Kasvojen ihon lehahtaminen tummanpunaiseksi?

Anonyymi

Olisiko ideaa, mistä nopeasti johtuva kasvojen punaisuus voi johtua? Olen normaalipainoinen vaihdevuosia lähestyvä perusterve nainen. Kasvojen punaisuuteen ei liity kuumia aaltoja, joten itsessään ei pidä vaihdevuosia syynä. Allergioita minulla on.

Olen miettinyt, voiko joku ihonhoitotuote tai lisäravinne aiheuttaa valoreaktiota. Ihon punoitus on tavallinen iltaisin, vaikka olen suojannut ihon huolella auringolta. Muut ihon osat eivät punoita (tosin ovat piilossa vaatteiden alla), punoitus rajoittuu kasvoille. Nyt olen läppärin edessä, kun lehahti punaiseksi. Mietin, voiko läppärin valosäteily jotenkin aiheuttaa punaisuutta? Myös iltaisin lukiessa saattaa lukuvalon puoleinen korva olla punainen, toisen puolen korva pysyy vaaleana. Aika karsean näköistä, häiritsee. Iho vähän kihelmöi myös.

Vaikka pidän ihoani herkkänä, niin jotkut tuotteet ja hoidot kestän todella hyvin, ja niiden jälkeen iho saattaa olla jopa "kalpea". Esim. teen oman C-vitamiinipitoisen kasvonaamion, ja sen jälkeen iho on aina vaalea ja rauhallinen.

Arvoitukseen ratkaisua?

6

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lehahtelu. Keski-ikä, nainen... Tuttua. Sitten onko sinulla jollain alueella jatkuvampaa punoitusta, ja pieniä aknenäpyn tapaisia? Taudilla on nimi. Roscaea, ruusufinni.
      se hermostuu kahvista. Mausteista, alkoholitilkasta, kylmästä, kuumasta, eli mm saunasta. Viimasta.
      Itselläni vähän yli 50 v nainen on pari vuotta ollut oireita. Ensin kummastelin lehahtelua.
      Sitten alkoi kulmakarvojen välialueella ja kulmakarvojen yläpuolella ihottuma, jossa on pieniä näppyjä.
      Tauti kutisee riivatusti. Älä erehdy laittamaan kortisonivoidetta, se pahentaa. suojaa iho paleltumiselta, kärähtämiseltä.
      Näppyläihottumaan tepsii rosazol- voide kuurina. Taudilla olen huomannut aktiivisia ja vähemmän aktiivisia vaiheita.
      Stressi pahentaa oireita, samoin ihon normaalihoidon laiminlyönti. Pesen ihan miedolla ärsyttämättömällä.
      Hth kosteusvoiteen totesin hyväksi. Pakkasilla iho kiukkusi tosissaan, nyt on laantumaan päin.
      Lehahtelua on joka päivä. Kasvot voi huuhtaista viileällä vedellä ja taputella, kun lehahtaa.

      • Anonyymi

        Ei ole erityisemmin näppyjä, ihon epäpuhtaudet ovat vähentyneet iän myötä samoin kuin rasvoittuminen (olen atoopikkotyyppiä, kasvoilla sekaiho). Jonkin verran mustapäitä. Joitain laajentuneita verisuonia, ei isoja kasvoilla (jaloissa on isompia, eli niihin on taipumus). Ja iho on varmaan keskimääräistä ohempi, on sellainen perimä.

        Selkeät punaisuutta lisäävät asiat ovat aurinko. Ja omasta mielestäni iho kihelmöi samaan tapaan tai enemmänkin runsaan läppärin käytön jälkeen, kuten nyt. Tietysti itse kauhistuttaa, jos iho-ongelman takana onkin vaikka jokin sydänongelma, mutta ei ihan sellainenkaan olo ole. Harkitsen kyllä jotain peittovoidetta, jos tästä alkaa iso ongelma tulemaan, vaikken ole koskaan meikannut. Ulkoilua en aio lopettaa tämän vuoksi. Täytyy koettaa seurata vielä, kuinka usein punoitusta on, ja mihin ympäristötekijöihin korreloi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole erityisemmin näppyjä, ihon epäpuhtaudet ovat vähentyneet iän myötä samoin kuin rasvoittuminen (olen atoopikkotyyppiä, kasvoilla sekaiho). Jonkin verran mustapäitä. Joitain laajentuneita verisuonia, ei isoja kasvoilla (jaloissa on isompia, eli niihin on taipumus). Ja iho on varmaan keskimääräistä ohempi, on sellainen perimä.

        Selkeät punaisuutta lisäävät asiat ovat aurinko. Ja omasta mielestäni iho kihelmöi samaan tapaan tai enemmänkin runsaan läppärin käytön jälkeen, kuten nyt. Tietysti itse kauhistuttaa, jos iho-ongelman takana onkin vaikka jokin sydänongelma, mutta ei ihan sellainenkaan olo ole. Harkitsen kyllä jotain peittovoidetta, jos tästä alkaa iso ongelma tulemaan, vaikken ole koskaan meikannut. Ulkoilua en aio lopettaa tämän vuoksi. Täytyy koettaa seurata vielä, kuinka usein punoitusta on, ja mihin ympäristötekijöihin korreloi.

        Lue ruusufinnistä sillä tuo lehahtelu kuulostaa just omille oireilleni. Ruusufinnissä ei ole normaalia aknenäppyä, vaan roscaea alueelle voi nousta tiheään pientä märkäpäätä.
        Joillekin ei nouse märkäpäitä ensinkään. Roscaea kutiaa. Se kutiaa ihan sairaasti. Mutta sitä ei saa hoitaa kortisonilla, koska kortisoni pahentaa.
        Rosazolilla rupeaa rauhoittumaan.
        Ittellä ärsyttää mausteet. Kahvi, aurinko, pakkanen... Ihan kaikki kiva siis.


    • Anonyymi

      Mulla on ruusufinniin Rosazol voide. Kaksi kertaa viikossa käytän kuten lääkäri määrännyt. Kyllä toi voide auttaa punotukseen. Ei paranna kokonaan mutta hellittää punotusta.

      • Anonyymi

        Minulla myös alkavat posket punoittamaan, juotuani pullollisen viskiä, pitäisiköhän minun vaihtaa esim. rommiin!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla myös alkavat posket punoittamaan, juotuani pullollisen viskiä, pitäisiköhän minun vaihtaa esim. rommiin!?

        Luuletko olevasi hauska. Et ole. Esim. ruusufinni ei ole naurun asia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe