotaan varustettujen hevosten kaltaiset, ja niillä oli päässään ikäänkuin seppeleet, kullan näköiset, ja niiden kasvot olivat ikäänkuin ihmisten kasvot; ja niillä oli hiukset niinkuin naisten hiukset, ja niiden hampaat olivat niinkuin leijonain hampaat. Ja niillä oli haarniskat ikäänkuin rautahaarniskat, ja niiden siipien kohina oli kuin sotavaunujen ryske monien hevosten kiitäessä taisteluun.Ja niillä oli pyrstöt niinkuin skorpioneilla ja pistimet, ja pyrstöissänsä niillä oli voima vahingoittaa ihmisiä viisi kuukautta.<<

        Miten muinoin olisi voitu kuvata rokotusta antavat hoitajat kuin tällä tavalla?

        Leijonan hampaat?

        Kuvaisiko se feministiraatelijoita jotka nytkin tuhoaa Suomea?

        Joka tapauksessa sotaa himoitseva EU ja NATO ovat sotaa rakentamassa lujaa ja ovelasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leijonan hampaat?

        Kuvaisiko se feministiraatelijoita jotka nytkin tuhoaa Suomea?

        Joka tapauksessa sotaa himoitseva EU ja NATO ovat sotaa rakentamassa lujaa ja ovelasti.

        Tosi pahasti siltä vaikuttaa, mutta mihin hyökkäävät, mitä sunnittelevat? Sitä on rakennettu jo Suomessakin vuosia, eikö sijoituspaikatkin jo ilmoitettu reserviläisille ja tuntimäärä, jossa on ilmoittauduttava kertausharjoituksiin, kun käsky käy. Toinen maailmansota alkoi tuollaisella ilmoituksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kyllä kai huomioit myös Sarkarjan, joka liittyy tähän?

        Sakarja:

        <<5:1 Minä nostin jälleen silmäni, ja katso: oli lentävä kirjakäärö.Ja hän sanoi minulle: "Mitä sinä näet?" Minä vastasin: "Minä näen lentävän kirjakäärön, kahtakymmentä kyynärää pitkän ja kymmentä kyynärää leveän."

        Hän sanoi minulle: "Tämä on kirous, joka käy yli kaiken maan. Sillä tämän kirouksen mukaisesti siitä puhdistetaan pois jokainen varas, ja jokainen vannoskelija puhdistetaan siitä pois. Minä lasken sen irti, sanoo Herra Sebaot, ja se menee varkaan kotiin ja sen kotiin, joka vannoo väärin minun nimeeni. Se jää sisälle hänen kotiinsa ja kalvaa sen loppuun asti, sekä sen puut että sen kivet."<<

        Ja Sakarjassa on myös tuo musta hevonen.

        <<6:6 Ne, joitten edessä on mustat hevoset, lähtevät pohjoiseen maahan, ja valkeat lähtevät niiden jäljessä. Täplikkäät lähtevät eteläiseen maahan. Ne väkevät lähtevät, ja menevät halusta, kuljeksimaan maata." Ja hän sanoi: "Menkää, kuljeksikaa maata." Ja ne kuljeksivat maata.

        Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa."Minulle tuli tämä Herran sana: ..... ja sano hänelle näin: "Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, MIES NIMELTÄ VESA! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin.<<

        Mutta mielenkiintoisin tarina ilmestyskirjasta on näistä naisten hiuksista rokottajista, kuin skorpionit, kun ihmiset etsivät kuolemaa, mutta eivät löydä sitä. Haarniska - työpuku, ja seppele päässä, kuin enkelit ja hyvää tarkoittavat. Selvä kuvaus rokotuksia antavista hoitajista.

        Ilm. <<9:3 Ja savusta lähti heinäsirkkoja maan päälle, ja niille annettiin valta, niinkuin maan skorpioneilla on valta; ja niille sanottiin, etteivät ne saa vahingoittaa maan ruohoa eikä mitään vihantaa eikä yhtään puuta, vaan ainoastaan niitä ihmisiä, joilla ei ole Jumalan sinettiä otsassaan. Ja niille annettiin valta vaivata heitä viisi kuukautta, vaan ei tappaa heitä; ja ne vaivasivat, niinkuin vaivaa skorpioni, kun se ihmistä pistää. Ja niinä päivinä ihmiset etsivät kuolemaa, eivätkä sitä löydä; he haluavat kuolla, mutta kuolema pakenee heitä.

        Ja heinäsirkat olivat sotaan varustettujen hevosten kaltaiset, ja niillä oli päässään ikäänkuin seppeleet, kullan näköiset, ja niiden kasvot olivat ikäänkuin ihmisten kasvot; ja niillä oli hiukset niinkuin naisten hiukset, ja niiden hampaat olivat niinkuin leijonain hampaat. Ja niillä oli haarniskat ikäänkuin rautahaarniskat, ja niiden siipien kohina oli kuin sotavaunujen ryske monien hevosten kiitäessä taisteluun.Ja niillä oli pyrstöt niinkuin skorpioneilla ja pistimet, ja pyrstöissänsä niillä oli voima vahingoittaa ihmisiä viisi kuukautta.<<

        Miten muinoin olisi voitu kuvata rokotusta antavat hoitajat kuin tällä tavalla?

        Minä kyllä tulkitsen nuo "heinäsirkat" helikoptereiksi. Kaksi etuikkunaa, kuin "silmät", kultainen seppele = kopterin ropellit pyöriessään auringonvalossa. Helikopterin perä = pyrstö.

        Kaiketi saamme kokea jonkinlaisen helikopterihyökkäyksen, jossa "pyrstöjen" alta levitetään jotain kemiallista myrkkyä. Koptereissa avattavat taka- ja etuosat.

        "Leijonan hampaat"? Näiden sotakoneiden etuosassa on siis luukku. Sieltä tulitetaan maalia, niin että "ärjyntä" kuuluu?


    • Anonyymi

      Ehkä mielenkiintoinen elokuva. Riippuu mm. toteutuksesta, josta trailerit eivät anna koko kuvaa. Ja omasta skeptisismistäni, mukaanlukien skeptisismistäni nykyelokuvien historiallisten tapahtumien esitysten tasosta, joitakin vastaantulleita poikkeuksia lukuunottamatta.

      Mutta ei itse elokuvan aiheesta.

      Ainakin itse historiallinen tapahtuma, Jerusalemin valtaus kuuden päivän sodassa 1967, on ollut sanoinkuvaamaton tapahtuma sen kokeneille – niin sellaisille jotka ovat olleet itse mukana (jollainen annat ymmärtää itse olevasi) kuin sellaisille jotka muuten olivat Israelin tapahtumista kiinnostuneita ja saivat osallistua siihen välillisesti (median kautta). Pahoittelen jos olen toistaiseksi skeptinen oman, kertomasi osallistumisesi suhteen mutta tämä johtuu siitä että S24-palstoilla törmää jatkuvasti itseään milloin keneksikin väittäviin. Toivon ettei kukaan ole ”langennut” tämän aloituksen aiheen kanssa näin alas. Itselleni tapahtumilla on oma hlökoht merkityksensä vaikken sen enempää juutalainen kuin enää uskovainen kristitty olekaan, ja jos olet kuka väität olevasi, …

      CBS News’in pätkä 55. prikaatin laskuvarjojääkäreistä ja kuuden päivän sodasta mainitsemaasi elokuvaan liittyen (löytyi katsoessani jälkimmäisen linkeistäsi)

      https://www.youtube.com/watch?v=Osh8tQZUEho
      wiki
      https://en.wikipedia.org/wiki/55th_Paratroopers_Brigade
      (hepreankielisen wikin ko. artikkeli paljon kattavampi)

      Aikanaan kibbutsilla ollessani ja silloisen sikäläisen pomoni, kibbutsin perustajajäseniin kuuluvan, luona hänen kutsustaan jonkun kerran kyläillessäni, hän kertoi poikansa myös kuuluneen 55. laskuvarjojääkäreihin ja oli ymmärrettävästi hyvin ylpeä siitä. Poikansa joka sai sittemmin surmansa Etelä-Afrikassa. Ulpaanissa ollessani opiskelumateriaalimme kuului myös צלחמים בוכים
      https://shironet.mako.co.il/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=396&wrkid=7271

      • Anonyymi

        Kiitän sinua ja kiitän muitakin, jotka tuotte tänne historiallista tietoa. Se on tärkeää.


      • Anonyymi

        Missään ei mainita Yhdysvaltojen olleen mukana sodassa tuolla. Miten tämä pitäisi käsittää? Keneltä tuo alue vallattiin? Millä mandaatilla?


    • Jerusalemia ei ole koskaan aikaisemmin vallattu idästä päin Daavidin aikojen jälkeen...ja me teimme sen. 55. maahanlaskuprikaatimme (rerviläisprikaati) hyökkäsi Leijonaportista vanhaan kaupunkiin. Prikaatimme tappiot olivat niin suuria, koska halusimme välttää vaurioita vanhaan kaupunkiin emmekä käyttäneet tykistötulta hyökkäyksessä.

      • Anonyymi

        Yhdysvaltain armeija hyökkäsi, niinkö? Ja olit osalisena siinä jollakin tavalla? Millä mandaatilla tämä hyökkäys tehtiin? Kenen maita ne olivat aikaisemmin, jolta ne vallattiin Israelin nimiin? Voitko kertoa vähän laajemmin tällaiselle tyhmälle, että mitä siinä nyt tapahtui?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdysvaltain armeija hyökkäsi, niinkö? Ja olit osalisena siinä jollakin tavalla? Millä mandaatilla tämä hyökkäys tehtiin? Kenen maita ne olivat aikaisemmin, jolta ne vallattiin Israelin nimiin? Voitko kertoa vähän laajemmin tällaiselle tyhmälle, että mitä siinä nyt tapahtui?

        <<Jerusalemia ympäröi muuri jossa on kuusi porttia.[3] Sen sisäpuolella on vanhakaupunki jossa uskontokuntien korttelit ja pyhät paikat ovat pysyneet miltei samoina vuosisatoja.

        Vanhakaupunki on jaettu eri uskontokuntien mukaisiin kortteleihin: armenialaisten kortteliin, kristittyjen kortteliin, juutalaisten kortteliin ja muslimikortteliin.[4] Ennen 1840-lukua asutus oli keskittynyt vanhankaupungin muurien sisäpuolelle koska asukkaiden piti suojautua alueella olevilta arabirosvoilta ja beduiineilta.

        Asukkaiden lukumäärä oli vuosina 1800–1835 vain noin 9 000–10 000.[5] Ottomaanit rakensivat vanhan kaupungin tukevat puolustusmuurit ja kaupungin portit 1500-luvun alkupuolella.[6]

        Nykyisin eniten asukkaita on muslimien ja kristittyjen kortteleissa. Vuonna 2007 kokonaisasukasmäärä oli 36 965; uskonnollisten ryhmien mukaan jaoteltuna vuonna 2006 vanhassakaupungissa oli 27 500 muslimia, 5 681 kristittyä, 790 armenialaista ja 3 089 juutalaista.

        Vuoden 1948 Israelin itsenäisyyssodan jälkeen Jordania otti vanhankaupungin haltuunsa ja juutalaiset asukkaat häädettiin.[6][7]

        Kuuden päivän sodan aikana vuonna 1967 käytiin lähitaisteluita Temppelivuoren luona, ja Israel sai haltuunsa vanhankaupungin muun Itä-Jerusalemin ohessa, liitti ne Israelin alueisiin ja yhdisti uudelleen kaupungin läntiseen osaan.[6][7]

        Israel hallitsee nykyisin vanhankaupungin aluetta, jonka se katsoo osaksi pääkaupunkiaan.<<

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Jerusalemin_vanhakaupunki

        Vai Israelin 'itsenäisyyssota'. Kyse oli toisten maiden varastamisesta. YK oli mandaatilla sopinut, että minkälaisen alueen juutalaiset saavat holokaustillaan korvauksena, joka todellisuudessa oli sitten sionistien omaa askartelua valtionsa saamiseksi sekin, ja siinä rytäkässä päättivätkin vallata muille luvattua aluetta ja rutosti. Ei heillä ollut edes valtiota jonka 'itsenäisyystaistelu' olisi voinut olla kyseessä, kun kyse oli muille luvatun alueen valtauksesta, joilta otettiin jo alunperinkin pois se, joka juutalaisille sitten annettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Jerusalemia ympäröi muuri jossa on kuusi porttia.[3] Sen sisäpuolella on vanhakaupunki jossa uskontokuntien korttelit ja pyhät paikat ovat pysyneet miltei samoina vuosisatoja.

        Vanhakaupunki on jaettu eri uskontokuntien mukaisiin kortteleihin: armenialaisten kortteliin, kristittyjen kortteliin, juutalaisten kortteliin ja muslimikortteliin.[4] Ennen 1840-lukua asutus oli keskittynyt vanhankaupungin muurien sisäpuolelle koska asukkaiden piti suojautua alueella olevilta arabirosvoilta ja beduiineilta.

        Asukkaiden lukumäärä oli vuosina 1800–1835 vain noin 9 000–10 000.[5] Ottomaanit rakensivat vanhan kaupungin tukevat puolustusmuurit ja kaupungin portit 1500-luvun alkupuolella.[6]

        Nykyisin eniten asukkaita on muslimien ja kristittyjen kortteleissa. Vuonna 2007 kokonaisasukasmäärä oli 36 965; uskonnollisten ryhmien mukaan jaoteltuna vuonna 2006 vanhassakaupungissa oli 27 500 muslimia, 5 681 kristittyä, 790 armenialaista ja 3 089 juutalaista.

        Vuoden 1948 Israelin itsenäisyyssodan jälkeen Jordania otti vanhankaupungin haltuunsa ja juutalaiset asukkaat häädettiin.[6][7]

        Kuuden päivän sodan aikana vuonna 1967 käytiin lähitaisteluita Temppelivuoren luona, ja Israel sai haltuunsa vanhankaupungin muun Itä-Jerusalemin ohessa, liitti ne Israelin alueisiin ja yhdisti uudelleen kaupungin läntiseen osaan.[6][7]

        Israel hallitsee nykyisin vanhankaupungin aluetta, jonka se katsoo osaksi pääkaupunkiaan.<<

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Jerusalemin_vanhakaupunki

        Vai Israelin 'itsenäisyyssota'. Kyse oli toisten maiden varastamisesta. YK oli mandaatilla sopinut, että minkälaisen alueen juutalaiset saavat holokaustillaan korvauksena, joka todellisuudessa oli sitten sionistien omaa askartelua valtionsa saamiseksi sekin, ja siinä rytäkässä päättivätkin vallata muille luvattua aluetta ja rutosti. Ei heillä ollut edes valtiota jonka 'itsenäisyystaistelu' olisi voinut olla kyseessä, kun kyse oli muille luvatun alueen valtauksesta, joilta otettiin jo alunperinkin pois se, joka juutalaisille sitten annettiin.

        <<YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmat 242 vuodelta 1967 ja 338 vuodelta 1973 vaativat Israelin asevoimien vetämistä ainakin osalta vuonna 1967 vallatuista alueista.[201][202] Miehitetyillä alueilla asuu noin kolme miljoonaa palestiinalaista sekä 200 000 juutalaista siirtokuntalaista. Israelilla on yhteensä 242 siirtokuntaa tai muuta siviilikohdetta Länsirannalla, 42 Golanin kukkuloilla ja 29 Itä-Jerusalemissa.[203]

        Turvallisuusneuvoston päätöslauselmat 446, 452, 465 ja 471 pitävät näiden siirtokuntien perustamista ja laajentamista Geneven sopimuksen vastaisina ja niiden olevan "ilman laillista pohjaa". Myös ihmisoikeusjärjestöt Amnesty International ja Human Rights Watch katsovat siirtokuntien olevan kansainvälisen oikeuden vastaisia.[204][205] Israel myöntää, että jotkut pienemmistä siirtokunnista on rakennettu Israelin lakien vastaisesti.[206][207] Israel käyttääkin alueista termiä "kiistellyt alueet".<<

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Israel


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmat 242 vuodelta 1967 ja 338 vuodelta 1973 vaativat Israelin asevoimien vetämistä ainakin osalta vuonna 1967 vallatuista alueista.[201][202] Miehitetyillä alueilla asuu noin kolme miljoonaa palestiinalaista sekä 200 000 juutalaista siirtokuntalaista. Israelilla on yhteensä 242 siirtokuntaa tai muuta siviilikohdetta Länsirannalla, 42 Golanin kukkuloilla ja 29 Itä-Jerusalemissa.[203]

        Turvallisuusneuvoston päätöslauselmat 446, 452, 465 ja 471 pitävät näiden siirtokuntien perustamista ja laajentamista Geneven sopimuksen vastaisina ja niiden olevan "ilman laillista pohjaa". Myös ihmisoikeusjärjestöt Amnesty International ja Human Rights Watch katsovat siirtokuntien olevan kansainvälisen oikeuden vastaisia.[204][205] Israel myöntää, että jotkut pienemmistä siirtokunnista on rakennettu Israelin lakien vastaisesti.[206][207] Israel käyttääkin alueista termiä "kiistellyt alueet".<<

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Israel

        1948, kun YK:n mandaatti piti julistaa: <<Sodan alussa arabiarmeijan koko oli 20 000–30 000 miestä ja Israelin 35 000. Sodan lopulla Israelilla oli jo kaksinkertainen miesylivoima.[72]

        Vuonna 1948 Suomesta lähti vapaaehtoisia juutalaisia sotilaiksi Israeliin, ja myös Suomen valtio avusti Israelia aselahjoituksin. Nämä suomenjuutalaiset vapaaehtoiset muodostivat juutalaisen yhteisönsä jäsenmäärään nähden maailman suurimman vapaaehtoisten joukon verrattuna muuhun juutalaiseen diasporaan.[73]

        Sota päättyi 7.1.1949 Israelin täydelliseen voittoon.<<

        Tämä 'juutalaisten diaspora' ja sanat rotuoppi ja antisemitismi, ovat kaikki termejä, joilla annetaan kuvitelma juutalaisista seemiläisinä ja israelin muinaisina jälkiläisinä, mutta näin ei ole todellisuudessa. Juutalaisuus on uskonto, ei rotu, ja pääosin he ovat kotoisin Aasian suunnalta kasaarikansan uskontokäännynnäisiä jälkeläisiä. Lähempänä seemiläisyyttä ovat luonnollisesti alueen arabit, puhuvatkin seemiläistä kieltä, jota juutalaiset eivät puhu. Tässä jutussa - aivan kuten kristinuskossakin juutalaisen fariseuksen tekemänä, on sisällä niin iso huijaus, että sitä ei edes pystytä näkemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1948, kun YK:n mandaatti piti julistaa: <<Sodan alussa arabiarmeijan koko oli 20 000–30 000 miestä ja Israelin 35 000. Sodan lopulla Israelilla oli jo kaksinkertainen miesylivoima.[72]

        Vuonna 1948 Suomesta lähti vapaaehtoisia juutalaisia sotilaiksi Israeliin, ja myös Suomen valtio avusti Israelia aselahjoituksin. Nämä suomenjuutalaiset vapaaehtoiset muodostivat juutalaisen yhteisönsä jäsenmäärään nähden maailman suurimman vapaaehtoisten joukon verrattuna muuhun juutalaiseen diasporaan.[73]

        Sota päättyi 7.1.1949 Israelin täydelliseen voittoon.<<

        Tämä 'juutalaisten diaspora' ja sanat rotuoppi ja antisemitismi, ovat kaikki termejä, joilla annetaan kuvitelma juutalaisista seemiläisinä ja israelin muinaisina jälkiläisinä, mutta näin ei ole todellisuudessa. Juutalaisuus on uskonto, ei rotu, ja pääosin he ovat kotoisin Aasian suunnalta kasaarikansan uskontokäännynnäisiä jälkeläisiä. Lähempänä seemiläisyyttä ovat luonnollisesti alueen arabit, puhuvatkin seemiläistä kieltä, jota juutalaiset eivät puhu. Tässä jutussa - aivan kuten kristinuskossakin juutalaisen fariseuksen tekemänä, on sisällä niin iso huijaus, että sitä ei edes pystytä näkemään.

        Pyhän hengen armosta he saivat myös Euroopan Unionin rahoittaamaan itsensä puoliksi Yhdysvaltojen kanssa (löytyy tuosta wikilinkistä). Ajatelkaa, eikä tuolloin vielä ollut EU:ta, mutta se sovittiin perustettavaksi natsi Saksassa sodan viimeisinä kuukausina. Saksa sai myös Maailmanpankilta valtiovelkansa anteeksi, varat siirrettiin Konrad Adenauerin toimesta Saksasta Israeliin vuonna 1952. Ja Suomi sai olla tässä operaatiossa sijaiskärsijänä kuin Jeesus konsanaan ristillä, ja maksaa jättimäiset sotakorvaukset. Tämäkin jo kertoo, että kuka oli arkkitehtina.


    • Anonyymi

      Ei tämä uusi ole. On esitetty aikaisemminkin pari vuotta sitten tv:ssä.
      Hyvä leffa, katsoin silloin.

    • Anonyymi

      Missä tuon elokuvan voi nähdä?
      Telkkarissa? Netflixillä?

    • Anonyymi

      Tässä Twitter-sivusto "Already happened" (= "On jo tapahtunut"):

      https://mobile.twitter.com/m3t4_tr0n

      Käsittääkseni ihmiset eri maista lähettävät tuonne kuvia sotilaallisista tapahtumista kotimaissaan. Eli: mitä juuri nyt tapahtuu, mitä on jo tapahtunut!

      • Anonyymi

        Tuolla on näköjään viimeaikoina ollut juttua paljolti Kiinan sotilaallisista toimista.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sofia B- on jälleen kerran rakastunut ja onnellinen nainen .

      Toivottavasti nyt on onni kestävää ja Sofia voi saada oman perheen lopulta itselleen .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      2845
    2. Sofia seukkaa miljonäärin kanssa matkustellen ympäri maailmaa

      Hän on tavannut toivomansa läsnäolevan mihen ja kohta Sofiast tulee ussperheen äiti. Toivottavasti kohta saamme vauvauut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      938
    3. Ukraina romahtamassa, Hallitus hajoamassa.

      Samaan aikaan kun ukrot on rintamalla alakynnessä, niin maan hallitus on hajomassa.
      Maailman menoa
      290
      901
    4. Millaisia ihmisiä ovat murhaajat: Ari Ossi Petteri Suorsa ja Tiina Pia Susanna Seppänen.

      18-vuotias Adeliina Lehtinen surmattiin raa’alla tavalla syksyllä 2022. Hänen murhastaan tuomittiin elinkautiseen 40-vuo
      Oulu
      5
      892
    5. Loukkaa se, jos sinä väität mun etsivän jotain rahamiestä

      Vtustako minä sinun rahoista voisin tietää silloin tai nytkään. Rakastuessa kuvittelin että olet varmaan joku tukityölli
      Ikävä
      147
      861
    6. Oho! Sofia Belorf ja "rillimiljönääri-rakas" sai somen liekkeihin: "Optikko vai grillikioskin...?"

      "Rillimiljönääri-rakas" on kyllä hyvä titteli!!! Tsemppiä Sofialle rakkauteen ja terkkuja Nikolle ja Stefanille! Lue l
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      794
    7. Pikku Liedon pelkoa lietsova ja rikoksia tehtaileva katujengi

      Mistä kaukaa tulevat Liedossa riehuvat katujengiläiset?. Turun Varissuolta tai Pernosta? Nykylukutaidolla selviää, kun t
      Lieto
      38
      781
    8. Toivokasta torstaipäivää

      Hyvää huomenta ihanille ihmisille. 🌞🍁☕😊❤️ Kauniit syyskelit jatkuu. On hyvä olla lomalla. 🌞
      Ikävä
      161
      777
    9. Pikku apulaiset

      E B ja J E levittää väärää informaatiota Olavintoimintakeskuksen kaupasta. Kuka tai mikä ryhmä tästä hyötyy. Ovatko iha
      Sysmä
      64
      764
    10. Olet vallannut ajatukseni.

      Haluaisin tutustua sinuun paremmin ja lähentyä kanssasi. Tuntuu, että joka päivä kun sinua näen, saat minut hämilleen, s
      Ikävä
      29
      735
    Aihe