Olisiko ideaa, mistä nopeasti johtuva kasvojen punaisuus voi johtua? Olen normaalipainoinen vaihdevuosia lähestyvä perusterve nainen. Kasvojen punaisuuteen ei liity kuumia aaltoja, joten itsessään ei pidä vaihdevuosia syynä. Allergioita minulla on.
Olen miettinyt, voiko joku ihonhoitotuote tai lisäravinne aiheuttaa valoreaktiota. Ihon punoitus on tavallinen iltaisin, vaikka olen suojannut ihon huolella auringolta. Muut ihon osat eivät punoita (tosin ovat piilossa vaatteiden alla), punoitus rajoittuu kasvoille. Nyt olen läppärin edessä, kun lehahti punaiseksi. Mietin, voiko läppärin valosäteily jotenkin aiheuttaa punaisuutta? Myös iltaisin lukiessa saattaa lukuvalon puoleinen korva olla punainen, toisen puolen korva pysyy vaaleana. Aika karsean näköistä, häiritsee. Iho vähän kihelmöi myös.
Vaikka pidän ihoani herkkänä, niin jotkut tuotteet ja hoidot kestän todella hyvin, ja niiden jälkeen iho saattaa olla jopa "kalpea". Esim. teen oman C-vitamiinipitoisen kasvonaamion, ja sen jälkeen iho on aina vaalea ja rauhallinen.
Arvoitukseen ratkaisua?
Kasvojen ihon lehahtaminen tummanpunaiseksi?
6
387
Vastaukset
- Anonyymi
Lehahtelu. Keski-ikä, nainen... Tuttua. Sitten onko sinulla jollain alueella jatkuvampaa punoitusta, ja pieniä aknenäpyn tapaisia? Taudilla on nimi. Roscaea, ruusufinni.
se hermostuu kahvista. Mausteista, alkoholitilkasta, kylmästä, kuumasta, eli mm saunasta. Viimasta.
Itselläni vähän yli 50 v nainen on pari vuotta ollut oireita. Ensin kummastelin lehahtelua.
Sitten alkoi kulmakarvojen välialueella ja kulmakarvojen yläpuolella ihottuma, jossa on pieniä näppyjä.
Tauti kutisee riivatusti. Älä erehdy laittamaan kortisonivoidetta, se pahentaa. suojaa iho paleltumiselta, kärähtämiseltä.
Näppyläihottumaan tepsii rosazol- voide kuurina. Taudilla olen huomannut aktiivisia ja vähemmän aktiivisia vaiheita.
Stressi pahentaa oireita, samoin ihon normaalihoidon laiminlyönti. Pesen ihan miedolla ärsyttämättömällä.
Hth kosteusvoiteen totesin hyväksi. Pakkasilla iho kiukkusi tosissaan, nyt on laantumaan päin.
Lehahtelua on joka päivä. Kasvot voi huuhtaista viileällä vedellä ja taputella, kun lehahtaa.- Anonyymi
Ei ole erityisemmin näppyjä, ihon epäpuhtaudet ovat vähentyneet iän myötä samoin kuin rasvoittuminen (olen atoopikkotyyppiä, kasvoilla sekaiho). Jonkin verran mustapäitä. Joitain laajentuneita verisuonia, ei isoja kasvoilla (jaloissa on isompia, eli niihin on taipumus). Ja iho on varmaan keskimääräistä ohempi, on sellainen perimä.
Selkeät punaisuutta lisäävät asiat ovat aurinko. Ja omasta mielestäni iho kihelmöi samaan tapaan tai enemmänkin runsaan läppärin käytön jälkeen, kuten nyt. Tietysti itse kauhistuttaa, jos iho-ongelman takana onkin vaikka jokin sydänongelma, mutta ei ihan sellainenkaan olo ole. Harkitsen kyllä jotain peittovoidetta, jos tästä alkaa iso ongelma tulemaan, vaikken ole koskaan meikannut. Ulkoilua en aio lopettaa tämän vuoksi. Täytyy koettaa seurata vielä, kuinka usein punoitusta on, ja mihin ympäristötekijöihin korreloi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole erityisemmin näppyjä, ihon epäpuhtaudet ovat vähentyneet iän myötä samoin kuin rasvoittuminen (olen atoopikkotyyppiä, kasvoilla sekaiho). Jonkin verran mustapäitä. Joitain laajentuneita verisuonia, ei isoja kasvoilla (jaloissa on isompia, eli niihin on taipumus). Ja iho on varmaan keskimääräistä ohempi, on sellainen perimä.
Selkeät punaisuutta lisäävät asiat ovat aurinko. Ja omasta mielestäni iho kihelmöi samaan tapaan tai enemmänkin runsaan läppärin käytön jälkeen, kuten nyt. Tietysti itse kauhistuttaa, jos iho-ongelman takana onkin vaikka jokin sydänongelma, mutta ei ihan sellainenkaan olo ole. Harkitsen kyllä jotain peittovoidetta, jos tästä alkaa iso ongelma tulemaan, vaikken ole koskaan meikannut. Ulkoilua en aio lopettaa tämän vuoksi. Täytyy koettaa seurata vielä, kuinka usein punoitusta on, ja mihin ympäristötekijöihin korreloi.Lue ruusufinnistä sillä tuo lehahtelu kuulostaa just omille oireilleni. Ruusufinnissä ei ole normaalia aknenäppyä, vaan roscaea alueelle voi nousta tiheään pientä märkäpäätä.
Joillekin ei nouse märkäpäitä ensinkään. Roscaea kutiaa. Se kutiaa ihan sairaasti. Mutta sitä ei saa hoitaa kortisonilla, koska kortisoni pahentaa.
Rosazolilla rupeaa rauhoittumaan.
Ittellä ärsyttää mausteet. Kahvi, aurinko, pakkanen... Ihan kaikki kiva siis.
- Anonyymi
Mulla on ruusufinniin Rosazol voide. Kaksi kertaa viikossa käytän kuten lääkäri määrännyt. Kyllä toi voide auttaa punotukseen. Ei paranna kokonaan mutta hellittää punotusta.
- Anonyymi
Minulla myös alkavat posket punoittamaan, juotuani pullollisen viskiä, pitäisiköhän minun vaihtaa esim. rommiin!?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla myös alkavat posket punoittamaan, juotuani pullollisen viskiä, pitäisiköhän minun vaihtaa esim. rommiin!?
Luuletko olevasi hauska. Et ole. Esim. ruusufinni ei ole naurun asia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?144576Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3473781Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363446Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk182980Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122543- 2792323
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3161772- 981743
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi461459Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81173