Aihe

Akku tyhjenee!

Anonyymi

Ja tyhjenee vain satunnaisesti. Eli voi mennä viikko pari eikä mitään ongelmaa ja joku aamu auto ei starttaa ja napajännite tyhjä 12v. Lataa yli 14v kuormitukset päälläkin.
Vaihdoin akun uuteen ja sama satunnaisuus jatkuu. Pakkas kauten lataan n krta viikkon over night älylaturilla kosk atyömatkat lyhyitä alle 14km ja siinä ajassahan ei jääkylmä akku ehdi latautumaan. Välistä pitempiä viikonloppu matkoja läpi talven kuitenkin. Eli mikä aiheuttaa moisen satunnaisen virranpurun? normi talli jännite purkautuminen on 0,08a eli ihan auton normaalia elossa pito toimintaa. Laskennallisesti n 13 ah kulutus viikoss 7 päivän aikana ja auto on maksimissaan 2 pv viikossa käyttämättä. Mihin sähkö katoaa satunnaisesti??????
Ei pala mikään valo missään on tuulut tiirailtua tarkkaan. Ja tuo sama purku olematon mah lukema on aina sama. Aika jolloin ei kulunut mitään auton olessa parkissa on mennyttä nykyautoilla. Kävipä myös niin että kaverin tesla oli 1kk hallissa ja tyhjö oli täysi akku viielässä. Kaverilla itsellä oli kyllä lämmin tahimaassa.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla oli tämmöistä "satunnaista" varauksen kulunkia aikoinaan, kun kiesi olis uusi, tietenkään en lukenut käsikirjaa. Eli, on mahdollista jättää kaikki parkit päälle jos suorittaa auton + valojen sammutuksen väärässä järjestyksessa ja valoviiksi on tietyssä asennossa. Ja on mahdollista jättää joko vasemman tai oikean pulen parkkivalot päälle jos vinkkari ei ole lepoasennossa ja sammutusjärjestus on väärä. Useita vuosia meni ihmetellä, sitten kerran pysäköityäni huomasin että kasvain, parkit ovat päällä.

      Kiesissä on myös mahdollista jättää/unohtaa jokin sisävaloista päällä, normaalisti ne sammuvat automattisesti jotain 10 min päästä vaikka niitä unohtaisi päälle, mutta joku kikka siihenkin on että ne saa pysymään päällä ikuiseti, en enää muista mikä. Nykyään varmistan huolella että kaikki ovat sammuksissa.

      Ja sitten, paljon myöhemmin, talvella, auto oli yli yön kylmä, ennen ajoon lähtemistä etsin jotain hanskalokerosta ja aistin että ompa kumman lämmin lokero. Ilmeni että siellä paloi vako koko ajan, mekaaninen kytkin jonka "tappi" vastaa lokeron luukkuun ei saannut riittävästi liikuntaa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Forester SJ... nyt on toinen akku paikoillaan eli alkaa odotus milloin ei käynnisty. Voi mennä nyt kuukausiakin,tiedä häntä. Startti apu setti piti ostaa henkiseksi tueksi. Taitaa olla nyt yli vuoden aikana 3 kerta kun ei startannut kotipihassa töihin lähdettäessä ja tallin ylijäämä apuvirta akulla lähtee kyllä kuin sen kuuluisan palmun alta ja töistä lähdettäessä on hyvin vajaa akku käynnistänyt kuitenkin auton ja yöksi koti talliin lataukseen. Ensimmäisen ettei käynnistynyt jälkeen vaihtui akku myös ja nyt vaihtui 3:s akku joten nyt ei akku enää vaihdu vaan vika täytyy löytyä sillä reilusti alle 100tkm ajettu auto ei vaihdu ja toisekseen tilalle tulisi kuitenkin subaru :-) ei ole startti vika vaan jännite puuttuu akusta. Mikä hitto sen purkaa satunnaisesti kun ei ole mitään kulutusta jota olen jopa muutaman kerran randomisti mitannut kahdella eri flukella. En ole koskaan mittaillut näin monesti koneiden mahdollista vuotovirtaa jactulos on aina sama olematon. Mikähän lienee amerikan outbackien syyksi paljastunut? Hieman kyllä 3,6 outbackki tai 2.4 turbo kiinnostaa... uusi hybridi ei niin polttele kuitenkaan,kalliitakin ovat vähäiseen vuosi suoritukseen nähden. Mysteeri testi jatkuu tai loppuu nyt kolmanteen akkuun jota kyllä epäilen. Olisi joku osa reilusti rikki niin voisi korjuutella heti. Tulipa meriselitys mittainen,pahoittelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Forester SJ... nyt on toinen akku paikoillaan eli alkaa odotus milloin ei käynnisty. Voi mennä nyt kuukausiakin,tiedä häntä. Startti apu setti piti ostaa henkiseksi tueksi. Taitaa olla nyt yli vuoden aikana 3 kerta kun ei startannut kotipihassa töihin lähdettäessä ja tallin ylijäämä apuvirta akulla lähtee kyllä kuin sen kuuluisan palmun alta ja töistä lähdettäessä on hyvin vajaa akku käynnistänyt kuitenkin auton ja yöksi koti talliin lataukseen. Ensimmäisen ettei käynnistynyt jälkeen vaihtui akku myös ja nyt vaihtui 3:s akku joten nyt ei akku enää vaihdu vaan vika täytyy löytyä sillä reilusti alle 100tkm ajettu auto ei vaihdu ja toisekseen tilalle tulisi kuitenkin subaru :-) ei ole startti vika vaan jännite puuttuu akusta. Mikä hitto sen purkaa satunnaisesti kun ei ole mitään kulutusta jota olen jopa muutaman kerran randomisti mitannut kahdella eri flukella. En ole koskaan mittaillut näin monesti koneiden mahdollista vuotovirtaa jactulos on aina sama olematon. Mikähän lienee amerikan outbackien syyksi paljastunut? Hieman kyllä 3,6 outbackki tai 2.4 turbo kiinnostaa... uusi hybridi ei niin polttele kuitenkaan,kalliitakin ovat vähäiseen vuosi suoritukseen nähden. Mysteeri testi jatkuu tai loppuu nyt kolmanteen akkuun jota kyllä epäilen. Olisi joku osa reilusti rikki niin voisi korjuutella heti. Tulipa meriselitys mittainen,pahoittelut.

        "Mikä hitto sen purkaa satunnaisesti"

        Arvelen että kyseessä ole satunnainen akun purkautumien kuten kuvaat. Vaan että etenkin talviaikaan sinulla sattuu käymään toisinaan siten että kärry ei käynnisty, koska akun varaus on pikkuhiljalleen huvennut, ja sitten lopulta se vaan on liian heikkona. Ajatko paljon lyhyitä matkoja?

        Lyijyakut varautuvat sitä kehnommin mitä kylmempiä, alle +10°C:n, ne ovat. Siis, kun auto on talvella ulkosalla "tolpassa" niin älylaturit tms ylläpitolaturit eivät juurikaan auta, akku vaan ei pakkasella ota varausta nimeksikään. Autolla ajaminen auttaa varaamaan akkua, mutta pitää ajaa niin kauan ja nin hitaasti että konehuone lämpenee, jolloin akkukin lämpenee ... kestää monia tunteja varata akku talvella ajamalla.

        Akku joka on huonossa latinkissa on pakkasella vaarassa jäätyä . Nk huotovapaat akutkin jäätyvät/hyytyvät mutta ne eivät välltämättä mene täysin pilallesen takia, toisin kuin perinteiset "korkilliset" akut jotka jäätyvät siten että ne pullahtavat.

        Tyypillisesti autot vielä käynnistyvät, joskin laiskasti, kun akun napajännite on jotain 11,3 V tienoilla, se on kyllä vakava tilanne akun jäätymisen kannalta. Jos käy niin että edeltävänä päivänä, kun lämpötila oli 0°C tai enemmän auto käynistyi, ja sitten seuraavana aamuna ei käynistykään kun lämpötila onkin luokkaa -10°C tai sen alle, niin se ei ole satunnainen ongelma, akkujen käynistysvirtakin (oikosulkuvirta, cranking current, CCA) heikkenee sitä paljommin mitä enemmän pakkasta on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mikä hitto sen purkaa satunnaisesti"

        Arvelen että kyseessä ole satunnainen akun purkautumien kuten kuvaat. Vaan että etenkin talviaikaan sinulla sattuu käymään toisinaan siten että kärry ei käynnisty, koska akun varaus on pikkuhiljalleen huvennut, ja sitten lopulta se vaan on liian heikkona. Ajatko paljon lyhyitä matkoja?

        Lyijyakut varautuvat sitä kehnommin mitä kylmempiä, alle +10°C:n, ne ovat. Siis, kun auto on talvella ulkosalla "tolpassa" niin älylaturit tms ylläpitolaturit eivät juurikaan auta, akku vaan ei pakkasella ota varausta nimeksikään. Autolla ajaminen auttaa varaamaan akkua, mutta pitää ajaa niin kauan ja nin hitaasti että konehuone lämpenee, jolloin akkukin lämpenee ... kestää monia tunteja varata akku talvella ajamalla.

        Akku joka on huonossa latinkissa on pakkasella vaarassa jäätyä . Nk huotovapaat akutkin jäätyvät/hyytyvät mutta ne eivät välltämättä mene täysin pilallesen takia, toisin kuin perinteiset "korkilliset" akut jotka jäätyvät siten että ne pullahtavat.

        Tyypillisesti autot vielä käynnistyvät, joskin laiskasti, kun akun napajännite on jotain 11,3 V tienoilla, se on kyllä vakava tilanne akun jäätymisen kannalta. Jos käy niin että edeltävänä päivänä, kun lämpötila oli 0°C tai enemmän auto käynistyi, ja sitten seuraavana aamuna ei käynistykään kun lämpötila onkin luokkaa -10°C tai sen alle, niin se ei ole satunnainen ongelma, akkujen käynistysvirtakin (oikosulkuvirta, cranking current, CCA) heikkenee sitä paljommin mitä enemmän pakkasta on.

        Ajo on pääsääntöisesti juuri lyhyttä työmatka ajoa ja siksi varmistelen jotain kerta viikossa exide 7 laturilla joka tunnetusti nostaa latausjännitettä kylmyyden mukaan oikein. Kylläakku ottaa sähköä vastaan mutta hitaasti pakkasessa ja se saa ladat niin kauan että on valmis. Pakkasessa akku tosin ei ole kesäkunnossa. Täyssähköautot on hiukka leluja suomen talvessa käyttö matkaltaan lyhyessä ajossa ja kulutus jotain muutakuin sähköauto huumaantuneet kertovat parhaassa mahdollisessa olosuhteessa kaiken älykapasiteetin jyllätessä pikku kulutukseen pääsyäkseen. Jup vahva teksti josta joku vetää palkokasvin sieraimeensa. Eikä tässä vielä kaikki , sisätilan ja lohkolämmittimen joka on vesitilassa apuna on defa laturi ladaten akkua jokaisella 2 h lämmitys jaksolla eli en usko vuosien kokemuksella autoista että akku ei pysyisi kunnossa haastavassakaan käytössä. Tuumin vaan onko suomen foresterissa ollut muilla vastaavaa akun purkautumis vikaa ja osaisi korjata/korjuuttaa heti oikean kohdan ettei lähdetä summamutikassa osavaihto rumbaan.
        Hybridi forester on minusta ehkä hieman keskentekoinen vielä mutta veikkaan että mark 2 on valmis voimansiirto linjaltaan. Järkiköyhän kallis vaan tuppaa olemaan omaan palkkaluokkaan kun nuo on vaan autoja.


    • Anonyymi

      Minulla oli muutama vuosi sitten bensa-Forester, jonka akun kanssa oli ongelmia. Syytä en saanut selville, mutta akku vaihdettiin takuun perusteella. Nyt allani on vm. 2019 Outback. Viime syksynä, kun auto seisoi reilun viikon, akku oli mennyt täysin tyhjäksi. Syykin selvisi varsin pian. Takakontissa on kytkimellä varustettu pieni lamppu niin sijoitettuna, ettei sen palamista ulkoapäin voinut huomata.

      • Anonyymi

        0,08a kulutus ei viittaa lampun palavan. N 1w teho. Voihan joku lamppu palaa satunnaisesti ollen ns huulilla ja eri keliolosuhteet ja auton asento =kori elää saada semmoisen lampun palamaan mutta epätoden näköistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuolleille ei pitäisi nauraa mutta nyt naurattaa

      Norjan johtava koronakieltäjä sairastui koronaan ja kuoli https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/fbbd4cec-3688-4113-9424-bbd5d9c5a3c8
      Maailman menoa
      622
      16467
    2. Maisa sairaalassa

      https://aijaa.com/JHObE3 Nonni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      369
      12857
    3. Kohujulkkis Sofia Belorf avautuu suhteestaan huumetuomittu Niko Ranta-ahoon: "Rakkaus on sokea"

      Sofia Belórf on avautunut Katiska-vyyhdin tuomiosta ja rakkaudestaan Niko Ranta-ahoon. Rakkaus on sokea, Sofia tuskailee. https://www.suomi24.fi/viih
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      8135
    4. Yksin oli Sofia tullut Espanjasta

      https://www.seiska.fi/kotimaa/jattiriita-espanjassa-sofia-belorf-palasi-yksin-suomeen-ilman-stefan-thermania-kuvat Harmi, että tää ja muut riidat on v
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      8117
    5. Oho! Vappu Pimiä yllättäen myös Kokkisota-juontajaksi - Sikke Sumari pois äkillisestä syystä

      Maajussille morsian, TTK ja nyt myös Kokkisota. Pimiällä riittää vientiä... https://www.suomi24.fi/viihde/oho-vappu-pimia-yllattaen-myos-kokkisota-juo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      4256