Kasvojen ihon lehahtaminen tummanpunaiseksi?

Anonyymi

Olisiko ideaa, mistä nopeasti johtuva kasvojen punaisuus voi johtua? Olen normaalipainoinen vaihdevuosia lähestyvä perusterve nainen. Kasvojen punaisuuteen ei liity kuumia aaltoja, joten itsessään ei pidä vaihdevuosia syynä. Allergioita minulla on.

Olen miettinyt, voiko joku ihonhoitotuote tai lisäravinne aiheuttaa valoreaktiota. Ihon punoitus on tavallinen iltaisin, vaikka olen suojannut ihon huolella auringolta. Muut ihon osat eivät punoita (tosin ovat piilossa vaatteiden alla), punoitus rajoittuu kasvoille. Nyt olen läppärin edessä, kun lehahti punaiseksi. Mietin, voiko läppärin valosäteily jotenkin aiheuttaa punaisuutta? Myös iltaisin lukiessa saattaa lukuvalon puoleinen korva olla punainen, toisen puolen korva pysyy vaaleana. Aika karsean näköistä, häiritsee. Iho vähän kihelmöi myös.

Vaikka pidän ihoani herkkänä, niin jotkut tuotteet ja hoidot kestän todella hyvin, ja niiden jälkeen iho saattaa olla jopa "kalpea". Esim. teen oman C-vitamiinipitoisen kasvonaamion, ja sen jälkeen iho on aina vaalea ja rauhallinen.

Arvoitukseen ratkaisua?

6

475

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lehahtelu. Keski-ikä, nainen... Tuttua. Sitten onko sinulla jollain alueella jatkuvampaa punoitusta, ja pieniä aknenäpyn tapaisia? Taudilla on nimi. Roscaea, ruusufinni.
      se hermostuu kahvista. Mausteista, alkoholitilkasta, kylmästä, kuumasta, eli mm saunasta. Viimasta.
      Itselläni vähän yli 50 v nainen on pari vuotta ollut oireita. Ensin kummastelin lehahtelua.
      Sitten alkoi kulmakarvojen välialueella ja kulmakarvojen yläpuolella ihottuma, jossa on pieniä näppyjä.
      Tauti kutisee riivatusti. Älä erehdy laittamaan kortisonivoidetta, se pahentaa. suojaa iho paleltumiselta, kärähtämiseltä.
      Näppyläihottumaan tepsii rosazol- voide kuurina. Taudilla olen huomannut aktiivisia ja vähemmän aktiivisia vaiheita.
      Stressi pahentaa oireita, samoin ihon normaalihoidon laiminlyönti. Pesen ihan miedolla ärsyttämättömällä.
      Hth kosteusvoiteen totesin hyväksi. Pakkasilla iho kiukkusi tosissaan, nyt on laantumaan päin.
      Lehahtelua on joka päivä. Kasvot voi huuhtaista viileällä vedellä ja taputella, kun lehahtaa.

• Anonyymi

Ei ole erityisemmin näppyjä, ihon epäpuhtaudet ovat vähentyneet iän myötä samoin kuin rasvoittuminen (olen atoopikkotyyppiä, kasvoilla sekaiho). Jonkin verran mustapäitä. Joitain laajentuneita verisuonia, ei isoja kasvoilla (jaloissa on isompia, eli niihin on taipumus). Ja iho on varmaan keskimääräistä ohempi, on sellainen perimä.

Selkeät punaisuutta lisäävät asiat ovat aurinko. Ja omasta mielestäni iho kihelmöi samaan tapaan tai enemmänkin runsaan läppärin käytön jälkeen, kuten nyt. Tietysti itse kauhistuttaa, jos iho-ongelman takana onkin vaikka jokin sydänongelma, mutta ei ihan sellainenkaan olo ole. Harkitsen kyllä jotain peittovoidetta, jos tästä alkaa iso ongelma tulemaan, vaikken ole koskaan meikannut. Ulkoilua en aio lopettaa tämän vuoksi. Täytyy koettaa seurata vielä, kuinka usein punoitusta on, ja mihin ympäristötekijöihin korreloi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole erityisemmin näppyjä, ihon epäpuhtaudet ovat vähentyneet iän myötä samoin kuin rasvoittuminen (olen atoopikkotyyppiä, kasvoilla sekaiho). Jonkin verran mustapäitä. Joitain laajentuneita verisuonia, ei isoja kasvoilla (jaloissa on isompia, eli niihin on taipumus). Ja iho on varmaan keskimääräistä ohempi, on sellainen perimä.

Selkeät punaisuutta lisäävät asiat ovat aurinko. Ja omasta mielestäni iho kihelmöi samaan tapaan tai enemmänkin runsaan läppärin käytön jälkeen, kuten nyt. Tietysti itse kauhistuttaa, jos iho-ongelman takana onkin vaikka jokin sydänongelma, mutta ei ihan sellainenkaan olo ole. Harkitsen kyllä jotain peittovoidetta, jos tästä alkaa iso ongelma tulemaan, vaikken ole koskaan meikannut. Ulkoilua en aio lopettaa tämän vuoksi. Täytyy koettaa seurata vielä, kuinka usein punoitusta on, ja mihin ympäristötekijöihin korreloi.

Lue ruusufinnistä sillä tuo lehahtelu kuulostaa just omille oireilleni. Ruusufinnissä ei ole normaalia aknenäppyä, vaan roscaea alueelle voi nousta tiheään pientä märkäpäätä.
        Joillekin ei nouse märkäpäitä ensinkään. Roscaea kutiaa. Se kutiaa ihan sairaasti. Mutta sitä ei saa hoitaa kortisonilla, koska kortisoni pahentaa.
        Rosazolilla rupeaa rauhoittumaan.
        Ittellä ärsyttää mausteet. Kahvi, aurinko, pakkanen... Ihan kaikki kiva siis.

• Anonyymi

Mulla on ruusufinniin Rosazol voide. Kaksi kertaa viikossa käytän kuten lääkäri määrännyt. Kyllä toi voide auttaa punotukseen. Ei paranna kokonaan mutta hellittää punotusta.

• Anonyymi

Minulla myös alkavat posket punoittamaan, juotuani pullollisen viskiä, pitäisiköhän minun vaihtaa esim. rommiin!?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla myös alkavat posket punoittamaan, juotuani pullollisen viskiä, pitäisiköhän minun vaihtaa esim. rommiin!?

Luuletko olevasi hauska. Et ole. Esim. ruusufinni ei ole naurun asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      428
      2852
    2. Olen niin kesken

Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys
      Ikävä
      18
      2404
    3. Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon

Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel
      Maailman menoa
      137
      2215
    4. Minkä ikäinen

Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      121
      1890
    5. Tietääkö joku ylläpidosta?

Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi
      Sinkut
      244
      1593
    6. Kaninkolojen vaikutus?

Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak
      Sinkut
      206
      1246
    7. Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)

Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä
      Ikävä
      186
      1230
    8. Martina ei mennyt naimisiin

IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1193
    9. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      28
      1178
    10. TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."

Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p
      Tanssii tähtien kanssa
      20
      1090
    Aihe